☑️آشوب های جهانی، در آستانۀ ظهور
◾️حاج محمد اسماعیل دولابی: سواری که از دور میآید، پیش از آنکه خودش برسد و دیده شود، گرد و غباری که از زیر پای اسبش بر میخیزد، دیده میشود.
◾️گرد و غبار آشوبها و ناآرامیهای جهانی در روزگار ما، خبر از نزدیک شدن فارِسُ الحِجاز یعنی امام زمان عجّلاللهتعالیفرجه میدهد.
◾️مصباح الهدی
#امام_زمان (علیه السلام) ص۳۳۳◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
🍀قوس نزول و قوس صعود - ۱🍀
◾️آفرینش چیزى جز تجلّى ذات اقدس اله نیست و مراتب این تجلّیات، قوس نزول نامیده مىشود. بنابراین جهان خلقت و به تعبیر دیگر، ما سِوى اللّه، نتیجهى قوس نزول است.
▪️ #تعیّن_اول - فیض اقدس
▪️ذات حضرت حق غیب مطلق است. تعیّن اوّل حق که نظر به غیب ذات، مقام احدیّت نامیده مىشود، خلافت و قائممقامى ذات را در تجلّیات عهدهدار است. در نخستین تجلّى حضرت احدیّت، که فیض اقدس نامیده شده است، در حضرت علم الهى، ابتدا اسماء و صفات حضرت حق پدید آمد. سپس طرح عالم خلقت در علم حضرت حق، که اعیان ثابته خوانده مىشود، پدیدار شد.
▪️ #تعیّن_دوم - فیض مقدّس
▪️با تجلّى دوم، که فیض مقدّس نامیده مىشود، طرح عالم خلقت عملى شد و جهان خلقت، که اعیان خارجیّه خوانده مىشود، پدید آمد. در این مرحله، ابتدا جبروتیان، که در مرتبهى تامّ تجرّدند، پدید آمدند و عالم جبروت بهوجود آمد. سپس ملکوتیان در دو مرتبهى اعلى و اسفل پدید آمدند و عالم ملکوت ایجاد شد. درنهایت، جهان مادّه یا عالم طبیعت، یا ناسوت و یا مُلک بهوجود آمد. به این ترتیب، قوس نزول، که از احسن تقویم آغاز شده بود، به اسفل سافلین ختم شد.
========
#جبروت: عالم عقول مجرّده.
#ملکوت_اعلى: عالم نفوس کلیّه.
#ملکوت_اسفل: عالم مُثُل معلّقه.
◾️کتاب شراب طهور
تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#شراب_طهور
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🍀قوس نزول و قوس صعود - ۱🍀 ◾️آفرینش چیزى جز تجلّى ذات اقدس اله نیست و مراتب این تجلّیات، قوس نزول نا
🍀قوس نزول و قوس صعود - ۲🍀
▪️ با به انتها رسیدن قوس نزول، قوس صعود آغاز و جریان بازگشت و رجعت به مبدأ شروع شد.
▪️ از دل خاک بىجان، گیاه رویید. گیاه نیز طعمهى حیوانى شد و به پیکر حیوان تبدیل شد. حیوان نیز غذاى انسان شد و به بدن انسان مبدّل گردید.
▪️ همین سیر در مراحل انعقاد نطفهى انسان تا به کمال حیوانى رسیدن جنین در چهار ماهگى، و پس از آن، تعلّق یافتن روح انسانى، که از احسن تقویم به اسفل سافلین فرود آمده و تنزّل یافته بود، به جنین، طى مىشود.
▪️ در هر دو صورت یادشده، سیر کمالى جماد، گیاه و حیوان، به پدید آمدن بشر منجر شد. سیر کمالى مزبور تا این مرحله، بهصورت قهرى و جبرى طى شد.
▪️ بشرى که در مسیر سلوک عرفانى قرار مىگیرد، با ترک دلبستگى و تعلّق از دنیا و تهذیب و تزکیهى نفس از راه علم و عمل، به اختیار، راه کمال را در پیش مىگیرد.
▪️ در نخستین گام، با پشت سر نهادن عالم طبیعت، به عالم ملکوت راه پیدا مىکند و سپس به عالم جبروت بار مىیابد. آنگاه از جبروت نیز پر مىکشد و به عالم لاهوت یا مقام واحدیّت، که نتیجهى فیض اقدس بود، وارد مىشود.
▪️ در این عالم، به ترتیب به فنا و توحید افعالى، صفاتى و اسمائى نایل مىشود؛ به این صورت که ابتدا فاعلیّت خود و هرچه جز خدا را در فاعلیّت حضرت حق فانى مىبیند و تنها فاعل هستى را خدا مىیابد و همهى ما سوى اللّه را تجلّیگاه فاعلیّت خدا مشاهده مىکند.
▪️ سپس تمامى صفات خود و دیگر مخلوقات را در صفات الهى فانى و مندک و همهى عالم را جلوهگاه صفات الهى مىیابد و در تمامى عالم، صفتى جز صفات الله نمىبیند.
▪️ آنگاه تمامى موجودات صاحب صفت را در حضرت حق فانى مىبیند و در عالم، صاحب صفتى جز خداوند مشاهده نمىکند.
▪️ در اینجا نوبت به آخرین جهش و پرواز مىرسد و با صعود از عالم لاهوت، هستى سالک، همهى ما سوى الله و همهى افعال و صفات، در حضرت احدیّت فانى مىشود و اثرى از احساس هستى، صفت و فعل، در وجود سالک باقى نمىماند و اینگونه تمامى تجلیّات، در ذات فانى و مندک مىشود.
▪️ در اینجا سالک به فنا و توحید ذاتى و به تعبیر دیگر، به فناء فِى اللّه و بقاء بِاللّه نایل مىشود و به این ترتیب قوس صعود به پایان مىرسد و به عالم هاهوت، یعنى مقام احدیّت ختم مىشود.
========
در ادبیّات عرفانى، بعضآ اصطلاح ملکوت در برابر مُلک به کار مىرود و مقصود از آن، تمام عوالم بالاتر از عالم ناسوت یا طبیعت است. در چنین مواردى، ملکوت شامل جبروت و جبروتیان نیز مىباشد.
◾️کتاب شراب طهور
تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#شراب_طهور
@mohamad_hosein_tabatabaei
🍀فتحِ خیبر و درِ قلعۀ خِیبَرِ نفس اَمّاره🍀
🚩 روز بیست و چهارم ماه رجب در سال هفتم پس از هجرت، واقعۀ بسیار عظیمی را در تاریخ صدر اسلام در خودش جای داده است؛ ماجرای جنگ خِیبَر و فتح قلعۀ خِیبَر به دست امیرالمؤمنین علی علیه السّلام که واقعۀ بسیار عظیمی است.
🚩 ظاهر واقعه بسیار درسآموز و تأمّل برانگیز است و نقش فوقالعاده عجیب امیرالمؤمنین علیه السّلام را در آن نبرد نشان میدهد.
🚩 امیرالمؤمنین علی علیه السّلام با دست یدُاللّهی خودشان درِ قلعۀ یهود خِیبَر را که چهل پهلوان، فقط باز و بستهاش میکردند؛ از جا کَندند و درحالی که در میان خَندَقی که یهودیان دور قلعه حفر کرده بودند، کف پای امیرالمؤمنین علیه السّلام روی زمین نبود و ایشان بین زمین و آسمان ایستاده بودند؛ آن در را پل قرار دادند و لشگریان اسلام با عبور از روی آن پل، از خندق عبور کردند؛ سپس حضرت آن در را به فرسنگها دورتر پرتاب کردند. چه نیرویی در امیرالمؤمنین علی علیه السّلام ظهور کرد که چنین اتّفاقی به دست حضرت واقع شد؟
🚩 در جنبۀ باطنی هم درِ قلعۀ خِیبَرِ نفس اَمّارۀ ما، که سپاه یهود باطنی ماست، جز به یَدِ ولایتیِ امیرالمؤمنین علیه السّلام قابل کنده شدن نیست و قلعۀ نفس جز با استمداد از ولایت مولایمان امیرالمؤمنین علی علیه السّلام قابل فتح و گشودن نیست.
🚩 اگر کسی میخواهد بر یهودِ باطنی خود پیروز شود، باید از روح ولایت علوی استمداد جوید و به مدد آن بزرگوار، خصوصاً در این ماه که ماه میلاد امیرالمؤمنین علیه السّلام است، به این فتح عظیم در باطن، که فَتحُالفُتوح است، نائل شود....
◾️استاد مهدی طیّب ۹۲/۰۳/۰۹◾️
#مناسبات_ماه_رجب
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🍀قوس نزول و قوس صعود - ۲🍀 ▪️ با به انتها رسیدن قوس نزول، قوس صعود آغاز و جریان بازگشت و رجعت به مبد
🍀قوس نزول و قوس صعود - ۳🍀
▪️عارفان براى تشریح و تفهیم دو قوس نزول و صعود، تشبیههاى گوناگونى بهکار بردهاند؛ از جمله اینکه:
▪️خورشید به هنگام طلوع، پرتو خود را در دشت مىگستراند و هرچه این پرتوها از مبدأ و منشأ خود که قرص خورشید باشد، فاصله مىگیرند، از یک سو گستردهتر و از سوى دیگر ضعیفتر مىشوند. هنگام غروب، خورشید پرتو خود را برمىچیند و در خود جمع مىکند. یا اینکه انسان نَفَس را از ریهى خود خارج مىکند و در فضا مىپراکند و در بازدم، دوباره هوا را به ریهى خود باز مىگرداند.
▪️به هر ترتیب، قوس نزول، سیر از وحدت به کثرت، از لاتعیّنى به تعیّن، و از قوّت به ضعف است.
▪️قوس صعود، سیر از کثرت به وحدت، از تعیّن به لاتعیّنى، و از ضعف به قوّت است.
▪️تجلّیات در قوس نزول هرچه متأخّرترند، ضعیفتر، رقیقتر، محدودتر و متعیّنترند، و طىّ قوس صعود، با فرو نهادن و رهیدن از تعیّنات و حدود، بهتدریج شدّت و قوّت پیدا مىکنند تا سرانجام از همهى حدود و تعیّنات برهند و به مبدأ واحد خود باز گردند.
◾️کتاب شراب طهور
تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#شراب_طهور
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●صلوات جناب ابن عربی بر حضرت امام موسی بن جعفر الکاظم علیهما السلام●■
■صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه منْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی شَجَرَةِ الطُّورِ، و الکتابِ المَسطُورِ، و البَیتِ المَعمورِ، و السِّرِ المَستورِ، و آیةِ النُّور، کَلیم أیمَنِ الإمامة، مَنشأِ الشَّرَفِ و الکَرامةِ، نُور مِصباحِ الأرواح، جَلاء زُجاجةِ الأشباحِ، ماء التَّخمیرِ الأربعینَ، غایةِ مِعراجِ الیَقین، إکسیرِ فِلِزّاتِ العُرفاء، مِعیارِ نُقُودِ الأصفِیاءِ، مَرکَز الأئمَّة العَلَویَّة، مَحوَرِ الفَلَکِ المُصطَفَویّة، الآمِرِ للصُّوَرِ و الأشکال بِقَبول الإصطِبارِ و الإنتِقال، النُّور الأنور، موسَی بن جعفرٍ، علیه صلوات الله العَلیِّ الأکبر.
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●روزهای پايانی ماه رجب●□
□●ماه رَجَب، شهر الهی و ماه خدای متعال، روزهای پایانی خود را طی میکند. ماهی که در عظمت، فوقالعاده ممتاز است. ماه خلوت مستغفران و مناجات اهل نَجوا با خدای متعال؛ ماهی که مَدخل ورودی مسیر لقاء و دیدار خدای متعال است. گام نخستین سالک اِلیَ الله در مسیر ورود به ضیافۀُ الله در این ماه برداشته می شود. این ماه با همه نورانيت، لطافت، ساعات و آنات نورانی، معنوی و روحانی خود رو به پایان نهاده است و نمیدانيم، از فرصت فوق العاده که خدای متعال در اختیارمان قرار داد، چقدر بهره عملی بردیم.
□●تأکید بر این نکته را ضروری میدانم که راه دیدار خدا با سخن گفتن طی نمیشود. اگر سخن مقدّمه عمل نباشد، ما همچنان درجا خواهیم زد. به قول شاعر:
●اگر مردِ کاری، درِ دوست باز است
●وگر قصّه خوانی، حکایت دراز است
□●میشود تا روز قیامت بنشینیم، حرفهای شیرین بزنیم و بشنویم و گمان کنیم که طیّ طریق میکنیم؛ امّا واقعیت این است که تا در راه سلوک گام عملی نگذاریم و خودمان را مقیّد به عمل نکنیم، راهی طی نمیشود و مقصدی حاصل نمیگردد. با حرف زدن از عرفان و مقامات اولیای خدا راهی طی نمیشود. سالیان سال گفتیم و شنیدیم، به کجا رسیدیم؟ میبایست عمل کرد. انسان محصول عمل خود است. تا عمل نکنیم، ساخته نمیشویم. برای همین عرض میکنم، نمیدانم چقدر عمل کردیم، چقدر از فرصتهای گرانبهای ماه رجب در مسیر تعالی و تکامل بهره بردیم. امروزِ ما چقدر با روز نخستین ماه رجب تفاوت دارد؛ چقدر دگرگون شدیم؛ چقدر رشد کردیم. اینکه عادت کنیم به مجالس برویم، سخنهای معنوی بشنویم، یا آثار مکتوب اهل معنا را مطالعه کنیم، به جایی نمیرسیم. اگر دانسته ها مقدمّه عمل باشد، ما را به دارایی میرساند. کمال در دارا بودن کمالات است، نه دانا بودن آنها. دانایییی که مقدّمه دارایی باشد ارزشمند است و الاّ وِزر و وَبال است. هریک از این جملات و کلمات، فردای قیامت حجّتی خواهد بود که علیه ما اقامه خواهد شد.
□●روزهای پایانی ماه رجب بود. یکی از اصحاب امام صادق عليه السلام خدمت حضرت شرفیاب شد. حضرت از او پرسیدند: در ماه رجب چه کردی؟ روزهای آخر ماه است، آیا از روزه هاي این ماه بهره برده اي؟ آیا از فرصتهای معنوی این ماه برای تعالی مدد جسته اي؟ عرض کرد: یَابنَرسولالله! نه. حضرت فرمودند: خدا میداند چه چیزهای عظیم و گرانقدری را از دست داده اي . عرض کرد: یَابن رسول الله! آیا در این چند روز باقی مانده فرصتی برای من وجود دارد تا لااَقَل بخشی از این خسارت عظیم را جبران کنم؟ حضرت فرمودند: بله. اگر در همین حدّ باقی مانده هم تلاش کنی، بهره هايي خواهی برد. سپس رهنمودهایی فرمودند.
□●استاد مهدی طيب
#ماه_رجب●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□روزه ماههای حرام□
□درباره خصوصیات ماههای حرام از شیخ مفید - علیه الرحمة - روایت شده است که رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرمودند: «کسی که سه روز از ماه حرام، پنجشنبه، جمعه و شنبه را روزه بگیرد خداوند عبادت یک سال را برای او می نویسد». و در روایت دیگری آمده است که:
«عبادت نهصد سال که روزهای آن را با روزه و شبهایش را در عبادت گذرانده است» برای او نوشته می شود.
این روایت با روایتی که درباره روزه سه روز در هر ماه، دو پنجشنبه و یک چهارشنبه وارد شده، منافاتی ندارد. و اگر دو پنجشنبه و یک چهارشنبه و جمعه را روزه بگیرد، بعید نیست که برای عمل به هر دو روایت کافی باشد.
#المراقبات
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️حواس تو به هر که رفت، تو همانی.....
□حاج محمد اسماعیل دولابی: توجّهت به هر چه باشد، قیمت تو همان است. اگر توجّهت به خدا و خوبان خدا باشد، قیمتی میشوی. حواس تو به هر که رفت، تو همانی.
#یاعلی
#مصباح_الهدی
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️نبرد خیبر در عرصۀ بیرون و درون
◾️امیدواریم به مدد یدِ ولایتی امیرالمؤمنین علی علیه السّلام درِ قلعۀ نفس ما هم که یهودِ شیطان صفت نفس در آن پناه گرفته و به دشمنی جان و دل و روح ما که مقام ولایت است قیام کرده، کنده شود و یهودِ نفس امّاره ما هم درهم شکسته شود و تمام وجود ما به تسخیر حقیقت ایمان و ولایت درآید انشاءالله...
◾️استاد مهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️تحفه ایی از گنجینه ی معارف امام کاظم علیه السلام◾️
▪️امام کاظم علیه السلام فرمودند: «اِيّاكَ اَنْ تَمْنَعَ فِی طاعَةِ اللهِ فَتُنْفِقُ مِثْلَيْهِ فِی مَعْصيَةِ اللهِ» * برحذر باش که از خرج کردن در مسیر طاعت خدا دریغ ورزی، چرا؟ چون در آن صورت دو برابر چیزی که قرار بود در راه خدا خرج کنی و نکردی را در مسیرِ معصیت خدا هزینه خواهی کرد. فکر نکن آن پول دستت می ماند. مسیری جلویت باز شد، کار خیری بود که رضایتِ الهی در آن بود و تو می توانستی این مبلغ را هزینه کنی؛ امّا خسّت به خرج دادی و این پول را در راه رضایت الهی خرج نکردی؛ فردا ناچاری دو برابرِ همین پول را در مسیر معصیت خدا خرج کنی، گفت:
هر که گریزد زِ خرابات شام بارکش غول بیابان شود
▪️ نه تنها معادلش بلکه دو برابر آن را، آن هم نه در مسیر طاعت بلکه ناچار است در مسیر معصیت هزینه کند. پس چرا وقتی کار خیری پیش می آید، دستمان در جیبمان نمی رود؟
«اِيّاكَ اَنْ تَمْنَعَ فی طاعَةِ اللهِ فَتُنْفِقُ مِثْلَيْهِ فِی مَعْصيَةِ اللهِ»
▪️ این فقط پول نیست. انسان می تواند توانایی و قدرتش را خرج کند، آبرو و وجاهتش را در مسیر رضایت الهی خرج کند. فقط پول نیست که بعضی ها بگویند ما اصلاً پول نداریم پس این حدیث راجع به ما نیست. نه، گاهی اوقات انسان می تواند آبرویش را برای جلب رضایت الهی، برای عملی که مورد پسند خدا و طاعت پروردگار است خرج کند. اینجا آبرویت را خرج نکردی، فکر نکن آبرو محفوظ می ماند؛ تو به ناچار فردا در مسیر معصیت خدا دو برابر این آبرو را هزینه میکنی. پست و مقام و قدرت سازمانی داری که می توانی از این موقعیت شغلی در مسیر طاعت خدا خرج کنی، نکردی؟ صبر کن دو برابر آن را در مسیر معصیت خدا خرج می کنی.
▪️ ترسیدی این پست و مقام از دستت برود؟ حالا ببین چه برسرت می آید؟ و همین طور برو جلو، علم و دانش داری و دریغ کردی؟ نگفتی؟ نگه داشتی برای اینکه مشتری جلب کنی و بعداً بگویی؟ با قیمت بیشتری بگویی؟ صبر کن و ببین مجبور می شوی دو برابر آن را در مسیر معصیت خدا هزینه کنی. «اِيّاكَ اَنْ تَمْنَعَ فی طاعَةِ اللهِ فَتُنْفِقُ مِثْلَيْهِ فِی مَعْصيَةِ اللهِ».
*ابن شعبه ی حرانی، تحف العقول، ص ۴۰۸.
◾️در محضر استاد مهدی طیب - جلسه ی۸۹/۰۳/۲۷◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️اشخاص سه دستهاند: انبیا، پیروان انبیا و سایرین؛ به تعبیر دیگر: عالم ربّانی، متعلّم و هِمَج؛ به بیان دیگر: معلّمها، شاگردها و بچّههای کوچولو که هنوز به رشد نرسیدهاند و مدرسه نمیروند.
▪️شیعهها سهتا صبح دارند؛ یکی صبح خلقت حضرت آدم علیه السّلام، یکی صبح ظهور حضرت ولیِّ عصر عجّلاللهتعالیفرجه ، یکی هم صبح قیامت. هر روز صبح که از خواب بیدار میشوی، قیامت است. تمرین کن تا هر روز قشنگتر شود. اگر توجّه داشته باشی، رشد میکنی.
▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️
◾️کتاب مصباح الهدی
تألیف استاد مهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei