eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🍀قوس نزول و قوس صعود - ۲🍀 ▪️ با به انتها رسیدن قوس نزول، قوس صعود آغاز و جریان بازگشت و رجعت به مبد
🍀قوس نزول و قوس صعود - ۳🍀 ▪️عارفان براى تشریح و تفهیم دو قوس نزول و صعود، تشبیه‌هاى گوناگونى به‌کار برده‌اند؛ از جمله اینکه: ▪️خورشید به هنگام طلوع، پرتو خود را در دشت مى‌گستراند و هرچه این پرتوها از مبدأ و منشأ خود که قرص خورشید باشد، فاصله مى‌گیرند، از یک سو گسترده‌تر و از سوى دیگر ضعیف‌تر مى‌شوند. هنگام غروب، خورشید پرتو خود را برمى‌چیند و در خود جمع مى‌کند. یا اینکه انسان نَفَس را از ریه‌ى خود خارج مى‌کند و در فضا مى‌پراکند و در بازدم، دوباره هوا را به ریه‌ى خود باز مى‌گرداند. ▪️به هر ترتیب، قوس نزول، سیر از وحدت به کثرت، از لاتعیّنى به تعیّن، و از قوّت به ضعف است. ▪️قوس صعود، سیر از کثرت به وحدت، از تعیّن به لاتعیّنى، و از ضعف به قوّت است. ▪️تجلّیات در قوس نزول هرچه متأخّرترند، ضعیف‌تر، رقیق‌تر، محدودتر و متعیّن‌ترند، و طىّ قوس صعود، با فرو نهادن و رهیدن از تعیّنات و حدود، به‌تدریج شدّت و قوّت پیدا مى‌کنند تا سرانجام از همه‌ى حدود و تعیّنات برهند و به مبدأ واحد خود باز گردند. ◾️کتاب شراب طهور تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●صلوات جناب ابن عربی بر حضرت امام موسی بن جعفر الکاظم علیهما السلام●■ ■صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه منْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی شَجَرَةِ الطُّورِ، و الکتابِ المَسطُورِ، و البَیتِ المَعمورِ، و السِّرِ المَستورِ، و آیةِ النُّور، کَلیم أیمَنِ الإمامة، مَنشأِ الشَّرَفِ و الکَرامةِ، نُور مِصباحِ الأرواح، جَلاء زُجاجةِ الأشباحِ، ماء التَّخمیرِ الأربعینَ، غایةِ مِعراجِ الیَقین، إکسیرِ فِلِزّاتِ العُرفاء، مِعیارِ نُقُودِ الأصفِیاءِ، مَرکَز الأئمَّة العَلَویَّة، مَحوَرِ الفَلَکِ المُصطَفَویّة، الآمِرِ للصُّوَرِ و الأشکال بِقَبول الإصطِبارِ و الإنتِقال، النُّور الأنور، موسَی بن جعفرٍ، علیه صلوات الله العَلیِّ الأکبر. @mohamad_hosein_tabatabaei
□●روزهای پايانی ماه رجب●□ □●ماه رَجَب، شهر الهی و ماه خدای متعال، روزهای پایانی خود را طی میکند. ماهی که در عظمت، فوقالعاده ممتاز است. ماه خلوت مستغفران و مناجات اهل نَجوا با خدای متعال؛ ماهی که مَدخل ورودی مسیر لقاء و دیدار خدای متعال است. گام نخستین سالک اِلیَ الله در مسیر ورود به ضیافۀُ الله در این ماه برداشته می شود. این ماه با همه نورانيت، لطافت، ساعات و آنات نورانی، معنوی و روحانی خود رو به پایان نهاده است و نمیدانيم، از فرصت فوق العاده که خدای متعال در اختیارمان قرار داد، چقدر بهره عملی بردیم. □●تأکید بر این نکته را ضروری میدانم که راه دیدار خدا با سخن گفتن طی نمیشود. اگر سخن مقدّمه عمل نباشد، ما همچنان درجا خواهیم زد. به قول شاعر: ●اگر مردِ کاری، درِ دوست باز است ​​ ●وگر قصّه خوانی، حکایت دراز است □●میشود تا روز قیامت بنشینیم، حرفهای شیرین بزنیم و بشنویم و گمان کنیم که طیّ طریق میکنیم؛ امّا واقعیت این است که تا در راه سلوک گام عملی نگذاریم و خودمان را مقیّد به عمل نکنیم، راهی طی نمیشود و مقصدی حاصل نمیگردد. با حرف زدن از عرفان و مقامات اولیای خدا راهی طی نمیشود. سالیان سال گفتیم و شنیدیم، به کجا رسیدیم؟ میبایست عمل کرد. انسان محصول عمل خود است. تا عمل نکنیم، ساخته نمیشویم. برای همین عرض میکنم، نمیدانم چقدر عمل کردیم، چقدر از فرصتهای گرانبهای ماه رجب در مسیر تعالی و تکامل بهره بردیم. امروزِ ما چقدر با روز نخستین ماه رجب تفاوت دارد؛ چقدر دگرگون شدیم؛ چقدر رشد کردیم. اینکه عادت کنیم به مجالس برویم، سخنهای معنوی بشنویم، یا آثار مکتوب اهل معنا را مطالعه کنیم، به جایی نمیرسیم. اگر دانسته ها مقدمّه عمل باشد، ما را به دارایی میرساند. کمال در دارا بودن کمالات است، نه دانا بودن آنها. دانایییی که مقدّمه دارایی باشد ارزشمند است و الاّ وِزر و وَبال است. هریک از این جملات و کلمات، فردای قیامت حجّتی خواهد بود که علیه ما اقامه خواهد شد. □●روزهای پایانی ماه رجب بود. یکی از اصحاب امام صادق عليه السلام خدمت حضرت شرفیاب شد. حضرت از او پرسیدند: در ماه رجب چه کردی؟ روزهای آخر ماه است، آیا از روزه هاي این ماه بهره برده اي؟ آیا از فرصتهای معنوی این ماه برای تعالی مدد جسته اي؟ عرض کرد: یَا‌بنَ‌رسولالله! نه. حضرت فرمودند: خدا میداند چه چیزهای عظیم و گرانقدری را از دست داده اي . عرض کرد: یَابن رسول الله! آیا در این چند روز باقی مانده فرصتی برای من وجود دارد تا لااَقَل بخشی از این خسارت عظیم را جبران کنم؟ حضرت فرمودند: بله. اگر در همین حدّ باقی مانده هم تلاش کنی، بهره هايي خواهی برد. سپس رهنمودهایی فرمودند. □●استاد مهدی طيب ●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□روزه ماههای حرام□ □درباره خصوصیات ماههای حرام از شیخ مفید - علیه الرحمة - روایت شده است که رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرمودند: «کسی که سه روز از ماه حرام، پنجشنبه، جمعه و شنبه را روزه بگیرد خداوند عبادت یک سال را برای او می نویسد». و در روایت دیگری آمده است که: «عبادت نهصد سال که روزهای آن را با روزه و شبهایش را در عبادت گذرانده است» برای او نوشته می شود. این روایت با روایتی که درباره روزه سه روز در هر ماه، دو پنجشنبه و یک چهارشنبه وارد شده، منافاتی ندارد. و اگر دو پنجشنبه و یک چهارشنبه و جمعه را روزه بگیرد، بعید نیست که برای عمل به هر دو روایت کافی باشد. @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️حواس تو به هر که رفت، تو همانی..... □حاج محمد اسماعیل دولابی: توجّهت به هر چه باشد، قیمت تو همان است. اگر توجّهت به خدا و خوبان خدا باشد، قیمتی می‎شوی. حواس تو به هر که رفت، تو همانی. @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️نبرد خیبر در عرصۀ بیرون و درون ◾️امیدواریم به مدد یدِ ولایتی امیرالمؤمنین علی علیه السّلام درِ قلعۀ نفس ما هم که یهودِ شیطان صفت نفس در آن پناه گرفته و به دشمنی جان و دل و روح ما که مقام ولایت است قیام کرده، کنده شود و یهودِ نفس امّاره ما هم درهم شکسته شود و تمام وجود ما به تسخیر حقیقت ایمان و ولایت درآید ان‌شاءالله... ◾️استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️تحفه ایی از گنجینه ی معارف امام کاظم علیه السلام◾️ ▪️امام کاظم علیه السلام فرمودند: «اِيّاكَ‏ اَنْ‏ تَمْنَعَ‏ فِی‏ طاعَةِ اللهِ‏ فَتُنْفِقُ مِثْلَيْهِ فِی مَعْصيَةِ اللهِ» * برحذر باش که از خرج کردن در مسیر طاعت خدا دریغ ورزی، چرا؟ چون در آن صورت دو برابر چیزی که قرار بود در راه خدا خرج کنی و نکردی را در مسیرِ معصیت خدا هزینه خواهی کرد. فکر نکن آن پول دستت می ماند. مسیری جلویت باز شد، کار خیری بود که رضایتِ الهی در آن بود و تو می توانستی این مبلغ را هزینه کنی؛ امّا خسّت به خرج دادی و این پول را در راه رضایت الهی خرج نکردی؛ فردا ناچاری دو برابرِ همین پول را در مسیر معصیت خدا خرج کنی، گفت: هر که گریزد زِ خرابات شام بارکش غول بیابان شود ▪️ نه تنها معادلش بلکه دو برابر آن را، آن هم نه در مسیر طاعت بلکه ناچار است در مسیر معصیت هزینه کند. پس چرا وقتی کار خیری پیش می آید، دستمان در جیبمان نمی رود؟ «اِيّاكَ‏ اَنْ‏ تَمْنَعَ‏ فی‏ طاعَةِ اللهِ‏ فَتُنْفِقُ مِثْلَيْهِ فِی مَعْصيَةِ اللهِ» ▪️ این فقط پول نیست. انسان می تواند توانایی و قدرتش را خرج کند، آبرو و وجاهتش را در مسیر رضایت الهی خرج کند. فقط پول نیست که بعضی ها بگویند ما اصلاً پول نداریم پس این حدیث راجع به ما نیست. نه، گاهی اوقات انسان می تواند آبرویش را برای جلب رضایت الهی، برای عملی که مورد پسند خدا و طاعت پروردگار است خرج کند. اینجا آبرویت را خرج نکردی، فکر نکن آبرو محفوظ می ماند؛ تو به ناچار فردا در مسیر معصیت خدا دو برابر این آبرو را هزینه می‌کنی. پست و مقام و قدرت سازمانی داری که می توانی از این موقعیت شغلی در مسیر طاعت خدا خرج کنی، نکردی؟ صبر کن دو برابر آن را در مسیر معصیت خدا خرج می کنی. ▪️ ترسیدی این پست و مقام از دستت برود؟ حالا ببین چه برسرت می آید؟ و همین طور برو جلو، علم و دانش داری و دریغ کردی؟ نگفتی؟ نگه داشتی برای اینکه مشتری جلب کنی و بعداً بگویی؟ با قیمت بیشتری بگویی؟ صبر کن و ببین مجبور می شوی دو برابر آن را در مسیر معصیت خدا هزینه کنی. «اِيّاكَ‏ اَنْ‏ تَمْنَعَ‏ فی‏ طاعَةِ اللهِ‏ فَتُنْفِقُ مِثْلَيْهِ فِی مَعْصيَةِ اللهِ». *ابن شعبه ی حرانی، تحف العقول، ص ۴۰۸. ◾️در محضر استاد مهدی طیب - جلسه ی۸۹/۰۳/۲۷◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️اشخاص سه دسته‎اند: انبیا، پیروان انبیا و سایرین؛ به تعبیر دیگر: عالم ربّانی، متعلّم و هِمَج؛ به بیان دیگر: معلّم‎ها، شاگردها و بچّه‎های کوچولو که هنوز به رشد نرسیده‌اند و مدرسه نمی‎روند. ▪️شیعه‎ها سه‌‌تا صبح دارند؛ یکی صبح خلقت حضرت آدم علیه السّلام، یکی صبح ظهور حضرت ولیِّ عصر عجّل‌الله‌‌تعالی‌‌فرجه ، یکی هم صبح قیامت. هر روز صبح که از خواب بیدار می‎شوی، قیامت است. تمرین کن تا هر روز قشنگ‎تر شود. اگر توجّه داشته باشی، رشد می‎کنی. ▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ ◾️کتاب مصباح الهدی تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 7-9 آل عمران ، قسمت هفتم بخش ششم2⃣ ● شأن پيامبر (صلی الله علیه وآله ) فقط تعليم كتاب و تسهيل
آیات 7-9 آل عمران، قسمت هفتم بخش هقتم ● راه به سوى فهم قرآن بروى كسى بسته نيست پس حق مطلب اين است كه : راه به سوى فهم قرآن به روى كسى بسته نيست ، و خود بيان الهى و ذكر حكيم بهترين راه براى فهم خودش ‍ مى باشد، به اين معنا كه قرآن كريم در بيانگرى مقاصدش احتياج به هيچ راهى ديگر ندارد، پس چگونه تصور مى شود كتابى كه خداى تعالى آنرا هدايت و نور معرفى كرده و ((تبيان كل شى ء)) خوانده ، محتاج به هادى و رهنمائى ديگر باشد، و با نور غير خودش روشن ، و با غير خودش مبين گردد. باز ممكن است بگوئيد كه : از رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) به نقل صحيح رسيده است كه در آخرين خطبه اى كه ايراد كرد فرمود: ((انى تارك فيكم الثقلين ، الثقل الاكبر و الثقل الاصغر، فاما الاكبر فكتاب ربى ، و اما الاصغر فعترتى اهل بيتى ، فاحفظونى فيهما، فلن تضلوا ما تمسكتم بهما)). ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 134 و اين سخن را شيعه و سنى به طرق متواتره از جمعيتى بسيار از صحابه رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) از آن جناب نقل كرده اند، كه علماى حديث عده آن صحابه را تا سى و پنج نفر شمرده اند، و در بعضى از اين طرق عبارت ((لن يفترقا حتى يردا على الحوض )) نيز آمده ، و اين حديث دلالت دارد براينكه قول اهل بيت (عليهم السلام ) حجت است . پس هر چه درباره قرآن گفته باشند حجت و واجب الاتباع است ، و بايد در معناى قرآن تنها به گفته آنان اكتفا كرد، و گرنه لازم مى آيد كه اهل بيت با قرآن نباشند، و از آن جدا محسوب شوند. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
🍀 «مقام و منزلت ائمه معصومین علیهم‌السلام»🍀 ▪️«لاَ فَرْقَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَهَا إِلاَّ أَنَّهُمْ عِبَادُكَ؛ و ميان تو و آنها جدايى نيست جز آنكه آنان بنده تواند» یک کلمه به این مختصری تمام مطالب درش هست. ▪️«لاَ فَرْقَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَهَا إِلاَّ أَنَّهُمْ عِبَادُكَ» ... «بَدْؤُهَا مِنْكَ وَ عَوْدُهَا إِلَيْكَ‏ أَعْضَادٌ وَ أَشْهَادٌ وَ مُنَاةٌ وَ أَذْوَادٌ وَ حَفَظَةٌ وَ رُوَّادٌ؛ آغاز و انجامش بسوى توست. پشتيبان دين تو و گواه و حامى و مدافع و نگهبان و مبلغان دين تواند.»[١] عجایب و غرایب در همین ادعیه‌ای که رسیده‌است از ائمه معصومین آدم می‌فهمند که اینها تالی قرآنند.[٢] ▪️درس خارج اصول، ٢٠ بهمن ١٣٨٧▪️ : [١]. مفاتیح الجنان، اعمال مشترکه ماه رجب. [٢]. اهل بیت علیهم السلام به دلیل شدت اتصال و تقرب به خداوند مظهر صفات و اراده الهی‌اند. از این رو با اذن و خواست خداوند، همه اوصاف الهی جز اوصاف مربوط به مقام الوهیت در ایشان متجلی شده است. @mohamad_hosein_tabatabaei
□شب مبعث از شب‌های متبرّک و بسیار ارزشمند است که اعمال و مراقباتی هم برای آن نقل شده است: □۱- غسل □۲- شیخ طوسی در مِصباح‌المُتَهَجِّد از امام جواد علیه السّلام روایتی را نقل کرده که آن حضرت فرمودند: □در رجب شبى است که از آنچه که بر آن آفتاب می‌تابد، بهتر است و آن شب بیست و هفتم رجب است که در صبح آن پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله و سلّم به رسالت مبعوث شدند و براى آن شب اعمالی است که اگر شیعه‌ای از ما آن اعمال را در آن شب انجام دهد پاداش عمل شصت سال را می‌برد و فرمودند: □پس از نماز عشاء هر ساعتى از شب را تا پیش از نیمۀ آن بیدار شو و دوازده رکعت نماز (هر دو رکعت به یک سلام) اقامه کن و در هر رکعت بخوان: ○سوره حمد ○و سوره‌اى از سوره‌هاى کوچک مفصل (از سوره محمّد (صلی الله علیه وآله) است تا آخر قرآن) □پس از آن که فارغ شدی از خواندن نمازها می‌نشینی و می‌خوانی: ○سوره «حمد» ۷ مرتبه ○سوره «ناس» ۷ مرتبه ○سوره «فلق» ۷ مرتبه ○سوره «توحید» ۷ مرتبه ○سوره «کافرون» ۷ مرتبه ○سوره «قدر» ۷ مرتبه ○«آیة الکرسى» (تا هوالعلی العظیم) ۷ مرتبه : □الْحَمْدُ لِلهِ الَّذى لَمْ یَتَّخِذْ وَلَداً وَلَمْ یَکُنْ لَهُ شَریکٌ فى الْمُلْکِ وَ لَمْیَکُنْ لَهُ وَلِىُّ مِنَ الذُّلِّ وَ کَبِّرْهُ تَکْبیراً. اَللّهُمَّ اِنّى اَسئَلُکَ بِمَعاقِدِ عِزِّکَ عَلَى اَرْکانِ عَرْشِکَ و َمُنْتَهَى الرَّحْمَةِ مِنْ کِتابِکَ وَ بِاسْمِکَ الاْعْظَمِ الاْعْظَمِ الاْعْظَمِ وَ ذِکْرِکَ الاْعْلىَ الاْعْلىَ الاْعْلى وَ بِکَلِماتِکَ التّامّاتِ اَن تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اَنْ تَفْعَلَ بى ما اَنْتَ اَهْلُهُ... □ستایش خاص خدایى است که فرزندی نگیرد و براى او در فرمانروایى شریکى نیست و نیست برایش یاورى از خوارى، و به بزرگى کامل بزرگش شمار، خدایا از تو خواهم به حقّ چیزهایى که موجبات عزتت بر پایه‌هاى عرشت مى‌باشد و به حقّ سرحد نهایى رحمتت از کتابت و به نام بزرگتر بزرگتر بزرگترت و به حقّ ذکرت که والاتر و برتر و اعلى است و به کلمات تام و تمامت.... □آنگاه هر دعایی که خواستی بخوان و هر حاجتی که داری، از خداوند طلب کن. □۳- زیارت حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السّلام که افضل اعمال شب عید مبعث است. □۴- شیخ کفعمى در بلدالامین بیان کرده است که در شب مبعث این دعا را بخوانند: □«اَللّهُمَّ اِنّى اَسئَلُکَ بِالتَّجَلِىِ الاْعْظَمِ فى هذِهِ اللَّیْلَةِ مِنَ الشَّهْرِ الْمُعَظَّمِ وَالْمُرْسَلِ الْمُکَرَّمِ اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ وَاَنْ تَغْفِرَ لَنا ما اَنْتَ بِهِ مِنّا اَعْلَمُ یا مَنْ یَعْلَمُ وَلا نَعْلَمُ اَللّهُمَّ بارِکْ لَنا فى لَیْلَتِنا هذِهِ الَّتى بِشَرَفِ الرِّسالَةِ فَضَّلْتَها وَبِکَرامَتِکَ اَجْلَلْتَها وَبِالْمَحَلِّ الشَّریفِ اَحْلَلْتَها ... (برای مطالعه دعای کامل به مفاتیح الجنان مراجعه شود) : □«اَلْحَمْدُلِلهِ الَّذى هَدانا لِمَعْرِفَتِهِ وَخَصَّنا بِوِلایَتِهِ وَوَفَّقَنا لِطاعَتِه» □و سپس در همان حالت سجده ۱۰۰ مرتبه بگو: : □«اَللّهُمَّ اِنّى قَصَدْتُکَ بِحاجَتى وَاعْتَمَدْتُ عَلَیْکَ بِمَسْئَلَتى وَتَوَجَّهْتُ اِلَیْکَ بِاَئِمَّتى وَسادَتى اَللّهُمَّ انْفَعْنا بِحُبِّهِمْ وَاَوْرِدْنا مَوْرِدَهُمْ وَارْزُقْنا مُرافَقَتَهُمْ وَاَدْخِلْنَا الْجَنَّةَ فى زُمْرَتِهِمْ بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ» □۵- دوازده رکعت نماز که داود بن سرحان از امام صادق عليه السّلام برای شب نیمۀ ماه رجب روايت كرده و در شب بیست و هفتم هم خوانده می‌شود: □دوازده ركعت نماز به جا مى‌آورى هر دو رکعت به یک سلام و در هر ركعت بعد از سورۀ «حمد» يک سوره خوانده و هنگامی كه از نماز فراغت يافتى، می‌خوانی: ○سوره «حمد» ۴ مرتبه ○سوره «فلق» ۴ مرتبه ○سوره «ناس» ۴ مرتبه ○سوره «توحید» ۴ مرتبه ○«آية الكرسى» ۴ مرتبه : □سبْحَانَ اللهِ وَ الْحَمْدُ لِلهِ وَ لا إِلَهَ إِلا اللهُ وَ اللهُ أَكْبَرُ : □اللّهُ اللّهُ رَبِّي لا أُشْرِکَ بِهِ شَيْئا وَ مَا شَاءَ اللّهُ لا قُوَّةَ إِلا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِيمِ. @mohamad_hosein_tabatabaei
□در روایتى از امام صادق علیه السّلام روز بیست و هفتم رجب که روز مبعث است به عنوان شریف‌ترین اعیاد یاد شده است و از بزرگان براى این روز اعمالى ذکر شده است: □۱- غسل □۲- روزه □این روز در میان روزهاى سال یکى از چهار روزى است که روزه گرفتن آن فضیلت بسیار دارد و پاداش فراوانى براى آن نقل شده است، در روایتى از امام صادق علیه السّلام آمده است: □هر کس در روز بیست و هفتم رجب روزه بگیرد، خداوند براى او پاداش روزه هفتاد سال را مى‌نویسد. □۳- زیاد صلوات فرستادن □روایتى از امام صادق علیه السّلام نقل شده است که در این روز روزه مى‌گیرى و بر محمّد و آلش زیاد صلوات مى‌فرستى □۴- زیارت رسول خدا و امیرالمؤمنین علی علیهما السّلام □۵- دوازده رکعت نماز □از «ریّان بن صلت» نقل شده است که هنگامى که امام محمّد تقى علیه السّلام در بغداد بودند، روز نیمۀ رجب و روز بیست و هفتم رجب را روزه مى‌گرفتند و همۀ ملازمان و یاران آن حضرت نیز روزه می‌گرفتند. آنگاه به ما فرمودند: □دوازده رکعت نماز، هر دو رکعت به یک سلام به جا آوریم که در هر رکعت «حمد» و «سوره» بخوانیم و هنگامى که نمازها به پایان رسید، هر یک از سوره‌هاى: ○«حمد» ○«توحید» ○«معوّذتین» (فلق و ناس) را ۴ مرتبه بخوانیم. ۴_مرتبه_گفته_شود: □«لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ واللهُ اَکْبَرُ، وَسُبْحانَ اللهِ وَ الْحَمْدُ لِلهِ، وَلا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاَّ بِاللهِ الْعَلِىِّ الْعَظِیمِ» ۴_مرتبه: □«اَللهُ اَللهُ رَبِّى لا اُشْرِکُ بِهِ شَیْئاً» ۴_مرتبـه: □«لا اُشْرِکُ بِرَبّى اَحَـداً» □۶- دوازده رکعت نماز دیگر □شیخ طوسى از «حسین بن روح» روایت کرده است که در این روز ۱۲ رکعت نماز به جا مى‌آورى و در هر رکعت «حمد» و هر سوره‌اى که خواستى مى‌خوانى و پس از هر دو رکعت و سلام نماز، مى‌خوانى: □«اَلْحَمْدُ للهِ الَّذى لَمْ یَتَّخِذْ وَلَداً، وَلَمْ یَکُنْ لَهُ شَریکٌ فى الْمُلْکِ، وَلَمْ یَکُنْ لَهُ وَلِىٌّ مِنَ الذُّلِّ، وَکَبِّرْهُ تَکْبیراً، یا عُدَّتى فى مُدَّتى یا وَلیّى فى نِعْمَتى، یا غِیاثى فى رَغْبَتى،یا نَجاحى فى حاجَتى یاحافِظى فى غَیْبَتى، یا کافِىَّ (کافِىَ) فى وَحْدَتى، یا اُنْسى فى وَحْشَتى اَنْتَ السّاتِرُ عَوْرَتى فَلَکَ الْحَمْدُ، وَاَنْتَ الْمُقیلُ عَثْرَتى فَلَکَ الْحَمْدُ وَاَنْتَ الْمُنْعِشُ صَرْعَتى فَلَکَ الْحَمْدُ،صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَاسْتُرْ عَوْرَتى، وَآمِنْ رَوْعَتى، وَاَقِلْنى عَثْرَتى، وَاصْفَحْ عَنْ جُرْمى، وَتَجاوَزْ عَنْ سَیِّئاتى فى اَصْحابِ الْجَنَّةِ، وَعْدَ الصِّدْقِ الَّذى کانُوا یُوعَدُونَ» ○وقتى که نماز و دعا پایان یافت، هر یک از سوره‌هاى: ○«حمد» ○«اخلاص» ○«معوّذتین» ○«کافرون» ○«قدر» ○و «آیة الکرسى» را ۷ مرتبه مى‌خوانى. ۷_بار_مى‌گویى: □«لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ واللهُ اَکْبَرُ، وَسُبْحانَ اللهِ وَلا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاَّ بِاللهِ» ۷_مرتبه_مى‌گویى: □«اَللهُ اَللهُ رَبِّى لا اُشْرِکُ بِهِ شَیْئاً» □پس از آن، هرچه از خدا مى‌خواهى طلب کن. □۷- دعای امام موسی بن جعفر علیه السّلام □دعایی که وقتى امام موسى بن جعفر علیه السّلام را در روز ۲۷ رجب سال ۱۷۹ هجرى از مدینه به سوى بغداد حرکت دادند، آن را خواندند: □«یا مَنْ اَمَرَ بِالْعَفْوِ وَالتَّجاوُزِ، وَ ضَمَّنَ نَفْسَهُ الْعَفْوَ وَالتَّجاوُزَ، یا مَنْ عَفى وَتَجاوَزَ، اُعْفُ عَنّى وَتَجاوَزْ یا کَریمُ، اَللّـهُمَّ وَقَدْ اَکْدَى الطَّلَبُ، وَاَعْیَتِ الْحیلَةُ وَالْمَذْهَبُ، وَدَرَسَتِ الاْمالُ، وَانْقَطَعَ الرَّجآءُ اِلاَّ مِنْکَ، وَحْدَکَ لا شَریکَ لَکَ .....» ( برای مطالعه دعای کامل به مفاتیح الجنان مراجعه شود) @mohamad_hosein_tabatabaei