eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
☑️نکته ناب 🍀بسمه تعالی🍀 ▪️السلام علیک یا غریب الغرباء و یا شمس الشموس ،السلطان ابالحسن یاعلی بن موسی الرضا المرتضی یکی از القاب خاصه حضرت علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیه والثنا،"السلطان"است. برخی وجوه این تسمیه و لقب به آن امام رئوف این است که السلطان به جمل ابجدی برابر با "قاف" می باشد و قاف را مرتبه ای از مراتب وجود که محیط است به دنیا تعریف کرده اند؛ القاف محیطه بالدنیا. ▪️ولی مطلق الهی سلطان است چون نفوذ دارد در تمام اقطار آسمانها وزمین و محیط بدانهاست به نحو احاطه قیومی :یا معشر الجن والانس ان استطعتم ان تنفذوا من اقطار السموات والارض فانفذوا لاتنفذون الا بسلطان. سلطان از ماده سلط به معنای چیرگی و غلبه است و امام غالب برهر شئ است و ولایت او ساری در اقطار آسمانهای لاهوت وجبروت و ملکوت و زمین ناسوت و آنچه در آنهاست وبلکه بالاتر. ▪️وجه دیگر آنکه حق متعال در قرآن فرمود:وآتینا موسی سلطانا مبینا قرآن را ظاهری است و باطنی و باطن او را باطن هاست تا بی نهایت .تاویل آن در اتم مراتب و بطون انسان کامل است . لذا در لسان حق امام رضا سلطان است که به جناب امام هفتم حضرت موسی بن جعفر علیهم السلام به عطای ذاتی داده شد. ▪️و او مرکز ولایت کلیه الهیه است که به او دایره امامت در هیکل بشری به کمال ۱۲ رسید و حضرت خاتم الاوصیاء علی الاطلاق ناموس الدهر و امام العصر روحی فداه ابن الرضا شد. و هر که به امامت ثامن حجج معترف شد به سرّ ۱۲ نائل آمد. چهارشنبه ۳مرداد ۹۷ مصادف با سالروز میلاد مسعود علیه السلام
☑️ 🍀بسمه تعالی شانه🍀 ▪️در این ایام زیارتی مخصوص -که همه ی ایام، زیارت مخصوص است و به قول رندی مخصوص به خودت است- هنگام تشرف، قرآن گشودم تا از آیه‌ای که می‌آید توشه‌ای برگیرم و از قرآن تدوینی و کتبی برای تشرف به محضر قرآن عینی مدد گیرم، این آیه آمد: يَا قَوْمِ ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتِي كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَلَا تَرْتَدُّوا عَلَىٰ أَدْبَارِكُمْ فَتَنقَلِبُوا خَاسِرِينَ (مائده/۲۱) ▪️این قوم، قوای ظاهری و باطنی انسان است. خطاب امام به قوم ورود در ارض مقدس جان اوست چه این ارض واسعه‌ی الهی مبدأ و منتهای قوم است. قوام و قرار قوم به قیومیت این ارض مقدس است و اگر از او روی گردانند منقلب به خسران می‌شوند. و خسران آن است که قوای تو تحت تصرف عقل که مظهر امام است نباشد در این صورت از دایره اعتدال خارج می‌شود و دچار افراط و تفریط می‌گردد و این همان فَتَنقَلِبُوا خَاسِرِينَ است. اما اگر به دل امام که ارض اقدس وجود است وارد شوی، از هر چه غیر اوست پاکت می‌کند و تو بیدل می‌شوی و بدان بیدل، آیینه جمال دل است. ▪️دل در عالم فقط یکی بیش نیست و آن دل امام است. دلهای دیگران دل نیست، دالّ است یعنی دالّ به دل است. هر وقت دلت را دالّ دیدی یعنی دیدی که در دل شما الف قامت یار است و دلت را دال به دل اوست، آنوقت بی دل می‌شوی چون شایسته نیست دل و دلبر و دلدار  بیش از یکی باشد. یا او دل دارد یا شما؟  مَّا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِّن قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ (احزاب/۴) خدای را یک رجل و یک دل بیش نیست که لَا یَسَعُنِی أرْضِی وَ لا سَمائِی وَلکِن یَسَعُنِی قَلْبُ عَبْدِیَ الْمُؤْمِنِ. او در دل است نه در دلها. هر کس که دل را گل نکرده با آن دل عینیت دارد که در عالم دل و دلدادگی و دلبری کثرت راه ندارد، وحدت محضه است. ▪️اگر دل دلبر دلبر کدومه ▪️وگر دلبر دل دل را چه نومه ▪️دل و دلبر به هم آمیته بینم ▪️نذونم دل که و دلبر کدومه ▪️خدا در آن دل خودش را می‌بیند و می‌شنود و دوست دارد. در آن دل با خود گفتگوها دارد و رازها نجوا می‌کند. برخی نام آن دل یگانه‌ی دردانه را نی گفته‌اند. ▪️غرض، اگر طالب آنی که تو را نیز دل باشد به همه جنودت بگو که در ارض اقدس آن دل واحد وجود وارد شوند و هرگز از او ارتداد نداشته باشند که این خسران، خسارت بارترین خسرانهاست. ▪️وشاید بشود به تأویلی دیگر گفت که اگر در این دل وارد شوی و به اعقاب خودت که آثار تعینی و حدودی توست رو نکنی خدا ترا منقلب به خسران که فنای اتم در این دل است می‌کند و حدود و قیود تو را برمی‌چیند. شنبه ۱۳ مرداد ۹۷ مشهد مقدس
▪️هر وقت امام رضا علیه السلام را خوب زیارت کنید از خدا راضی خواهی شد و اگر از خدا راضی بشوی امام رضا علیه السلام را نیز زیارت کرده ای ☑️سخنان حاج اسماعیل دولابی @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️چهل دستورالعمل سلوکی ▪️۱۱- سالک باید تلاش کند خواسته‌هاى خود را، اعم از دنیوى و اخروى و کرامات و
☑️چهل دستورالعمل سلوکی ▪️۱۳- سالک باید از پرخورى، به‌ویژه افراط در خوردن گوشت و غذاهاى حیوانى و نیز از تنقّلات غیرضرورى، پرهیز کند. پرخورى باعث خمودى فکر و دل‌مردگى مى‌شود. ▪️در خوردن همان حدّ ضرورى نیز نباید در پى لذّت نفسانى و جسمانى از راه طعام باشد و صرفآ به قصد تأمین نیازهاى حیاتى خود براى توانایى بر انجام تکالیف بندگى خویش، از خوراکى‌ها استفاده کند. ▪️علاوه بر این، توصیه مى‌شود در حدّ طاقت و توان جسم خویش روزه‌ى مستحبّى بگیرد. ▪️روزه‌ى روزهاى سیزدهم تا پانزدهم و نیز اولین چهارشنبه‌ى بعد از روز دهم و اوّلین و آخرین پنجشنبه هر ماه قمرى، فضیلت فوق‌العاده‌اى دارند. همچنین، روزهاى خاصّى در سال وجود دارند که روزه‌ى آنها از فضیلت بسیارى برخوردار است. ▪️بنابراین جوع یا کم خوردن، چه به‌ صورت عام و چه در قالب گرفتن روزه، از لوازم سلوک است. ادامه دارد.... ◾️شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب◾️ - ۱۰ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شمّه‌ای از زندگانی و فضایل امام علی بن موسی الرّضا علیه السّلام - بخش اوّل ▪️نام: علی. ▪️کنیه: ابوالحسن. ▪️القاب: رضا (مورد پسند خداوند ـ  مورد پسند همگان از شیعه و سنّی ـ راضی به رضایت پروردگار و مقدّرات الهی) ـ عالم آل محمّد ـ صاحب حجج رضویّه. ▪️تولّد: ۱۱ ذی‌القعده ۱۴۸ هجری قمری.   ▪️پدر: موسی بن جعفر، امام کاظم علیه السّلام.              ▪️مادر: نجمه، تُکتَم یا سمانه (لقب: طاهره) که مثل حُمَیده مادر امام کاظم علیه السّلام، اهل مغرب (اندلس) و بانویی جلیل‌القدر و اهل عبادت بسیار بود. ▪️حضرت رضا و حضرت فاطمۀ معصومه علیهما السّلام تنها فرزندان امام کاظم علیه السّلام از نجمه خاتون هستند. ▪️حضرت رضا علیه السّلام تا ۳۵ سالگی، در دوران حیات امام کاظم علیه السّلام، یار و دستیار پدر و پس از به زندان افتادن ایشان، وکیل آن حضرت بودند. ▪️پس از شهادت امام کاظم علیه السّلام در زندان و شکنجه‌گاه هارون در سال ۱۸۳ هجری، امام رضا علیه السّلام در ۳۵ سالگی به امامت رسیدند و تا ۵۵ سالگی، ۲۰ سال عهده‌دار امامت بودند (۱۷ سال در مدینه + ۳ سال در خراسان): ۱۰ سال در دوران هارون (مدینه) + ۵ سال در دوران امین (مدینه) + ۵ سال در دوران مأمون (۲ سال مدینه + ۲ سال مرو + ۷ ماه سرخس در زندان) ▪️پس از شهادت امام کاظم علیه السّلام وکلای ایشان (علیّ بن ابی حمزه بطائنی و زیاد بن مروان قندی و عثمان بن عیسی رواسی) خیانت کردند و با ادّعای اینکه امام کاظم علیه السّلام نمرده‌اند؛ بلکه غایب شده‌اند و ظهور خواهند کرد و یا مرده‌اند و دوباره زنده می‌شوند (مهدویّت)، و در هر حال جریان امامت به ایشان متوقّف شده است، فرقۀ واقفیّه را بنا گذاشتند و وجوهات و اموال امام کاظم علیه السّلام را که نزدشان بود، غصب کردند و با امامت حضرت رضا علیه السّلام به مخالفت‌های شدید و معاندانه پرداختند. امام رضا علیه السّلام هم با آنها شدیداً برخورد کردند. ▪️احمد بن موسی علیه السّلام (شاهچراغ) برادر آن حضرت که سنّش بیشتر از ایشان و شخص عالم و جلیل‌القدری بود و برخی تصوّر می‌کردند، پس از امام کاظم علیه السّلام امامت به او خواهد رسید؛ با امام رضا علیه السّلام بیعت کرد و مردم را به امامت ایشان هدایت نمود (احمد بن موسی علیه السّلام در سفرش به ایران برای دیدار امام رضا علیه السّلام، در شیراز توسّط عمّال حکومت مأمون به شهادت رسید.) ▪️امام رضا علیه السّلام برادران ناخلفی هم مثل ابراهیم و زیدالنّار داشتند، که حضرت به شدّت با آنها برخورد کردند و از کارهایشان تبرّی جستند. ▪️در دوران هارون امام به‌شدّت از او انتقاد می‌کردند؛ امّا هارون به علّت مشاهدۀ تبعات قتل امام کاظم علیه السّلام جرأت نمی‌کرد ایشان را هم مثل امام کاظم علیه السّلام زندانی کند و به قتل برساند؛ امّا ارتباطات مردمی آن حضرت را به شدّت تحت کنترل گرفت و محدودیّت‌ها و مضیقه‌های بسیاری برای ایشان ایجاد کرد. ▪️برمکیان که مجوسی‌الاصل بودند و در حکومت هارون نفوذ زیادی داشتند و فساد و ظلم می‌کردند، علیه اهل‌بیت علیهم السّلام نزد هارون سعایت و تحریک می‌کردند. امام رضا علیه السّلام در برابر آنها به شدّت موضعگیری کردند. نهایتاً در اثر نفرین حضرت رضا علیه السّلام هارون بر آنها خشم گرفت و نابودشان کرد. ▪️هارون الرّشید پسر بزرگش امین را که مادرش عرب و از بنی‌عبّاس بود، ولیعهد اوّل و پسر دیگرش مأمون را که مادرش ایرانی بود، ولیعهد دوّم خود قرار داد؛ سپس همراه مأمون برای سرکوب شورشیان به خراسان رفت و همان‌جا مرد. پس از مرگ او امین خلیفه و مأمون والی خراسان شد. ▪️امین در دوران خلافتش به شدّت به عیّاشی پرداخت و با برادرش مأمون سر ناسازگاری گذارد و پسر خود به نام موسی را به‌جای مأمون ولیعهد خود کرد. ▪️مأمون از خراسان لشکری برای جنگ با امین به بغداد فرستاد. امین شکست خورد و سرش را جدا کردند و برای مأمون فرستادند. به دستور مأمون سر امین را بر چوبی نصب کردند تا همه بر او لعنت کنند و مأمون گفت هر که سه سنگ‌ریزه به آن بزند و آب دهان بر آن بیندازد، نزد من جایزه دارد. پس از مدّتی به مأمون خبر رسید که گروهی برای این کار هجوم آورده‌اند؛ لکن به سر امین می‌گویند لعنت بر تو و بر پدرت هارون باد. لذا دستور داد سر را از آن محل بردارند. ▪️با کشته شدن امین، مأمون به خلافت رسید و پایتخت را از بغداد به مرو منتقل کرد. ▪️دو سال بعد مأمون در صدد برآمد با اهداف زیر امام رضا علیه السّلام را از مدینه به مرو منتقل کند: ادامه دارد...‌ « استاد مهدی طیّب » @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️شمّه‌ای از زندگانی و فضایل امام علی بن موسی الرّضا علیه السّلام - بخش اوّل ▪️نام: علی. ▪️کنیه: اب
☑️شمّه‌ای از زندگانی و فضایل امام علی بن موسی الرّضا علیه السّلام - بخش دوّم ▪️با کشته شدن امین، مأمون به خلافت رسید و پایتخت را از بغداد به مرو منتقل کرد. ▪️دو سال بعد مأمون در صدد برآمد با اهداف زیر امام رضا علیه السّلام را از مدینه به مرو منتقل کند: ▪️۱- امام رضا علیه السّلام مورد توجّه و محبّت و مراجعۀ مردم در مدینه و دور از دسترس و کنترل حکومت بودند و به عنوان یک رقیب مدّعی خلافت از وجود ایشان احساس خطر می‌کرد. خواست حضرت را از دسترس مردم خارج و تحت کنترل درآورد. ▪️۲- در برابر شورش‌هایی که از سوی طرفداران اهل‌بیت علیهم السّلام علیه حکومتش در جریان بود، خواست با قرار گرفتن آن حضرت در دستگاه خلافتش، نوعی مشروعیّت برای حکومت خود کسب کند و شیعیان، خصوصاً ایرانیان شیعه را از مبارزه منصرف کند و خطر نهضت‌های علویان علیه حکومت بنی‌عبّاس را رفع کند. ▪️۳- حکومت خود در برابر مخالفت‌های بازماندگان امین که در بغداد علیه او بودند و او را به ایرانی‌ تبار بودن و خیانت به بنی‌عبّاس و اعراب متّهم می‌کردند، تحکیم کند. ▪️۴- چهرۀ منزّه و وارستۀ امام علیه السّلام را با قرارگرفتن ایشان در کنار دستگاه اشرافی خلافت خدشه‌دار کند و امام علیه السّلام را از سویی به دنیادوستی و از سوی دیگر به قدرت‌طلبی به دلیل پذیرفتن مناصب حکومتی متّهم‌ سازد. ▪️۵- منزلت علمی امام علیه السّلام با مواجهۀ ایشان با علمای طراز اوّل سایر فرق و مذاهب، به گمان اینکه حضرت از عهدۀ پاسخگویی به ایشان بر نخواهند آمد، لطمه بزند و چهرۀ علمی ایشان را تخریب کند. ▪️مأمون یکی از خشن‌ترین مأموران خود را همراه با کجاوه‌های مجلّل و اشرافی برای انتقال حضرت به مدینه فرستاد و آن مأمور از ایشان خواست همراه او به مرو بروند. حضرت ابتدا نپذیرفتند و وقتی با تهدید و تحکّم مأمور مواجه شدند و دیدند که به هر حال ایشان را خواهند برد، رفتن به مرو را پذیرفتند؛ لکن قبل از حرکت، به بستگانشان دستور دادند مجلس عزایی برپا کنند و همچون یتیم‌شدگان بگریند تا معلوم شود که حضرت به اجبار به مرو منتقل می‌شوند و مسألۀ خلافت یا ولایتعهدی دروغ است و ایشان هم مطلقاً طالب اشرافیّت و مناصب حکومتی در دستگاه مأمون نیستند. ▪️به دستور مأمون حضرت را از مسیر شهرهای سنّی‌نشین به سمت مرو بردند تا کسی در مسیر به حمایت ایشان برنخیزد. (مدینه، مکّه، بصره، خرّمشهر، اهواز، اراک، ری، نیشابور، مرو) ▪️حضرت در طول مسیر از هر فرصتی برای نشر آگاهی و تبیین حقایق دین و در ضمن آن، شناساندن منزلت اهل‌بیت علیهم السّلام بهره جستند. ▪️در نیشابور حدیث سلسلۀالذّهب «كَلِمَةُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِی؛ فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی» را از قول خدای متعال برای انبوهی از دانشمندان اهل‌ سنّت بیان فرمودند. ▪️یعنی باور به توحید انسان را به این حقیقت واقف می‌سازد که در عالم جز به اذن الهی امری واقع نمی‌شود و خداوند هم جز به آنچه خیر است، اذن وقوع نمی‌دهد؛ لذا جز خیر واقع نشده و نمی‌شود. ▪️بعد از حرکت کجاوه، مجدّداً توقف نموده و فرمودند: «وَلکن بِشَرطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا». ▪️۱- یعنی توحید بدون ولایت هیچ فایده و ثمری ندارد و اسلام بدون امام خمیر شکل‌پذیری است که هر کس به میل خود به آن شکل می‌دهد و آن را تفسیر می‌کند. ▪️۲- یعنی توحید و اجتناب از تمکین در برابر طواغیت لازم و ملزوم هم و جدایی‌ناپذیرند. «وَ لَقَدْ بَعَثْنا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ». ▪️۳- یعنی فهم حقایق دین و پرورش یافتن در مکتب تربیتی دین و ادارۀ جامعۀ دینی مستلزم تبعیّت از امام است. ▪️مأمون و فضل بن سهل و بزرگان بنی‌عبّاس و جمعی از علویان چند فرسخ به پیشباز حضرت رفتند و نهایتاً کاروان حامل حضرت رضا علیه السّلام روز ۱۰ شوّال سال ۲۰۱ هجری به مرو وارد شد. ▪️چند روز بعد مذاکره شروع شد و پیشنهاد اوّل مأمون این بود که خلافت را به حضرت واگذار کند. امّا روشن بود که کسی که برای دستیابی به خلافت، برادرش را کشته و با سر برادرش چنان کاری کرده، واقعاً نمی‌خواهد از حکومت دست بکشد و حتماً توطئه‌ای در کار است. ▪️حضرت که می‌دانستند از یک سو مأمون و کارگزارانش به‌هیچ وجه حاضر به از دست دادن امتیازات نامشروعشان که قطعاً امام علیه السّلام در صورت پذیرفتن حکومت، از ایشان سلب می‌فرمود، نیستند و از سوی دیگر مردم و جامعۀ به فساد کشانده شده توسّط حکومت‌ها از زمان رحلت پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم تا آن زمان (خلفای سه‌گانه و امویان و مروانیان و عبّاسیان) پذیرای عدالت و تقوای حکومت امام علیه السّلام نیستند، علی‌رغم اصرار مأمون، پیشنهاد خلافت را نپذیرفتند. ادامه دارد...‌ « استاد مهدی طیّب » @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️چهل دستورالعمل سلوکی ▪️۱۳- سالک باید از پرخورى، به‌ویژه افراط در خوردن گوشت و غذاهاى حیوانى و نیز
☑️چهل دستورالعمل سلوکی ▪️۱۴- سالک باید از زیاد خوابیدن نیز پرهیز کند و جز به حدّاقلّى که براى سلامتى و شادابى او ضرورى است، اوقات خود را صرف خوابیدن نکند؛ زیرا پرخوابى علاوه بر اینکه موجب هدر رفتن عمر مى‌شود، به لطافت و صفاى روح نیز آسیب مى‌رساند. ▪️علاوه بر پرهیز از پرخوابى، بیدارى سحرگاهان و بین الطّلوعین در صفاى روح و پروازهاى معنوى تأثیر فوق‌العاده و بى‌بدیلى دارد و سالک با تنظیم اوقات استراحت و خواب خود، باید ترتیبى دهد که از فیض سحر و بین الطّلوعین محروم نماند. ▪️بنابراین سَهَر یا کم‌خفتن نیز از امورى است که مراعات آن بر سالک لازم است. ادامه دارد.... ◾️شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب◾️ - ۱۱ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️تحفه ایی از گنجینه ی معارف امام رضا علیه السلام ▪️«اِحْرِصُوا عَلىٰ‏ قَضاءِ حَوائِجِ‏ الْمُؤْمِنِينَ‏ وَ اِدْخالِ‏ السُّرُورِ عَلَيْهِمْ‏ وَ دَفْعِ‏ الْمَكْرُوهِ‏ عَنْهُمْ‏»* ▪️در برآوردن نیاز حاجتمندان و شاد کردن دل مسلمانان و برطرف کردن ناخوشی‌هایشان حريص باشيد. ▪️همان‌طوركه پيغمبراكرم صلی الله علیه و آله و سلم حريص بودند. می دانيد صفاتی كه مي گوييم بد است، وقتی در جاي غلط قرار بگيرد بد مي‌شود. حرص وقتي بد است كه به‌سمت دنيا و به‌سمت رذائل می آيد؛ امّا وقتي به‌سمت خدا و به‌سمت فضايل می رود خوب است. لذا قرآن راجع‌به پيغمبراكرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «حَريصٌ عَلَيكُم بِالمُؤمِنينَ رَئوفٌ رَحيمٌ» پيغمبر بر شما حريص است؛ يعني بر خدمت به شما و محبّت و خوبی کردن به شما حریص است؛‌ در خوبي كردن و لطف كردن سيري‌ناپذير است. اينجا حضرت رضا علیه السلام از همان واژه استفاده كردند و فرمودند در برآوردن نيازهاي مؤمنان حريص باشيد؛ در اندوختن امكانات براي خودتان و حلّ مشكلات شخصي و تأمين آرزوهاي نفساني و تمنيّات خودتان حرص نورزيد؛ حرصتان در خدمت و برآوردن نياز ديگران باشد. ▪️«وَ اِدْخالِ‏ السُّرُورِ عَلَيْهِمْ» حرصتان بر اين باشد كه دل غمديده ی يك انسان مؤمن را شاد كنيد، بتوانيد بهجت و شادي را وارد دل مؤمني كنيد «وَ دَفْعِ‏ الْمَكْرُوهِ‏ عَنْهُمْ‏» و هر مكروه و ناخوشايندی را که برای آنها پيش آمده دفع كنيد و مشكلات و تلخي‌هاي زندگي آنها را برطرف كنيد. ▪️كسي كه بخواهد دوست عليّ‌ بن‌ موسی الرّضا علیه السلام و شيعه ی آن بزرگوار باشد حرصش باید به آن سمت جهت پيدا كند. ◾️استاد مهدی طیب - جلسه ی ۳۰ آبان ۸۷◾️ *مجلسی ، بحارالانوار، ج ۷۱، ص ۳۱۳. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️تحفه ایی از گنجینه ی معارف امام رضا علیه السلام ▪️«اِحْرِصُوا عَلىٰ‏ قَضاءِ حَوائِجِ‏ الْمُؤْمِن
☑️امام رضا علیه السلام فرمودند: «اِنَّ الصَّمتَ بابٌ مِن اَبوابِ الحِكمَةِ» سكوت دري از درهاي حكمت است. ▪️اگر كسي بخواهد حكمت الهي نصيبش شود بايد سكوت اختيار كند. كسي كه پرحرف است،‌ اين در را به‌روي خود مي بندد. با سكوت اختیار کردن است كه درهاي حكمت ازجانب پروردگار به‌سوي عبد باز مي‌شود. البتّه سكوت مراتبي دارد؛ يك مرتبه‌اش اين است كه انسان با زبان كم حرف بزند؛ ▪️مرتبه‌ی دیگر سکوت كه مرتبه‌ی عميق‌تري است می‌تواند در فكر اتّفاق بيفتد؛ يعني مكالمه و گفتگوي ذهني متوقّف شود. ▪️مرتبه‌ی دیگر سکوت مي‌تواند به قلب راه پيدا كند؛ آرزوها از دل نرويد و انبعاثات قلبي متوقّف شود؛ اين هم مرتبه ي عميق‌تري از سكوت است. ▪️اگر كسي به عمق سكوت راه پيدا كند، اصلاً كلّ اين عالم محو مي شود و حقايق ديگري برايش روشن مي شود؛‌ چون اين عالم قائم به خيال ماست و خيال ما هم قائم به همان گفتگوهاي دروني ماست؛ اگر آن متوقّف شود چيز ديگري پديدار مي شود. ▪️به‌هرحال اگر كسي حكمت الهي مي خواهد بايد زبانش را كنترل كند. زياده‌گويي دل را می میراند. ◾️استاد طیب _ جلسه ی ۳۰ آبان ۸۷◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 18-10 آل عمران ، قسمت سوم بخش ششم ● كون و فساد در غير اعمال و در اعمال سعادت آور، بلاواسطه م
آیات 18-10 آل عمران ، قسمت سوم بخش هفتم ● چيزى كه دانشمندان را از بحث پيرامون جبر و اختيار بازداشته است تنها چيزى كه دانشمندان را از آزادى در بحث پيرامون اين مباحث باز داشته ، وحشتى بوده كه از نتايج وخيم آن (البته به زعم خود آنان ) بوده ، مثلا جبرى مسلكان از آنان ، پنداشتند كه اگر بگويند موجودات با يكديگر ارتباط و اسباب عالم در يكديگر تأثير دارند، خود به خود اعتراف كرده اند به اينكه پس خدا هيچكاره است ، و قدرت مطلقه او را بر تصرف در مصنوعاتش سلب كرده اند. و مفوضه از آنان ، پنداشتند كه اگر اين مطلب را بپذيرند، و مخصوصا در مرحله اعمال ارتباط آنها را با يكديگر به اراده و قدرت خدا نسبت دهند خود به خود به مسأله جبر گردن نهاده و مصنوع خدا يعنى انسان را هيچكاره دانسته اند، با اينكه مسلكشان تفويض است ، و با بطلان اختيار مسأله ثواب و عقاب و تكليف و تشريع دين باطل مى شود. با اينكه هر دو طايفه مى توانستند دست از اين وحشت برداشته ، با كلام خدا كه مى فرمايد: ((و اللّه غالب على امره )). و نيز مى فرمايد: ((الا له الخلق و الامر)) و ((ان للّه ما فى السموات و الارض )) انس بگيرند، (و جبرى مسلك از افراط خود، و تفويضى از تفريط خود برگشته ، بفهمند كه قبول وجود ارتباط بين اشيا و اعمال ، هيچ محذورى به بار نمى آورد، نه خدا را هيچكاره مى كند، و نه انسانها را) علاوه بر اينكه اين آيات و آيات مشابه آن در اين باب برهانى ارائه مى دهد، و ما در بحثى كه پيرامون آيه شريفه : ((ان اللّه لا يستحيى ان يضرب مثلا)) شد پاره اى مطالب مربوط به اينجا را گذرانديم . ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 160 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
☑️حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: ▪️هرچه هست، از قامت ناسازِ بی‌اندام ماست! تا ما ناجور نشویم، آنچه از بالا بر سر ما نازل می‌شود، ناجور نمی‌شود؛ بلکه کاری می‌کنیم که باران رحمت، بر ما نِقمت و عذاب می‌شود! ◾️در محضر بهجت، ج٢، ص٢٧◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️ذكر عجيبى است ▪️يكى از ذكرهايى كه حضرت استاد (دام عزه ) مكرر در جلسات درسى سفارش مى فرمودند: ذكر شريف لا اله الا الله است در يكى از روزها فرمودند: آقاى بس بسى نباشيد، از ذكرهايى استفاده كنيد كه لب تكان نمى خورد؛ ذكر شريف لا اله الا الله معجون نفى اثبات است و عجيب است. ☑️منبع:صراط سلوک @mohamad_hosein_tabatabaei