☑️مراقبۀ روز آخر ماه ذیالحجّه
▪️روز آخر ماه ذیالحجّه، آخرین روز از سال قمری است. سيّد بن طاووس در كتاب «اقبالالاعمال» برای این روز دو ركعت نماز روایت کرده است، بدین کیفیت که در هر ركعت بخواند:
▪️سوره «حمد» يک مرتبه
▪️سوره «توحید» ده مرتبه
▪️«آیت الکرسی» (تا هوالعلی العظیم) ده مرتبه
#و_پس_از_نماز_بگويد:
▪️اللَّهُمَّ مَا عَمِلْتُ فِي هَذِهِ السَّنَةِ مِنْ عَمَلٍ نَهَيْتَنِی عَنْهُ وَ لَمْ تَرْضَهُ وَ نَسِيتُهُ وَ لَمْ تَنْسَهُ وَ دَعَوْتَنِي إِلَى التَّوْبَةِ بَعْدَ اجْتِرَائِی عَلَيْك َاللَّهُمَّ فَإِنِّی أَسْتَغْفِرُكَ مِنْهُ فَاغْفِرْ لِی وَ مَا عَمِلْتُ مِنْ عَمَلٍ يُقَرِّبُنِی إِلَيْكَ فَاقْبَلْهُ مِنِّی وَ لا تَقْطَعْ رَجَائِی مِنْكَ يَا كَرِيمُ
▪️خدايا آنچه در اين سال انجام دادم؛ از عملى كه مرا از آن نهى كردى و به آن راضى نبودی و من آن را فراموش كردم ولى تو فراموش ننمودى، و پس از گستاخیام بر تو، مرا به توبه دعوت كردى، خدايا من از تو آمرزش میخواهم، پس مرا بيامرز، و آنچه انجام دادم از عملى كه به تو نزديكم كند، از من قبول كن، و اميدم را از خودت قطع مكن اى كريم.
▪️چون اين را بگويد، شيطان فریاد مىزند: واى بر من، آنچه در اين سال عليه او رنج بردم، همه را خراب كرد. و سالى كه گذشت براى او گواهى میدهد كه سالش را ختم به خير نمود.
#مراقبات_ماه_ذیالحجه
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️مراقبات شب اوّل محرّم
▪️اين ماه، ماهِ حزن اهل بيت عليهم السّلام و شيعيان ايشان است و از حضرت امام رضا عليه السّلام روايت شده است كه چون ماه محرّم داخل مىشد، پدرم را كسى خندان نمىديد و اندوه و حُزن پيوسته بر او غالب مىشد تا روز دهم. چون روز عاشورا مىشد، آن روز، روز مصيبت و حزن و گريه او بود و مىفرمود: امروز، روزى است كه حسين عليه السّلام شهيد شده است.
▪️برای شب اوّل محرّم سيّد بن طاووس در «اقبال الاعمال» چند نماز ذكر نموده:
▪️اوّل: دو ركعت نماز بخواند و در هر رکعت:
▪️سوره «حمد» یک بار
▪️سوره «توحید» یازده بار
▪️《 از حضرت رسول اکرم صلّى الله علیه و آله و سلّم روايت شده است كه هر كسی در اين شب اين دو ركعت نماز را به جا آورد و صبحش را كه اوّل سال است روزه بدارد، مثل كسى است كه تمام سال را مُداومت به خير كرده، و در آن سال محفوظ باشد و اگر بميرد به بهشت برود.》
▪️دوّم: دو ركعت نماز بخواند:
▪️در ركعت اوّل سوره «حمد» و سوره «انعام»
▪️در رکعت دوّم سوره «حمد» و سوره «يس»
▪️سوّم: صد ركعت نماز بخواند:
▪️در هر ركعت سوره «حمد» و سوره «توحيد»
▪️و نيز سيّد براى هلال اين ماه دعاء مَبْسُوطى ذكر فرموده و اگر ممكن شود احياء بدارد اين شب را به دعا و نماز و خواندن قرآن.
#مراقبات_ماه_محرم
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#حسین_منی_و_انا_من_حسین ☑️قسمت ۲۷ ▪️«وَ مٰا أَمْرُنٰا إِلاّٰ وٰاحِدَةٌ»(قمر/۵۰) از این امر واحد
🏴 #حسین_منی_و_انا_من_حسین 🏴
☑️قسمت ۲۸
▪️نور واحد در صورت مخلوقات ظهور دارد. یک نحوه ظهور او، در صورت تمام مخلوقات عالم است اعم از انسان، جماد، حیوان، نبات، فلک و ملک و همهی مخلوقات عالم. همهی مخلوقات عالم به طفیل وجودی او ظهور کردهاند. این نور در هر مخلوقی سریان دارد؛ «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» (نور/۳۵)
یعنی هر مخلوقی به حیث جنبهی وجودی و کمالی خود، هرچه دارد از این نور واحد گرفته است.
هر گیاهی که از زمین روید
وحده لا شریک له گوید...
▪️هر مخلوقی هم مظهر «لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ» میباشد. واحد و فرد است. شما نمیتوانید دو مخلوق در عالم بیابید که من حیث جمیع جهات، به هم شبیه باشند. اگر شما از هر لحاظ هم شباهت و سنخیت قائل بشوید، همین که این ها دو تا هستند پس صد در صد شبیه هم نیستند. هر چیزی با خودش عینیت دارد لذا هر مخلوقی که در عالم است چون ظهور این نور واحد است، خودش نیز واحد است. همه مخلوقات این نور واحد را نشان میدهند. اما چه مقدار از این نور واحد را نشان میدهند؟ به اندازه استعداد و قابلیتشان...
▪️خورشید چقدر از این نور واحد را توانسته در این عالم نشان دهد؟ به اندازه ظرفیتش. هرچه قدر قابلیت دارد به همان اندازه توانسته نور اهل بیت علیهم السلام را نشان دهد. و هکذا هر مخلوقی. مخلوقات عالم وجود همگی ضیق هستند و تحت مقوله اند؛ یعنی همه حد دارند. چون حد دارند، توانستهاند حد معینی از این نور را ظهور بدهند.
▪️حتی اگر از مخلوقات عالم طبیعت فراتر برویم و برسیم به مخلوقات عالم علیین، آن ها هم حد معینی دارند. به تعبیر امیرالمؤمنین علیهالسلام در نهجالبلاغه، ملائکه ای هستند که «وَ هُم رُکَّع». این ها فقط رکوع دارند و از سجده هیچ بهره ای ندارند. یعنی اگر از این ملائکه بپرسیم که مزهی سجده کردن به حق متعال چگونه است؟ میگویند نمیدانیم. ما مامور به رکوع هستیم. برخی از ملائکه هم «وَ هُم سُجَّد»، کارشان فقط سجده است. یعنی حد معینی دارند. حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام میخواهد بفرماید که ملائکهی الهی هم تحت مقوله هستند و فوق مقوله نیستند. دارای کمال هستند اما کمالشان معین است. در یک حدی وقوف دارند.
▪️پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلّم در معراجش وقتی با جناب جبرئیل در حال سیر عوالم وجودی است، به جبرئیل میگوید که دنبال من بیا. جبرئیل میگوید: «لَوْ دَنَوْتُ أَنْمُلَه لاَحْتَرَقْتُ»، اگر به اندازهی بند انگشت جلوتر بیایم بالم میسوزد. یعنی منِ جبرئیل که از ملائکهی مقربین الهی هستم، از این فراتر قدرت رشد و سعهی وجودی ندارم. ظرفیت و استعداد من تا همین حد است. من از این بالاتر نمیتوانم بیایم. اگر بیایم فراتر از ظرفیت خودم عمل کردم و مندک میشوم. اگر شما در استکانی بیشتر از ظرفیتش آب بریزید، چه اتفاقی میافتد؟ یا ظرفش را از بین میبرد یا سر ریز میکند...
#ح_م
بخوان ای دل محرم شد دوباره... 🏴
صلی الله علیك یا سیدنا المظلوم یا ابا عبدالله 🏴
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️اعمال روز اوّل محرّم
▪️روز اوّل محرم، آغاز سال قمری است و در آن دو عمل وارد است:
▪️اوّل: روزه
▪️در روايت رَيّان بن شبيب از حضرت امام رضا عليهالسّلام روایت شده است كه هر كسی اين روز را روزه بدارد و خدا را بخواند، خداوند دعاى او را مستجاب كند، چنانكه دعاى زكريّا را مستجاب نمود.
▪️دوم: از حضرت امام رضا عليه السّلام نقل شده است كه حضرت رسول صلّی الله علیه و آله و سلّم روز اوّل محرم دو ركعت نماز مىخواندند و چون فارغ مىشدند، دستها را بلند كرده و اين دعا را سه مرتبه مىخواندند:
▪️اللَّهُمَّ أَنْتَ الْإِلهُ الْقَدِيمُ وَ هَذِهِ سَنَةٌ جَدِيدَةٌ فَأَسْأَلُكَ فِيهَا الْعِصْمَةَ مِنَ الشَّيْطَانِ وَ الْقُوَّةَ عَلَى هَذِهِ النَّفْسِ الْأَمَّارَةِ بِالسُّوءِ وَ الاشْتِغَالَ بِمَا يُقَرِّبُنِی إِلَيْكَ يَا كَرِيمُ يَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِكْرَامِ يَا عِمَادَ مَنْ لا عِمَادَ لَهُ يَا ذَخِيرَةَ مَنْ لا ذَخِيرَةَ لَهُ يَا حِرْزَ مَنْ لا حِرْزَ لَهُ يَا غِيَاثَ مَنْ لا غِيَاثَ لَهُ يَا سَنَدَ مَنْ لا سَنَدَ لَهُ يَا كَنْزَ مَنْ لا كَنْزَ لَهُ يَا حَسَنَ الْبَلاءِ يَا عَظِيمَ الرَّجَاءِ يَا عِزَّ الضُّعَفَاءِ يَا مُنْقِذَ الْغَرْقَى يَا مُنْجِیَ الْهَلْكَى يَا مُنْعِمُ يَا مُجْمِلُ يَا مُفْضِلُ يَا مُحْسِنُ،
▪️أنْتَ الَّذِی سَجَدَ لَكَ سَوَادُ اللَّيْلِ وَ نُورُ النَّهَارِ وَ ضَوْءُ الْقَمَرِ وَ شُعَاعُ الشَّمْسِ وَ دَوِيُّ الْمَاءِ وَ حَفِيفُ الشَّجَرِ يَا اللَّهُ لا شَرِيكَ لَكَ اللَّهُمَّ اجْعَلْنَا خَيْرا مِمَّا يَظُنُّونَ وَ اغْفِرْ لَنَا مَا لا يَعْلَمُونَ وَ لا تُؤَاخِذْنَا بِمَا يَقُولُونَ حَسْبِیَ اللَّهُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا وَ مَا يَذَّكَّرُ إِلا أُولُوا الْأَلْبَابِ رَبَّنَا لا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَ هَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ
▪️شيخ طوسى فرموده كه مستحب است روزۀ دهه اوّل محرّم، ولكن روز عاشورا امساک نمايد از طعام و شَراب تا بعد از عصر. آن وقت به قدر كمى تربت تناول نمايد و سيّد بن طاووس روايت كرده است فضيلت روزۀ تمام ماه را و آنكه روزۀ او نگه میدارد صائم آن را، از هر گناهی.
#مراقبات_ماه_محرم
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️صف های گریه دور و بر عرش بسته شد
▪️حتی خدا هم از غم او دل شکسته شد...
صلی الله عليك یا سیدنا الغریب یا ابا عبدالله...
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
بخش یازدهم: ☑️بیعت گرفتن رسمی1⃣ ▪️مَعاشِرَالنّاسِ، إِنَّکُمْ أَکْثَرُ مِنْ أَنْ تُصافِقُونی بِ
بخش یازدهم:
☑️بیعت گرفتن رسمی2⃣
▪️یُهْلِکُ الله مَنْ غَدَرَ وَ یَرْحَمُ مَنْ وَ فی، (وَ مَنْ نَکَثَ فَإِنَّما یَنْکُثُ عَلی نَفْسِهِ وَ مَنْ أَوْفی بِما عاهَدَ عَلَیْهُ الله فَسَیُؤْتیهِ أَجْراً عَظیماً).
مَعاشِرَالنّاسِ، قُولُوا الَّذی قُلْتُ لَکُمْ وَسَلِّمُوا عَلی عَلی بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنینَ، وَقُولُوا: (سَمِعْنا وَ أَطَعْنا غُفْرانَکَ رَبَّنا وَ إِلَیْکَ الْمَصیرُ)، وَ قُولوا: (اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذی هَدانا لِهذا وَ ما کُنّا لِنَهْتَدِی لَوْلا أَنْ هَدانَا الله) الآیة.
مَعاشِرَالنّاسِ، إِنَّ فَضائِلَ عَلی بْنِ أَبی طالِبٍ عِنْدَالله عَزَّوَجَلَّ - وَ قَدْ أَنْزَلَهافِی الْقُرْآنِ - أَکْثَرُ مِنْ أَنْ أُحْصِیَها فی مَقامٍ واحِدٍ، فَمَنْ أَنْبَاَکُمْ بِها وَ
عَرَفَها فَصَدِّقُوهُ.
مَعاشِرَالنّاسِ، مَنْ یُطِعِ الله وَ رَسُولَهُ وَ عَلِیّاً وَ الْأَئِمَةَ الَّذینَ ذَکرْتُهُمْ فَقَدْ فازَفَوْزاً عَظیماً.
▪️خداوند مکّاران را تباه می کند و به باوفایان مهر می ورزد. «هر که پیمان شکند»
جز این نیست که به زیان خود گام برداشته، و هر که بر عهدی که با خدا بسته پابرجا ماند، به زودی خدا او را پاداش بزرگی خواهد داد.»
هان مردمان! آن چه بر شما برگفتم بگویید و به علی با لقب امیرالمؤمنین سلام کنید و بگویید: «شنیدیم و فرمان می بریم پروردگارا، آمرزشت خواهیم و بازگشت به سوی تو است.» و نیز بگویید: «تمام سپاس و ستایش خدایی راست که ما را به این راهنمایی فرمود وگرنه راه نمی یافتیم» - تا آخر آیه.
هان مردمان! هر آینه برتری هی علی بن ابی طالب نزد خداوند عزّوجل - که در قرآن نازل فرموده - بیش از آن است که من یکباره برشمارم. پس هر کس از مقامات او خبر داد و آن ها را شناخت او را تصدیق و تأیید کنید.
هان مردمان! آن کس که از خدا و رسولش و علی و امامانی که نام بردم پیروی کند، به رستگاری بزرگی دست یافته است.
▪️مَعاشِرَالنَّاسِ، السّابِقُونَ إِلی مُبایَعَتِهِ وَ مُوالاتِهِ وَ التَّسْلیمِ عَلَیْهِ بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنینَ أُولئکَ هُمُ الْفائزُونَ فی جَنّاتِ النَّعیمِ.
مَعاشِرَالنّاسِ، قُولُوا ما یَرْضَی الله بِهِ عَنْکُمْ مِنَ الْقَوْلِ، فَإِنْ تَکْفُرُوا أَنْتُمْ وَ مَنْ فِی الْأَرْضِ جَمیعاً فَلَنْ یَضُرَّالله شَیْئاً.
اللهمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنینَ (بِما أَدَّیْتُ وَأَمَرْتُ) وَاغْضِبْ عَلَی (الْجاحِدینَ) الْکافِرینَ، وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ.
▪️هان مردمان! سبقت جویان به بیعت و پیمان و سرپرستی او و سلام بر او با لقب امیرالمؤمنین، رستگارانند و در بهشت هی پربهره خواهند بود.
هان مردمان! آن چه خدا را خشنود کند بگویید. پس اگر شما و تمامی زمینیان کفران ورزند، خدا را زیانی نخواهد رسانید.
پروردگارا، آنان را که به آن چه ادا کردم و فرمان دادم ایمان آوردند، بیامرز. و بر منکران کافر خشم گیر! و الحمدللّه ربّ العالمین.
#خطبه_غدیر
منابع :
علامه امینی، الغدیر، ج۱ص۱۵۱-۱۲و۳۲۲-۲۹۴.
شیخ عبدالله، بحرانی، عوالم العلوم، ج۱۵/۳ص ۳۲۷-۳۰۷
علامه مجلسی، بحارالانوار، ج۳۷ص۱۸۲-۱۸۱
حر عاملی، اثبات الهداة، ج۲ص۲۵۰-۲۰۰
سید ابن طاووس، الطرائف، ص۳۳
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 18-10 آل عمران ، قسمت ششم بخش پنجم ● شهادت خداوند دعواى مشركين را باطل مى كند علاوه بر اينك
آیات 18-10 آل عمران، قسمت ششم
بخش ششم
● نتيجه معناى آيه : نفى شريك براى خداوند است
پس معلوم مى شود هيچ شريكى براى او نيست ، و نيز اگر چنين شريكى وجود مى داشت ملائكه هم او را مى شناختند، و به وجود او اعتراف مى كردند، چون ملائكه واسطه هاى خدا و خلقند امر خدا را در خلقت و تدبير اجرا مى كنند، ولى ملائكه شهادت به نبودن شريك داده ، پس شريكى براى خدا نيست ، و نيز اگر شريكى مى بود اولوا العلم به وجود او آگاه مى شدند، و شهادت مى دادند، ولى مى بينيم كه ايشان هم در اثر مشاهده آيات آفاقى و انفسى شهادت داده اند به اينكه براى خدا هيچ شريكى نيست .
پس كلام در آيه مورد بحث به اين مى ماند كه بگوييم : ((اگر در فلان كشور غير از فلان پادشاه كه او را مى شناسيم پادشاهى ديگر مؤثر در شئون مملكتى و اداره امور آن وجود مى داشت ، پادشاه معروف هم او را مى شناخت ، چون محال است در يك كشور دو تا پادشاه حكومت بكنند، و از وجود يكديگر هيچ اطلاعى نداشته باشند، و نيز اگر وجود مى داشت قوه مجريه مملكت يعنى وزرا كه واسطه بين تخت سلطنت و مركز فرماندهى و بين افراد رعيتند خبردار مى شدند، براى اينكه وزرا حامل پيامها و اوامر سلطان ، و مجرى احكام اويند و قهرا در بين احكامى كه در دست دارند احكامى هم از پادشاه دوم مى ديدند، و نيز اگر پادشاهى ديگر وجود مى داشت عقلاى مملكت كه فرمانبران اوامر و پيمانهاى سلطان هستند، و در مملكت سلطان زندگى مى كنند، قطعا از وجود پادشاه دوم خبردار مى شدند، و ليكن نه خود پادشاه از وجود پادشاه دوم اطلاع دارد، نه وزرا، و نه عقلاى مملكت )).
لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكيمُ
اين جمله نظير جمله معترضه اى است كه به منظور احقاق حقى كه در وسط كلام پيش آمده ذكر گرديده ، تا آن حق فوت نشود، پس جمله نامبرده مقصود اصلى نيست ، و اما آن حقى كه پيش آمده عبارت است از حق تعظيم خدا، چون يكى از ادب ها كه همواره كلام خداى تعالى رعايتش مى كند اين است كه هر جا نامى از خدا برده مى شود، و موردى است كه شنونده از صفات افعال خدا چيزى تصور مى كند كه لايق به ساحت مقدس او نيست ، بلافاصله در همانجا آن تصور را دفع مى كند، نظير آيه شريفه : ((قالوا اتخذ اللّه ولدا سبحانه ))، كه چون سخن از فرزند گرفتن خدا بود، قبل از هر چيز كلمه ((سبحانه )) را آورد، و به وجهى نظير آيه : ((و قالت اليهود يداللّه مغلولة ، غلت ايديهم ))، بعد از نقل سخن يهود كه گفتند دست خدا بسته است ، بلافاصله فرمود: ((بسته باد دست آنان )).
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 18
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
صلی الله عليك یا سیدنا الغریب یا ابا عبدالله...
🏴 بخوان ای دل محرم شد دوباره...
گر خــوانمش قـیامـت دنیـا بـعید نیست
این رستخیز عام ڪہ نامش محرم است
▪️بنده میگویم که بعید نیست شاعر این قسمت را به اقتضاء شعری اینگونه گفته باشد، زیرا قطعاً و یقیناً محرم قیامت دنیا است. نه تنها واقعه عاشورا (واقعه سال ۶۱ ه.ق) قیامت اتمّ تمام هستی است، بلکه قیامت انسان کامل است. حساب آن عاشورا از حساب و کتاب عقلی و فکری و شهودی من و شما خارج است. اصلاً نمیفهمیم که آن قیامت چیست. حقیقت عاشورا را حقیقتاً غیر از حضرت بقیةاللهالاعظم -روحی و ارواحالعالمین لتراب مقدمهالفدا- کسی نمیفهمد. ما در تاریکی محرم را میبینیم...
#ح_م
صلی الله عليك یا سیدنا الغریب یا ابا عبدالله...
🏴 #خرقه_عشاق 🏴
▪️در عرفان و در بین اهل تصوف خرقه پوشی رایج بوده که قدمت آن در برخی اقوال به جناب حضرت آدم ابوالبشر و به نظری جناب خضر و به عقیده ای به انبیاء و خاتم انبیاء علیهم السلام و از طریق ایشان به امام العارفین و امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیهما السلام بر میگردد. برخی نیز آنرا به شبلی، اویس قرنی و معروف کرخی نسبت میدهند.
در تأویل آن گفتهاند خرقه سرّ ولایت است یا اشاره به مقام فقر و زهد است و یا مظهر خشوع و تسلیم در مقابل ولی خدا. اغلب رنگ آن کبود بوده که کنایه از مصیبت و ماتم است که بر سالک به جهت بُعد از حق متعال و افتادن در سجن کثرات دست میدهد. البته این خرقه چون نشان و مظهری از حقیقت باطنی بوده همواره گرفتار ریاکاران متوقف در ظاهر نیز بوده لذا عارفان حقیقی چون حافظ بدان متعرض شدند که ای بسا خرقه که مستوجب آتش باشد.... یعنی این خرقه ،خرقه سالوس و ریا و آلوده به نفاق است و غیر از آن خرقه ای است که نماد و صنم یک امر باطنی است. گاهی در وجد و سماع عرفانی خرقه میدریدند که اشاره به رهایی از قیود بود و....
▪️غرض، در اولین روز محرم الحرام سال ۱۴۴۰ هجری قمری گویم عشاق را خرقهای است غیر خرقه صوفیان و سالکان که آنرا #خرقه_عشق مینامم و آن #پیراهن_مشکی عزای سالار و سرور شهیدان عالمین اباعبدالله الحسین علیه السلام است. این خرقه سید همه خرقه هاست و مادامی که بر تن شماست شما را تطهیر میکند. آن خرقه نشانی بیش نبود اما این خرقه هم نشان است و هم ضمان، هم ظاهر است و هم باطن، هم لباس تقوی است و هم جامه عزا. بالاتر از سیاهی رنگی نیست که اقرب رنگها به بی رنگی است نزدیک است که بی رنگ شود از اینرو گفته اند نور ذات سیاه است والله اعلم بالصواب
هفت رنگ است زیر هفت اورنگ
نیست بالاتر از سیاهی رنگ
▪️اما آدمی را یاد بی رنگی و بی حدی می اندازد. چون به یاد سید الشهدا پوشیده میشود دل را جلا میدهد و نام حسین را صدا می زند و اعلام عزا بپا میکند. عاشقان این خرقه هم از شوق مقام مولایشان و هم از شدت حزن مصائب امامشان خرقه درانی میکنند و جامه چاک میدهند. این خرقه از ریا و آلودگی و نفاق بدور است و نه تنها مستوجب آتشی ندارد بلکه مستوجب خاموشی هر آتشی است صغیرا او کبیرا قلیلا او کثیرا.
▪️هم سرّ ولایت است و هم نشان فقر و زهد و تسلیم.
بر عشاق سید و سالار عشاق باد به پوشیدن این خرقه تا اربعین اش که خود دستور العمل اربعینی است.
#ح_م
صلی الله عليك یا سیدنا الغریب یا ابا عبدالله...
☑️حاج محمد اسماعیل دولابی
▪️در ایام سوگواری اهل بیت و خصوصاً امام حسین علیهم السّلام چند شب درون خانهتان پرچم یا پارچهی سیاهی بزنید و لباس سیاه به تن بچّهها بکنید و دور هم بنشینید و خودتان چند بیت از همان نوحههای سادهی قدیمی بخوانید که به فطرت نزدیکتر است و با هم سینه بزنید.
▪️آنوقت ببینید خدا و اهل بیت علیهم السّلام از فضل و عنایت، با شما و خانوادهتان چهها میکند.
◾️مصباح الهدی ص ٣٠٦◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
صلی الله عليك یا سیدنا الغریب یا ابا عبدالله...
☑️روز اوّل محرّم
▪️بستن راه به امام حسین علیه السّلام توسط حرّ بن یزید ریاحی
▪️آب دادن امام حسین علیه السّلام به سپاهیان حر
▪️اقتدای حر و لشگرش به امام حسین علیه السّلام در نماز
@mohamad_hosein_tabatabaei