eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 □دعای روز بیست‌ و سوّم ماه مبارک رمضان□ □اَللَّـهُمَّ اغْسِلْنی
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 □○آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره)○□ □اللَّهُمَّ اغْسِلْنِے فِیهِ مِنَ الذُّنُوبِ خدایا مرا از گناهان شستشو بدہ، □شما وقتے مے خواهید بہ مهمانے بروید، خودتان را پاڪیزہ و تمیز مے ڪنید و شستشو مے دهید، باید بدانیم ڪہ در ماہ رمضان همہ میهمان خداوند هستیم، آیا خودمان را از آلودگے هاے معنوے تمیز ڪردہ ایم، آیا دلهایمان را از زنگار گناہ شستشو دادہ ایم؟ «شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَے ضِیَافَةِ اللَّهِ» و شما میهمان سفرہ پر برڪت الهے هستید و باید خودمان را براے این ضیافت آمادہ مے ڪردیم تا با دلے پاڪ بہ این میهمانے برویم، لذا از خداوند مے خواهیم ڪہ ما را از گناهان شستشو بدہ و لیاقت آن را بدهد ڪہ از این میهمانے استفادہ ڪنیم. □اگر یڪ مرتبہ با اخلاص ازخدا بخواهید ڪہ شما را از آلودگے گناہ پاڪ ڪند، خدا مے پذیرد باید مثل ڪودڪے ڪہ اشڪ ریزان نزد پدر مے رود و طلب بخشش مے ڪند، بہ محضر الهے رفت و عذر خواهے ڪرد. □وَ طَهِّرْنِے فِیهِ مِنَ الْعُیُوبِ خدایا مرا از عیب هایے ڪہ بہ آن مبتلا هستم پاڪ ڪن □غیبت، ریا، تڪبر، عجب، حسد و ... این ها همہ عیب هستند، عمل معیوب مورد پذیرش درگاہ الهے نیست. □اعمال ما باید از هفت آسمان بالا برود و در هر آسمانے براے هر عیبے مے گویند «قف» بہ معنے «ایست» و ماموران الهے در آسمان اول بہ نامہ عمل ما نگاہ مے ڪنند و اگر دیدند امروز من غیبت ڪردہ ام مے گویند: بروید و «اضربوا هذا العمل بوجہ صاحبه» این عمل را بر صورت صاحب آن بزنید و عمل در آسمان اول متوقف مے شود، عمل بعضے ها از آسمان اول مے گذرد چون اهل غیبت نبودند، ولے باز ملائڪہ آسمان دوم مے گویند «قِف» عمل را بررسے مے ڪنند و متوجہ مے شوند ڪہ این شخص «عُجب» داشتہ است، بعض دیگر اهل عُجب هم نبودہ اند و عمل بہ آسمان سوم مے رسد و باز دستور بہ توقف مے دهند و اگر آن شخص اهل «حسد» نبود بہ آن عمل  اجازہ مے دهند ڪہ بہ آسمان چهارم برود و در آنجا براے رذیلہ «تڪبر» عمل را متوقف مے ڪنند، اگر اهل مراقبت نباشیم امورے مانند؛ ریاست، ثروت و علم  تڪبر مے آورند. □در روایت آمدہ است؛ زمانے ڪہ حضرت علے بن موسے الرضا (علیہ السلام) میل بہ غذا داشتند تمامے غلامان را دعوت مے ڪردند و با هم غذا مے خوردند؛ شخصے گفت: یا علے بن موسے الرضا (ع) این امور براے شما خوب نیست، چرا با فقرا غذا مے خورید؟ □حضرت فرمودند: همہ ما اولاد حضرت آدم هستیم و تفاوت درجات انسانها بہ تقوے است. □در یڪے از ایستگاہ ها نیز توقف مے ڪنے تا ببینند آیا این عملت از روے ریا بودہ یا نہ! □دلاڪے عالمے را ڪیسہ مے ڪشید و در حین ڪیسہ ڪشیدن از عالم پرسید: ریا یعنے چہ؟ □آن عالم گفت: همین ڪہ ڪیسہ مے ڪشے و مے خواهے چرڪ هاے مرا بہ من نشان بدهے تا پول بیشترے بگیرے، همین نشان دادن عمل را ریا مے گویند (قدیمتر ها وقتے ڪیسہ مے ڪشیدند، اگر چرڪ بیشترے در مے آوردند انعام بیشترے مے گرفتند و این عالم مے خواست با زبان خود این دلاڪ با او حرف بزند) □خلاصہ در هر آسمانے ، عمل را از یڪ جهت بررسے مے ڪنند. □خدایا از تو مے خواهیم عمل ما را قبول ڪنے و اگر دنبال عمل خالصے مثل اعمال امیر المومنین (علیه السلام) مے گردے این حسرتے است ڪہ بر دل مے ماند!. □بندگے خدا سہ قسم است: ○نوع اول، از ترس جهنم است، ○و گاهے بہ طمع بهشت است، ○و نوع سوم؛ «تعظیما لله» است چون خداوند شایستہ پرستش است باید او را بزرگداشت. □وَ امْتَحِنْ قَلْبِے فِیهِ بِتَقْوَے الْقُلُوبِ خدایا قلب و دل مرا آزمایش ڪن بہ تقوے دل نہ زبان □ممڪن است زبان ما حرف از تقوے بزند ولے قلب و دل ما از آن بے خبر است و بهرہ اے از تقوے نداشتہ باشد، شخصے صد میلیون تومان در جادہ پیدا ڪرد و آن را بہ صاحبش برگرداند این مسائل از آثار تقوے است. □دین چراغ قرمز و سبز دارد، ○چراغ قرمز مرز حرام است ○و چراغ سبز محدودہ مباحات است؛ □تقوے یعنے از چراغ قرمز ها عبور نڪن. □رعایت چراغ قرمزها هم دو نوع است ○گاهے رانندہ بخاطر ترس از جریمہ ترمز مے ڪند ○و گاهے بخاطر احترام بہ قانون مملڪت، ڪہ دومے افضل است. □یَا مُقِیلَ عَثَرَاتِ الْمُذْنِبِین اے خدایے ڪہ همہ لغزش هاے گنهڪاران را اقالہ مے ڪن □جنسے را ڪہ از ڪاسب خریدے و مے خواهے پس بدهے، مستحب است ڪہ فروشندہ از مشترے پس بگیرد بہ این عمل اقالہ گویند. □اقالہ در مورد خداوند یعنے؛ خدایا گناهان ما را رایگان ببخش. @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●وداعِ مبارک رمضان●■ ■●سيّد بن طاووس و شيخ صدوق از جابر بن عبدالله انصارى روايت كرده‌اند كه در جمعه آخر ماه رمضان خدمت رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلّم رسيدم، چون نظر آن حضرت بر من افتاد، فرمودند: اى جابر اين آخرين جمعه از ماه رمضان است، پس آن را وداع كن و بگو: ■اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إِيَّاهُ فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِی مَرْحُوما وَ لا تَجْعَلْنِی مَحْرُوما■ ■●خدايا! اين ماه را آخرين دوره‌ی روزه‌داری ما قرار مده، و اگر قرار دادى، پس مرا رحمت شده قرار بده و محروم از رحمت قرار مده. ■●هر كه اين دعا را در اين روز بخواند به يكى از این دو خصلت نيكو ظفر مى‌يابد: ●رسيدن به ماه رمضان آينده ●آمرزش خدا و رحمت بى‌انتها. @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●انقلاب به هیچ گروهی بدهکار نیست●■ ■انقلاب به هیچ گروهی بدهکاری ندارد و ما هنوز هم چوب اعتمادهای فراوان خود را به گروه ها و لیبرال ها میخوریم، آغوش کشور و انقلاب همیشه برای پذیرفتن همه کسانی که قصد خدمت و آهنگ مراجعت داشته و دارند گشوده است ولی نه به قیمت طلبکاری آنان از همه اصول. ■●صحیفه نور ، جلد ۲۱ ، صفحه ۹۶ پیام امام خمینی(ره) خطاب به مراجع اسلام و روحانیون سراسر کشور مورخ: ۱۳۶۷/۱۲/۰۳●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●راز تقارن لیالی قدر با شهادت امیرالمؤمنین علیه السلام (قسمت سوم)●■ ■●در فرهنگ دنیای امروز، سعادتِ انسانی با این شاخص‌ها شناخته می‌شود؛ چقدر پول دارد؛ چه مقامی دارد؛ چه می‌خورد و می‌آشامد و چگونه ارضاء جنسی می‌شود! این قدِّ بشریّت در دنیای امروز است. دنیای بعد از رنسانس، دنیایی که از خدا محوری به اومانیزم تغییر محور داد؛ اومانیزم به معنای محور قرار دادن و گرایش به انسانیّت نیست؛ به معنای نفسانیّت است؛ نفس انسان، همان چیزی که کانون شهوت و غضب است. ■●لذا تمدّن امروز دنبال این است که با علم و تکنولوژی و پول و ثروت، هرچه بیشتر لذائذ نفسانی بشر را تأمین کند. این لذائذ نفسانی ناشی از خوردن و پوشیدن و نوشیدن، یا ناشی از کاموری‌ها و لذّت‌جویی‌های جنسی، و یا ناشی از دستیابی به قدرت و قهر و غلبه‌ بر رقبا و مخالفان است. اين اوج تعریفی است که دنیای امروز از بشریّت دارد؛ قدّ انسان در دنیای امروز این است. ■●قبلا تمثیلی راجع به دنیای امروز به کار بردم؛ کارتونِ گالیور را مثال زدم. در داستان گالیور، گالیور به شهری می‌رود که همه‌ی مردم آن کوتوله‌اند؛ قدّشان به اندازه‌ی یک بند انگشت است. امّا چون همه‌ی مردم کوتوله‌اند، هیچ کس احساس کوتاه بودن نمی‌کند. وقتی به یکدیگر نگاه می‌کنند، می‌گویند ماشاءالله قدّ به این بلندی! ‌چه‌ عیب و نقصی داریم؟! چون در آن شهر همه هم‌قدّند؛ همه کوتوله‌اند؛ کسی به نقص کوتوله بودنش واقف نیست. چه وقت پی می‌برند کوتوله‌اند؟ چه وقت می‌فهمند قدّشان کوتاه است؟ وقتی گالیور  وارد آن شهر می‌شود. آنوقت معنای قدّ انسان را می‌فهمند و تازه پی‌ می‌برند که کوتوله‌اند. ■●دنیای امروز از نظر مقامات و کمالات انسانی، شهر کوتوله‌های گالیور است و این کوتوله‌ها هیچ احساس کوتوله بودن هم نمی‌کنند. خیلی هم احساس پیشرفت و ترقّی می‌کنند؛ احساس می‌کنند خیلی بزرگند. امّا کوتوله‌اند؛ در حیوانیّت و نفسانیّت خود اسیرند؛ قد نکشیده‌اند. ●خور و خواب و خشم و شهوت، شَغَبست و جهل و ظلمت ●طیران مرغ دیدی؛ تو ز پای‌بند شهوت ●حَیَوان خبر ندارد ز جهان آدمیّت ●به در آی تا ببینی طیران آدمیّت   .... ■●در محضر استاد مهدی طیب ۱۹ مرداد۹۱●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■راههای عبادات، روزه، شب زندهداری، ذکر، دعا، ریاضات و صبر که از پیغمبر و ائمّه علیهم السّلام رسیده است هم راه خداست. ■اینها راههای شوسه و آسفالتهاند. بعضی اصحاب به پیامبر و ائمّه علیهم السّلام اصرار زیادی کردند که چه کنیم زودتر به مقصد برسیم؟ ■این بود که پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم راه میانبر را نشان داد و فرمود: هر کس علی و حسین علیهما السّلام را دوست بدارد، زودتر به مقصد میرسد. ■فرمود هر کس علی علیه السّلام را دوست بدارد، معصیت به او ضرر نمیرساند و کسی که در مصیبت حسین علیه السّلام مژهاش به اشک نمناک شود و حتّی کسی که بدون اینکه اشکش جاری شود، با ادب در مجلس عزای حسین علیه السّلام بنشیند و خودش را شبیه گریه کنندگان نماید، بهشت بر او واجب میشود. راه محبّت راه میانبر است. ■مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی■ ■●تٱلیف استاد مهدی طیّب●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■حُبُّ عَليِّ بْنِ ابيطالِبٍ حَسَنَةٌ لايَضُرُّ مَعَها سَيِّئَةٌ، وَ بُغْضُهُ سَيِّئَةٌ لاتَنْفَعُ مَعَها حَسَنَةٌ.■ @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات 242-228 بقره قسمت هفتم بخش پنجم1⃣ ● رواياتى در ارتباط با آيه ((فرجالا او ركبانا...)) و نماز خوف مولف : خواننده متوجه است كه منافاتى ميان اين دو روايت نيست . و در كافى از امام صادق (عليه السلام ) در ذيل جمله : ((فرجالا او ركبانا...)) روايت كرده كه فرمود: اين در وقتى است كه از درنده يا دزد بترسد، كه در حال راه رفتن و دويدن بعد از تكبير به جاى ركوع و سجود اشاره مى كند. و در فقيه از همان جناب روايت آورده كه درباره نماز ((زحف )) (جنگ ) فرمود: عبارت است از تكبير و تهليل و تسبيح و ديگر هیچ ، آنگاه اين آيه را تلاوت كردند. و نيز در همان كتاب از همان جناب روايت آورده كه فرمود: اگر در سرزمين هولناكى واقع شدى و ترسيدى كه دزدى و يا درنده اى به تو حمله ور شود، نماز واجب خود را مى توانى بالاى مركب بخوانى . و باز در همان كتاب از امام باقر (عليه السلام ) روايت كرده كه فرمود: كسى كه از دزدان راه ترس دارد، بر بالاى مركبش نماز را مى خواند، و براى ركوع و سجده اش اشاره مى كند. مولف : روايات در اين معانى بسيار زياد است . و در تفسير عياشى از ابى بصير روايت كرده كه گفت : از آن جناب از اين كلام خدا پرسيدم كه مى فرمايد: ((و الذين يتوفون منكم و يذرون ازواجا وصية لازواجهم متاعا الى الحول غير اخراج ))، فرمود: حكم اين آيه كه مى فرمايد: خرجى يك سال همسر را بايد وصيت كرد، نسخ شده ، پرسيدم : جريان چگونه بوده است ؟ فرمود: قرار اين بود كه هرگاه مردى از دنيا رفت نخست از اصل مالش خرجى يك سال همسر و يا همسرانش را جدا بر مى داشتند، و ديگر به ايشان ارث نمى دادند ولى آيه اى كه هشت يك مال را براى زن بچه دار و چهار يك مال را براى زنى كه شوهرش بچه ندارد، ارث معين كرده اين آيه را نسخ كرد، و بعد از آن اگر خرجى زن را بدهند به حساب ارث او مى دهند. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره■ ■مظلومیت امیرالمؤمنین علیه‌السلام، مظلومیت بشر تا روز قیامت است. @mohamad_hosein_tabatabaei