🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴
■● #مراقبات_شب_عید_فطر●■
■يكى از شبهاى شريف است و در فضيلت و ثواب عبادت و احياى آن احاديث بسيارى وارد شده، از جمله در روايت آمده است آن شب كمتر از شب قدر نيست، و براى آن چند عمل مستحبّ است:
■ #اوّل: غسل كردن هنگامی كه آفتاب غروب كرد.
■ #دوّم: شب زنده دارى به نماز، دعا، استغفار و درخواست از خدا و بيتوته [شب زنده دارى] در مسجد.
■ #سوّم: پس از نماز مغرب و عشاء و نماز صبح و نماز عيد بخواند:
■اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ وَ لِلَّهِ الْحَمْدُ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى مَا هَدَانَا وَ لَهُ الشُّكْرُ عَلَى مَا أَوْلانَا
■خدا بزرگتر است، خدا بزرگتر است، معبودى جز خدا نيست و خدا بزرگتر است، و خداى را سپاس، و سپاس خداى را بر آنچه ما را بدان هدايت كرد، و او را شكر بر آنچه به ما ارزانى داشت.
■ #چهارم: چون نماز مغرب و نافله آن را خواند، دستها را به جانب آسمان بلند كند و بگويد:
■يا ذَا الْمَنِّ وَ الطَّوْلِ يَا ذَا الْجُودِ يَا مُصْطَفِیَ مُحَمَّدٍ وَ نَاصِرَهُ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْ لِی كُلَّ ذَنْبٍ أَحْصَيْتَهُ وَ هُوَ عِنْدَكَ فِی كِتَابٍ مُبِينٍ.
■اى صاحب نعمت و كرم، اى داراى جود، اى برگزينندهی محمّد و اى ياور او، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و بر من بيامرز هر گناهى كه شماره نمودىاش، و آن پيش تو در كتابى آشكار است.
■پس به سجده رود و در سجده صد مرتبه بگوید:
■«اَتُوبُ اِلَی اللهِ»
■سپس هر حاجتى كه دارد از خدا بخواهد، كه به خواست خدا برآورده خواهد شد.
■و در روايت شيخ آمده است كه پس از نماز مغرب به سجده رود و بگويد:
■يا ذَا الْحَوْلِ يَا ذَا الطَّوْلِ يَا مُصْطَفِياً مُحَمَّداً وَ نَاصِرَهُ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْ لِی كُلَّ ذَنْبٍ أَذْنَبْتُهُ وَ نَسِيتُهُ أَنَا وَ هُوَ عِنْدَكَ فِی كِتَابٍ مُبِينٍ
■اى صاحب قدرت، اى داراى عطا، اى برگزينندهی محمّد و اى ياور او، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و بر من بيامرز هر گناهى را كه مرتكب شدم و آن را فراموش كردم، و آن گناه نزد تو در كتابى آشكار است.
#پس_صد_مرتبه_بگويد:
■«اَتُوبُ اِلَی اللهِ»
■ #پنجم: امام حسين عليه السّلام را زيارت كند كه فضيلت بسيار دارد.
■ #ششم: ده مرتبه این ذكر را كه در شب جمعه نیز وارد شده است بگويد:
■يا دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَى الْبَرِيَّةِ يَا بَاسِطَ الْيَدَيْنِ بِالْعَطِيَّةِ يَا صَاحِبَ الْمَوَاهِبِ السَّنِيَّةِ ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ خَيْرِ الْوَرَى سَجِيَّةً وَ اغْفِرْ لَنَا يَا ذَا الْعُلَى فِي هَذِهِ الْعَشِيَّةِ
■اى خدايى كه فضل و كرمت بر خلق دائم است و دو دست عطا و بخششت به جانب بندگان دراز است اى صاحب بخششهاى بزرگ، درود فرست بر محمّد و آل او كه در اصل خلقت و فطرت بهترين خلقند. اى خداى بلند مرتبه در همين شب گناه ما را ببخش.
■ #هفتم: ده ركعت نمازى كه در شب آخر ماه رمضان گذشت بجا آورد.
■ #هشتم: دو ركعت نماز بجا آورد:
■ #ركعت_اوّل
■سوره «حمد» یک مرتبه
■سوره «توحيد» هزار مرتبه
■ #ركعت_دوّم
■سوره «حمد» یک مرتبه
■سوره «توحيد» يك مرتبه
■و پس از سلام سر به سجده گذارد و صد مرتبه بگويد:
■«اَتُوبُ اِلَی اللهِ»
#آنگاه_بگويد:
■يا ذَا الْمَنِّ وَ الْجُودِ يَا ذَا الْمَنِّ وَ الطَّوْلِ يَا مُصْطَفِیَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ افْعَلْ بِی كَذَا وَ كَذَا.
■و بجاى «كذاو كذا» حاجات خود را بخواهد.
■و روايت است كه حضرت اميرالمؤمنين عليه السّلام اين دو ركعت را به اين كيفيت به جا میآوردند، سپس سر از سجده برداشته و میفرمودند:
به حقّ آن خداوندی كه جانم به دست قدرت اوست هر كه اين نماز را بخواند هر حاجتی از خدا بطلبد، البتّه عطا كند و اگر به عدد ريگهای بيابان گناه داشته باشد خدا بيامرزد.
#عید_فطر
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■● #مراقبات_شب_عید_فطر●■ ■يكى از شبهاى شريف است و در فضيلت و ثوا
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴
■● #مراقبات_شب_عید_فطر●■
■در روايت ديگرى به جاى هزار مرتبه سوره «توحيد» صد مرتبه وارد شده، ليكن اين نماز را بايد پس از نماز مغرب و نافله آن بجا آورد و شيخ طوسى و سيّد ابن طاووس پس از پايان نماز اين دعا را نقل كردهاند:
■يا اللَّهُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ يَا رَحْمَانُ يَا اللَّهُ يَا رَحِيمُ يَا اللَّهُ يَا مَلِكُ يَا اللَّهُ يَا قُدُّوسُ يَا اللَّهُ يَا سَلامُ يَا اللَّهُ يَا... (برای مطالعه دعای کامل به مفاتیح الجنان مراجعه بفرمایید)
■ #نهم: چهارده ركعت نماز بجاى آورد، در هر ركعت:
■سوره «حمد» و «آيت الكرسی» و سه مرتبه سوره «توحيد»
■تا در برابر هر ركعتى ثواب چهل سال عبادت و ثواب عبادت هر كه در آن ماه روزه گرفته و نماز خوانده براى او باشد.
■ #دهم: شيخ طوسى در كتاب «مصباح» فرموده كه در آخر شب غسل بجاى آر، و تا طلوع فجر در جاى نماز خود بنشين.
#عید_فطر
@mohamad_hosein_tabatabaei
#استاد_فاطمی_نیا:
■●[به مناسبت روز عیدفطر]●■
■●جمال السالكين سيدبن طاووس مينويسد:
"مبادا اين روز را (روز عيدفطر) به بازی و اهمال بگذرانی ، چرا كه نميدانی از مردودين هستی يا مقبولين .
■●پس اگر اميد قبول داری، شكر زيادی به جا آور و اگر ترس از ردّ در تو هست، اسيرحزن واندوه باش!"
■●به هرحال نبايد از اين روز غفلت كنيم. اگر رجاءِ قبول هست كه شكرش را به جا می آوريم، واگر خوفِ ردّ باشد بايد با تضرّع به بارگاهش تدارك مافات كنيم.
اگر كسی بتواند يك نور كه در اين ماه كسب كرده است، حفظ كند و با معاصی از بين نبرد و به ماه رمضان سال آينده برساند، آثاری ميبيند كه بايد نزد خود نگه دارد و قابل انتقال به غير نيست!
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴
■السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَكْرَمَ مَصْحُوبٍ مِنَ الْأَوْقَاتِ وَ يَا خَيْرَ شَهْرٍ فِي الْأَيَّامِ وَ السَّاعَاتِ
■بدرود ای گرامیترین اوقاتی که ما را مصاحب و یار بودی،
ای بهترین ماه در همه روزها و ساعتها.
■●صحيفه سجاديه _دعای ٤٥
دعای وداع با ماه مبارك رمضان●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●حدیثی از #رسول_اکرم صلیاللهعلیهوآله در آستانه فرارسیدن عید سعید #فطر●□
□●شب عید فطر شب جوائز●□
□●از ابنعباس نقل شده که از رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم شنیده که فرمودند: ... و چون شب عید فطر که شب جوائز نام دارد، فرا رسد، خداوند پاداش عملکنندگان را بدون حساب و شمارش ببخشد. و چون صبح روز عید فرا رسد، خداوند فرشتگان را در تمام شهرها برانگیزد؛ پس در زمین فرود آیند و سر کوچه و گذرها بایستند و گویند: اى امّت محمد، بهسوى پروردگار کریم براى نماز عید بیرون شوید که او پاداش فراوان دهد، و گناهان بزرگ را بیامرزد.
□●و چون سوى محل برگزارى نماز عید روند، خدا عزّ و جل به ملائکه فرماید: اى ملائکه من، پاداش یک اجیر وقتى به وظیفهاش عمل کند چیست؟ گویند: معبودا و سيّدا، پاداش او آن است که اجر او را بهطور کامل عطا کنى. خدا عزّ و جل فرماید: اى ملائکه من، شما را گواه مىگیرم که من پاداش این را که در ماه رمضان روزه گرفتند و به نماز ایستادند، خرسندى و آمرزش خودم قرار دادم.
□●و مىفرماید: اى بندگانم، از من درخواست کنید. به عزّت و جلالم خودم سوگند، شما امروز در این گردهمابىِ خود براى آخرت و دنیایتان هرچه از من بخواهید، به شما ببخشم. و به عزّتم سوگند، تا آن زمان که مرا مراقب خود بدانید و از من بترسید، گناهان و عیوب شما را بپوشانم. به عزّتم سوگند که شما را از عذاب پناه دهم و در نزد کسانى که در دوزخ جاودانند، رسوا نسازم.
□●باز گردید که همگى بخشیده شدهاید. شما مرا خشنود ساختید و من از شما خشنود گشتهام.
□●پیامبر فرمود: پس ملائکه بدین بخششى که خداوند به این امّت به هنگام افطار ماه رمضان عنایت فرموده، یکدیگر را بشارت داده و تبریک گویند.
□● #امالی_مفید، ص٢٣٢؛ #اقبالالاعمال، ج١، ص٢۵؛ #بحارالانوار، ج٩٣، ص٣٣٩●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○[اسرار قنوت نماز عيد فطر]○□
#استاد_فاطمی_نيا:
□نبايد از مضامين عرشی قنوت نماز عيد فطر غفلت كنيم كه حقيقتا اسراری در آن است
آنجا كه ميفرمايد : "خدايا مرا داخل كن در تمام خيرهايی كه محمد وآل او (صلی الله علیه وآله) را در آن داخل كردی " ؛ آيا اين ممكن است؟!
□يكی از خيرهايی كه آنها عليهم السلام در آن داخل شدند ، #امامت است؛ آيا برای ما هم ممكن است امام شويم؟! يكی از آن خيرها ، #عصمت است ؛ آيا ما هم ميتوانيم معصوم باشيم؟!
□پاسخ اين است كه ما تمام خيرهای آن ذوات مقدسه را تام و تمام نميتوانيم داشته باشيم ، اما در حد ظرفيت خودمان از همان سنخ خيرات را ميتوانيم داشته باشيم ، مثلا ماهم در حد خودمان از گناه دوری كنيم و يا به اندازه ی ظرفيت خودمان ، هدايتگری داشته باشيم.
□پس مقصود اين است كه خدا از سنخ آن خيرات به اندازه ی ظرفيت خودمان به ما مرحمت فرمايد.
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●شب عید فطر، آخرین فرصت برای جبران از دست رفته ها - قسمت اول●□
□●شب عید فطر بسیار عظیمالقدر است و بنا به روایات پهلو به پهلوی لیالی قدر میزند؛ با این امتیاز که لیلة القدر بهصورت دقیق و معیّن شناختهشده نیست؛ امّا شب اوّل ماه شوّال قابل تشخیص است.
□●این آخرين احتمال شب قدر و آخرین فرصت برای خسارتزدگان و محرومانی است كه خود را دستخالی میبینند.
□●آستانه ی عید فطر نقطه ی پایانی ارزیابی ها و دغدغه ی خاطرهاست.
□●خدايا تو در اين ماه شيطان را در غل و زنجير كردی، درهای دوزخ را بستی، درهای بهشت را گشودی؛ ولی ما هيچ نكرديم. خدایا نکند دست رد بر سینه ی ما زده شود و جزو مردودان مدرسهی ماه رمضان باشیم!
□●در این شب به درگاه خداوند روی آوریم و برای بیتوجّهی ها و تقصیرهایمان در هدر دادن لحظات بینظیر ماه رمضان عذرخواهی و توبه و استغفار کنیم و از خدای متعال بخواهیم که در این فرصت آخر کار ما را و آشفتگی ما را سامان بخشد.
□●مبادا تنبلی سراغ ما بیاید که بگذار افطار کنیم، بعد کمی استراحت، کمی صحبت و... دقایق گرانبهای شب عید فطر از دستمان برود. همین یک شب میتوان کار را به سامان رساند. نباید مأیوس بود؛ دربرابر خدایی که حتّی دعای ابلیس را پس از آن تمرّد عجیب، رد نکرد، جایی برای یأس نیست.
#ادامه_دارد...
□●در محضر استاد مهدی طیب - جلسه ۱۸ شهریور۸۹●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□●شب عید فطر، آخرین فرصت برای جبران از دست رفته ها - قسمت اول●□ □●شب عید فطر بسیار عظیمالقدر است و
□●شب عید فطر آخرین فرصت برای جبران از دست رفته ها - قسمت دوم●□
□●وقتی ابلیس از فرمان خدا در سجده بر آدم سر باز زد و با خدای متعال به مقابله برخاست و امر الهی را مردود و نادرست ارزیابی کرد که:
□●اَنا خَيرٌ مِنهُ خَلَقتَني مِن نارٍ وَ خَلَقتَهُ مِن طينٍ:
من از او برترم زیرا تو مرا از آتش آفریدی و او را از گِل، خدای متعال او را از درگاه خود راند:
□●قالَ فَاخْرُج مِنها فَاِنَّكَ رَجيمٌ؛ وَ اِنَّ عَلَيكَ لَعنَتي اِلىٰ يَومِ الدِّينِ:
بیرون شو که تو راندهای و لعنت من تا روز داوری بر توست.
☑️آنگاه این موجود ملعون از خدای متعال درخواستی کرد:
□●اَنظِرني اِلىٰ يَومِ يُبعَثونَ: تا روز محشر به من مهلت بده و نابودم نکن.
خدای متعال حتّی دست رد بر سینه ی این ابلیس لعین نزد و فرمود:
□●قالَ فَاِنَّكَ مِنَ الْمُنظَرينَ؛ اِلىٰ يَومِ الْوَقتِ الْمَعلُومِ:
تو از مهلت یافتگانی؛ تا روزی که آن زمان معیّن فرارسد. در خانهی خدا جای ناامیدی نیست؛
□●در این شب از پیشگاه خدای متعال تقاضا کنیم که از تمام تقصیرات ما در این ماه بزرگ چشم پوشی کند و ما را از جمله ی بخشودگان و رهاشدگان از بند آتش غضب و سخط خود قرار دهد.
#ادامه_دارد...
□●در محضر استاد مهدی طیب - جلسه ۱۸ شهریور ۸۹●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□●شب عید فطر آخرین فرصت برای جبران از دست رفته ها - قسمت دوم●□ □●وقتی ابلیس از فرمان خدا در سجده بر
□●شب عید فطر آخرین فرصت برای جبران از دست رفته ها - قسمت پایانی●□
□●اعمال بسیار زیبا و نورانی شب عید فطر را درحدّ توان با شادابی و نشاط انجام دهیم.
□●از یک سو ترس و بیم از کرده های خود و از دیگر سو امید و رجاء به فضل بی منتهای حضرت حقّ، ما را به بهره بردن از این فرصت نهایی برانگیزاند؛ تا با لطف و فضل عمیم پروردگار، آنچه از دست رفته، جبران شود.
□●بنا به روایات خدای متعال در شب عید فطر، به اندازه ی مجموع کسانی که در کلّ ماه مبارک رمضان، مورد غفران و بخشش قرار داد و از بند دوزخ رها کرد، انسانها را میبخشد.
□●از اینجا میشود عظمت شب عید فطر را درک کرد و قدر دانست. گویا تمام فیوضات ماه مبارک رمضان زمینهای برای رسیدن به این شب بوده است.
□●در محضر استاد مهدی طیب - جلسه ۱۸ شهریور۸۹●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
#ولایت_فطری
■«وَ مَا لِيَ لَا أَعْبُدُ الَّذِي فَطَرَنِي وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ» (یس/۲۲)
■«فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا» (روم/۳۰)
■«إِنِّي وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ حَنِيفًا وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ» (انعام/۷۹)
■●فطر به معنای شکافت، آغاز کرد و به وجود آورد معنی شده است. فطیر بیمایه را گویند؛ «وَ كَمَالُ تَوْحِيدِهِ الإِْخْلاَصُ لَهُ وَ كَمَالُ الإِْخْلاَصِ لَهُ نَفْيُ الصِّفَاتِ عَنْهُ»،(نهجالبلاغه/خطبه ۱) ؛ توحید فطری، توجه و فنای در ذات باری تعالی است که بیمایه و بیرسم و نشان است و خود همه را مایه و رسم و نشان میباشد.
■●در انفطار ظهور است؛ کل ما سوی الله به ید قدرت اللهی کاملهی #ولایت مطلقه از مقام آسمان ذات که گنج مخفی است، ظهور نمودهاند. حضرت امیرالمؤمنین علی علیهالسلام میفرماید: «أنا فطرت العالمین».
■«إِذَا السَّمَاءُ انشَقَّتْ» (انشقاق/۱)؛ «إِنَّ اللَّهَ فَالِقُ الْحَبِّ وَالنَّوَىٰ... فَالِقُ الْإِصْبَاح» (انعام/۹۵،۹۶). این انشقاق سماء ذات یا احدیت و یا فالق بودن الله مر دانهی مجمل و هستهی بسیط را و صبح ظهور نور وجود، به معنای انفطار میباشد که جمله توسط اسم جامع الله که مظهریت اتمّ آن ولایت شمسیهی علویه میباشد صورت میگیرد.
■●لذا حضرت علی علیهالسلام در خطبهی #البیان، این فاطریت و فالقیت را به خود اسناد میدهد: «انا الذی ارسیت الجبال و بسطت الارضین، انا مخرج العیون و منبت الزروع و مغرس الاشجار و مخرج الثمار.»
■●به انفطار و انشقاق، کثرت ظاهر میشود و به رجوع کثرت به حقیقت فاطر، دوران حاکمیت اطلاقی، دولت اسم الباطن فرا میرسد. «وَ مَا لِيَ لَا أَعْبُدُ الَّذِي فَطَرَنِي وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ» (یس/۲۲)
■●فطر، ظهور و تفصیل حقایق مجمل است و عید فطر، رجوع کثرت به وحدت و اضمحلالشان در حقیقت خود میباشد. «إِنَّا لِلَّهِ» فطر است و «إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ» عید فطر؛ پس بنگر که چون آن فآن در کل نظام هستی عید فطر سریان و جریان دارد.
■●صوم و صمت مظهر آن حقیقت سر به مهراند که از آغاز صبح شروع میشود و عنداللیل به غروب آفتاب به افطار شکفته میشود. #ظهور در قوس نزول است که مراتب آن لیل و لیالی هستند. کثرت لیل است که با غروب آغاز می شود. لذا افطار به وقت غروب میباشد. و صعود و قوس صعود یوم است و ایام الله، لذا صائم به روز، تشبه به اله عالم پیدا میکند و به وحدت می رسد. (چه خوب که در زبان آذری، روزه را عروج می گویند).
صائم به صوم تشبه به حق پیدا می کند و به افطار داخل در خلق و کثرت می شود. لذا حق تعالی فرمود: «الصّومُ لي و أنا أجزی بِه» (الفقیه ج٢ ص٧۵)
☑️خدایا چشمان دلمان را به تماشای جمال دل آرای حجت کامله ات روشن فرما تا عید فطر حقیقی را به شهود بنشینیم و دریابیم که فطر و عید فطر مراتب وجودی اوست و داخل شویم در حصن حصین او و در آنچه که داخل شدند در آن محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله. و خارج شویم از آنچه که خارج شدند از آن محمد و آل محمد صلوات الله علیه و علیهم اجمعین و الحمدلله علی ما هدانا.
#یاعلی
■●علی، نقطه آغاز وجود. ص ۷۰ و ۷۱●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
#السلام_علیک_یامولانا_صاحب_الزمان
○ماه ِ من، طايفه ی روزه بگيران چه كنند؟
○شب ِ عيدی كه تو پنهان شده باشی جايی؟
@mohamad_hosein_tabatabaei
آیات 242-228 بقره قسمت هفتم
بخش هشتم 1⃣
● زندگى زن در ملت هاى متمدن قبل از اسلام
منظور ما از امتهاى متمدن و پيشرفته آن روز، آن امت هائى است كه تحت رسوم ملى و عادات محفوظ و موروثى زندگى مى كرده اند بدون اينكه رسوم و عاداتشان مستند به كتابى يا مجلس قانونى باشد، مانند مردم چين و هند و مصر قديم و ايران و نظائر اينها.
آنچه در اين باب در بين تمامى اين امتها مشترك بوده ، اين بود كه زن در نظر اين اقوام هيچگونه استقلال و حريت و آزادى نداشته ، نه در اراده اش و نه در اعمالش ، بلكه در همه شئون زندگى اش تحت قيمومت و سرپرستى و ولايت بوده ، هيچ كارى را از پيش خود منجز و قطعى نمى كرده ، و حق مداخله در هيچ شأنى از شئون اجتماعى را نداشته است (نه در حكومت ، نه درقضاوت ، و نه در هيچ شأنى ديگر).
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 397
حال ببينيم با نداشتن هيچ حقى از حقوق ، چه وظائفى به عهده داشته است ؟ اولا تمامى آن وظائفى كه به عهده مرد بوده به عهده او نيز بوده است ، حتى كسب كردن و زراعت و هيزم شكنى و غير آن ، و ثانيا علاوه بر آن كارها، اداره امور خانه و فرزند هم به عهده او بوده ، و نيز موظف بود كه از مرد در آنچه مى گويد و مى خواهد اطاعت كند. البته زن در اينگونه اقوام ، زندگى مرفه ترى نسبت به اقوام غير متمدن داشته است ، چون اينان ديگر مانند آن اقوام به خود اجازه نمى دادند زنى را بكشند، و گوشتشان را بخورند، و بطور كلى از مالكيت محرومشان نمى دانستند، بلكه زن فى الجمله مى توانست مالك باشد، مثلا ارث ببرد، و اختيار ازدواج داشته باشد، گو اينكه ملكيت و اختياراتش در اينگونه موارد هم ، به استقلال خود او نبود.
در اين جوامع مرد مى توانست زنان متعدد بگيرد، بدون اينكه حد معينى داشته باشد، و مى توانست هر يك از آنان را كه دلش خواست طلاق دهد، و شوهر بعد از مرگ زنش مى توانست بدون فاصله ، زن بگيرد، ولى زن بعد از مرگ شوهرش نمى توانست شوهر كند، و از معاشرت با ديگران در خارج منزل ، غالبا ممنوع بود.
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□●با آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما در ماه مبارک #رمضان و تبریک عید سعید #فطر ●□
#حضرت_آیتالله_بهجت_قدسسره:
□●پرداخت حقوق الهی [مانند خمس و زکات و صدقه]، سبب نِموّ مال و تهذیب آن است، و اگر کسی این کار را بکند، مالش ترقّی کرده و زیاد میشود.
@mohamad_hosein_tabatabaei
□● #مراقبات_روز_عید_فطر●□
□۱- پس از نماز صبح و نماز عيد، تكبيراتى كه در شب عيد پس از نماز فريضه خوانده شد را بخواند:
□اللّهُ أَكبَرُ اللّهُ أَكبَرُ لا إلهَ إلا اللّهُ وَ اللّهُ أَكبَرُ اللّهُ أَكبَرُ وَ لِلَّهِ الحَمدُ الحَمدُ لِلَّهِ عَلَى ما هَدانَا وَ لَهُ الشُّكْرُ عَلى ما أَوْلانَا□
□۲- پس از نماز صبح دعايى را كه سيّد روايت كرده: «اللّهم انى توجّهت اليک بمحمّد امامى» بخوان، و شيخ خواندن اين دعا را پس از نماز عيد ذكر كرده.
□۳- كنار گذاشتن زكات فطر پيش از نماز عيد.
□۴- غسل، و بهتر است اگر ممكن شود آن را در نهر انجام دهد، و وقت آن پس از طلوع فجر است تا زمان بجا آوردن نماز عيد و چون خواستى غسل كنى بگو:
□اللَّهُمَّ إِيماناً بِكَ وَ تَصديقاً بِكِتابِكَ وَ اتِّباعَ سُنَّةِ نَبِيِّكَ مُحمّدٍ صَلّى اللّه عَلَيهِ وَ آلهِ□
□آنگاه «بسم اللّه» بگو و غسل را بجاى آر، و هنگامیكه از غسل فارغ شدى بگو:
□اللّهُمَّ اجعَلهُ كَفّارَةً لِذُنوبی وَ طَهِّر دِينی اللّهُمَّ أَذهِب عَنّی الدَّنَسَ□
□۵- پوشيدن جامه نيكو و بكار بردن بوى خوش، رفتن به صحرا براى بجا آوردن نماز عيد در زير آسمان، و خوردن مقدار كمى از تربت سيّدالشهدا عليه السّلام كه برای هر دردى شفاست مستحبّ است.
□۶- پس از طلوع آفتاب و هنگامیكه آماده بيرون رفتن شدى، اين دعا را بخوان:
□اللَّهُمَّ مَن تَهَيَّأَ في هَذَا اليَومِ أَو تَعَبَّأَ أَو أَعَدَّ وَ استَعَدَّ لِوِفَادَةٍ إِلَى مَخلُوقٍ رَجاءَ رِفدِهِ وَ نَوَافِلِهِ وَ فَواضِلِهِ وَ عَطاياهُ فَإِنَّ إِلَيكَ يا سَيِّدی تَهْيِئَتِی وَ تَعْبِئَتِی وَ إِعدَادی وَ استِعدَادی رَجَاءَ رِفدِكَ وَ جَوَائِزِكَ وَ نَوَافِلِكَ وَ فَوَاضِلِكَ وَ فَضائلِكَ وَ عَطَاياكَ وَ قَد غَدَوتُ إِلَى عِيدٍ مِن أَعيَادِ أُمَّةِ نَبيِّكَ مُحمّدٍ صَلَواتُ اللَّهِ عَلیهِ وَ عَلى آلهِ وَ لَمْ أَفِدْ إِلَيكَ اليَومَ بِعَمَلٍ صَالِحٍ أَثِقُ بهِ قَدَّمْتُهُ وَ لا تَوَجَّهتُ بِمَخلُوقٍ أَمَّلْتُهُ وَ لَكِنْ أَتَيْتُكَ خَاضِعاً مُقِرّا بِذُنُوبِی وَ إِسَاءَتِی إِلَى نَفْسِی فَيَا عَظيمُ يَا عَظيمُ يَا عَظيمُ اغْفِر لِيَ الْعَظِيمَ مِنْ ذُنُوبِی فَإِنَّهُ لا يَغفِرُ الذُّنُوبَ الْعِظَامَ إِلا أَنتَ يَا لا إِلَهَ إِلا أَنتَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ□
□۷- خواندن دو رکعت نماز عيد، در ركعت اول سوره هاى «حمد» و «اعلى» و سپس پنج تكبير بگويد، و بعد از هر تكبيرى دست به قنوت بردارد، و بگويد:
□اللَّهُمَّ [أَنتَ أَهْلُ] أَهلَ الكِبرِياءِ وَ العَظَمَةِ وَ أَهلَ الجُودِ وَ الجَبَرُوتِ وَ أَهلَ العَفوِ وَ الرَّحمَةِ وَ أَهلَ التَّقوَى وَ المَغفرَةِ أَسأَلُكَ بِحَقِّ هَذَا اليَومِ الَّذی جَعَلتَهُ لِلمُسلِمِينَ عِيداً وَ لِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهِ عَلَيهِ وَ آلِهِ ذُخراً وَ شَرَفاً وَ مَزِيداً أَن تُصَلِّيَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحمَّدٍ وَ أَن تُدخِلَني فی كُلِّ خَيرٍ أَدخَلتَ فيهِ مُحمّداً وَ آلَ مُحمّدٍ وَ أَن تُخرِجَنِي مِن كُلِّ سُوءٍ أَخرَجتَ مِنهُ مُحمّداً وَ آلَ مُحمّدٍ صَلَواتُكَ عَلَيهِ وَ عَلَيهِمْ أَجمَعِينَ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسأَلُكَ خَيرَ مَا سَأَلَكَ مِنهُ عِبَادُكَ الصَّالِحُونَ وَ أَعُوذُ بِكَ فيهِ مِمّا استَعاذَ مِنهُ عِبادُكَ الصّالِحُونَ الْمُخلِصُون□َ
□پس تكبير ششم را بگويد و به ركوع رود، و پس از ركوع و سجود براى ركعت دوم قيام كند، و پس از سوره «حمد» سوره «شمس» را بخواند، سپس چهار تكبير بگويد، و پس از هر تكبيرى دست به قنوت بردارد، و همان دعا را بخواند، چون فارغ شد، پنجمين تكبير را گفته و به ركوع رود، و نماز را به پايان برساند، و پس از سلام تسبيح حضرت زهرا عليها السّلام را بجا آورد.
□پس از نماز عيد دعاهاى بسيارى وارد شده كه شايد بهترين آنها دعاى چهل و ششم صحيفه كامله سجاديه باشد.
□۸- زیارت حضرت سيّدالشهداء عليه السّلام.
□۹- خواندن دعاى «ندبه» و سيّد ابن طاووس فرموده كه چون از دعا فارغ شود، به سجده رود و بگويد:
□أَعُوذُبِكَ مِن نَارٍ حَرُّهَا لا يُطفَى وَ جَدِيدُهَا لا يَبلَى وَ عَطشَانُهَا لا يَرْوَى،□
■پس گونه راست را بر زمين گذارد و بگويد:
□إِلَهِي لا تُقَلِّب وَجهِي فی النَّارِ بَعْدَ سُجُودی وَ تَعْفِيرِي لَكَ بِغَيْرِ مَنٍّ مِنِّی عَلَيكَ بَلْ لَكَ الْمَنُّ عَلَيَّ□
□سپس گونه چپ را بر زمين گذارد و بگويد:
□أَرحَمْ مَن أَسَاءَ وَ اقْتَرَفَ وَ اسْتَكَانَ وَ اعتَرَفَ□
□آنگاه به حال سجده برگردد و بگويد:
□إِنْ كُنتُ بِئْسَ الْعَبدُ فَأَنتَ نِعْمَ الرَّبُّ عَظُمَ الذَّنبُ مِنْ عَبدِكَ فَليَحسُنِ الْعَفوُ مِنْ عِندِكَ يَا كَرِيمُ□
#پس_صد_مرتبه_بگويد:
□الْعَفْوَ الْعَفْوَ
#عید_فطر
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●آنچه که باقی می ماند آن صفحات اعمال شماست●□
□●ماه رمضان ها می آید و می رود و ماه ها یکی پس از دیگری می روند و عمرها هم می رود، آنچه که باقی میماند آن صفحات اعمال شماست که در قلب شما ثبت است و شاید نامه عمل هم همان باشد، قلب شما نسبت بدنیا چه بوده است، دنیا با قلب شما چه کرده است و شما توجه تان به دنیا چه اندازه بوده است.
□●آن روزی که دست تان نمی رسید زاهد و عابد بودید، آن روزی که دست رسید خدای نخواسته عکس او بود؟ مراقبت در کار است.
□● #امام_خمینی
صحیفه نور، جلد ۱۸،صفحه ۱۸●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●اميدواريم که روز اول شوّال برای ما روز عید باشد. منسوب به امیرالمومنین علیه السلام است که فرمود: «انّما هو عیدٌ لمن قبل الله منه صیامه و شکر له قیامه» برای همه روز اول شوال #عید نیست؛ برای کسی عید است که خدای متعال روزه هایش وشب زنده داری ها و نمازهای دل سحرش را پذیرفته باشد، فقط برای اینها عید است.
□●عید فطرِ عالم بیرون غیر از عید فطر عالم درون است، من باید دنبال عید فطر خودم بگردم.
□●امیرالمومنین فرمود عید فطر تو زمانی می رسد که صیام تو مقبول درگاه الهی و قیام تو مشکور پیشگاه الهی واقع شود. و خدا کند که عید فطر ما برسد!
□●استاد مهدی طيب _ ٣ شهريور ٩٠●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●آیا در زمان ظهور، قبل از شدت عمل در برابر فاسقان، حقیقت مجدداً برایشان تبیین میشود؟●■
#علامه_جعفری| اصلی عقلی که در کتاب خدا و روایات هم موکداً مورد استفاده قرار گرفته است اینست که هر گونه مسئولیت در برابر حقیقت پس از آن است که آن حقیقت برای فرد روشن شده باشد؛ این معنا در قالب عباراتی نیز "من بعد ما جاءهم البینات" و نظایر آن در کتاب خدا به کثرت به کار رفته است.
■در زمان ظهور امام عصر سلاماللهعلیه نیز همینگونه خواهد بود؛ یعنی حقیقت از طرق مختلف برای همگان روشن میشود به نحوی که امام عصر سلاماللهعلیه را در دعای معروف ندبه اینگونه میخوانیم که:
■يَا ابْنَ الْآيَاتِ الْبَيِّنَاتِ، يَا ابْنَ الدَّلَائِلِ الظَّاهِرَاتِ، يَا ابْنَ الْبَرَاهِينِ الْبَاهِرَاتِ، يَا ابْنَ الْحُجَجِ الْبَالِغَاتِ.
ای پسر نشانههای آشکار، ای پسر راههای ظاهر، ای پسر برهانهای درخشان، ای پسر حجتهای تمام■
■حتی برای آن فاسقان و فاجرانی که در نهایت مورد شدت عمل قرار میگیرند نیز بارها اتمام حجت میشود و پس از اینکه عذری باقی نمیماند، مورد مجازات قرار میگیرند.
■دشمنترین دشمنان امام عصر سلاماللهعلیه، تحت عنوان ناصبی معرفی میشوند. امام عصر سلاماللهعلیه برای این گروه نیز حقیقت را تبیین میفرمایند؛ چنانکه در روایتی فرموده شده است که:
■إِذَا قَامَ الْقَائِمُ عَرَضَ الْإِيمَانَ عَلَى كُلِّ نَاصِب
ایمان را بر هر ناصبی عرضه میدارد■
#در_روایتی_اینگونه_آمده_است_که:
■يَقُولُ الْقَائِمُ ع لِأَصْحَابِهِ يَا قَوْمِ إِنَّ أَهْلَ مَكَّةَ لَا يُرِيدُونَنِي وَ لَكِنِّي مُرْسِلٌ إِلَيْهِمْ لِأَحْتَجَ عَلَيْهِمْ بِمَا يَنْبَغِي لِمِثْلِي أَنْ يَحْتَجَّ عَلَيْهِمْ
امام عصر سلام الله علیه به اصحابشان میفرمایند که اهل مکه مرا نمیخواهند ولی من نمایندهای به سوی آنها میفرستم تا همانگونه که شایسته مثل من است، بر آنها احتجاج کنم■
■در روایتی دیگر اینگونه فرموده شده است که حضرت ولی عصر سلام الله علیه، يَدْعُوهُمْ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَة که یعنی آنها را با حکمت و موعظه حسنه به سمت خودشان دعوت میفرمایند.
■در روایتی دیگر، امام عصر سلام الله علیه قبل از برخورد شدید با گروهی از فاجران و پس از آنکه چندین بار با آنها مدارا فرمودهاند، خودشان را بعنوان رحمت واسعه الهی معرفی میفرمایند و بعد میفرمایند که اما ایشانْ فَقَدْ قَطَعُوا الْإِعْذَار، یعنی عذری باقی نگذاشتهاند.
■بنابراین، گرچه شدت عمل امام عصر سلاماللهعلیه، رحمت واسعه الهی، در برابر اهل فساد و تباهی است، با این حال قبل از هر گونه شدت عمل با این گروه نیز، حقیقت مجدداً برایشان تبیین و اتمام حجت خواهد شد.
@mohamad_hosein_tabatabaei