◾️لعن و تبرّى
#حبّ_فى_الله_و_بغض_فى_الله◾️
▪️در احاديثى كه از پيامبر اكرم و ائمّه معصومين عليهم افضل صلوات المصلّين در كتب معتبر حديثى ذكر گرديده است، حبِّ فى الله و بغض فى الله، يعنى دوستى به خاطر خدا و دشمنى به خاطر خدا، لازم و ملزوم يكديگر و به عنوان محكمترين پيوند دهنده بين شخص و ايمان راستين و آنچه ايمان در آن خلاصه میشود، معرّفى شده است.
▪️امام باقر علیه السّلام میفرمايند: هنگامى كه خواستى پى ببرى كه خيرى در خودت هست، به قلب خود نظرى بيافكن. پس اگر اهل طاعت الهى را دوست و اهل معصيت پروردگار را دشمن میدارد، بدان در تو خيرى هست و خداوند تو را دوست میدارد. ولى آن گاه كه اهل طاعت الهى را دشمن و اهل معصيت خداوند را دوست میدارد، بدان كه در تو خيرى نيست و خداوند تو را دشمن میدارد.
▪️و پيامبر اكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم میفرمايند: محكمترين دستگيره ايمان دوست داشتن در راه خدا و دشمن داشتن در راه خدا و به ولايت اولياء خدا گردن نهادن و از دشمنان خدا بيزارى جستن است.
▪️همچنين آن حضرت فرمودند: در راه خدا مهر بورز و در راه خدا دشمن بدار و در راه خدا ولايت بپذير و در راه خدا دشمنى كن، زيرا جز از اين راه نمیتوان به ولايت الهى نايل شد. پس آن گاه به على علیه السّلام اشاره كرده و فرمودند: آيا اين را میبينى؟ راوى عرض كرد: آرى. حضرت رسول فرمودند: دوستِ اين، دوست خداست، پس او را دوست بدار و دشمنِ اين، دشمن خداست، پس او را دشمن بدار.
▪️از حضرت صادق علیه السّلام پرسيدند آيا دوستى و دشمنى از ايمان است؟
حضرت فرمودند :آيا ايمان چيزى جز دوستى و دشمنى است؟
▪️بايد توجّه داشت كه حبّ و دوستى، اصل، و بغض و دشمنى، از تبعات و لوازم آن است. يعنى شخصى كه كسى را دوست میدارد، بالتّبع دشمنان او را دشمن میدارد. بنابراين محبّت و دوستى خدا و اولياء خدا، اصل، و نفرت و عداوت دشمنان خدا و دشمنان اولياى خدا، از لوازم و تبعات آن است.
◾️کتاب ره توشه دیدار
تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#لعن_و_تبری - ۱
#ره_توشه_دیدار
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️آیت الله مجتهدی تهرانی◾️
▪️کسی که هر روز حساب کار خودش را نکند که من امروز چه کار کرده ام، کار خوب انجام داده ام یا کار بد، اگر کار خوب انجام داده، الحمدلله بگوید و اگر کار بد انجام داده استغفار کند، اگر کسی این کار را نکند، حضرت امام کاظم(علیه السلام ) می فرماید: "این فرد از ما نیست"
▪️باید همانطور که بازاری ها شب به شب حساب کار خودشان را می کنند که امروز چقدر واردات جنسی، صادرات جنسی، واردات نقدی و صادرات نقدی داشتند و چرتکه می اندازند، ما هم باید دفتری داشته باشیم و از صبح تا غروب هر کاری کردیم، شب به شب در آن بنویسیم. خدای نکرده به نامحرم نگاه کردیم بنویسیم، غیبت کردیم بنویسیم، آواز حرام گوش کردیم بنویسیم. بعد اگر دیدیم کار بد انجام داده ایم استغفار کنیم و اگر کارهای خوب انجام داده ایم خدا را شکر کنیم.
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️چهارده توصیه سلوکی علامه حسنزاده آملی (ره) در کتاب لقاءالله◾️
▪️۱. قرائت مستمر و انس همیشگی با قرآن:
هر اندازه که به قرآن نزدیک شوى، به انسان کامل نزدیک شدهاى، به حظ و بهرهات از قرآن بنگر! حقایق آن، درجات ذات و مدارج عروجند"
▪️۲. دائم الوضو بودن:
اى دوست! بدان که، وضو نور است و دوام در طهارت، تو را به عالم قدس ارتقا دهد و این دستور عظیم النفع، نزد اهلش مجرب است؛ بر تو باد مواظبت بر آن.
▪️۳. قلت طعام:
اى دوست! طعام بسیار، قلب را میمیراند و باعث طغیان و لجام گسیختگى خواهد شد. گرسنگى از اجلّ (نزدیکترین) خصال مومن است.
▪️۴. قلت کلام:
رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرمود: "جز به ذکر خدا، زیاده مگویید، چه سخن بسیار که در آن ذکر خداوند نباشد، قلب را قساوت بخشد".
▪️۵. محاسبه نفس:
امام کاظم (علیه السلام ) فرمود: "کسى که هر روز به محاسبه نفس نمیپردازد، از ما نیست: اگر عمل نیکویى از او سرزده باشد؛ از خداوند طلب زیادىاش کند و اگر عمل نادرستى از او سر زده باشد استغفار نموده، توبه کند".
▪️۶. مراقبه:
بر تو باد مراقبه! بر تو باد مراقبه! بر تو باد مراقبه! مراقبه یعنی اینکه، بنده بداند خداوند بر او رقیب و به او نزدیک است و به افعالش علم دارد و حرکاتش را میبیند و اقوالش را میشنود و بر اسرارش اطلاع دارد و نمیتواند خود را از خدا پوشیده نگه دارد و از سلطه او خارج شود.
▪️۷. رعایت ادب در محضر خداوند:
اامام جواد (علیه السلام) در تبیین حقیقت ادب فرمودند: قرآن را همان گونه که نازل شده است قرائت کنید و سخن ما را همان طور که گفتهایم، روایت کنید و خداوند را به حالتى که محتاج و نیازمند اویید بخوانید".
▪️۸. عزلت:
معناى اصلی عزلت، عزل حواس است به خلوت، از تصرف در محسوسات؛ چه هر آفت و فتنه و بلایى که روح بدان مبتلا گردد، حواس در آن دخالت دارد. با خلوت و عزل حواسّ، مدد نفس از دنیا و شیطان هوا و هوس منقطع میگردد.
▪️۹. تهجد:
دستور خدای متعال به پیامبرش برای وصول به مقام محمود است: "مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى أَنْ یَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُودا" (اسراء، ۷۹). و علت بهرهمندی پارسایان از نعمتهای اخروی را شبزندهداری آنان معرفی میکند (ذاریات،۱۹-۱۵).
▪️۱۰. تفکر:
"الَّذینَ یَذْكُرُونَ اللَّهَ قِیاماً وَ قُعُوداً وَ عَلى جُنُوبِهِمْ وَ یَتَفَكَّرُونَ فی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَكَ فَقِنا عَذابَ النَّار" (آل عمران، آیه ۱۹۱).
▪️۱۱. دائم الذکر بودن:
هم ذکر زبانی و هم ذکر قلبی
▪️۱۲. ریاضت علمی و عملی:
ریاضت، در دو راه علم و عمل، و تنها بر طبق نهج شریعت محمدى. از غیر این راه جز بعد و دورى حاصل ناید.
▪️۱۳. همت عالی:
همت عالى داشته باش! به حدى که کسی یا چیزی را عبادت نکنى جز خداى تعالى؛ حتی از روی رغبت به بهشت و وحشت از جهنم هم عبادت نکنی و الا هوای خود را عبادت کردهای.
▪️۱۴. توبه از کارهای بد و خوب:
استادم آیتالله الهی طباطبائی فرمود: "توبه حقیقى آن است که از خیر و شرت انابه کنى". من اندکى اندیشیدم و سپس گفتم: اما توبه از شر، حاجتى به بیان ندارد، و لیکن توبه از خیر چیست؟ فرمود: آنچه که ما، آن را خیر میپنداریم، مانند نماز و روزه و قرائت قرآن و درس گفتن و تحقیقات درسیمان و امثال آن، اگر براستى، آن را مورد تامل قرار دهیم، در خواهیم یافت که همگى ناقص و غیر کاملند پس بر شخص بینا، واجب است که از این اعمال ناقص نیز توبه کند و قصد نماید که آنها را بر وجه کاملى که مقبول خداوند است به جاى آورد.
#علامه_حسنزاده_آملی
#دستورالعمل
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️لعن و تبرّى #حبّ_فى_الله_و_بغض_فى_الله◾️ ▪️در احاديثى كه از پيامبر اكرم و ائمّه معصومين عليهم اف
◾️تبرّى در قرآن و احاديث◾️
▪️تبرّى در لغت به معناى كناره گرفتن از چيزى است كه مجاورت آن ناپسند است.
▪️در قرآن كريم در مواردى از تبرّى جستن خدا و انبياى الهى از مشركان و دشمنان خدا سخن گفته شده است.
▪️در احاديث معصومين علیهم السّلام نيز تبرّى جستن از دشمنان خاندان پيامبر اكرم علیهم السّلام و كسانى كه به آن بزرگواران ستم كردند، جزء لاينفک و موجب كمال راستين ايمان و تكليفى واجب بر مؤمنان و شرط قبولى تمامى اعمال آنان شمرده شده است.
▪️حضرت رضا علیه السّلام در بخشى از حديث مفصّلى كه طىّ آن ايمان را تشريح كردهاند، میفرمايند:
ايمان عبارت است از... و تبرّى جستن از كسانى كه به خاندان پيامبر ستم كردند و به بيرون راندن آن بزرگواران از شهر و ديارشان اهتمام ورزيدند و روش ستم به آنان را پايه گذارى كردند و سنّت و رويّه پيامبرشان را دگرگون ساختند. (و آن گاه ناكثين و قاسطين و مارقين و امثال معاويه و عمرو بن عاص و ابوموسى اشعرى و كسانى كه توطئه به شهادت رساندن اميرالمؤمنين علیه السّلام را تدارك ديده و اجرا كردند را به عنوان مصاديق كسانى كه تبرّى جستن از آنان جزء و شرط ايمان راستين است نام میبرند)
▪️امام صادق علیه السّلام میفرمايند:
محبّت اولياء خدا و ولايت و فرمانبردارى از آنان واجب است و تبرّى و بيزارى جستن از دشمنانشان و از كسانى كه به خاندان پيامبر صلّى الله عليهم ستم كردند و پرده پيامبر را دريدند و فدک را از حضرت فاطمه علیها السّلام گرفتند و حضرتش را از ميراث خود محروم كردند و حقوق او و همسرش را غصب كردند و بر آتش كشيدن خانهاش اهتمام نمودند و ستمگرى بر خاندان پيامبر را پايه گذارى كردند و سنّت پيامبر را تغيير دادند، واجب است. و تبرّى جستن از ناكثين و قاسطين و مارقين واجب است. و تبرّى جستن از پيشوايان گمراهى و رهبران ستمگرى، از نخستين تا آخرينشان واجب است. و تبرّى جستن از قاتل اميرالمؤمنين علیه السّلام و تمامى قاتلان اهلبيت علیهم السّلام واجب است.
▪️پيامبر اكرم خطاب به حضرت على علیه السّلام فرمودند:
اى على، سوگند به آن كس كه مرا به پيامبرى مبعوث نمود و بر تمامى خلايق برگزيد، اگر بندهاى هزار سال عبادت بكند، جز با ولايت تو و ولايت امامان از نسل تو، از او پذيرفته نمیشود و ولايت تو نيز جز با تبرّى و بيزارى جستن از دشمنانت و دشمنان امامان از نسل تو پذيرفته نمیشود. اين حقيقت را جبرئيل امين به من خبر داد. هر كه خواهد به آن ايمان آورد و هر كه خواهد بدان كفر ورزد.
▪️و در حديثى آمده است: به امام صادق علیه السّلام عرض شد فلان شخص ولايت شما را قبول دارد، لكن در تبرّى جستن از دشمن شما سست است. حضرت فرمودند: هيهات، كسى كه مدّعى محبّت ماست ولى از دشمن ما تبرّى نمیجويد، ادّعاى دروغ نموده است.
◾️کتاب ره توشه دیدار
تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#لعن_و_تبری - ٢
#ره_توشه_دیدار
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️تبرّى در قرآن و احاديث◾️ ▪️تبرّى در لغت به معناى كناره گرفتن از چيزى است كه مجاورت آن ناپسند است
◾️لعن در قرآن و احاديث◾️
▪️كتابهاى لغت واژه «لعن» را به معناى راندن و دور كردن (از رحمت)، لعن كردن توسط خدا را به معناى عذاب كردن، و لعن كردن توسط مخلوق را به معناى دعا براى دور كردن شخص از رحمت الهى دانستهاند.
▪️لعن نيز همچون صلوات از اعمالى است كه خداوند، خود آن را انجام داده و مؤمنان و صالحان را نيز به آن دعوت نموده است. در آيات بسيارى از قرآن كريم، خداوند گروهها و اشخاص فراوانى را لعن نموده است.
▪️به مصداق تَخَلَّقوا بِاَخلاقِ اللهِ: به اخلاق الهى متخلّق شويد، میتوان نتيجه گرفت كه مؤمنان راستين از هر جنس و در هر سطح، كسانى را كه خداوند لعن نموده است، لعن میكنند.
▪️به اين حقيقت نيز در آيات متعدّد قرآن كريم تصريح شده و طىّ آن پيامبران، فرشتگان و مؤمنان راستين، از لعن كنندگان دانسته شدهاند.
▪️همچنين پيامبر اكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم هفت گروه را لعن كردهاند. در حديث ديگرى آن حضرت به اميرالمؤمنين علیه السّلام فرمودند: هر كس كارى كند كه مورد عاقّ والدينش واقع شود لعنت خدا بر او باد، هر كس از مولايش بگريزد لعنت خدا بر او باد، هر كس به شخصى كه او را براى انجام كارى در قبال اجرتى استخدام كرده ظلم كند لعنت خدا بر او باد. آن گاه فرمودند: اى على، من و تو دو پدر اين امّتيم، هركس كارى كند كه مورد عاقّ ما قرار گيرد، لعنت خدا بر او باد. من و تو دو مولاى اين امّتيم، هركس از ما بگريزد لعنت خدا بر او باد. من و تو دو اجير اين امّتيم، هر كس در دادن اجرت ما بر ما ستم كند لعنت خدا بر او باد.
▪️در حديث ديگرى نيز فرمودند: برترين شخص در اين امّت پس از من على بن ابیطالب و فاطمه و حسن و حسين (علیهم السّلام) میباشند. هر كس جز اين بگويد لعنت خدا بر او باد.
▪️و نيز فرمودند: هركس كينه و دشمنى على را در دل داشته باشد لعنت خدا بر او باد.
▪️و نيز در حالى كه گيسوان خويش را در دست داشتند، فرمودند:
هركس به تار مويى از من (كه مقصود بستگان آن حضرت است) آزار برساند، هر آينه مرا آزار نموده است و هر كس مرا بيازارد، هر آينه خداوند را آزار رسانده است و هر كس خداوند را بيازارد، همه موجوداتى كه آسمانها و زمين را پر كردهاند او را لعنت میكنند.
▪️همچنين فرمودند: هر كس تن به ولايت كسى جز مولاى حقيقى خود بدهد، لعنت خداوند و ملائكه و انسانها، همگى بر او باد.
▪️به موجب احاديث فراوانى، پيامبر اكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم، اباسفيان، عمرو بن العاص، يزيد بن معاويه و خاندان ابیسفيان را به اسم، و دشمنان و غاصبان حقّ اميرالمؤمنين علیه السّلام و دارندگان برخى صفات و عملكردهاى ناستوده را به طور كلّى، لعن نمودهاند.
▪️همچنین امیرالمؤمنین علیه السّلام معاویه، عمر و بن العاص، ابا موسی اشعری، ابا الاعور، حبیب بن مسلمه، عبدالرّحمن بن خالد، ضحاک بن قیس و ولید بن عقبه را به اسم، لعن میفرمودند.
◾️کتاب ره توشه دیدار
تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#لعن_و_تبری - ۳
#ره_توشه_دیدار
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی◾️
▪️صدق بالاترین سیاست در دنیا و آخرت است. صدق روی دست تمام سیاستهای سیاستمداران عالَم است.
▪️حضرت علی علیه السّلام فرمود: اَلصِّدقُ سَیفُ اللهِ فى أَرضِهِ وَ سَمائِهِ: صدق شمشیر خدا در زمین و آسمان خداست. صدق همهجا نافذ است؛ میبُرد و پیش میرود.
◾️مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی در شب یازدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴٢ ه.ق ،برابر با ۱۴۰۰/۲/۳◾️ ◾️جلس
◾️قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی در شب یازهم ماه مبارک رمضان سال ۱۴۴۲ ه.ق برابر با ۱۴۰۰/۲/۳◾️
◾️جلسه هفدهم شرح
رساله لقاءالله قسمت سوم دقیقه (۳۰-۲۰)◾️
▪️اگر قلب اهل حضور و مراقبت باشد و در هنگام نماز این سویی نباشد با مدرکات حِسیّه مشغول نشود (چون قلب دائماً در تقلب و انقلاب است) این توانمندی در قلب هست که رو را به طرف عالم غیب کند و تمام این قوای ادراکی حسی و خیالی و وهمی و عقلی و ..همه به دنبال او باشند.
▪️اینجا یک نماز جماعت برقرار میشود. لذا نماز با حضور قلب، برای هر شخصی یک نماز جماعت است؛ امام جماعت قلب اوست که رو به سوی عالم غیب است. همانگونه که بدن ظاهری او به سوی کعبه است قلب او هم به سوی کعبهی باطنی است و تمام این اعضاء و جوارح و قوا... همه به دنبال او نماز خودشان را به امامت ایشان میخوانند و یک نماز جماعت میشود.
▪️در قرآن خواندن هم بهترین نوع تلاوت قرآن این است که چشم ببیند، گوش هم بشنود، زبان هم حرکت کند این آیات نوشته شدهی در قرآن مادیِ طبیعی و عنصری را هم به تلفظ دربیاورد چطور در نماز خواندن ، همه اعضاء، جوارح، قوا در کار هستند اینجا هم در کار باشند و همه قرآنِ خود را بخوانند. قلب هم در این قرائت قرآن رو به سوی عالم غیب داشته باشد.
یا قلب اراده کند مستقیماً
ً در محضر جناب خاتم انبیاء و بر اساس قُرب فریضه یا قُرب نافله، با ایشان قرآن بخواند.
یا در محضر حق متعال باشد که اول خدای متعال برای او قرآن تلاوت کند او هم به تَبعِ حق متعال قرآن تلاوت کند.
▪️در قرب نافله ،حق تنزّل میکند و چشم و گوشِ عبد میشود و عبد شنونده و بیننده است،
ولی در قرب فریضه ، عبد تَرفُّع مییابد و صعود و عروج پیدا میکند و بیننده و شنونده حق است. لذا فرق بین دو قرب ، فرق بین تنزّل و ترفع است. و به قدر تفاوت بین عبد و رَبّ است .
شرح دفتر دل ، ج۱، ص٣۴٧
▪️وقتی قاری قرآن این چنین باشد که قلب او توجه به اَسرار و حقایق قرآن، مراتب وجودیِ قرآن داشته باشد علاوه بر این وجودِ مادیِ عنصریِ طبیعی قرآن که به صورتِ خط روی صفحهی کاغذ درآمده و با یک نظم خاصی هست؛ به چنین شخصی در قیامت گفته میشود: "اِقراء وَارقَ" بخوان و بالا برو.
▪️خواندن در اینجا (نشئه طبیعت) بصورت تدریج است اما در آنجا (عوالم بالا) "اقرا و ارق" به صورت انشاء و دفعی است. آنجا تدریج به معنای عالم طبیعت نیست. (دقیقه ۲۵)
▪️اگر در عالم طبیعت بخواهیم قرآن را جوری بخوانیم که هم زبان ما، هم چشم و گوش ما، هم اعضاء و جوارح ما و تنفس و ریه و مطلقاً قوای ظاهری و باطنی قرآن بخواند باید به تدریج از سورهی فاتحه ، سورهی بقره تا آخر قرآن بخوانیم. حال بعضی تندتر و بعضی آرام میخوانند این قرائت تدریجی است.
▪️کسی که مقید است قرآن بخواند چه بسا حتی بلد هم نباشد شاید از جنبهی ظاهری صحیح هم نخواند اما دوست دارد قرآن بخواند قرآن را نگاه میکند آن را مسح میکند، به صورت و چشم خود میکشد، او هم لیاقت پیدا میکند که در قیامت قرآنِ دفعی بخواند، قرآن انشائی بخواند.
▪️به او هم میگویند "اِقراء وارقَ" خودت بخوان بالا برو.
▪️ " یُقال لِقاری القرآن" به قاری قرآن گفته میشود!
گوینده کیست؟ چه کسی به او میگوید بخون بالا برو؟
این جاها وقتی فعل مجهول میآورند مطلب خیلی عمیق است.
ملائکه الله به او میگویند؟
درست است.
جبرئیل امین به او میگوید؟ صحیح است.
خاتم انبیاء به او میگوید؟
صحیح است.
ائمه بگویند ....
ذات الهی بگوید ....
همه درست است.
اینقدر طرفدار پیدا میکند که همه به او میگویند بخوان بالا برو.
▪️آنجا به صورت تدریجی نیست. در اینجا اگر سواد نداشت عرب زبان هم نبود ، نمیتواند کلمات عربی را ادا کند و با چه زحمتی قرآن میخواند.
▪️اما به همین شخص خدای متعال خطاب میکند بخوان بالا برو و ایشان " کالبرق الخاطف" میخواند و میگذرد.
قرآن؛ هرگز تمام شدنی نیست
"اِنّ درجاتِ الجَنّة عَلی عددِ آیاتِ القرآن"
▪️آن وقت آیات قرآن در نفس او تکسیر میشود.
یکی از بطونِ معانیِ "اقرا وارق" این است که قرآن در نفس قاری قرآن تکسیر میشود. همین اندازه تکسیر با سین را در نظر داشته باشید که خودش در عالَم علم وادی عظیمی است.
▪️پس قاری، قرآن را به اَنحاء گوناگون میخواند. به همین نحوی که بر پیغمبر نازل شده وقتی تلاوت میکند اصلاً تمام نمیشود. و هر دفعه که تلاوت میکند مقام دفعی و انشائی او برای او منشآت میآورد.
▪️منشآت مُنشِئ به امرِ ایجادی و توجّهِ ایجادیِ دفعی، هرگز تمام نمیشود چون متوقف بر ارادهی اوست و اراده هم هرگز پایان پذیری ندارد.
▪️نفس ناطقهی این شخص هم که قاری قرآن است مقامِ لایَقِفی پیدا میکند که در هیچ مرتبهای از مراتب قرآن متوقف نمیشود.
#رمضان_۱۴۰۰
#جلسه_هفدهم_شب_۳_۲_۱۴۰۰
#شرح_رساله_لقاءالله
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️❞ عینصاد:(استاد علی حائری یزدی)◾️
▪️﮺ نيت و بصيرت و درك از روابط و توجه به آثار و شكل عمل، همگى در پاداش نقش دارند و همين است كه يك ضربت على از تمامى عبادت جن و انس بالاتر و با فضيلت تر مىشود، چون على در همين ضربت، عبادت جن و انس را در نظر داشته و به خاطر آنها شمشير زده و با شمشير خود، زمينه ى عبادت آنها را فراهم ساخته و در اين جهاد جز خدا را در نظر نياورده است.
▪️حجم عمل مهم نيست، مهم ريشه هاى عمل و توجه ها و عنايت هايى است كه يك عمل را همراهى مى كنند، تو بايك لقمه نانى كه مى دهى گاهى مزاحمى را رد مى كنى و گاهى گرسنه اى را سير مى كنى وگاهى درس احسان و انفاق و اطعام مى دهى. واين سنت را زنده مى دارى. آيا اينها با هم برابر است.
▪️گاهى تو با احسانى كه مى كنى طرف را به ذلت مى اندازى و محصور مى نمايى و گاهى مثل آبى كه از سرچشمه مى نوشند، از تو سيراب مى شوند و بهره مى گيرند، آيا اين جرعه هاى ذلت و عزت برابر است.﮺
☑️قیام | ص ۲۹
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️لعن دشمنان اهلبيت در قرآن - بخش اوّل◾️
▪️به موجب آيات متعدّد قرآن كريم كسانى كه ولايت اهلبيت علیهم السّلام را غصب نموده و آن بزرگواران را مورد تعدّى و ستم قرار دادند، مورد لعنت خداوند و ملائكه و مؤمنانند. به چهار مورد از آيات مزبور اشاره میكنيم.
✔️۱- اِنَّ الَّذينَ يُؤذونَ اللهَ وَ رَسولَهُ لَعَنَهُمُ اللهُ فِى الُّدنيا وَالاخِرَةِ وَ اَعَدَّ لَهُم عَذاباً مُهيناً (احزاب-۵۷)
▪️هر آينه خداوند كسانى را كه خدا و رسولش را میآزارند، در دنيا و آخرت لعنت میكند و عذاب خواركنندهاى براى آنان آماده نموده است.
▪️با توجّه به اينكه اهل سنّت در حدّ تواتر از عايشه نقل كردهاند كه پيامبر اكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: فاطمه پاره تن من است. هر كس او را بيازارد مرا آزرده است.
▪️و در منابع معتبر خود، ماجراى حمله به خانه حضرت فاطمه علیها السّلام و به آتش كشيده شدن خانه و مورد ضرب و شتم قرار گرفتن و مجروح شدن آن حضرت و به شهادت رسيدن جنينى كه در رحم آن حضرت بود را نقل کرده و اين را كه حضرت فاطمه علیها السّلام به دو طرّاح و سركرده غائله حمله به خانه خود، فرمودند: خدا و ملائكه الهى را شاهد میگيرم كه شما دو نفر مرا به خشم آورديد و رضايت مرا رعايت نكرديد و اگر به ملاقات پدرم نايل شوم از شما دو نفر نزد او شكايت میكنم، ذكر نموده و تصريح كردهاند كه حضرت زهرا علیها السّلام در حالى از دنيا رفتند كه از آن دو غضبناك بودند و نخستينِ آن دو، در آخر عمر خويش آرزو میكرد كاش دستور حمله به خانه حضرت فاطمه علیها السّلام را نداده و خانه آن حضرت را نگشوده بود،
▪️و با عنايت به حديثى كه اميرالمؤمنين علیه السّلام از پيامبر نقل نمودهاند كه به آن حضرت فرمودند: يا على هركس مويى از تو را بيازارد هرآينه به من آزار رسانده است و هر كس مرا بيازارد هر آينه خدا را آزار داده است و هر كس خدا را بيازارد لعنت خدا بر او باد.
▪️مورد لعن الهى بودن غاصبان حقّ حضرت امير و ظالمان به حضرت زهرا علیهما السّلام به موجب آيه مزبور جاى ترديد ندارد.
▪️لذا در تفسير على بن ابراهيم ذيل همين آيه از امام عسکرى علیه السّلام نقل شده است كه اين آيه در مورد كسى كه حقّ اميرالمؤمنين صلوات الله عليه را غصب كرد و حقّ فاطمه صلوات الله عليها (فدک) را از او باز ستاند و حضرتش را مورد اذيّت و آزار قرار داد، نازل شده است و پيامبر اكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود: هر كس فاطمه را در دوران زندگى من بيازارد مانند كسى است كه او را پس از مرگ من بيازارد و هر كس او را پس از مرگ من بيازارد همچون كسى است كه او را در دوران زندگى من آزار داده باشد و هر كس او را بيازارد هر آينه مرا آزار داده است و هركس مرا بيازارد هر آينه خداوند را آزار داده است و اين همان سخن خداوند در قرآن كريم است كه اِنَّ الَّذينَ يُؤذونَ اللهَ وَ رَسولَهُ...
ادامه دارد....
◾️کتاب ره توشه دیدار
تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#لعن_و_تبری - ۴
#ره_توشه_دیدار
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️از فرمایشات حضرت آیتالله #بهجت اعلیالله مقامه
#برکات_و_فضیلت#صلوات◾️
❓#سؤال: کسی است که میگوید علاقهای به خواندن قرآن ندارم، چهکار کنم؟
✔️حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
زیاد صلوات بفرستد؛ علاقه دارد یا ندارد؟ صلوات بفرستد، همان هدایتش می کند.
❓#سؤال: برای رفع تحیّر و تشخیص تکلیف در امور مهمه باید چه کار کرد؟
✔️حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
صلوات زیاد بفرستد؛ [و] در طرق مختلفه که تحیر دارد، استخاره کند.
❓#سؤال: آقا فضیلت لعن بالاتر است یا صلوات؟
✔️حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
مثل اینکه لعن تخلیه (خالی کردن دل از محبت دشمنان خدا) است و صلوات تحلیه (آراستن دل) است. اول، جاروب کن خانه و سپس میهمان طلب!
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی در شب یازهم ماه مبارک رمضان سال ۱۴۴۲ ه.ق برابر با ۱۴۰۰/۲/۳◾️ ◾️
◾️قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی در شب یازهم ماه مبارک رمضان سال ۱۴۴۲ ه.ق، برابر با ۱۴۰۰/۲/۳◾️
◾️جلسه هفدهم « شرح رساله لقاءالله » قسمت چهارم دقیقه ۳۰ تا ۳۵◾️
▪️"وَانظُر بِنور العقل و العلم الی ما افاضه ولی الله الاعظم فی کلامه هذا"
با نور عقل و علمت به آنچه را که این ولی اعظم حق یعنی
امیرالمومنین علیه الصلوة والسلام در این کلام افاضه فرمود دقت کن ببین چه خبر است.
▪️"فانّ محاسنه و لطائفه فوق ان یحوم حولها العباره".
نیکوئیهای این کلام امیرالمومنین و لطائف آن، فوق آن است که بخواهد به عبارت درآید و با الفاظ نمیشود کلام امام را توضیح داد.
▪️آقا فرمودند که به نور عقل و علم به این فرمایش نگاه کنید که باید خداوند این نور را به انسان عطا کند:
« الْعِلْمُ نُورٌ يَقْذِفُهُ اللّهُ فِى قَلْبِ مَنْ يَشآءُ »
آن علمی را که نور الهی است، خداوند در دلها قذف میکند و میاندازد، اِلقاء میکند.
(کتاب العلم اصول کافی)
▪️حقیقت علم؛ آن نوری است که خدای متعال ، الله ، اَلعلمُ نورَُ یَقذفه الله ، الله که اسم جامع است این نور را ، في قلب مَن یشاء در دل آنهایی که خدا میخواهد قذف میکند ، پرت میکند.
▪️این بزرگواران میتوانند معنای این حدیث را بفهمند.
وگرنه اینکه کسی بگوید ما فلسفه خواندیم عرفان خواندیم و ما میتوانیم اینها را برای شما شرح کنیم، درست است اینها هم کمک میکند اما آن لطائفِ این حدیث چیزی نیست که با عبارات بدست بیاید.
#رمضان_۱۴۰۰
#جلسه_هفدهم_شب_۳_۲_۱۴۰۰
#شرح_رساله_لقاءالله
@mohamad_hosein_tabatabaei
روزها مراقبه
شب ها محاسبه...
زندگی یعنی همین!
@mohamad_hosein_tabatabaei
#آیت_الله_سیدعلی_قاضی ره:
▪️این وســـوسه شـیطان است ڪه شما گـــمان می ڪنید حال ندارید. باید توجه ڪرد به نماز اول وقت دایم الوضو بودن، نمازشب، مراقبه و محاســـــبه از لــزومات ســـیر و سلوڪـ است.
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️فرهنگ غرب از راه بیحجابی وارد کشور شد. وقتی هم که وارد شد، اینطور نبود که فقط با #حجاب مبارزه کند. با نماز مبارزه کرد، با زکات مبارزه کرد، با امر به معروف مبارزه کرد، با نهی از منکر مبارزه کرد، با عفت مبارزه کرد، با ناموس مبارزه کرد، با تمام مظاهر دینی مبارزه کرد. اما دری که از آن وارد شد، دَرِ بیحجابی بود. اول این سدّ را شکست. مثل اینکه اینجا را کوتاهترین درها دیده است.
✔️آیت الله حائری شیرازی
@mohamad_hosein_tabatabaei
#علامه_طباطبایی_ره:
▪️کسی که نیت کند آبروی مومنی را ببرد در اصل خود را آماده می کند برای جنگ با خدا
ریختن آبروی مومن از گناهانی است که در دنیا و آخرت آبروی انسان را می برد.
@mohamad_hosein_tabatabaei
#همه_چیز_معرفته...
✔️آقا میرزا اسماعيل دولابی (ره)
▪️اعمال هر کس به اندازه معرفتش قیمت دارد.خلوص عمل، بسته به میزان معرفت است. اعمالی که از محبت سرچشمه می گیرد،خلوصش بیشتر است.
#حاج_اسماعیل_دولابی
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️علت بسیاری از بلاها در کلام امام رضا(علیه السلام)
▪️آيت الله ناصری دامت برکاته می فرمایند: گله نکن که چرا این ناراحتیها وجود دارد؟ چرا این وضع اقتصاد ماست؟ چرا باران نمی بارد؟ چرا هر روز یک مرض تازه پيدا می شود؟ زيرا هر روز یک گناه تازه ای انجام می دهی و اين مشكلات هم اثر عمل تو است. هر روز یک گناه تازه، درد تازه برایت می فرستد. اينها لازمه هم هستند.
▪️از امام رضا علیه السلام روايت نقل شده است كه فرمودند: هرگاه بندگان، مرتكب گناهانى شوند كه پيشتر انجام نمى داده اند، خداوند بلاهايى را برايشان پديد می آورد كه سابقه نداشته است و آن را نمی شناسند.
✔️كافی، ج ۲، ص ۲۷۵
@mohamad_hosein_tabatabaei
#حجابهاى_معرفت
☑️برخی از حجابهای معرفت تا جايى كه آينه دل را فاسد نكرده باشند، با داروى «بلا» قابل علاج اند .
▪️اما اگر زنگارهاى شناخت بقدرى متراكم شود كه آينه دل فاسد گردد، آتش بلا نيز از صيقل دادن جوهر جان ناتوان مى ماند. در اين صورت بيمار غير قابل علاج مى گردد؛ همچنانكه #امام_علی_علیه_السلام مى فرمايد :
▪️«هركس كه خداوند با بلا و تجربه ها به وى سود نرساند، از هيچ پندى سود نمى برد»
#نهج_البلاغه، خطبه ۱۷۶.
▪️«چگونه كسى كه فرياد را نشنيده، صداى آهسته را بشنود؟»
#نهج_البلاغة، خطبه ۴
▪️علامت بيمارى غير قابل علاج معرفت اين است كه بيمار به تعصب شديد در عقايد باطل خود گرفتار و به هيچ وجه حاضر نيست حق را بپذيرد :
▪️ «وَ أَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ؛
خدا با وجود علم او را بيراه گذارد» .
#جاثيه، ۲۳
▪️نه موعظه و نه تازيانه بلا، و نه حتى اعجاز هيچ پيامبرى اينگونه زنگارهاى انديشه و قلب اين بيماران را نمى تواند بزدايد.
از همين رو #حضرت_عيسى_عليه_السلام مى فرمايد :
▪️«بيماران را با اذن الهى شفا بخشيدم ... و مردگان را با اذن الهى زنده كردم. به مداواى احمق همت كردم اما نتوانستم او را اصلاح كنم . ...
خودبين و خود رأى، آنكه همه فضل ها را از آنِ خود مى داند. و حق و وظيفه اى بر خويش نمىبيند، اين نادانى است كه راهى براى مداوايش نيست».
▪️فرعون و هوادارانش چنان گرفتار تعصب، كبر و لجاجت بودند كه نه مواعظ موسى، بلكه استدلالها، معجزات و بلاها و مشكلات اقتصادى، و اجتماعى كه گريبانگير آنان مى شد، هيچ يك از آنان را هشيار نساخت؛ ولى تازيانه عذاب استيصال، فرعون را وادار به اعتراف به حق نمود :
▪️هنگامى كه در شُرُف غرق شدن قرار گرفت، گفت : «ايمان آوردم كه هيچ معبودى جز آنكه فرزندان اسرائيل به او گرويده اند، نيست، و من از تسليم شدگانم».
#يونس : ۹۰
✔️علم و حكمت ج ۱، ص ۲۷۳
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️این آیه درمان مشکلات امروز جامعه پیرو فضای مجازی است باید حد اکثر انتشار را به خودش بگیره
✔️يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلى ما فَعَلْتُمْ نادِمِينَ
▪️ای کسانی که ایمان آوردهاید! اگر شخص فاسقی خبری برای شما بیاورد، درباره آن تحقیق کنید، مبادا به گروهی از روی نادانی آسیب برسانید و از کرده خود پشیمان شوید!
#حجرات - ۶
▪️فضای مجازی یعنی تقطیع خبرها ،ناقص رسیدن خبرها ،منحرف کردن خبرها ،ومخفی کردن حقایق است ،
هرچقدر از قرآن دور بشیم مشکلات جامعه بیشتر میشه ،
▪️بعضی ها گمان میکنن قرآن راه حلی برای وضعیت کنونی نداره ! درحالی که پایه کل قوانین به قرآن برمیگرده.
@mohamad_hosein_tabatabaei
#امام_علی (علیه السلام) :
✔️در آخرالزمان که بدترین زمانهاست ، زنانی ، هستند که در حالیکه پوشیده اند ، برهنه اند ، با خود آرایی از خانه بیرون می آیند ...
آنها از دین بیرون رفته اند و در فتنه ها داخل شده اند ...
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 60-42 آل عمران، قسمت دوم بخش چهارم2⃣ ● اقوالى كه درباره سخن گفتن عيسى (علیه السلام )با مردم د
آیات 60-42 آل عمران، قسمت دوم
بخش پنجم
● مراد از ((تورات )) ((انجيل )) در قرآن كريم
اما بايد ديد كه منظور از تورات چيست و قرآن كريم از اين اسم چه كتابى را در نظر دارد؟ آن كتابى كه در ميقات در الواحى كه قرآن كريم در سوره اعراف داستانش را آورده و به موسى نازل كرد؟ و يا اين اسفارى كه فعلا در دست يهود است ، (به قول بعضى ها به مطاعن انبيا شبيه تر است تا به كتاب آسمانى ((مترجم ))) قطعا منظور قرآن كريم از كلمه تورات اين اسفار نيست ، براى اينكه خود يهوديان هم اعتراف دارند بر اينكه سند اين اسفار به زمان موسى (عليه السلام ) منتهى نمى شود و سلسله سند در فترت و فاصله بين بخت نصر (يكى از پادشاهان بابل ) و كورش (يكى از ملوك فارس ) قطع شده ، چيزى كه هست قرآن كريم تمامى مطالب تورات موجود در عصر رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) (كه ما نمى دانيم تا اين عصر چه مقدار ديگرش تحريف شده ) را رد ننموده و آن را بطور كلى مخالف تورات اصلى ندانسته ، هر چند كه به دلالت خود قرآن كريم از تحريف هم به دور نمانده ، چون دلالت آيات قرآن بر اينكه تورات بازيچه دست تحريف شده ، روشن است .
از قرآن كريم چنين فهميده مى شود كه انجيل (كه به معناى بشارت است ) يك كتاب
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 310
بوده و بر عيسى بن مريم (عليهما السلام ) نازل شده و وحيى بوده مختص به آن جناب ، چون فرموده : ((و انزل التورية و الانجيل من قبل هدى للناس ))، و نفرموده اناجيل اربعه ، پس اين انجيل هاى چهارگانه : متى ، مرقس ، لوقا، و يوحنا كتابهائى هستند كه بعد از جناب عيسى (عليه السلام ) تاليف شده اند.
و نيز آيات قرآن دلالت دارد بر اينكه احكام دينى هر چه هست در تورات بوده و انجيل تنها بعضى از احكام ناسخ را آورده ، يكى از آن آيات ، آيه : 50 از آيات مورد بحث است كه مى فرمايد: ((مصدقا لما بين يدى من التورية ، و لا حل لكم بعض الذى حرم عليكم .))
و نيز آيه زير است كه مى فرمايد: ((و آتيناه الانجيل فيه هدى و نور، و مصدقا لما بين يديه من التورية ، و هدى و موعظه للمتقين ، و ليحكم اهل الانجيل بما انزل اللّه فيه ))، و بعيد نيست كه از اين آيه استفاده شود كه در انجيل غير احكام ناسخ يعنى احكامى كه احكام تورات را نفى مى كند، احكام اثباتى هم بوده باشد.
و باز آيات قرآنى دلالت دارد بر اينكه انجيل مشتمل بوده بر بشارت از آمدن خاتم الانبياء (صلى اللّه عليه و آله )، همچنان كه تورات نيز مشتمل بر آن بوده ، چون قرآن كريم مى فرمايد: ((الذين يتبعون الرسول النبى الامى الذى يجدونه مكتوبا عندهم فى التورية و الانجيل )).
وَ رَسولاً إِلى بَنى إِسرءِيلَ
ظاهر اين عبارت اين است كه عيسى (عليه السلام ) تنها مبعوث بر بنى اسرائيل بوده است همچنان كه از آيات راجع به حضرت موسى (عليه السلام ) هم بر مى آيد كه آن جناب نيز تنها مبعوث بر بنى اسرائيل بوده و از سوى ديگر در بحثى كه در ذيل آيه : ((كان الناس امه واحدة فبعث اللّه النبيين )) داشتيم ، اثبات كرديم كه عيسى هم مانند موسى از انبياى اولوا العزم بوده كه بر تمامى اهل دنيا مبعوث شده اند.
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 311
و ليكن اين اشكال و ناسازگارى ، به بيانى كه ما در ذيل آن آيه داشتيم حل مى شود، در آنجا گفتيم فرق است ميان ((رسول )) و نبى ، نبوت منصب بعثت و تبليغ است و رسالت سفارت خاصه اى است كه دنبالش ضامن اجرائى هست و آن عبارت است از قضاى الهى و داورى خدائى بين مردم يا به بقا و نعمت و يا به هلاكت و زوال نعمت ، همچنان كه آيه زير آن را افاده نموده و مى فرمايد: ((و لكل امه رسول فاذا جاء رسولهم قضى بينهم بالقسط.))
و به عبارتى ديگر نبى انسانى است كه از طرف خداى تعالى مبعوث مى شود براى اينكه احكام دين را براى مردم بيان كند و اما رسول عبارت است از انسانى كه مبعوث مى شود براى اداى بيانى خاص كه دنبالش يا هلاكت است اگر آن را رد كنند و يا بقا و سعادت است اگر آن را قبول كنند، همچنان كه اين معنا از گفتگوئى كه قرآن كريم از رسولانى چون نوح و هود و صالح و شعيب و ديگر رسولان با قوم خود حكايت نمود كاملا به دست مى آيد.
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
🏴 مصیبت شهادت حضرت امام حسن بن علی الزکي العسکری علهیما السلام را به محضر نورانی فرزند ایشان، امام العصر و الزمان، مولانا حجة ابن الحسن ارواحنا فداه و یکایک شیعیان و محبان اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام تسلیت عرض میکنیم.
🏴🏴🏴🏴🏴
◾️صلوات جناب محی الدین ابن عربی بر حضرت امام حسن عسکری صلوات الله علیه◾️
▪️صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِن أرضِهِ و سَمائِهِ علی البَحرِ الزّاخِرِ، زَینِ المَفاخِرِ، الشّاهِدِ لأربابِ الشُّهودِ، الحُجَّةِ علی ذَوی الجُحُودِ، مُعَرِّفِ حُدُودِ حقائِقِ الرَّبانیَّةِ، مُنَوِّعِ أجناسِ العالَمِ السُّبحانیّة، عَنقاء قاف القِدَم، العالی عَن مَرقاة الهِمَمِ، وِعاءِ الأمانةِ، مُحیط الإمامةِ، مَطلَع الأنوارِ المُصطَفَوی، الحَسَن بن علیِّ العَسکری، علیه صلوات الله المَلِکِ الأکْبَر
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️وصیت امام حسن عسکری سلام الله علیه به شیعیان◾️
▪️رُوِيَ عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْعَسْكَرِيِّ عليه السلام أَنَّهُ قَالَ لِشِيعَتِهِ: أُوصِيكُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ وَ الْوَرَعِ فِي دِينِكُمْ وَ الِاجْتِهَادِ لِلَّهِ وَ صِدْقِ الْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ إِلَى مَنِ ائْتَمَنَكُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ وَ طُولِ السُّجُودِ وَ حُسْنِ الْجِوَارِ فَبِهَذَا جَاءَ مُحَمَّدٌ صلّي الله عليه و آله و سلّم . صَلُّوا فِي عَشَائِرِهِمْ وَ اشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضَاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ. فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنْكُمْ إِذَا وَرِعَ فِي دِينِهِ وَ صَدَقَ فِي حَدِيثِهِ وَ أَدَّى الْأَمَانَةَ وَ حَسَّنَ خُلُقَهُ مَعَ النَّاسِ، قِيلَ هَذَا شِيعِيٌّ فَيَسُرُّنِي ذَلِكَ. اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا زَيْناً وَ لَا تَكُونُوا شَيْناً. جُرُّوا إِلَيْنَا كُلَّ مَوَدَّةٍ وَ ادْفَعُوا عَنَّا كُلَّ قَبِيحٍ. فَإِنَّهُ مَا قِيلَ فِينَا مِنْ حُسْنٍ، فَنَحْنُ أَهْلُهُ وَ مَا قِيلَ فِينَا مِنْ سُوءٍ فَمَا نَحْنُ كَذَلِكَ. لَنَا حَقٌّ فِي كِتَابِ اللَّهِ وَ قَرَابَةٌ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ وَ تَطْهِيرٌ مِنَ اللَّهِ لَا يَدَّعِيهِ أَحَدٌ غَيْرُنَا إِلَّا كَذَّابٌ . أَكْثِرُوا ذِكْرَ اللَّهِ وَ ذِكْرَ الْمَوْتِ وَ تِلَاوَةَ الْقُرْآنِ وَ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِيّ صلّي الله عليه و آله و سلّم فَإِنَّ الصَّلَاةَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ، عَشْرُ حَسَنَاتٍ. احْفَظُوا مَا وَصَّيْتُكُمْ بِهِ وَ أَسْتَوْدِعُكُمُ اللَّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَيْكُمُ السَّلَامَ.
#تحف_العقول، صفحۀ ۴۸۷ و ۴۸۸
#ترجمه:
▪️شما را به تقواى الهى و پارسایى در دینتان و تلاش براى خدا و راستگویى و امانتدارى درباره کسى که شما را امین دانسته ـ نیکوکار باشد یا بدکار ـ و طول سجود و حُسنِ همسایگى سفارش مى کنم. محمّد(صلى الله علیه وآله وسلم)براى همین آمده است. در میان جماعت هاى آنان نماز بخوانید و بر سر جنازه آنها حاضر شوید و مریضانشان را عیادت کنید. و حقوقشان را ادا نمایید، زیرا هر یک از شما چون در دینش پارسا و در سخنش راستگو و امانتدار و خوش اخلاق با مردم باشد، گفته مى شود: این یک شیعه است، و این کارهاست که مرا خوشحال مى سازد. تقواى الهى داشته باشید، مایه زینت باشید نه زشتى، تمام دوستى خود را به سوى ما بکشانید و همه زشتى را از ما بگردانید، زیرا هر خوبى که درباره ما گفته شود ما اهل آنیم و هر بدى درباره ما گفته شود ما از آن به دوریم. در کتاب خدا براى ما حقّى و قرابتى از پیامبر خداست و خداوند ما را پاک شمرده، احدى جز ما مدّعى این مقام نیست، مگر آن که دروغ مى گوید. زیاد به یاد خدا باشید و زیاد یاد مرگ کنید و زیاد قرآن را تلاوت نمایید و زیاد بر پیغمبر(صلى الله علیه وآله وسلم) صلوات بفرستید. زیرا صلوات بر پیامبر خدا(صلى الله علیه وآله وسلم) ده حسنه دارد. آنچه را به شما گفتم حفظ ( و عمل) کنید و شما را به خدا مى سپارم، و سلام بر شما.
@mohamad_hosein_tabatabaei
#برای_بازی_آفریده_نشدهایم❗️
▪️بهخاطر زیادی درسوبحث خسته شده بودیم. با دوستانمان رفتیم حرم حضرت امیر علیهالسلام و در آنجا نشستیم به گفتوگو. دیدم آقا وارد حرم شد. کمی دورتر از ما ایستاد و با انگشت به من اشاره کرد.
▪️فهمیدم کار خصوصی دارد. از دوستانم فاصله گرفتم و رفتم سمتشان. آقا آهسته در گوشم گفت:
«مٰا لِلَّعْبِ خُلِقْنٰا؛ برای بازی آفریده نشدهایم»؛ و رفت.
▪️من ماندم و دلی که دیگر سرجایش بند نمیشد. همین یک جمله مرا به جلسات آقای قاضی کشاند.
◾️بر اساس خاطرۀ آیتالله سید عبدالکریم کشمیری، بهنقل از حجتالاسلاموالمسلمین علی بهجت◾️
☑️در خانه اگر کس است، ص ٧۵
@mohamad_hosein_tabatabaei