عزم و اراده: جوهر انسانیت
انسانیت انسان به عزم و اراده اوست.
ارادة انسانی برخلاف اراده حیوانی مقابله با امیال و هواها است.
این که بخواهیم و بتوانیم ... اما انجام ندهیم. مثلا
• بخواهیم و بتوانیم بخوریم. اشتها هم داشته باشیم ولی نخوریم.
• بخواهیم و بتوانیم شوخی کنیم. اما نکنیم.
• بخواهیم و بتوانیم بخوابیم. خسته و نیازمند خواب هم باشیم ولی نخوابیم.
• بخواهیم و بتوانیم جواب دندان شکن کسی را بدهیم اما ندهیم.
• بخواهیم و بتوانیم از کسی انتقام بگیریم و نگیریم.
• بخواهیم و بتوانیم لذتجویی و عافیتطلبی کنیم و نکنیم.
• بخواهیم و بتوانیم نگاه کنیم ولی چشم خود را حفظ کنیم.
• بخواهیم و بتوانیم سکوت کنیم ولی نکنیم.
• بخواهیم و بتوانیم سخنی بگوییم ولی نگوییم.
• بخواهیم و بتوانیم به کسی اهانت کنیم و نکنیم.
• و ...
تفاوت ما با حیوان در همین خواستن و نکردن است:
• اگر کامل سیر شویم و نخوریم در این جهت با چهارپایان تفاوتی نداریم. چارپایان هم همین طورند. وقتی سیر میشوند نمیخورند.
• اگر کامل از خواب سیر شویم و نخوابیم با خرس تفاوتی نداریم. خرس هم وقتی کامل سیر شود نمیخوابد.
• اگر نتوانیم و نکنیم، هنر نیست. حیوان هم همین گونه است.
• اگر بتوانیم ولی انگیزه و اشتها یا تمایل نداشته باشیم، باز انجام ندادن هنر نیست. حیوان هم همین گونه است.
این امانتی است که حیوانات نتوانستهاند بکشند
انسان باید احساس تکلیف و تعهد کند. نقطه مقابل حیوانیت این تکلیف و رسالتمندی است.
زندگی رسالی در مقابل زندگی گوسفندی و حیوانی است.
https://eitaa.com/mohammad_nooori
اخلاق و سلوک در عصر امام خمینی - محمد عالمزاده نوری.docx
215.6K
#اخلاق و سلوک در عصر امام خمینی
فایل متنی
https://eitaa.com/mohammad_nooori
اخلاق و سلوک در عصر امام خمینی ۰۱.mp3
7.03M
#اخلاق و سلوک در عصر امام خمینی
فایل صوتی - بخش اول
https://eitaa.com/mohammad_nooori
اخلاق و سلوک در عصر امام خمینی ۰۲.mp3
17.65M
#اخلاق و سلوک در عصر امام خمینی
فایل صوتی - بخش دوم
https://eitaa.com/mohammad_nooori
توسعه قلمرو اخلاق اسلامی در عصر امام خمینی.pptx
847.5K
#اخلاق و سلوک در عصر امام خمینی
فایل پاورپوینت
https://eitaa.com/mohammad_nooori
حجةالاسلام عالم زاده - عبودیت جمعی.mp3
1.48M
#عبودیت_جمعی
⁉️ وجود ما خرج کدام جبهه می شود؟
💠 بخشش خطاهای فردیِ کسی که در جبهه حق است
✴️ اسلام، حکومت است
♨️ عبودیت ذیل ولایت
📻📻 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
https://eitaa.com/mohammad_nooori
🌀 «معنویت منهای دین »
برشی از کتاب «راهبرد تربیت اخلاقی در قرآن»، به بهانه ی مناظره با حسن آقامیری
🔺یکی از آسیبهای شایع در زمانه ما، سلیقهورزی در نحوه عمل ایمانی است. در دوران پسامدرن، که انسان جدید پس از یک دوره رهایی و رویگردانی از خدا و معنا و دست و پنجه نرم کردن با پوچی و بیمعنایی دوباره به ایمان و معنویت بازگشته و علاقهمند است فطرت معناگرای خود را بار دیگر به رسمیت شناسد و عطش سرشتی خود به خدا و ایمان و معنا را بار دیگر سیراب کند، این آسیب به گستره وسیعی پدید آمده است.
🔺معنویت جدیدی که انسان بدان رجوع کرده دین نیست؛ بلکه فارغ از عملِ تعریفشده دینی، نوعی قرائت شخصی پدید آورده است.
انسان پستمدرن از سویی آزادی را به عنوان تنها ارزش اخلاقی تقدیس میکند و از هرآنچه هوسهای او را محدود و مقید سازد میگریزد. از سوی دیگر بر اساس ندای فطری خود به ایمان و معنویت روی آورده است. با این ترکیب در میدان معناگرایی و ایمانورزی نیز آزادی را راه داده و علاقهمند است آن گونه که خود میخواهد و میپسندد و لذت میبرد معنویتورزی کند.
🔺سالها پیش در یک محیط دانشگاهی جوانی را دیدم که نماز نمیخواند ولی میگفت با خدا رابطه قلبی عمیق و مؤثری دارد. پرسیدم این رابطه دلی و تأثیرگذار چگونه است؟ گفت نیمههای شب خلوتی را برای ارتباط با خدا برمیگزینم، شمعی برمیافروزم و یک آهنگ دلنواز ملایم پخش میکنم. در آن لحظههای ناب، لذت معنوی بینظیری را تجربه میکنم که در هیچ نماز و دعا و زیارتی مشابه آن برایم حاصل نمیگردد. به این نتیجه رسیدهام که از این طریق ایمان خود را جلوه دهم و معنویت خود را تأمین کنم. میخواهم خودم باشم و به ندای درونم توجه کنم.
🔺این نمونهای از جریان معنویت منهای دین است که متناسب با روحیةه انسان امروز، از مناسکِ تعریف شده دینی کاملا آزاد و سکولار گشته است. این ایده جذاب، سیال، فردی و رهاییبخش در ساحت ایمان و معنویت نوعی فرار از ساختارهای بیرونی دینی و ایجاد انضباط دلخواه درونی است.
🔺لازمه این گونه ایمان و معنویتِ خودمحور تکثر گزینههای مشروع معنویتورزی است. در این شرایط مدعیان معنویت و آرامش، در یک فضای اطلاعرسانی آزاد و با ابزارهای متنوع، تعالیم متعددی را عرضه کرده و بازاری از معنویتورزیهای گونهگون و رنگینکمانی را متناسب با سلایق و علایق مختلف پدید آوردهاند تا به گمان خود هر کس بتواند متناسب با شخصیت و نیازش معنویت مورد علاقهاش را پیدا کند.
آنچه تنور معنویت جدید را گرم میکند و بازار آن را پررونق میسازد اولاً پذیرش این نکته است که هرکس باید اعمال معنوی مختص به خود داشته باشد ثانیاً هرکس باید به طور خودآموز وارد بازار معنویت شده و بر اساس سلیقه و ذائقه خود، آنچه برای دردش مناسب تشخیص میدهد خریداری کند و به کار گیرد.
🔺 عمل کردن در قالبهای مندرآوردی و بر اساس تشخیص و خواسته خود، بندگی خدا نیست. نوعی خودپرستی است. زیرا بندگی خدا، اطاعت امر خدا و در بند فرمان او قرار داشتن است؛ (فَافْعَلُوا ما تُؤْمَرُونَ) و چنین عملی بیشتر نشانی از بندگی خواستهها و در بند هوسها قرار داشتن است. این گونه عملها اشباع کاذب معناگرایی انسان و نوعی تخدیر معنوی است. فرد را ارضا میکند، وجدان معنوی او را تسکین میبخشد، لذت و شیرینی و صفای روحانی را به او میچشاند و برای او ابتهاج معنوی فراهم میآورد؛ اما روح ایمان و بندگی خدا در آن وجود ندارد.
⏺ راهبرد تربیت اخلاقی در قرآن، محمد عالم زاده نوری، ص 200، با اندکی تلخیص
🔻🔻🔻
@mobahesat
از محدودیت های زندگی، تا بایدهای بسیار طلبگی2.pdf
1.69M
🌀 از محدودیت های زندگی، تا بایدهای بسیار طلبگی 🌀
#عالم_زاده_نوری
🔻 تأثیر عوامل برکت در زندگی طلبه
🔻 مشکلات جمع بین رشد و خدمت
🔻 ابعاد و مؤلفه های طلبگی
🔻 مسئله جامعیت
🔻 مأموریت گرایی
🔻 خدمت در دوران رشد
🔻 مهارت برنامه ریزی
#طلبه_عصر_انقلاب_اسلامی
📚📚 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
https://eitaa.com/mohammad_nooori
درباره #سیر_مطالعاتی_صراط (منظومه فکری مقام معظم رهبری) 🌀
🌐🌐 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
https://eitaa.com/mohammad_nooori
@khaneTolab .mp3
9.49M
🌀 توسعه قلمرو اخلاق اسلامی در عصر امام خمینی(ره) 🌀
🔻 نوع دید ما به #اخلاق_اجتماعی
🔻 #رسالت_تاریخی ما
🔻 مسئولیت #اصلاح آینده تاریخ بشریت
🔻 مطرح کردن جایگاه #ولایت در اخلاق اسلامی توسط امام راحل
🔻 #غایت_اخلاق در عصر امام خمینی(ره)
🔻 بخشیدن خطاهای فردی در #حرکت_کاروانی
🔻 معنای لقاء الهی و فنای در حق یعنی یکپارچگی عبودی
#معنویت
#اخلاق
#سلوک_انقلابی
❇️❇️ خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
https://eitaa.com/mohammad_nooori
معنویت_انقلابی؛_گسترش_قلمرو_تکالیف_و_اخلاق_اسلامی_در_عصر_امام_خمینی_-_استاد_عالم_زاده_نوری.pdf
829.4K
📚《 گسترش قلمرو تکالیف و اخلاق اسلامی در #عصر_امام_خمینی (ره) 》
📚 محمد عالمزاده نوری
📕 متن کامل بیانات در هیئت امام حسن (علیه السلام) اردیبهشت ۱۳۹۸
📖 عناوین بحث:
1️⃣ امام(ره) و #توسعه نگاه ما به تکالیف اخلاقی
2️⃣ توسعه تکالیف اخلاقی و تفاوت بین #جوان_انقلابی و #جوان_غیرانقلابی
3️⃣ وظایف فرد نسبت به #جامعه
4️⃣ وظایف فرد نسبت به #جامعه_جهانی
5️⃣ وظایف فرد نسبت به #آینده_تاریخ_بشری
6️⃣ وظایفی بر عهده #اجتماع_مومنین
7️⃣ منتهای اخلاق #تقرّب_بشریت، نه #تقرّب_یک_فرد
#سلوک_انقلابی
📕📕خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
https://eitaa.com/mohammad_nooori
استاد عالم زاده نوری - افتتاحیه دوره طرح کلی.mp3
17.59M
📢 افتتاحیه دوره ((طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن))
محمد عالمزاده نوری
📻 محصول صوتی #خانه_طلاب_جوان
❇️ خروجی حوزه علمیه فقیه و فیلسوف است یا #اسلام_شناس❓
⭕️ #نظام_فکری چیست و چه فایده ای برای طلبه دارد❓
💠 تفاوت کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن با دیگر آثار و اندیشه ها در چیست❓
🔴 اول سراغ قرآن و حدیث برویم یا سراغ نظام فکری؟
🌕🌕 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
https://eitaa.com/mohammad_nooori