29.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️شستشوی حرم وضریح وصحن امام حسین علیه السلام پس از ماهها حزن و اندوه...
📌بسیار دیدنی است و اولین بار به این زیبایی به تصویر کشیده شده...
@mohammadarabshahe
1_6942274708.mp3
4.43M
🔰 بیانات حضرت آیتاللهالعظمی وحید خراسانی در میان رزمندگان | شعبان ۱۳۶۴ه.ش
🔸تعابیری بلند و عالمانه پیرامون حضرت امام، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و دشمنان انقلاب
🔹 انقلاب به وسیله شخص اوّل روحانیتِ تشیّع، کمر دنیا را شکست.
🔹 بزرگمردی که رأس روحانیت شیعه است، شما را فراخوانده.
#دفاع_مقدس
#ایمان_امید
#روحانیت_انقلابی
#روحانیت_مردمی
#آیت_الله_العظمی_وحید
@mohammadarabshahe
✔️ درس خارج اصول آیت الله سید احمد #مددی (حفظهالله تعالی)
1397/10/17
🔸 مرحوم شیخ {انصاری} دو دختر بیشتر نداشت، یکی از دخترهایشان را به یکی از علمای شوشتر میدهند و یک دختر را هم به یکی از سادات میدهند، لذا این دو خانواده به سبط الشیخ معروف شدند.
🔹 آقا شیخ احمد سبط الشیخ که نوه دختری شیخ بود میگفت جدّ ما نجف که بود، یک سفری به ایران میآید و هنوز کتابهای شیخ مثل مکاسب به خطّ شیخ موجود بود. در فکر بود که برگردد به نجف. بعد نگذاشتند که برگردد. لذا همه کتابها تلف شدند. لذا چیزی از مکاسب وجود ندارد.
🔸 شنیدم قطعهای از آن ادعا شده که در آستان قدس هست، اما آقا شیخ احمد سبط الشیخ برای من گفت که همه نسخهها تلف شد...
🔹 {رسائل هم} به صورت رساله رساله است: «رسالة حجیة المظنة، رسالة البرائة و الإشتغال، رسالة الإستصحاب، رسالة التعادل و الترجیح» این چهار رساله است که بعدها توسط یکی از شاگردان شیخ -در آن نسخهای که حاشیه آشتیانی دارد- ایشان رسائل را عنوان فرائد الاصول میدهد.
🔸 {فرائد الأصول} اسمی نیست که شیخ گذاشته باشد. بعدها این اسم را گذاشتهاند. از کارهایی که انجام گرفت این بود که از آن حالتِ رساله- رساله در آوردند و به این صورت، انسجام دادهاند. در حقیقت {به این انسجام} تألیفِ شیخ نیست. بعد از شیخ این جا افتاد...
🔹 کفایه آمد و حرفهای شیخ را با حرفهای قدما تنظیم کرد. مباحث الفاظِ شیخ توسط شاگرد ایشان مرحوم کلانتر به اسم «مطارح الأنظار» نوشته شد، ولی آنچه که به قلم شیخ بود، این چهار رساله است. این چهار رساله بعداً منسجم شد و این چهار رساله با هم ربط پیدا کردند، ولی در اصل چهار رسالهی غیر مرتبط بودند...
🔸 البته در {این} اثناء تعدیلاتی هم شده است، مثلا مرحوم آقای محقق اصفهانی می گفت چهار فصلش بکنیم و بعضی از مباحث -مثل مشتق- را از مقدّمات خارج کرد و در ظهورات انداختند...
#اصول
#رسائل
#مکاسب
@mohammadarabshahe
5.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 راه حل #آیت_الله_مصباح_یزدی رحمت الله علیه برای خطورات نفسانی.
✳️ توجه به #امام_زمان عج الله تعالی فرجه الشریف
@mohammadarabshahe
بر جلوه کبریای سرمد صلوات
بر سرور کائنات احمد صلوات
زیباتر از این نخوانده ام مصراعی
"بر خاتم انبیا محمد صلوات"
17.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺 آبروی هر دو سرا
🔻 اشعار هلالی جغتایی در مدح پیامبر مکرّم رحمت و مهربانی صلی الله علیه و آله
با صوت دلنشین و ملکوتی مرحوم #آیت_الله_العظمی_صافی_گلپایگانی
محمّد عربی آبروی هر دو سرا
کسی که خاک درش نیست خاک بر سر او
شنیدهام که سخن رانده است همچو مسیح
بدین حدیث، لب لعل روحپرور او
که من مدینهٔ علمم، علی در است مرا
عجب خجسته حدیثیست! من سگ در او
@mohammadarabshahe
#شناخت_علما_شیعه
#در_محضر_علما
#قصه_عبرت
🔷🔶 #زندگی_زاهدانه_در_دوران_طلبگی_تا_مرجعیت_اعلی_شیعه
👈🏼👈🏼 آیةالله العظمی #سید_شهاب_الدین_مرعشی_نجفی رحمة الله علیه میفرمودند:
➖ از روزی كه خودم روی پای خودم ایستادم، هرگاه لباس نویی میدوختم، نخستین بار میبردم در حرمهای ائمه (علیهمالسلام) و با مالیدن به ضریح، آن را متبرك نموده، بعد از آن استفاده میكردم.
.
➖ و میفرمودند:
«زمانی كه من در مدرسه قوام در نزدیكیهای صحن مطهر مولی امیرالمؤمنین علیهالسلام در نجف اشرف به تحصیل اشتغال داشتم، با مرحوم آیتالله حاج سیدابوالقاسم ارسنجانی شیرازی كه از علماء بزرگ شیراز بودند، هم حجره بودم.
ما گاهی گرسنه می شدیم و هیچ چیز نداشتیم بخوریم.
بعضی از اعیان و اشراف آن روز هم فرزندان خود را میفرستادند به نجف اشرف كه درس بخوانند، ولی اینها معمولا میآمدند و درس نمیخواندند و آش و پلویی راه میانداختند و عدهای هم از این افرادی كه دنبال دنیا بودند، دور اینها را میگرفتند و ارتزاق میكردند، گاهی اینها كاهوی زیادی میخریدند و میآمدند در كنار حوض و برگهای زیادی را میریختند در حاشیه حوض و ساقههای وسطش را میبردند و میخوردند.
و من و آن رفیق هم حجرهام با هم میرفتیم این برگهای اضافی كاهوها را مخفیانه جمع میكردیم و با آنها سد جوع میكردیم و هیچگاه هم به خودمان اجازه نمیدادیم كه برای كسی بازگو كنیم، ولی آنی از تحصیل و تدریس غافل نبودیم».
➖ شب آخری كه ایشان فوت کردند، فرمودند:
«من خیلی بارم سبك است و هیچ نگرانی ندارم، تنها یك چیز مرا زجر میدهد و آن این است كه میترسم در ایام زندگیم نوشته من یا صحبتهای من در هر موردی باعث شده باشد كه حقی ناحق شود، یا در همسایگی ما گرسنهای بوده باشد و ما غذای سیر خورده باشیم كه والله وبالله وتالله اگر چنین چیزی بوده من آگاهی نداشتهام».
➖ و روزی كه ایشان از دنیا رفتند، یك قبا داشتند كه مشكی بود و در ایام محرم و صفر میپوشیدند و مجموع پولی كه در جیب ایشان بود، هشتصد تومان بود و هیچ اندوختهای، زمینی یا ملكی نداشتند.
📚 فقهاي نامدار شيعه، عقيقي بخشايشي ص۵۶۶
🆔 @mohammadarabshahe
45.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #آیت_الله_العظمی_شبیری_زنجانی، بهترین روش برای ارزیابی مراتب علمی افراد، همین #مباحثات علمی است.
✂️در گذشته، طرح مسائل علمی و مباحثۀ در جلسات، در حوزههای علمیه رایج بود. عموم مجالس طلبگی، همراه با بحث و نقض و ابرام بود. این یکی از ویژگیهای ممتاز حوزههای علمیه است که باید تقویت و حفظ شود و جلسات عمومی و دوستانه نیز همراه با مباحث علمی باشد.
🔹امتحانات با درصد خطای بالایی همراه است و بیانگر واقعیت علمی افراد نیست.
گاهی روز امتحان فرد حالش مساعد نیست
گاهی نگرانی از جایی دارد و حواس ندارد
گاهی یکی از عزیزانش خطر متوجه او شده
گاهی سوال امتحانی را تصادفا بلد نیست یا از آنطرف تصادفا بلد است و...
لذا نمیشود صدرصد تشخیص داد زید از عمرو بالاتر هست ممکن است عمرو از زیاد بالاتر باشد ولکن به حسب امتحان زید نمره خوب بگیرد
🔹ارزیابی علمی افراد به چه صورتی باشد که خطا را به حداقل برساند...
مباحثات نشانگر واقعیت علمی افراد است چون مربوط به یک روز دو روز نیست در هر شرایطی آنها با هم مباحثه میکنند تصادف نیست
بهترین روش برای شناخت مراتب علمی افراد، همین مباحثات علمی است.
#اهمیت_مباحثه
@mohammadarabshahe
7.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قرار عاشقی
#آیت_الله_سید_جواد_حیدری
سلام بر امام حسین علیه السلام
@mohammadarabshahe
#با_امام_صادق_علیه_السلام
#فضائل_و_مناقب
#ماه_ربیع_الاول
#17ربیع_الاول
#قصه_عبرت
🔷🔶 #کرامات_امام_جعفرصادق_علیه_السلام_در_باطل_کردن_سحر_ساحران
👈🏼👈🏼 #محمد_بن_سنان میگوید: #منصور_دوانیقی لعنهاللهعلیه هفتاد مرد از شهر کابل را فراخواند.
او با وعدههای بسیار آنها را تحریک کرد تا با انجام سحرهای خود امامصادق علیهالسلام را مبهوت و مقهور خود سازند.
ساحران به مجلسی که منصور فراهم کرده بود رفتند و انواع صورتها از جمله صورتهای شیر را به تصویر کشیدند تا هر بینندهای را سحر کنند.
🔻 منصور بر تخت خود نشست و تاج خود را بر سرگذاشت و به دربان خود دستور داد که امام علیهالسلام را وارد سازند.
وقتی حضرت وارد شد، نگاهی به آنها کرد و دست به دعا برداشت و دعایی خواند که برخی از الفاظ آن شنیده میشد و قسمتی را هم بهطور آهسته خواند، سپس فرمود:
وای بر شما (ساحران) بهخدا قسم سحر شما را باطل خواهم نمود.
🔻 سپس با صدای بلند فرمود:
ای شیرها آنها را ببلعید، پس هر شیری به ساحری که او را درست کرده بود حمله کرد و او را بلعید.
منصور بهت زده از تخت خود بر زمین افتاد و با ترس میگفت:
ای اباعبدالله! ای جعفر بن محمد! مرا ببخش دیگر چنین کاری نخواهم کرد.
حضرت هم به او مهلت داد. بعد منصور دوانیقی از امام علیهالسلام درخواست کرد، شیرها ساحرانی را که خورده بودندبرگردانند. امام علیهالسلام فرمود:
اگر عصای موسی آنچه را بلعیده بود برمیگرداند، این شیرها نیز چنین میکردند.
📚 منابع:
۱. مدینة المعاجز، علامه بحرانی، ج۵، ص ۲۴۶
۲. دلائل الامامة طبری ص ۲۹۸
۳. اختصاص، شیخ مفید، ص۲۴۶
@mohammadarabshahe
*⃣ خدایا! ﻣﺎ ﭼﻪ ﭼﯿﺰﻣﺎﻥ ﺷﺒﯿﻪ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ توﺳﺖ؟
🔹نقل شده که ﺳﺎﺭه، زن خواننده، ﺩﻭ ﺳﺎﻝ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺟﻨﮓ ﺑﺪﺭ ﺍﺯ ﻣﮑﻪ ﺑﻪ ﻣﺪﯾﻨﻪ ﺁﻣﺪ ﻭ ﻧﺰﺩ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺍﮐﺮﻡ ﺭفت.
پیامبر: مسلمان شدهای؟
ساره: نه.
- برای قبول دین اسلام به مدینه آمدهای؟
- نه!
-پس چکار داری؟
- شما همیشه ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺎ ﭘﻨﺎه ﻭ ﭘﺸﺘﯿﺒﺎﻥ ﺑﻮﺩﯾﺪ، ﺍﮐﻨﻮﻥ ﻣﻦ ﭘﺸﺘﯿﺒﺎنی ﻧﺪﺍﺭﻡ ﻭ ﻧﯿﺎﺯﻣﻨﺪ ﺷﺪهﺍﻡ، ﺁﻣﺪهﺍﻡ ﺗﺎ ﺑﻪ ﻣﻦ ﮐﻤﮏ ﮐﻨﯿﺪ؛ نه جامهای دارم، نه مرکبی و نه پولی که زندگی ام را بگذرانم.
- تو که در مکه روزگاری ﺁﻭﺍﺯه ﺧﻮﺍﻥِ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﺑﻮﺩﯼ، ﭼﻄﻮﺭ شد که ﻣﺤﺘﺎﺝ ﺷﺪﯼ؟
- پس از جنگ کسی برای آواز ﺧﻮﺍﻧﯽ سراغ من نیامد. فراموش خاص و عام شدهام، به سختی زندگی میکنم.
🔸پیامبر ﺑﻪ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺯﻥ ﮐﻤﮏ ﮐﻨﻨﺪ. ﺁﻧﺎﻥ ﮐﻤﮏ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺟﺎﻣﻪ ﻭ ﻣﺮﮐﺐ ﻭ ﭘﻮﻝ ﺩﺍﺩﻧﺪ.
✅ عجیب ﺭﻭﺍیتی است! هم عجیب و هم ﻏﺮﯾﺐ! زیرا اولا ﺍﯾﻦ ﺯﻥ ﻣﻮﻗﻌﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﮑﻪ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪه ﺑﻮﺩه، ﻫﻢ ﺍﺯ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﮐﻤﮏ ﻣﯽﮔﺮﻓﺘﻪ ﻭ هم ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﭘﻨﺎه ﺍﻭ ﺑﻮﺩه است. ﺩﻭﻡ ﺍینکه ﻧﻔﺮﻣﻮﺩ ﻗﻮﻝ ﺑﺪه ﺧﻮﺍﻧﻨﺪﮔﯽ ﻧﮑﻨﯽ ﺗﺎ ﮐﻤﮑﺖ ﮐﻨﻢ، ﺑﻠﮑﻪ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺩﺍﺩ ﮐﻤﮑﺶ ﮐﻨﻨﺪ. ﺳﻮﻡ اینکه ﻫﻨﻮﺯ ﻣﺸﺮﮎ ﺑﻮﺩ ﻭ ﻧﻤﯽﺧﻮﺍﺳﺖ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺷﻮﺩ، ﺁﻣﺪ ﮐﻤﮏ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﺭﻓﺖ!
🔻ﺧﺪﺍﯾﺎ! ﻣﺎ ﭼﻪ ﭼﯿﺰﻣﺎﻥ ﺷﺒﯿﻪ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ توﺳﺖ؟
📚 علامه محمد رضا حکیمی، الحیاة، ج۹، ﺹ۲۳۲
@mohammadarabshahe