eitaa logo
محمدتقی دشتی
479 دنبال‌کننده
20 عکس
6 ویدیو
2 فایل
برخی‌معتقدند‌من‌متخصص‌مدیریت‌وحقوق‌عمومی ام. برخی‌مرا استراتژیست‌میدانند.خودم معتقدم کارشناسی مسئله شناس و راهبردپرداز هستم و در زمینه : کارآمدسازی سیستم ها و نظام حکمرانی روش مسئله محور راهبردگرا(SPM) انطباق مداوم مسئله‌محور(PDIA) فعالم. @Dmtd52 ادمین
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 اخلاص حیرت‌انگیز علامه طباطبایی(ره) از زبان استاد مطهری 🔹۲۴ آبان، سالروز رحلت مرحوم استاد علامه طباطبایی قدّس سرّه به کانال محمد تقی دشتی بپیوندید 👇 https://eitaa.com/mohammadtaghidashti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 صلوات حضرت زهرا ( سلام‌الله‌‌علیها) 🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ فَاطِمَةَ الزَّكِيَّةِ حَبِيبَةِ حَبِيبِكَ وَ نَبِيِّكَ وَ أُمِّ أَحِبَّائِكَ وَأَصْفِيَائِكَ الَّتِي انْتَجَبْتَهَا وَ فَضَّلْتَهَا وَ اخْتَرْتَهَا عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِينَ. اللَّهُمَّ كُنِ الطَّالِبَ لَهَا مِمَّنْ ظَلَمَهَا وَ اسْتَخَفَّ بِحَقِّهَا وَ كُنِ‏ الثَّائِرَ اللَّهُمَ‏ بِدَمِ أَوْلَادِهَا اللَّهُمَّ وَ كَمَا جَعَلْتَهَا أُمَّ أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ حَلِيلَةَ صَاحِبِ اللِّوَاءِ وَ الْكَرِيمَةَ عِنْدَ الْمَلَإِ الْأَعْلَى فَصَلِّ عَلَيْهَا وَ عَلَى أُمِّهَا خَدِيجَةَ الْكُبْرَى صَلَاةً تُكْرِمُ بِهَا وَجْهَ أَبِيهَا مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ تُقِرُّ بِهَا أَعْيُنَ ذُرِّيَّتِهَا وَ أَبْلِغْهُمْ عَنِّي فِي هَذِهِ السَّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَ السَّلَام‏.(مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‏1، ص: 401) ▪️◾️🔳◾️▪️ به کانال محمد تقی دشتی بپیوندید👇 https://eitaa.com/mohammadtaghidashti
محمدتقی دشتی
🎦 ما ایرانی‌ها مردان خیلی بزرگی هستیم! ما نجف را نجف کردیم... خودمان را ارزان نفروشیم... #آیت_الله_ج
پ.ن👇☘ آیا بازهم دولت-کشور ایران تمدن نوینی خواهد ساخت؟ ناظر به سخنان ارزشمند آیت الله جوادی آملی طبق نظریه اندیشمندان، ارکان و بسترهای تمدن عبارتند از: ۱. دین به عنوان عامل امید و اتصال به آسمان، ۲. اخلاق، عامل پیوند دهنده ی اجتماع انسانی و رعایت حقوق دیگران، ۳. جغرافیا به عنوان ظرف مکانی رشد فضائل انسانی، ۴. زبان به عنوان اساسی ترین رکن ابراز موجودیت انسان که در بیان اندیشه ها و عقاید موثر است. ۴. علوم و فنون به عنوان ابزار برتری و رشد و دوام اجتماعی. برای تمدن شاخصه هایی بیان شده است که در صورت شکل گیری تمدن، این شاخصه ها قابل رویت است. این شاخص ها در محورهای زیر قابل بیان است: 1- ثبات نظام شهری که تابع  مناسبات قانونی و اجتماعی باشد. 2- حکومت قوی و بلامنازع جهت نظم اجتماعی جامعه و هدایت و ارشاد جامعه و اجرای قواعد. 3- پیدایش تخصص و اصناف مختلف و تبعیت آنها از مقررات . 4- قوانین و قواعد ثابت و دارای نهاد تقنین جهت طراحی قوانین و ایجاد مقررات. 5- علم و فناوری و نهاد آموزش و پژوهش اثربخش.  6- اقتصاد پایدار و مراکز اقتصادی بزرگ اعم از صنعتی و تجاری. 7- داشتن نظام اخلاقی و دینی با توجه به ارکان و شاخصه های فوق الذکر معتقدم ایرانیان قادر به ایجاد تمدن نوین هستند. به چند ظرفیت و عامل مهمی که می تواند به قول ما حقوقی ها،دولت-کشور ایران را به یک تمدن تبدیل کند، اشاره کنم : ۱. پیشینه بزرگ تمدنی و پایداری تاریخی. ۲. جغرافیای منحصر به فرد به عنوان چهارراه مواصلاتی شرق و غرب و شمال و جنوب. ۳. دین پیشرفته و متعالی که اگر به آن عمل شود تفوق بر جهان حتمی است. ولا تهنوا و لا تحزنوا انتم الاعلون ان کنتم مومنین. ۴. مردم صبور و منعطف که توانسته در فراز و نشیب تاریخ خود را حفظ کند. ۵. مردمی با هوش اجتماعی بالا ۶. نظام سیاسی قدرتمند و رهبری هوشمند طبق اذعان دوست و دشمن. ۷. سرعت بالای پیشرفت علمی و فناوری به طوری که در دنیا دارای رتبه مناسبی است. ۸. آگاهی های بنیادین و وسیع مردم به نحوی که در درازمدت مردم فریب کسی و قدرتی را نخواهند خورد. ۹. قدرت گرفتن جمعیت های مدنی و نهادهای مردمی ۱۰. سازمانهای دینی قدرتمند و دینداری قابل توجه مردم ( علیرغم وجود برخی آسیب ها) البته موانعی در این مسیر وجود دارد که اگر عمری بود عرض خواهم کرد ان شاءالله به کانال محمد تقی دشتی بپیوندید 👇 https://eitaa.com/mohammadtaghidashti
توفیق داشتم در جلسه نخبگان فرهنگی اجتماعی استان قم با استاندار محترم قم، به عنوان دبیر علمی، نظرات اساتید، نخبگان و مدیران محترم را شنوا باشم. امیدوارم اثر و برکت داشته باشد. به کانال محمد تقی دشتی بپیوندید 👇 https://eitaa.com/mohammadtaghidashti
یکی از بهترین روش ها برای ؛ ✅ مردمی سازی حکمرانی ✅ کاهش هزینه ها و سنگینی بار دولت ها ✅ اتصال آرمان گرایی و واقع نگری ✅ ارتباط دهی اهداف و کف میدان ✅ درهم تنیدگی علاقه ها و تلاش ها ✅ بهم پیوستگی نهادها و مردم 🌿 بسیج مردمی است. سازوکاری برای جوشش دائمی مردم و حل مسائل جامعه به وسیله افراد جامعه به کانال محمد تقی دشتی بپیوندید 👇 https://eitaa.com/mohammadtaghidashti
به کانال محمد تقی دشتی بپیوندید 👇 https://eitaa.com/mohammadtaghidashti
بسمه تعالی ✅ عربستان در شرایط دهه ۵۰ ایران به سر می برد پادشاهی عربستان به سمت سقوط می رود ✅ آنچه برای سران عربستان آرزوست برای ایرانیان خاطره است. جامعه ایران نیز زمانی گرفتار امثال بن سلمان شد. مردم مظاهر تمدن و نه خود تمدن را به قیمت گزاف دیدند و کشور به سمت انحطاط حرکت کرد. ✅ امثال او نمی فهمند که تمدن با توسعه فرهنگ شروع می شود، با آموزشِ اثربخش نهادینه می شود، با اقتصاد بومی گسترش می یابد و با حکمرانی شایسته تداوم پیدا می کند. ✅ هانتینگتون مبدع نظریه گفتگوی تمدن ها می گوید: دلیل برتری تمدن آمریکایی بر دیگر تمدن ها، نه اقتصاد برتر آن است و نه قوای نظامی آن، بلکه سیستم آموزشی برتر و بومی آمریکاست که باعث تفوق آمریکا شده است. ✅ جشن مفتضحانه ریاض خاطره خفت بار جشن های ۲۵۰۰ شاهنشاهی ایران را زنده کرد. پادشاهی عربستان همان راهی را می رود که پهلوی طی کرد. ✅ الفاظ دهان پرکن و گول زننده مانند : باز کردن فضای سیاسی، جذب سرمایه های اقتصادی، جهانی شدن، دروازه تمدن و.... همانهایی هستند که شاهنشاه آریامهر به وسیله آنها کوروش را دعوت به خواب آسوده می کرد. ✅ نمی دانم چرا برخی سلاطین جهان سوم، برای توسعه کشورشان به سمت شکستن ارزشها و هنجارهای ملی و دینی مبادرت می کنند. ( هنجارها مدل‌های فکری یا خطوط راهنمایی هستند که به وسیله آن، افراد جامعه اعمال خود و دیگران را از لحاظ فکری، کنترل و ارزشیابی می‌کنند.) ✅ اتفاقا یکی از عوامل مهم سقوط این سلسله ها همین اشتباه است: شکستن ناگهانی هنجارهای ریشه دار جامعه برای جلب رضایت حلقه به اصطلاح مدرن اطرافیان و شیفتگان غرب. ✅ اما اگر کف روی آب کنار رود، مشخص می شود که در لایه های عمیق جامعه، هنجارها از استحکام بالایی برخوردارند. اینجا تضادها آشکار می شود و درگیری ها جدی می گردد. ✅ البته اگر به دلیل استبداد و قوه قهریه، امکان اعتراض به سلاطین هنجارشکن فراهم نشود، جامعه نیز به تدریج به سمت شکستن هنجارها بنابه سلیقه و خواسته خود رفته و نهایتا بی هنجاری جامعه را فراخواهد گرفت.   در این صورت بی‌هنجاری باعث از بین رفتن استحکام نظام اجتماعی می‌شود. و این آغاز فروپاشی است. https://eitaa.com/mohammadtaghidashti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسمه تعالی سقوط شامات مقدمه سقوط خاورمیانه و شکست تاریخی شرق از غرب پلان اول : شامات در طول تاریخ، محل تقابل شرق و غرب می باشد. درگیری ایران و روم ، اسلام و مسیحیت و بسیاری از ملل کهن با همدیگر در همین منطقه رخ می دهد و بارها دست به دست می شود. پلان دوم : پیرو ترس و احساس خطر غربی ها از مسلمانان، جنگ های خونین صلیبی راه می افتد و در نهایت جنگ با ناکامی غربی ها به پایان می رسد. آنها نمی توانند به اهداف خود مبنی بر تصرف شامات با محوریت بیت المقدس برسند. پلان سوم : غرب با درایتی بی نظیر در عرصه اطلاعاتی و خباثتی بی پایان، سنگری مستحکم به نام اسرائیل برای ایجاد بازدارندگی در مقابل دنیای اسلام ایجاد می کند تا نه تنها دیگر هوس فتح اروپا را نکنند بلکه خودشان در همین منطقه درگیر شوند. پلان چهارم : پیرو رشد تفکرات ضدغربی و استکبار ستیزی و بازگشت به اسلام اصیل، کشورها و گروههای مقاومت در منطقه خاورمیانه شکل می گیرند و عرصه را بر دست نشاندگان غرب در منطقه تنگ می کنند. در این میان و میدان، برخی کشورهای ضد یا رقیب غرب تا حدی همراه و حامی مقاومت می شوند ( روسیه, چین و... ). پلان پنجم : غربی ها طبق یک نقشه حساب شده، شگرد مقاومت را مهندسی معکوس کرده و گروههایی شبیه گروههای جهادی را ایجاد و علیه جریان مقاومت به کار گیری می کنند.( داعش و... ) پلان ششم : طبق استراتژی آمریکا در قرن ۲۱ ، تمام کشورهای خاورمیانه باید تحت نفوذ لیبرال دموکراسی آمریکا قرار گیرند.( کتاب استراتژی امنیت ملی آمریکا در قرن ۲۱ ، سال ۱۹۹۹) پلان هفتم : شامات در زمان ظهور و دست کم در عصر ظهور به شدت مرکز درگیری جبهه حق و باطل و بلکه تعیین کننده در این زمینه است. پلان هشتم را شما بنویسید.  استراتژی ما در مورد تحولات شامات و اخیرا سوریه چگونه باید باشد؟ https://eitaa.com/mohammadtaghidashti
بسم الله 🔵چرا امیرالمؤمنین علیه السلام حضرت زهرا را «رهینة» نامیده است؟ اُخِذَت الرَّهینة «رهینة» مال ارزشمندی است که بدهکار آن را در نزد طلبکار می‌گذارد تا اگر از پرداخت بدهی‌اش سرباز زد، طلبکار بتواند از طریق آن مال، طلب خود را به دست بیاورد. غرض اصلی رهن، استیثاق است. یعنی طلبکار با در اختیار گرفتن آن مال ارزشمند (الرهینة) می‌خواهد اطمینان خاطر داشته باشد و درباره طلبکاری خودش هیچ نگرانی نداشته باشد. ➕در واقع وقتی روزگار مهمترین انیس علی ع (پیامبر) را از او گرفت، فاطمه مانند رهینه‌ای بود که حضورش در نزد علی باعث آرامش علی می‌شد آنگونه که حضور رهن در نزد مرتهن موجب آرامش مرتهن می‌شود. (ابن ابی الحدید) ⁉️حالا این سوال به وجود می‌آید که مگر فاطمه چه خصوصیتی داشت که این چنین می‌توانست جای پیامبر را برای علی پر کند؟ بخاری، ترمذی، ابوداود و نسائی از عایشه روایت کرده‌اند که شبیه‌ترین فرد به پیامبر در هیمنه، خضوع، وقار، خوش‌سیرتی و خوش‌صورتی فاطمه س بود. ⚡️چرا «أُخِذَت» به صورت فعل مجهول به کار رفته است؟ امیرالمؤمنین علیه السلام با این فعل مجهول اولا می‌خواهد نشان بدهد که رهینه را خودش به اختیار خودش پس نداده بلکه دیگران رهینه‌ی علی ع را از علی ع گرفته‌اند ثانیا برای رعایت مصالحی، نمی‌خواهد کسانی را که رهینه را از علی گرفتند، نام ببرد! () پ ن: عَنْ عَائِشَةَ أَنَّهَا قَالَتْ: (مَا رَأَيْتُ أَحَدًا أَشْبَهَ سَمْتًا وَدَلًّا وَهَدْيًا بِرَسُولِ اللهِ - صلى الله عليه وسلم - مِنْ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا السَّلَامُ. البلاغه 194 https://eitaa.com/banahjolbalaghe لینک کانال↙️ https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
23.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠برشی کوتاه از (z)_استاد دشتی 🔰آشوب های ۱۴۰۱ یک زنگ خطر برای ما پدر و مادرها و مربیان تربیتی بود! 🔰۷۰ درصد آشوب کننده ها نسل اسپندی بودند! 🔰این نسل غرور کاذب دارند 🔰سبک زندگی این نسل، فجازی است! https://eitaa.com/DRAJAT کانال محمد تقی دشتی 👇☘ https://eitaa.com/mohammadtaghidashti
nasl Z&A 3_mixdown.mp3
1.12M
🔴🔴 نسل اسپند چه ویژگی هایی دارند؟؟؟ 🟢در کارگاه نسل اسپند همه چیز را به شما خواهیم گفت. جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در کارگاه به آیدی زیر مراجعه فرمایید.👇 @Darajat2 _____ https://eitaa.com/DRAJAT محمد تقی دشتی ☘🍃🌱👇 https://eitaa.com/mohammadtaghidashti
بسمه تعالی ✅ قانون کارآمد و نقش حوزه های علمیه قانون کارآمد در نگاه اول سه مولفه مهم دارد: الف- ارزشمداری: یعنی قانون منبعث از ارزش های اصیل جامعه و نظام حاکم باشد. ب: مسئله محوری و موضوع شناسی: ناظر به مسائل و موضوعات واقعی و دارای اولویت جامعه باشد. ج: روشمندی: مسیر و روش علمی، صحیح و دقیق تقنین را طی بکند. حوزه های علمیه و نهادهای دینی درمورد بند اول یعنی اشراب ارزشها، قواعد فقهی و روح شریعت و آموزه های اسلامی در قوانین رسالت مهمی برعهده دارند. به ویژه اینکه منشاء قانون در نظام دینی، آموزه های دینی و قواعد فقه اجتماعی است نه عرف و وجدان اجتماعی (اگرچه اینها در مقصد و اجرا مهم اند) بنابراین باید سازوکار مناسب برای تحقق این امر ایجاد شود تا از یک طرف آموزه ها، اصول و قواعد اسلامی از حوزه های علمیه و نهادهای علوم اسلامی به قوه مقننه منتقل شود و از طرف دیگر مسایل و موضوعات جامعه و نیازهای تقنینی به نهادهای علوم اسلامی منتقل شود. به عبارتی اتصال نهاد تقنین و نهادهای مربوط به علوم اسلامی، نیاز به یک مبدل دوطرفه دارد تا با تبدیل قواعد فقه اجتماعی به قانون شایسته و انتقال مسائل و موضوعات واقعی جامعه به حوزه ها، به غنای هر دو طرف کمک کند. مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی می تواند تدبیری باشد برای تحقق این هدف و کمک به تحقق تمدن نوین اسلامی ایرانی. محمد تقی دشتی🌱🌱🌱🌱 https://eitaa.com/mohammadtaghidashti
بسمه تعالی یلداها و کارکردها کارکرد یلدا و مناسبت های ملی برای جامعه چیست ؟ ✅ شاید تا حالا به خیلی از ماها نگفته اند که احکام اسلام دائرمدار مصلحت و مفسده (واقعی) است. خیلی ساده است. اگر امری در راستای تامین مصلحت واقعی افراد و جامعه باشد، باید تقویت و ترویج شود. اما اگر برای مردم و جامعه مفسده داشته باشد، باید منع یا محدود شود. این فرمول باعث می شود که به مغز دین عمل شود و تعصب و قشری نگری کاهش یابد. ✅ اسلام دین بسیار جامع و کامل و کارآمدی است. اصلا جمود ندارد. هرآنچه برای رسیدن انسان به آرامش و آسانی و پیشرفت( حقیقی نه ظاهری) لازم باشد از فراهم کردن آن دریغ نمی کند. مهم این است که آن کار به سمت هدف و کارکرد مطلوب و با روش صحیح انجام گیرد. برای همین است که بسیاری از احکام اسلام امضایی است. یعنی احکامی که قبل از اسلام رایج بوده اند و اسلام نیز آنها را تایید کرده است. ✅ جامعه نیازمند تنفس و تفریح است. نیازمند نشانه ها، بهانه ها و نمادهایی است برای بازسازی روحیه، روابط و شرایط زندگی فردی و اجتماعی.یلدا و مناسبت های ملی(اعم از باستانی و اسلامی) می تواند در این بازسازی سهیم باشند.  برخی از کارکردهای یلدا و مناسبت های ملی عبارتند از : ۱. فرحبخشی و افزایش نشاط اجتماعی. دوستی می گفت میزان نشاط اجتماعی در ایران ۵/۲ از ۲۰ می باشد. در این شرایط هرگونه نشاط سالم برای مردم غنیمت است. پیامبر رأفت و رحمت فرمود: تفریح کنید چرا که دوست ندارم امت من بداخلاق باشد. افزایش نشاط یعنی کاهش خشونت، اختلاف و دعاوی. یلداها به افزایش نشاط اجتماعی کمک می کنند. ۲. تلطیف روابط و افزایش ارتباطات اجتماعی. اعیاد رسوم جالبی را در خود جای داده اند؛ گذشت و آشتی و صله ارحام. همین امر یکی از بزرگترین مسائل جامعه یعنی اختلافات و کینه ها را کاهش می دهد و هزینه های حکومت را تقلیل می دهد. ۳. افزایش همبستگی ملی.  از نظر آموزه های اسلامی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، همبستگی ملی یکی از اهداف متعالی نظام دینی است. وقتی مردم با یک نماد رابطه قلبی برقرار می کنند، در واقع حول آن نماد هویتی همبسته می شوند. این امر برای هر جامعه و حکومتی مغتنم است. ۴. افزایش امید فردی و اجتماعی. یلدا نماد شروعی دوباره است. یلدا یعنی تولد دوباره خورشید. یعنی بدانید که فردای طولانی ترین شب سیاه، روشنایی خورشید بیشتر از پیش خواهد تابید. بنابراین یلدا نماد امید است. ۵. رونق تولید و تجارت. برخلاف تصور عوام، رونق مصرف، رونق تولید و تجارت را به دنبال دارد. مناسبت های ملی فرصت خوبی هستند برای نوسازی، بهسازی، پذیرایی، نو نوار شدن و.... . همه این اقدامات باعث رونق کسب و کار دیگران شده و به توزیع ثروت می انجامد. ۶. افزایش نظافت و پاکیزگی . طبق رسوم قدیمی هنگام فرارسیدن مناسبت ها، نظافت منازل و لوازم و... انجام می گیرد. و طبق فرمایش رسول اکرم (ص)، نظافت از ایمان است. ۷. و کارکردهای مختلف دیگر... ✅ پس بدانیم که در نظام دینی امور با کارکردشان معنا پیدا می کنند. اگر به نفع و مصلحت جامعه اسلامی باشند، باید تقویت شوند ولی اگر مفسده داشته باشند باید منع یا محدود شوند. محمدتقی دشتی https://eitaa.com/mohammadtaghidashti
این مطلب را جدی بگیریم. *چه مشکلی دارد که همه دربارۀ همه‌چیز نظر بدهند؟* 🖊جراد هندرسن *نشر:* گاهنامه مدیر ■هر کس چند وقتی در شبکه‌های اجتماعی پرسه زده باشد، با ‌پدیده‌ای عجیب و باورنکردنی مواجه شده است: «همه دربارۀ همه‌چیز حرف می‌زنند». مسئله وقتی ترسناک‌تر می‌شود که نه‌تنها این کار نهی نمی‌شود، بلکه تحت فشار عمومی، از آن‌هایی که چنین کاری نمی‌کنند هم خواسته می‌شود که دربارۀ هیچ موضوعی ساکت نباشند و نظرشان را بگویند. اگر مقاومت کنند و حرفی نزنند هم با تعابیری مثل «ترسو»، «بی‌مسئولیت» یا «محافظه‌کار» تنبیه می‌شوند. جراد هندرسن، پژوهشگر فلسفه، می‌گوید باید فکری به حال این وضعیت بکنیم. □هندرسن می‌گوید فقط این فشار بیرونی نیست که ما را ترغیب یا مجبور می‌کند که دربارۀ همه‌چیز حرف بزنیم، بلکه بخش مهمی از این فشار، درونی شده است: خودمان را با دیگران مقایسه می‌کنیم که دربارۀ هر اتفاقی موضعی دارند و به خودمان می‌گوییم چرا ما موضع نگیریم؟ ●با این‌حال، نتیجۀ این فرایند واقعاً مأیوس‌کننده است. واقعیت این است که وقتی تلاش می‌کنیم دربارۀ هر چیزی نظر بدهیم، چاره‌ای نداریم جز اینکه مزخرف ببافیم. و وقتی در سطح جمعی همه همین‌کار را می‌کنند، کل فضای عمومی پر می‌شود از مزخرفات. آن‌وقت اگر بخواهی از حقیقتِ موضوعی سر در بیاوری، تقریبا امکان ندارد بتوانی موفق شوی. هندرسن برای توصیف این وضعیت، از نظریۀ مشهور هری فرانکفورت دربارۀ «مزخرفات» استفاده می‌کند. مزخرف چیزی است خارج از دوگانۀ حقیقت و دروغ. ○فرانفکورت می‌گوید مزخرف از «عدم توجه» آب می‌خورد. موقعیتی که مسئله دیگر حقیقت‌داشتن، یا حقیقت‌نداشتن نیست، بلکه از اساس حقیقت بی‌اهمیت است. از این جهت بین مزخرف‌گو و دروغ‌گو تفاوتی هست: برای دروغ‌گو حقیقت اهمیت دارد، هرچند انکارش می‌کند. اما برای مزخرف‌گو صدق و کذب فرقی با هم ندارند. ■اگر می‌خواهید بهتر بفهمید سازوکارِ مزخرفات چطور است، به کلمۀ «وایب» که این روزها خیلی مد شده است توجه کنید. وقتی آدم‌ها در شبکۀ اجتماعی حرف می‌زنند، دیگر به درست‌بودنش فکر نمی‌کنند؛ همه‌چیز فقط وایب است. وقتی آدم‌ها چنین کاری می‌کنند، عملاً خودشان را در لاکی محافظ قرار می‌دهند که از هر انتقادی مصون است. اگر از آن‌ها بپرسی بر چه مبنایی حرف می‌زنند، لبخندزنان جواب می‌دهند: «چرا من رو جدی می‌گیری؟ من خودمم خودم رو جدی نمی‌گیرم!». ●مزخرف‌گوها ظاهراً آسیبی به ما نمی‌زنند، صرفاً بامزه و سرگرم‌کننده‌اند. اما در واقع هزینۀ سنگینی بابت کارشان پرداخت می‌کنیم: «به آن‌ها عادت می‌کنیم.» و با عادت‌کردن به راه و رسم آن‌ها، به آدم‌های بدتری تبدیل می‌شویم. این خطر جدی است و ای بسا لازم باشد فعالانه در برابر آن مقاومت کنیم. ○هندرسون می‌گوید باید برای خودمان مقرراتی سختگیرانه بگذاریم تا از وسوسۀ فراگیر مزخرف‌گویی جان به در ببریم. روش پیشنهادی او «کوچک‌فکرکردن» است. کوچک‌فکرکردن یعنی تمرکز بر یک موضوع مشخص و تلاش برای سردرآوردن از حقیقتِ آن. باید مثل آدم‌هایی رفتار کنیم که حقیقت را جدی می‌گیرند، یعنی شواهد جمع می‌کنند، به جزئیات استدلال‌ها توجه می‌کنند و تمام ارجاعات را بررسی می‌کنند و از همه مهم‌تر، دربارۀ چیزهایی که نمی‌دانند، حرف نمی‌زنند. حتی اگر این کار باعث شود برچسب بخورند و از جمعِ آدم‌های باحال کنار گذاشته شوند.   https://eitaa.com/mohammadtaghidashti
14.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭐️پدیده‌های ۲۰۲۴: مستندهای مذهبی(۲) 🚩همچنانی که اتفاقات عجیب سال گذشته، توجهات را به سمت ایدئولوژی‌ها متوجه ساختند، مستندهای مذهبی نیز بیشتر مورد توجه قرار گرفتند. مروری داریم بر ۴ مستند مذهبی پربازدید ۲۰۲۴: ۱. پاپ:پاسخ‌ها ⭐️تصور اینکه یک رهبر عالی‌رتبه مذهبی- مثل مرجع تقلید- در میان نوجوانان بنشیند و سوالات چالشی آن‌ها را جواب دهد، تصویری جذاب از مواجهه سنت و نسل زد است. پاپ فرانسیس به این تصویر، رنگ تحقق بخشید و در گفتگویی دوستانه با نوجوانان، سوالات آنان را پاسخ گفت. انتشار این گفتگو در فرم یک مستند، بازدید چند میلیونی را به‌همراه‌داشت. ۲. در جستجوی موعود ⭐️اینفلوئنسر پرحاشیه یهودی، برل سولومون به خیابان‌های نیویورک می‌رود تا فهم مردم از منجی را به بحث بگذارد و بعد به صورت تاریخی جایگاه منجی در میان صهیونیست‌ها را توضیح دهد. ۳. بریتانیای شکننده ⭐️ظاهراً مساله مسلمانان در انگلیس، همچنان ترند است. این بار، اسلام‌چنل خود به سراغ این مساله رفته تا از میانه زندگی مسلمانان، روایت کند که حضور مسلمانان چه هزینه‌ها و سودهایی را برای جامعه انگلیس داشته‌است.  ۴. سوریه: یتیمان جنگ ⭐️عمار نخچوانی، چهره پرفالوئر شیعه، با روایتی گیرا از وضعیت آوارگان جنگ سوریه در حوالی حرم حضرت زینب(س) جایگاه این شخصیت تاریخی را برای مخاطب جهانی بیان می‌کند.  🫶این چند مستند در زمینه‌های زیر با هم مشترک بوده‌اند: ✔️درآمیختن رویکرد کژوآل، پیش‌بینی‌ناپذیر و طنز در روایت موضوع ✔️ ایستادن روی چالش‌های روز مردم با دین ✔️ روایت‌های کف میدانی و حرف مردم کوچه‌وبازار به جای روایت فرد محور استودیویی... محمد تقی دشتی
بسمه تعالی حیفم آمد این مطلب را با شما به اشتراک نگذارم. *نادر شاه: مردک چرا دروغ می بافی؟ ما شکست خوردیم!* 🖊یدالله کریمی پور *نشر:* گاهنامه مدیر ■۱۹ جولای ۱۷۳۳‌، یعنی حدود ۲۹۰ سال پیش، نادر در نبرد سامرا از مشهورترین و ماهرترین فرمانده عثمانی، توپال پاشا شکست خورد. ایرانیان ناگزیر شدند با ۳۰/۰۰۰ کشته و زخمی و ۳۵۰۰ اسیر تا همدان و آق دره عقب نشینی کنند. □این نخستین شکست نادر بود. یادآوری می شود که پیش و پس اسلام هیچ امیر‌، فرمانروا و امیر و شاهی، بیش از نادر، پیروز میدان‌ جنگ‌ ها نبوده است. نقش شکست سامرا از دید تخریب روحیه ایرانیان، کمتر از شکست چالدران نبود. ولی برای نادر همواره پیروز، این شکست بس عبرت آموز بود. ●نخست آن که نادر شکست را پذیرفت. او با احضار افسران خود شروع به اعتراف کرد و همه تقصیرها را به گردن گرفت. در عین حال سرنوشت خود و سربازانش را یکسان دانست و دلاوری ها و پیروزی های گذشته را یادآور شد. به آنان قول داد که جبران کند.‌ ○اعتراف به اشتباه استراتژیک‌، جایگاه نادر را نزد فرماندهان بالا برد. به گونه ای که همه در چادر فرماندهی اشک ریخته و به او اطمینان دادند که در رویارویی دوباره با توپال پاشا و ترکان عثمانی تا مرز مرگ خواهند جنگید. ■دوم این که به کاتب و منشی خود، میرزا مهدی خان استرآبادی‌فرمان داد که به همه ولایات، ایالات و رئیسان قبایل نامه نوشته و درخواست اعزام نیرو کند. □میرزا مهدی به شیوه دربار صفویه شرحی نگاشت و پس از تعریف و تمجید فراوان از نادر و لشگریانش و ذکر پیروزی های نادر، در پایان نوشت: اندک چشم زخمی به قسمتی از سپاه سپهر دستگاه نادری رسیده است. ●چون نادر نامه ها را دید، خشمگین شد و برآشفت و به تندی بر سر میرزا مهدی خان فریاد کشید؛ مردک این دروغ ها و یاوه ها چیست که از خود بافتی. ما شکست خورده ایم. دمار از روزگارمان در آمده و رو به فنا هستیم! ○واقعگرایی نادر مبنی بر پذیرش شکست، به ویژه اعتراف به اشتباه استراتژیک خویش و در خواست صادقانه و فوری نیرو، با پاسخ مثبت و کلان ایرانیان مواجه شد. چنان که در نبرد سرنوشت ساز انتقامی کرکوک‌، نه تنها شکست سامرا جبران شد بلکه سپاه عثمانی با از دست دادن ۲۰ هزار فرمانده و تفنگ چی زبده و به ویژه کشته شدن‌ فرمانده پیر، همواره پیروز و شجاع، توپال عثمان، ناچار به عقب نشینی و قبول شکست شد. ■لیدل هارت، استراتژیست بریتانیایی دائما می گفت: گام نخست بازیابی برای ارتش شکست خورده، پذیرش شکست از سوی فرمانده کل است. بدون اعتراف به شکست‌، احتمال بازسازی و نوسازی ممکن نیست. سهل است که زمینه ای برای شکست های بعدی خواهدبود. *منابع:* ▪︎پناهی سمنانی، نادرشاه (بازتاب حماسه و فاجعه ملی)، انتشارات کتاب نمونه ▪︎کتاب جهانگشای نادری نوشتهٔ میرزا مهدی خان منشی استرآبادی -منشی و مورخ نادر شاه افشار- (درگذشت بین ۱۱۷۵ تا ۱۱۸۲ قمری) https://eitaa.com/mohammadtaghidashti
بسمه تعالی شیوه های کنترل ناهنجاری های اجتماعی چهار نوع یا روش کنترل اجتماعی وجود دارد که به صورت هم زمان رفتار افراد جامعه را کنترل می کنند تا از ارزشها و هنجارها منحرف نشوند. ۱. کنترل اعتقادی یا درونی : موثرترین و شاید کم هزینه ترین روش برای تبعیت اشخاص از هنجارهای اجتماعی، کنترل اعتقادی است. یعنی اشخاص به صورت درونی و وجدانی، خود را مقید به تبعیت از هنجارها بکنند. ۲. کنترل اجتماعی : کنترل اجتماعی (Social Control) عبارت از روش و شرایطی است که بر رفتار افراد اثر می‌گذارد و آنان را به پیروی از هنجارها و ارزشها وادار می‌کند. در صورتی که فردی از هنجارهای اجتماعی سرپیچی کند و رفتارش مخالف هنجارها و ارزشهای اجتماعی باشد، از طرف گروه یا جامعه مورد سرزنش و مجازات قرار می‌گیرد. بنابراین طبق نظریه کنترل اگر پیوندهای بین افراد جامعه تضعیف شود، کنترل اجتماعی کاهش می یابد و افراد از هنجارها راحت تر منحرف می شوند. اینجاست که پیوندهای قوی افراد جامعه با همدیگر ، انحراف را پرهزینه‌تر می‌کند. مثلا در یک روستا چون اعضای آن، شناخت و پیوند قوی با همدیگر دارند، نمی توانند به راحتی هنجارشکنی بکنند اما اگر همین اشخاص در حاشیه شهرها پراکنده شوند ممکن است به راحتی هنجارشکنی کنند. ۳. کنترل انتظامی: پلیس عامل رسمی و حاکمیتی برقراری و بازگرداندن نظم اجتماعی است لیکن پرهزینه و پرچالش می باشد. به همین دلیل هرچه کمتر به کارگیری شود، بهتر است. ضمنا کنترل انتظامی در موارد متعددی نوعی کنترل و نظارت پسینی است. یعنی بعد از هنجارشکنی وارد عمل می شود. ۴. کنترل قضایی: این نوع کنترل در واقع آخرین مرحله صیانت از هنجارهاست. این نوع نظارت نیز اکثرا پسینی است و برای داوری و مجازات مجرمان به کار می رود و یکی از کارکردهای آن جلوگیری از گسترش جرم می باشد. جمع بندی مطلب این است که هر چهار روش برای کنترل جامعه لازم است لیکن شاید بالای ۹۵ درصد کنترل ها باید اعتقادی و قضایی باشد و کمتر از ۵ درصد انتظامی و قضایی درنظر گرفته شود. لذا اگر میزان ارتکاب یک ناهنجاری و جرم در جامعه بیش از ۵ درصد باشد در شرایط عادی امکان کنترل قضایی و انتظامی وجود ندارد مگر این که شرایط فوق العاده اعلام شود. پس هرچه توان حکومت به سمت کنترل اعتقادی و اجتماعی برود موفق تر خواهد شد. محمدتقی دشتی https://eitaa.com/mohammadtaghidashti