eitaa logo
کانال اطلاع رسانی هیئت محبین‌الحسین‌(علیه السلام)رزمندگان‌جوان‌اسلام
192 دنبال‌کننده
163 عکس
0 ویدیو
8 فایل
...:::رزمندگان جوان اسلام::... ....:::محبین الحسین(ع):::... @mohebbinolhosein128
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 خطبه سید الشّهداء راجع به اصلاح مردم و بیان علت قیام خود اللَهُمَّ إنَّک تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ یکنْ مَا کانَ مِنَّا تَنَافُسًا فِى سُلْطَانٍ، وَ لَا الْتِمَاسًا مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ؛ وَ لَکنْ لِنَرَى الْمَعَالِمَ مِنْ دِینِک، وَ نُظْهِرَ الإصْلَاحَ فِى بِلَادِک، وَ یأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِک، وَ یعْمَلَ بِفَرَآئِضِک وَ سُنَنِک وَ أَحْکامِک. فَإنْ لَمْ تَنْصُرُونا وَ تُنْصِفُونَا قَوِىَ الظَّلَمَة عَلَیکمْ، وَ عَمِلُوا فِى إطْفَآءِ نُورِ نَبِیکمْ؛ وَ حَسْبُنَا اللهُ، وَ عَلَیهِ تَوَکلْنَا، وَ إلَیهِ أَنَبْنَا، وَ إلَیهِ الْمَصِیرُ.  «بار پروردگارا! حقّاً تو مى‌دانى كه آنچه از ما تحقّق یافته (از میل به قیام و اقدام و امر به معروف و نهى از منكر و نصرت مظلومان و سركوبى ظالمان) بجهت میل و رغبت رسیدن به سلطنت و قدرت مفاخرت انگیز و مبارات‌آمیز نبوده است؛ و نه از جهت درخواست زیادیهاى اموال و حُطام دنیا!  بلكه به علّت آنست كه نشانه‌ها و علامت هاى‌ دین تو را ببینیم، و در بلاد و شهرهاى تو صَلاح و اصلاح ظاهر سازیم؛ و تا اینكه ستمدیدگان از بندگانت در امن و امان بسر برند، و به واجباتِ تو و سنّت‌هاى تو و احكام تو رفتار گردد.  پس هان اى مردم! اگر شما ما را یارى ندهید و از درِ انصاف با ما در نیائید؛ این حاكمان جائر و ستمكار بر شما چیره مى‌گردند، و قواى خود را علیه شما بكار مى‌بندند، و در خاموش نمودن نور پیغمبرتان مى‌كوشند.  و خدا براى ما كافى است، و بر او توكّل مى‌نمائیم، و به سوى او باز مى‌گردیم، و به سوى اوست همه بازگشت‌ها.» ⭕ متن و ترجمه حدیث شماره دو از کتاب لمعات‌الحسین(علیه‌السلام) 📲 دسترسی به محتوای فرهنگی: 🌐 https://eitaa.com/Montazar_ir 📲 کانال‌های اطلاع رسانی: 🌐 https://eitaa.com/mohebbinolhosein128 🌐 https://t.me/mohebinolhosein128
برداشتی خلاصه از سخنرانی شب‌های عزاداری دهه اول محرم 🔰 موضوع: منتخب روایات سیدالشهدا(علیه‌السلام) بر اساس کتاب «لمعات‌الحسین(علیه‌السلام)» : مقدمه‌ای بر حدیث دوم؛ شب پنجم محرم 🔰 سیدالشهدا(علیه‌السلام) در بخشی از خطبه که در این کتاب نیامده، می‌فرمایند: مَجَارِيَ الْأُمُورِ وَ الْأَحْكَامِ عَلَى أَيْدِي الْعُلَمَاءِ بِاللَّهِ الْإِمْنَاءِ عَلَى حَلَالِهِ ✅ جریان امور کلان اجتماعی(اداره اجتماع) و دستورات باید در دست افرادی باشد که اولا عالِم خداشناس باشند و ثانیا آشنا به حلال و حرام خدا بوده و به آن‌ها سپرده شده و امانت‌دار آن باشند. ✅ عالِم بالله، عارف به اوست... ✅ بر اساس گفته‌ای از امیرالمومنین(علیه‌السلام)‌، عالم بالله کسی است که خشیت الهی وجود آن‌ها را پر کرده و در حالیکه از فصحا هستند، به دلیل خشوعی که در مقابل خدای تعالی دارند، لب از سخن گفتن بسته‌اند ✅ مصداق تامّ عالِم بالله و بامرالله در زمان حضور، شخص امام علیه‌السلام است، و به هیچ عنوان کسی را نمی‌توان در مقابل امام قرار داد. اما در زمان غیبت امام، مسئله، انتخاب نزدیکترین فرد به صفات مورد اشاره اهل بیت(علیهم‌السلام) است. هرچند که امام عصر(ارواحنا فداه) در جریان عمومی تشیع به همین امر هم نظارت دارند. 📲 دسترسی به محتوای فرهنگی: 🌐 https://eitaa.com/Montazar_ir 📲 کانال‌های اطلاع رسانی: 🌐 https://eitaa.com/mohebbinolhosein128 🌐 https://t.me/mohebinolhosein128
برداشتی خلاصه از سخنرانی شب‌های عزاداری دهه اول محرم 🔰 موضوع: منتخب روایات سیدالشهدا(علیه‌السلام) بر اساس کتاب «لمعات‌الحسین(علیه‌السلام)» : بررسی حدیث دوم؛ شب‌های ششم و هفتم محرم ✅ امام(علیه‌السلام) در این خطبه، اهداف و انگیزه‌های خود از قیام را تبیین می‌کنند. ✅ «ما کان منًا» به این معناست که اگر هریک از ائمه اطهار(علیهم‌السلام) در زمان دیگری می‌زیستند، همان عملی را انجام می‌دادند که امامِ همان زمان انجام داد. این عمل برای سیدالشهدا(علیه‌السلام) عدم بیعت با یزید(لعنة‌الله علیه) بود. ✅ سیدالشهدا(علیه‌السلام) مطمئن بودند که عاقبت تصمیمِ بیعت نکردن با فردی مثل یزید(لعنة‌الله علیه)، شهادت خواهد بود. کاری که امام(علیه‌السلام) در کربلا کردند، به جهت بُرد پیدا کردن این عدم بیعت و شهادت بود. با اینکه «حکومت» شأن قطعی امام است، اما مَثَل امام، به مانند کعبه است و تا زمانی که مردم خودشان برای بیعت به پیش نیایند، امام برای رقابت‌های مرسوم سیاسی پا پیش نخواهد گذاشت. ✅ مالِ دنیا هرچقدر که باشد، برای انسان «بار» است. اما برای طیّ طریق، رهرو نیازمند بار است. بنده‌ی عاقل، برای این بار، به حداقل کفایت می‌کند. ✅ بدن ما، مَرکَب ماست. برای پیمودن مسیر، نیازمند مَرکب و محتاج سلامت آن هستیم. ✅ عبارت «فضول الحُطام» را می‌توان به دو طریق معنا کرد: اول: اضافی مالی دنیا و دوم: مال دنیا که همه‌اش زیادی است. هردوی این معانی، در خطبه فوق معنا دارد. ✅ روزیِ به قدر کفاف، نعمت است. داشتن اموال زیاد و بیش از حد کفاف، برای بنده، مشغولیت آور است. ✅ سیدالشهدا(علیه‌السلام) در کنار اینکه می‌فرمایند، در قیام‌شان به دنبال کسب قدرت و مال دنیا نیستند، ۴ هدف را از قیام خود بیان می‌کنند: ۱- برای اینکه نشانه‌های دین خدا را ببینیم و به دیگران نیز آن را نشان دهیم.(آن را آشکار کنیم)؛ ۲- اصلاح را در زمین خدا آشکار کنیم؛ ۳- تا مظلومین، امنیت پیدا کنند؛ ۴- و به دین خدا در جامعه عمل شود. ✅ مَعالِم دین، نشانه‌هایی است که بندگان بر اساس آن و با دنبال کردن آن، می‌توانند راه را بیابند. ✅ هرچند که باطن احکام و علوم الهی، با اهمیت هستند، اما مظاهر و ظواهر دین هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. یکی از نشانه‌های وجود چنین اهمیتی، اهتمام ویژه دشمنان برای از بین بردن همین ظواهر دینی است. ✅ بزرگترین فساد و انحراف، غصب خلافت، توسط فاسدین و مهم‌ترین اصلاح از جانب سیدالشهدا(علیه‌السلام) برگرداندن این حق به صاحبان اصلی‌اش بود. ✅ بنی‌امیه بر خلاف دیگر غاصبین خلافت، حتی ظواهر اسلام را هم کنار گذاشته بودند. اینکه اهل سنت، فقط به ۴ نفر از خلفا، عبارت «خلفای راشدین» را نسبت می‌دهند، اثر همین قیام سیدالشهدا(علیه‌السلام) و رسوا ساختن دستگاه بنی‌امیه بود. ✅ امیرالمومنین(علیه‌السلام) در خطابه‌ای، حدود ۳۰ مورد انحراف را از خلفای سه‌گانه قبل از خود را برمی‌شمارند که تلاش داشتند آن‌ها را از دین بزدایند. ایشان می‌فرمایند که این سه نفر با علم به اینکه رسول خدا(صلی‌الله علیه و آله و سلم) با این امور مخالف هستند، عمداً این انحرافات را به وجود آوردند. ✅ تفاوت بنی‌امیه با خلفای قبلی این بود که آن سه خلیفه، هر خلافی انجام می‌دادند، به اسم «دین» و با اعتبار دینی انجام می‌دادند و تلاش می‌کردند طوری ظاهرسازی کنند که از چارچوب شریعت خارج نشوند. اما بنی‌امیه و در راس آن معاویه(لعنة‌الله علیه) کاملا و آشکارا تلاششان انهدام و از بین بردن اسلام بود. تا جاییکه گاهاً می‌گفتند تا نام رسول‌الله(صلی‌الله علیه و آله و سلم) را از بالای مأذنه‌ها برندارند، از پا نمی‌نشینند. ✅ واقعه «حَرّه» و دستورات یزید(لعنة‌الله علیه) نشان داد که بنی امیه کاملا خود را فرای دین می‌دیدند. ✅ ظلم تا دستش باز باشد، ظلمش را گسترش می‌دهد و نمی‌ایستد. ✅ کسی که می‌تواند با ظلم مبارزه کند و نکند، در ظلم ظالم شریک است. ✅ عمل به واجبات و ظواهر شریعت و احکام الهی، به خودی خود موضوعیت دارد. البته که دین باطنی دارد که عبارتست از روح حاکم بر ظواهر شریعت. هیچ کدام را به خاطر دیگری نمی‌توان رها کرد. ✅ صراط مستقیم، جمع بین ظاهر و باطن دین است. ✅ وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دینَهُمُ الَّذِی ارْتَضى‏ لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنی‏ لا یُشْرِکُونَ بی‏ شَیْئاً وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُون – نور ۵۵ امنیت و عدالت به خودی خود، موضوعیت ندارند. این دو، مقدمه‌ای است برای اینکه توحید و عبادت در جامعه فراگیر شود. 📲 دسترسی به محتوای فرهنگی: 🌐 https://eitaa.com/Montazar_ir 📲 کانال‌های اطلاع رسانی: 🌐 https://eitaa.com/mohebbinolhosein128 🌐 https://t.me/mohebinolhosein128
کانال اطلاع رسانی هیئت محبین‌الحسین‌(علیه السلام)رزمندگان‌جوان‌اسلام
🏴 بِسْم‌ِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحیٖمِ 🏴 🔰 زِ اَشکِ دیده، جَهان را به آب خواهم بَست کُنون که مَر
🏴 بِسْم‌ِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحیٖمِ 🏴 🏴 مراسم عزای شام غریبان سیدالشهداء علیه‌السلام ◽سخنران: شیخ علیرضا ◽بانوای برادران: کربلایی سید پارسا کربلایی سید محمد 📆 سه‌شنبه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۳ 🕰 همزمان با نماز مغرب و عشا - شروع منبر از ساعت ۲۰ 🕌 شهید صادقی ۱۹(شهید کلاهدوز ۴۰)، پلاک ۱۰۳
🌷🌱 بسْم‌ِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحیٖمِ 🌱🌷 🔰 مراسم ⚫️ عزای شهادت امام زین‌العابدین علیه السلام ◽️سخنران: استاد ◽️بانوای: کربلایی علی 📆 پنجشنبه ۲۸ تیرماه ۱۴۰۳ 🕰 ساعت ۲۰:۴۵ 🕌 خیابان امام رضا(علیه‌السلام)، امام رضا ۴۹، علامت پرچم، حسینیه بیت‌الرقیه(سلام الله علیها) 📲 دسترسی به محتوای فرهنگی: 🌐 https://eitaa.com/Montazar_ir 📲 کانال‌های اطلاع رسانی: 🌐 https://eitaa.com/mohebbinolhosein128 🌐 https://t.me/mohebinolhosein128
🔰 مواعظ حضرت سید الشّهداء در تحریض و تشویق بر كارهاى پسندیده‌  خَطَبَ الْحُسَینُ علیه السلام، فَقَالَ: أَیهَا النَّاسُ! نَافِسُوا فِى الْمَکارِمِ، وَ سَارِعُوا فِى الْمَغَانِمِ، وَ لَا تَحْتَسِبُوا بِمَعْرُوفٍ لَمْ تَعْجَلُوا. وَ اکسِبُوا الْحَمْدَ بِالنُّجْحِ، وَ لَا تَکتَسِبُوا بِالْمَطَلِ ذَمًّا؛ فَمَهْمَا یکنْ لِاحَدٍ عِنْدَ أَحَدٍ صَنِیعَة لَهُ رَأَى أَنَّهُ لَا یقُومُ بِشُکرِهَا فَاللَهُ لَهُ بِمُکافَأَتِهِ؛ فَإنَّهُ أَجْزَلُ عَطَآءً وَ أَعْظَمُ أَجْرًا.  وَ اعْلَمُوا أَنَّ حَوَآئِجَ النَّاسِ إلَیکمْ مِنْ نِعَمِ اللَهِ عَلَیکمْ؛ فَلَا تَمَلُّوا النِّعَمَ فَتَحُورَ نِقَمًا.  وَ اعْلَمُوا أَنَّ الْمَعْرُوفَ مُکسِبٌ حَمْدًا، وَ مُعْقِبٌ أَجْرًا. فَلَوْ رَأَیتُمُ الْمَعْرُوفَ رَجُلًا رَأَیتُمُوهُ حَسَنًا جَمِیلًا یسُرُّ النَّاظِرِینَ؛ وَ لَوْ رَأَیتُمُ اللُؤْمَ رَأَیتُمُوهُ سَمِجًا مُشَوَّهًا تَنَفَّرُ مِنْهُ الْقُلُوبُ، وَ تَغُضُّ دُونَهُ‌ الأبْصَارُ  أیهَا النّاسُ! مَنْ جَادَ سَادَ؛ وَ مَنْ بَخِلَ رَذِلَ. وَ إنَّ أَجْوَدَ النَّاسِ مَنْ أَعْطَى مَنْ لَا یرْجُوهُ. وَ إنَّ أَعْفَى النَّاسِ مَنْ عَفَا عَنْ قُدْرَة. وَ إنَّ أَوْصَلَ النَّاسِ مَنْ وَصَلَ مَنْ قَطَعَهُ. وَ الاصُولُ عَلَى مَغَارِسِهَا بِفُرُوعِها تَسْمُو؛ فَمَنْ تَعَجَّلَ لِاخِیهِ خَیرًا وَجَدَهُ إذَا قَدِمَ عَلَیهِ غَدًا.  وَ مَنْ أَرَادَ اللَهَ تَبَارَک وَ تَعَالَى بِالصَّنِیعَة إلَى أَخِیهِ کافَأَهُ بِهَا فِى وَقْتِ حَاجَتِهِ، وَ صَرَفَ عَنْهُ مِنْ بَلآءِ الدُّنْیا مَا هُوَ أَکثَرُ مِنْهُ. وَ مَنْ نَفَّسَ کرْبَة مُؤْمِنٍ فَرَّجَ اللَهُ عَنْهُ کرَبَ الدُّنْیا وَ الآخِرَة. وَ مَنْ أَحْسَنَ أَحْسَنَ اللَهُ إلَیهِ؛ وَ اللَهُ یحِبُّ الْمُحْسِنِینَ.  «حسین علیه السّلام خطبه‌اى انشاء نموده و فرمود: اى مردم! در صفات حمیده بر یكدیگر افتخار كنید! و بر مكارم اخلاق مباهات نمائید! و در فراگیرى از ثمرات با ارزش روحى و معنوى شتاب ورزید! كار نیكى را كه در آن سرعت ندارید، به حساب نیاورید! با ظفر و پیروزى در به پایان رساندن كار، ستایش و تمجید براى خود بیافرینید! و با سستى و كندى كسب سرزنش و مذمّت نكنید! و بدانید كه: در هر شرط و موقعیتى كه كسى به دیگرى احسان نموده و چنین مى‌پندارد كه او به شكرش قیام نكرده و به سپاس برنخاسته است، خداوند خودش براى او جزا و پاداش است؛ چون بخشش خداوند فراوان‌تر و سرشارتر، و مزدش بزرگتر است.  و بدانید كه حوائج مردم به شما از جمله نعمتهاى خداوندى است بر شما؛ پس با این نیازمندیها با ملال و خستگى مواجه نشوید تا آن نعمتها به مكافات و انتقام تبدیل نشود.  و بدانید كه كارهاى خوب و پسندیده، ستایش و آفرین را در بر دارد، و اجر و پاداش نیك را به دنبال مى‌كشد. و اگر شما خوبى و پسندیدگى را به‌ صورتى مجسّم مى‌دیدید، هر آینه آن را به صورت مردى زیبا و نیكو روى و جمیل المنظر مى‌یافتید، كه براى نظاره كنندگان بهجت بخش و مسرّت‌آمیز بود. و اگر شما زشتى و نكوهیدگى را به صورتى مجسّم مى‌دیدید، هر آینه آن را به صورت مردى زشت و كریه المنظر مى‌یافتید كه دل‌ها از او مى‌رمید، و در برابر آن چشم‌ها و نگاه‌ها به زیر مى‌آمد.  اى مردم! كسى كه بخشش كند سرور و بزرگ مى‌شود؛ و كسى كه بخل ورزد به پستى مى‌گراید. و سخى‌ترین مردم آنكس است كه ببخشد به كسى كه در او امید تلافى و پاداش ندارد. و با گذشت‌ترین مردم كسى است كه با وجود قدرت و توانائى عفو پیشه گیرد. و پیوند كننده‌ترین مردم كسى است كه با افرادى كه با او بریده‌اند بپیوندد.  تنه درختان و غیرها با وجود اتّكاى آنها به ریشه‌هاى خود، به واسطه شاخه‌ها بالا مى‌روند و رشد مى‌كنند و بهره مى‌دهند. پس هر كس براى رسانیدن خیرى به برادرش شتاب ورزد؛ شاخه‌اى از درخت معنویت آفریده؛ فردا كه بر آن وارد مى شود آن خیر را خواهد یافت.  و كسى كه در احسانى كه به برادرش كرده است خدا را در نظر داشته و براى رضاى او انجام داده است، خداوند در وقت نیازمندى او، آن خیر را به او مى‌رساند؛ و بیشتر از آن مقدار، از بلاهاى دنیا را از او مى‌گرداند و دور مى‌كند. و كسى كه غم و اندوه مؤمنى را بزداید، خداوند غم و غصّه‌هاى دنیا و آخرت را از او مى‌گرداند. و كسى كه نیكوئى كند، خداوند به او نیكوئى مى‌كند. و البتّه خداوند نیكوكاران را دوست دارد.» ⭕ متن و ترجمه حدیث شماره چهار از کتاب لمعات‌الحسین(علیه‌السلام) 📲 دسترسی به محتوای فرهنگی: 🌐 https://eitaa.com/Montazar_ir 📲 کانال‌های اطلاع رسانی: 🌐 https://eitaa.com/mohebbinolhosein128 🌐 https://t.me/mohebinolhosein128
برداشتی خلاصه از سخنرانی شب‌های عزاداری دهه اول محرم 🔰 موضوع: منتخب روایات سیدالشهدا(علیه‌السلام) بر اساس کتاب «لمعات‌الحسین(علیه‌السلام)» : بررسی حدیث چهارم؛ شب‌های تاسوعا، عاشورا و شام غریبان حسینی ✅ امیرالمؤنین(علیه‌السلام) میفرمایند: قِيمَةُ كُلِّ امْرِئٍ مَا يُحْسِنُهُ. ارزش هر كس چيزى است كه نيكويش مى داند(یا نیکو انجامش می‌دهد). ✅ تنافس و منافسه به این معناست که انسان برای دستیابی به امور ارزشمند(نفیس)، از دیگران سبقت بگیرد. ✅ خودمان را با ارزش‌های درون‌مان «محاسبه» کنیم. ببینیم روزانه برای چه اموری خودمان را به در و دیوار میزنیم؟ ✅ کریم به دو معناست، بخشنده و بزرگوار ✅ مکارم اخلاق، زیادند اما اصول اخلاقی، کمترند. برخی معتقدند آیه ۱۹۹ سوره اعراف(خُذِ ٱلعَفوَ وَأمُر بِٱلعُرفِ وَأَعرِض عَنِ ٱلجَٰهِلِينَ) به بیان همین اصول می‌پردازد. این اصول عبارتند از: عفو و گذشت پیشه کردن، امر به کارهای پسندیده و دوری از جاهلان ✅ صفات حمیده اخلاقی از خداست و آن‌ها را باید از او طلب کرد. ✅ دو رویکرد برای کسب صفات حمیده وجود دارد: اول: مراجعه به کتب علمی نوشته شده درخصوص اخلاق. که راهی است مشکل و طولانی و البته ممکن است موجب از بین رفتن ریشه‌های صفات رذیله نگردد و فقط علائم را از بین ببرد؛ دوم: از طریق کسب محبت. محبت خدا همچون آتشی است که صفات رذیله را می‌سوزاند. ✅ راه کسب محبت الهی، از مسیر محبت اهل‌بیت(علیهم‌السلام) می‌گذرد. ✅ عجله‌ی مذموم، تقلای بیش از اندازه برای رسیدن به چیزی است که هنوز وقت آن نرسیده است. اما «مسارعت»(که در خطبه فوق نیز آمده است) سستی نکردن و تلاش برای رسیدن به نیات خیر و اهداف صحیح است. ✅ علل توصیه به مسارعت: ۱- تعلل موجب می‌شود آفات مسیر(مثل وسوسه شیطان)، دامنگیر بنده گردد؛ ۲- فرصت حیات محدود است و تضمینی برای زنده ماندن و عملی کردن نیت خیر وجود ندارد؛ ۳- احتمال از بین رفتن فرصتِ عمل خیر؛ ۴- انسان هرچه در عمل خیر تعلل کند، کار برای او مشکل می‌شود؛ ۵- کار خیری که در آن مسارعت نبوده را نباید به حساب آورد، چرا که آن اثری که باید بر نفس انسان می‌گذاشته، نگذاشته است. ✅ أَلَم يَأنِ لِلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ أَن تَخشَعَ قُلُوبُهُم لِذِكرِ ٱللَّهِ وَمَا نَزَلَ مِنَ ٱلحَقِّ وَلَا يَكُونُواْ كَٱلَّذِينَ أُوتُواْ ٱلكِتَٰبَ مِن قَبلُ فَطَالَ عَلَيهِمُ ٱلأَمَدُ فَقَسَت قُلُوبُهُم وَكَثِيرٌ مِّنهُم فَٰسِقُونَ. حدید - ‍۱۶ آيا براى كسانى كه ايمان آورده اند، وقت آن نرسيده است كه دل هايشان به ياد خدا و آنچه از حق فرو فرستاده شده است خاشع شود، و مانند كسانى نباشند كه پيش از اين به آنها كتاب آسمانى داده شد و زمانى طولانى بر آنان بگذشت و در نتيجه دل هايشان سخت شد و بسيارى از آنان نافرمان بودند ✅ بر اساس آیه ۱۶ سوره مبارکه حدید، تعلل در انجام عمل خیر، می‌تواند منجر به قساوت قلب شود. قساوت جلوی خشوع، که یکی از مقدمات توبه است را نیز می‌گیرد. ✅ خدا کار خیری را دوست دارد که در آن تعجیل وجود دارد. مثل عجله برای نماز اول وقت! ✅ حضرت جوادالائمه(علیه‌السلام) می‌فرمایند: تاخیر التوبه اغترار و طول التسویف حیره و الاعتلال علی‌الله هلکهْ و الاصرار علی‌الذنب امن لمکرالله و لایامن مکرالله الا القوم الخاسرون. تاخیر انداختن توبه در واقع نوعی فریب خوردن است، امروز و فردا کردن برای توبه موجب حیرت و سرگردانی است، در برابر خداوند عذرتراشی کردن منجر به هلاکت می‌شود، اصرار بر گناهان نوعی آسوده‌خاطرشدن از مکر خدا تلقی می‌شود و تنها انسان‌های زیانکار از مکر خدا آسوده‌خاطر هستند ✅ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرَوا اللّٰهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللّٰهَ تَوَّاباً رَحِيماً. نساء - ۶۴ «... و اگر به هنگامى كه مرتكب گناهى شدند نزد تو آمده واز خدا آمرزش خواسته بودند و پيامبر برايشان آمرزش خواسته بود خدا را توبه‌پذير و مهربان مى‌يافتند.» یکی از راه‌های توبه و استغفار، این است که از امام(علیه‌السلام) بخواهیم برایمان استغفار کند. ✅ وَ اکسِبُوا الْحَمْدَ بِالنُّجْحِ؛ مؤمن با اینکه در اعمال خود، به دنبال مدح دیگران نیست، اما برای حفظ عزت خود، تلاش می‌کند جایگاه خود را در جامعه حفظ کند. مدح دیگران از یک عمل، می‌تواند نشان‌دهنده پسندیده بودن آن باشد. از این جهت امام(علیه‌السلام) می‌فرمایند «با به سرانجام رساندن کارها، ستایش و تمجید برای خود بیافرینید» ✅ امام صادق عليه السّلام فرمود: مَا كُلُّ مَنْ نَوَى شَيْئا قَدَرَ عَلَيْهِ وَ لاَ كُلُّ مَنْ قَدَرَ عَلَى شَيْءٍ وُفِّقَ لَهُ وَ لاَ كُلُّ مَنْ أَصَابَ لَهُ مَوْضِعا فَإِذَا اِجْتَمَعَتِ اَلنِّيَّةُ وَ اَلْقُدْرَةُ وَ اَلتَّوْفِيقُ وَ اَلْإِصَابَةُ فَهُنَالِكَ تَمَّتِ اَلسَّعَادَةُ. اين طور نيست كه هر چه را انسان نيّت كند بتواند انجام دهد،و هر چه را قدرت بر آن دارد توفيق به دست آوردنش را پيدا كند،و هر چه را توفيق پيدا كرد به محل آن برسد،اما هر گاه نيّت و قدرت و توفيق و ثواب جمع شد،سعادت كامل گردد. امام صادق(علیه‌السلام) در این گفتار، سعادت و موفقیت را در سه مرحله برمی‌شمارند: ۱- نیت؛ ۲- قدرت و توانایی انجام عمل؛ ۳- توفیق. ...وَ أَخْلِصْ فِي الْمَسْأَلَةِ لِرَبِّكَ فَإِنَّ بِيَدِهِ الْعَطَاءَ وَ الْحِرْمَانَ وَ أَكْثِرِ الِاسْتِخَارَةَ... ...در مسألت از خداوند اخلاص پيشه كن، كه بخشيدن و نبخشيدن به دست اوست و از خدايت بسيار طلب خير كن... نهج‌البلاغه امیرالمونین علیه‌السلام – نامه ۳۱ ✅ آنکه از خدا طلب خیر کرد و نیت خیر هم داشت، بدون شک به هدف خود خواهد رسید. ✅ هرچه مطلوب بنده بزرگتر شد، باید طلب خیر او نیز از خدای متعال جدی‌تر باشد. ✅ به تأخیر انداختن کارها موجب مذمت خواهد شد. یکی از علل به تأخیر انداختن کارها، انتظار برای به وجود آمدن فرصت‌هایی بهتر از فرصت کنونی است.(چیزی که امروزه آن را کمال‌گرایی یا کامل‌گرایی می‌گویند) ✅ امام صادق(علیه‌السلام) می‌فرمایند: لَيْسَ مِنْ أَحَدٍ وَ إِنْ سَاعَدَتْهُ اَلْأُمُورُ بِمُسْتَخْلِصٍ غَضَارَةَ عَيْشٍ إِلاَّ مِنْ خِلاَلٍ مَكْرُوهٍ وَ مَنِ اِنْتَظَرَ بِمُعَاجَلَةِ اَلْفُرْصَةِ مُؤَاجَلَةَ اَلاِسْتِقْصَاءِ سَلَبْتُهُ اَلْأَيَّامُ فُرْصَتَهُ لِأَنَّ مِنْ شَأْنِ اَلْأَيَّامِ اَلسَّلْبَ وَ سَبِيلَ اَلزَّمَنِ اَلْفَوْتُ. هيچ كس خوشى زندگى را-هر چند اوضاع بر وفق مرادش باشد- جز از ميان كدورت و مصيبتى بدست نياورد.و هر كس كه فرصت را به اميد فردائى بهتر از دست دهد زمانه فرصت را از او بربايد، چرا كه فرصت ربودن رسم روزگار است، و از دست دادن آن، راه و روش ايّام مى‌باشد. ✅ اینکه حوائج دیگران به ما، نعمت شمرده شده است، لزوماً به معنای نیازی که توسط نیازمند بیان می‌شود، نیست. ✅ برای بنده، سزاوارترین زمان برای خوشحال شدن، زمانی است که به مؤمنی خیری رسانده باشد؛ به شرطی که آن را با منت و اذیت از بین نبرده باشد. 📲 دسترسی به محتوای فرهنگی: 🌐 https://eitaa.com/Montazar_ir 📲 کانال‌های اطلاع رسانی: 🌐 https://eitaa.com/mohebbinolhosein128 🌐 https://t.me/mohebinolhosein128