هدایت شده از سید جواد مولانا
🖌📄 وحدت اسلامی
♦️از جمله مؤلفه های مقابله و دوری جوامع اسلامی از تنش و منازعات مذهبی در عصر کنونی را می توان ایجاد بسترهای مناسب آزاد اندیشی دینی و به تبع آن احترام به اجتهادات مذاهب دیگر دانست .
♦️باید دانست که آزاد اندیشی دینی به معنای فهم درست از دین ؛ به دور از تعصب و جمود فکری از مفاهیمی است که ریشه قرآنی دارد . همچنین احترام به اجتهادات مذهبی دیگر مذاهب ؛ از جمله عواملی است که در صیانت جوامع اسلامی از تنش ها و نزاع های گوناگون و سو استفاده استعمارگران و دشمنان اصل و اساس دین می تواند نقش به سزایی ایفا نماید .
♦️تاریخ اسلام به خوبی گواهی می دهد که در برهه هایی که بزرگان مذاهب ؛ آزاد اندیشی را سرلوحه خود قرار داده و اختلافات مجتهدان مذاهب را مانند مجتهدان درون یک مذهب نگریسته و در عین اشکال در مبانی مخالف ؛ آن را به عنوان نظریه علمی که قابل نقد و بررسی است نگریسته اند و به آن احترام گذاشته اند شاهد وحدت کلی بین مسلمین ؛ دوری از تنش ها و عدم رخنه دشمنان و فتنه گران در صفوف مسلمین بوده ایم .
🖌📄 برگرفته از چکیده مقاله :
آزاد اندیشی دینی ، پذیرش اجتهاد مذهبی و مقابله با تنش ها و منازعات
نویسنده : سید جواد مولانا
♦️سی و هشتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی .شهریور ۱۴۰۳ شمسی .تهران
https://eitaa.com/alemolana1
https://www.alemolana.ir
https://www.youtube.com/@alemolana
هدایت شده از سید جواد مولانا
🖌📄 وحدت اسلامی
سید جواد مولانا
مدرسه مستنصریه
نماد آزاد اندیشی اسلامی
♦️در کنار همه شواهد موجود از برخوردهای ائمه مذاهب در راستای آزاد اندیشی و تنش زدایی بین مذاهب اسلامی جا دارد به یکی از نمادها و میراث های عظیم مسلمین در کاهش نزاعات ، اختلافات و ترویج و گسترش آزاد اندیشی و اجتهاد پذیری اشاره ای بنماییم و آن یادگاری است از دوران عظمت تمدن اسلامی به نام مدرسه مستنصریه بغداد .
♦️مدرسه مستنصریه بغداد (631 ه .ق) که در زمان خلیفه المستنصر بالله عباسی و به امر او احداث شد در شرایط خاص و نیاز های آن زمان و تدبیر بسیار عالی این خلیفه عالم و دانشمند بوده است .
♦️در آن برهه حساس نیز جامعه اسلامی به دلیل دارا بودن فِرقه های متعدد، همواره با تنش هایی روبهرو بوده است.
♦️در دو سده پنجم و ششم هجری، علاوه بر جامعه تشیع و تسنن، منازعات مذهبی در سطحی وسیع میان فِرَق خود اهلسنت را نیز شاهد بودیم . در چنین وضعیتی، با حمایت و پشتیبانی زمامداران از یک فِرقه، جامعه اسلامی با چالشی عمده مواجه میشد. این وضعیت در بغداد ـ مقرّخلافت عباسی ـ نیز به شدت دنبال می گردید.
♦️عالمان مذهبی تا پیش از مستنصریه، در رویارویی با یکدیگر، با نادیده گرفتن حقایق و توسل به قیاسهای باطل، همت خویش را صرف چیرگی بر رقیب مذهبی مینمودند. این امر با تأسیس مدارس نظامیه و تخصیص مهمترین مشاغل سیاسی، اجتماعی و علمی به عالمانی که از مناظرات پیروز بیرون میآمدند، با شدت بیشتری دنبال میگردید.به این ترتیب، تنها ثمره چنین مناظراتی، تشدید منازعات مذهبی بود.
♦️ولی تأسیس مستنصریه، این امکان را برای عالمان مذهبی فراهم نمود که به رغم مغلوب شدن در مناظرات مذهبی، هم چنان از مزایای این مدرسه بهره مند گردند؛ لذا عالمان با فراغت خاطر و با دیدی حقیقتبین، به مناظره میپرداختند.
♦️ بدین سان در این دوره، خلیفه عباسی، المستنصر بالله برای جلوگیری از منازعات مذهبی و ساماندهی این مباحث، از طریق تبدیل منازعه به مباحثه و مناظره میان فرق، مدرسه معروف به «مستنصریه» را ساخت که در آن پیروان و عالمان فرق متعدد حضور داشته، به بحث و فحص درباره معتقدات خود می پرداختند.
♦️با توجه به اهداف خلیفه و همچنین حضور قدرتمند شیعیان در بغداد، عالمان شیعی نیز در این مناظرات و مباحث شرکت و حضور یافتند.
♦️لذا مستنصریه به عنوان مرکزی دینی که مباحث مناظراتی در آن به وقوع میپیوست، در کنار سایر عوامل، بر گسترش و اقتدار تشیع تأثیر داشته است.
♦️در اهمیت این مدرسه گفته شده که خلیفه آن قدر شیفته مدرسه بود که هر روز از آن بازدید میکرد. وی اغلب در یک کوشک در باغی در مجاورت مدرسه مینشست و از آنجا میتوانست بدون اینکه دیده شود به مباحث دانشجویان گوش دهد.
♦️مدرسه شامل چهار تالار بود که هریک به یکی از چهار مکتب اهل سنت اختصاص یافته بودند. در هر تالار یک استاد ناظر بر هفتاد وپنج دانشجو بود. استادان، حقوق ماهیانه دریافت میکردند و هر دانشجو یا محصل علاوه بر آموزش و معاش رایگان، ماهیانه یک دینار طلا مقرّری دریافت میکرد .
♦️این مدرسه به مدت چهار قرن بعد از تاسیسش از سال ۶۳۱ هجری قمری تا سال ۱۰۴۸ هجری قمری دایر بود و به فعالیت میپرداخت .
🖌📄 برگرفته از مقاله :
آزاد اندیشی دینی ، پذیرش اجتهاد مذهبی و مقابله با تنش ها و منازعات
نویسنده : سید جواد مولانا
♦️سی و هشتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی .شهریور ۱۴۰۳ شمسی .تهران
https://eitaa.com/alemolana1
https://www.alemolana.ir
https://www.youtube.com/@alemolana
هدایت شده از سید جواد مولانا
.
از راست به چپ ، حضرات حجج الاسلام والمسلمین آقایان :
🔸شیخ محمدجواد یاوری کرمانشاهی
🔹عبدالحسین جواهر کلام
🔸حاج شیخ علی اکبر مهدی پور تبریزی
🔹سید طه موسوی هشترودی
🔸سید محمدصادق قاضی طباطبائی
🔹سید محمدجواد مولانا تبریزی
الجمعة ٣٠ ربيع الأوّل ١٤٤٦
جمعه ۱۳ مهر ماه ۱۴۰۳
💖 @jawaher_kalam
هدایت شده از 🌪️نود سیاسی 🌪️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از موافقت نصیری با حمله نظامی به ایران و براندازی جمهوری اسلامی و بازگشت پهلوی تعجب نکنید، به گفته خودش او از حکومت دینی گذشته و به حکومت سکولار رسیده و میگوید حکومت دینی برای هفتاد پشت ایرانیان بس است!
بغض از جمهوری اسلامی و امام خمینی او را به دامان پهلوی فاسد انداخته است.
🌪نود سیاسی🌪
🔝 @navad_siasi
هدایت شده از 🌪️نود سیاسی 🌪️
🔴 حدود ٢١۱ سال پیش در زمان فتحعلی شاه قاجار به موجب قرارداد ننگین گلستان در سال ١١٩٢ شمسی (۱۸۱۳ میلادی) کشورهای فعلی: «قفقاز، ارمنستان، گرجستان، داغستان، چچن و اینگوش و سواحل ارزشمند دریای کاسپین» به مساحت حدود ٢٣٠ هزار کیلومتر مربع از ایران جدا شده و به روسیه تزاری تقدیم گردید.
2⃣ حدود ١٩۶ سال پیش و باز هم در زمان فتحعلیشاه قاجار به موجب قرارداد ننگین ترکمنچای درسال ١٢٠٧ شمسی (۱۸۲۸ میلادی)، منطقهی «ایروان، نخجوان و بخشهایی از تالش و آذربایجان» و در مجموع حدود ۳۰ هزار کیلومتر مربع دیگر از ایران جدا شد و باز هم به امپراتوری روسیه تقدیم شد!
3⃣ حدود ١۶۸ سال پیش در زمان ناصرالدین شاه قاجار به موجب معاهده ننگین پاریس در سال ١٢٣۵ شمسی (۱۸۵۶ میلادی) مناطق: «هرات و افغانستان و بلوچستان و مکران» به مساحت ٩٧۵/۲۲۵ کیلومتر مربع با فشار انگلیس از ایران جدا شد!
4⃣ حدود ١۵۳ سال پیش و باز هم در زمان ناصرالدین شاه قاجار به موجب قرارداد ننگین حکمیت «گلد اسمیت» در سال ١٢۵٠ شمسی (۱٨٧١ میلادی)، و باز هم تحت فشار انگلیس مناطقی از: «پاکستان و سیستان» به مساحت ٣۵٠/٠٠٠ کیلومتر مربع از ایران جدا شد!
5⃣ حدود ١۴۳ سال پیش باز هم در زمان ناصرالدین شاه قاجار به موجب «پیمان آخال» در سال ١٢۶٠ شمسی (۱۸۸١ میلادی) کشورهای فعلی: «ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان» به مساحت ١/٢٢۶/۵٠٠ کیلومترمربع از ایران جدا شده و باز هم به امپراتوری روسیه تقدیم شد!
6⃣ حدود ١٠۵ سال پیش در سال ١٢٩٨ شمسی (١٩١٩ میلادی) در زمان احمد شاه قاجار و دولت وثوقالدوله براساس پیمان منطقهای مستشاران انگلیس، جزایر نفت خیز خلیج فارس از جمله کشورهای فعلی: «امارات، قطر، عمان و چند جزیره بسیار ارزشمند دیگر» به مساحت ۴٠۵/٢٨٧ کیلومتر مربع رسماً از ایران جدا شد!
7⃣ حدود ٨۷ سال پیش در سال ۱۳۱۶ شمسی (۱۹۳۷ میلادی) در زمان رضا شاه پهلوی با امضای پیمان ننگین سعدآباد با کشورهای همسایه (عراق، ترکیه و افغانستان) بخشهای عظیمی از ایران با دسیسه انگلیس جدا شد؛ از جمله: «ارتفاعات سوقالجیشی آرارات» به ترکیه؛ بخش عظیمی از «اروندرود» و اداره کامل آن را به عراق؛ و «دشت وسیع نااُمید» به مساحت ۳ هزار کیلومتر به افغانستان بخشیده شد!
8⃣ حدود ۷۰ سال پیش در سال ١٣٣٣ شمسی (١٩۵۴ میلادی) در زمان محمد رضا شاه پهلوی، بندر استراتژیک «فیروزه» در شرق دریای خزر از ایران جدا و به شوروی واگذار گردید!
9⃣ و باز هم در زمان محمدرضا شاه در سال ١٣۵٠ شمسی (١٩٧١ میلادی) با فشار انگلیس، مجمع الجزایر بحرین به مساحت بیش از ٧٠٠ کیلومتر مربع با انبوهی از مخازن نفت و گاز از ایران جدا شد!
👈 و با کمال تأسف باید این حقیقت تلخ را بدانیم که این مقدار تجزیه و جدایی بیش از ٣ میلیون و ۵٠٠ هزار کیلومتر مربع از خاک ایران به واسطه سستی و سستی پادشاهان در کل تاریخ جهان بیسابقه است و ایران امروز با مساحت ١/۶۴٨/١٩۵ کیلومتر مربع کمتر از یک سوم مساحت ایران بزرگ دویست سال قبل را دارد!
👊 ، در دوران اخیر ایران پس از هشت سال دفاع مقدس، یک سانتیمتر از خاک کشور عزیزمان را هم از دست ندادیم ..
🇮🇷 پاینده ایران عزیز.. زنده و جاودانه باد یاد شهیدان./دکتر قدیری ابیانه
#وعده_صادق
@navad_siasi
هدایت شده از دوره تربیت مربی خانواده -مهر 1403
بسمه تعالی
✅سلام علیکم
◀️با عرض ادب و احترام محضر دانش پژوهان دوره تربیت مربی خانواده
📌موارد ذیل جهت استحضار به حضورتان ایفاد می گردد
1️⃣کلاس های دوره هر هفته روزهای پنج شنبه و جمعه طبق زمان های اعلامی برگزار خواهد شد
2️⃣هرگونه تاخیر و غیبت غیر موجه (استعلاجی) موجب حذف از دوره و عدم صدور گواهی پایان دوره خواهد شد
3️⃣مدرک پایان دوره پس از اتمام دوره کلاسی و عملی و موفقیت از آزمون از طرف دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم صادر خواهد شد
4️⃣تلاش بر آن است که علاوه صدور مدرک از طرف دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم ، از طرف سازمان جهاد دانشگاهی نیز مدرکی صادر بشه که در صورت هماهنگی به اطلاع بزرگواران خواهد رسید
5️⃣موفقین و فعالان این دوره در صورت داشتن شرایط به عنوان مدرس به دوره های مرتبط با خانواده معرفی خواهند شد.
6️⃣جناب آقای قلی پور و علیپور به عنوان دبیر دوره بوده و هرگونه سوال، پیشنهاد می توانید به ایشان مراجعه کنید.
7️⃣شماره تماس های معاونت فرهنگی 35237417-35237222 داخلی 5 همواره در خدمت بزرگوارن است.
8️⃣فایل های صوتی کلاس پس از پایان هفته جهت بهره برداری بیشتر دانش پژوهان به همراه جزوه مطالعاتی در گروه قرار داده خواهد شد.
هدایت شده از دوره تربیت مربی خانواده -مهر 1403
📌شروع دوره آموزشی تربیت مربی خانواده
📣پنج شنبه ها و جمعه ها طبق ساعت اعلامی برگزار خواهد شد
🖇هر گونه تاخیر و غیبت بیش از حد مجاز موجب حذف از دوره و عدم صدور گواهینامه پایان دوره می گردد.
♻️با توجه به پیگیری و مداقه دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم به حضور غیاب دانش پژوهان، دقت و حضور به موقع بزرگواران موجب امتنان است.
📢 کانال روابط عمومی مرکز خدمات حوزههای علمیه استان آذربایجان شرقی
╭━━━⊰◇⊱━━━╮
@csis_2🇮🇷
╰━━━⊰◇⊱━━━╯
هدایت شده از دوره تربیت مربی خانواده -مهر 1403
📣 دوره ویژه تربیت مربی خانواده
📚استاد مدعو : حجت الاسلام والمسلمین دکتر جمشیدی
📌موضوع : روانشناسی عمومی و مفاهیم روانشناسی
✅مکان: مرکز خدمات حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی
📌افرادی که تاکنون ثبت نام نکرده و تمایل به ثبت نام دارند جهت نام نویسی می توانند با شماره 35237417 تماس بگیرند.
📢 کانال روابط عمومی مرکز خدمات حوزههای علمیه استان آذربایجان شرقی
╭━━━⊰◇⊱━━━╮
@csis_2🇮🇷
╰━━━⊰◇⊱━━━╯