فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 نکات ناب از منظومه معارف اسلامی به انتخاب استاد حجهالاسلام روحاله حریزاوی
👇👇👇
🕌 https://eitaa.com/joinchat/906690579C5809b309aa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شعر
💢شعری که مورد پسند سید شهیدان مدافع حرم قرار گرفت:
کوه باشی سیل یا باران چه فرقی میکند
سرو باشی باد یا طوفان چه فرقی میکند
مرزها سهم زمینند و تو اهل آسمان
آسمان شام یا ایران چه فرقی میکند
مرز ما عشق است هر جا اوست آنجا خاک ماست
سامرا، غزّه، حلب، تهران چه فرقی میکند
قفل باید بشکند باید قفس را بشکنیم
حصر الزهرا و آبادان چه فرقی میکند
هر که را صبح شهادت نیست شام مرگ هست
بی شهادت مرگ با خسران چه فرقی میکند
شعله در شعله تن ققنوس می سوزد ولی
لحظه ی آغاز با پایان چه فرقی می کند
✍ سید محمدمهدی شفیعی
#قهرمان
🔰کانال اطلاعرسانی و انعکاس برنامهها و فعالیتهای حجتالاسلام روحاله حریزاوی
👇
https://eitaa.com/joinchat/1031733362Cf2ea501ab7
35.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#معرفت
💢 هر علمی برای دستیابی به یک سری اهداف و تأمین غایت به وجود آمده است.
ما در علم دینی، گاهی به دنبال تصحیح اهداف یک علم، گاهی اوقات درصدد تصحیح منبع تولید یک علم و گاهی در تلاش برای اصلاح و تقویت روششناسی در یک علم هستیم.
💠 نکات ناب از منظومه معارف اسلامی به انتخاب استاد حجهالاسلام روحاله حریزاوی
👇👇👇
🕌 https://eitaa.com/joinchat/906690579C5809b309aa
هدایت شده از محکمات
35.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#معرفت
💢 هر علمی برای دستیابی به یک سری اهداف و تأمین غایت به وجود آمده است.
ما در علم دینی، گاهی به دنبال تصحیح اهداف یک علم، گاهی اوقات درصدد تصحیح منبع تولید یک علم و گاهی در تلاش برای اصلاح و تقویت روششناسی در یک علم هستیم.
💠 نکات ناب از منظومه معارف اسلامی به انتخاب استاد حجهالاسلام روحاله حریزاوی
👇👇👇
🕌 https://eitaa.com/joinchat/906690579C5809b309aa
#معرفت
💢آیا نفس و روح با هم تفاوت دارند❓
نفس در زبان عربی یعنی «خود» و «خویش».
در اصطلاح فلاسفه، گاه به کلّ حقیقت تجرّدی انسان نفس میگویند، و گاه به پایینترین درجه تجرّدی انسان میگویند نفس. پایینتر از نفس،
روح بخاری قرار دارد که موجود مادّی است.
مرتبهی فوق نفس را عقل گویند، و فوق عقل را قلب، و فوق قلب را روح گویند.
در مقام تشبیه می گویند:
🔸بدن مثل عالم مادّه است؛
🔸روح بخاری مثل انرژی موجود در جهان مادّی است؛
🔸نفس مثل عالم مثال (برزخ) است.
🔸عقل مثل عالم عقول (عالم ملائک مقرّب) است.
🔸قلب مثل عرش است؛ که «قلب المؤمن عرش الرّحمن»؛
🔸روح مثل روح القدس است.
🔸سرّ مثل عالم اسماء الله است.
🔸خفی مثل اسم الله است؛
🔸و اخفی، مثل «هو» است.
پس مراتب انسان چنین است: بدن (جسد +روح بخاری)، نفس، عقل، قلب، روح، سرّ، خفی، اخفی؛ که بدن را «ارض الانسان» و هفت مرتبه ی دیگر را «سماوات سبع انسان» گویند.
❇️مطالعه کامل مطلب در صفحه استاد حریزاوی در اینستاگرام به آدرس
📱instagram.com/harizavi_ir
💠 نکات ناب از منظومه معارف اسلامی به انتخاب استاد حجهالاسلام روحاله حریزاوی
👇👇👇
🕌 https://eitaa.com/joinchat/906690579C5809b309aa
هدایت شده از خانه طلاب جوان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نشر_حداکثری
#تیزر
🎥 هویت و چیستی حوزه چیست؟
✅ تیزر معرفی چهار اثر جدید #استاد_عالم_زاده_نوری که توسط خانه طلاب جوان قم، به چاپ رسیده است.
1⃣ طلبه و انقلاب اسلامی؛ طلبه انقلابی کیست؟
2⃣ طلبه عصر انقلاب "تحلیل سیاسی و شناخت رویدادهای اجتماعی"؛ هوشمندی سیاسی و قدرت تحلیل طلبه در رویدادهای اجتماعی، چگونه حاصل میشود؟
3⃣ طلبه عصر انقلاب "جامعهسازی و علومانسانیاسلامی"؛ فرق تحصیل علوم انسانی در حوزه با دانشگاه چیست؟
4⃣ فقه و نظامسازی؛ برای اجرا و محقق ساختن دین، باید چه کرد؟
💠 جهت #خرید_کتب و کسب اطلاعات بیشتر، به آدرس زیر مراجعه کنید.
🌐 http://fna.ir/f2l
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
هدایت شده از harizavi_ir
#خبر
💢 استعمار تغییر باورها و رفتارهای ملتها و بهخصوص نخبگان را با ذائقهسازی در دستور کار قرار داده است تا مطلوبیتهای خود را در کشورهای مختلف تبدیل به ارزش و انتخاب مردم را به انتخاب خود نزدیک کند.
🔸همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند ما در میانه یک تغییر در نوع استعمار با عنوان استعمار فرانو قرار داریم، استعمارگران بعد از رنسانس بصورت وحشیانه کشورهای مختلف جهان را تصرف و تسخیر کرده و تلاش کردند مالک اموال و جانهای مردم شوند، آنها در دوره اول استعمار کهنه تصرف فیزیکی کشورها را در دستور کار داشتند که افراد را به بردگی میگرفتند، میفروختند و میکشتند و بصورت خشونتآمیز کشورها و افراد را تملک میکردند.
🔹در دوره دوم زمانی که با مقابله مردم ستمدیده مواجه شدند روش استعمار را تغییر داده و افرادی را از همان ممالک بهصورت دستنشانده انتخاب کرده آموزش دادند و تحت اشراف قرار دادند و پادشاهانی دستنشانده را با کودتا و روشهای مختلف معرفی کردند اما در حدود 40سال اخیر نوع استعمارگری از نوع کهنه به نو و فرانو تغییر کرده است.
🔗 مشروح خبر
🌐https://www.tasnimnews.com/fa/news/1400/11/10/2653684
🔰کانال اطلاعرسانی و انعکاس برنامهها و فعالیتهای حجتالاسلام روحاله حریزاوی
👇
https://eitaa.com/joinchat/1031733362Cf2ea501ab7
هدایت شده از خانه طلاب جوان
✅ مهم ترین کاری که انقلاب کرده است
🇮🇷 مهم ترین کار اصولی ای که انقلاب کرده است، تبدیل #نظام_طاغوت_سالار به #نظام_مردم_سالار است؛ این مهم ترین کاری است که انقلاب کرده است؛
🇮🇷 آن هم با الهام از #تعالیم_اسلامی، نه با مکتب های این نظریه پرداز و آن نظریه پرداز و نقص ها و معارضاتی که در حرف هایشان هست؛ نه، با الهام از #اسلام، با الهام از #قرآن "الَّذينَ آمَنوا يُقاتِلونَ في سَبيلِ اللَّهِ وَالَّذينَ كَفَروا يُقاتِلونَ في سَبيلِ الطّاغوتِ"؛ نظام الهی در مقابل نظام طاغوتی است و جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی، نظام الهی را معنا کرد به #نظام_مردمسالاری_دینی؛ جمهوری اسلامی یعنی این؛ تبدیل کرد نظام طاغوتی را به نظام مردم سالار؛ این مهم ترین کار است.
🗓 ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰
🆔 @Khanetolab
هدایت شده از harizavi_ir
#لایو
💢 گفتگوی زنده اینستاگرامی
با موضوع
🔸 «مقام ولایت علوی»
در محضر استاد
🔹حجهالاسلام والمسلمین روحالله حریزاوی
مدرس حوزه و دانشگاه
📆 سهشنبه ۲۶ بهمن
🕰 حدود ساعت ۱۵
به میزبانی
📱صفحه بینشکده علم دینی در اینستاگرام
https://instagram.com/b_elmedini
لینک نمایش👇
🔗https://instagram.com/harizavi_ir
🔰کانال اطلاعرسانی و انعکاس برنامهها و فعالیتهای حجتالاسلام روحاله حریزاوی
👇
https://eitaa.com/joinchat/1031733362Cf2ea501ab7
❇️نماز جعفر طیار (ع)
نماز حضرت جعفر (ع)، که به نماز حبوه و نماز تسبیح هم معروف است، چهار رکعت است (دو نماز دو رکعتی).
1️⃣در رکعت نخست، پس از حمد، سورۀ «إذا زلزت الأرض»
2️⃣در رکعت دوم پس از حمد، سورۀ «والعادیات»
3️⃣در رکعت سوم پس از حمد سوره، «إذا جاء نصر الله»
4️⃣در رکعت پایانی پس از حمد، سورۀ «قل هو الله» خوانده میشود.
👈در این نماز، مجموعاً ۳۰۰ مرتبه تسبیحات اربعه (سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ) گفته میشود به این صورت:
در هر رکعت بعد ازحمد و سوره مخصوص آن رکعت و پیش از رکوع پانزده مرتبه تسبیحات اربعه، در رکوع ده مرتبه، پس از بلند شدن از رکوع (و در حالت قیام بعد از رکوع) ده مرتبه، در سجدۀ اول ده مرتبه، پس از سر برداشتن از سجده ده مرتبه، در سجدۀ دوم ده مرتبه و پس از سر برداشتن از سجدۀ دوم نیز ده مرتبه ذکر تسبیحات اربعه خوانده میشود. پس از این برخاسته، بقیۀ رکعتها نیز به همین صورت خوانده میشود.
💠 نکات ناب از منظومه معارف اسلامی به انتخاب استاد حجهالاسلام روحاله حریزاوی
👇👇👇
🕌 https://eitaa.com/joinchat/906690579C5809b309aa
👌در روایتی از امام صادق علیهالسلام آمده است که در سجدۀ آخر نماز پس از تسبیحات این دعا خوانده میشود:
سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَ الْوَقَارَ، سُبْحَانَ مَنْ تَعَطَّفَ بِالْمَجْدِ وَ تَکَرَّمَ بِهِ، سُبْحَانَ مَنْ لَا یَنْبَغِی التَّسْبِیحُ إِلَّا لَهُ، سُبْحَانَ مَنْ أَحْصَی کُلَّ شَیْءٍ عِلْمُهُ، سُبْحَانَ ذِی الْمَنِّ وَ النِّعَمِ، سُبْحَانَ ذِی الْقُدْرَةِ وَ الْکَرَمِ، اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِمَعَاقِدِ الْعِزِّ مِنْ عَرْشِکَ، وَ مُنْتَهَی الرَّحْمَةِ مِنْ کِتَابِکَ وَ اسْمِکَ الْأَعْظَمِ، وَ کَلِمَاتِکَ التَّامَّةِ الَّتِی تَمَّتْ صِدْقًا وَ عَدْلًا، صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ.
🤲سپس حاجتت را بخواه.
👈در روایت دیگری از امام صادق علیهالسلام آمده است که به مفضل فرمودند: هرگاه حاجت ضروری داشتی نماز جعفر علیهالسلام را بخوان و سپس این دعا را بخوان و از خدا حاجتت را بخواه که انشاءالله برآورده میشود:
🤲به اندازه یک نفَس هر کدام از این ذکرها را بگو:
یَا رَبِّ یَا رَبِّ یَا رَبِّ
یَا رَبَّاهْ یَا رَبَّاهْ یَا رَبَّاهْ
رَبِّ رَبِّ یَا رَبِّ
یَا اللَّهُ یَا اللَّهُ یَا اللَّهُ
یَا رَحِیمُ یَا رَحِیمُ یَا رَحِیمُ
👈و هفت مرتبه هر یک از این ذکرها را بگو:
یَا رَحْمَنُ یَا رَحْمَنُ یَا رَحْمَنُ
یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ
👈سپس این دعا را بخوان (بلدالامین، ص ۱۵۰):
اللَّهُمَّ إِنِّی أَفْتَتِحُ الْقَوْلَ بِحَمْدِکَ، وَ أَنْطِقُ بِالثَّنَاءِ عَلَیْکَ، وَ أُمَجِّدُکَ وَ لَا غَایَةَ لِمَدْحِکَ، وَ أُثْنِی عَلَیْکَ وَ مَنْ یَبْلُغُ غَایَةَ ثَنَائِکَ وَ أَمَدَ مَجْدِکَ، وَ أَنَّی لِخَلِیقَتِکَ کُنْهُ مَعْرِفَةِ مَجْدِکَ، وَ أَیَّ زَمَنٍ لَمْ تَکُنْ مَمْدُوحًا بِفَضْلِکَ، مَوْصُوفًا بِمَجْدِکَ، عَوَّادًا عَلَی الْمُذْنِبِینَ بِحِلْمِکَ، تَخَلَّفَ سُکَّانُ أَرْضِکَ عَنْ طَاعَتِکَ فَکُنْتَ عَلَیْهِمْ عَطُوفًا بِجُودِکَ، جَوَادًا بِفَضْلِکَ، عَوَّادًا بِکَرَمِکَ، یَا لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، الْمَنَّانُ ذُو الْجَلَالِ وَ الْإِکْرَامِ.
التماس دعا🌹
💢 توصیه رهبرانقلاب به انجام اعمال امداوود
👈 جوانها را توصیه می کنم که فرصت ماه رجب را مغتنم بشمارند. فرصت امروز را که نیمهی ماه رجب است مغتنم بشمارند البته اعمال امروز را متوقف دانستند یا همراه کردند با سه روز روزه لکن روزه هم به قصد رجاء میشود عمل ام داوود را بجا آورد این ارتباط با خدا به زندگی شما برکت میبخشد به کشور هم برکت میبخشد به آینده انقلاب هم برکت میبخشد.
۱۴۰۰/۱۱/۲۸
💠 نکات ناب از منظومه معارف اسلامی به انتخاب استاد حجهالاسلام روحاله حریزاوی
👇👇👇
🕌 https://eitaa.com/joinchat/906690579C5809b309aa
هدایت شده از harizavi_ir
#خبر
💢 جهاد تبیین راهکار مقابله با هجوم شناختی و معرفتی دشمن است
🔹جهاد تبیین، راهکاری برای مقابله با هجوم همهجانبه دشمن
جهاد اساسا فعالیت پرتلاش و پردامنهای است که نقطه مقابل آن دشمن است و دشمن را هدفگیری کرده باشد. جهاد تبیین راهبرد اساسی است برای تقابل با نسل جدید تهاجم فرهنگی ـ که این نسل، همان هجوم ترکیبی و چندجانبه است.
🔸فرهنگ، اکسیژن جامعه است
درباره اهمیت فرهنگ در ارتباط با جهاد تبیین باید اول جایگاه فرهنگ را روشن کنیم. رهبری فرهنگ را هواگونه میدانند؛ یعنی مردم بدون اینکه به صورت مستقیم متوجه باشند، دارند از فرهنگها تغذیه میشوند و بهره میبرند. این تعبیر رهبری حکایت از زیر بنا بودن فرهنگ در همه پدیدهها و رَویههای زندگی است. زیربنا بودن فرهنگ، یعنی بسیاری از موضوعاتی که در ظاهر فرهنگی نیستند، در ریشه متأثر از فرهنگ هستند. پدیدههای اقتصادی، سیاسی، آموزشی و... همگی در فرهنگ ریشه دارند.
🔗 مشروح خبر
🌐https://www.farsnews.ir/news/14001130001009
🔰کانال اطلاعرسانی و انعکاس برنامهها و فعالیتهای حجتالاسلام روحاله حریزاوی
👇
https://eitaa.com/joinchat/1031733362Cf2ea501ab7
هدایت شده از harizavi_ir
💠 اندیشکده رفیعه المصطفی(سلاماللهعلیه) برگزار می نماید:
🔹نشست علمی پژوهشی
🔷 موضوع: نقش نخبگان خواهر در جهاد تبیین
👤 استاد: حجهالاسلام والمسلمین روحاله حریزاوی(قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی)
⏰ زمان: یکشنبه ۸ اسفند ماه ۱۴۰۰، ساعت ۱۰ صبح
🔹مکان: موسسه آموزش عالی حوزوی رفیعه المصطفی(سلاماللهعلیه)
📌 آدرس: تهران، خیابان انقلاب، خیابان وصال شیرازی، خیابان باستانی پاریزی(فردانش سابق)، پلاک ۱
🌐لینک مجازی:
https://www.skyroom.online/ch/rafieh110/pajoohesh.rafieh
🔰کانال اطلاعرسانی و انعکاس برنامهها و فعالیتهای حجتالاسلام روحاله حریزاوی
👇
https://eitaa.com/joinchat/1031733362Cf2ea501ab7
💠 حجاب حق
▪️ یکی از بیانات نورانی حضرت ابی الحسن اول امام کاظم (سَلامُ الله عَلَیه) مطلبی است که بزرگان ما در ادبیات ما از آن بهره های فراوانی بردند. اگر کسی خواست به #لقای_الهی برود، این طور نیست که یک زمان و زمین مخصوص باشد، در جایی باشد و در جایی نباشد، این طور نیست؛ ﴿هُوَ مَعَكُمْ أَینَ ما كُنْتُمْ﴾. چگونه ما خدا را ملاقات نمی کنیم، با اینکه در همه جا هست؟! مگر می شود جایی ذات أقدس الهی نباشد و حضور نداشته باشد؟! این #حجاب از کجاست؟ این #پرده از کجاست؟ چطور ملاقات نمی کنیم؟ حکیم سبزواری و دیگران این را بازگو کردند _ همه اینها مستحضر هستید که #شاگردان_ائمه هستند _ حکیم سبزواری دارد:
پرده ندارد جمال غیر صفات جلال ٭٭٭ نیست بر این رخ نقاب نیست بر این مغز پوست
▪️ الآن پرده آفتاب چیست که ما آفتاب را نمی توانیم ببینیم؟ چون اینکه ما می بینیم نور آفتاب است، نه خود آفتاب؛ اینکه ما می بینیم که می گوییم «آفتاب آمد دلیل آفتاب»، این نور آفتاب است، اینکه خود جِرم آفتاب که نیست. خود آفتاب را هر کسی بخواهد طمع کند که ببیند کور می شود، حتی آن وقت هایی که کسوف هست، سفارش می کنند که با چشم مسلّح ببینید. آفتاب با این چشم دیدنی نیست، چه رسد به خالق آفتاب! حرف حکیم سبزواری این است که غیر از نور خدا چیزی حاجب او نیست:
پرده ندارد جمال غیر صفات جلال ٭٭٭ نیست بر این رخ نقاب نیست بر این مغز پوست
جناب #حکیم_سبزواری این را از کجا استفاده کردند؟ چه اینکه جناب #حافظ هم همین راه را رفته است که «تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز»؛
اینها از کجا استفاده کردند؟ از بیان نورانی أبی الحسن (سَلامُ الله عَلَیه) که این را مرحوم إبن بابویه قمی نقل کرد _ این چه بیان عرشی ای است!_ فرمود: «لَیسَ بَینَهُ وَ بَینَ خَلْقِهِ حِجَابٌ غَیرُ خَلْقِهِ احْتَجَبَ بِغَیرِ حِجَابٍ مَحْجُوبٍ وَ اسْتَتَرَ بِغَیرِ سِتْرٍ مَسْتُور»؛ حضرت فرمود بین خدا و خلق، حجابی غیر از #خود_خلق نیست! تا آدم خود را می بیند، دیگر او را نمی بیند؛ خود این فرد حجاب است، حجاب دیگری نیست، در و دیوار که حجاب نیست.
#سالروز_شهادت_امام_کاظم_علیه_السلام
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1397/06/06
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از harizavi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تحریف واقعیت❗️
فرمان جهاد تبیین در برابر تحریف و جریان جنگ شناختی است.
🔰کانال اطلاعرسانی و انعکاس برنامهها و فعالیتهای حجتالاسلام روحاله حریزاوی
👇
https://eitaa.com/joinchat/1031733362Cf2ea501ab7
هدایت شده از مرکز تعالی مدیران انقلاب اسلامی
26.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 افتتاح تلویزیون تعالی
❇️ پشت صحنه اولین برنامه تلویزیون تعالی+مصاحبه با قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی
✅ کانال رسمی مرکز تعالی مدیران انقلاب اسلامی
🆔 @taali2
هدایت شده از مرکز تعالی مدیران انقلاب اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 چگونگی جریان سازی در عرصه #تبیین
❇️ #حجت_الاسلام_حریزاوی (قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی)
💠 بخشی از برنامه این هفته تلویزیون تعالی
✅ کانال رسمی مرکز تعالی مدیران انقلاب اسلامی
🆔 @taali2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈 علما تعبیری دارند، اینکه عصمت اکتسابی مقدمه عصمت اعطایی از سوی خداوند متعال میباشد، عصمتی که انسان با اراده خودش از دوران کودکی آن را به دست میآورد.
👈خداوند انسان را معصوم میآفریند و این ما هستیم که با حسن اختیار و یا سوء اختیار خودمان آن عصمت را رفته رفته تضعیف و یا تقویت میکنیم.
👈پیامبر، یک بعثتی در درون خودش ایجاد کرد و این بعثت درونی باعث شد که خداوند او را برای نجات انسانها مبعوث کند.
💠 نکات ناب از منظومه معارف اسلامی به انتخاب استاد حجهالاسلام روحاله حریزاوی
👇👇👇
🕌 https://eitaa.com/joinchat/906690579C5809b309aa
هدایت شده از خانه طلاب جوان
✅ ماه توسل و توجه و عبادت
🔸 ما وارد #ماه_شعبان شدیم. ماه #عبادت، ماه #توسّل، ماه #مناجات؛ وَ اسمَع دُعائی اِذا دَعَوتُک، وَ اسمَع نِدائی اِذا نادَیتُک؛ فصل مناجات با خدای متعال، فصل مرتبط کردن این دلهای پاکْ با معدن عظمت، با معدن نور؛ این را قدر باید دانست.
🔸 این #مناجات_شعبانیّه یک تحفهای است که در اختیار ما قرار داده شده است. خب ما دعا خیلی داریم، همهی این دعاها هم پر از مضامین عالی است، امّا بعضی یک برجستگی خاصّی دارند.
🔸 ماه #شعبان یک چنین ماهی است؛ دلهای پاک، دلهای نورانی، دلهای جوان، از این موقعیّت بهره بگیرند، استفاده کنند، رابطهتان را با خدا قوی کنید.
🗓 ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
🚩 حلول ماه شعبان مبارک.
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰
🆔 @Khanetolab
با سلام و تبریک میلاد حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه 🌹🌹🌹
يکی از دعاهای امشب با مضامین عالی را از دست ندهید:
اَللّهُمَّ اقْسِمْ لَنا مِنْ خَشْيَتِكَ ما يَحُولُ بَيْنَنا وَبَيْنَ مَعْصِيَتِكَ،
خدايا از خشيتت آنقدر قسمت ما كن، كه بين ما و نافرماني تو حائل شود،
وَمِنْ طـاعَتِكَ ما تُبَلِّغُنا بِهِ رِضْوانَكَ،
و از طاعتت آنقدر كه ما را به خشنوديات برساند،
وَمِنَ الْيَقينِ ما يَهُونُ عَلَيْنا بِهِ مُصيباتُ الدُّنْيا،
و از يقين به قدري كه گرفتاريهاي دنيا را بر ما آسان سازد،
اَللَّـهُمَّ اَمْتِعْنا بِاَسْماعِنا وَاَبْصارِنا وَقُوَّتِنا ما اَحْيَيْتَنا،
خدايا ما را از گوشها و چشمان و توان بدنی تا جایی كه ما را زنده ميداري بهرهمند گردان،
وَاجْعَلْهُ الْوارِثَ مِنّا، وَاجْعَلْ ثارَنا عَلي مَنْ ظَلَمَنا،
و نعمتهای بدنی را وارث ما قرار بده،(قبل از مرگ از من مگیر) و تقاص ما را بر عهده كسي قرار ده كه بر ما ستم روا داشته،
وَانْصُرنا عَلي مَنْ عادانا، وَلا تَجْعَلْ مُصيبَتَنا في دينِنا،
و ما را بر كسي كه با ما دشمني ورزيده ياري ده، و مصيبت ما را در دين ما قرار نده،
وَلا تَجْعَلِ الدُّنْيا اَكْبَرَ هَمِّنا، وَلا مَبْلَغَ عِلْمِنا ،
و دنيا را بزرگترين انديشه و نهايت دانش ما قرار مده،
وَلا تُسَلِّطْ عَلَيْنا مَنْ لا يَرْحَمُنا، بِرَحْمَتِكَ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ،
و آن را كه به ما رحم نمیكند بر ما چيره مكن،
به مهربانيات اي مهربانترين مهربانان.
💠 نکات ناب از منظومه معارف اسلامی به انتخاب استاد حجهالاسلام روحاله حریزاوی
👇👇👇
🕌 https://eitaa.com/joinchat/906690579C5809b309aa
هدایت شده از خانه طلاب جوان
#پای_درس_تفسیر_رهبر 1⃣2⃣
"الَّذينَ قالَ لَهُمُ النّاسُ إِنَّ النّاسَ قَد جَمَعوا لَكُم فَاخشَوهُم فَزادَهُم إيمانًا وَقالوا حَسبُنَا اللَّهُ وَنِعمَ الوَكيلُ" (آلعمران؛ ۱۷۳)
✅ وجود معارف بسیار، در داستانها و حوادث نقل شده در قرآن
🔸 در قرآن، بیان مثل بیان کتابهای بشری نیست که یک فصلبندی بکنند، موضوعبندی بکنند؛ نه، خدای متعال در قرآن گاهی با #یک_کلمه، با یک اشاره، یک دریای معرفت را به سمت انسان سرازیر میکند که اگر چنانچه تدبّر کنیم و ابعاد را بسنجیم، اگر از خرد بشری برای فهم آن استفاده بکنیم، گاهی معارف عجیبی در یک کلمه برای انسان حاصل میشود.
🔸 یا فرض بفرمایید که در ضمن یک #حکایتی که قرآن دارد بیان میکند، کوتاه یا بلند، راجع به پیغمبران یا غیر پیغمبران -که در قرآن داستانهای فراوانی وجود دارد از گذشتگان- در خلال آن، یک مطلبی را به ما تعلیم میدهد و ما از آن استفاده میکنیم.
🔸 مثلاً فرض کنید در خلال گفتگوی دو نفر، یا یک حادثهی معیّنی اتّفاق افتاده، یک بیانی نسبت به آن حادثه در قرآن هست، امّا این بیان اگر چه مربوط به یک حادثه است، امّا مخصوص به آن حادثه نیست؛ این بیان کلّیّت دارد، مثلاً این آیهی شریفهی سورهی آلعمران است: "الَّذینَ قالَ لَهُمُ النّاسُ اِنَّ النّاسَ قَد جَمَعوا لَکُم فَاخشَوهُم فَزادَهُم ایمانًا وَ قالوا حَسبُنَا اللهُ وَ نِعمَ الوَکیل".
🔸 خب این مربوط به ماجرای بعد از #جنگ_اُحُد است؛ بعد از آنکه مسلمانها از جنگ اُحُد، ناموفّق، مجروح، خسته، کوفته، شهیدداده، و مصیبتزده برگشتند، یک عدّه از #منافقین افتادند بین مردم که شما اینجا نشستهاید، امّا دشمنها آنجا حاضرند، نزدیک مدینه یک جایی اجتماع کردهاند و بزودی حمله میکنند پدر شما را درمیآوردند؛
🔸 پیغمبر فرمود فقط آن کسانی که امروز در این حادثه در اُحُد مجروح شدند بیایند؛ شب بلند شدند رفتند آن مجموعه را شکست دادند و برگشتند. اِنَّ النّاسَ قَد جَمَعوا لَکُم؛ منافقین شایعه درست میکردند که بله، پدرتان درآمد، علیه شما دارند چنین میکنند، چنان میکنند، اینها رفتند و غائله را ختم کردند و برگشتند: فَانقَلَبوا بِنِعمَةٍ مِنَ اللهِ وَ فَضلٍ لَم یَمسَسهُم سوء. خب این یک «قضیّه» است، این قضیّه مال یک حادثهی خاص است امّا مخصوص آن زمان نیست؛ #امروز هم هست، در همه ی دورانها هم بوده است.
🔸 هر وقتی که ما از قرآن نسبت به حادثهای شبیه آن حادثه استنطاق بکنیم، از قرآن هدایت بطلبیم، قرآن کریم همین مطلب را در اختیار ما خواهد گذاشت. امروز هم همین جور است؛ امروز هم ممکن است بعضیها بیایند بین ما شایعه درست کنند که مثلاً «فلان دولت، فلان گروه، فلان ابرقدرت، فلان مجموعه دارند علیه شما توطئه میکنند، خلاصه بیچاره شُدید» و مانند اینها ؛ اینجا هم همان است: "فَزادَهُم ایمانًا وَقالوا حَسبُنَا اللهُ وَ نِعمَ الوَکیل".
🔸 البتّه "حَسبُنَا اللهُ وَ نِعمَ الوَکیل" با #نشستن گوشهی خانه جور در نمیآید؛ بایستی آمد وسط #میدان، کما اینکه آنها رفتند وسط میدان. درس این است: بروید وسط میدان، کاری را که لازم است انجام بدهید و بگویید "حَسبُنَا اللهُ وَنِعمَ الوَکیل".
🗓 ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
نقدی بر سخنان دکتر پزشکیان
1.
بیان امیرالمؤمنین، یک قید مهم دارد که متأسفانه ایشان نگفتند و آن اینکه صلحی که رضایت خدا در آن باشد (وَلِلَّهِ فِیهِ رِضیً) نه اینکه بهطور مطلق هر وقت دشمن درخواست صلح کرد بپذیر:
وَلاَ تَدْفَعَنَّ صُلْحاً دَعَاکَ إِلَیْهِ عَدُوُّکَ وَلِلَّهِ فِیهِ رِضیً
(یعنی لازم است کلیه معارف دین و شرایط موجود دیده شوند و رضایت خدا شناخته شود. لذا پذیرش درخواست دشمن در صلاحیت ولی فقیه است نه اینکه بهطور مطلق آن را توصیه کنیم.)
2.
بحث این است که «اگر دشمن از تو درخواست صلح کرد»، نه اینکه تو بروی درخواست صلح کنی.
همانطور که آیهی قبل از آن بیان میکند، وظیفه شما این است که برای جنگ آماده باشید و خودتان را تا میتوانید قوی کنید، تا دشمن بترسد (و درخواست صلح بدهد).
وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اِسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِبٰاطِ اَلْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اَللّٰهِ وَ عَدُوَّکُمْ... ﴿انفال، 60﴾
(البته اساسا آمریکا در خواست صلح نکرده، بلکه در موضع تهدید است؛ تحریم کرده و فشار آورده و میگوید اگر خواسته مرا نپذیرید، همه گزینهها از جمله جنگ نظامی روی میز است)
3.
درمورد آیه «وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهٰا»، جدا از اینکه به نظر عدهای، بعد از نزول آیات سوره برائت و اعلام جنگ با کافران نسخ شد، به فرض عدم نسخ نیز، اگر به آیات قبل و بعد نگاه کنیم، تماما در تحریض مؤمنین به آمادگی برای قتال و ایستادگی در جنگ است و حتی اشاره به این دارد که منافقین، مؤمنین را در زمان جنگ مسخره میکنند که فریب دینشان را خوردهاند. اما متأسفانه تمام آنها نادیده گرفته شده است:
مروری بر آیات سورهی انفال:
جنگ جنگ تا رفع فتنه: وَ قٰاتِلُوهُمْ حَتّٰی لاٰ تَکُونَ فِتْنَةٌ ... (39)
استقامت کنید در جنگ: یٰا أَیُّهَا اَلَّذِینَ آمَنُوا إِذٰا لَقِیتُمْ فِئَةً فَاثْبُتُوا...(45)
خدا و رسول را اطاعت کنید و نزاع نکنید (به قول سردار دلها، دو صدا از جبهه ما شنیده نشود و فقط صدای امام و رهبر):
وَ أَطِیعُوا اللّٰهَ وَ رَسُولَهُ وَ لاٰ تَنٰازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ رِیحُکُمْ... (46)
منافقین و بیماردلان میگویند اینها فریب دینشان را خوردهاند:
إِذْ یَقُولُ اَلْمُنٰافِقُونَ وَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ غَرَّ هٰؤُلاٰءِ دِینُهُمْ... (49)
تقویت نظامی تا حداکثر امکان (نه برجام موشکی!):
وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِبٰاطِ اَلْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اَللّٰهِ وَ عَدُوَّکُمْ... (60)
در این شرایط اگر دشمنان به صلح گرایند، تو هم به صلح گرای:
وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهٰا وَ تَوَکَّلْ عَلَی اَللّٰهِ... (61)
- فرمان جنگ و پذیرش صلح، از اختیارات رهبر است. «فَاجْنَحْ» نفرمود: «فاجنحوا»
باز در آیات بعدی تحریض مؤمنین بهجنگ حتی باجمعیت خیلی کمتر:
یٰا أَیُّهَا اَلنَّبِیُّ حَرِّضِ اَلْمُؤْمِنِینَ عَلَی اَلْقِتٰالِ إِنْ یَکُنْ مِنْکُمْ عِشْرُونَ صٰابِرُونَ یَغْلِبُوا مِائَتَیْنِ... (65)
4.
اسلام دین صلح است، اما صلح با عموم انسانها و مستضعفین و نه صلح با مستکبران و ظالمان. دستور اسلام این است که دشمن ظالمین باشید و یاور مظلومان؛ همچنانکه امیرالمؤمنین میفرمایند: «وَ کُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْنا»
ادامه در پست بعد...
@mosabereh
و اساساً اسلام برای نابودی استکبار و طاغوتها و ایجاد حاکمیت حق و عدل در دنیا آمده:
هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی وَ دِینِ الْحَقِّ لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکونَ ﴿صف، 9﴾
وَ لَقَدْ بَعَثْنٰا فِی کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اُعْبُدُوا اَللّٰهَ وَ اِجْتَنِبُوا اَلطّٰاغُوتَ... ﴿نحل، 36﴾
و صلح با ظالمین و طواغیت معنا ندارد، مگر بهصورت تاکتیکی و موقت برای آمادگی اقدام بعدی که آن هم بنابر تشخیص رهبر است نه لشکریان.
5.
دستور به قتال در راه خدا و برای نجات مستضعفین:
رهبر انقلاب، 6/9/1393: «بحث اینکه آیا جهاد، دفاعی است یا ابتدایی است یا مانند اینها، بحثهای فرعی است؛ بحث اصلی این است: ما لَکُم لا تُقاتِلونَ فی سَبیلِ اللهِ وَ المُستَضعَفینَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الوِلدان؛ چرا جهاد نمیکنید، مقاتله نمیکنید، نبرد نمیکنید در راه خدا - و بلافاصله [میگوید] - و در راه مستضعفین، برای نجات مستضعفین؟ این احساس مسئولیّت است؛ یعنی شما برو جان خودت را به خطر بینداز و جانت را کف دستت بگیر در میدانهای خطر، برای اینکه مستضعفان را نجات بدهی؛ معنای این، همان مسئولیّت است دیگر. یا این حدیث معروفِ مَن اَصبَحَ وَ لَم یَهتَمَّ بِاُمورِ المُسلِمینَ فَلَیسَ بِمُسلِم؛ و از این قبیل، فراوان آیات و روایاتی در متون اسلامی است که این جزو بیّنات اسلام است؛ یعنی اسلام انسان را اینجور خواسته است که مسئول باشد؛ هم نسبت به خود، هم نسبت به نزدیکان خود، هم نسبت به جامعهی خود، هم نسبت به بشریّت مسئول است.»
6.
در این آیه و روایت کلیپ، بحث صلح در زمان جنگ نظامی است، و نه بحث سازش و ارتباط دوستانه.
این یک مغالطهای است که میکنند و عدم جنگ را به معنی لزوم سازش تفسیر میکنند. در حالی که در قرآن داریم:
یا أَیُّهَا النَّبِیُّ جاهِدِ الْکُفّارَ وَ الْمُنافِقِینَ وَ اغْلُظْ عَلَیْهِمْ... (توبه، 73)
و رهبر انقلاب در تفسیر این آیه میفرمایند: «میفرماید جاهِد؛ نمیفرماید قاتِل؛ قاتِل الکُفّارَ و المُنافِقین [قتال] همیشه لازم نیست، امّا جهاد همیشه لازم است. گاهی جهاد، جهاد سیاسی است، گاهی جهاد فرهنگی است، گاهی جهاد نرم است، گاهی جهاد سخت است، گاهی با سلاح است، گاهی با علم است؛ همهی اینها جهاد است امّا در همهی اینها باید توجّه داشت که این جهاد، علیه دشمن است، علیه دشمن بشریّت است، علیه دشمنانی است که به اتّکاء قدرت خود و زر و زور خود، وجود سنگین و مطامع خودشان را بر بشریّت تحمیل میکنند. سازش با آنها معنا ندارد؛ اتَّقِ اللَّهَ وَ لا تُطِعِ الْکافِرِینَ وَ الْمُنافِقِینَ.» (رهبر انقلاب، 27/9/1395)
7.
البته از سایر آیات فهمیده میشود که طرف دشمنی، کفاری هستند که با ما دشمنی دارند نه همه آنها:
لا یَنْهاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذینَ لَمْ یُقاتِلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَ لَمْ یُخْرِجُوکُمْ مِنْ دِیارِکُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَ تُقْسِطُوا إِلَیْهِمْ... (ممتحنه 8)
رهبر انقلاب، 13/8/1399: «سورهی برائت، سورهی جنگ است... این سوره این جور میفرماید: عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّم [رنج شما بر پیامبر اعظم گران میآید]... از این یک نکتهای میشود استفاده کرد و آن، این است که آن خطابهایی که وجود دارد، مربوط به آحاد بیخبر و غافل غیرمسلمان نیست، مربوط به سران کفر است، مربوط به سران استکبار است. خطاب به آن تشکیلاتی که است مسلّط بر سرنوشت جوامع بشریاند که قرآن در یک جا از آنها تعبیر کرده است به «ائمّهی کفر»: فَقاتِلوا اَئِمَّةَ الکُفرِ اِنَّهُم لا اَیمانَ لَهُم... در واقع آن حدّت و شدّتی که قرآن در قبال دشمنان اسلام و کفّار ابراز میکند، در مقابل آن جریانها است. آحاد مردم کفّار، [یعنی] آنهایی هم که دنبال حقّند، مایل به حقّند، عنادی ندارند، غرضی ندارند، همان کسانی هستند که مخاطب آن جملهی زیبا و شریف هستند: عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّم.»
8.
قرآن مملو از آیاتی است که به شدت نهی کرده از اینکه ارتباط دوستانه با دشمنان دین بگیرید. اتفاقاً نشانهی منافقین را همین ارتباط دوستانه دانسته است:
بَشِّرِ اَلْمُنٰافِقِينَ بِأَنَّ لَهُمْ عَذٰاباً أَلِيماً ﴿138﴾ اَلَّذِينَ يَتَّخِذُونَ اَلْكٰافِرِينَ أَوْلِيٰاءَ مِنْ دُونِ اَلْمُؤْمِنِينَ أَ يَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ اَلْعِزَّةَ فَإِنَّ اَلْعِزَّةَ لِلّٰهِ جَمِيعاً ﴿نساء، 139﴾
حزب الشّیطان را همین افراد دانسته (مجادله،19) و حزب الله را کسانی دانسته که ابدا دنبال این دوستی نمیروند (مجادله، 22).
ویژگی پیامبر و همراهان ایشان را اینگونه شمرده:
مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذینَ مَعَهُ اشِدّاءُ عَلَی الْکُفَّار رُحَماءُ بَیْنَهُمْ... (فتح، 29)
و بسیاری از آیات دیگر که نمیبینند یا نمیخواهند ببینند.
ادامه در پست بعد...
@mosabereh
اصل اختلاف برخی جریانات سیاسی با انقلاب اسلامی در سیاست خارجی در همین است که این گزاره اصیل دینی را قبول ندارند:
جنگ نظامی با دشمنان دین همیشه لازم نیست اما جهاد در مقابل آنان واجب همیشگی است. نمیشود به سمت تفاهم با دشمن اصلی که استکبار است رفت.
اولا اسلام اجازه نمیدهد، چون وظیفه ما نابود کردن آن است.
ثانیا شما هم کوتاه بیایی آن دشمن کوتاه نمیآید. او تصمیم دارد هر کانون اصیل دینی را نابود کند. (تجربهی 8 سال دولت برجامی)
ثالثا اگر به سمت او بروی، غیر از اینکه به نتیجه نخواهی رسید، ضرر مهمش این است که خدا تو را رها میکند:
وَ لَا تَرْکَنُواْ إِلی الَّذِینَ ظَلَمُواْ فَتَمَسَّکُمُ النَّارُ وَ مَا لَکُم مِّن دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِیَاءَ ثُمَّ لَا تُنصَرُونَ (هود، 113)
«به ظالمان متمایل نشوید و تکیه نکنید که که موجب میشود آتش شما را فرا گیرد؛ و هیچ ولی و سرپرستی جز خدا نخواهید داشت؛ و یاری نمیشوید!»
البته برخلاف تهمتها، تفکر اسلامی با دنیا سر جنگ ندارد، بلکه همانطور که اشاره شد با عموم کافران هم اگر آنها بنای جنگ و استکبار نداشته باشند نیکی میکند (آنها طرف دعوت حق هستند نه طرف جنگ)، بلکه دنبال نجات بشریت از دست ظالمان است؛ لذا:
- تقابل ما با استکبار است و همیشگی است.
- توافقی اگر صورت میگیرد، نباید به این اصل خدشه وارد کند، به قول آقا نرمش قهرمانانه برای زدن ضربه بعدی است نه شروع دوستی. ضمن اینکه باید تضمین قطعی گرفته شود نه قول شفاهی.
راه رفتن با کری و اظهار محبتها و تضمین دانستن قول کری و ... در مذاکرات قبلی، عدول از این اصل بود که امیدواریم در دور جدید مذاکرات، این اصول به درستی رعایت شوند.
باید بدانیم، کشوری که از جنگیدن میترسد یعنی خوراک خوبی برای حمله است! اگر اظهار ضعف کنی، دشمن تشجیع میشود. راه منطقی همان است که قرآن گفته، اولا کاملا آماده جنگیدن و استقامت در جنگ و شهادت باشید و ثانیا آنقدر قوی شوید که از شما بترسند و خودشان اعلام کنند بیایید صلح کنیم آن موقع شما از موضع بالا گفتگو میکنید.
اعلام لزوم مذاکره در شرایطی که دشمن احساس کند شما ترسیدهاید و توان ندارید، یعنی آنچه در جنگ میخواسته بهدست بیاورد را باید بدون جنگ بدهید تا راضی شود.
فَاسْتَقِمْ كَمٰا أُمِرْتَ وَ مَنْ تٰابَ مَعَك... ﴿هود، 112﴾
@mosabereh