هدایت شده از harizavi_ir
#خبر
💢 جهاد تبیین راهکار مقابله با هجوم شناختی و معرفتی دشمن است
🔹جهاد تبیین، راهکاری برای مقابله با هجوم همهجانبه دشمن
جهاد اساسا فعالیت پرتلاش و پردامنهای است که نقطه مقابل آن دشمن است و دشمن را هدفگیری کرده باشد. جهاد تبیین راهبرد اساسی است برای تقابل با نسل جدید تهاجم فرهنگی ـ که این نسل، همان هجوم ترکیبی و چندجانبه است.
🔸فرهنگ، اکسیژن جامعه است
درباره اهمیت فرهنگ در ارتباط با جهاد تبیین باید اول جایگاه فرهنگ را روشن کنیم. رهبری فرهنگ را هواگونه میدانند؛ یعنی مردم بدون اینکه به صورت مستقیم متوجه باشند، دارند از فرهنگها تغذیه میشوند و بهره میبرند. این تعبیر رهبری حکایت از زیر بنا بودن فرهنگ در همه پدیدهها و رَویههای زندگی است. زیربنا بودن فرهنگ، یعنی بسیاری از موضوعاتی که در ظاهر فرهنگی نیستند، در ریشه متأثر از فرهنگ هستند. پدیدههای اقتصادی، سیاسی، آموزشی و... همگی در فرهنگ ریشه دارند.
🔗 مشروح خبر
🌐https://www.farsnews.ir/news/14001130001009
🔰کانال اطلاعرسانی و انعکاس برنامهها و فعالیتهای حجتالاسلام روحاله حریزاوی
👇
https://eitaa.com/joinchat/1031733362Cf2ea501ab7
هدایت شده از harizavi_ir
💠 اندیشکده رفیعه المصطفی(سلاماللهعلیه) برگزار می نماید:
🔹نشست علمی پژوهشی
🔷 موضوع: نقش نخبگان خواهر در جهاد تبیین
👤 استاد: حجهالاسلام والمسلمین روحاله حریزاوی(قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی)
⏰ زمان: یکشنبه ۸ اسفند ماه ۱۴۰۰، ساعت ۱۰ صبح
🔹مکان: موسسه آموزش عالی حوزوی رفیعه المصطفی(سلاماللهعلیه)
📌 آدرس: تهران، خیابان انقلاب، خیابان وصال شیرازی، خیابان باستانی پاریزی(فردانش سابق)، پلاک ۱
🌐لینک مجازی:
https://www.skyroom.online/ch/rafieh110/pajoohesh.rafieh
🔰کانال اطلاعرسانی و انعکاس برنامهها و فعالیتهای حجتالاسلام روحاله حریزاوی
👇
https://eitaa.com/joinchat/1031733362Cf2ea501ab7
💠 حجاب حق
▪️ یکی از بیانات نورانی حضرت ابی الحسن اول امام کاظم (سَلامُ الله عَلَیه) مطلبی است که بزرگان ما در ادبیات ما از آن بهره های فراوانی بردند. اگر کسی خواست به #لقای_الهی برود، این طور نیست که یک زمان و زمین مخصوص باشد، در جایی باشد و در جایی نباشد، این طور نیست؛ ﴿هُوَ مَعَكُمْ أَینَ ما كُنْتُمْ﴾. چگونه ما خدا را ملاقات نمی کنیم، با اینکه در همه جا هست؟! مگر می شود جایی ذات أقدس الهی نباشد و حضور نداشته باشد؟! این #حجاب از کجاست؟ این #پرده از کجاست؟ چطور ملاقات نمی کنیم؟ حکیم سبزواری و دیگران این را بازگو کردند _ همه اینها مستحضر هستید که #شاگردان_ائمه هستند _ حکیم سبزواری دارد:
پرده ندارد جمال غیر صفات جلال ٭٭٭ نیست بر این رخ نقاب نیست بر این مغز پوست
▪️ الآن پرده آفتاب چیست که ما آفتاب را نمی توانیم ببینیم؟ چون اینکه ما می بینیم نور آفتاب است، نه خود آفتاب؛ اینکه ما می بینیم که می گوییم «آفتاب آمد دلیل آفتاب»، این نور آفتاب است، اینکه خود جِرم آفتاب که نیست. خود آفتاب را هر کسی بخواهد طمع کند که ببیند کور می شود، حتی آن وقت هایی که کسوف هست، سفارش می کنند که با چشم مسلّح ببینید. آفتاب با این چشم دیدنی نیست، چه رسد به خالق آفتاب! حرف حکیم سبزواری این است که غیر از نور خدا چیزی حاجب او نیست:
پرده ندارد جمال غیر صفات جلال ٭٭٭ نیست بر این رخ نقاب نیست بر این مغز پوست
جناب #حکیم_سبزواری این را از کجا استفاده کردند؟ چه اینکه جناب #حافظ هم همین راه را رفته است که «تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز»؛
اینها از کجا استفاده کردند؟ از بیان نورانی أبی الحسن (سَلامُ الله عَلَیه) که این را مرحوم إبن بابویه قمی نقل کرد _ این چه بیان عرشی ای است!_ فرمود: «لَیسَ بَینَهُ وَ بَینَ خَلْقِهِ حِجَابٌ غَیرُ خَلْقِهِ احْتَجَبَ بِغَیرِ حِجَابٍ مَحْجُوبٍ وَ اسْتَتَرَ بِغَیرِ سِتْرٍ مَسْتُور»؛ حضرت فرمود بین خدا و خلق، حجابی غیر از #خود_خلق نیست! تا آدم خود را می بیند، دیگر او را نمی بیند؛ خود این فرد حجاب است، حجاب دیگری نیست، در و دیوار که حجاب نیست.
#سالروز_شهادت_امام_کاظم_علیه_السلام
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1397/06/06
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از harizavi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تحریف واقعیت❗️
فرمان جهاد تبیین در برابر تحریف و جریان جنگ شناختی است.
🔰کانال اطلاعرسانی و انعکاس برنامهها و فعالیتهای حجتالاسلام روحاله حریزاوی
👇
https://eitaa.com/joinchat/1031733362Cf2ea501ab7
هدایت شده از مرکز تعالی مدیران انقلاب اسلامی
26.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 افتتاح تلویزیون تعالی
❇️ پشت صحنه اولین برنامه تلویزیون تعالی+مصاحبه با قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی
✅ کانال رسمی مرکز تعالی مدیران انقلاب اسلامی
🆔 @taali2
هدایت شده از مرکز تعالی مدیران انقلاب اسلامی
21.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 چگونگی جریان سازی در عرصه #تبیین
❇️ #حجت_الاسلام_حریزاوی (قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی)
💠 بخشی از برنامه این هفته تلویزیون تعالی
✅ کانال رسمی مرکز تعالی مدیران انقلاب اسلامی
🆔 @taali2
9.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👈 علما تعبیری دارند، اینکه عصمت اکتسابی مقدمه عصمت اعطایی از سوی خداوند متعال میباشد، عصمتی که انسان با اراده خودش از دوران کودکی آن را به دست میآورد.
👈خداوند انسان را معصوم میآفریند و این ما هستیم که با حسن اختیار و یا سوء اختیار خودمان آن عصمت را رفته رفته تضعیف و یا تقویت میکنیم.
👈پیامبر، یک بعثتی در درون خودش ایجاد کرد و این بعثت درونی باعث شد که خداوند او را برای نجات انسانها مبعوث کند.
💠 نکات ناب از منظومه معارف اسلامی به انتخاب استاد حجهالاسلام روحاله حریزاوی
👇👇👇
🕌 https://eitaa.com/joinchat/906690579C5809b309aa
هدایت شده از خانه طلاب جوان
✅ ماه توسل و توجه و عبادت
🔸 ما وارد #ماه_شعبان شدیم. ماه #عبادت، ماه #توسّل، ماه #مناجات؛ وَ اسمَع دُعائی اِذا دَعَوتُک، وَ اسمَع نِدائی اِذا نادَیتُک؛ فصل مناجات با خدای متعال، فصل مرتبط کردن این دلهای پاکْ با معدن عظمت، با معدن نور؛ این را قدر باید دانست.
🔸 این #مناجات_شعبانیّه یک تحفهای است که در اختیار ما قرار داده شده است. خب ما دعا خیلی داریم، همهی این دعاها هم پر از مضامین عالی است، امّا بعضی یک برجستگی خاصّی دارند.
🔸 ماه #شعبان یک چنین ماهی است؛ دلهای پاک، دلهای نورانی، دلهای جوان، از این موقعیّت بهره بگیرند، استفاده کنند، رابطهتان را با خدا قوی کنید.
🗓 ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
🚩 حلول ماه شعبان مبارک.
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰
🆔 @Khanetolab
با سلام و تبریک میلاد حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه 🌹🌹🌹
يکی از دعاهای امشب با مضامین عالی را از دست ندهید:
اَللّهُمَّ اقْسِمْ لَنا مِنْ خَشْيَتِكَ ما يَحُولُ بَيْنَنا وَبَيْنَ مَعْصِيَتِكَ،
خدايا از خشيتت آنقدر قسمت ما كن، كه بين ما و نافرماني تو حائل شود،
وَمِنْ طـاعَتِكَ ما تُبَلِّغُنا بِهِ رِضْوانَكَ،
و از طاعتت آنقدر كه ما را به خشنوديات برساند،
وَمِنَ الْيَقينِ ما يَهُونُ عَلَيْنا بِهِ مُصيباتُ الدُّنْيا،
و از يقين به قدري كه گرفتاريهاي دنيا را بر ما آسان سازد،
اَللَّـهُمَّ اَمْتِعْنا بِاَسْماعِنا وَاَبْصارِنا وَقُوَّتِنا ما اَحْيَيْتَنا،
خدايا ما را از گوشها و چشمان و توان بدنی تا جایی كه ما را زنده ميداري بهرهمند گردان،
وَاجْعَلْهُ الْوارِثَ مِنّا، وَاجْعَلْ ثارَنا عَلي مَنْ ظَلَمَنا،
و نعمتهای بدنی را وارث ما قرار بده،(قبل از مرگ از من مگیر) و تقاص ما را بر عهده كسي قرار ده كه بر ما ستم روا داشته،
وَانْصُرنا عَلي مَنْ عادانا، وَلا تَجْعَلْ مُصيبَتَنا في دينِنا،
و ما را بر كسي كه با ما دشمني ورزيده ياري ده، و مصيبت ما را در دين ما قرار نده،
وَلا تَجْعَلِ الدُّنْيا اَكْبَرَ هَمِّنا، وَلا مَبْلَغَ عِلْمِنا ،
و دنيا را بزرگترين انديشه و نهايت دانش ما قرار مده،
وَلا تُسَلِّطْ عَلَيْنا مَنْ لا يَرْحَمُنا، بِرَحْمَتِكَ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ،
و آن را كه به ما رحم نمیكند بر ما چيره مكن،
به مهربانيات اي مهربانترين مهربانان.
💠 نکات ناب از منظومه معارف اسلامی به انتخاب استاد حجهالاسلام روحاله حریزاوی
👇👇👇
🕌 https://eitaa.com/joinchat/906690579C5809b309aa
هدایت شده از خانه طلاب جوان
#پای_درس_تفسیر_رهبر 1⃣2⃣
"الَّذينَ قالَ لَهُمُ النّاسُ إِنَّ النّاسَ قَد جَمَعوا لَكُم فَاخشَوهُم فَزادَهُم إيمانًا وَقالوا حَسبُنَا اللَّهُ وَنِعمَ الوَكيلُ" (آلعمران؛ ۱۷۳)
✅ وجود معارف بسیار، در داستانها و حوادث نقل شده در قرآن
🔸 در قرآن، بیان مثل بیان کتابهای بشری نیست که یک فصلبندی بکنند، موضوعبندی بکنند؛ نه، خدای متعال در قرآن گاهی با #یک_کلمه، با یک اشاره، یک دریای معرفت را به سمت انسان سرازیر میکند که اگر چنانچه تدبّر کنیم و ابعاد را بسنجیم، اگر از خرد بشری برای فهم آن استفاده بکنیم، گاهی معارف عجیبی در یک کلمه برای انسان حاصل میشود.
🔸 یا فرض بفرمایید که در ضمن یک #حکایتی که قرآن دارد بیان میکند، کوتاه یا بلند، راجع به پیغمبران یا غیر پیغمبران -که در قرآن داستانهای فراوانی وجود دارد از گذشتگان- در خلال آن، یک مطلبی را به ما تعلیم میدهد و ما از آن استفاده میکنیم.
🔸 مثلاً فرض کنید در خلال گفتگوی دو نفر، یا یک حادثهی معیّنی اتّفاق افتاده، یک بیانی نسبت به آن حادثه در قرآن هست، امّا این بیان اگر چه مربوط به یک حادثه است، امّا مخصوص به آن حادثه نیست؛ این بیان کلّیّت دارد، مثلاً این آیهی شریفهی سورهی آلعمران است: "الَّذینَ قالَ لَهُمُ النّاسُ اِنَّ النّاسَ قَد جَمَعوا لَکُم فَاخشَوهُم فَزادَهُم ایمانًا وَ قالوا حَسبُنَا اللهُ وَ نِعمَ الوَکیل".
🔸 خب این مربوط به ماجرای بعد از #جنگ_اُحُد است؛ بعد از آنکه مسلمانها از جنگ اُحُد، ناموفّق، مجروح، خسته، کوفته، شهیدداده، و مصیبتزده برگشتند، یک عدّه از #منافقین افتادند بین مردم که شما اینجا نشستهاید، امّا دشمنها آنجا حاضرند، نزدیک مدینه یک جایی اجتماع کردهاند و بزودی حمله میکنند پدر شما را درمیآوردند؛
🔸 پیغمبر فرمود فقط آن کسانی که امروز در این حادثه در اُحُد مجروح شدند بیایند؛ شب بلند شدند رفتند آن مجموعه را شکست دادند و برگشتند. اِنَّ النّاسَ قَد جَمَعوا لَکُم؛ منافقین شایعه درست میکردند که بله، پدرتان درآمد، علیه شما دارند چنین میکنند، چنان میکنند، اینها رفتند و غائله را ختم کردند و برگشتند: فَانقَلَبوا بِنِعمَةٍ مِنَ اللهِ وَ فَضلٍ لَم یَمسَسهُم سوء. خب این یک «قضیّه» است، این قضیّه مال یک حادثهی خاص است امّا مخصوص آن زمان نیست؛ #امروز هم هست، در همه ی دورانها هم بوده است.
🔸 هر وقتی که ما از قرآن نسبت به حادثهای شبیه آن حادثه استنطاق بکنیم، از قرآن هدایت بطلبیم، قرآن کریم همین مطلب را در اختیار ما خواهد گذاشت. امروز هم همین جور است؛ امروز هم ممکن است بعضیها بیایند بین ما شایعه درست کنند که مثلاً «فلان دولت، فلان گروه، فلان ابرقدرت، فلان مجموعه دارند علیه شما توطئه میکنند، خلاصه بیچاره شُدید» و مانند اینها ؛ اینجا هم همان است: "فَزادَهُم ایمانًا وَقالوا حَسبُنَا اللهُ وَ نِعمَ الوَکیل".
🔸 البتّه "حَسبُنَا اللهُ وَ نِعمَ الوَکیل" با #نشستن گوشهی خانه جور در نمیآید؛ بایستی آمد وسط #میدان، کما اینکه آنها رفتند وسط میدان. درس این است: بروید وسط میدان، کاری را که لازم است انجام بدهید و بگویید "حَسبُنَا اللهُ وَنِعمَ الوَکیل".
🗓 ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
نقدی بر سخنان دکتر پزشکیان
1.
بیان امیرالمؤمنین، یک قید مهم دارد که متأسفانه ایشان نگفتند و آن اینکه صلحی که رضایت خدا در آن باشد (وَلِلَّهِ فِیهِ رِضیً) نه اینکه بهطور مطلق هر وقت دشمن درخواست صلح کرد بپذیر:
وَلاَ تَدْفَعَنَّ صُلْحاً دَعَاکَ إِلَیْهِ عَدُوُّکَ وَلِلَّهِ فِیهِ رِضیً
(یعنی لازم است کلیه معارف دین و شرایط موجود دیده شوند و رضایت خدا شناخته شود. لذا پذیرش درخواست دشمن در صلاحیت ولی فقیه است نه اینکه بهطور مطلق آن را توصیه کنیم.)
2.
بحث این است که «اگر دشمن از تو درخواست صلح کرد»، نه اینکه تو بروی درخواست صلح کنی.
همانطور که آیهی قبل از آن بیان میکند، وظیفه شما این است که برای جنگ آماده باشید و خودتان را تا میتوانید قوی کنید، تا دشمن بترسد (و درخواست صلح بدهد).
وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اِسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِبٰاطِ اَلْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اَللّٰهِ وَ عَدُوَّکُمْ... ﴿انفال، 60﴾
(البته اساسا آمریکا در خواست صلح نکرده، بلکه در موضع تهدید است؛ تحریم کرده و فشار آورده و میگوید اگر خواسته مرا نپذیرید، همه گزینهها از جمله جنگ نظامی روی میز است)
3.
درمورد آیه «وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهٰا»، جدا از اینکه به نظر عدهای، بعد از نزول آیات سوره برائت و اعلام جنگ با کافران نسخ شد، به فرض عدم نسخ نیز، اگر به آیات قبل و بعد نگاه کنیم، تماما در تحریض مؤمنین به آمادگی برای قتال و ایستادگی در جنگ است و حتی اشاره به این دارد که منافقین، مؤمنین را در زمان جنگ مسخره میکنند که فریب دینشان را خوردهاند. اما متأسفانه تمام آنها نادیده گرفته شده است:
مروری بر آیات سورهی انفال:
جنگ جنگ تا رفع فتنه: وَ قٰاتِلُوهُمْ حَتّٰی لاٰ تَکُونَ فِتْنَةٌ ... (39)
استقامت کنید در جنگ: یٰا أَیُّهَا اَلَّذِینَ آمَنُوا إِذٰا لَقِیتُمْ فِئَةً فَاثْبُتُوا...(45)
خدا و رسول را اطاعت کنید و نزاع نکنید (به قول سردار دلها، دو صدا از جبهه ما شنیده نشود و فقط صدای امام و رهبر):
وَ أَطِیعُوا اللّٰهَ وَ رَسُولَهُ وَ لاٰ تَنٰازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ رِیحُکُمْ... (46)
منافقین و بیماردلان میگویند اینها فریب دینشان را خوردهاند:
إِذْ یَقُولُ اَلْمُنٰافِقُونَ وَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ غَرَّ هٰؤُلاٰءِ دِینُهُمْ... (49)
تقویت نظامی تا حداکثر امکان (نه برجام موشکی!):
وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِبٰاطِ اَلْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اَللّٰهِ وَ عَدُوَّکُمْ... (60)
در این شرایط اگر دشمنان به صلح گرایند، تو هم به صلح گرای:
وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهٰا وَ تَوَکَّلْ عَلَی اَللّٰهِ... (61)
- فرمان جنگ و پذیرش صلح، از اختیارات رهبر است. «فَاجْنَحْ» نفرمود: «فاجنحوا»
باز در آیات بعدی تحریض مؤمنین بهجنگ حتی باجمعیت خیلی کمتر:
یٰا أَیُّهَا اَلنَّبِیُّ حَرِّضِ اَلْمُؤْمِنِینَ عَلَی اَلْقِتٰالِ إِنْ یَکُنْ مِنْکُمْ عِشْرُونَ صٰابِرُونَ یَغْلِبُوا مِائَتَیْنِ... (65)
4.
اسلام دین صلح است، اما صلح با عموم انسانها و مستضعفین و نه صلح با مستکبران و ظالمان. دستور اسلام این است که دشمن ظالمین باشید و یاور مظلومان؛ همچنانکه امیرالمؤمنین میفرمایند: «وَ کُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْنا»
ادامه در پست بعد...
@mosabereh
و اساساً اسلام برای نابودی استکبار و طاغوتها و ایجاد حاکمیت حق و عدل در دنیا آمده:
هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی وَ دِینِ الْحَقِّ لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکونَ ﴿صف، 9﴾
وَ لَقَدْ بَعَثْنٰا فِی کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اُعْبُدُوا اَللّٰهَ وَ اِجْتَنِبُوا اَلطّٰاغُوتَ... ﴿نحل، 36﴾
و صلح با ظالمین و طواغیت معنا ندارد، مگر بهصورت تاکتیکی و موقت برای آمادگی اقدام بعدی که آن هم بنابر تشخیص رهبر است نه لشکریان.
5.
دستور به قتال در راه خدا و برای نجات مستضعفین:
رهبر انقلاب، 6/9/1393: «بحث اینکه آیا جهاد، دفاعی است یا ابتدایی است یا مانند اینها، بحثهای فرعی است؛ بحث اصلی این است: ما لَکُم لا تُقاتِلونَ فی سَبیلِ اللهِ وَ المُستَضعَفینَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الوِلدان؛ چرا جهاد نمیکنید، مقاتله نمیکنید، نبرد نمیکنید در راه خدا - و بلافاصله [میگوید] - و در راه مستضعفین، برای نجات مستضعفین؟ این احساس مسئولیّت است؛ یعنی شما برو جان خودت را به خطر بینداز و جانت را کف دستت بگیر در میدانهای خطر، برای اینکه مستضعفان را نجات بدهی؛ معنای این، همان مسئولیّت است دیگر. یا این حدیث معروفِ مَن اَصبَحَ وَ لَم یَهتَمَّ بِاُمورِ المُسلِمینَ فَلَیسَ بِمُسلِم؛ و از این قبیل، فراوان آیات و روایاتی در متون اسلامی است که این جزو بیّنات اسلام است؛ یعنی اسلام انسان را اینجور خواسته است که مسئول باشد؛ هم نسبت به خود، هم نسبت به نزدیکان خود، هم نسبت به جامعهی خود، هم نسبت به بشریّت مسئول است.»
6.
در این آیه و روایت کلیپ، بحث صلح در زمان جنگ نظامی است، و نه بحث سازش و ارتباط دوستانه.
این یک مغالطهای است که میکنند و عدم جنگ را به معنی لزوم سازش تفسیر میکنند. در حالی که در قرآن داریم:
یا أَیُّهَا النَّبِیُّ جاهِدِ الْکُفّارَ وَ الْمُنافِقِینَ وَ اغْلُظْ عَلَیْهِمْ... (توبه، 73)
و رهبر انقلاب در تفسیر این آیه میفرمایند: «میفرماید جاهِد؛ نمیفرماید قاتِل؛ قاتِل الکُفّارَ و المُنافِقین [قتال] همیشه لازم نیست، امّا جهاد همیشه لازم است. گاهی جهاد، جهاد سیاسی است، گاهی جهاد فرهنگی است، گاهی جهاد نرم است، گاهی جهاد سخت است، گاهی با سلاح است، گاهی با علم است؛ همهی اینها جهاد است امّا در همهی اینها باید توجّه داشت که این جهاد، علیه دشمن است، علیه دشمن بشریّت است، علیه دشمنانی است که به اتّکاء قدرت خود و زر و زور خود، وجود سنگین و مطامع خودشان را بر بشریّت تحمیل میکنند. سازش با آنها معنا ندارد؛ اتَّقِ اللَّهَ وَ لا تُطِعِ الْکافِرِینَ وَ الْمُنافِقِینَ.» (رهبر انقلاب، 27/9/1395)
7.
البته از سایر آیات فهمیده میشود که طرف دشمنی، کفاری هستند که با ما دشمنی دارند نه همه آنها:
لا یَنْهاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذینَ لَمْ یُقاتِلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَ لَمْ یُخْرِجُوکُمْ مِنْ دِیارِکُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَ تُقْسِطُوا إِلَیْهِمْ... (ممتحنه 8)
رهبر انقلاب، 13/8/1399: «سورهی برائت، سورهی جنگ است... این سوره این جور میفرماید: عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّم [رنج شما بر پیامبر اعظم گران میآید]... از این یک نکتهای میشود استفاده کرد و آن، این است که آن خطابهایی که وجود دارد، مربوط به آحاد بیخبر و غافل غیرمسلمان نیست، مربوط به سران کفر است، مربوط به سران استکبار است. خطاب به آن تشکیلاتی که است مسلّط بر سرنوشت جوامع بشریاند که قرآن در یک جا از آنها تعبیر کرده است به «ائمّهی کفر»: فَقاتِلوا اَئِمَّةَ الکُفرِ اِنَّهُم لا اَیمانَ لَهُم... در واقع آن حدّت و شدّتی که قرآن در قبال دشمنان اسلام و کفّار ابراز میکند، در مقابل آن جریانها است. آحاد مردم کفّار، [یعنی] آنهایی هم که دنبال حقّند، مایل به حقّند، عنادی ندارند، غرضی ندارند، همان کسانی هستند که مخاطب آن جملهی زیبا و شریف هستند: عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّم.»
8.
قرآن مملو از آیاتی است که به شدت نهی کرده از اینکه ارتباط دوستانه با دشمنان دین بگیرید. اتفاقاً نشانهی منافقین را همین ارتباط دوستانه دانسته است:
بَشِّرِ اَلْمُنٰافِقِينَ بِأَنَّ لَهُمْ عَذٰاباً أَلِيماً ﴿138﴾ اَلَّذِينَ يَتَّخِذُونَ اَلْكٰافِرِينَ أَوْلِيٰاءَ مِنْ دُونِ اَلْمُؤْمِنِينَ أَ يَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ اَلْعِزَّةَ فَإِنَّ اَلْعِزَّةَ لِلّٰهِ جَمِيعاً ﴿نساء، 139﴾
حزب الشّیطان را همین افراد دانسته (مجادله،19) و حزب الله را کسانی دانسته که ابدا دنبال این دوستی نمیروند (مجادله، 22).
ویژگی پیامبر و همراهان ایشان را اینگونه شمرده:
مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذینَ مَعَهُ اشِدّاءُ عَلَی الْکُفَّار رُحَماءُ بَیْنَهُمْ... (فتح، 29)
و بسیاری از آیات دیگر که نمیبینند یا نمیخواهند ببینند.
ادامه در پست بعد...
@mosabereh