eitaa logo
محکمات
2.1هزار دنبال‌کننده
442 عکس
161 ویدیو
28 فایل
🔺نکات ناب از منظومه معارف اسلامی 🔺اندیشه‌های حجت‌الاسلام حریزاوی مدیر کانال @ADMIN_Harizavi
مشاهده در ایتا
دانلود
12.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴⚡️، بخشی از بهانه دشمن است، اگر فقط به مسئله حجاب پرداختید، در این باختید! 🔺دوقطبی هایی را به جامعه تحمیل می‌کنند که حجاب یا اجباری باشد یا اختیاری، حالت دیگری را فرض نمی‌کنند. 🔺حجت‌الاسلام قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی مرکز تعالی مدیران انقلاب اسلامی
🔻دعوت به مناظره 🖊 مهدی جمشیدی ۱- من به دلایلی که در بندهای پیش رو می‌آیند، هیچ تمایلی به مطالعه و نقد نوشته‌های آقای محسن حسام‌مظاهری ندارم، اما متن اخیر ایشان که مشتمل بر «تحریف آشکار» و «تخریب موذیانه» نسبت به منطق حکمرانیِ آیت‌الله خامنه‌ای بود، مرا به موضع‌گیری قاطع و صریح واداشت. گویا او نیز دریافته است که می‌توان با «روایت‌پردازیِ دروغین» به جان نظام افتاد و موریانه‌وار، چهارچوب‌های هویّتی و سرمایۀ اجتماعی‌اش را جَوید. براین‌اساس، ایشان را به «مناظرۀ عمومی و زنده» دربارۀ آنچه که نوشته است دعوت می‌کنم. نباید نوشت و گریخت، بلکه باید نشست و پاسخ گفت. ۲- نمی‌دانم «تکرارِ ملالت‌بارِ یک تک‌ایده» را باید چه نام نهاد. وی آن‌قدر سخن ابتدایی‌اش را «تکرار» کرده است که نخوانده می‌توان حدس زد که چه نوشته است. این‌همه اصرار بر تکرار و بازگفتن، مایۀ شگفتی‌ست. ما با «تداومِ بی‌حاصلِ یک فکرِ بی‌کشش و نحیف» روبرو هستیم. او زیر «آوارِ کلیشه» مانده است و رهایی ندارد. نوشته‌هایش کمترین نشانی از «طراوت» و «تازگی» و «نشاط» و «پویایی» ندارند و از یک نقطه، فراتر نمی‌روند. او همه‌چیز را از «یک دریچه» می‌بیند و تفسیر می‌کند. ۳- از سوی دیگر، داشته‌اش همین است و بس. همین «تک‌ایده»، شده است «خودِ او» و ازاین‌رو، انکارش هم نفیِ خودش است. در واقع، این اصرار برای او، حیثیّتی شده است و دفاع او از آن، «هویّتی» است نه «حقیقتی». او ناشیانه به‌جای این‌که دست‌کم به بهانۀ تغییر قلمرو مطالعاتی یا تجدید مسألۀ معرفتی، این ایده را به خاک بسپارد و از آن گذر کند، خاکِ تعصّب بر باقی عمرش ریخته است. او نه «شهامتِ بازگشت» دارد و نه «زیرکیِ عبور»، بلکه «متوقف» مانده است و در پیلۀ تنگ و تاریکِ یک ایده، دست‌وپا می‌زند. ۴- اما همین تک‌ایده نیز، آفریدۀ خودش نیست، بلکه «اقتباسی» است. این ایده در «جامعه‌شناسیِ دین»، رونق داشته و شاید نخستین بار، علی شریعتی آن را به صورت تفصیلی و مقایسه‌ای به ادبیّات اجتماعی ما وارد کرده است. در دهۀ هفتاد، این ایده به دست جریانِ «روشنفکریِ سکولار» افتاد و اینان از آن برای تقابل با انقلاب و الگوی دین‌داریِ برآمده از آن بهره بردند؛ هر چند در نقطۀ مقابل علی شریعتی حرکت کردند و بر وی تاختند. او پس از دهه‌ها، تازه از راه رسیده است و همان را تکرار می‌کند تا شاید با موج‌سواری بر آن، خاکریزی برای حمله به انقلاب بسازد. پس کار او، «تکرارِ تکرار» است. وی قدرتِ «آفرینشِ فکری» ندارد و ذهنش زاینده نیست. «متوقف در گذشته» است، نه «متّکی بر گذشته». اندیشه‌اش، «گره‌یاب» نیست و هنر «مسأله‌پردازی» ندارد. ازاین‌رو، یک ایدۀ نخ‌نما و پوسیده را به میدان آورده است. ۵- تأسّف‌بارتر این‌که «پاسخ» او نیز خلّاقانه نیست، بلکه «تکراری» و حتّی «غلط» و «متناقض» است. بدون شک، او در این زمینه، صدها قدم از علی شریعتی عقب‌تر است. یکی از سخنرانی‌های علی شریعتی در پنجاه سال پیش، بر آثارِ امروز او ترجیح دارد؛ چه از جهت «عمقِ فهم» و چه از جهت «اتقان تدبیر». حتّی همین مقایسۀ محدود و موردی نیز مرا شرمنده می‌سازد؛ چراکه با نوشته‌هایی مواجهیم که عقب‌ماندگیِ معرفتیِ رسوایی را به نمایش می‌گذارند. او هرچه توانسته، مسأله را خراب کرده است؛ تا آنجا که باید گفت سهم او، «خراب‌کردن مسأله» بوده است. تصوّر کرده که می‌تواند با «دستکاری‌های کودکانه»، قدمی به پیش بردارد، درحالی‌که حتّی توان «بازتولید گذشته» را نیز نداشته است. ۶- جالب این‌که وی تاکنون از «ظاهرگرایی» می‌نالید و بر «مناسک» می‌تاخت، اما این‌بار در نوشته‌اش بر «باطن‌گرایی» شمشیر کشیده و «معنا» را ملامت کرده است. تعجب نمی‌کنم از این تناقض‌های بزرگ؛ چون آنچه که می‌نویسد «عداوت» است نه «علم». می‌خواهد بر تن انقلاب، «زخم» بنشاند نه «مرهم». ذهنش از جامِ «لجاجت» می‌نوشد و دلش با «کینه»، عقد اخوت بسته است. ازاین‌رو، هرچه که می‌نویسد «نیش» است و «حاشیه» و «طعنه» و «وارونه‌نمایی». حقیقت، حلقۀ مفقودۀ نوشته‌هایش است. نوشته‌های او، «واقعیّت‌های دینیِ جامعۀ ایران» را منعکس نمی‌کنند، بلکه از «واقعیّت‌های درونیِ او» حکایت می‌کنند؛ چنان‌که نشان می‌دهند که او چه می‌خواهد و در پی یافتن کدام دستاویز برآمده است. آنچه که در نظر او مهم است، نه یکپارچگیِ دستگاهِ معرفتی‌اش است و نه واقع‌نماییِ گفته‌هایش، بلکه فرسودن اسلامِ انقلابی و انکار فتوحاتِ فرهنگیِ انقلاب است. می‌خواهد انقلاب را ناکارآمد و شکست‌خورده معرفی کند. ما با یک نیرویِ شبه‌علمیِ کمین‌کرده مواجه هستیم که در پوشش دین‌پژوهیِ جامعه‌شناختی، کارنامۀ فرهنگیِ انقلاب را همانند کارشناسان و تحلیل‌گرانِ غرب‌نشین تحلیل می‌کند. امروز باید با این «دیگری‌های ایران‌نشین»، دست‌به‌گریبان شد و آنها را به میدانِ کارزارِ فکری افکند. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
⁉️ مساله کلیدی در مواجهه با فضای مجازی 🔸 حضرت امام در شرح میفرمایند مبارزه با شیطان از «» آغاز میشود. خیال به منزله مرز است اگر آنجا جلوی شیطان ایستادیم، میتوانیم به پیروزی امیدوار باشیم و اگر آنجا شکست بخوریم در بقیه میدانها جلوگیری از شیطان سخت میشود. حالا منظور از خیال چیست؟ وقتی شیطان یک تصویر یا تصور از گناه یا اهانت به یک دوست به خاطر اشتباهش یا ... را در ذهن ما جلوه میدهد به محض خطور این تصور یا تصویر اگر جلوی آن ایستادیم و اجازه گسترش آن را ندادیم و از آن منصرف شدیم جلوی شیطان در خیال ایستاده ایم اما اگر به آن خیال پر و بال دادیم و پسندیدیم و خودمان هم اختیارا با آن تصور یا تصویر اولیه همراه شدیم آن وقت در خیال از شکست خورده‌ایم و نتیجه این شکست آن است که عمل ما تابعی از خواست شیطان خواهد بود و جلوگیری از آن خیلی سخت است. 🔸 شاید از این باب است روایاتی مثل "من اصغی الی ناطق فقد عبده فان کان الناطق عن الله فقد عبد الله و و ان کان الناطق ینطق عن لسان ابلیس فقد عبد ابلیس". بنابراین دقت روی ورودی‌های ذهنی‌مان مهم است. از کجا و چه کسی میگیریم؟ این بسیار مهم است. چون اینجا راحت‌ترین جایی است که ما میتوانیم در برابر شیطان و القائات او بایستیم و همین جا هم باید بایستیم وگرنه اگر این جا را که به منزله مرز است، شکست خوردیم ایستادن در برابر او خیلی مشکل میشود. به تعبیر روایت خود اینکه از چه کسی میگیریم و به سخن چه کسی گوش میکنیم مهم است. این روایت دقیقا روی همین نقطه استراتژیک ایستاده است که ما اجازه نداریم از هر کسی و از هر جایی بشنویم. باید «ورودی» خودمان را کنترل و مدیریت کنیم. 🔸 اما امروزه این نکته مهم دچار مشکلی جدی شده است. قبل از شکل گیری مردم اجازه انتخاب داشتند و هر انتخابی هزینه‌ای داشت مثلا برای رفتن پای منبر یک منبری باید وقت میگذاشتیم و به مسجد یا حسینیه یا مجلسی میرفتیم و هر کسی را هم انتخاب نمیکردیم برای گوش دادنمان ارزش قائل بودیم. رادیو و تلوزیون هم همیشه همراه ما نبودند اما امروزه ورودی‌ها خیلی در دسترس و همیشگی شده است و فقط کافی است گوشی‌ای که در دستمان هست را نگاه کنیم. این باعث شده است نسبت به «ورودی» خودمان حساس نباشیم و این «عدم حساسیت» غفلت بزرگی است. ما حق نداریم گوش جان و ذهن و دل خودمان را در اختیار هر کسی قرار بدهیم. اول باید مطمئن باشیم آن کس از خدا میگوید بعد به او گوش دهیم. 🔸 اجتماع ما و مردممان باید بدانند هر کسی و هر تحلیلی و هر تصویری ارزش شنیدن و دیده شدن را ندارد. این دقیقا برای «» ما لازم است. اگر میخواهیم فارغ از فضای اغوای شیطان از مسیرهایی مثل شهوت و غضب بتوانیم «درست فکر» کنیم باید «ورودی» خودمان را مراقبت کنیم. 🔸 حضور بی حساب و کتاب در فضای مجازی بخصوص برای کودکان و نوجوانان آن هم در فضاهایی مثل که سرزمین اشغالی است و دشمن در آن هرگونه که بخواهد مدیریت میکند مثل خودکشی است. اینجا اگر روی خودمان مدیریت نکنیم بعد نمیتوانیم روی عمل نوجوان و جوانمان مدیریت کنیم. حتی بقیه اقشار و مردم عادی هم دقیقا باید متوجه باشند برای حراست از «آزادی‌شان» هم که شده ضروری است رعایت کنند. این مساله با در نظر گرفتن دو مساله بسیار جدی‌تر میشود. 🔸 «» و اینکه مردم به صورت روزمره تحت تاثیر بلکه تحت بمباران اطلاعات و تحلیلها و دروغها و ... هستند و این آرام آرام «ذهنیت» ها را تخریب میکند و ذهنیتها لاجرم در اعمال ظاهر میشوند. 🔸 «دشمنی» دشمن که با بازی‌های رسانه‌ای او مغفول واقع میشود. این واقعیت که دشمن صلاح مردم ایران را نمیخواهد و به دنبال اسارت آنها است با کارهای حرفه ای رسانه ای نباید کمرنگ شود. هر چقدر حساسیت مردم نسبت به دشمنی و جنایات دشمن بالاتر برود تاثیر رسانه‌ای او بر مردم هم کمتر میشود. 🔸 این نکته اولین جایی است که باید در تعامل مردم عزیزمان با فضای مجازی اصلاح شود. درکنار مطالبه از مدیران و مسوولان کشور برای راه اندازی هر چه سریعتر شبکه ملی اطلاعات و پرهیز از میدان دادن به بسترهایی که کاملا در اختیار دشمن است مانند اینستاگرام و واتس‌اپ ضروری است مردم متوجه اهمیت آنچه که میبینند و میخوانند، باشند. ✍ نویسنده: 🌐 @neshanha 🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
هدایت شده از کانال حسین دارابی
🔸چرا فوتبال زیباست؟! چرا اعدام زیباست... "آیت الله حائری شیرازی " ⚽️ این فوتبال، یک جامعه کوچک است که مجرم دارد، قاضی دارد، زندان دارد، اخراج دارد. همه این چیزهایی که در جامعه هست در فوتبال هست. منتها یک جامعه کوچک است، یک دنیای کوچک است، قوانینتان را بر مبنای این وضع کنید. ⚽️ ببینید، قوانین فوتبال هر جریمه‌اش، به شدت است. مثلاً در منطقه جریمه وقتی که یک کسی یک خلافی را می‌کند، یا با دستش توپ را می‌گیرد، این موجب پنالتی است. بازی فوتبال است، بنا بوده که با پا بازی کنید. حالا که دستت را آوردی در کار، جریمه‌اش پنالتی است. ما می‌بینیم که کارشناسانه عمل شده در فوتبال. قوه مقننه و قوه مجریه و قوه قضاییه‌اش هماهنگ کار می‌کنند که این جامعۀ زیبا را بوجود آورده اند. ⚽️ در فوتبال، دادنش هم زیبا است. دادن هم زیبا است. طرف را هم که اخراج می‌کنند، زیبا است. مردم می‌برند، نه اینکه ناراحت بشوند. معنایش این است که در احکام جامعه هم اگر اعدامش، به موقع باشد، زیبا است. نباید از حکم اعدام ترسید. ببینید چه کار کرد؟ وقتی کارت قرمز داد یعنی از بازی برو بیرون؛ اعدام هم یعنی از بازی برو بیرون. ⚽️ کارت زرد و قرمز، . کسی که را بداند، می‌فهمد که دست دزد را قطع کردن، بسیار قشنگ است. صد در صد قشنگ است. صد در صد زیبا است. چرا؟ یک دست قطع کن، ! یک دست قطع کن، یک عالَم نفس بکشد! راحت بشود! چقدر روی دیوار خانه‌ها سیخ برای امنیت آویزان کرده‌اند، قفل روی قفل، قفل روی قفل! چه فایده دارد؟ این زندگی است؟! این زندگی است که زن امنیت نداشته باشد بخواهد بیاید در کوچه؟ کار این آقا که مزاحم ناموس مردم می‌شود، زشت است، اما دار زدن او قشنگ است. ⚽️ عالَم نمی‌فهمد، می‌گویند اعدام کردن، خشونت است. بیچاره ها! شما اینهمه سال که زندان درست کردید در اروپا، چندتا دزد را از دزدی بازداشتید؟ شما که دیگر مشکل بیکاری ندارید، پس این چیست؟ شما راهی ندارید غیر از همان کاری که در فوتبال می‌کنید! همان را عمل کنید. کارت زرد لازم است. زندان، کارت زرد است. اعدام، کارت سرخ است. به او می‌گوییم اگر نمی‌توانی در این بازی شرکت کنی، لایقش نیستی، از بازی بیرون برو. ⚽️ اگر داور این کار را نمی‌کرد، هر کس که بود، پهلوان‌تر بود، توپِ او می‌رفت در گل. چینی‌ها ریز و کوچک هستند، کره‌ای‌ها ریز و کوچک هستند، آفریقایی‌هایی هیکل‌دار و درشت‌اند. این‌ها وقتی با هم مسابقه می‌دهند، چینی‌ها برنده می‌شوند. حالا اگر واقعاً به زور و هیکل بود، محال بود چینی‌ها یک گل به آنها بزنند! یک هُلی به آنها می‌دادند و پرتشان می‌کردند آن طرف. اما الآن این چینی، از لای دست و پای این‌ها رد می‌شود، گل می‌کند، اما آنها دست به او بزنند! عالَم همین است. بروید هرچه در فوتبال پیدا کردید از جامعه و حکومت مطالبه کنید. @haerishirazi 👈 عضوشوید @hosein_darabi
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در دیدار معاون پژوهش حوزه: ❇️ حوزه باید توجه ویژه به فلسفه و مباحث عقلی داشته باشد/ قطب فرهنگی اسلام «عقل» است ◻️ حوزه باید توجه ویژه به فلسفه و مباحث عقلی داشته باشد و شبهات علمی را پاسخ دهد، چرا که قطب فرهنگی اسلام «عقل» است و این می‌تواند در برابر کانت و امثال کانت و فلاسفه غربی بایستند. ◻️ در اندلس سابق مساجد بزرگی وجود داشت و فقهای نام آوری همچون ابن حزم اندلسی و ابن رشدبودند اما شبهات و قلم فلاسفه کاری کرد که این مساجد، تبدیل به کلیسا شد و این کلیسا هم تبدیل به انبار شد و الان نیز این خطر وجود دارد و حوزه باید برای دفع شبهات علمی ورود کند. حوزه وقتی زنده است که به قرآن بر گردد. ما اگر قرآنی فکر کنیم، در کنار مسجد سازی و شهر سازی، باید به فکر امنیت هم باشیم، حوزه نیز مسئول تأمین امنیت هست و باید در این عرصه هم وارده شده و نظر دهد؛ لذا باید مطالعات، مقالات و پایان نامه هایی را با این موضوع مورد بررسی قرار دهد. https://hawzahnews.com/xbZXS @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
هدایت شده از harizavi_ir
32.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️🔸ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه و تشریح علم دینی از منظر علمای اسلام 🔸♨️ صحبت‌های حجت‌الاسلام حریزاوی در برنامه تلویزیونی اینترنتی تعالی کانال رسمی @harizavi_ir
🔴⚡️پیام در رابطه با لزوم اقامه و ضرورت حضور مؤمنین در این مراسم؛ 🔺بسم الله الرحمن الرحیم اللهم اسقنا الغیث و انشر علینا رحمتک سلام علیکم ان شاالله مؤمنان با جدیت در این استغاثه شرکت کنند که دعای هر شخصی در نتیجه کار قطعا تاثیرگذار است و حداقل انجام تکلیف در تضرع بسوی خدای سبحان است که اگر کوتاهی در تکلیف شود و مشکلاتی برای مومنان ایجاد شود، تمام کسانی که می‌توانستند در این استغاثه شریک باشند ورحمت و رضای الهی را تقاضا کرده و گشایش ایجاد کنند، مورد سوال قرار می‌گیرند. مرکز تعالی مدیران انقلاب اسلامی
🔴⚡️استغاثه و تضرع به درگاه الهی و اقامه ! 🔺 با حضور و کارشناسان برنامه در مسجد مقدس جمکران 🔺جمعه دوم دی‌ماه - ساعت ۹ صبح 🔺حرکت از بلوار پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم، میدان آل‌یس به سمت مسجد مقدس جمکران مرکز تعالی مدیران انقلاب اسلامی
01(1).mp3
6.23M
🎙فایل صوتی خارج فقه حکمرانی فضای مجازی 👤استاد عبدالکریم فرحانی 📅جلسه یکم/چهار شنبه1400.07.21 🆔@ostad_farhani
8.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴⚡️نباید بدنه مومن و انقلابی ما موضعی بگیرند که پازل دشمن را کامل می‌کند! 🔺نقشه دشمن و تنها راه ساقط کردن نظام، از بین بردن بدنه‌ی مردمی جمهوری اسلامی است. 🔺حواسمان به سازی دشمن باشد. سدی در برابر تکمیل باشیم! هدف دشمن ایجاد ناامنی و جدا کردن مردم از حکومت است! مرکز تعالی مدیران انقلاب اسلامی