🔴 نماز آخرین روز ماه ذیالحجه
نمازی که باعث میشود سال را با خیر به پایان ببریم
🔸برای آخرین روز ماه ذیالحجه که روز آخر سال قمرى نیز است، مرحوم «سیّدبن طاووس» نقل کرده که در این روز دو رکعت نماز مىخوانى و در هر رکعت، یک مرتبه سوره «حمد» و ده مرتبه سوره «قل هو اللّه» و ده مرتبه «آیةالکرسى» را مىخوانى و پس از نماز مىگویى:
🔹اللّهُمَّ ما عَمِلْتُ فى هذِهِ السَّنَةِ مِنْ عَمَل نَهَیْتَنى عَنْهُ وَلَمْ تَرْضَهُ،
▫️خدایا آنچه انجام دادم در این سال از اعمالى که مرا از آن نهى فرمودى و راضى بدان نبودى
🔹ونَسیتُهُ وَلَمْ تَنْسَهُ،
▫️و من آن را فراموش کردم ولى تو فراموشش نکردى
🔹ودَعَوْتَنى اِلَى التَّوْبَةِ بَعْدَ اجْتِرائى عَلَیْکَ،
▫️و مرا به بازگشت بهسویت خواندى بعد از دلیرى کردنم بر تو،
🔹اللّهُمَّ فَاِنّى اَسْتَغْفِرُکَ مِنْهُ فَاغْفِرْ لى،
▫️خدایا من از آن اعمال آمرزش مىطلبم پس بیامرز آنها را
🔹وما عَمِلْتُ مِنْ عَمَل یُقَرِّبُنى اِلَیْکَ فَاقْبَلْهُ مِنّى،
▫️و هر عملى که انجام دادم از اعمالى که مرا به تو نزدیک گرداند پس آن را از من قبول کن
🔹ولا تَقْطَعْ رَجآئى مِنْکَ یاکَریمُ.
▫️و قطع مکن امیدم را از خودت اى بزرگوار.
🔸وقتى چنین کردى شیطان مىگوید: واى بر من! هرچه در مدّت این سال زحمت کشیدم (و او را وسوسه کردم) با این عمل، همه را از بین برد و سالش را به خیر پایان داد!
📚 اقبال الاعمال، ج٢، ص٥١٧
هدایت شده از هر روز با شهدا
#شهدا
🌷سر سفره عقد نشسته بودیم، عاقد که خطبه را خواند، صدای اذان بلند شد.
حسین برخاست، وضو گرفت و به نماز ایستاد
دوستم کنارم ایستاد و گفت:
این مردبرای تو شوهر نمیشود!
متعجب و نگران پرسیدم: چرا؟
گفت: کسی که اینقدر به نماز و مسائل عبادیاش مقید باشد، جایش توی این دنیا نیست!🌷
✍️خاطرهای از شهید #حسین_دولتی
صبحتون شهدایی.....❣
🌷@shahedan_aref
هدایت شده از استاد عابدینی
هدایت شده از سعداء/حجت الاسلام راجی
ریال ایران #کمارزشترین_پول_دنیا!
ازاین خبر چه برداشتی میشود؟
اینکه"وضع اقتصادی مردم ایران ازهمۀ کشورهای دنیا بدتراست" درحالی که ارزش پول ملی، #هیچ_ربطی به رفاه ندارد. چرا که با حذف صفرها، میتوان یکشبه ارزش پول ملی رابسیاربالا برد؛ درحالی که رفاه عمومی هیچ تغییری نمیکند.
〰〰〰〰〰〰
پیش از ورود به بحث توجه به این نکته ضروری است که مطالب زیر #به_آن_معنا_نیست که امروزه وضع اقتصادی مردم، بسیارخوب است، درحالیکه متاسفانه در #دهه90 مشکلات اقتصادی بسیارزیاد بود و #مسئولین باید باروحیه جهادی مشکلات راحل کنند.
هدف فقط این جمله است که:«ارزش اسمی پول ملی، تعیینکنندۀ وضعیت رفاه مردم یک کشورنیست»
○○○○○○○○○○○○○○○○○○
اما #توضیح_مطلب
این یک واقعیت است که امروز، ریال ایران کمارزشتر از سایر ارزهای ملی است. اما از این گزاره معمولاً یک برداشت کاملاً اشتباه میشود؛ وقتی چنین خبری را میشنویم ناخودآگاه گمان میکنیم وضع اقتصاد ایران از همهی کشورهای دنیا بدتر است و متوسط رفاه یک ایرانی، از رفاه افراد سایر کشورها کمتر است. باید بدانیم ارزش پول ملی، هیچ ربطی به رفاه ندارد. چرا که اولاً با حذف صفرها، میتوان یکشبه ارزش پول ملی را بسیار بالا برد؛ در حالی که در رفاه عمومی هیچ تغییری رخ نمیدهد. در ثانی، بررسی وضعیت درآمد در کنار ارزش پول ملی است که میتواند وضعیت قدرت خرید مردم را نشان دهد.
🔴 ارزش اسمی پول ملی یعنی آن چیزی که روی پول نوشته شده است. مثلاً در سال 2020 هر هزار تومان ما تقریباً برابر با 20 افغانی افغانستان بوده است! هزار کجا و 20 کجا. با نگاه اول، بهنظر میرسد باید وضع اقتصاد ما از اقتصاد افغانستان بدتر باشد. اما دقیقتر که میشویم، میبینیم درآمد سرانه در افغانستان در سال 2020 میلادی (بر اساس آمارهای بانک جهانی) بهطور متوسط برابر با 39 هزار و 741 افغانی یعنی معادل 2 میلیون و 185 هزار تومان در سال بوده است؛ این در حالی است که درآمد سرانه در ایران در سال 2020 (مطابق آمارهای بانک جهانی) برابر با 46 میلیون و 900 هزار تومان در سال بود.
بنابراین مهم نیست که ارزش یک افغانی نزدیک به 550 ریال است. مهم آن است که بدانیم دریافتی و حقوق افراد چقدر است. در نسبت بین حقوق و ارزش پول ملی است که قدرت خرید معنا پیدا میکند.
نه مهم است که عدد درآمد سرانه اسمی در ایران از همه جا بالاتر است، و نه مهم است که ارزش اسمی پول ملی ما پایینترین در دنیاست!
مهم این است که بدانیم قدرت خرید مردم ما بهطور متوسط در دنیا چه رتبهای دارد.
🔹بر اساس آمارهای بانک جهانی، ایران در سال 2020 میلادی در شاخص قدرت خرید سرانه رتبهی 85م دنیا را از میان 197 کشور کسب کرده است؛ یعنی اگر جهان را به دو نیمه تقسیم کنیم، ما در نیمهی بالایی قرار داریم و بهطور میانگین، قدرت خرید مردم در 112 کشور از ما ایرانیان کمتر است. این نشان میدهد که اسکناسهای بیارزشترین پول دنیا، چندان هم بیارزش نیست و توانسته قدرت خرید ایرانیان را از 112 کشور بالاتر نگه دارد.
🔸 این یعنی چه!؟
یعنی اگر چه ارزش ریال از ارزش پول ملی 197 کشور کمتر است اما درآمد مردم ما به ریال، به اندازهای هست که بتوانیم با حقوقمان، کالاها و خدماتی را بخریم که مردم 112 کشور پایینتر از ما، توان تهیهاش را ندارند.
جالب آنکه برآوردهای صندوق بینالمللی پول نشان میدهد که قدرت خرید سرانه در ایران، تا سال 2027 بالاتر هم خواهد رفت.
🔴 بسیاری از کشورها بودهاند که در چهل سال اخیر، #صفرهای_پولشان را حذف کردند. همین امروز اگر ما 4 صفر را حذف کنیم، ارزش پول ملی از 81 کشور جهان بهتر میشود و تقریباً معادل ارزش پول ملی نیکاراگوئه خواهد شد. این در حالیاست که قدرت خرید مردم نیکاراگوئه هماکنون بر اساس آمارهای بانک جهانی، بهطور متوسط یکسوم قدرت خرید ایرانیان است.
👈 نتیجه آنکه #ارزش_اسمی_پول_ملی، تعیینکنندهی وضعیت رفاه مردم یک کشور نیست و اسکناسهای ریال نیز آنقدرها که رسانههای زرد میگویند، بیارزش نیست!
🔹 ویراست و توئیت #حجت_الاسلام_راجی در رابطه با ارزش پول ملی
♦️ صفحه ویراستی حجتالاسلامراجی
💢 نصب ویراستی
💠 اندیشکده راهبردی سعداء
🆔 @soada_ir
هدایت شده از harizavi_ir
🔰 وارد شدن به معرکهای چند هزار نفره؛ یکّه و یکتنه و تنها
یک.
اگر «گودال قتلگاه» محل عمیقترین و زیباترین و بالاترین عبادتی باشد که برای خدای متعال انجام شده،
فقط یک نفر را پیدا میکنیم که در چنین جایی با اباعبدالله همراه شده.
یعنی تنها شریک ِ «اباعبدالله» در این «عبادت»، «عبدالله» است
چه «پدری» و چه «پسری»
برای رسیدن به چنین مقامی از چه گردنهای عبور کرده؟
حدس من:
وارد شدن به معرکهای چند هزار نفره؛ یکّه و یکتنه و تنها
پس شب و روز پنجم محرم، شب و روز امیدواری ما ترسوها به جرأتی است که
یک کودک [لفظی معادل با معنای مدّنظر وجود ندارد] به تاریخ دمیده
دو.
موقعی که مجاهدان، تهران را فتح کردند و خطر، شیخ را تهدید میکرد، من فکر کردم شیخ حتماً به سفارتخانههای خارجی پناه برده و یا گریخته است. وقتی به خانهاش رسیدم، دیدم در باز است. مرا که دید، به شوخی گفت, «لولههنگ دانهای چند است؟!» (سوراخ موشها چند است؟) سپس خندید و گفت: «همه ترسیدند و توی سوراخ موش رفتند» یکی از حضار به شیخ گفت: «آقا! شما که میدانستید با مخالفت نتیجهای نمیگیرید، چرا مخالفت کردید؟ از اول معلوم بود که از پس این ها بر نمیآیید.» شیخ گفت:
«تا اگر صد سال بعد از این بعضی از مسلمانان به قعر زیر زمین و داخل سردابها رفتند و در آنجا با کمال ترس درد دل کردند و گفتند صد سال قبل عدهای دست به دست هم دادند و ریشۀ اسلام را کندند، لااقل یک نفر بگوید که در میان آن عده یک آخوند طبرسی و یارانش بودند که مخالفت کردند!» میرزا جواد سعدالدوله به شیخ پیشنهاد کرد که بیرق «هلند» را بر بالای خانهتان بزنید؛ دیگر حتی لازم نیست به سفارت هلند تشریف بیاورید. زمانی هم که مشروطهخواهان تهران را گرفته بودند، اینطور نبود که جرئت داشته باشند به سفارت خارجی تعرض کنند، و میترسیدند. شیخ در پاسخ به این پیشنهاد، خندید و به استهزا گفت: «آقای سعدالدوله باید بیرق ما را بر روی سفارت اجنبی بزنند. چطور ممکن است که صاحب شریعت که من یکی از مبلغین احکام آن هستم، اجازه فرماید به خارج از شریعت آن پناهنده شوم؟!» آنگاه آیۀ شریفۀ «... وَلَنْ یَجعلَ اللهُ للکافرینَ علیَ المؤمنینَ سبیلاَ». و چند آیۀ دیگر را خواند و سپس ادامه داد: «من حاضرم صد مرتبه زنده شوم و ایرانیان و مسلمین مرا مثله کنند و بسوزانند، ولی به اجنبی پناهنده نشوم.»
[نمونهای معاصر از وارد شدن به یک معرکه چند هزار نفره؛ یکّه و یکتنه و تنها]
و
کودکی [لفظی معادل با معنای مدّنظر وجود ندارد] که «نوّاب عامّ» را تربیت کرده و پرورش داده...
سه.
《قدرتها و ابرقدرتها و نوکران آنها مطمئن باشند که
اگر خمینی یکّه و تنها هم بماند
به راه خود
که راه مبارزه با کفر و ظلم و شرک و بت پرستی است
ادامه میدهد
و به یاری خدا در کنار بسیجیان جهان اسلام، این پابرهنههای مغضوب دیکتاتورها،
خواب راحت را از دیدگان جهانخواران و سرسپردگانی که به ستم و ظلم خویشتن اصرار مینمایند سلب خواهد کرد.》
پیام به حجاج بیتالله الحرام ۱۳۶۶/۶/۵
[نمونهای امروزین از وارد شدن به یک معرکه جهانی؛ یکّه و یکتنه و تنها]
و
کودکی [لفظی معادل با معنای مدّنظر وجود ندارد] که «نوّاب عام» را تربیت کرده و پرورش داده...
🖊محمدصادق حیدری
———————————————
🔊 کانال رسمی #استاد_حریزاوی
✅ @harizavi_ir
—————————————
هدایت شده از harizavi_ir
🌑مرحوم شیخ عباس قمی( ره) در اعمال روز عاشورا نوشته با این جمله زیریکدیگر را تعزیت بگوئید و از خداوند بخواهید شما را از خونخواهان امام حسین (ع) در رکاب امام زمان (عج) قرار دهد:
🌑 اعظم الله اجورنا بمصابنا بالحسین علیه السلام و جعلنا و ایاکم من الطالبین بثاره مع ولیه الامام المهدی من آل محمد علیه السلام
همچنانکه اولین خواسته ما در زیارت عاشور همین است ان یرزقنی طلب ثارک مع امام منصور من اهل بیت محمد صلی الله علیه وآله.
هدایت شده از فصل فرهنگ | فلاح شیروانی
• اندیشه و تحلیل •
#الگوی_ویرایش_نهادهای_اجتماعی
#آموزش_و_پرورش
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
▫️ راه بیراه
٢
یکی از نظریّههای پایه در اندیشۀ اجتماعی امام و رهبری این است که : «ارادۀ ملی جانمایه پیشرفت همه جانبه و حقیقی است»(بیانیه).
حضرت آقا این اندیشه را قرآنی میداند و مطابق تعلیم قرآنی معتقد است اگر «ارادۀ ملی» شکل بگیرد به دنبال آن معجزه رخ میدهد؛ چون خدا خود به میان میآید و دست در کار ویرایش زندگی و موجودیّت حیات بشری میبرد.
«معجزههاى اجتماعى برخلاف معجزۀ اژدها شدنِ عصاى موسى است؛ چون آنطور معجزهها ربطى به ارادۀ انسان ندارد؛ اما معجزههاى اجتماعى بهطور مستقيم به ارادۀ انسانها ارتباط پيدا مىكند؛
«إِنَّ اَللّٰهَ لاٰ يُغَيِّرُ مٰا بِقَوْمٍ حَتّٰى يُغَيِّرُوا مٰا بِأَنْفُسِهِمْ»(رعد،١١)»(١۶/ ۴/ ١٣٨٣)
امام میفرمود اگر ملت اراده کند هیچ قدرتی در جهان یارای ایستادن مقابل او را ندارد.
این همان تنها راهی است که امام برای مقابله با نظام سلطه یافت، قیام عمومی مردم :
«همۀ راههاى ممكن در این كشور تجربه شد و همه ناكام و ناموفّق از آب درآمد، و بهتدریج یأس دلها را فراگرفت. آن نيرويى كه میتوانست در مقابل رژيم پهلوى به معناى واقعىِ كلمه بايستد، ملت بود؛ يعنى بايد همۀ ملت به صحنه میآمد»(١۴/ ٣/ ٨۴)
این دو بزرگوار واقعاً معتقدند در این صورت معجزه رخ میدهد، کما این که هردو «انقلاب اسلامی ایران» را حادثهای از این قبیل تحلیل مینمودند.
این را چه کسی باور میکند؟ طبعاً فقط مؤمنان.
این را چه کسی به کار میگیرد؟ طبعاً همین مؤمنان.
مؤمنان اگر بخواهند به این آموزه عمل کنند باید چه کنند؟
این الگو در بیانیه و توضیحات اول خرداد ٩٨ (دربارۀ بیانیه) بیان شده است؛ یعنی این آموزۀ اصیل انقلاب در ابتدای دهۀ پنجم انقلاب زمینۀ تجلی و صراحت پیدا کرده است. از منظر قرآنی این یعنی رشد و این یعنی پیشرفت واقعی و این روایت درست انقلاب است.
ایشان وقتی که جوانان را به قیام برای حل مسأله دعوت می کنند و شناسایی مسائل و ارائۀ راه حل و حل را برعهدۀ خودشان میگذارند و نهایتاً برای عاقلانه و متین و متمرکز شدن کار و جلوگیری از نوعی بلبشو و آشفتهکاری میگویند باید «جریانهای حلقههای میانی» (متشکل از جمعی باتجربه و نخبه) شکل بگیرد و حلقههای میانی را هم نه رهبری نه دولت و نه نهادهای حاکمیتی میدانند(تصریح میکنند که باید از خود متن باشد)، نشان میدهد که دارند تلاش میکنند مبتنی بر همین دیدگاه یک قیام ملی برای حل مسائل حیات اجتماعیمان رقم بزنند.
«بتواند این کاروان عظیم جامعه را
و مهمتر از همه جوانهای جامعه را به پیش ببرد» (٩٨/٣/١)
البته ثمرۀ نزدیک این ورود این است که :
«نتیجۀ اینها چه میشود؟
کشاندن نسل جوان متعهّد به عرصهٔ مدیریّت کشور،
که یکی از دوستان گِله میکردند که جوانها را به عرصۀ مدیریّت راه نمیدهند. خب چه جوری وارد عرصۀ مدیریّت میشوند؟
ورود در عرصۀ مدیریّت برای نسل جوان از این راهها اتّفاق میافتد»
و نتیجۀ بلندتر آن این است که :
«اگر نسل جوان وارد عرصۀ مدیریّت شد، و مدیران ارشد نظام از جملۀ جوانهای متعهّد [شدند] ــ که من گفتم جوانهای متعهّد حزباللهی، یعنی واقعاً باید حزباللهی باشند؛ به معنای درست کلمۀ حزباللهی [که طبعاً نگاه قرآنی و انقلابی دارد] ــ
آن وقت آن حرکت عمومی کشور طبعاً استمرار پیدا میکند، سرعت پیدا میکند و انجام میگیرد»
┄┅••؛••┅┄
اینجا یک بحث پیش می آید و آن این که اگر این قیام بخواهد شکل بگیرد جریانی به موازات دولت تشکیل خواهد شد. در آن صورت چرا دولت تشکیل دادیم و چرا داریم اینقدر برای آن تره خرد می کنیم؟
بحث ادامه دارد ...
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✿ شاخه گل صلوات، هدیه به حضرت عباس که مایۀ امید بود، سلام الله علیه.
☘️@faslefarhang