eitaa logo
محکمات
325 دنبال‌کننده
439 عکس
159 ویدیو
28 فایل
🔺نکات ناب از منظومه معارف اسلامی به انتخاب حجه‌الاسلام حریزاوی 🔺ارتباط با مدیر کانال @ADMIN_Harizavi
مشاهده در ایتا
دانلود
مرحوم علامه طهرانی: اگر صفات باطنی انسان تغییر کند، خدا هم مقدّرات انسان را عوض می‌کند.
هدایت شده از رهبر حوزه‌ها
9.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید| پاسخ رهبر انقلاب به شبهه ناصبی بودن مردم فلسطین 📡 در بحبوحه‌ی این حرف‌ها، یک وقت دیدیم که ویروسی دارد تکثیر مثل می‌کند؛ دائم می‌روند پیش بعضی از بزرگان، بعضی از علماء، بعضی از محترمین، که آقا! شما دارید به کی‌ کمک میکنید؛ اهل غزه ناصبی‌اند! ۱۳۸۸/۰۲/۲۳ @Khamenei_Hawzah
🔴 وظیفه ما در قبال اسلام چیست؟ ⚠️ اسلام فقط نیست؛ معارف هم هست. 🔸️ حوزه، مرکز آموزش اسلامی است. اسلام باید فهمیده شود. اسلام فقط آموزش معرفت نیست؛ این معارف هم جزو اسلام است. 🔹️ یک وقت اسلام را فقط اصول و فروع و ارزش‌ها و سبک زندگی و آئین حکمرانی می‌دانیم که باید یاد بگیریم، لکن این بخشی از کارهای حوزه‌ها است، بخشی از اسلام است. 🔸️ بخش دیگر، کردن این حقایق در بطن زندگی مردم است. اسلام فقط توحید نیست، اسلام عبارت است از . 👈 شما موظفید به‌عنوان عالم دین، اسلام را محقق کنید؛ این کاری است که امام بزرگوار کرد. را بخوانید امام به معنای واقعی کلمه حکیم بود و حکمت در رفتار او موج میزد. این کاری که حوزه‌ی علمیه در زمان مبارزات اخیر انجام داد، درست وظیفه‌ی حوزه بود. امام در رأس بود و طلاب و بزرگان حوزه همراهی می‌کردند. 🔹️ طلبه‌ی آن روز، هم میرفت مردم را می‌کرد و می‌کرد و هم نیش خود را به آن کسی که باید بزند می‌زد. 🔺️ حوزه‌ی آن روز، آن کاری را که باید، کرد. امروز هم که نظام اسلامی تشکیل شده و ما منتظر تشکیل دولت اسلامی و جامعه‌ی اسلامی و تمدن اسلامی هستیم، حوزه مسئولیت دارد. باید بنشینید و فکر کنید. 🔈 ۹۸/۲/۱۸
هدایت شده از روزنه
🔸جملاتی زیبا از شهید محمد مهدی لطفی نیاسر از شهدای حمله اسراییل به سوریه که بر روی سنگ قبر آن شهید بزرگوار نقش بسته است : 🔻 اجر کسانی است که در زندگی خود مدام در حال درگیری با نفسند و زمانی که نفس سرکش خود را رام نمودند خداوند به مزد این جهاد اکبر شهادت را روزی آن ها خواهد کرد. نقل از کانال: روزهای زندگی @rozaneebefarda
🔴 آیا مجازیم ناامید شویم؟ ✴️ یک چیزهایی ممکن است شما مشاهده کنید که برای شما ناپسند باشد؛ فرض کنید فلان شخصیّت یا در کار فلان مسئول در فلان قوّه برای شما ناخوشایند است. اگر صد مورد از این حوادث را هم مشاهده می‌کنید، نشوید؛ این آن توصیه‌ی و من است. ناامید نشوید! 🌺 همه چیز است برای ما، همه چیز است برای ما. همان طور که اشاره کردم، ما یک ملّتی هستیم که عوامل در پیرامون ما و در درون ما به‌مراتب بیشتر است از عوامل مأیوس‌کننده و ناامید‌کننده. این عوامل مژده‌دهنده را ببینید، پیدا کنید، به آنها دل‌گرم بشوید، به خدای متعال کنید، قصدتان را و نیّتتان را خالص کنید و بدانید که خدای متعال شما را کمک خواهد کرد و مدد خواهد کرد. ان‌شاءالله همه‌ی شماها ، یعنی همین تمدّنِ آمریکاییِ منحط و را به لطف الهی خواهید دید. 🎙 ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
✨برخی از اعمال شب آخر ماه مبارک رمضان از مفاتیح الجنان 👌شب بسیار مبارکى است و از براى این شب چند عمل است: اول: غسل دوم: زیارت امام حسین علیه‌السلام سوم:خواندن سوره انعام و کهف و یس و صد مرتبه أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ چهارم: بخواند این دعا را که شیخ کلینى از حضرت صادق علیه السلام نقل کرده:  اللَّهُمَّ هَذَا شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أَنْزَلْتَ فِیهِ الْقُرْآنَ وَ قَدْ تَصَرَّمَ وَ أَعُوذُ بِوَجْهِکَ الْکَرِیمِ یَا رَبِّ أَنْ یَطْلُعَ الْفَجْرُ مِنْ لَیْلَتِی هَذِهِ أَوْ یَتَصَرَّمَ شَهْرُ رَمَضَانَ وَ لَکَ قِبَلِی تَبِعَةٌ أَوْ ذَنْبٌ تُرِیدُ أَنْ تُعَذِّبَنِی بِهِ یَوْمَ أَلْقَاکَ پنجم: بخواند دعاى یا مدبر الامور که در اعمال شب بیست و سوم گذشت ششم: وداع کند ماه رمضان را به دعاهاى وداع که شیخ کلینى و صدوق و شیخ مفید و طوسى و سید بن طاوس رضوان‌الله‌علیهم نقل کرده‌اند و شاید بهترین آنها دعاى چهل و پنجم صحیفه کامله باشد و سید بن طاوس روایت کرده است از حضرت صادق علیه‌السلام که: هر که در شب آخر ماه رمضان وداع کند آن ماه شریف را و بگوید: اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِیَامِی لِشَهْرِ رَمَضَانَ وَ أَعُوذُ بِکَ أَنْ یَطْلُعَ فَجْرُ هَذِهِ اللَّیْلَةِ إِلا وَ قَدْ غَفَرْتَ لِی ،حق تعالى او را پیش از آنکه صبح کند بیامرزد و توبه و انابه را روزی او فرماید.
💐 حلول ماه شوّال و عید سعید فطر مبارک باد. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 🔸 به منظور کمک به سیل‌زدگان نیازمند شماره حساب آیت‌الله‌ فرحانی(مدظله)، جهت واریز فطریه اعلام می‌شود: 5859831089345226 👈 بانک تجارت؛ به نام عبدالکریم فرحانی
شماره کارت سیدفقیر جهت واریز زکات فطره سادات ۵۸۵۹۸۳۱۰۱۶۳۴۷۶۵۹ لواسانی
🔴 وظیفه اخلاقی روحانیون چیست؟ اگر ما از زیّ متعارف روحانیت خارج بشویم و خدای نخواسته، توجه به مادیات بکنیم، درصورتی که خودمان را با اسم روحانی معرفی می‌کنیم، این منتهی ممکن است بشود به این‌که روحانیت شکست بخورد. من این نگرانی که همیشه در دلم هست این است که من خوف این را دارم که آنها [مردم] برای خاطر ما و شنیدن حرف ما به بهشت بروند و ما برای خاطر این‌که خودمان مهذب نبودیم به جهنم. و این خجالت را انسان کجا ببرد که این‌ها برای خاطر ما به آن مقامات رسیده‌اند و ما برای خاطر هواهای نفسانی به این درجه سفلی‌. این یک خوفی است که بسیاری از اوقات من متذکرش هستم. 📚 صحیفه نور امام خمینی(ره)، ج۱۸، صفحه ۱۳
💢 سه نظریه در مورد انسان و رسيدن به يگانگي‌‌‌‌‌ 👈 1- نظریه ماتریالیستی 👈 2- نظریه ایده آلیستی 👈 3- نظریه رئالیستی 🔰 شهید آیت الله مطهری 🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🌿 مسئله به يگانگي رسيدن واقعيت وجودي انسان در يک نظام رواني و در يک جهت انساني و تکاملي و همچنين رسيدن جامعه انسان به يگانگي و يکپارچگي در يک نظام اجتماعي هماهنگ تکاملي، و متقابلًا مسئله تجزيه شخصيت فردي انسان به قطبهاي مختلف و قطعه قطعه شدن واقعيت وجودي او به بخشهاي ناهماهنگ و تجزيه جامعه انسان به «من» ها و به گروهها و طبقات متضاد و متناقض و ناهماهنگ، مسائلي هستند که همواره انديشه‌‌‌‌‌ها را به خود معطوف داشته‌‌‌‌‌اند. در اينجا سه‌‌‌‌‌گونه نظريه است: 🌐 الف. نظريه ماترياليستي‌‌‌‌‌ 🔺اين نظريه که تنها به ماده مي‌‌‌‌‌انديشد و براي روان هيچ‌‌‌‌‌گونه اصالتي قائل نيست، مدعي است آنچه فرد انسان را از جنبه رواني و جامعه انسان را از نظر اجتماعي تجزيه و متلاشي مي‌‌‌‌‌کند و به صورت قطبهاي ناهماهنگ در مي‌‌‌‌‌آورد، تعلق اختصاصي اشياء به انسان (مالکيت) است. اين، اشياء هستند که با تعلق اختصاصي‌‌‌‌‌ خود به انسان، انسان را از نظر فردي و رواني و از نظر اجتماعي قطعه‌‌‌‌‌قطعه مي‌‌‌‌‌کنند. 🔺در فجر تاريخ، انسان به صورت اجتماعي و به صورت «ما» مي‌‌‌‌‌زيست؛ «من» وجود نداشت؛ يعني «من» را حس نمي‌‌‌‌‌کرد، «ما» را حس مي‌‌‌‌‌کرد؛ وجود فردي خود را نمي‌‌‌‌‌شناخت، وجود جمعي خويش را مي‌‌‌‌‌شناخت؛ انسان در آغاز تاريخ، زندگي اشتراکي داشت و به همين جهت با روح جمعي و احساس جمعي مي‌‌‌‌‌زيست؛ 🔺انسان به واسطه پيدايش مالکيت، از درون خود با خود واقعي‌‌‌‌‌اش که خود اجتماعي بود و خود را عين انسانهاي ديگر احساس مي‌‌‌‌‌کرد، بيگانه شد و به جاي اينکه خود را «انسان» احساس کند «مالک» احساس کرد و با خود بيگانه شد و کاستي گرفت. 🔺تنها با بريدن اين قيد و اين تعلق است که انسان بار ديگر به يگانگي اخلاقي و سلامت رواني و هم به يگانگي اجتماعي و سلامت اجتماعي باز مي‌‌‌‌‌گردد. حرکت جبري تاريخ به سوي اين يگانگيهاست. @almorsalat 🌐 ب. نظريه ايده‌‌‌‌‌آليستي‌‌‌‌‌ 🔺 اين نظريه تنها به روان و درون انسان و رابطه انسان با نفس خودش مي‌‌‌‌‌انديشد و آن را اصل و اساس مي‌‌‌‌‌شمارد. اين نظريه مي‌‌‌‌‌گويد درست است که تعلق و اضافه مانع وحدت و موجب کثرت است، عامل تفرقه و متلاشي شدن جمع است، فرد را به تفرقه رواني و جامعه را به تجزيه گروهي مي‌‌‌‌‌کشاند، اما همواره «مضافٌ‌‌‌‌‌اليه» سبب تفرقه و تجزيه «مضاف» است نه «مضاف» سبب تفرقه و تجزيه «مضافٌ‌‌‌‌‌اليه». «مضاف» به دست «مضافٌ‌‌‌‌‌اليه» قطعه‌‌‌‌‌قطعه مي‌‌‌‌‌شود نه «مضافٌ‌‌‌‌‌اليه» به دست «مضاف». اضافه و تعلق اشياء- مال، زن، پست و مقام و غيره- به انسان سبب قطعه‌‌‌‌‌قطعه شدن روان و تجزيه جامعه انسان نيست، بلکه اضافه و تعلق دروني و قلبي انسان به اشياء سبب تفرقه‌‌‌‌‌ها و تجزيه‌‌‌‌‌ها و بيگانگيهاي انسان است. «مالکيت» انسان او را از خودش و جامعه‌‌‌‌‌اش جدا نکرده، بلکه «مملوکيت» انسان او را از خودش و جامعه‌‌‌‌‌اش جدا ساخته است. آنچه «من» را از نظر اخلاقي و از نظر اجتماعي تجزيه مي‌‌‌‌‌کند، «مال من»، «زن من»، «پست و مقام من» نيست، بلکه «منِ مال» و «منِ زن» و «منِ پست و مقام» است. براي اينکه «من» تبديل به «ما» بشود، قطع تعلق اشياء به انسان ضرورت ندارد؛ تعلق انسان به اشياء بايد بريده شود. @almorsalat 🔺انسان را از قيد اشياء رها سازيد تا به واقعيت انساني‌‌‌‌‌اش بازگردد نه اشياء را از قيد انسان. به انسان آزادي معنوي بدهيد، از آزاد کردن و رها ساختن اشياء چه اثري ساخته است؟! به شخصْ رهايي و آزادي و اشتراکيت و وحدت بدهيد نه به «شي‌‌‌‌‌ء». 🔺 عامل توحيد اخلاقي و اجتماعي انسان از نوع عوامل آموزشي و پرورشي مخصوصاً آموزش و پرورش معنوي است نه از نوع عوامل اقتصادي. تکامل دروني انسان عامل توحيد اوست نه کاستي بروني. براي يگانگي انسان بايد به او «معني» داد و نه اينکه از او «ماده» را گرفت. 1⃣ 📌 ادامه 👇 👇
📌 ادامه از👆 🔺 بعلاوه قطع تعلق اختصاصي اشياء به انسان امري ناممکن است. فرضاً در مورد مال و ثروت اجرا شود، در مورد زن و فرزند و خانواده چه مي‌‌‌‌‌توان کرد؟ آيا مي‌‌‌‌‌توان در آن زمينه اشتراکيت را مطرح کرد و به کمونيسم جنسي قائل شد؟ اگر ممکن است، چرا کشورهايي که سالهاست مالکيت شخصي را در مورد ثروت الغاء کرده‌‌‌‌‌اند، به نظام اختصاصي خانواده چسبيده‌‌‌‌‌اند؟ فرضاً نظام اختصاصي فطري خانوادگي نيز اشتراکي شود، پُستها، مقامها، شهرتها، افتخارها را چه مي‌‌‌‌‌توان کرد؟ آيا مي‌‌‌‌‌توان اينها را نيز به طور يکسان تقسيم کرد؟ استعدادهاي جسماني و بدني خاص افراد وهمچنين استعدادهاي رواني و هوشي آنان را چه مي‌‌‌‌‌توان کرد؟ اين تعلقات، جزء لاينفک وجود هر فرد است و جداشدني و برابرکردني نيست. 🌐 ج. نظريه رئاليستي‌‌‌‌‌ 🔺اين نظريه معتقد است که آنچه انسان را از نظر فردي و اجتماعي تقسيم و تجزيه مي‌‌‌‌‌کند و عامل اصلي تفرقه و تکثير انسان است، تعلق انسان به اشياء است نه تعلق اشياء به انسان. اسارت انسان ناشي از «مملوکيت» اوست و نه «مالکيتش»؛ از اين رو براي عامل تعليم و تربيت، انقلاب انديشه، ايمان، ايدئولوژي و آزادي معنوي نقش اول را قائل است ولي معتقد است که انسان همچنان که ماده محض نيست، روح محض هم نيست، معاش و معادْ توأم با يکديگرند، جسم و روان در يکديگر تأثير متقابل دارند، در همان حال که بايد با عوامل روحي و رواني تفرقه در پرتو توحيد در عبادت و حق‌‌‌‌‌پرستي مبارزه کرد، [بايد] با عوامل تبعيض، بي‌‌‌‌‌عدالتيها، محروميتها، ظلمها، اختناقها، طاغوتها، غير خدا را «رب گرفتن» ها به شدت جنگيد. اسلام چنين منطقي دارد. اسلام که ظهور کرد، در آنِ واحد به دو دگرگوني و انقلاب و دو حرکت دست زد. اسلام نگفت تبعيضها، بي‌‌‌‌‌عدالتيها يا مالکيتها را از بين ببريد خود به خود همه چيز درست مي‌‌‌‌‌شود، و نگفت درون را اصلاح کنيد و به برون کار نداشته باشيد، اخلاق را بسازيد اجتماع خود به خود ساخته مي‌‌‌‌‌شود؛ اسلام در آنِ واحد که نداي توحيد رواني و دروني در پرتو ايمان به خداوند متعال و يگانه‌‌‌‌‌پرستي ذات يگانه او را داد، فرياد توحيد اجتماعي در پرتو جهاد و مبارزه با ناهمواريهاي اجتماعي را بلند کرد. 🔺 اين بود که اسلام در دستي منطق و دعوت و برنامه تعليم و تربيت در راه يگانگي فردي و اجتماعي انسانها در جهت خداپرستي داشت و در دستي ديگر تيغ براي قطع روابط نامتعادل انساني و درهم ريختن طبقات اجتماعي و درهم شکستن طاغوتها. 💠 انسانِ مدلِ نظريه ماترياليستي چون از درون به آزادي نرسيده و تنها تعلقات بيروني‌‌‌‌‌اش بريده شده، مرغ بي‌‌‌‌‌بال و پري است که قيد و بند از او برداشته شده ولي در اثر بي‌‌‌‌‌بال و پر بودن قادر به پرواز نيست. و اما انسانِ مدلِ نظريه ايده‌‌‌‌‌آليستي از درون آزاد است و از بيرون بسته؛ مرغِ با بال و پري است که پا يش به جسم سنگيني بسته شده است. ولي انسان مدل نظريه رئاليستي مرغ با بال و پري است که هم وسيله پرواز دارد و هم قيد و بندهاي سنگين از پاهايش برگرفته شده است. 📚 جهان بینی توحیدی ص 44-58 (با تلخیص) 2⃣ @almorsalat