موسسه محکمات
📌 جایگاه روش تربیت در طرح #نظام_جامع_اندیشه_اسلامی بخش دوم: پاسخ حجه الاسلام سید مهدی موسوی به ای
🔱 نسبت میان #نظام_جامع_اندیشه_اسلامی و #روش_تربیتی
نظام جامع اندیشه اسلامی بر این اصل استوار است که اندیشه با تربیت عجین است و اگر به اندیشه رویکرد تربیتی نداشته باشیم اندیشه از جوهره خودش که سازندگی و تعالی وجودی انسان است منفصل میشود و خنثی میگردد.
همچنین معتقدیم که بنیاد و اساس تربیت را هم تفکر و اندیشه و آن معانی درونی شده می سازد، به این معنا که شاکله وجودی آدمی بر پایه آن نوع نگاه و نگرش، باورمند و درونی شده و جزئی از وجودِ آدمی گشته و صورت بندی و ساخته می شود.
بنابراین میان نظام اندیشه اسلامی با نظام تربیت اسلامی در سطح کلانش نوعی اشتراک و تساوی وجود دارد البته در بحث های جزئیات اندیشه ورزی و جزئیات تربیت کردن طبیعتا تفاوت هایی وجود دارد که دوباره بین آنها هم یک رابطه تولیدی و تکمیلی برقرار است.
لذا نظام اندیشه هم در بستر نظام تربیتی و آن نگاه تربیتی و در راستای تربیت و رشد انسان و رشد جامعه سامان پذیرفته و طرح و تبیین شده است.
نظام اندیشه فقط محصول استدلال و برهان نیست اگر چه استدلال و برهان اساس حیات انسانی است اما بیش از آنکه استدلال و برهان را معیار دانش و اندیشه ورزی معرفی کند به آن عنصر #انسجام و #هماهنگی و #نظم_بخشی و #معنا_دهی و عنصر #کارآمدی و #نتیجه_بخشی توجه دارد.
⚜آیا صرف استدلال و برهان برای نظام مندی کافی است؟!
خیر! بلکه باید انسجام میان گزاره ها و روابط شبکه ای هماهنگ به هم پیوسته و
هم افزای میان این مفاهیم و گزاره ها را هم دقت کنیم که قرار است به ما یک شبکه و یک نظام بدهد، که درون خود نظام اندیشه و گزاره های آن به نوعی هماهنگی و انسجام وجود دارد که به صورت جمعی و ترکیبی میتواند به سایر اجزا و عناصر معرفتی ما و کنش ها و ابعاد حیات انسان نظم بدهد و یک منظومه جامعی را برای حیات انسان ایجاد کند.
⚜در نتیجه ، تفاوت میان #نظام_تربیتی و #نظام_اخلاقی مشخص می شود که در واقع کل نظام اندیشه اسلامی مساوی با نظام تربیتی اسلام تلقی می شود و بخشی از این نظام اندیشه یا نظام تربیتیِ کلان اسلام را نظام اخلاقی می سازد، یعنی آن قواعد عام گرایشی و رفتاری انسان که شاکله ملکات انسانی و خلقیات انسانی را ایجاد می کند.
✍نگارش: محمد چیت ساز زاده
@mohkamatqom
موسسه محکمات
📌 نسبت #نظام_جامع_اندیشه_اسلامی با اجتهاد 🎤پاسخ حجه الاسلام سید مهدی موسوی به این پرسش: سلام علیک
🔱 نسبت #نظام_جامع_اندیشه_اسلامی با #اجتهاد
بخش اول:
✔️ طرح نظام جامع اندیشه اسلامی به عنوان مقدمه ای برای به دست آوردن اسلام شناسی جامع است و طبیعتا اسلام شناسی جامع مقدمه اجتهاد است.
بدون طرح جامع از اسلام و یک صورت بندی منسجم و هماهنگ از همه معارف اسلامی امکان دست یابی به اجتهاد همه جانبه وجود ندارد.
✔️ نظام جامع اندیشه اسلامی نه تنها در برابر اجتهاد نیست و باب اجتهاد را منسد نمی کند بلکه به مخاطب خود نشان می دهد که اجتهاد شرط لازم و ضروری در معارف دینی است؛ البته این اجتهاد حتما باید در قالب یک نقشه راه و طرح اسلام به عنوان مسلکی اجتماعی و مکتبی جامع ناظر به همه جوانب زندگی باشد.
اگر چنین طرحی از اسلام در ذهن پژوهشگر اسلامی باشد طبیعتا اجتهاد او اجتهادی جامع ، به روز و ناظر به نظامات رفتاری و اجتماعی و در همه سطوح حیات انسانی خواهد بود.
و اگر چنین نقشه راهی برای متعلم و پژوهشگر حوزه های دینی نداشته باشیم نهایتا به همان سطح از اجتهاد اکتفا خواهد کرد که پیشینیان انجام داده اند دیگر چنین شخصی مجتهد در اسلام ناظر به شرایط زمان و مکان و نیاز های انسان جدید نیست بلکه مجتهد در آراء و اقوال قدما تا همان جایی است که آنها کار را پیش آورده اند. لذا لازمه اجتهاد جامعِ متناسب با زمان و مکان و پرسش های انسان معاصر داشتن یک طرح و نقشه جامع است.
✔️ ما برای اجتهاد در فقه هم همین مسیر را طی می کنیم؛ یعنی ابتدا با آراء و اقوال برخی از فقها و اصولیین مهم آشنا می شویم ، به دستگاه فکری آنها مسلط می شویم و در گام بعدی با توجه به اندیشه و دستگاه فکری متفکران به آیات و روایات مراجعه می کنیم و الّا بدون استفاده از آثار متفکران و علمایی مثل شیخ انصاری و مرحوم آخوند و امام خمینی و میرزای نایینی و دیگر فقها و علما امکان استنباط معارف فقهی را از قرآن و روایات نداریم.
✔️ در واقع متفکران نظام اندیشه اسلامی هم همین نقش را دارند ، ما که آنها را پایان اندیشه ورزی و پایان علم نمی دانیم بلکه آنها را آغاز اندیشه ورزی و تعقل و تفکر می دانیم و بناست از آنها یک دستگاه اجتهادی در مواجهه با معارف اسلامی یاد بگیریم، عقلانیتِ کلان برآمده از مکتب اسلام را یاد بگیریم، اصول و مفاهیم کلیدی و گزاره های پایه ای را از منظر آنها نسبت به اسلام بدانیم و آنها طریقی مطمئن برای مواجهه با قرآن و روایات باشند، لذا نظام اندیشه اسلامی نسبت به اجتهاد در قرآن و روایات و عقل و... طریقیت دارد.
اگر ما چنین مواجهه ای با اندیشمندان مسلمان نداشته باشیم، دستگاه های فکری را عمیقا، همدلانه از کسانی که راه را رفته اند یاد نگیریم طبیعتا به اجتهاد نمیرسیم.
ادامه دارد.....
@mohkamatqom
🔱نسبت #نظام_جامع_اندیشه_اسلامی با #اجتهاد
بخش دوم:
✔️ انسداد باب اجتهاد [در نظام اندیشه] زمانی است که شما تعبداً یک نفر را بپذیرید و حرف او را در همه جوانب و در همه جزئیات و کلیات حرف آخِر بدانید ، اگر چنین اتفاقی بیفتد، بله! شاید باب اجتهاد و تفکر و عقلانیت بسته شود، اما اگر شما به جای اینکه فقط به یک نفر مراجعه کنید، به یک جبهه متفکران مسلمان مراجعه کنید که در عین اشتراکاتی که دارند افتراقات و تفاوت سلیقه هایی هم دارند، هر کدام آثار متنوع و متکثری هم دارند ، و دارید تلاش می کنید که میان آنها مقایسه و داوری کنید و آن عناصر مشترک را از عناصر متفاوت و متمایز جدا کنید و در نسبت با آن عناصر متمایز یکی را بر دیگری ترجیح بدهید، طبیعتا این خودش بخشی از اجتهاد است و هیچگاه شما دچار انسداد باب اجتهاد نمی شوید.
✔️ در نظام جامع اندیشه اسلامی بنا نیست که مخاطب ما در جزئیات اندیشه های متفکران نظام اندیشه بایستد و خودش در جزئیات تامل و تحقیق و تفحص نداشته باشد.
✔️ در نظام جامع اندیشه اسلامی به آن اصولِ اندیشه و مبانی و بنیاد ها و زیرساخت های اندیشه از دیدگاه این جبهه متفکران انقلاب اسلامی توجه می شود، لکن رابطه جزئیات با کلیات را خود شنونده و جوینده باید به دست بیاورد و استفاده کند.
✔️ متفکران نظام جامع اندیشه اسلامی از جامعیتی برخوردار هستند که دست شما را در دست قرآن و روایات و عقل می گذارند و هیچ کجا و در هیچ یک از آثار این متفکران اینطور نیست که بگوید که حرف آخِر را من زده ام، بدون دلیل و مدرک و بدون هر گونه استناد!
اگر حرف و سخنی را می گویند دلیلشان را هم مطرح می کنند، استنادشان به قرآن ، روایات و عقل را هم بیان می کنند، خودشان بین آراء و اندیشه های متفکران مختلف داوری کرده اند ، داوری هایشان را هم در متن کتابهایشان موجود است؛ مخاطب هم عقل و اندیشه و تامل دارد می تواند بپذیرد و میتواند نپذیرد.
✔️ لذا نه تنها نظام اندیشه اسلامی و خواندن آثار متفکران اسلامی مانع اجتهاد نیست بلکه انسان را به اجتهاد نزدیک می کند و مسیر درست اجتهاد و تعقل و عقلانیت را به انسان معرفی می کند.
بعد از اینکه انسان به این نظام جامع اندیشه اسلامی مسلط شد و با استفاده ای که از اساتید معظم و کتب فقهی و اصولی و فلسفی و کلامی کرد، می تواند وارد یک اجتهاد جامع و عمیق در مسائل روز و با توجه به معارف اسلامی شود.
پایان.
✍نگارش: محمد چیت ساززاده
@mohkamatqom
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️
📌آشنایی با نظام جامع اندیشه اسلامی
🔰بخش اول: جایگاه و تعریف نظام اندیشه
🔸 معرفت اسلامی متشکل از اجزا و عناصر مفهومی و تصدیقی بسیار متکثر و متنوعی است و هریک از این گزارهها به تنهایی ارزشمند و مهم هستند.
❓ اما آیا تمام این معارف و عناصر مفهومی و تصدیقی در درجه یکسانی قرار دارند و همه آنها در یک سطح و در یک لایه هستند؟
👈🏼 در پاسخ باید گفت: خیر، بلکه در میان این معارف سلسله مراتب برقرار است. برخی اهم و برخی مهم؛ برخی اصل و برخی فروع؛ برخی مبنا و برخی نتیجهاند. بنابراین نوعی از #درجهبندی_معارف و عناصر دینی برخوردار است و در معرفت دینی باید به این سلسله مراتب و روابط میانآنها توجه کرد و الا به کشکولینگری و با سطحیانگاری و تقلیلگرایی در دین کشیده میشود.
این نکته در قرآن کريم با دوگانه محکم و متشابه آمده است. محکمات اندیشههای زیربنایی هستند که به متشابهات معنا، جهت و نظم میدهند.
مطلب دیگر اینکه اگر این درجهبندی بیچارچوب باشد تفسیر به رای و انحراف را در پی دارد اما معارف و عناصر دینی در عین درجهبندی در یک شبکه منسجم قرار دارند و ملاک هایی برای تشخیص اصل از فرع وجود دارد.
❓آیا این درجهبندی ملاکی دارد یا دلبخواهیست ؟ به عبارت دیگر ملاک این تشخیص چیست؟
👈🏼 براساس قرآن باید #محکمات را مبنای متشابهات قرار داد. محکمات همان #زیربناهای معرفت دینی هستند و اصول و بنیان اندیشه را تشکیل میدهند که به اجزا و عناصر دین و ساختار و سلوک زندگی دینی معنا، جهت، نظم میدهد.
تعریف محکمات: مفاهیم و قضایایی که
1⃣ثابت و ناظر به واقعیت
2⃣مستدل و یقینی
3⃣عمومی و شامل
هستند و به دیگر گزاره ها معنا، جهت و نظم میدهند.
مثال: تفسیر آیه «ید الله فوق ایدیهم» از طریق آیه محکم «لیس کمثله شیء»
🔸در نظام جامع اندیشه محکمات و اصول اسلام براساس آراء متفکران انقلاب اسلامی مشخص میشوند و به میدان عمل امتداد پیدا میکنند. هدف نظام اندیشه استخراج جدول ضرب اجتهادیست که اساس معرفت دینی و کشف نظریههای اسلام در عرصههای علمی و عملی است.
🔸سطوح نظام اندیشه:
۱. مبانی اعتقادی=> معرفت شناسی ، هستی شناسی، انسان شناسی
۲. نظامات رفتاری=> نظام اخلاقی، نظام خانوادگی، نظام اجتماعی.
۳. تطبیقات میدان رفتاری=> (تطبیق اصول و مبانی در متن زندگی) گذشته، حال و آینده.
صورت بندی کل این مجموعه #جدولضرب معرفتی برای حل پرسشهای علمی و تنظیم معادلات رفتاری ماست. تا بر این اساس محنوع رفتارهای ما متناسب با میدان عمل و موقف تاریخی ما سازماندهی شود.
🔹نقش نظام اندیشه در چهار عرصه رفتاری:
۱. عرصهی شاکله و شخصیت انسان:=> نظم شخصیتی
۲. عرصهی فرهنگ و اجتماع => نظم شناختی
۳. عرصهی علم و دانش و تخصص => نظم دانشی و تخصصی
۴. عرصهی تمدن و حضور بین المللی=> نظم تمدنی
✍تقریر و نگارش : محمد محسن امامی
@mohkamatqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜شرح حدیث اخلاق از حضرت سجاد(ع) توسط رهبر انقلاب
آثار دنيوی و اخروی سخن نیکو:
🔹افزايش رزق
🔹تأخير در اجل انسان
🔹محبوبيت درميان خانواده
🔹ورود به بهشت
@mohkamatqom
هدایت شده از عقلانیت انقلاب اسلامی
#آگهی_نشست
#نشست_کلامی
🔶 موضوع: بنیادهای معرفت شناختی آزاد اندیشی
🎙استاد مدعو:
استاد سید مهدی موسوی
📆 پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
⏱ ۷ تا ۹ صبح
📍موسسه فتوت، ط ۴
🔹 شرکت در این جلسه برای عموم آزاد است.
🏴 یاد صدیق عزیز و برادر مجاهدمان، مرحوم حجت الاسلام سید مصطفی مدرس مصلی را گرامی میداریم، باشد که او نیز نزد اجداد طاهرینش ما را یاد کند.
#حلقه_اندیشه_کلامی
#کلام_انقلابی
▫️
#معرفی_کتاب
📌الگوهای کلان تولید علوم انسانی اسلامی در بستر انقلاب اسلامی: ویژه طلاب و دانشجویان
مؤلف: سیدمهدی موسوی
ناشر: آفتاب توسعه
زبان: فارسی
ردهبندی دیویی: 297.485
سال چاپ: 1395
نوبت چاپ: 1
تیراژ: 1000 نسخه
تعداد صفحات: 664
قطع و نوع جلد: وزیری (شومیز)
شابک 10 رقمی: 964786731X
شابک 13 رقمی: 9789647867313
کد کتاب در گیسوم: 11215776
✔️توضیح کتاب:
علوم انسانی نقش فرهنگسازی، سیاستگذاری، برنامهریزی و مدیریت اجتماعی را در هر جامعهای به عهده دارد و زمینهساز ساخت الگوها و شاخصههای پیشرفت و تعیینکننده مسیر تاریخی یک ملت و راه وصول به غایت مطلوب در زندگی است. در کتاب حاضر تلاش شده تا علاوه بر بیان تطورات تاریخی علوم انسانی، در برخی از مقاطع تمدن اسلامی و تمدن غرب، گزارشی از آرا و الگوهای سیزده نفر از اندیشمندان و متفکران مسلمان ایران و جهان اسلام ارائه شود که به نوعی با گفتمان انقلاب اسلامی قرابت دارند
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
@mohkamatqom
📌الگوهای کلان تولید علوم انسانی اسلامی در بستر انقلاب اسلامی
سید مهدی موسوی
ناشر : آفتاب توسعه
این کتاب در 3 بخش به نگارش درآمده است:
بخش اول با عنوان «درآمدی بر تطورات علوم انسانی»
و بخش دوم «الگوهای کلان در تولید علوم انسانی اسلامی در ایران
و بخش سوم «الگوهای مهم جهان اسلام در تولید علوم انسانی اسلامی».
🔹بخش اول این کتاب با عنوان «درآمدی برتطورات علوم انسانی» شامل دو فصل است که مولف در فصل اول با موضوع «تطورات علوم انسانی در تمدن اسلامی و امتداد آن در انقلاب اسلامی» به مضامینی همچون، جایگاه و مفهوم علوم انسانی در تمدن اسلامی و انقلاب اسلامی محصول علوم انسانی اسلامی پرداخته است. در فصل دوم از بخش اول این کتاب، موضوع «تطورات علوم انسانی در تمدن مدرن غرب» مطرح شده است.
🔸بخش دوم، شامل ۱۰ فصل با موضوعاتی همچون،
بنیان های تولید علوم انسانی از منظر امام خمینی(ره)،
نقشه راه دستیابی به علوم انسانی اسلامی از منظر مقام معظم رهبری،
بسترسازی فلسفی و قرآنی علامه طباطبایی جهت تولید علوم انسانی اسلامی،
گام های اساسی در مسیر تولید علوم انسانی اسلامی در اندیشه شهید مطهری،
علوم انسانی در پرتو مکتب اسلام از منظر شهید آیت الله صدر،
امکان علوم انسانی اسلامی در بستر حیات معقول از منظر علامه جعفری،
تولید علوم انسانی در پرتو نظریه علم دینی آیت الله جوادی آملی،
روند اسلامی سازی علوم انسانی از منظر علامه آیت الله مصباح یزدی،
اجتهاد عام به مثابه روش علوم انسانی اسلامی از منظر آیت الله علی عابدی شاهرودی،
منطق تولید علوم انسانی اسلامی در نگاه حجت الاسلام حسینی شیرازی.
🔸و در بخش پایانی(بخش سوم) در دو فصل با عناوین «بایسته های اسلامی سازی علوم انسانی از منظر سید محمد نقیب العطاس» و «جغرافیای اسلامی سازی معرفت در نگرش طه جابر العوانی» تهیه و تنظیم شده است.
در پایان کتاب مولف، جمع بندی و سخن پایانی خود از الگوهای کلان تولید علوم انسانی اسلامی در بستر انقلاب اسلامی را ارائه کرده است
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
@mohkamatqom
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️
🔹 « سلام فرمانده۲» و نظام اندیشه اسلامی🔹
💬سرود « سلام فرمانده ۲ » با همت دستاندارکاران آن در ادامه سرود « سلام فرمانده ۱ » منتشر گردید، دارای مفاهیم کلیدی و شبکهای مفهومیست که میتوان بر اساس « نظام اندیشه اسلام » آنرا بازخوانی و طراحی کرد تا ابعاد آن به خوبی مشخص و دقیق شود.
🔸این سرود از نقطهی مرکزی #ولایت_امام_زمان (عج) نشات میگیرد که این ولایت، در ادامهی ولایت امامان پیشین و ولایت رسولالله و ولایت الله است . ولایت الله که به تمامی معارف دین معنا و جهت میبخشد؛ در نقطه مرکزی این سرود نیز مفهوم ولایت امام غائب به سرود ما معنا بخشیده و آنرا جهتدهی میکند و مفاهیم دیگر ذیل این مفهوم روشن میشود. به تعبیری نظامبخش سرود همین مفهوم است . ولایتی که با پایان غیبت ولیّ آن، جهان رنگ و بویی تازه میگیرد.
باید متذکر شد که معنای ولایت « وابستگی فکری و عملی هر چه بیشتر با ولی است.»
🔸در بخش مبانی آن مفهوم #انتظار در میان کلمات سرود یافت میشود و این مفهوم است که در میان واقعیتهای هستی در میان متعلقات والای ایمان قرار میگیرد. ایمان همان ایمانیست که در نظام اندیشه از آن به شناخت و آگاهی تعهد آفرین یاد میشود. یعنی در این جهان در ادامه ایمان به توحید، ایمان به نبوت و ایمان به امامت قرار میگیرد و ایمان به امامت آخرین امام و ایمان به غیبت او نقش آفرینی میکند. متعلق ایمان در ذیل نقطه مرکزی ولایت امام غایب، ایمان به آن حضرت و انتظار ظهور حضرت یاد میشود.
🔗نتیجه این ایمان در بخش مبانی همان نفی هرگونه ولایت جز ولایت تفویضی امام و نائب ایشان در طول ولایت الله است و تنها به ولایت امام و نائب ایشان متعهد بودن . نتیجه این نفی و اثبات نیز در همان بخش که از #سربازی امام در لشکر سیدعلی یاد میکند مشخص میشود.
🔸حال با توجه به این مبانی، نظامات سرود سامان گرفته و دو بخش نظام فردی و اجتماعی را میتوان در این سرود یافت و از آن یاد کرد .
1⃣ نظام فردیست که در ادامه سربازی امام، با مفاهیمی همچون #تعهد و #وفای_به_عهد_سابق ، مسیر مسئولیت انسان را در برابر پیمان خود یاد میکند . مسئولیت و عهدی که سال گذشته در سالروز میلاد حضرت در نیمه شعبان توسط کودکان و نوجوانان با امام بسته شد و امروز یادآوری همان پیمان است و مسئولیت مخاطبین سرود سابق را تذکر میدهد .
2⃣در نظام اجتماعی و تمدنی مفاهیم بسیار کلیدی و دقیق در این سرود وجود دارد که از شنیدن آن انسان به فراخور کلمات لذت میبرد .
"مفاهیمی نظم بخش اجتماعی در دو بخش #جهاد_تبیین و جهاد عملی با کلیدواژه #پای_کاربودن شنیده میشود . محور این بخش #جهاد و نتیجه آن #جان_فدا بودن میباشد.
"در بخش بین المللی نیز در این سرود ، مفاهیم #جهانی_شدن اسم امام و #صاحب_الزمانی_شدن_دنیا دیده میشود که اولی ناظر به جهاد لسان و دومی ناظر به جهاد عمل است که رنگ و بوی دنیا در عمل در مسیر رنگ و بوی ولایت امام قرار بگیرد .
🔸در بخش تطبیقات نیز این سرود بسیار پررنگ وارد میدان شده و در عصر معاصر از اسامی همچون #میرزاکوچکخان ،#شیخ_احمدکافی ،#عمار ،#آرمان_علیوردی،#حاج_قاسم ،#سربازان_گمنام و #حاج_همت یاد کرده که هریک به ترتیب در عرصه های #قیام، #دغدغه_مندی، #جهاد_تبیین، #پایکاربودن ،#جان_فدابودن، #محبوبیت و #محبوب_خداشدن شاخصه عصر خود بودند .
هریک الگویی در محور یادشده در عصر حاضر برای انسانهای عصر امروزی شمرده میشوند و روحیه قیام نسل امروز را زنده میکند و همچنین شبهه دور از دسترس بودن این آرزوها را از قلب جوانان پاک میکند.
🔸در این سرود ،نتیجه و محور تمامی این افراد #قیام در مسیر #کمککردن به امام و #آماده_کردن_دنیا برای حضور و ظهور حضرت میباشد . لذا نقش تلاش عملی در این سرود در ناخودآگاه ذهن مخاطب فعال میشود و شنوندگان آن از فضای انتظار منفعلانه خارج و در مسیر انتظار فعال برای آمادهسازی جهان قرار میگیرند.
🔸در پایان #ازبین_رفتن_غمها یعنی همان شادی جبهه حق در جهان، پایان و منتهای این حرکت شمرده می.شود.
✍نگارش: محمد محسن امامی
@mohkamatqom
⁉️سوال
آیا مدل «نظام جامع اندیشه اسلامی» بعنوان مدل کارآمد برای فهم دین و اجرای ان، مدلی ثابت است یا خود نیز در طول زمان و همگام با تحولات متکامل می شود؟
آیا خود مدل نظام اندیشه دارای بخش های ثابت و متغیر است؟
❇️ پاسخ:
سلام علیکم
نظام اندیشه دارای دو حیثیت است:
۱. مفاهیم و گزارهها
۲. هیات و شاکله
به لحاظ حیث اول، ثبوتا امری ثابت است چرا که بر گرفته از وحی و عقل است و کاشف از واقعیت هستند. هرچند ممکن است در مقام اثبات به مرور زمان در حقیقی بودن آنها و یا تفسیر از آنها کسی تردید کند.
به لحاظ حیثیت دوم، یعنی هیات و ساختار، میتواند امری متغیر و بهروزشونده باشد و متناسب با اقتضائات زمان، بخشهایی از عناصر آن برجسته و تقدم یابد. هر چند که این خود نیازمند برهان و دلیل اجتهادی است.
#نظام_جامع_اندیشه_اسلامی
#اجتهاد
@mohkamatqom