مقام محمود 12.mp3
12.41M
#مقام_محمود ۱۲
※ و أسئلهُ أن یُبَلّغنی المقامَ المَحمود لکم عندالله.
#استاد_شجاعی | #آقا_مجتبی_تهرانی
إِنَّ إِلَيْنا إِيابَهُمْ / ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنا حِسابَهُمْ
(غاشیه /۲۵ و ۲۶)
• خداوند در سوره غاشیه و چندین سوره دیگر، برای حسابرسی قیامت از واژه "ما" استفاده میکند.
• استفاده از "ما" بدین معناست که کسانی در کنار خداوند حسابرسی قیامت را بعهده دارند.
یعنی چه کسانی؟
• آیا می توان به چنین جایگاهی نزدیک شد؟
شرح صحیفه سجادیه، جلسه چهارم، دعای اول، بخش دوم.mp3
4.77M
شرح #صحیفه_سجادیه، جلسه چهارم، دعای اول، بخش دوم
💠بیان مختصری پیرامون دو مطلب
💠شرح دعای اول با موضوع حمد الهی (از ”لایملکون تاخیراً ” تا ”و هم یسئلون” )
🔹در دستگاه الهی، هر چیزی زمان، حساب و نتیجه مخصوص خود را دارد
🎤 ✍استاد مهران شفیعی
لینک فایل قبلی
https://eitaa.com/mohtavayetablighJameaAlZahra/23527
___________________
🍂🍃🍂🍃🍂
https://eitaa.com/mohtavayetablighJameaAlZahra
🍃🍂🍃🍂
⚪️⚜▫️✨
⚜▫️✨
▫️✨
✨
#ولایت_فاطمی
✨بسم الله الرحمن الرحیم
⏺ولایت فاطمی و مستندات آن
⏪ادلّه خاص
✍در ادامه این سلسله مباحث، به بررسی ادله ای می پردازیم که خاصتا بر ولایت حضرت مولاتنا صدیقه کبری فاطمة الزهرا (سلام الله علیها) دلالت می نمایند.
1⃣ ۱. زیارتنامه مأثور حضرت مولاتنا فاطمة الزهراء (سلام الله علیها)
🔸«يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَةً وَ زَعَمْنَا أَنَّا لَكِ أَوْلِيَاءُ وَ مُصَدِّقُونَ وَ صَابِرُونَ لِكُلِّ مَا أَتَانَا بِهِ أَبُوكِ وَ أَتَانَا بِهِ وَصِيُّهُ فَإِنَّا نَسْأَلُكِ إِنْ كُنَّا صَدَّقْنَاكِ إِلَّا أَلْحَقْتِنَا بِتَصْدِيقِنَا لَهُمَا بِالْبُشْرَى لِنُبَشِّرَ أَنْفُسَنَا بِأَنَّا قَدْ طَهُرْنَا بِوَلَايَتِكِ» (۱)
«ای آزموده، آزمودت خدایی که تو را آفرید، پیش از آنکه تو را بیافریند، پس به آنچه آزمودت تو را شکیبا یافت، ما بر این باوریم که دوستان و تصدیقکنندگان توییم و به تمام آنچه پدرت (درود خدا بر او و خاندانش باد) و جانشینش برای ما آورده شکیبایی کنندهایم، پس از تو درخواست میکنیم، اگر تصدیقکننده تو بودهایم، ما را به تصدیقمان به پدرت و جانشینش مرتبط کنی تا خود را بشارت دهیم که به سبب ولایت تو پاک و طاهر شدهایم»
✅زیارت حضرت مولاتنا فاطمة الزهراء (سلام الله علیها) زیارتی است مأثور صادره از لسان مبارک حضرت امام محمد بن علی الباقر (علیه السلام) که آن را به یکی از سادات توصیه فرمودند؛ بدین ترتیب که هنگامیکه به زیارت جده مکرمه شان حضرت مولاتنا فاطمة الزهرا (سلام الله علیها) مشرف می شود، با این عبارات، حضرتشان را زیارت کند:
«حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى بْنِ مُحَمَّدٍ الْعُرَيْضِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو جَعْفَر (علیه السلام) ذَاتَ يَوْمٍ قَالَ إِذَا صِرْتَ إِلَى قَبْرِ جَدَّتِكَ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا السلام فَقُلْ يَا مُمْتَحَنَةُ..»
این زیارت در کتب موثق و معتبر شیعی نقل شده و علما و فقهای عظام همگی بر وثاقت آن اجماع و اتفاق نظر دارند (۲).
✨
▫️✨
⚜️▫️✨
⚪️⚜️▫️✨
⚪️⚜▫️✨
⚜▫️✨
▫️✨
✨
#ولایت_فاطمی
✍تأمل در فرازهای این زیارت شریفه، ما را به معانی و مفاهیم دقیقی می رساند:
در این زیارت، ابتدا زائر اعلان می نماید که به آنچه که حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و اله و سلم) از جانب خداوند آورده و آنچه که وصیّ ایشان حضرت مولا امیرالمومنین علی (علیه السلام) آورده است، تصدیق کننده، دوستدار و صابر می باشد: «أَوْلِيَاءُ وَ مُصَدِّقُونَ وَ صَابِرُونَ لِكُلِّ مَا أَتَانَا بِهِ أَبُوكِ وَ أَتَانَا بِهِ وَصِيُّهُ».
به عبارت دیگر، زائر ابتدا، ایمان خویش به تمام شریعت محمدی را ابراز می نماید و سپس ایمان و اعتقادش به بطن شریعت محمدی که همان ولایت علوی است را اعلان می کند؛ و اینکه بر این صراط مستقیم الهی که کمال نبوت انبیاء الهی و اکمال دین واحده الهی است، صابر و شکیبا بوده و از دوست داران اولیاء الله است و حبّ و بغض او داير مدار ایشان می باشد (با دوستان آنان دوست و با دشمنان ایشان دشمن است).
🖋اما نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که زائر این ابراز ایمان را نه در قالب حتم و علم و یقین، بلکه در قالب «زَعَمْنَا» بیان می نماید؛ یعنی ایمانی که هنوز به مرتبه یقین نرسیده است. با توجه به آنچه که در ادامه این زیارت وارد شده، این تصدیق زمانی حقیقتا محقق گردیده و یقین می شود که دو امر مهم دیگر صورت پذیرد: «صَدَّقْنَاكِ» و «أَلْحَقْتِنَا».
✔️بدین معنا که :
تصدیق به وجود مبارکه حضرت حجة الله علی الحجج فاطمة الزهراء (سلام الله علیها) نیز به دو تصدیق پیشین (رسالت محمدی و ولایت علوی) اضافه گردیده
و سپس به واسطه وجود مبارکه حضرت أم الائمه الاطهار (سلام الله علیها) و الحاقی که ایشان می نمایند، باور به رسالت محمدی و ولایت علوی که در قالب «زعم» بوده، «مطابق با واقع» گردیده و زائر حقیقتا تصدیق کننده ی این حقائق باشد؛
تا در نتیجه به فوز و بشارت عظیم تری نائل آید که آن «بشارت» به مقام «طُهر» و طهارت است که به واسطه «ولایت فاطمی» برایش محقق می شود.
📌ادامه دارد...
ا┅═✧❁منابع ❁✧═┅ا
(۱).المزار (للشهید الاول) ج۱ ص۲۱؛ بحارالانوار ج۹۷ ص۱۹۴؛ وسائل الشیعة ج۱۴ ص۳۶۷
(۲). به عنوان نمونه مراجعه شود به كتاب وسايل الشيعه شيخ حرّ عاملي، بحارالانوار علامه مجلسي، تهذيبالأحكام شیخ طوسی و ..
✨
▫️✨
⚜️▫️✨
⚪️⚜️▫️✨
در تیره شب هجر تـ💔ـو
جانم به لب آمد
وقت است که
همچون مـ🌙ـه تابان
به درآیی...
🥀سلام بر منتقم مظلومان
#سلام
🌷هدیه میکنیم ثواب تلاوت این صفحه از قرآن کریم را به وجود مقدس امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف🌷
🍂🍃🍂🍃🍂
https://eitaa.com/mohtavayetablighJameaAlZahra
🍃🍂🍃🍂
🦋🍃🦋🍃
🍃🦋🍃
🦋🍃
🍃
🦋 دعای حضرت زهرا سلام الله علیها در روز جمعه
🦋«اللّهُمَّ اجْعَلْنا مِنْ أَقْرَبِ مَنْ تَقَرَّبَ إِلَیْكَ، وَ أَوْجَهِ مَنْ تَوَجَّهَ إِلَیْكَ، وَ أَنْجَحِ مَنْ سَأَلَكَ وَتَضَرَّعَ إِلَیْكَ. اَللّهُمَّ اجْعَلْنا مِمَّنْ كَأَنَّهُ یَراكَ إِلی یَوْمِ الْقِیامَةِ الَّذی فِیهِ یَلْقاكَ، وَلا تَمُتْنا إِلاّ عَلی رِضاكَ اَللّهُمَّ وَاجْعَلْنا مِمَّنْ أَخْلَصَ لَكَ بِعَمَلِهِ وَ أَحَبَّكَ فی جَمِیعِ خَلْقِكَ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَاغْفِرْ لَنا مَغْفِرَةً جَزْمَاً، حَتْماً، لا نَقْتَرِفُ بَعْدَها ذَنْباً، وَ لا نَكْتَسِبُ خَطیئَةً وَلا إِثْمَاً اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، صَلاةً نامِیَةً دَائِمَةً زاكِیَةً مُتَتابِعَةً مُتَواصِلَةً مُتَرادِفَةً بِرَحْمَتِكَ یا أَرْحَمَ الرّاحِمین»
📚 بحارالانوار ج ۸۷ ص۳۳۸
#دعا
#دعای_جمعه
🦋🍃🦋
https://eitaa.com/mohtavayetablighJameaAlZahra
مقام محمود 13.mp3
11.3M
#مقام_محمود ۱۳
※ و أسئلهُ أن یُبَلّغنی المقامَ المَحمود لکم عندالله.
#استاد_انصاریان | #استاد_شجاعی
※ قرآن می گوید: بهشت دارالسلام است، یعنی خانه ی سالم ها.
خانه ی سالم ها به چه معناست؟
و این سلامت چگونه کسب شدنی است؟
※ آیا این سلامت در کیفیت و مرتبه مقام خواهی ما، موثر است؟
#مهدویت
⁉️معنای این جمله که می گویند: «هنگام ظهور، از اسلام و قرآن، چیزی جز نام باقی نمانده است»، چیست؟
🔹منظور این است که مردم از محتوای اسلام و قرآن و حقیقت آن، دور می شوند. این دور شدن، به چند شکل اتفاق می افتد:
🔸1. توجّه بیش از حد به ظاهر و غفلت از محتوا و پیام: مردم، به جای آن که به دنبال فهم معانی قرآن باشند، بیشتر به خواندن آن و لحن و صوت ارزش می هند؛ امّا هرگز برای ترجمه و تفسیر و فهم پیام قرآن، زمانی را اختصاص نمی دهند. چنین افرادی، جز اسمی از قرآن نمی دانند و نزد آنان، قرآن، همان صداهای زیبا است. یا تمام همت افراد، نوشتن قرآن به خط های زیبا و چاپ انواع قرآن در خط ها و اندازه ها و رنگ های مختلف است؛ اما در معنا ی قرآن، فکر نمی کنند. نزد این گروه، قرآن جز خطی خوش نیست.(-بحارالانوار، ج۵۲، ص۱۹۰)
🔸۲. تفسیر به رأی توسط افراد غیر متخصص و گم شدن هدف اصلی قرآن:
به قدری معانی مختلف و برداشت های غیر معقول از قرآن عرضه شود و به قدری اختلاف قرائت ها و تکثر گرایی ها رواج و مقبولیت یابد که معنای اصلی قرآن و منظور الهی از نزول آن، بین مردم گم شود و کسی نداند منظور خداوند، از نزول فلان آیه یا سوره یا کلِّ قرآن و اسلام، چیست؟ در این صورت نیز از قرآن و اسلام، جز اسم چیزی نخواهد ماند؛ زیرا هر کس حرفی خواهد زد و آن را حرف اسلام و قرآن قلمداد خواهد کرد.(تفسیر فرات کوفی، ص۱۳۹
علاوه بر این که این تعابیر، حالت غالبی دارد؛ یعنی، غالب مسلمانان از حقیقت اسلام و قرآن، فاصله می گیرند؛ ولی در همان حال، گروهی هستند که عمل به دستورهای قرآن و اهداف اسلام را در متن زندگی خود قرار می دهند؛ به ویژه شیعیان که تحت تعالیم اهل بیت علیهم السلام هستند.
🔹🔹کاری از انجمن تبلیغ،کمیته تولید محتوای مهدویت ، اداره کل تبلیغ
https://eitaa.com/mohtavayetablighJameaAlZahra
azize-zahra.mp3
3.92M
🌙سحرخیز مدینه برگرد
🥀برس به داد ما یتیما...
🎙مجتبی رمضانی
#نوای_مهدوی
#امام_زمان
🍂🍃🍂🍃🍂
https://eitaa.com/mohtavayetablighJameaAlZahra
🍃🍂🍃🍂
52.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 سلوک ذیل شخصیت امام خمینی (ره)
🎙 #استاد_اصغر_طاهرزاده
🍃 جلسه اول
🗒 امام خمینی راز وحدت معنوی جامعه
۱۷ جلسه
📝 استاد طاهرزاده:
در این سلسله مباحث بحث در آشکار کردن و توجه دادن به اسراری است که امروز بشر سخت بدان نیاز دارد تا از یک طرف شخصیت امام خمینی «رضوان الله تعالی» را به عنوان نماد انسانی که امروز باید در آن شخصیت خود را جستجو کرد مد نظر آورد و از طرف دیگر به انقلابی بیندیشد که وجود و ذات انسانی اش را در بر گرفته . امید است توانسته باشیم افقی را در این رابطه در مقابل بینندگان آشکار نماییم تا خودشان بیش از پیش در خودشان و در وسعتی که دارند، بیندیشند.
👈فایل صوتی سلوک ذیل شخصیت امام خمینی(ره)
⚪️⚜️▫️✨
⚜️▫️✨
▫️✨
✨
#ولایت_فاطمی
⏺«بشارت به طهارت»؛ آثار مجهّز شدن به ولایت فاطمی
✍️تأملی بر فراز زیارتنامه شریفه حضرت أم الائمه الاطهار فاطمة الزهراء (سلام الله علیها): لِنُبَشِّرَ أَنْفُسَنَا بِأَنَّا قَدْ طَهُرْنَا بِوَلَايَتِكِ (۱)
✔️در قسمت قبل بیان شد که از ادله ای که به صراحت بر امر ولایت حضرت صدیقه کبری مولاتنا فاطمة الزهراء (سلام الله علیها) دلالت می نماید، زیارت نامه مأثوره ایشان است و در شرح فرازهای این زیارتنامه بیان شد که تصدیق مؤمنین به رسالت حضرت ختمی مرتبت (صلی الله و اله و اله) و ولایت مولا امیرالمومنین علی (علیه السلام) به واسطه وجود مقدسه حضرت أم الحجج فاطمة الزهراء (سلام الله علیها) و الحاقی که ایشان می نمایند، تثبیت گردیده و محقق می شود؛ «فَإِنَّا نَسْأَلُكِ إِنْ كُنَّا صَدَّقْنَاكِ إِلَّا أَلْحَقْتِنَا بِتَصْدِيقِنَا لَهُمَا بِالْبُشْرَى». در نتیجه این الحاق، بشارتی شامل حال مؤمنین می شود و آن بشارت به «طهارت» است که به واسطه «ولایت فاطمی» برای ایشان حاصل می گردد: «لِنُبَشِّرَ أَنْفُسَنَا بِأَنَّا قَدْ طَهُرْنَا بِوَلَايَتِكِ»
🖋به عبارت دیگر، «طهارت» از آثار مجهّز شدن به ولایت فاطمی است و مؤمن به سبب نائل آمدن به این مقام عظیم و عظمی، شایسته بشارت می گردد.
⏪مشکاتِ طهارت
✨ِ«إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرا»
(سوره مبارکه احزاب آيه ۳۳)
☑️منشأ و مصدر طهارت به أتم و أکمل معنای آن، وجود مبارک اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) می باشد؛ همانطور که فرموده اند: «إنّا اهل بیت الطهارة» (۲)؛ یعنی ما اهل بیت مصدر طهارت هستیم. [در این کلام نورانی، «طهارت» در شأن مصدر استعمال شده و سپس به اهل بیت (علیهم السلام) منتسب گشته است؛ چرا که هرگاه فاعلیتی به مطلق و اتم و اکمل خود برسد، در شان مصدر یعنی خود فعل تعریف می شود؛ لذا حضرت به جای استعمال عبارت «ما طاهر و یا مطهِّر و مطهَّر هستیم» فرمودند: «ما طهارت هستیم»].
☑️اما مشکات یعنی جوهره ای که اصل طهارت در عالَم از آن منبع سرچشمه گرفته و از آن بطن به ظهور می رسد، وجود حضرت أم ابیها، أم الائمه الاطهار فاطمة الزهراء (سلام الله علیها) هستند که شأن نزول آیه تطهیر نیز به وجود مقدسه ایشان ارجاع داده می شود. واقعه حدیث شریف کساء که به جمع شدن ذوات خمسه طیبه تحت کساء فاطمی اشاره دارد، شأن نزول آیه تطهیر است و در این واقعه، ذات اقدس اله، اهل بیت الطهارة (علیهم السلام) را حول وجود مقدسه حضرت «مشکات طهارت» فاطمة الزهراء (سلام الله علیها) معرفی می نماید: «فَقالَ عَزَّوَجَلَّ .. هُمْ فاطِمَةُ وَاَبُوها وَبَعْلُها وَبَنُوها» (۳)
✨
▫️✨
⚜️▫️✨
⚪️⚜️▫️✨
⚪️⚜️▫️✨
⚜️▫️✨
▫️✨
✨
#ولایت_فاطمی
☑️شرح مطلب آنست که طهارت در معنایی عام (یعنی خروج از شرک و دخول در ایمان) با ولایت اهل بیت (علیهم السلام) حاصل می گردد؛ یعنی مؤمنین به واسطه داخل شدن در حریم ولایت ائمه اطهار (علیهم السلام)، از «شرک» که همان رجز شیطان است،«الرِّجْسَ وَ هُوَ الشِّرْكُ» (۴) طاهر می شوند؛ همانطور که حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) ذیل شریفه «إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً» فرمودند: «يَعْنِي الْأَئِمَّةَ عليهم السلام و ولَايَتَهُمْ» (۵).
☑️اما طهارت در معنایی خاص، تنها مخصوص عده قلیلی از شیعیان است؛ یعنی اقلّ القلیل از شیعیان می توانند به این درجه و مقام یعنی طهارت قلب نائل آیند؛ مطابق شریفه حضرت قرآن که می فرماید: «لا يَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ» (سوره مبارکه واقعه آيه ۷۹)؛ این طهارت خاص، مقدمه مسّ حضرت قرآن یعنی رسیدن به درک حقائق و بواطن حضرت قرآن و لازمه ایصال به نورانیت علم و مجهّز شدن به نورانیت علم آل محمد (علیهم السلام) است که علم ذاتا نور می باشد (۶) و در قلبی می نشیند که پاک و طاهر باشد.
🖋در زیارت نامه مأثوره [که پیش از این شرح داده شد] ولایت فاطمی، در معنایی مستقل، اخص از ولایت علوی تعریف می شود؛ بدین معنا که آن دسته از مؤمنین به ولایت مولا امیرالمومنین علی (علیه السلام) که اذن ورود به حریم ولایت فاطمی (سلام الله علیها) را پیدا می کنند، می توانند به مقام عظیم و عظمای «طهارت» نائل آمده و بدین وسیله شایسته «بشارت» گردند؛ امری که تنها از آثار مجهز شدن به ولایت فاطمی می باشد.
ا┅═✧❁منابع ❁✧═┅ا
(۱).المزار (للشهید الاول) ج۱ ص۲۱؛ بحارالانوار ج۹۷ ص۱۹۴؛ وسائل الشیعة ج۱۴ ص۳۶۷
(۲).تسلیة المُجالس و زینة المَجالس (مقتل الحسین علیه السلام)، ج ۲، ص ۱۵۲؛ موسوعة کلمات الامام الحسین (علیه السلام)، ص ۲۸۴ و ۲۸۵
(۳).عوالم العلوم و المعارف والأحوال ج۱۱ ص۹۳۳
(۴). المؤمن، ص ۳۰
(۵).الكافي (ط - دارالحديث)، ج۲، ص۳۹۰
(۶).اَلْعِلْمُ نُورٌ يَقْذِفُهُ اَللَّهُ فِي قَلْبِ مَنْ يَشَاءُ [مصباح الشريعة ج ۱، ص ۱۶]؛ انّما (العلم) هو نور يقع في قلب من يريد الله ان يهديه [بحار الأنوار، ج۱، ص۲۲۵؛ عوالم العلوم و المعارف ج ۲۰، ص ۶۵۸]
✨
▫️✨
⚜️▫️✨
⚪️⚜️▫️✨
عاقبت نور تـ💔ـو ...
پهنای جهان می گیرد
جسم بی جان زمین ...
از تـ💔ـو توان می گیرد
سلام نــور الهـ☀️ی ...
#سلام