51.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☘آثار نماز
🌕 حال خوب ؛ جلسه ۵ 🌕
#استاد_پناهیان
👌 این مجموعه سخنرانی به ما یاد میدهد که چگونه با #نماز حالمان را خوب کنیم.
🍃🍂@mohtavqyetablighJameaAlZahra🍂🍃🍂
#نکته_ناب
☘ حواست به خودت باشد ☘
💓 آیت الله شیخ عبدالقائم شوشتری فرمود: مدتی بود که در فکر این بودم از استاد اخلاق هم بپرسم که چرا در نمازهایم توجهام کم شده است؟
💓 #نماز ظهر و عصر را خواندم در حالی که حال خوشی در نماز داشتم. غروب به محضر استاد رسیدم بعد از سلام و احوال پرسی بدون اینکه چیزی بپرسم، ایشان فرمود:
💓 «امروز که از صبح حواست به خودت بود و مراقب خودت بودی، دیدی در نماز چه حالی پیدا کردی، اگر در طول روز مراقب خودتان باشید نمازتان درست میشود».
💓 مراقبت از ورود افکار مسموم به ذهنمان، مراقبت از تصاویر نامربوط به قلبمان و در یک کلام مراقبت از هر چیزی که ما را مشغول به غیر خدا می کند در رسیدن به #حضور_قلب بسیار موثر است.
💓 اگر در طول روز مراقب چشم، گوش، زبان و به ویژه قلب خود باشیم در نماز حضور خدا را بیشتر درک خواهیم کرد.
📚 هشت گام تا حضور قلب ؛ اصغر آیتی و حسن محمودی ؛ صفحه ۱۱۶.
#نماز
🍃🍂@mohtavqyetablighJameaAlZahra🍂🍃🍂
14.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_تصویری
✍سخنرانی استاد عالی
💠موضوع:فایده نماز
#اصحاب_المهدی
شماره ۱۰
#ذوالحجة_الحرام
#خطبه_مبارکه_مفاخره
ا❁﷽❁ا
«الطُّورِ، وَ كِتابٍ مَسْطُورٍ، فِي رَقٍّ مَنْشُورٍ».
(سوره طور، آیات ۱ تا ۳)
┅═۞⚜️ معرفی خطبه مفاخره ⚜️۞✧═┅
✍️ یکی از مصادر خطبه مبارکه مفاخره که در مقام ذکر فضایل و مناقب ذاتی و انحصاری حضرات معصومین امیرالمومنین و مولاتنا فاطمة الزهراء (علیهما السلام) می باشد، کتاب «مناقب آل أبی طالب علیهم السلام» اثر إبن شهر آشوب، فقيه، محدث و عالم بزرگ شيعه در اواخر قرن پنجم و اوايل قرن ششم هجري است. رجالیون او را با اوصافی چون فخر شيعه، حافظ کلام الله، احياء كننده آثار مناقب و فضائل اهل بیت (علیهم السلام) و مقدّم در علم قرآن، اصول، حدیث، لغت و نحو بر علمای دیگر مدح کرده اند.
📓 به عنوان نمونه مراجعه شود به: مستدرك الوسائل، ج ۵، ص ۳۱۰؛ تأسيس الشيعة، ص ۲۷
┅═۞⚜️ کتاب مسطور ⚜️۞✧═┅
📜 حضرت مادر، أم الائمة و الأبرار مولاتنا و سیدتنا فاطمة الزهراء (سلام الله علیها) در فرازی از خطبه مبارکه مفاخره می فرمایند:
▪️ «أَنَا الْكِتَابُ الْمَسْطُورُ»؛
▫️ من کتاب مسطور (نوشته شده) هستم.
📓 الفضائل (لإبن شاذان القمي)، ص ۸۱
✍️ یکی از دلالات کتاب مسطور، «مصحف» حضرت أم الکتاب مولاتنا فاطمة الزهراء (سلام الله علیها) است. مصحفی که در لسان مبارک حضرات الراسخون فی العلم ائمه اطهار (علیهم السلام) چنین توصیف شده است:
▪️ مصحف، وحی الهی با تشریفات خاص
این مصحف شریف وحی خداوند متعال با تشریفات خاص بر آن حضرت (سلام الله علیها) پس از شهادت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله وسلم) جهت تسلّی خاطر ایشان بود؛
«إِنَّمَا هُوَ شَيْءٌ أَمْلَاهُ اللَّهُ عَلَيْهَا وَ أَوْحَى إِلَيْهَا»
«فَلَمَّا أَرَادَ اللَّهُ (عَزَّ وَ جَلَّ) أَنْ يُنْزِلَهُ عَلَيْهَا، أَمَرَ جَبْرَئِيلَ وَ مِيكَائِيلَ وَ إِسْرَافِيلَ أَنْ يَحْمِلُوا الْمُصْحَفَ فَيَنْزِلُوا بِهِ عَلَيْهَا ...»
📓 بحار الأنوار، ج۲۶، ص۳۹؛ دلائل الإمامة (ط - الحديثة)، ص ۱۰۶
▪️ مفاد مصحف شریف
➖ علم به این مصحف نورانی نزد اهل بیت (علیهم السلام) محصور است و خلق از درک آن عاجزند. از اینرو از جمله علائم امامت امام هر زمان می باشد؛
«إنَّ عِنْدَنَا لَمُصْحَفَ فَاطِمَةَ وَ مَا يُدْرِيهِمْ مَا مُصْحَفُ فَاطِمَةَ»
📓 بحار الأنوار، ج۲۶، ص۳۹
➖ این مصحف شریف سه برابر حضرت قرآن است، اما محتوایش هیچ شباهتی به آن ندارد؛
«فِيهِ مِثْلُ قُرْآنِكُمْ هَذَا ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ اللَّهِ مَا فِيهِ مِنْ قُرْآنِكُمْ حَرْفٌ وَاحِدٌ»
📓 همان
➖ این مصحف نورانی مشتمل بر جمیع وصایای حضرت أم الکتاب بر فرزندانشان است؛
«وَ لْيُخْرِجُوا مُصْحَفَ فَاطِمَةَ فَإِنَّ فِيهِ وَصِيَّةَ فَاطِمَة»
📓 الكافي (ط - الإسلامية)، ج۱، ص ۲۴۱
➖ در آن دانش آنچه واقع شده و حادث خواهد شد و هر آنچه که بشر به آن محتاجند، موجود است.
از آن جمله: اسامی وعدد جمیع انبیای الهی و اوصیای آنها، ملائکه و اوصافشان، مومنین و مومنات، مصدقین دعوت های الهی و مکذبین و ...
«فِيهِ خَبَرُ مَا كَانَ، وَ خَبَرُ مَا يَكُونُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ، وَ فِيهِ خَبَرُ سَمَاءٍ سَمَاءٍ، وَ عَدَدُ مَا فِي سَمَاءٍ سَمَاءٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ، وَ غَيْرُ ذَلِكَ ...»
«فِيهِ مَا يَحْتَاجُ النَّاسُ إِلَيْنَا وَ لَا نَحْتَاجُ إِلَى أَحَدٍ...»
📓 دلائل الإمامة (ط - الحديثة)، ص ۱۰۵؛ الكافي (ط - الإسلامية)، ج۱، ص ۲۴۰
▪️ کتاب حیّ
مصحف فاطمی کتابی حیّ است، آنچنانکه منقول است که امام معصوم با آن سخن می فرمود؛
«إِنِّي نَظَرْتُ فِي مُصْحَفِ فَاطِمَةَ فَأَسْأَلُ فَلَمْ أَجِدْ لِبَنِي فُلَانٍ فِيهَا إِلَّا كَغُبَارِ النَّعْل».
📓 عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآيات و الأخبار و الأقوال (مستدرك سيدة النساء إلى الإمام الجواد، ج۱۱، قسم۲، ص ۸۴۱
▪️ درّ عالم امر
ورق های مصحف از درّ سفیدیست که به آن «کن فکان» گفته می شود؛
«وَرَقُهُ مِنْ دُرٍّ أَبْيَضَ قِيلَ لَهُ: (كُنْ) فَكَانَ».
📓 دلائل الإمامة (ط - الحديثة)، ص ۱۰۵
▪️ مفروضة الطاعة
پس از نزول دفعی مصحف، حضرت صدیقه کبری (سلام الله علیها) آن را از طلوع فجر تا زوال شمس قرائت فرمودند و این قرائت به معنای تصدیق محتوای مصحف از جانب آن خاتون یوم القیامة بود. لازمۀ تصدیق مفاد مصحف شریف، اطاعت همۀ مخلوقات از ساحت مقدس آن حضرت بود، لذا امام باقر (علیه السلام) پس از اشاره به بحث نزول دفعی مصحف و قرائت آن از جانب حضرتشان، به مفروضة الطاعة بودن آن حضرت تصریح فرمودند:
«... وَ لَقَدْ كَانَتْ (صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهَا) طَاعَتُهَا مَفْرُوضَةً عَلَى جَمِيعِ مَنْ خَلَقَ اللَّهُ مِنَ الْجِنِّ، وَ الْإِنْسِ، وَ الطَّيْرِ، وَ الْبَهَائِمِ، وَ الْأَنْبِيَاءِ، وَ الْمَلَائِكَةِ».
📓 دلائل الإمامة (ط - الحديثة)، ص ۱۰۶.