35.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️جلسه چهاردهم تجوید
❇️استاد علی قاسمی
🌐لينك ورود به دوره آموزش قرائت قرآن (گام چهاردهم)
http://online.jz.ac.ir/rvsewu0o3hdc/
#آموزش_قرائت
🦋🍃🦋
https://eitaa.com/mohtavayetablighJameaAlZahra
سوره نور۱۵ایه۲۷و۲۸و۲۹.m4a
15.02M
💠زندگی از جنس نور
تفسیر سوره ی نور (۱۴)
🔸🔹حجت الاسلام والمسلمین فقیهی
#تفسیر
#سوره_نور
#ماه_رمضان
🦋🍃🦋
https://eitaa.com/mohtavayetablighJameaAlZahra🦋🍃🦋
Hekmat 095.mp3
5.12M
💧🔸💧
🔸💧
💧
💧قال امیرالمؤمنین علیه السلام: فإنّهُ لا يَقِلُّ عَملٌ بِالتَّقوى و كَيفَ يَقِلُّ عَملٌ يُتَقَبَّلُ؟
(نهج البلاغه، حکمت ۹۵)
🔸هيچ عملى كه با تقوا توأم باشد اندك نيست، چگونه اندك باشد عملى كه پذيرفته مى شود!؟
🔹گاهی کمیت عمل توصیه شده: مثل «فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ»(۲۰مزمل)؛هرچه می توانی بیشتر بخوان.
🔸تقوی، کیفیت دهنده(ارزش)و رمز قبولی اعمال؛« إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ»(۲۷ مائده)
🔹اعمال ظاهر دارد و باطن؛ گاهی ظاهر عمل کسی زیباست اما باطن بدبویی دارد؛
🔸عمل با تقوی یعنی: نیت مخلصانه، انجام فعل در چارچوب دین، با اعتقاد صحیح؛
🔹قبولی عمل کم باتقوی(افطاری با یک خرما و با نیت مخلصانه، ثواب آزاد کردن بنده دارد) و مردود بودن عمل زیاد بدون تقوی(افطاری با سفره رنگین ولی با نیت غیرخدایی)؛
🔸فرق قبولی عمل با صحت عمل: صحت:چارچوب شرعی داشتن عمل؛ قبولی عمل: پذیرفته شدن نزد خداوند؛
#فَأَمَّا مَنْ أَعْطَى وَاتَّقَى وَصَدَّقَ بِالْحُسْنَى فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرَى؛(لیل،۷_۵)
#شرح_حکمت_نهج_البلاغه
#استاد_نظافت
🍂🍃🍂🍃🍂
https://eitaa.com/mohtavayetablighJameaAlZahra
🍃🍂🍃🍂
سوره حجر14.m4a
6.45M
🔶تفسیر سوره ی حجر
🔹جلسه چهاردهم
🔸استاد درویشی
#تفسیر
#سوره_حجر
🦋🍃🦋
https://eitaa.com/mohtavayetablighJameaAlZahra
202030_512521590.mp3
8.18M
❁﷽❁
در محضر صحیفه سجادیه
شرح دعای هشتم صحیفه سجادیه
🎤 استاد محترم حجت الاسلام والمسلمین کفیل زیدعزه
از ویژه برنامه های اداره مبلغان با همکاری اداره قرآن و حدیث جامعهالزهرا سلام الله علیها در ماه مبارک رمضان
✅ موضوع: جلسه ششم شرح دعای هشتم صحیفه سجادیه
🕖 مدت: ۸ دقیقه
✅ اعوذ بک... من غَلَبَةِ الْحَسَدِ
🔸سبک شمردن حکم و قضای الهی، علت مذمت حسد( مراجعه به دعای 35)
🔸حسادت ناشی از ضعف ایمان است و خود حسد ایمان را می خورد .
#ماه_مبارک_رمضان
#در_محضر_صحیفه_سجادیه #شرح_دعای_هشتم_صحیفه_سجادیه
┈••✾•🍃🌺🍃•✾••┈
علت عدم تاثیر عبادات و دعاها
🦋قال رسول الله صلی الله علیه و آله:
يَا أَبَا ذَرٍّ لَا يَزَالُ الْعَبْدُ يَزْدَادُ مِنَ اللَّهِ بُعْداً مَا سَاءَ خُلُقُه.
🦋یا اباذر، بنده مادام که اخلاقش بد است، مرتبًا از خدا دور می گردد.. (مکارم الاخلاق، ص۴۶۷)
🦋برای قرب به پروردگار، نماز، نوافل، تلاوت قرآن و این گونه امور را مدّنظر قرار می دهیم (البته درست هم هست) یا گناهان کبیره را ملاک و عامل بُعد از ساحت مقدس ربوبی در نظر می گیریم، ولی آنچه در این میان مغفول عنه باقی می ماند عبارت است از اخلاقیات.
🦋توجه نمی کنیم یکی ازمهمترین ملاکات قرب و بعد از ساحت ربوبی مسائل اخلاقی است؛ مثل: حسد، بخل، یا کینه ورزی نسبت به مردم. گرچه این کینه به مقام عمل نیز نرسد؛ به مقام عملی برسد، جزو محرمات عملی می شود...خوش اخلاقی و بد اخلاقی هم از این قبیل است.
🦋انسان تا وقتی اخلاقش بد است، به طور دائم از خدای متعال دور می شود.
🦋ممکن است نماز هم بخواند، نافله هم بخواند، بعد می بیند هیچ اثری نمی کند، تعجب می کند که من اینهمه نماز، قرآن توسلات، شب زنده داری، احیاء و ... هیچ تغییری در دل خود احساس نمی کنم.
🦋علت عدم تاثیر عبادات در تعالی و رشد انسان، این بداخلاقی هاست. شرح حدیث مقام معظم رهبری حفظه الله، درس خارج.
(به نقل از کتاب مکارم ولایت، ص۳۴۵)
امامحسن علیه السلام1.m4a
4.5M
🎙منبر صوتی(۱)
🌺ویژه ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام
🔸سرکار خانم درویشی
#ولادت_امام_حسن_مجتبی
#ماه_رمضان
امام حسن علیه السلام2.m4a
7.65M
🎙منبر صوتی(۲)
🌺ویژه ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام
🔸سرکار خانم درویشی
#ولادت_امام_حسن_مجتبی
#ماه_رمضان
امام حسن علیه السلام3.m4a
2.52M
🎙منبر صوتی(۳)
🌺ویژه ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام
🔸سرکار خانم درویشی
#ولادت_امام_حسن_مجتبی
#ماه_رمضان
فضایل کریم اهل بیت.pdf
575.1K
📜فیش منبر 📩 منبر کامل
#امام_حسن_مجتبی سلام الله علیها
💠 فضائل کریم اهل بیت علیه السلام
♦️ فیش منبر امام حسن مجتبی سلام الله علیه
🔖آنچه در این فیش می خوانید:
🍃قطره ای از فضائل امام حسن مجتبی:
🔻1. محبوب رسول خدا صلی الله علیه و آله
🔻2. عبادت و خوف از خدا
🔸الف) هنگام وضو:
🔸ب) هنگام ورود به مسجد:
🔸ج) در وقت نماز و در هر حال:
🔸د) بعد از نماز:
🔸ه) هنگام خواندن قرآن:
🔸و) هنگام مرگ و شهادت:
🔻 3. علم الهی (3 نمونه داستان تاریخی)
🔻4. شجاعت و شهامت (3 نمونه داستان تاریخی)
🔻5. معاشرت و اخلاق
🔻 6.سخاوت و فریادرسی از محرومان (3 نمونه داستان تاریخی)
#ماه_رمضان
#امام_حسن علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧#پادکست
#ضیافت الهی
🖤موضوع شناخت حضرت خدیجه سلام الله علیها
🚩سخنرانی کوتاه به مناسبت ولادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام 🌷نیمه رمضان
🎤 سرکار خانم محمدرضایی
🗓 ۱۵رمضان ۱۴۴۳
✅ میلاد با سعادت امام حسن مجتبی علیه السلام
___________
▪️کانال محتوای تبلیغی مبلغان جامعه الزهرا سلام الله علیها
@mohtavayetablighJameaAlZahra
❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴
❇️🏴
#*لؤلؤ*
❇️**حسنُ الحَسَن (علیه السلام) في القرآن* *
✨*يخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجان*
(سوره مبارکه الرحمن، آيه ۲۲)
🔘این آيه شریفه در مقام بیان یکی دیگر از فضائل و شئونات ذاتی حضرت سید السادات حسن بن علی المجتبی (علیه السلام) در آیات حضرت قرآن است. حضرت صادق الائمه (علیه السلام) ذیل آیات ۱۹ تا ۲۱ سوره مبارکه الرحمن فرمودند:
▫️«مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيانِ بَيْنَهُما بَرْزَخٌ لا يَبْغِيانِ» (سوره الرحمن، آیات ۱۹و۲۰) قالَ عَلِيٌّ وَ فَاطِمَةُ بَحْرَانِ عَمِيقَانِ لَا يَبْغِي أَحَدُهُمَا عَلَى صَاحِبِهِ يخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ قَالَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ عليهما السلام (۱)
▪️ منظور از دو بحر که با هم تلاقی می کنند ، حضرت امیرالمومنین و فاطمة الزهراء (علیهم السلام) اند؛ از تلاقی آن دو بحر، لؤلؤ و مرجان به ظهور می رسد، مقصود از «لؤلؤ» حضرت حسن بن علی المجتبی (علیه السلام) و مقصود از «مرجان» حضرت حسین بن علی (علیه السلام) است.
✔️به ظهور رسیدن لؤلؤ و مرجان از تلاقی دو بحر علوی و فاطمی یعنی بحرِ علم و بحر نبوت است که «لؤلؤ» اشاره به اولین ظهور و «مرجان» اشاره به دومین ظهور دارد :
▫️فأَنْزَلَ اللَّهُ مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيانِ يَقُولُ أَنَا اللَّهُ أَرْسَلْتُ الْبَحْرَيْنِ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ بَحْرَ الْعِلْمِ وَ فَاطِمَةَ بَحْرَ النُّبُوَّةِ يَلْتَقِيَانِ يَتَّصِلَانِ أَنَا اللَّهُ أَوقَعْتُ الْوُصْلَةَ بَيْنَهُمَا فبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما يا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ تُكَذِّبانِ بِوَلَايَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ حُبِّ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ فاللُّؤْلُؤُ الْحَسَنُ وَ الْمَرْجَانُ الْحُسَيْنُ لأَنَّ اللُّؤْلُؤَ الْكِبَارَ وَ الْمَرْجَانَ الصِّغَارَ (۲)
▪️خداوند عزوجل می فرماید : دو دریا نازل کرده ام؛ دریای علم امیرالمومنین علی (علیه السلام) و دریای نبوت خاتون حضرت فاطمة الزهراء (علیها السلام) ؛ و آن دو را با هم جمع نموده و تلاقی دادم؛ پس ای معشر جن و انس، کدامین نعمت پروردگار را تکذیب می کنید؛ ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) یا حبّ فاطمة الزهراء (علیها السلام) را !؟ لؤلؤ حضرت حسن المجتبی است و مرجان حضرت سیدالشهداء (علیهماالسلام)؛ چرا که لؤلؤ، آن دُرّ بزرگتر است مرجان، آن دُرّ کوچکتر.
🖋لذا «لؤلؤ» دلالت بر شأنی از شؤون حضرت السید السبط الاکبر (علیه السلام) دارد: اولین ظهور از تلاقی دو بحر علوی و فاطمی؛ تلاقی بحر علم و بحر نبوت. به عبارت دیگر جمیع خصال نبوت محمدی و ولایت علوی در حضرت سبط اکبر، جمع اند؛ آن حضرت به واسطه مادرشان، محمدی هستند و به واسطه پدرشان علوی.
◀️ولایت حسنی (علیه السلام) اولین ظهورِ ولایت علوی است که خصلت محمدی نیز دارد و لذا سیادت حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) در سبط اکبرشان است که به ظهور میرسد و اولین سرسلسله سادات، وجود مقدس حضرت حسن المجتبی کریم آل طه میشود. چنانکه فرمودند :
➖فقَالَ أَمَّا الْحَسَنُ فَلَهُ هَيْبَتِي وَ سُؤْدُدِي (۳) : هیبت و سیادت منِ پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) برای حسن (علیه السلام) است.
➖و نقل شده که بدین جهت است که امام حسن (علیه السلام) هم حلیم و هم با هیبت بودند: فَلِذَلِكَ كَانَ الْحَسَنُ حَلِيماً مَهِيباً (۴)
*ص ۱*
❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴
⏪اما یکی دیگر از وجوه تسمیه حضرت سبط اکبر حسن بن علی الزکی المجتبی (علیه السلام) به «*لؤلؤ*»، خصوصیات و شئون ذاتی آن حضرت است که در آیه آفاقی «لؤلؤ» به ظهور رسیده است: «لؤلؤ» حالاتٌ صافيه.
🖋در آفاق، «لؤلؤ»، مَثَل و بیانگر «صلح» حضرت کریم اهل بیت ، حسن بن علی (علیه السلام) است که این صلح سبب قیام حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) گردید و کربلاء از بطن این صلح به ظهور رسید.
🔘چنانکه حضرت باقرالعلوم (علیه السلام) فرمودند این صلح از هر خیری برای این امّت بهتر بود: و اللَّهِ لَلَّذِي صَنَعَهُ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ علیه السلام كَانَ خَيْراً لِهَذِهِ الْأُمَّةِ مِمَّا طَلَعَتْ عَلَيْهِ الشَّمْسُ (۵)
☑️این صلح، همان أمر به «کَفّ ید» است که در شریفه ۷۷ سوره مبارکه نساء اشاره شده ؛ و امر به قتال پس از امر به کف ید به ظهور رسید [البته در قسمت های بعد به تفصیل این آیه مورد بررسی قرار خواهد گرفت]:
✨أ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذينَ قيلَ لَهُمْ كُفُّوا أَيْدِيَكُمْ وَ أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ عَلَي
(سوره نساء، آیه ۷۷)
➖نزَلَتْ فِي الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِمَا السَّلَامُ أَمَرَهُ اللَّهُ بِالْكَفِّ «فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتالُ » نَزَلَتْ فِي الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِمَا السَّلَامُ (۶) : امر به کف ید (صلح) در خصوص حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام) نازل گردید و امر به قتال برای امام حسین (علیه السلام).
🔰لذا اولین ظهور از بحر علم علوی ؛ اولین ظهور از بحر نبوت فاطمی (که همان علم محمدی در معنای کثرت است) و اولین ظهور سیادت در عالَم که به دلیل تلاقی این دو بحر به ظهور می رسد، حضرت السید السبط الاکبر حسن بن علی (علیه السلام) است: أَنَّ اللُّؤْلُؤَ الْكِبَارَ . آن وجود مقدسی که شبیه ترین فرد به نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و اله و سلم) بود؛ چنانکه در خصوصیت حضرت ختمی مرتبت بیان شده که رنگ صورت آن حضرت، همچون لؤلؤ بود:
➖إنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ كَانَ أَزْهَرَ اَللَّوْنِ كَانَ لَوْنُهُ اَللُّؤْلُؤَ (۷)
🖋آن وجود مقدسی که صلحشان سبب قوام دین و حیات شیعیان گردید و در سایه آن صلح و آرامش ، مقدمات قیام کربلاء فراهم و از «سبزی» لؤلؤ، سرخی «مرجان» به ظهور رسید :
فَاللُّؤْلُؤُ الْحَسَنُ وَ الْمَرْجَانُ الْحُسَيْنُ (۸) المرجان الخرز الأحمر (۹). لذا «الؤلؤ» اشاره به یکی از فضائل حضرت السید الزکی حسن بن علی المجتبی (علیه السلام) در آیات حضرت قرآن دارد.
ا┅═✧❁منابع ❁✧═┅ا
(۱). تفسير فرات الكوفي ؛ ص۴۶۱؛ تفسير القمي ؛ ج۲؛ ص۳۴۴؛ تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة، ص: ۶۱۴
(۲). مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) ؛ ج۳ ؛ ص۳۱۹؛ البرهان فی تفسیر القرآن، ج۵ ص۲۳۵
(۳). مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) ؛ ج۳ ؛ ص۳۹۶
(۴).مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) ؛ ج۳ ؛ ص۳۹۶
(۵). الكافي ؛ ج۸ ؛ ص۳۳۰
(۶). البرهان في تفسير القرآن، ج۲، ص۱۳۱
(۷). بحار الأنوار، ج۱۶، ص: ۲۳۸
(۸).البرهان فی تفسیر القرآن، ج۵ ص۲۳۵
(۹) تفسير الصافي ؛ ج۵ ؛ ص۱۰۹
*ص ۲*
❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴
❇️🏴
❇️**حُسنُ الحَسَن (علیه السلام) فی القرآن*
#*انگلیسی*
*
✨«وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها * وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها»
{قسم به خورشید و گسترش نور آن در صبحگاهان* قسم به ماه هنگامی که از پی آن بر آید}
(سوره مبارکه شمس آیات ۱ و ۲)
ا┅═✧❁▪️❁✧═┅ا
⬅️قسمت دوم
🔳همانطور که در قسمت قبل بیان شد، از شئونات و فضائل حضرت السید السبط الاکبر امام حسن المجتبی (علیه السلام) در آیات حضرت قرآن «قمر» است. شأن «قمر» هادی بودن آن در ليل است که در بطن ، در معنایی عام، به وجود مبارک أئمه (علیهم السلام) دلالت می نماید (۱) ؛ اما در شریفه محط بحث و در بطنی که «شمس» به وجود مقدس حضرت اب الائمه، امیرالمومنین علی (علیه السلام) دلالت دارد، مقصود از «قمر» که در تِلو و در پی آن ظهور می نماید و هادی خلق است، وجود مقدس امام حسن و امام حسین (علیهم السلام) می باشند؛ چنانکه حضرت صادق آل محمد (علیه اسلام) در تفسیر ذیل این آیات فرمودند: الشَّمْسُ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام ... وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ علیهما السلام (۲).
⏪وجود مقدس حضرت سبط اکبر رسول خدا (صلوات الله علیه) ، امام حسن مجتبی (علیه السلام) اولین قمر از اقمار منیرة هستند که هدایت مطلق خلق در ولایت ، تنها با اقتدا به وجود مبارکشان ممکن می گردید؛ آنچه که سیر در «لیل» یعنی امر مستورِ ولایت ولی الله الاعظم (علیه السلام) را برای خلق ممکن می کرد ، تمسک به سیره حسنی و اتجّاه به آن حضرت بود.
🖋تنها یاران مخلص ایشان که عده قلیلی بودند، حقیقتا به سیره حسنی متمسک و اتّجاه شان به وجود مقدس امامشان بود و بقیه یعنی آنانکه چه قبل از صدور امر صلح از لسان مبارک امام و چه بعد از آن، ملازم امام خویش نبوده و تسلیم امر ایشان نبودند، در زمره مقتدین به قمر منیر و متمسکین به سیره حسنی (علیه السلام) به شمار نمی رفتند.
☑️حضرت امام حسنی مجتبی (علیه السلام) در خصوص امر صلحشان که به تبعیت از سیره محمدی (صلوات الله علیه) صورت می پذیرفت، فرمودند:
▫️و قَدْ هَرَبَ رَسُولُ اللَّهِ ص مِنْ قَوْمِهِ وَ هُوَ يَدْعُوهُمْ إِلَى اللَّهِ حَتَّى فَرَّ إِلَى الْغَارِ وَ لَوْ وَجَدَ عَلَيْهِمْ أَعْوَاناً مَا هَرَبَ مِنْهُمْ وَ لَوْ وَجَدْتُ أَنَا أَعْوَاناً مَا بَايَعْتُكَ .. أَنَا وَ أَبِي فِي سَعَةٍ مِنَ اللَّهِ حِينَ تَرَكَتْنَا الْأُمَّةُ وَ بَايَعَتْ غَيْرَنَا وَ لَمْ نَجِدْ أَعْوَاناً وَ إِنَّمَا هِيَ السُّنَنُ وَ الْأَمْثَالُ يَتْبَعُ بَعْضُهَا بَعْضاً (۳)
▪️همانا رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) اگر اعوانی می یافت، از قومش به سوی غار فرار کرد و من هم اگر یارانی داشتم، با معاویه لعین صلح نمی کردم.. من و پدرم هم در سعه از جانب خداوند بودیم که امت ما را رها کرده و با غیر ما بیعت نمودند و ما یارانی نیافتیم و این همان سنن و امثالی است که برخی از برخی دیگر تبعیت می نمایند.
🖋عبارت پایانی این کلام نورانی که امام، امر صلحشان یعنی «سنت عدم محاربه با دشمنان» را از سیره و سنتهایی بر می شمرند که به تبعیت از جد شریفشان رسول خدا (صلوات الله علیه) و پدرشان امیرالمومنین علی (علیه السلام) انجام شده است، یکی از مصادیق «تلو» بودن قمر نسبت به «شمس» است که شریفه محط بحث به آن اشاره می نماید: «وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها».
✔️لذا آنچه که هدایت مطلق خلق و سیر آنان در امر ولایت را برای آنان فراهم می آورد، اتجّاه به حضرت السید الزکی، حسن بن علی (علیه السلام) یعنی اولین قمر از اقمار منیرة، پس از وجود مقدس حضرت اب الائمه امیرالمومنین علی (علیه السلام) بود.
ا┅═✧❁منابع❁✧═┅ا
(۱)..مستدرک سفینة البحار، ج ۸ ص ۵۸۹؛ بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم ؛ ج۱ ؛ ص۴۴۳
(۲). البرهان في تفسير القرآن ؛ ج۵؛ ص۶۷۲؛ تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ؛ ص۷۷۷
(۳)..الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي) ؛ ج۲ ؛ ص۲۸۹
#*انگلیسی*
❇️حُسنُ الحَسَن (علیه السلام) فی القرآن
✨«وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها * وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها»
{ I swear by the Sun and its brilliance during the day. And the moon when it follows the sun.}
(Surah Shams Ayah 1&2)
ا┅═✧❁▪️❁✧═┅ا
2⃣Part Two
🔳In the previous part the virtues and attributes of Hazrat Sayyid Al Sibt Al Akbar Imam Hassan Al Mujtaba(a.s) were mentioned from the Holy Quran i.e <Qamar>
<Qamar> which means being the guide (Haadi) in the darkness which actually points towards the Aimeh(a.s)(١):
But in the Ayah, the word <Shams> depicts the holy personality of Hazrat Ameer al Momineen Ali (a.s). And the word <Qamar> which appears later means the guide for mankind - which reflects towards the personality of Imam Hassan and Imam Hussain (a.s).
Thus in the tafseer of the above Ayah Imam Sadiq (a.s) exclaimes the following
الشَّمْسُ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام ... وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ علیهما السلام
⏩The Holy Prophet (s.a.w.s); Imam Hassan Al Mujtaba (a.s) is the first moon from among the shining moons, the correct guidance of the creatures is only possible by their holy presence. Whereas the word <Layl> shows light upon the hidden path of wilayat of Hazrat Baqiyatullah Al Azam (a.s) for the mankind, which was only and only possible due to the orientation of the people towards the Seereh Hassani
🖋Only a handful of his true followers, were truly inspired and oriented towards the Seereh Hassani and Imam's Holy personality, the remaining others be it those who before the signing of the peace treaty or those after the signing of the treaty were not obidient to the Imam of their time and cannot be included in the circle of followers of the shining moons and are not counted among the adherent of Seereh Hassani
☑️ Hazrat Imam Hassan Al Mujtaba (a.s) in the matter of the peace treaty which was from the Sunnat of Rasool e Khuda (s.a.w.s); exclaims
▫️و قَدْ هَرَبَ رَسُولُ اللَّهِ ص مِنْ قَوْمِهِ وَ هُوَ يَدْعُوهُمْ إِلَى اللَّهِ حَتَّى فَرَّ إِلَى الْغَارِ وَ لَوْ وَجَدَ عَلَيْهِمْ أَعْوَاناً مَا هَرَبَ مِنْهُمْ وَ لَوْ وَجَدْتُ أَنَا أَعْوَاناً مَا بَايَعْتُكَ .. أَنَا وَ أَبِي فِي سَعَةٍ مِنَ اللَّهِ حِينَ تَرَكَتْنَا الْأُمَّةُ وَ بَايَعَتْ غَيْرَنَا وَ لَمْ نَجِدْ أَعْوَاناً وَ إِنَّمَا هِيَ السُّنَنُ وَ الْأَمْثَالُ يَتْبَعُ بَعْضُهَا بَعْضاً (۳)
▪️ If Rasool e Khuda (s.a.w.s) would have had true followers ، he wouldn't have had to go to The cave similarly if I would've had true followers i wouldn't have signed the peace treaty with Muawaiyah (l.a) .My father and myself were sent by Allah but the people left us and paid allegiance to others thus we did not have followers، they followed the tradition to believe in what others believe and follow those who others followed
🖋 The last line from the enlightening sayings of the Imam, the matter of the peace treaty 《The Tradition of not Fighting the Enemy》is from among the custom and tradition of his Honorable ancestor The Holy Prophet (s.a.w.s) and his father Ameer al Momineen Ali (a.s).
This is an example of the moon following the sun which is pointed out in the following Ayah: «وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها»
✔️ Therefore, what provides them with the absolute guidance of their people and their journey in the matter of guardianship. Orientation towards Hazrat Sayyid Al Zaqi, Hassan ibn Ali(a.s) who is the first moon from among the shining moons after Hazrat Ameer al Momineen Ali (a.s)
ا┅═✧❁Reference ❁✧═---ا
(۱). Mustadrak Safineh Al Bihar V-8 pg 589; Basaair Al Darajaat Fi Fazaail Aale Muhammad (s.a) V1 pg 443
(۲).Al Burhan Fi Tafseer Al Quran V-5 pg 672
Ta'aweel Al Ayat Al Zaahireh Fi Fazaail al Itrat ul Tahireh pg 777
(۳).Al Ehtejaaj Ala Ahlel lajah (Tabrisi) V-2 pg 289
#تفسیر_موضوعی
#رهبر_قرآنی
#شماره_چهاردهم
🌱🌸🌱🌸
🌸🌱🌸
🌱🌸
🌸
🔹"وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ثُمَّ لَا تُنصَرُونَ." (سوره هود، آیه ١١٣)
#دستورات_کاربردی_قرآن_برای_زندگی
۶) اعتماد نکردن به #ستمگر و #ظالم
☘«لا تَرکَنوا اِلَی الَّذینَ ظَلَموا»؛ به کسی که ستمگر است، به ظالم #اعتماد نکنید، #گرایش پیدا نکنید -«رکون» یعنی میل پیدا کردن و گرایش پیدا کردن و اعتماد به او کردن- به آدم ظالم اعتماد نکنید.
☘نتیجهی اعتماد کردن به #ظالم همین میشود که شما میبینید #دولتهای_مسلمان، مجموعههای اسلامی به ظالمترین و ستمگرترین عناصر عالَم اعتماد میکنند و نتیجهاش را دارند مشاهده میکنند و میبینند.
📚سخنرانی تلویزیونی مقام معظم رهبری در پایان محفل انس با قرآن کریم، اول رمضان المبارک ۱۴۴۱، ۱۳۹۹/۲/۶
🌸☘️🌸☘️🌸☘️🌸☘️🌸☘️