eitaa logo
کانال محتوای تبلیغی معاونت تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام الله علیها
3هزار دنبال‌کننده
8.4هزار عکس
2.2هزار ویدیو
3.4هزار فایل
*این کانال محتوای تبلیغ عمومی می باشد که توسط اساتید و مبلغان تولید شده و با توجه به مناسبت های تبلیغی بارگذاری می شود.* «کپی مطالب به همراه لینک» @mohtavayetablighJameaAlZahra «.« ارتباط با ادمین».» @admin_mobaleghan
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴❇️🏴❇️🏴 ❇️ 🏴 ا❁﷽❁ا ✨«الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ أَيَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا» { كسانى كه به جاى مؤمنان كافران را به دوستى برمى‌گزينند، آيا عزت را نزد آنان مى‌جويند، در حالى كه عزت به تمامى از آن خداست} (سوره مبارکه نساء‌آيه ۱۳۹) ا┅═✧❁🏴❁✧═┅ا 🔳تنزیل آیه ۱۳۹ سوره مبارکه نساء‌ ، در اشاره به اولیاء‌ طاغوت است و کسانی که آنان را به ولایت و سرپرستی خویش برگزیده و عزّت را نزد کافران می جویند. این آیه شریفه، طبق نقل مفسرین، در یکی از بطون اشاره دارد به بنی امیّه ملعون و مخالفتی که از امر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) نمودند در عدم واگذاری خلافت به بنی هاشم و اهل بیت (علیهم السلام)؛ و نیز در مذمّت افرادی است که عزّت و قوّت را نزد اولیاء کفر می جویند و نه در نزد اولیاء الله: ▫️نزلت في بني امية حيث خالفوا نبيهم‏ على أن لا يردوا الأمر في بني هاشم (۱) ▫️..«أَ يَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ» يتعززون بموالاتهم‏ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعاً لا يتعزز إلا من أعزه اللَّه و قد كتب العزة لأوليائه كما قال عز و جل‏ «وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ» (۲) ✔️اولین حاکم اموی که به خلافت رسید،‌ معاویه (لعنة الله علیه) بود که گرچه در دوران امامت حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام) و پس از جریان صلح رخ داد، اما آن ملعون قبل از این واقعه، با حربه های گوناگون [توسل به مکر و حیله و زور و ظلم]، ابتدا پایه های حکومتش را در شام تثبیت کرد و پس از جریان صلح، بر کل بلاد اسلامی حاکم شد. ✔️با وجود آنکه امیرالمومنین علی (علیه السلام) در دوران حکومتشان، دستور به برکناری و عزل معاویه از فرمانداری بر شام دادند، اما آن ملعون شام را تسلیم ننمود و مردم شام را تحت بیعت خود نگه داشت. پس از شهادت امیرالمومنین علی (علیه السلام) نیز با وجود آنکه جمع کثیری از مردم با حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام) بیعت کردند، اما وی به جنگ با آن حضرت برخاست و حاکمیت امام حسن (علیه السلام) بر کوفه و دیگر سرزمین های را به رسمیت نشناخت (۳). از آنجا که یاران حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام) در قتال با اعداء‌الله سستی و تکاهل نموده و در دفاع از آن حضرت تزلزل و غفلت و تقصیر کرده تا جایی که به نیزه خوردن و مجروح شدن آن حضرت منجر گردیدند، امام (علیه السلام) مجبور به پذیرش پیشنهاد صلح از جانب معاویه شدند؛ صلحی که حکمت آن در لسان خود امام به «سوراخ کردن کشتی توسط حضرت خضر علیه السلام» مَثَل زده شد [یعنی بقای شیعیان در قبال واگذاری خلافت تا مدتی معین] (۴). صلحی که به شروطی مهم و اساسی و حیاتی مقید شده بود؛ از جمله اینکه معاویه پس از خودش می بایست خلافت را به اهل بیت (علیهم السلام) برگرداند (۵)؛ اما آن ملعون تمامی این شروط و عهود را زیرپا گذاشت و نقض کرد: «ألَا وَ إِنِّي كُنْتُ مَنَّيْتُ الْحَسَنَ وَ أَعْطَيْتُهُ أَشْيَاءَ وَ جَمِيعُهَا تَحْتَ قَدَمِي لَا أَفِي لَهُ بِشَيْ‏ءٍ مِنْهَا» (۶). ☑️گرچه معاویه لعین به اعتراف خودش خلافت را نه با رضایت مردم، بلکه با شمشیر و با کراهت مردم به دست آورد (۷)، اما با مکرها و حیله های بسیاری که پس از به خلافت رسیدن إعمال نمود، سبب تثبیت هر چه بیشتر پایه های حکومتش شد؛ مکرها و حیله و شروری همچون خود را کاتب وحی و خال المومنین و امیرالمومنین خواندن، فرمان دادن به جعل احادیث در بیان فضائل ملعون اول و ثانی؛ جعل احادیث در ذمّ اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام)، دستور سبّ حضرت امیرالکونین علی (علیه السلام) بر منابر، ایجاد خفقان و تنگ کردن عرصه بر شیعیان تا کسی جرأت مخالفت ننماید و .. (۸). 🖋لذا از مصائب و فتن عظیمی که در دوران امامت سبط اکبر رسول خدا، امام حسن المجتبی (علیه السلام) بر امّت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) رخ داد، به خلافت رسیدن معاویه‌ (لعنة‌الله علیه) بود که در فراز ابتدایی آيه شریفه فوق بدان اشاره شده است: «الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ.
🏴❇️🏴❇️🏴 ❇️ 🏴 ◀️از مصائب بزرگ دیگر، تهمتی است که در این جریان به حضرت امام حسن المجتبی (علیه السلام) زده شد و آن «مُذلّ المؤمنين» خوانده شدن حضرت مُعزّ المؤمنین، السیّد الزکی، حسن مجتبی (علیه السلام) بود (۹). چنانکه شریفه محط بحث در اشاره به افرادی است که عزّت را نزد کافران و اولیاء طاغوت جستجو می کنند، در حالیکه مطلقِ عزّت، برای خدا و رسول و مؤمنان است «وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَلَكِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَا يَعْلَمُونَ» (سوره منافقون، آیه ۸) که مطابق تفسیر، مقصود از مؤمنان، عترت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) می باشند و عزّت تا آخر دهر مخصوص ایشان است: «وَ الْمُؤْمِنُونَ عَلِيٌّ وَ عِتْرَتُهُ فَالْعِزَّةُ لِلنَّبِيِّ وَ لِلْعِتْرَةِ وَ النَّبِيُّ وَ الْعِتْرَةُ لَا يَفْتَرِقَانِ فِي الْعِزَّةِ إِلَى آخِرِ الدَّهْر» (۱۰) ⏪حضرت امام جعفر الصادق (علیه السلام) در حدیثی به زیبایی جریان امر صلح و علّت آنچه واقع شد، را تبیین فرمودند: ▫️اِعْلَمْ أَنَّ اَلْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لَمَّا طُعِنَ وَ اِخْتَلَفَ اَلنَّاسُ عَلَيْهِ سَلَّمَ اَلْأَمْرَ لِمُعَاوِيَةَ فَسَلَّمَتْ عَلَيْهِ اَلشِّيعَةُ عَلَيْكَ اَلسَّلاَمُ يَا مُذِلَّ اَلْمُؤْمِنِينَ فَقَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مَا أَنَا بِمُذِلِّ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ لَكِنِّي مُعِزُّ اَلْمُؤْمِنِينَ إِنِّي لَمَّا رَأَيْتُكُمْ لَيْسَ بِكُمْ عَلَيْهِمْ قُوَّةٌ سَلَّمْتُ اَلْأَمْرَ لِأَبْقَى أَنَا وَ أَنْتُمْ بَيْنَ أَظْهُرِهِمْ كَمَا عَابَ اَلْعَالِمُ اَلسَّفِينَةَ لِتَبْقَى لِأَصْحَابِهَا وَ كَذَلِكَ نَفْسِي وَ أَنْتُمْ لِنَبْقَى بَيْنَهُمْ» (۱۱) ▪️بدان كه چون حسن بن على عليهما السّلام در اثر نيزۀ دشمن آسيب ديد و مردم در بارۀ حكومت امام حسن عليه السّلام به اختلاف پرداختند،امام [مجبور شد] حكومت را به معاويه واگذار نمايد، شيعيان بر امام حسن عليه السّلام چنين سلام گفتند: «سلام بر تو اى خواركنندۀ مؤمنان!» امام نيز در پاسخ آنها گفت: «من خواركنندۀ مؤمنان نيستم بلكه عزيزكنندۀ ايشانم؛زيرا همين كه احساس كردم كه شما توان مقاومت در برابر ياران معاويه را نداريد، حكومت را به معاويه واگذار نمودم تا بتوانيم در ميان آنان بمانيم، اين اقدام من مانند اقدام آن عالِم [حضرت خضر عليه السّلام] است كه به كشتى عيب و آسيب رساند تا براى صاحبان آن باقى بماند. رفتار من با شما نيز چنين است تا در ميان آنان زنده بمانيم! 🖋لذا آيه مبارکه ۱۳۹ سوره مبارکه نساء در یکی از وجوه و بطون اشاره دارد به فتنه عظیمِ به خلافت رسیدن معاویه لعین که سرآغاز خلافت بنی امیه ملعون گردید؛ و عدم واگذاری خلافت به آل الله (علیهم السلام) ؛ و تهمت ناروایی که به حضرت معزّ المومنین سبط اکبر رسول خدا (صلی الله علیه واله) وارد آمد. ا┅═✧❁منابع ❁✧═┅ا (۱). تفسير القمي، ج۱ ص: ۱۵۶؛ البرهان في تفسير القرآن ؛ ج۲ ؛ ص۱۸۹؛ تفسير الصافي، ج۱ ص: ۵۱۲ (۲). تفسیرکنزالدقائق و بحرالغرائب ج۳ ص۵۶۶؛ تفسير الصافي، ج۱ ص: ۵۱۱ (۳). الارشاد ج۲ صص ۹ و ۱۰ (۴).بحار الأنوار ج ۷۵، ص ۲۸۶؛ عوالم العلوم و المعارف ج ۲۰، ص ۶۴۴؛ تحف العقول ج ۱، ص ۳۰۷ (۵).کشف الغمة فی معرفة الأئمة، ج ۱، ص ۵۴۱؛ بحارالانوار ج۴۴ ص۴۸ (۶). کشف الغمة فی معرفة الأئمة، ج ۱، ص۵۴۲؛ بحارالانوار ج۴۴ ص۴۸ (۷). کشف الغمة فی معرفة الأئمة، ج ۱، ص۵۴۲؛ بحارالانوار ج۴۴ ص۴۹ (۸). تسلیة المجالس ج۲ صص۵۱ و ۵۲؛ مقاتل الطالبیین ص۷۸؛ شرح نهج البلاغه (ابن ابی الحدید) ج ۴ ص۶۳ و ج۱۱، صص۴۴-۴۵ (۹).تفسیرنورالثقلین ج۵ ص۶۸۳؛ تفسیرکنزالدقائق و بحرالغرائب ج۱۴ ص۴۶۳ (۱۰).بحار الأنوار ج۲۵ ص۱۷۰؛ الزام الناصب فی اثبات الحجه الغائب عجل الله تعالی فرجه الشریف ج۱ ص۳۲ (۱۱).بحار الأنوار ج ۷۵، ص ۲۸۶؛ عوالم العلوم و المعارف ج ۲۰، ص ۶۴۴؛ تحف العقول ج ۱، ص ۳۰۷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️قالَ رَسُولُ اللّهِ صلي الله عليه و آله: مَنْ اِرْتَـقَبَ الْمَوْتَ سارَعَ فِى الْخَـيْراتِ. ✍️رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: هر كس كه چشم به راه مرگ باشد، در كارهاى خير، شتاب مى كند. 📚بحار الانوار، ج 77، ص 171
نگرانی های پیامبر گرامی اسلام1.pdf
232K
🔖فیش منبر 🔖 صلی الله علیه و آله و سلم 🔻موضوع 👇 📌نگرانی های پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله 💠جلسه اول💠 ◀️1 سرنوشت رهبری ◀️2 مظلومیت اهل بیت علیهم السلام ◀️3هواپرستی امّت ◀️4.دنیا زدگی ◀️5.فتنه و گمراهی ◀️6.سلطه و نفوذ منافقان ◀️7جعل و نسبت های دروغ ◀️8.تکذیب تقدیر و تصدیق نجوم
نگرانی های پیامبر گرامی اسلام2.pdf
485.1K
🔖فیش منبر 🔖 صلی الله علیه و آله و سلم 🔻موضوع 👇 📌نگرانی های پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله 💠جلسه دوم 💠 ◀️9-پول پرستی و درآمدهای نامشروع ◀️10-عشق به دنیا و رفاه زدگی ◀️11-نفاق ◀️12-تفرقه ◀️13-باورهای سست ◀️14-هوا پرستی به جای خداپرستی ◀️15-گمراهان در پوشش هدایت گران ◀️16-واژگونی و بی رنگ شدن ارزش ها ◀️17-ترک امر و نهی ◀️18-مصرف مواد مخدر ◀️19-ریاکاری و تظاهر ◀️20-فتنه های فراگیر ◀️21-سران بی کفایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿‌یک عمر گشته ام شک ندارم که هیچ دوستی مثل تو نیست 🍀سلام،بی نظیر ترین دوست...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا