eitaa logo
موج تاریخ
455 دنبال‌کننده
394 عکس
167 ویدیو
32 فایل
پیشرفت همه جانبه جوامع بشری نیازمند خودآگاهی تاریخی است. ❇️ارتباط با ادمین؛ @mojtarikhi
مشاهده در ایتا
دانلود
⚔ تصویر اسارت والرین امپراتور روم توسط شاهنشاه شاهپور یکم ساسانی - حکاکی شده بر روی نگین 🔴 تصویر به اسارت گرفتن والرین و نبرد تن ‌به ‌تن منقوش در روی آن که پیروزی ساسانیان را مجسم می‌کند، بسیار قابل توجه است. 🟠 شاهپور اسب را تاخته، سینه به سینه اسب والرین آورده و دست راست را دراز کرده، مچ دست والرین را چنان گرفته که انگشتان امپراتور روم راست گشته‌ است. والرین از خشم شمشیر کشیده، اما شاهپور شمشیر خود را بیرون نیاورده است و معلوم است که هدف سازنده از این نقش این بوده که نبرد تن به تن این دو فرمانروا را تصویر کند و مرحله اسارت امپراتور روم را بنماید، زیرا در هنر قدیم، گرفتن مچ کسی، علامت اسارت او محسوب می ‌شده ‌است. 📌این نگین که در سال ۳۵۰ میلادی ساخته شده در پاریس نگهداری می شود. @moj_tarikh
🔴 نگرانی رسانه های بین المللی از تبدیل ایران به امپراتوری بزرگ ۱- نیویورک پست: امپراتوری پارس زنده شد و این امپراتوری احیاشده دنیا را خواهد لرزاند. ۲- روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نوشت: ایرانیان دوباره در حال احیا کردن امپراتوری باستانی خود هستند. ۳- روزنامه روسیه ای روسیا الیوم: به نظر می‌رسد تمدن کهن و وسیع ایران دوباره احیا می‌شود با این تفاوت که تمدن جدید یک تمدن آریایی نیست، بلکه رنگ و بوی اسلامی دارد. ۴- ماوراءالخبر، چاپ مراکش در این باره گفت: ایرانی ها برای ورود به خاک همسایگانشان از هیچ کس اجازه نمی گیرند. آن ها همه جا هستند و هیچ جا نیستند. جهان عرب به گوش باشید. صدای پوتین های سپاهیان ایران به گوش می رسد! ۵- تایمز درباره عمق استراتژیک ایران در منطقه گفت: دستور از تهران صادر می شود و بی چون و چرا در بغداد و بیروت و دمشق و دوشنبه و کابل و خارطوم و اسلام آباد و غزه و صنعا و ... اجرا می شود! ۶- نایب رئیس پارلمان بحرین: ایران به دنبال احیای امپراتوری پارس است بنیاد_ایرانشناسی @moj_tarikh
46.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥آنچه بر ایران در دو قرن اخیر گذشت @moj_tarikh
✳️قدرت نظامی ایران! به روایت اسدالله علم وزیر دربار پهلوی 🔹.... از کشتی سلطنتی که در کیش لنگر انداخته بود مانور(نظامی) را تماشا کردیم‌ از یک برج مراقبت دریایی بالا رفتیم در میان میهمانان نوه امپراطور اتیوپی هم حضور داشت که فرمانده نیروی دریایی کشور خودش است. 🔹بیست و نه کشتی و یک ناوگان کامل قایقهای اژدرافکن رژه رفتند و به هنگام عبور از جلوی جایگاه ما توپهایی به علامت احترام شلیک کردند... 🔹 شاه درخواست کرد که چند تا از کشتی های مجهز به موشک به هدفی که دیروز هلیکوپترها با آن دقت هدف گیری کرده بودند تیراندازی کنند دو تا از کشتیها برای این منظور انتخاب شدند. 🚀اولی به کلی هدف را ندید؛ و دومی حتی نتوانست موشک را از سکوی پرتاب شلیک کند. افتضاح غریبی بود، و بیشتر به خاطر حضور میهمان اتیوپی ناراحت کننده تر بود از شدت عصبانیت دچار‌ چنان سردردی شدم که لاجرم به بیش از یک لیوان وُدکا متوسل شدم. 🔹 از خشم می لرزید ولی آرامش ظاهری اش را حفظ کرده بود، ناهار در حال و هوایی پرتنش و عصبی صرف شد آهسته به وزیر دارایی که در کنارم نشسته بود اشاره کردم، اگر هدف گیریها بر طبق برنامه پیش رفته بود حالا چه مدح و ستایشی دربارۀ نیروی دریایی میشنیدیم، و چه صحبت هایی در مورد تسلط بر خلیج فارس و تمام اقیانوس هند گفته میشد. تنها موضوع سالم برای گفت و گو انواع ماهیهایی بود که در آبهای کناره خلیج فارس وجود دارد. 📚منبع؛ یادداشت های اسدالله علم،یکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۵۱، ج۱، ص۳۹۵ @moj_tarikh
39.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️مرز را پرواز تیری می دهد سامان 🔹داستان تعیین مرز ایران و توران   @moj_tarikh
11.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥تهران در گذر تاریخ 🔹مردمانی که ۱۲۰ سال پیش در آن هیاهو و جدال بین استبداد و آزادی خواهی مشروطه در حال گذران زندگی بوده اند. 💢فیلمی از حال و هوای بازار تهران در دوره قاجار که توسط یک کمپانی خارجی (احتمالا انگلیسی) فیلمبرداری و صدابرداری شده. تخمین زده می‌شود که این فیلم متعلق به سال‌های ١٢٨٠ تا ١٢٨۵ شمسی باشد. 💢مردمانی که صدایشان خاموش و قطعا دیگر میان ما نبوده و همه در خاک این جهان فانی آرام گرفته اند. @moj_tarikh
✳️منظومه کردارهای گفتمانی در باب حجاب و پوشش در عصر رضاشاه پهلوی 🔹رضاشاه به هر طریق ممکن بدون شناخت فرهنگ ایرانی به دنبال پیاده سازی گفتمان شبه مدرن بود. 🔹در یک اشتباه راهبردی رضاشاه برای رسیدن به تجدد در پی تغییر ظواهر و حذف سنن ایرانی بر آمد زیرا به خطا فکر می کرد اینها عامل عقب ماندگی و توسعه‌ نیافتگی ایران می باشند. 📌برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله "سیاست های گفتمانی پوشاک زنان در ایران در دوره پهلوی اول (آمرانه) و دوم (اشاعه گرایانه)" نوشته دکتر راضیه یاسینی رجوع گردد. بخش اول @moj_tarikh
✳️منظومه کردارهای گفتمانی در باب پوشش و حجاب در عصر محمدرضاشاه پهلوی 🔹محمدرضاشاه وقتی با مقاومت و مخالفت مردم در بحث پوشش مواجه شد با یک رویکرد جدید به دنبال ضربه زدن به فرهنگ و سنن ایرانی بر آمد. 🔹شاه برای پیاده سازی گفتمان خود از ابزارهای گوناگونی مانند ترویج مد و پوشاک غربی توسط ستارگان هنری، تولید فیلم های سینمایی و تلویزیونی با تمرکز بر قبح زدایی از برهنگی، برگزاری مراسم سالانه دختر شایسته، ترویج مد غربی در کتب درسی و ... استفاده کرد. 🔹یکی از عوامل مهم سقوط پهلوی را باید در همین اشتباهات راهبردی محمدرضاشاه پهلوی دانست که اصلاحات و اقداماتش با فرهنگ و سنن ایرانی همخوانی نداشت و ضربه بسیار عمیقی بر آداب و رسوم ایرانیان وعلائق اجتماعی و مادی کلیه بخش های جامعه ایرانی وارد می ساخت لذا باعث نفرت مردم از وی شد. بخش دوم @moj_tarikh
🔻توطئه تجزیه ایران از سوی بیگانگان سابقه ای طولانی دارد ✍روزنامه اطلاعات در تاریخ ۱۲ امرداد ۱۳۵۳ خورشیدی از فاش شدن توطئه تجزیه خوزستان و بلوچستان پرده برداشته بود. @moj_tarikh
✳️نفرین بر کسانی که کتیبه را خراب می کنند 🔹نقش‌برجسته آنوبانی‌نی، با قدمتی ۴ هزار ساله بر صخره‌ای در سرپل‌ذهاب استان کرمانشاه 🔹سنگ‌نگاره داستان پیروزی یک شاه بر اسیران را به تصویر می‌کشد. 🔹در تصویر، شاه آنوبانی‌نی پای خود را بر شکم یکی از اسیران گذاشته و شش اسیر دیگر دست‌بسته در زیر او دیده می‌شوند. 🔹در این اثر شاه پیروز به همراه ایزدبانوی باستانی به نام «ایشتار» ترسیم شده‌اند. ایشتار، خدای مهم منطقه بین‌النهرین، که برای اَکدی‌ها و آشوری‌ها نماد برکت و پیروزی بوده و قبل از آن‌ها با نام «اینانا» برای اقوام سومری ایزد جنگ و باروری بوده است. 🔹در کتیبه‌ به خط اکدی «آنوبانی‌نی پادشاه لولوبی نقش خود و الهه ایشتار را در کوه پاتیر رسم کرده و می گوید؛ هر کس که این لوح را محو کند، به نفرین و لعنت آنو، آنوتوم، بَعل، بَلیت، رامان، ایشتار، سین و شَمَش گرفتار باد، و نسل او بر باد رود» 🔹داستان نفرین شاه باستانی ایران، علاوه بر نماد پیروزی و حکومت،از اهمیت فرهنگی و مذهبی برخوردار بوده است. 🔹اقوام لولوبی در دوران باستان در مناطق کوهستانی غرب ایران، به ویژه در بخش‌هایی از کرمانشاه، کردستان و آذربایجان‌غربی ساکن بودند. @moj_tarikh
📌 کپر نماد سنت منطقه است؛ نه سمبل محرومیت 🔹 کپر بخشی از میراث فرهنگی و شیوۀ زیست مردمان جنوب شرق ایران است که بسیاری از مردم محروم یا متمکن تمایل به زندگی در این سازه‌‌های قدیمی را دارند. 🔸 کپرنشینی ناشی از موقعیت خاص آب‌وهوایی جنوب و جنوب شرق ایران است که معمولاً از ساختمان‌ها و چادرها خنک‌تر هستند و جایی دلپذیر برای زندگی در اقلیمی گرمسیری محسوب می‌شوند. 🔹 سازۀ کپر یک پلان بسیار ساده دارد. این پلان، مستطیلی‌شکل یا دایره‌ای‌شکل است و جداره‌های آن با شاخه‌های درخت خرما پوشیده می‌شود. این بنای مخصوص که با تنه، شاخه و برگ درخت نخل به وجود آمده، کپر نامیده می‌شود و قدمتی برابر با تاریخ معماری یکجانشینی دارد. 🔸 علاوه بر سهل‌الوصول بودن و در دسترس بودن درختان خرما و نخل وحشی شاید انعطاف‌پذیر بودن این نوع معماری از دلایلی است که باعث حفظ و دوام آن شده است. زیرا در فصل‌های مختلف سال این سازه امکان تغییر دارد. در تابستان با برداشتن شاخ و برگ درختان از اسکلت‌بندی اصلی کپر، سازه به ‌صورت مشبک در می‌آید و با ایجاد پنجره‌هایی شبکه‌ای فضای داخل آن تهویه می‌شود. در پاییز و زمستان هم با پوششی از شاخ و برگ و حصیرهای بافته‌شده از برگ درختان نخل وحشی بنا را عایق‌بندی می‌کنند. 🔹 نماد سنت منطقه است؛ نه سمبل محرومیت و به گونه‌ای با فرهنگ مردم برخی مناطق ایران عجین شده که امکان حذف آن از چرخه زندگی شاید ممکن نباشد. 🔸 امروزه استفاده از سازه‌های کپری برای اقامتگاه‌های بومگردی یا ساخت هتل‌های کپری، ضمن احترام و حفظ سنت‌های بومی، گامی در جهت توسعۀ گردشگری در سواحل است(برگرفته از کانال مک ایران).
🖋 «خشکی‌نگری تاریخی ایرانیان را می‌توان در جلوه‌های فرهنگی و تمدنی این مرز و بوم یافت. (از شعر و موسیقی و داستان‌ها و افسانه‌ها، رقص و فرهنگ، صنایع دستی، تا معماری و شهرسازی، جنگ و دفاع، خوراک و پوشاک، شیوۀ تولید و آمدوشد و ماهیت دولت‌ها و حکومت‌ها) بری بودن، بستر و زمینه‌ای تاریخی برای گریز ایرانیان از ساحل قلمداد شده است. چارچوب‌های چنین بستری را می‌توان در پیشینه‌های زیر جستجو کرد: 🔹 خاستگاه؛ آریایی‌ها هنگام ورود به فلات ایران، مردمی چوپان و کشاورز بودند و با دریا بیگانه. هر چند ضرورت‌های امپراتوری، و را واداشت تا به گسترش قدرت خود به دریا روی آورند، اما ایرانیان همواره بر خلاف دریا، هم با خشکی بهتر کنار می‌آمدند و هم در آن بهتر دفاع می‌کردند. 🔸 جغرافیا؛ خشک بودن، کوهستانی بودن و دریا کناری، سه ویژگی بارز فلات ایران در چشم‌انداز طبیعی است. همین ویژگی‌ها به ویژه پیرامونی بودن دریا و ساحل‌ها و نفوذ نکردن آب‌ها در فلات بلند ایران، بستری جغرافیایی برای دور شدن تاریخی ایرانیان مستقر در فلات و کاسۀ مرکزی از دریا بوده است. 🔹 جنگ و دفاع؛ از هخامنشیان تا جمهوری اسلامی، ۲۳۲ هجوم بیرون از فلات به ایران تحمیل شده و ۲۱۲ نوبت نیز از ایران به خارج از فلات حمله شده است. در واقع تا آغاز سدۀ شانزده میلادی، هیچ‌گونه حملۀ دریایی مهمی از ناحیۀ خلیج‌فارس و دریای عمان به خاک ایران صورت نپذیرفت و پادشاهی‌های ایرانی یا مستقر در ایران نیز در زمینۀ حمله به سرزمین‌ها و کشورهای دیگر از دریا بهره‌برداری چندانی نداشته‌اند. در واقع چنانچه از لشکرکشی ساسانیان به یمن بگذریم، خلیج‌فارس تا سدۀ شانزدهم محور و سکوی صلح بوده است.» 📗 کتاب ژئوپلیتیک کرانه‌های دریایی ایران از دیدگاه مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی، دکتر یداله کریمی‌پور و دکتر محمد حیدری ‌