✳️نقش زنان در قیام جنگل
🔹ابراهیم فخرایی در کتاب سردار جنگل می گوید: «بارها اتفاق افتاد که ما توسط نیروهای دولتی و یا سالداتهای روسی محاصره میشدیم و امیدی به رهایی نمیدیدیم. در این مواقع صدای شلیک گلولهها از پشت سر قزاقها، حلقه را میشکست. آنان به خیال اینکه جنگلیها از پشت سر آنان را غافلگیر کردهاند پا به فرار میگذاشتند. چندین بار به همین طریق جان میرزا نجات داده شد. بعدها توسط جاسوسان با خبر شدیم که آنان زنان روستاهای اطراف بودند که با شنیدن خبر محاصره به کمک ما آمده بودند. در بعضی از درگیریها تعداد جنگلیان اندک بود، زنان شجاع و دلیر در کنار مجاهدین روی در روی دشمن تفنگها را پُر میکردند و گاه در این نبردها گلوله خورده و کشته میشدند.
@moj_tarikh
✳️خلاصه نشست «خلقیات ایرانیان»۱ پژوهشگاه فرهنگ،هنر و ارتباطات
👤دکتر مقصود فراستخواه
🔹هیچ ملتی خلقوخوی ذاتی ندارد که علت توسعهیافتگی یا عقبماندگیاش باشد.
🔹کنشها، اقدامات پیشرو، ابتکارات، رهبران هوشمند و گروههای اجتماعی هستند که میتوانند با ایجاد موقعیتی، شرایط را برای شکلگیری و گسترش خلقیات خوب در جامعه فراهم کنند.
🔹خلقیات ما به موقعیتهای واقعی زیست ما بستگی دارد که بخشی مربوط به ساختارها و نهادها و بخشی در ارتباط با اعمال ما است.
🔹در «برچسبزنی»، سعی میکنیم با برچسبزدن به چیزی، رفتار خود را توجیه یا از زیر بار انجام کاری شانه خالی کنیم.
🔹در تاکتیک ارجاع و اسناددهی، رفتار خود را به عامل بیرونی و سیستم احاله میدهیم و میگوییم مسئله خیلی پیچیدهتر از آن است که ما خود بتوانیم کاری کنیم. در این تاکتیک، نگاه قربانی و درماندگی آموختهشده وجود دارد و مانع از بازاندیشی در رفتارها و قضاوتهایمان میشود.
🔹به جای تمرکز بر امر مبهمی به نام خلقیات و متصفکردن آن به صفاتی چون بینظم، استبدادپذیر، عقبمانده و ...، باید به نهادها و ساختارها و موقعیتهای اجتماعی برگردیم. چون در ارزشهای ادراکشده بیشتر نمرههای جامعه ایران نزدیک به متوسط جهانی و حتی بالاتر از آن است.
📌متن کامل گفتگو 👇
https://www.ricac.ac.ir/news/4943
#هویت_ایرانی
@moj_tarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 جیمی کارتر رئیس جمهور اسبق آمریکا به فلسطین رفت و پس از دیدن اوضاع شوکه شد.
✍خبرنگار از او میپرسد: چه دیدی؟
او میگوید: یک شکنجه حقوق بشری در حال رخ دادن است.
خبرنگار میپرسد: پس چرا کاری نمیکند؟
پاسخ میدهد: من به عنوان یک مسیحی در سیاستِ آمریکا به همراه خیلیهای دیگر متعهد به یک قانون هستیم. آن قانون میگوید هرچه رژیم صهیونیستی هر زمان انجام داد باید مورد حمایت قرار بگیرد و در عین حال باید با رسانه افکار عمومی را برای پذیرفتن آن متقاعد کرد. ماموریت آیپک که به طور ویژه بر این مهم تمرکز دارد حمایت از صلح نیست. ما مامور به حمایت از سیاستهای اسرائیل هستیم؛ هرچه که باشد
🔹استعمار دارای چارچوب و ایدئولوژی خاص خود است چیزی که نسل جوان شرقی باید با تهدیدات و خطرات آن آشنا شود.
@moj_tarikh
20.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️ عوامل تأثیر گذار بر کنشگری مطلوب دانشجویان¹
👤 دکتر صادق پناهی نسب( عضو هیأت علمی دانشگاه یاسوج)
@moj_tarikh
18.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️ عوامل تأثیر گذار بر کنشگری مطلوب دانشجویان²
👤 دکتر صادق پناهی نسب(عضو هیأت علمی دانشگاه یاسوج)
@moj_tarikh
📛♨️کودک کشی، ذات و ماهیت تمدن غرب
💢این شما و این چهره ی واقعی "#کریستف_کلمب"
⭕️🛑کشتار 7 هزار نوزاد در سه ماه اولین هدیه ی "#کریستف_کلمب" به قاره امریکا.
🤯مباشرِ کریستف_کلمب مینويسد: کودکان تاره متولد شده از گرسنگی میمردند زیرا مادران شان که کلمب به بردگی گرفته بود از فرط سختی کار و گرسنگی شیری برای نوزاد نداشتند.
در زمان حضور من فقط طی ۳ ماه ۷۰۰۰ نوزاد و کودک از گرسنگی و نخوردن شیر مردند...
#غرب_متمدن!
#حقوق_بشر
📚کتاب رویای آمریکا نوشته هاوارد زین
@moj_tarikh
📛شکار تمساح با طعمه کردن کودکان سیاهپوست
‼️ تا سال ۱۹۱۹ استفاده از کودکان سیاهپوست جهت طعمه قراردادن برای تمساح توسط شکارچیان اروپایی و آمریکایی در ایالتهای ساحلی آمریکا رایج بود.
⭕️ طعمه های ۲ دلاری
بچه های سیاهپوست را به زور از مادرشان جدا کرده و به عنوان طعمه زنده جهت شکار در حوالی محل زندگی تمساح ها قرار میدادند و ....
سپس اگر بچه را زنده به مادرش برمیگرداندند در ازای اینکار ۲ دلار انعام میدادند!
🔺 مجله تایمز در سال 1908 پرده از این جنایت برداشت.
#جنایات_غرب
#آمریکا
#کودکان_سیاهپوست
@moj_tarikh
🔴وحشتناکترین گزارش از جنایات سربازان امریکایی در شرق آسیا
♻️ قتل عام می لای (My Lai)
‼️ ۱۶ مارس سال ۱۹۶۸ میلادی سربازان آمریکایی در یک روستای ویتنام اعمالی مرتکب شدند که حتی با معیارهای قرون وسطایی هم وحشیگری محسوب میشد. بلایی که آن روز سر ساکنان روستای «مِیلای» آمد «شوکآورترین واقعه جنگ ویتنام» نام گرفت.
❌رایند هور افسر آمریکایی:
❗️در روستا خیلی از مادر ها سعی میکردند کودکان شان را بغل کنند و مانع تیر خوردن آنها بشوند اما فایده ای نداشت، ما بعد از کشتن مادر ها بچه ها را هم کشتیم!😔
❗️بعد از قتل عام زنان و کودکان باقیمانده در وسطِ روستا، مشغول خوردن ناهار شدیم اما صدای زخمی ها مزاحم استراحت مان بود بلند شدیم و همه ی زخمی ها را هم کشتیم!😞
📚کتاب: "زندگی، جنگ و دیگر هیچ"،نوشته اوریانا فالاچی،ص ۳۲۲
✳️👆👆چند نمونه از جنایات غرب که بدانها اشاره شد نشان می دهد؛ اولا آنها همان وحشی هایی هستند که امروز نیز در قتل عام کودکان و زنان در غزه دست دارند و نسل جوان ما هرگز نباید فریب جملات فریبنده آنها مانند دموکراسی و حقوق بشر در عصر حاضر بخورد.
دوما با دیدن این همه سبعیت و خوی درندگی غربی ها بیشتر به نقش و اهمیت بزرگمردان ایرانی از رئیسعلی دلواری، باقرخان تنگستانی، جمعه خان بلوچ، علیمردان خان بختیاری تا حاج قاسم سلیمانی و دیگران که برای حفظ جان و ناموس مردم در برابر استعمارگران ایستادند و حتی جانشان را فدا کردند پی میبریم.
#هویت
#روایت_قرن
@moj_tarikh
✳️خلاصه نشست «خلقیات ایرانیان»۲
👤دکتر رضا پارسامقدم👇
🔹خلقیات در جنبه منفی و سلبی با جمالزاده و بازگویی او از روایات منفی شرقشناسان شروع و بعد از او این روایات را افرادی چون سریعالقلم، قاضی مرادی، ایزدی و...ادامه دادند.
🔹 وجه مثبت و ایجابی این صورتبندی گفتمانی نیز به آثار ناسیونالیستهای رمانتیک ایرانی چون آخوندزاده،میرزا آقاخان کرمانی و جلالالدین میرزا قاجار برمیگردد که این صورتبندی را نیز افرادی چون اقبال، نفیسی، صفا و...، ادامه دادند.
👤دکتر جواد نظریمقدم👇
🔹مطابق بخشی از گزارهها و مدعیات این آثار، استبداد جزء جداییناپذیر تاریخ جامعه ایران و همزاد انسان ایرانی است و سازگاری ایرانیان موجب پذیرش دائمی استبداد شده است، ایرانیان خودمحور و تنگنظر هستند و ضعف همیاری و مسئولیتپذیری در آن موج میزند.
🔹این نگاه ضدتاریخی است و تاریخ و جغرافیای ما را زیر سوال میبرد. اولین پیامد این نگاه این است که میتواند حس خودباوری ما را بگیرد و در تحلیلها، دچار اشتباه کند.
🔹 اگر بپذیریم ریشه عقبماندگیها از خودمان است، متغیر مهمی به نام استعمار را نادیده گرفته میشود.
🔹این خودکوبیها و بد جلوهدادن شرق، موجب خوب جلوهدادن غرب میشود که این خود میتواند در سیاستگذاریهای توسعه اثر بگذارد.
🔹مبنای نظری این آثار، سخنان غربیهاست که دائماً در چارچوب گفتمان شرقشناسی، دیگریسازی و استبداد را متعلق به انسان شرقی میدانند.
📌متن کامل گفتگو 👇
https://www.ricac.ac.ir/news/4952
#هویت_ایرانی
@moj_tarikh
✳️فراخوان مقالات جهت چاپ در نشریه "دولت پژوهی ایران معاصر":
از اندیشمندان، پژوهشگران و صاحبنظران دعوت به عمل میآید مقالههای خود را در حوزههای موضوعی زیر جهت نشر، برای این فصلنامه ارسال فرمایند؛
محورهای موضوعی فصلنامه:
📌محورهای موضوعی مقالههای قابل چاپ؛
• چیستی، چرایی و چگونگی شکل گیری ایده دولت نو در ایران معاصر
• الگوهای مختلف دولت سازی متناسب با طرحواره مطمح نظر ایران معاصر
• نقش تحولات سیاسی، اجتماعی و تاریخی بر شکل گیری مفهوم دولت در ایران معاصر
• ایجاد نظام سازی خرد و کلان جهت بازاندیشی در رابطه با مفهوم دولت • تجارب متراکم از مفهوم دولت سازی ایران معاصر و تاثیرات آن در سطوح ملی و بین المللی • موضوعات تاریخی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، دفاعی و نظامی با محوریت ایده دولت سازی در ایران معاصر.
📌آدرس پست الکترونیک نشریه: irsj@ihu.ac.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥اظهاراتی که خون هوشنگ امیر احمدی را به جوش آورد؛ در زمان شاه نصف جنوب تهران فاحشه خانه بود!
🔹هوشنگ امیر احمدی، تحلیلگر سیاسی: در دوره پهلوی هشتاد درصد روستاهای ایران آب و برق نداشتند، فقط ۳۵ درصد مردم از سواد کافی برخوردار بودند؛ ما در زمان شاه پزشک از هندوستان، پاکستان و بنگلادش وارد میکردیم!
@moj_tarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🦁🌞پرچم شیر و خورشید ربطی به ایران باستان ندارد
👤 دکتر تورج دریایی، استاد دانشگاه کالیفرنیا اِرواین (UCI)
🔹پرچم #شیر_و_خورشید به عنوان یک نماد، ریشه در تُرکان سلجوقی ساکن در روم دارد. بعدها صفویه برای آن حکمت مذهبی نوشتند که مثلا شیر نماد حضرت علی [ع] و خورشید نماد پیامبر [ص] است. این نماد به همراه سه رنگ سبز، سفید و سرخ، در دوره قاجار به عنوان پرچم ایران برگزیده شد.
@moj_tarikh
🔻 ساواک، عامل ابتلای مردم به اسکیزوفرنی
✍ کریستین دلانوا، مورخ فرانسوی در کتاب «ساواک» مینویسد:
سرژ جینگر روایت میکند که شایعاتی سر زبانها است که از کلاس سوم دبیرستان به بالا، در هر کلاس حداقل دو دانشآموز مخفیانه با ساواک تماس دارند. (نه شاگردان کلاس آنها را بهعنوان ساواکی میشناسند و نه آنها یکدیگر را بدین عنوان، برای آنکه کار مراقبت آسانتر و مؤثرتر باشد.)
در جامعه ایرانی دههی 1970م [دهه ۵۰ شمسی]، این نوع شایعه بیاساس نیست. مردم حتی در خانههایشان وقتی میخواهند از شاه حرف بزنند، صدایشان را پایین میآورند. اگر کسی بخواهد در حضور عام درد دل کند یا از سیاست حرف بزند، بلافاصله مردم از او دوری میجویند. اگر او بیپروا سخن میگوید، برای آن است که از دستگیر شدن واهمه ندارد و اگر از دستگیری نمیترسد به خاطر آن است که از ایادی ساواک است.
ساواک ایرانیان را به بیماری اسکیزوفرنی مبتلا کرده است. بخشی از جمعیت به خاطر ترس از ساواک از سیاست حرف نمیزند، بخش دیگر چون از سیاست حرف میزند متهم به ساواکی بودن میشود!
📚 منبع: کریستین دلانوا؛ ساواک
@moj_tarikh
23.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕎 گنج کنیسه | خطبه فدکیه
🎬 از کوچهپسکوچههای قاهره تا دانشگاه کمبریج؛
💥 کشف گنجینهای نفیس در کنیسهٔ یهودیان که اسراری از اولین دههٔ اسلام را فاش میسازد. صفحاتی که قرنها در سکوت خویش خفته بودند، حالا حکایت مظلومیت حضرت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها و امیر مؤمنان علیهالسلام، و نقش یهود در آن را به گوش جهانیان میرسانند.
#فدکیه
#حضرت_زهرا.ع.
#شیعه
@moj_tarikh
✳️نظر حاکم پانامادرباره شاه!
🔹۲۵ آذر ۱۳۵۸ عمر توریخوس، حاکم پاناما بعد از دیدار با محمدرضاشاه پهلوی _که آمریکا و غرب با پیروزی انقلاب اسلامی حاضر به پذیرش او نبودند_ در جمله قابل تاملی می گویند:«شاه مثل پرتقالی است که تا آخرین قطره آبش را گرفته و تفالش حتی به درد غذای خوک نمیخورد. سرانجام کسی است که کشورهای بزرگ او را چلانده، شیرهاش را کشیده و تفالهاش را دور انداختهاند.»
#غرب
#استعمار
#پهلوی
📚منبع؛ آخرین سفر شاه، ویلیام شوکراس
@moj_tarikh
✳️رفتار انگلیس با رجال سیاسی ایران
🔹هرمان نورمن وزیر مختار انگلیس در ایران می گویند؛ ما تا آن حد رجال ایرانی را دوست داریم که رفع حوائجمان بشود و از این حد بگذرد می اندازیمشان دور، درست مثل تفاله این لیموترش ...
#قاجار
#انگلیس
#استعمار
@moj_tarikh
پاسخ شبهات فاطمی با تکیه بر منابع اهل سنت + آیت الله مروجی طبسی.pdf
566.3K
✳کتابچه پاسخ به چند شبهه فاطمی نوشته آیت الله مروجی طبسی
🔹نویسنده بر اساس منابع اهل سنت به سوالات پاسخ داده است.
@moj_tarikh
🔹یلدا شب انتظار و امید
🌲شب چله( یلدا) شب نحسی بود که همگان انتظار پایان آن را می کشیدند تا بر آمدن آفتاب در این شب افراد دور هم جمع می شدند و وقت خود را با قصه، متل گویی و نیایش می گذراندند.
🔹برای آشنایی و آگاهی از فلسفه وجودی شب یلدا تعدادی از ارزشمندترین مقالات در کانال موج تاریخ گذاشته شده است.👇
@moj_tarikh
✳️ نشانه های از میترائیسم(مهر) در فرهنگ ایرانیان
🔹یار غار) از آنجایی که مهریان برای نیایش در غار جمع می شدند یکدیگر را یار غار می خواندند. این اصطلاح امروزه کنایه از یار و دوست وفادار است.
🔹شیرمرد و شیرزن) شیر یکی از مراحل هفت گانهٔ تشرف در آیین مهری است. در این مرحله، که اولین مرحلهٔ معنوی است، رهرو آزمایش های بدنی متعددی را پشت سر می گذارد و ثابت می کند که توانایی ادامهٔ کار را دارد لذا از این اصطلاح امروزه برای نشان دادن دلاوری های یک شخص استفاده می شود.
🔹 قسم به سوی چراغ) این اصطلاح در میان مردم بیانگر سوگند راست است و ریشه در روشن کردن شمع در معابد مهری دارد و یادآور هم پیمانی با مهر است.
#هویت
@moj_tarikh
تبیین حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه از دیدگاه تاریخی و حقوق بین المللی دریاها.pdf
761.3K
🔹👆مقاله تبیین حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه از دیدگاه تاریخی
📌خلاصه ای از مقاله در کانال گذاشته می شود👇👇
@moj_tarikh
✳️مختصات و موقعیت جغرافیایی جزایر سه گانه(بوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک)
🔹این جزایر در زنجیره قوسی دفاعی ایران و مسیر رفت و آمد کشتی های تجاري و نفتکش ها در تنگه هرمز، باعث افزایش اهمیت امنیتی و اقتصادي این جزایر براي ایران شده است.
1) جزیره #ابوموسی با حدود 12 کیلومتر وسعت، در دهانه تنگه هرمز و در جنوب غربی جزیره قشم و سر راه کشتی های عبوري از خلیج فارس و در پایین ترین قسمت آبهاي ایران قرار دارد.
2) جزیره #تنب_بزرگ نیز با وسعتی در حدود 11 کیلومتر مربع در بخش شمالی خط منصف خلیج فارس و در ۳۱ کیلومتري جنوب جزیره قشم واقع شده است.
3) جزیره #تنب_کوچک، با مساحتی در حدود 2/1 کیلومتر مربع در شمال خط منصف خلیج فارس در 13 کیلومتري جنوب غربی جزیره تنب بزرگ قرار گرفته است.
🔹بر خلاف ابوموسی، دو جزیره تنب غیر مسکونی و داراي استفاده های نظامی برای ایران می باشند.
#ایران
#خلیج_فارس
@moj_tarikh