eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
753 دنبال‌کننده
201 عکس
829 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
📍 اوّل کسی که از صراط عبور می کند❗️ 📌در روایت بود که پیامبر(ص) فرمودند: من اوّل کسی هستم که از صراط عبور می کنم. بعد امام علی(ع) است؛ سپس فاطمۀزهرا(س) و حسنین(ع) و سایر ائمه(ع) بدون مشقّت عبور می کنند. امّا دیگران بدون مشقت عبور نمی کنند. در روایت داشت که روز قیامت و در صحنۀ صراط، همه، حتّی فرشتگان و انبیا؟عهم؟ می گویند: «رَبِّ نَفْسَی نَفْسَی». 🔰حتّی گرچه انبیا(ع) حجاب ظلمانی نداشتند و گرفتار تعیّنات نبودند و سقوط در مورد آن‌ها مطرح نبوده است، گاهی حجاب های نورانی بر ایشان اثر می گذاشته است. 🔻آن‌ها عبور می کردند، امّا این جذبۀ حجاب های نورانی آن‌ها را جذب می کرد. گرچه در عین حال به وظیفه شان هم عمل می کردند. ◾️تنها این چهارده نفرند که حتّی حجاب های نورانی هم در عبورشان و در حرکت های معنوی‌شان هم هیچ بر آن‌ها اثر نمی گذارد. ◾️➖➖➖➖➖➖🔰 🌺برای شنیدن کامل بحث به آدرس زیر مراجعه کنید https://www.aparat.com/v/r5cVN 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 مقایسه صراط ابراهیم(ع) وامام حسین(ع)❗️ 📌قرآن نقل می کند وقتی خداوند حضرت‌ابراهیم(ع) را در همین صراط امتحان می کند، به او امر می کند که زن و فرزندش را ببرد و در یک بیابان بگذارد. 📌حضرت‌ابراهیم(ع) فرمان می برد، امّا می گوید: «رَبَّنَا إِنِّی أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّیتِی بِوَادٍ غَیرِ ذِی زَرْعٍ عِنْدَ بَیتِكَ الْمُحَرَّمِ»؛1️⃣ 📌خدایا! چنین کردم امّا در اینجا هیچ آب و علفی نیست. سؤال، مگر خدا نمی بیند؟ حضرت‌ابراهیم(ع) قهرمان توحید است؛ شوخی نیست. 📌بعد هم خودش برمی گردد و دیگر از صحیح و سالم بودن هاجر و حضرت‌اسماعیل(ع) خبری ندارد. این، آزمایش اوست و او به دستور عمل می کند و هیچ تخلّف نمی کند. 📌 حضرت‌ابراهیم(ع) همان مقام برزخیّت را که مربوط‌به کُمّل اولیای خداست دارد و در صراط حرکت می کند. امّا نگاه کنید در این مطالب ریزه کاری های قابل تأمّلی هم هست. در ماجرای ذبح فرزندش، صورت حضرت‌اسماعیل(ع) را زمین می گذارد که در آن لحظه او را نبیند. یک سنخ خصوصیّات در او وجود دارد. 🔰امّا نسبت‌به معصومین(ع)، به خصوص امام حسین(ع) اصلاً و ابداً حجب نورانی مطرح نیست. اصلاً هیچ جا از امام‌حسین(ع) شنیده نشده که بگوید: خدایا! زن و بچّه ام را در بیابان بی علف گذاشتم. ابراهیم(ع)، زن و بچّه را گذاشت و رفت و خبر از حال‌شان نداشت. 📌امّا جلوی چشم امام حسین(ع) این زن و بچّه ها سه روز از عطش پرپر می زدند و یک کلمه امام حسین(ع) از وضعیت ایشان نگفت که «رَبَّنَا إِنِّی أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّیتِی بِوَادٍ غَیرِ ذِی زَرْعٍ». امتیاز امام حسین(ع) خیلی بیش از این‌هاست. 1️⃣ سورۀمبارکۀ ابراهیم، آیۀ 37 🔰➖➖➖➖➖ 🔻برای شنیدن کامل بحث به آدرس زیر مراجعه کنید https://www.aparat.com/v/Xsag5 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 صراط دنیا همان صراط مستقیم است❗️ 📌صراط در دنیا چیست که در آخرت آن طور بروز و ظهور می کند که هم دقیق تر و باریک تر از مو و از طرفی هم از شمشیر تیزتر است؟ 📌 مطلبی را بیان کنم که در کنارش مسئلۀ صراط هم روشن می شود. صراط و راه، مبدئی و منتهایی دارد و یک رهروی که در آن راه حرکت می کند. در حرکت در این مسیر مسائلی پیش می آید؛ مثل سرعت، بُعد و انحراف از مسیر که همۀ این ها در روایات نسبت‌به صراط در دنیا و آخرت آمده است که البته این دو صراط، ظاهر و باطن هستند و الّا یک صراط بیشتر نیست. 🔰صراط دنیا که در آخرت بروز و ظهور می کند، همان صراط مستقیمی است که در آیات متعدّده قرآن به آن اشاره شده و امر شده که همۀ انسان ها آن را بپیمایند. 🌺 در آیۀ شریفه آمده است: «وَأَنَّ هَذَا صِرَاطِی مُسْتَقِیمًا فَاتَّبِعُوهُ وَلَا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبِیلِهِ».1️⃣ این، همان صراط مستقیم است. در حقیقت، صراط در قیامت همان صراط مستقیم در دنیاست. از آنجا که این صراط مستقیم در آیات مطرح است، نتیجه اش این است که کسانی هستند که این صراط مستقیم را می پیمایند. بر طبق روایتی که جلسۀ گذشته نقل شد، پیامبراکرم(ص) خطوطی کشیدند. سپس خطّ مستقیمی کشیدند و فرمودند که این، راهِ راست است و راه های انحرافی در کنارش هست. به عبارتی، اگر بخواهیم به طور کلّی صراط را تقسیم بندی کنیم باید بگوییم سه راه وجود دارد: راه مُفرِطین، راه مُفَرَّطین و راه مستقیم. 📌این مربوط‌به سیر معنوی است، نه حرکت مادی. این طور نیست که جادّه ای در دنیاست و گفته اند از اینجا حرکت کن تا مثلاً سر از مکّه در آوری. این راه، یک راه و سِیر معنوی است و هر انسانی باید این مسیر را طی کند. 1️⃣ و این است راه راست من. از آن پیروی کنید و از راه های دیگر که موجب تفرقۀ شما از راه اوست، متابعت نکنید. سورۀمبارکۀ انعام، آیۀ153 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 انوار هدایتی❗️ 📌در باب نور هدایت یعنی انواری که موجب می شود انسان صراط مستقیم را تشخیص دهد و حرکت کند، اهل معرفت می فرمایند: به حسب مقامات سِیر الی‌الله‌تعالی نسبت‌به افراد و سالکین، انوار هدایتی ده تاست. وقتی این انوار هدایتی معلوم شد، در کنارش صراط هم مشخص می شود. اوّل، نورِ هدایت فطری است. برای اینکه در قالب اصطلاحات گیر نکنیم و مطلب عمومی باشد، این طور می گوییم که خداوند هر موجودی از موجودات را که خلق کرد - البته به حسب حبّش به اسماء و صفاتش یعنی شناخت اسماء و صفاتش طبق حدیث قدسی- این نور هدایتی را هم قرار داد. نور هدایتی فطری، عبارت از این است که هر موجودی از نظر ذاتی اش طالب کمال مطلق و جمال مطلق است و همین طلب، منشأ حرکت او به سوی کلّ الکمال و جمیل مطلق است که الله تعالی باشد؛ یعنی هر موجودی خداجوست. حال این نور هدایت فطری موجب حرکت شخص در صراط مستقیم می شود و سِیر خود را شروع می کند. به عبارتی، خداجویی اش موجب می شود. نوری که در اوست، در کنارش ناری دارد و این نار، منشأ حرکت رو به جلوی او می شود. البته در این سِیر نباید حجاب های ظلمانی قالبیّه یا نورانیّۀ قلبیّه برای او پیش بیاید و به هیچ سمتی متمایل نشود؛ چون هر طرف متمایل بشود، از صراط مستقیم خارج می شود یا به سوی صراط مفرِطین یا مفَرَّطین متمایل می شود. اگر مرتکب معاصی بشود، این‌ها را حجب ظلمانی قالبیّه می گویند که انحراف است. یا به اموری که حجب نورانی قلبیّه است، مبتلا شود. مثلاً به کمالات معنویّه دل‌بستگی پیدا کند طوری که از توجّه به خداوند -آن طور که باید و شاید- منصرف شود و به این کمالات متوجّه بشود. این حرکت هم، حرکت انحرافی است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 چراصراط های مختلفی وجود دارد؟❗️ 📌اگر قرآن صراط مستقیم است -کما اینکه در آیات متعدّد به آن اشاره شده است- پس صراط مفرطین و مفَرَّطین که در کنارش مطرح شده است چیست؟ 🔻این مطلب را بسط می دهم زیرا عمدۀ مطلب اینجاست. فرض کنید قرآن یک ظاهر و یک مفاهیم عرفیّه دارد که هر کس به فهم عرفی خودش از آن برداشتی می کند. همچنین معانی عالیّۀ باطنیّه دارد. از طرف دیگر در آن یک سنخ مطالبی در مورد امور مادّیه و نظام معیشتی انسان ها در این عالم است و یک سنخ اموری که مربوط‌به مسائل معنوی و قلبیّه ماست. 🔻به تعبیر دیگر مسائلی در ارتباط با امور قالبیّۀ اعضا و جوارح و مسائل حیوانیّه ما دارد و مطالبی راجع‌به جنبه های سیر معنوی قلبی درونی انسان. حال، انسانی که می خواهد در این سیر معنوی حرکت کند و این صراطی را طی کند که در روز قیامت به بهشت منتهی شود -نه جهنّم- نباید تنها ظواهر قرآن را اخذ کند و بواطن قرآن را رها کند. این، راه تفریط است. یا از آن طرف بواطن قرآن را بگیرد و به ظواهر قرآن عمل نکند. یا آیاتی را که متضمّن آداب ظاهریّه است بگیرد و به آن عمل کند و از آیاتی که متضمّن آداب باطنیّه است چشم پوشی کند. یا عکس، آداب باطنیّه را بگیرد و آداب ظاهریّه را رها کند؛ به عبارت دیگر یک عدّه فقط سراغ ظواهر قرآن و آداب ظاهریّه و آنچه مربوط‌به نظام معیشتی در این عالم است، بروند و نگاه‌شان به قرآن این باشد که آمده شهوت من و شما را تأمین کند تا در این عالم به طور کامل کیف های‌مان را بکنیم و برویم. به تعبیر دیگر، قرآن برای تنظیم امور معاش ما یعنی خوراک، مسکن و امثال این ها آمده است. بعد هم در کنارش فرض بفرمایید حدّاکثر این است که آداب ظاهریّه را هم عمل کنیم. اگر چنین باشد که خدا حیوان زیاد داشت و دیگر احتیاجی به انسان نداشت. بعد هم این موجود احسن تقویم و گُلِ سرسبد موجودات بشود. مسئله این نیست. این، یک نگاه افراطی است. 🔰 از آن طرف یک عدّه تفریط کنند و فقط دنبال باطن و سیرهای معنوی بروند و از دنیا به طور کل غافل شوند. 📌یک عدّه از این طرف فقط دنبال آداب ظاهریّه، نماز و روزه هستند و همین جهات ظاهریّۀ شرعیّه را حفظ می کنند امّا هیچ کاری به درون و باطن ندارند و در نتیجه تبدیل به حیوانی درّنده می شوند. 📌یک عدّه هم از آن طرف فقط سراغ باطن بروند و بگویند دلت را پاک کن و لذا به دستورات شرعیّه بی اعتنا شوند. 📌برای شنیدن کامل بحث به آدرس زیر مراجعه کنید https://www.aparat.com/v/QXJrc 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍🔻 مگر می شود بدون تطهیر ظاهر، باطن را تطهیر کرد؟ 🔻 صراط مستقیم حدّ وسط است❗️ 📌صراط مستقیم این است که هم به ظاهر و هم به باطن توجّه شود. هم مسائل دنیویّه و هم اُخرویّه لازم است، امّا نه طوری که پرداختن به مسائل دنیویّه، انسان را از مسائل اُخرویّه باز دارد؛ 🔰بلکه باید در صراط مستقیم حرکت کرد و به هر دوی این‌ها توجّه کرد؛ یعنی نگه داشتن حدّ وسط. صراط مستقیم، حدّ وسط است. 🔻 مگر می شود بدون تطهیر ظاهر، باطن را تطهیر کرد؟ 📌 کسی که به ظواهر و دستورات و احکام شرعیّه ملتزم نمی شود، با ظاهر نجس نمی تواند باطن پاک پیدا کند. اگر انسان نزد مولا مؤدّب به آداب ظاهریّه نشود، آیا می تواند مؤدّب به آداب باطنیّه بشود؟ هر دوی این ها لازم است به طوری که انسان باید دقّت کامل بکند که به یک سو از این‌ها نغلتد. غلتیدن بر هر سو، انحراف و نتیجه اش افتادن در جهنّم است. 🔻در حرکت روی صراط اگر پایش بلغزد، در قعر جهنّم فرو می رود. جهنّم چیست؟ 🔻 هواهای نفس من و شما همان شعله ها و زبانه های آتش است. گاهی در قالب مسائل شهوی و حیوانی خودنمایی می کند. ◾️گاهی تلبیس ابلیس در یک قالب روحانی ما را فریب می دهد. انسان خیال می کند که مجذوب شده و رسیده امّا چنین نیست. 📌 پس اینکه در روایات دارد که در قیامت همه باید از صراط عبور کنند و صراط اَدَقّ1️⃣ و از مو باریک تر است، باریکی اش برای چیست؟ 📌چون تشخیص آن کار مشکلی است؛ یعنی تشخیص اینکه مبدأ حرکت من در هر کاری از کارهایم هوای نفس و خود است یا خدا؟ این تشبیه از مو باریک تر که در روایات متعدّد آمده، به این معناست که انسان به این زودی ها این صراط را تشخیص نمی دهد. همان صراط مستقیمی که من و شما باید از آن عبور کنیم. تشخیص اینکه در متن عملِ من خداست یا خود، کار مشکلی است و از مو باریک تر است. در قیامت بحث همین است. 1️⃣ دقیق تر 〰️〰️〰️〰️〰️ 🔰برای دیدن کامل بحث به آدرس زیر مراجعه فرمائید https://www.aparat.com/v/1IXog ◾️◾️◾️◾️◾️◾️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 ما هر روز، هر ساعت و هر دقیقه با هر حرکت داریم از این صراط عبور می کنیم و نتیجۀ آن روز قیامت ظاهر می شود. ◾️طبق موازین شرعیّه قدم بردارید❗️ ➖➖➖➖ 📌استنباط احکام، کار هر کسی نیست. شما در باب تقلید دیدید که امام‌؟رضوت؟ احتیاط به واجب هم می کند و می گوید: مجتهد باید تارک هویٰ بشوند. بحث تنها اعلمیّت نیست بلکه باید تارک هویٰ باشد. 📌برای اینکه می خواهد صراط مستقیم را از نظر ظواهر شرع نشان بدهد که اَدَقّ از شَعْرَه1️⃣است. اگر هوای نفس باشد، نتیجه اش سقوط به جهنّم است نه عبور از صراط. می خواهد صراطی نشان بدهد که از رویش رد شوند؛ لذا مشکل ترین مطلب همین است و اوّلین کار این است که انسان از نظر ظاهرش طبق موازین شرعیّه از نظر احکام شرعی قدم بردارد و مؤدّب به آداب شرع باشد. بعد سراغ تطهیر باطن برود. غیر از مؤدّب شدن به آداب شرع راهی نیست. 📌آن‌هایی که مؤدّب به این آداب شوند و در هیچ یک از حرکات آن‌ها هوای نفس راه نداشته باشد. خود نباشد بلکه همه اش خدایی باشد. این افراد قبل از آنکه به قیامت برسند از صراط خودشان عبور کردند. ◾️ما الآن در همین دنیا از صراط های‌مان عبور می کنیم و در قیامت این عبور ما ظهور پیدا می کند. 📌 ما هر روز، هر ساعت و هر دقیقه با هر حرکت داریم از این صراط عبور می کنیم و نتیجۀ آن روز قیامت ظاهر می شود. 📌 آن‌هایی که عبور می کنند، طبق همان تعبیری که در روایت بود، منتهای سیرشان معرفةالله و قُرب جمال حق است؛ یعنی همه چیز متّصف به اوصاف الهیّه شدن است. 📌➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠برای دیدن کامل بحث به آدرس زیر مراجعه کنید https://www.aparat.com/v/ebPm0 1️⃣ از مویی باریک تر 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
🔰 مؤدّب باش !!! 🔷 کلیپ تصویری بیانات رحمت الله علیه 👇👇👇 https://www.aparat.com/v/ebPm0 ➖➖➖➖➖➖ @agamojtabatehrani
🔰من و جبرئیل(ع) کنار امام علی(ع) !!! https://www.aparat.com/v/mk6sH برای شنیدن کامل بحث به آدرس 👆👆👆مراجعه کنید ◾️➖➖➖➖➖➖➖➖ 📍 تنها اکتفا کردن به نبوّت، کافی نیست❗️ 📌روایتی است در این باب که خود روایت را مطرح می‌کنم و مضمونش را می گویم. پیامبراکرم(ص) فرمودند: صراط، راهی است که باید همه بروند. در روز قیامت، من و جبرئیل(ع) کنار امام علی(ع) نشسته ایم. 📌معنای اینکه با علی(ع) نشسته ایم چیست؟ چرا با علی(ع)؟ چه بسا در آینده، معنی با امام علی(ع) بودن را در این تعبیر بیان کنم. 📌چرا ایشان با جبرئیل(ع) نشسته اند؟ غیر این است که جبرئیل(ع) دستورات را برای من آورد و من هم به شما ابلاغ کردم که چه کار بکنید. کنارش امام علی(ع) است. حالا اشاره می کنم که معنایش چیست. مسئلۀ اطاعت از اوصیا و اولیا(ع) است و تنها اکتفا کردن به نبوّت، کافی نیست. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ ◾️➖➖➖➖➖➖➖➖ 📍جلوه های الهی اهل بیت(ع)❗️ 📌قضیه ای یادم آمد که بیان می کنم. این جریان را مُسنَد می گویم و تا به حال در عمرم به این صورت مُسنَد نگفتم. این جریان را از مرحوم پدرم(ره) نقل می کنم. 🔻ایشان فرمودند: من از آقاشیخ‌محمّدحسین‌اصفهانی معروف به کمپانی(ره) از مراجع تقلید نقل می کنم. مرحوم پدرم گفتند: آقا شیخ‌محمّدحسین(ره) برای من نقل کرد که در سفری که به عتبات مشرّف شدم، به حرم حضرت‌ابالفضل(ع) مشرّف شدم و مشغول زیارت بودم. یک وقت دیدم پنج تا جوان وارد شدند و جنازه ای را وارد حرم کردند. جنازه را کنار ضریح گذاشتند. 🔻یکی از این‌ها با اعتقاد صاف خودش به حضرت‌ابوالفضل(ع) رو کرد: یا اباالفضل(ع) ! ما هستیم. معلوم بود از اهالی یکی از روستاهای عراق بودند. 🔻گفت: ما از روستا که می آمدیم، از مادر این جوان اجازه گرفتیم که به زیارت شما بیاییم. اجازه را گرفتیم و او را اینجا آوردیم. حالا که اینجا آمدیم، این جوان بیمار شد و مُرد. ما جواب مادر او را چه بدهیم؟ 📌 شیخ محمّد حسین(ره) گفت: من نفهمیدم چطور شد که یک وقت دیدم این ها که پنج تا بودند، شش تا شدند. دیدم مرده ای دیگر در بساط نیست. بعد با یک حال عجیبی بلند شدند و رفتند. هیچ استبعاد نکنید. 📌اگر عیسی(ع) در زمان حیاتش مرده را زنده می کرد، این‌ها در ممات‌شان مرده را زنده می کنند. شبهه ای در این نیست. این مطلب هم به خاطر همین است که روی آن صراط مستقیم‌شان حرکت می کردند. 📌امام‌صادق(ع) وقتی می خواهد عمویش عبّاس(ع) را توصیف کند، می گوید: «نافِذَ البَصیرَةِ صُلْبَ الإیمانِ». همان چیزی که ما در باب صراط داریم. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
💠زنده شدن مرده در حرم ابوالفضل علیه السلام 📌👇🔰 https://www.aparat.com/v/WZpNV ... 🔰داستانی از کرامات حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام از زبان آیت الله رحمت الله . @agamojtabatehrani
﷽ 📍معنای وزن❗️ 📌راجع به اینکه میزان در قیامت چیست، مفسّرین نظریات مختلفی دارند. شاید حدود ده نظریه در مورد میزان و چگونگی و کیفیّت سنجش در قیامت را مشاهده کرده ام. 🔻 برخی گفته اند که مراد از سنجش و میزان در قیامت، سنجش اعمال حسنه و سیّئه است. سنگینی هر کدام از این دو عمل، سرنوشت انسان و بهشت و جهنّم او را مشخّص می کند. اگر حسنات سنگین تر بود بهشتی است و اگر سیّئات سنگین تر بود، جهنّمی است. البته به این دیدگاه اشکالاتی وارد می کنند. چنانچه می گویند: اعمال، اعراض است؛ مثلاً نماز مجموعه ای از اعراض مثل حرکت در کِیف یا کمّ یا یک نوع وضع و امثال این هاست. 📌از طرفی، اعراض در قیامت ظهور و بروز پیدا نمی کند. البته این پاسخ، بسیار مفصّل است. 📌عدّه ای دیگر در پاسخ می گویند که صحیفۀ اعمال در روز قیامت وزن می شود نه خود اعمال. عدّه ای دیگر می گویند: در قیامت، صاحبان اعمال را به لحاظ آثار اعمال بر آن‌ها مورد سنجش قرار می دهند؛ یعنی کسی که میزان اعمال او ثقیل باشد رستگار است و اگر خفیف باشد، جهنّمی است که مربوط‌به صاحبان اعمال است. 📌 بنا به دیدگاه شیخ بهایی(ره) پاسخ می دهند که چه بسا اعراضِ در دنیا به صورت جواهر در عالم دیگر جلوه گر شود. 📌بعضی دیگر گفته اند: که چون اعراض از بین می رود، نامه اش را می کِشند و بعضی گفته اند: به اعتبار آثار اعمالش، خودش سنگین است پس آن را می کِشند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
🔰وقت سنجش کارهای خوب و بد !!! https://www.aparat.com/v/1Qb9h 📌برای دیدن کامل بحث به آدرس 👆 مراجعه فرمائید. 🔷➖➖➖➖➖🔷
﷽ 📍 وزن اعمال چگونه محاسبه می شود؟❗️ 📌آیا وزن اعمال، از نظر صحّت، سقم و ارزشی‌بودن، به صورت عدد و قابل شمارش بودن است؟ مثلاً چند رکعت نماز خوانده، چندروز روزه گرفته، چند مرتبه حج رفته، چند بار به مشاهد مشرّفه رفته است؟ همان طور که در دنیا میزان اندازه‌گیری بعضی امور همین عدد است. 🔻 یا اینکه عددی نیست و چیز دیگری است حالا اگرعددی نیست، چیست؟ آیا کشیمنی1️⃣ است؟ اینکه آیۀ شریفه می فرماید: «ثَقُلَتْ مَوازينُهُ»، یعنی ترازویش سنگین می شود، با توجّه به اینکه سنگین و سبک بودن چیزی مربوط‌به جاذبه است و اگرجاذبه برود، از وزن خبری نیست، آیا آنجا جاذبه وجود دارد؟! این مطلب را گفتم برای اینکه اهل آن کمی فکر کنند. مسئله این ها نیست؛ نه عددی است و نه کِشیمنی. 📌مطلب دیگر، اینکه اصلاً چرا این بحث مطرح است و چه نتیجه ای دارد؟ چرا تعیین قدر لازم است؟ جهت، این است که تعیین بهشت بر حسب اعمال حسنه یک نواخت نیست. بهشت دارای درجات و مراتب است و این درجات و مراتب بر حَسَب همین وزن هاست. 📌مشخّص شدن تعیین جایگاه هر کس در قیامت به اعمال او بستگی دارد: لذادر قیامت مسلّماً میزان، حق است و این، از شاخه های اعتقادی معاد است. 1️⃣ مقابل عددی؛ چنانکه نان را آنگاه که در ترازو کشند کشیمنی گویند و آنگاه که یک یک بی کشیدن فروشند عددی نامند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 موازین قسط، انبیا و اوصیا (ع) هستند؟❗️ 📌اعمال صالحۀ حسنه و امثال این ها که رابطه ای با جنبه های معنوی پیدا می کند و روز قیامت سنجش می شود، در ربط با این وسائط، معنا پیدا می کنند؛ لذا شناسایی قدر و ارزش آن ها مرتبط با همین وسائط است. ما این امر را در روایات متعدّده داریم 🔻هشام بن سالم از امام صادق(ع)نقل می کند: «قال سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ نَضَعُ الْمَوازِينَ الْقِسْطَ لِيَوْمِ الْقِيامَةِ فَلا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَيْئاً»؛ 📌 می گوید: من دربارۀ آیه از حضرت سؤال کردم؛ اینکه خداوند می فرماید ما موازین قسط را روز قیامت قرار می دهیم و به هیچ نفسی و جانی ستم نمی شود. 📌«قَالَ هُمُ الْأَنْبِيَاءُ وَ الْأَوْصِيَاءُ»؛1️⃣حضرت فرمود: موازین قسط، انبیا و اوصیا(ع) هستند. 1️⃣بحارالانوار، ج7، ص249 - معانی الاخبار، ص32. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📌موازین قسط، انبیا و اوصیا (ع) هستند؟️ https://www.aparat.com/v/aQEdk 📌📌📌📌📌 ◾️برای دیدن کامل بحث به آدرس 👆 مراجعه کنید @agamojtabatehrani
📍 ائمۀ طاهرین (ع) میزان سنجش اعمال هستند؟❗️ 📌روایات زیادی داریم که جمیع اعمال ما -چه ظاهریّه و چه باطنیّه- با آن‌ها سنجش می شود. مثلاً نماز ما از ظاهر تا باطنش را با نماز اولیای ما مقایسه می کنند. 📌 روزۀ ما را با روزۀ آن‌ها مقایسه می کنند. برای تقریب به ذهن مثالی بزنم: برای پی بردن به صحیح یا سقیم بودن یک جنس، آن را با اصل آن جنس مقایسه می کنید. در صورت مطابقت، می توانید ادّعا کنید این جنس صحیح است؛ مثلا برای شناسایی طلا، محک لازم است. 📌 لذا طلای مورد سنجش را با آن محک سنجش می کنید تا عیار آن مشخّص شود. معیار سنجش اعمال ما مثل نماز، روزه، حج و... ولیّ خداست. آیا اعمال من شباهتی با نماز، روزه و حج امام‌علی؟س؟ دارد یا نه؟ به تعبیر دیگر نماز من را با نماز امام‌زمان(عج) سنجش می کنند تا شباهت آن مشخّص شود. 📌تمام اعمال قالبیّه و قلبیّه را با اعمال آن‌ها سنجش می کنند. موازین قسط، آن‌ها هستند؛ امّا این سنجش بر معیار عدل صورت می گیرد و هیچ تخلّفی در این سنجش وجود ندارد. 📌 میزان ارزش های دنیایی ممکن است کم و زیاد شود؛ مثلاً در اندازه‌گیری طول، یک میلی متر اختلاف پیدا کند؛ امّا در سنجش اعمال با موازین فوق، هیچ کم و زیادی رخ نمی دهد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 ریشه ی جذب، محبّت است. 📌 مقدار جذب ائمۀ طاهرین (ع) میزان اعمال ما هم هستند؟❗️ 📌شخص تا خودش مجذوب نشده باشد، نمی تواند این جاذبه را داشته باشد. در باب معنویّت، اولیای خدا کسانی هستند که مجذوب کامل حق اند؛ لذا جاذبه دارند و دیگران مجذوب این ها می شوند، آن‌ها در سیر معنوی وسائط هستند. همان طور که در سیر نزولی خلقت واسطه بودند، در سیر صعودی هم انسان ها را دست گیری کرده و به کمال وجودی‌شان می رسانند. 🔻از این لحاظ، اشخاص مختلف می شوند؛ به هر مقدار مجذوب شده باشند، به همان مقدار هم اعمال‌شان رنگ آن‌ها را به خود می گیرد. 📌 ریشۀ این مطلب در بحثی است که جلسۀ قبل گفتم؛ یعنی به هر مقدار انسان معرفت و شناسایی پیدا کند، مجذوب می شود و به هر مقدار مجذوب شد، حرکات بیرونی و درونی اش با آن‌ها تنظیم می شود. 🔻لذا شما نگاه کنید. ائمّۀ طاهرین(ع) که از اولیای الهی هستند، میزان اعمال ما هم هستند. آن‌ها روز قیامت میزان هستند و افراد نسبت‌به جذب به سوی ایشان مختلف هستند. به هر مقدار مجذوب ایشان باشد، ارزش اعمالش بیشتر است. 📌کسی که در درجۀ بالایی از جذب است -که البته ریشه این جذب، محبّت است- از همه چیزش می گذرد و سر از پا نمی شناسد. 📌امّا ممکن است یک نفر از ایشان فقط الگوی ظاهری بر می دارد، سجده می گذارد، قیام و قعودی می کند و بس. 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
🔰مجموعه پند نامه های حضرت آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه . 👇👇 https://hawzah.net/fa/Film/List/?keyword=41173 🔰🔰🔰🔰🔰 از بیانات @agamojtabatehrani
📍 وصف عمل موازنه می شود؟❗️ 📌سنجش اعمال در قیامت عملی عادلانه است، زیرا در برابر هر عمل حسنۀ انسان، باید حقّش اعطا شود تا عدالت معنا یابد و در صورتی حقّ هر ذی حقّی عطا می شود که با خود حق موازنه شود؛ در آینده به این اشاره می کنم. اینکه بعضی از روایات در باب میزان آن را همان عدل می داند، چه بسا اشاره به همین معناست که این سنجش و موازنه خودش عدالت است؛ یعنی برای جلوگیری از ضایع شدن حقّ انسان است. هشام‌بن‌حکم از امام‌صادق(ع) نقل می کند که شخصی از وی سؤال کرد: «أَ وَ لَيْسَ تُوزَنُ الْأَعْمَالُ»؛ آیا اعمال را وزن نمی کنند؟ از جوابی که حضرت به این شخص می دهند، معلوم می شود که وزن را به معنای کشیدن گرفته است. حضرت فرمودند: « لَا»؛ عمل را نمی کشند. در قیامت ترازو نگذاشته اند که در یک کفّۀ ترازو اعمال را بریزند و در کفّۀ دیگر سنگ بگذارند و این ها را وزن کنند. سپس حضرت فرمودند: «إِنَّ الْأَعْمَالَ لَيْسَتْ بِأَجْسَامٍ»؛ اعمال، جسم نیست؛ از این جواب معلوم می شود که آن شخص زندیق می خواست یک خطّ انحرافی را طی کند. «وَ إِنَّمَا هِيَ صِفَةُ مَا عَمِلُوا»؛ این موازنه، همان وصف عمل و ارزیابی کردن اعمال است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم @mojtabatehrani_
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰یه وقتایی کافیه از خودمون بپرسیم؛ این همه وقت میذاریم برای صحبت با خودمون و آدما؛ چقدر فرصت گذاشتیم برای صحبت با خدا؟ اصلا چقدر تو معادلات زندگیمون خدا رو جا دادیم؟ ◾️ تامل برانگیز از زبان مرحوم حاج‌آقا تهرانی رو از دست ندید. @agamojtabatehrani
📍 میزان ، عدل است؟❗️ 📌گاهی می‌خواهیم وزن موجودی مثل همین موجودات مادّی را از نظر ثقل و در ارتباط با جاذبه بدانیم که مثلا چند کیلوست. 📌 امّا یک وقت می‏خواهیم بگوییم چند می‏ارزد. توجّه کنید که حضرت چه زیبا این زندیق را کوبید. به او فرمودند که اعمال مانند اجسام نیستند که روز قیامت در قپان یا باسکول بگذارند. 🔻 اینجا ارزش عمل شناسایی می‏شود و بر طبق این ارزیابی، درجات بهشتی و پاداش عطا می‏شود. «وَ إِنَّمَا يَحْتَاجُ‏ إِلَى وَزْنِ الشَّيْ‏ءِ مَنْ جَهِلَ‏ عَدَدَ الْأَشْيَاءِ وَ لَا يَعْرِفُ ثِقْلَهَا وَ خِفَّتَهَا»؛ 🔻کسی اشیا را می‏کِشد که تعداد یا وزن آن را نداند، امّا آیا خدا عدد اعمال یا وزن مادّی آن را نمی‏داند؟ «وَ إِنَّ اللَّهَ لَا يَخْفَى عَلَيْهِ شَيْ‏ءٌ»؛ به درستی که چیزی برخداوند پوشیده نیست؛ بعد از پاسخ حضرت، آن زندیق سؤال می‏کند: 🔻 «فَمَا مَعنَا المِیزَانِ؟»؛ پس معنای میزان چیست؟ «قَالَ: اَلعَدْلُ»؛ چقدر زیبا جواب می‏فرمایند. میزان، عدل است. 🔻بحث در این است که روز قیامت، عدالت باید رعایت شود و امّا رعایت آن در مورد اعمال چگونه است؟ به این است که حقّ هر ذی حقّی، عطا شود. پس در این‏صورت باید اعمال ارزیابی شود تا حق مشخّص گردد و بر طبق حقّش، حقّ او ادا شود. 🔻 سپس می‏پرسد: «فَمَا مَعناهُ فِی کِتَابِهِ فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوَازِینُهُ»؛ از معنای آیۀ قرآن سؤال می‏کند. قَالَ(س) : فَمَن رَجَّحَ عَمَلُه».1️⃣ رجحان به معنای مزیّت از نظر ارزشی است. 1️⃣ پس هرکس که کفۀ اعمالش سنگین باشد. پس هرکس عملش راجح و ارزشمند باشد. بحارالأنوار، ج7، ص248 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📌معنای میزان اعمال https://www.aparat.com/v/lE0ie ◾️برای دیدن کامل بحث به آدرس 👆مراجعه فرمائید. ◾️◾️◾️◾️◾️ رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 هر عملی یک سنجش دارد؟❗️ 📌سنجش هر عملی در قیامت با میزان خاصّ خودش انجام می شود. به عبارت دیگر چون اعمال مختلف می شود، به تبع آن برای سنجش و ارزیابی آن‌ها موازین هم مختلف می شود. اینکه در همۀ آیات قرآن، تعبیر به موازین دارد، «وَنضَعُ المَوازِینَ القِسطَ»؛1️⃣ میزان ها را قسط و عدل قرار دادیم، برای خاطر این است که حقّ کسی ضایع نشود. اشاره ای هم در آیات به قسط شده است. موازین قسط به این معنا نیست که برای هر کس یک ترازو آماده کنند و اعمالش را -مثل نماز، روزه، حج، جهاد و دفاع، امر به معروف و نهی از منکر- در یک کفّه بریزند و طرف دیگر وزنه بگذارند. طبق آیات قرآن در روز قیامت، هر عملی سنجش و ارزیابی خاصّ خودش را دارد. 1️⃣ سورۀمبارکۀ انبیاء، آیۀ47 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍چرا نماز من با نماز امام‌علی(ع) سنجیده می شود؟ 📌 اعمال شیعیان با امام شان مقایسه می شود؟❗️ 📌نمازها روز قیامت سنجش می شود؛ یعنی از نظر قدر شناسایی می شود. چگونه؟ بهترین ارزیابی این است که نمازهای ما را با نماز اولیا مقایسه کنند. 🔻اینجا لازم است به این نکته اشاره کنم: ممکن است سؤال شود چرا نماز من با نماز امام‌علی(ع) سنجیده می شود؟ توجّه کنید! آیا این درست است؟ عدالت است؟ جواب: بله! عدالت همین است. جهت این است که همین پیکرۀ ظاهری که من دارم، او هم داشت. از نظر قوای درونی همین قوا را که من دارم حضرت هم داشته است. 📌قوۀ عاقله -چه عقل نظری چه عقل عملی- و قوای نفس -مانند قوای شهوی، غضبی، وهمی و تخیّلی- همۀ این مجموعه ها را حضرت داشته است. اگر این قوا را نداشت، برایش نقص بود. انبیا(ع) هم این قوا را دارند؛ امّا توجّه کنید با داشتن همۀ این قوا، عمل را آن گونه انجام داده اند و در کنار آن ما را هم راهنمایی کرده اند. راهنمایی های آن‌ها به ما هم رسیده است. بنابراین از یک طرف، او که رهبر توست تو را راهنمایی کرده و از طرف دیگر خودش هم عمل کرده است؛ پس عمل تو را باید با عمل او سنجید. عدل همین است که همۀ اعمال حسنۀ ما با اعمال او سنجیده شود و غیر از این نیست؛ مسئله خیلی روشن است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 باطن عمل هم موازنه دارد؟❗️ 📌در باب میزان داریم که برای ارزش‏گذاری و تعیین پاداش به طور دقیق نه تنها ظاهر اعمال، بلکه باطن اعمال هم موازنه دارد و در روز قیامت رسیدگی می‏شوند. توجّه کنید! 📌صِرف رعایت ظواهر اعمال کافی است؟ اینکه مثلاً در نماز بگوید: «قُرْبَةً اِلَی اللهِ، اللهُ اَکْبَرُ»، امّا از اوّل تا آخر نماز چیزی که یادش نباشد خدا باشد و همۀ‏ حواس دنبال کذا و کذا باشد، آیا کافی است؟ 📌 گرچه بر حسب ظاهر شرع تکلیفش ساقط شده است، امّا این نماز با نماز فردی مقایسه می‏شود که بعد از گفتن «الله اکبر»‏ تا آخر نماز هیچ چیز جز خدا در ذهنش نیست. 📌توجّه کنید که عمل من را با او حساب می‏کنند! وقتی از امام حسن(ع) سؤال می‏کنند: در پای مبارک پدر شما تیر رفته است و در این حالت نمی‏گذارد آن را در بیاوریم؛ زیرا خیلی ناراحتش کرده‏است. فرمود: هر وقت پدرم به نماز ایستاد، آن را از داخل پایش در بیاورید. این، نماز اوست که وقتی به نماز می‏ایستد، دیگر هیچ چیز جز خدا نیست؛ از خود بی‌خود است. هر چه هست سرا پایش خداست. در قیامت همۀ این‏ها را موازنه می‏کنند. 📌بالاتر بیان کنم؛ خیلی دقیق است. مگر به همین راحتی‏هاست که شخص، خودش را آدم خیلی متدیّن نشان دهد و ظاهر آراسته‏ای درست کند، در صورتی که از نظر باطن چیزی ته بساط داشته باشد، در غیر این صورت چیزی دستش را نمی‏گیرد. در اینجا به بعضی از روایات اشاره می‏کنم. امام‏ علی(ع) می‏فرمایند: «زینَةُ البَواطِنِ اَجمَلُ مِن زینَةُ الظَّوَاهِرِ».1️⃣ البته معنای این روایت این نیست که فقط دلت را صاف کن و اعمال را کنار بگذار. 1️⃣ آراستگی باطن، زیباتر از آراستگی ظاهر است. غررالحکم و دررالکلم، ص393 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه: من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 ◾️کانال حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمه الله علیه را به دوستداران معارف آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین معرفی کنید . @agamojtabatehrani
📌چرا عمل من با عمل امام‌علی(ع) سنجیده می شود؟ https://www.aparat.com/v/Njnxr 🔰🔰🔰🔰 برای دیدن کامل بحث به آدرس 👆 مراجعه فرمائید. @agamojtabatehrani