eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
730 دنبال‌کننده
200 عکس
801 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
📍 با این شخص بحث نکن❗️ 📌 این روایت را از وصایای امام علی(ع) هنگام وفاتشان می شمارند. «فِی وَصِیَّهِ أَمِیرِالمُؤمِنِینَ(ع) عِندَ وَفَاتِهِ دَعِ الْمُمَارَاةَ وَ مُجَارَاةَ». عبارت همان مراد بحث علمی است و مراء را هم به معنای اعمّ می گیرد؛ چون ذیلی دارد: «مَنْ لَا عَقْلَ لَهُ وَ لَا عِلْمَ»1️⃣؛ یعنی آدمی که عقل و دانش ندارد، تو می خواهی با چنین شخصی بحث بکنی؟! بحث کردن ندارد. 1️⃣بحارالأنوار، ج2، ص129 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📕 📝 جلسه ششم @mojtabatehrani.ir 💠 @agamojtabatehrani
﷽ 📍 سوءاستفاده طرف مقابل❗️ 📌 اگر کسی خودش در یک مسئلۀ علمی ورود ندارد و به طور کامل نمی تواند بحث بکند یا خودش ادراک کرده ولی نمی تواند القا کند، بخواهد از روش باطل در بحث استفاده کند یا نتواند بحث را تمام بکند و شکست بخورد. 💠 طرف مقابل که طرفدار باطل است، از ضعف او استفادۀ سوء می کند و ضعف مرا دلیل بر حقانیّت باطل خودش می گیرد. 💠من در بحث ضعیف بودم و نقص از من بود، امّا طرف مقابل این را به حساب حقانیّت مطلب خودش می گذارد؛ به حساب شخص من نمی گذارد. من با این عملم باطلی را تثبیت کردم. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📕 📝 جلسه ششم @agamojtabatehrani
﷽ 📍 معنای هوای نفس❗️ 📌 به اصطلاحی که استادم امام خمینی (ره) در این ارتباط به کار برده اند، اشاره می کنم. ایشان در این زمینه می فرمودند: «شهوت و غضب در انسان اطلاق دارد».1️⃣ معنای این کلام آن است که شهوت و غضب انسان هیچ گاه برای خود مرزی نمی شناسند. اتّفاقاً تعبیر «هوای نفس» که در روایات ما استفاده شده است، اشاره به همین خصوصیّت «مرزنشناسی» این قوا دارد. هوای نفس عبارت از «خواسته های حیوانی بی مرز» است. 1️⃣ صحیفۀنور، ج 12، «حکومت در اسلام و ادیان توحیدی و تفاوت های آن با مکاتب غیر توحیدی» 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📗 📝 جلسه دوازدهم @agamojtabatehrani
﷽ 📍 مرزنشناسی قوای حیوانی ❗️ 📌 روایتی از امام علی (ع) در این زمینه نقل شده است که حضرت فرمودند: «النّفوسُ طَلِقَةُ»1️⃣؛ مُراد از «نفوس» در این روایت همان «قوای حیوانی» است. «نفس» عبارت از همان روح حیوانیِ شهوت، غضب و وهم در انسان است. تعبیر «طَلِقَه» نیز اشاره به آزادی حیوانی است؛ «أَيْدِيَ الْعُقُولِ تُمْسِكُ أَعِنَّتَهَا عَنِ النُّحُوسِ». این دست های عقول است که نفس را از سرکشی باز می دارد. مُراد از عقل، «عقل عملی» است. البتّه بعداً به سراغ عقل نظری که زیربنای اعتقادات است خواهم رفت؛ امّا اینجا مُراد، عقل عملی است. 💠 مسئله اینجا است که به قول ما طلبه ها اگر نفس را رها کنی، حدِّ یَقِف ندارد و در مسیر خود به سرعت حرکت می کند. 1️⃣ «نفوس انسان ها رها و یله هستند ولی دستان عقل، آن ها را از سرکشی باز می دارد.»؛ غررالحکم، ص 235 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📗 📝 جلسه دوازدهم @agamojtabatehrani
📍 اهمّیت موقعیّت سنّی ❗️ 📌 در میان محیط های تربیتی، در محیط خانواده مهار قوای حیوانی کودک آسان است.چرا که گیرایی کودکان بسیار بیشتر است؛ 💠 امّا هرچه کودک به مرور زمان رشد حیوانی پیدا کرده و در این مسیر بیشتر حرکت کند، روش دادن و تربیت کردن او مشکل تر خواهد شد. 💠 وقتی او به سنّ تمیز می رسد و بعد از آن هم، وارد سنّ بلوغ طبیعی می شود، تربیت او مشکل تر می شود. جلوی سرچشمه را با بیل می شود گرفت؛ امّا اگر سرازیر شد، با فیل هم نمی شود جلویش را گرفت. 📌دقّت کنید که اینجا بحث «بلوغ طبیعی» را مطرح کردم و منظور «بلوغ شرعی»1️⃣ نیست که به همین شکل جلو می رود و در محیط های بعدی مثل آموزشی، رفاقتی و شغلی، دیگر مهار این قوا بسیار مشکل خواهد بود. سختی مهارِ قوای حیوانی به جایی می رسد که از حضرت سلیمان(ع) نقل شده است که فرمودند: «إِنَّ الْغَالِبَ لِهَوَاهُ أَشَدُّ مِنَ الَّذِي يَفْتَحُ الْمَدِينَةَ وَحْدَهُ »2️⃣ ؛📌 کار کسی که می خواهد بر هوای نفس خود چیره شود، سخت تر از کار کسی است که بخواهد به تنهایی شهری را فتح کند. ببینید چقدر مشکل می شود! تأکید فراوان بنده روی محیط خانواده به همین جهت است که اصلاح در این محیط ساده تر است. 📌📌📌📌📌📌 1️⃣ «منظور حضرت استاد (ره) از «بلوغ طبیعی» همان است که «قدرت تمیز»پیدا می کند درحالی که «بلوغ شرعی» در فقه برای دختران از 9سالگی و برای پسران از 14سالگی بیان شده است»؛ رجوع شود به صفحه 216 2️⃣ شرح نهج البلاغه،ج 20، ص 233 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📗 📝 جلسه دوازدهم @agamojtabatehrani
📚 #مجموعه_ادب_الهی 📗 #کتاب_تربیت_فرزند 📝 جلسه دوازدهم #پوستر #حاج_آقا_مجتبی_تهرانی @mojtabatehrani.ir
﷽ 📍 دلیل عزت مسلمین ❗️ 📌 نکته ای را عرض کنم. در جملات قبلی حضرت زهرا(س) فرمودند: وضع همۀ شما چه از نظر مادی چه از معنوی چه از حیثیت اجتماعی بد بود. شما کسانی بودید که در جامعه توسری‌خور بودید. شما از نظر زندگی کسانی بودید که آب هایی که در چاله ها یا در بیابان ها جمع می شد را می خوردید. پوست های دباغی‌نشده می خوردید. حضرت این تعبیرات را کرد. از نظر معنوی هم تعبیراتی داشت. کسی که شما را به این عزت دنیوی و اخروی رساند، پیغمبر(ص) بود. با همۀ مشکلات مبارزه کرد. وقتی جنگ ها و فتنه انگیزی ها شروع شد، پیغمبر(ص) امام علی(ع) را برای دفع آن ها می فرستاد. به تعبیر دیگر پدر و شوهر من بودند که شما را به این عزت دنیایی و آخرتی رساندندو بعد می فرماید: «وَ اَنْتُمْ فِی رِفَاهِیَّةٍ مِنَ الْعِیْشِ»؛ مسئلۀ علت مبقیه است. در حدوث عزت برای شما پدر و شوهر من این همه رنج کشیدند تا شما به این عزت رسیدید. وقتی به این عزت رسیدید، سر در آخور کردید. 📔 📝 @agamojtabatehrani
﷽ 📍 اشرفیت انسان❗️ 📌کمال انسان اینطور است که با روش دادن به او، به کمال لایق انسانی اش می رسد. اشرف مخلوقات ما هستیم البته آنگاه که به ما دستورالعمل بدهند و به آن عمل کنیم تا به آن شرافت برسیم والا این هیکل شرافت ندارد. 📔 📝 @agmojtabatehrani
🏞 🏴شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها تسلیت باد🏴 @agamojtabatehrani
﷽ 📍 علت بعثت پیغمبر(ص) ❗️ 📌حضرت زهرا(س) می فرماید: «اِبْتَعَثَهُ اللهُ لِاِتْمَامِ اَمْرِهِ»؛ خدا چرا پدرم را مبعوث کرد؟ 📌 برای اینکه امر الهی را تمام و تکمیل بکند. پیغمبر(ص) آخرین نفر است. امر خدا این است که انسان به کمال لایق و اعلی درجه اش برسد. 📔 📝 @agaojtabatehrani