eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
781 دنبال‌کننده
208 عکس
863 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰من و جبرئیل(ع) کنار امام علی(ع) !!! https://www.aparat.com/v/mk6sH برای شنیدن کامل بحث به آدرس 👆👆👆مراجعه کنید ◾️➖➖➖➖➖➖➖➖ 📍 تنها اکتفا کردن به نبوّت، کافی نیست❗️ 📌روایتی است در این باب که خود روایت را مطرح می‌کنم و مضمونش را می گویم. پیامبراکرم(ص) فرمودند: صراط، راهی است که باید همه بروند. در روز قیامت، من و جبرئیل(ع) کنار امام علی(ع) نشسته ایم. 📌معنای اینکه با علی(ع) نشسته ایم چیست؟ چرا با علی(ع)؟ چه بسا در آینده، معنی با امام علی(ع) بودن را در این تعبیر بیان کنم. 📌چرا ایشان با جبرئیل(ع) نشسته اند؟ غیر این است که جبرئیل(ع) دستورات را برای من آورد و من هم به شما ابلاغ کردم که چه کار بکنید. کنارش امام علی(ع) است. حالا اشاره می کنم که معنایش چیست. مسئلۀ اطاعت از اوصیا و اولیا(ع) است و تنها اکتفا کردن به نبوّت، کافی نیست. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ ◾️➖➖➖➖➖➖➖➖ 📍جلوه های الهی اهل بیت(ع)❗️ 📌قضیه ای یادم آمد که بیان می کنم. این جریان را مُسنَد می گویم و تا به حال در عمرم به این صورت مُسنَد نگفتم. این جریان را از مرحوم پدرم(ره) نقل می کنم. 🔻ایشان فرمودند: من از آقاشیخ‌محمّدحسین‌اصفهانی معروف به کمپانی(ره) از مراجع تقلید نقل می کنم. مرحوم پدرم گفتند: آقا شیخ‌محمّدحسین(ره) برای من نقل کرد که در سفری که به عتبات مشرّف شدم، به حرم حضرت‌ابالفضل(ع) مشرّف شدم و مشغول زیارت بودم. یک وقت دیدم پنج تا جوان وارد شدند و جنازه ای را وارد حرم کردند. جنازه را کنار ضریح گذاشتند. 🔻یکی از این‌ها با اعتقاد صاف خودش به حضرت‌ابوالفضل(ع) رو کرد: یا اباالفضل(ع) ! ما هستیم. معلوم بود از اهالی یکی از روستاهای عراق بودند. 🔻گفت: ما از روستا که می آمدیم، از مادر این جوان اجازه گرفتیم که به زیارت شما بیاییم. اجازه را گرفتیم و او را اینجا آوردیم. حالا که اینجا آمدیم، این جوان بیمار شد و مُرد. ما جواب مادر او را چه بدهیم؟ 📌 شیخ محمّد حسین(ره) گفت: من نفهمیدم چطور شد که یک وقت دیدم این ها که پنج تا بودند، شش تا شدند. دیدم مرده ای دیگر در بساط نیست. بعد با یک حال عجیبی بلند شدند و رفتند. هیچ استبعاد نکنید. 📌اگر عیسی(ع) در زمان حیاتش مرده را زنده می کرد، این‌ها در ممات‌شان مرده را زنده می کنند. شبهه ای در این نیست. این مطلب هم به خاطر همین است که روی آن صراط مستقیم‌شان حرکت می کردند. 📌امام‌صادق(ع) وقتی می خواهد عمویش عبّاس(ع) را توصیف کند، می گوید: «نافِذَ البَصیرَةِ صُلْبَ الإیمانِ». همان چیزی که ما در باب صراط داریم. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
💠زنده شدن مرده در حرم ابوالفضل علیه السلام 📌👇🔰 https://www.aparat.com/v/WZpNV ... 🔰داستانی از کرامات حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام از زبان آیت الله رحمت الله . @agamojtabatehrani
﷽ 📍معنای وزن❗️ 📌راجع به اینکه میزان در قیامت چیست، مفسّرین نظریات مختلفی دارند. شاید حدود ده نظریه در مورد میزان و چگونگی و کیفیّت سنجش در قیامت را مشاهده کرده ام. 🔻 برخی گفته اند که مراد از سنجش و میزان در قیامت، سنجش اعمال حسنه و سیّئه است. سنگینی هر کدام از این دو عمل، سرنوشت انسان و بهشت و جهنّم او را مشخّص می کند. اگر حسنات سنگین تر بود بهشتی است و اگر سیّئات سنگین تر بود، جهنّمی است. البته به این دیدگاه اشکالاتی وارد می کنند. چنانچه می گویند: اعمال، اعراض است؛ مثلاً نماز مجموعه ای از اعراض مثل حرکت در کِیف یا کمّ یا یک نوع وضع و امثال این هاست. 📌از طرفی، اعراض در قیامت ظهور و بروز پیدا نمی کند. البته این پاسخ، بسیار مفصّل است. 📌عدّه ای دیگر در پاسخ می گویند که صحیفۀ اعمال در روز قیامت وزن می شود نه خود اعمال. عدّه ای دیگر می گویند: در قیامت، صاحبان اعمال را به لحاظ آثار اعمال بر آن‌ها مورد سنجش قرار می دهند؛ یعنی کسی که میزان اعمال او ثقیل باشد رستگار است و اگر خفیف باشد، جهنّمی است که مربوط‌به صاحبان اعمال است. 📌 بنا به دیدگاه شیخ بهایی(ره) پاسخ می دهند که چه بسا اعراضِ در دنیا به صورت جواهر در عالم دیگر جلوه گر شود. 📌بعضی دیگر گفته اند: که چون اعراض از بین می رود، نامه اش را می کِشند و بعضی گفته اند: به اعتبار آثار اعمالش، خودش سنگین است پس آن را می کِشند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
🔰وقت سنجش کارهای خوب و بد !!! https://www.aparat.com/v/1Qb9h 📌برای دیدن کامل بحث به آدرس 👆 مراجعه فرمائید. 🔷➖➖➖➖➖🔷
﷽ 📍 وزن اعمال چگونه محاسبه می شود؟❗️ 📌آیا وزن اعمال، از نظر صحّت، سقم و ارزشی‌بودن، به صورت عدد و قابل شمارش بودن است؟ مثلاً چند رکعت نماز خوانده، چندروز روزه گرفته، چند مرتبه حج رفته، چند بار به مشاهد مشرّفه رفته است؟ همان طور که در دنیا میزان اندازه‌گیری بعضی امور همین عدد است. 🔻 یا اینکه عددی نیست و چیز دیگری است حالا اگرعددی نیست، چیست؟ آیا کشیمنی1️⃣ است؟ اینکه آیۀ شریفه می فرماید: «ثَقُلَتْ مَوازينُهُ»، یعنی ترازویش سنگین می شود، با توجّه به اینکه سنگین و سبک بودن چیزی مربوط‌به جاذبه است و اگرجاذبه برود، از وزن خبری نیست، آیا آنجا جاذبه وجود دارد؟! این مطلب را گفتم برای اینکه اهل آن کمی فکر کنند. مسئله این ها نیست؛ نه عددی است و نه کِشیمنی. 📌مطلب دیگر، اینکه اصلاً چرا این بحث مطرح است و چه نتیجه ای دارد؟ چرا تعیین قدر لازم است؟ جهت، این است که تعیین بهشت بر حسب اعمال حسنه یک نواخت نیست. بهشت دارای درجات و مراتب است و این درجات و مراتب بر حَسَب همین وزن هاست. 📌مشخّص شدن تعیین جایگاه هر کس در قیامت به اعمال او بستگی دارد: لذادر قیامت مسلّماً میزان، حق است و این، از شاخه های اعتقادی معاد است. 1️⃣ مقابل عددی؛ چنانکه نان را آنگاه که در ترازو کشند کشیمنی گویند و آنگاه که یک یک بی کشیدن فروشند عددی نامند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 موازین قسط، انبیا و اوصیا (ع) هستند؟❗️ 📌اعمال صالحۀ حسنه و امثال این ها که رابطه ای با جنبه های معنوی پیدا می کند و روز قیامت سنجش می شود، در ربط با این وسائط، معنا پیدا می کنند؛ لذا شناسایی قدر و ارزش آن ها مرتبط با همین وسائط است. ما این امر را در روایات متعدّده داریم 🔻هشام بن سالم از امام صادق(ع)نقل می کند: «قال سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ نَضَعُ الْمَوازِينَ الْقِسْطَ لِيَوْمِ الْقِيامَةِ فَلا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَيْئاً»؛ 📌 می گوید: من دربارۀ آیه از حضرت سؤال کردم؛ اینکه خداوند می فرماید ما موازین قسط را روز قیامت قرار می دهیم و به هیچ نفسی و جانی ستم نمی شود. 📌«قَالَ هُمُ الْأَنْبِيَاءُ وَ الْأَوْصِيَاءُ»؛1️⃣حضرت فرمود: موازین قسط، انبیا و اوصیا(ع) هستند. 1️⃣بحارالانوار، ج7، ص249 - معانی الاخبار، ص32. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📌موازین قسط، انبیا و اوصیا (ع) هستند؟️ https://www.aparat.com/v/aQEdk 📌📌📌📌📌 ◾️برای دیدن کامل بحث به آدرس 👆 مراجعه کنید @agamojtabatehrani
📍 ائمۀ طاهرین (ع) میزان سنجش اعمال هستند؟❗️ 📌روایات زیادی داریم که جمیع اعمال ما -چه ظاهریّه و چه باطنیّه- با آن‌ها سنجش می شود. مثلاً نماز ما از ظاهر تا باطنش را با نماز اولیای ما مقایسه می کنند. 📌 روزۀ ما را با روزۀ آن‌ها مقایسه می کنند. برای تقریب به ذهن مثالی بزنم: برای پی بردن به صحیح یا سقیم بودن یک جنس، آن را با اصل آن جنس مقایسه می کنید. در صورت مطابقت، می توانید ادّعا کنید این جنس صحیح است؛ مثلا برای شناسایی طلا، محک لازم است. 📌 لذا طلای مورد سنجش را با آن محک سنجش می کنید تا عیار آن مشخّص شود. معیار سنجش اعمال ما مثل نماز، روزه، حج و... ولیّ خداست. آیا اعمال من شباهتی با نماز، روزه و حج امام‌علی؟س؟ دارد یا نه؟ به تعبیر دیگر نماز من را با نماز امام‌زمان(عج) سنجش می کنند تا شباهت آن مشخّص شود. 📌تمام اعمال قالبیّه و قلبیّه را با اعمال آن‌ها سنجش می کنند. موازین قسط، آن‌ها هستند؛ امّا این سنجش بر معیار عدل صورت می گیرد و هیچ تخلّفی در این سنجش وجود ندارد. 📌 میزان ارزش های دنیایی ممکن است کم و زیاد شود؛ مثلاً در اندازه‌گیری طول، یک میلی متر اختلاف پیدا کند؛ امّا در سنجش اعمال با موازین فوق، هیچ کم و زیادی رخ نمی دهد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 ریشه ی جذب، محبّت است. 📌 مقدار جذب ائمۀ طاهرین (ع) میزان اعمال ما هم هستند؟❗️ 📌شخص تا خودش مجذوب نشده باشد، نمی تواند این جاذبه را داشته باشد. در باب معنویّت، اولیای خدا کسانی هستند که مجذوب کامل حق اند؛ لذا جاذبه دارند و دیگران مجذوب این ها می شوند، آن‌ها در سیر معنوی وسائط هستند. همان طور که در سیر نزولی خلقت واسطه بودند، در سیر صعودی هم انسان ها را دست گیری کرده و به کمال وجودی‌شان می رسانند. 🔻از این لحاظ، اشخاص مختلف می شوند؛ به هر مقدار مجذوب شده باشند، به همان مقدار هم اعمال‌شان رنگ آن‌ها را به خود می گیرد. 📌 ریشۀ این مطلب در بحثی است که جلسۀ قبل گفتم؛ یعنی به هر مقدار انسان معرفت و شناسایی پیدا کند، مجذوب می شود و به هر مقدار مجذوب شد، حرکات بیرونی و درونی اش با آن‌ها تنظیم می شود. 🔻لذا شما نگاه کنید. ائمّۀ طاهرین(ع) که از اولیای الهی هستند، میزان اعمال ما هم هستند. آن‌ها روز قیامت میزان هستند و افراد نسبت‌به جذب به سوی ایشان مختلف هستند. به هر مقدار مجذوب ایشان باشد، ارزش اعمالش بیشتر است. 📌کسی که در درجۀ بالایی از جذب است -که البته ریشه این جذب، محبّت است- از همه چیزش می گذرد و سر از پا نمی شناسد. 📌امّا ممکن است یک نفر از ایشان فقط الگوی ظاهری بر می دارد، سجده می گذارد، قیام و قعودی می کند و بس. 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
🔰مجموعه پند نامه های حضرت آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه . 👇👇 https://hawzah.net/fa/Film/List/?keyword=41173 🔰🔰🔰🔰🔰 از بیانات @agamojtabatehrani