eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
776 دنبال‌کننده
208 عکس
857 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
📌موازین قسط، انبیا و اوصیا (ع) هستند؟️ https://www.aparat.com/v/aQEdk 📌📌📌📌📌 ◾️برای دیدن کامل بحث به آدرس 👆 مراجعه کنید @agamojtabatehrani
📍 ائمۀ طاهرین (ع) میزان سنجش اعمال هستند؟❗️ 📌روایات زیادی داریم که جمیع اعمال ما -چه ظاهریّه و چه باطنیّه- با آن‌ها سنجش می شود. مثلاً نماز ما از ظاهر تا باطنش را با نماز اولیای ما مقایسه می کنند. 📌 روزۀ ما را با روزۀ آن‌ها مقایسه می کنند. برای تقریب به ذهن مثالی بزنم: برای پی بردن به صحیح یا سقیم بودن یک جنس، آن را با اصل آن جنس مقایسه می کنید. در صورت مطابقت، می توانید ادّعا کنید این جنس صحیح است؛ مثلا برای شناسایی طلا، محک لازم است. 📌 لذا طلای مورد سنجش را با آن محک سنجش می کنید تا عیار آن مشخّص شود. معیار سنجش اعمال ما مثل نماز، روزه، حج و... ولیّ خداست. آیا اعمال من شباهتی با نماز، روزه و حج امام‌علی؟س؟ دارد یا نه؟ به تعبیر دیگر نماز من را با نماز امام‌زمان(عج) سنجش می کنند تا شباهت آن مشخّص شود. 📌تمام اعمال قالبیّه و قلبیّه را با اعمال آن‌ها سنجش می کنند. موازین قسط، آن‌ها هستند؛ امّا این سنجش بر معیار عدل صورت می گیرد و هیچ تخلّفی در این سنجش وجود ندارد. 📌 میزان ارزش های دنیایی ممکن است کم و زیاد شود؛ مثلاً در اندازه‌گیری طول، یک میلی متر اختلاف پیدا کند؛ امّا در سنجش اعمال با موازین فوق، هیچ کم و زیادی رخ نمی دهد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 ریشه ی جذب، محبّت است. 📌 مقدار جذب ائمۀ طاهرین (ع) میزان اعمال ما هم هستند؟❗️ 📌شخص تا خودش مجذوب نشده باشد، نمی تواند این جاذبه را داشته باشد. در باب معنویّت، اولیای خدا کسانی هستند که مجذوب کامل حق اند؛ لذا جاذبه دارند و دیگران مجذوب این ها می شوند، آن‌ها در سیر معنوی وسائط هستند. همان طور که در سیر نزولی خلقت واسطه بودند، در سیر صعودی هم انسان ها را دست گیری کرده و به کمال وجودی‌شان می رسانند. 🔻از این لحاظ، اشخاص مختلف می شوند؛ به هر مقدار مجذوب شده باشند، به همان مقدار هم اعمال‌شان رنگ آن‌ها را به خود می گیرد. 📌 ریشۀ این مطلب در بحثی است که جلسۀ قبل گفتم؛ یعنی به هر مقدار انسان معرفت و شناسایی پیدا کند، مجذوب می شود و به هر مقدار مجذوب شد، حرکات بیرونی و درونی اش با آن‌ها تنظیم می شود. 🔻لذا شما نگاه کنید. ائمّۀ طاهرین(ع) که از اولیای الهی هستند، میزان اعمال ما هم هستند. آن‌ها روز قیامت میزان هستند و افراد نسبت‌به جذب به سوی ایشان مختلف هستند. به هر مقدار مجذوب ایشان باشد، ارزش اعمالش بیشتر است. 📌کسی که در درجۀ بالایی از جذب است -که البته ریشه این جذب، محبّت است- از همه چیزش می گذرد و سر از پا نمی شناسد. 📌امّا ممکن است یک نفر از ایشان فقط الگوی ظاهری بر می دارد، سجده می گذارد، قیام و قعودی می کند و بس. 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
🔰مجموعه پند نامه های حضرت آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه . 👇👇 https://hawzah.net/fa/Film/List/?keyword=41173 🔰🔰🔰🔰🔰 از بیانات @agamojtabatehrani
📍 وصف عمل موازنه می شود؟❗️ 📌سنجش اعمال در قیامت عملی عادلانه است، زیرا در برابر هر عمل حسنۀ انسان، باید حقّش اعطا شود تا عدالت معنا یابد و در صورتی حقّ هر ذی حقّی عطا می شود که با خود حق موازنه شود؛ در آینده به این اشاره می کنم. اینکه بعضی از روایات در باب میزان آن را همان عدل می داند، چه بسا اشاره به همین معناست که این سنجش و موازنه خودش عدالت است؛ یعنی برای جلوگیری از ضایع شدن حقّ انسان است. هشام‌بن‌حکم از امام‌صادق(ع) نقل می کند که شخصی از وی سؤال کرد: «أَ وَ لَيْسَ تُوزَنُ الْأَعْمَالُ»؛ آیا اعمال را وزن نمی کنند؟ از جوابی که حضرت به این شخص می دهند، معلوم می شود که وزن را به معنای کشیدن گرفته است. حضرت فرمودند: « لَا»؛ عمل را نمی کشند. در قیامت ترازو نگذاشته اند که در یک کفّۀ ترازو اعمال را بریزند و در کفّۀ دیگر سنگ بگذارند و این ها را وزن کنند. سپس حضرت فرمودند: «إِنَّ الْأَعْمَالَ لَيْسَتْ بِأَجْسَامٍ»؛ اعمال، جسم نیست؛ از این جواب معلوم می شود که آن شخص زندیق می خواست یک خطّ انحرافی را طی کند. «وَ إِنَّمَا هِيَ صِفَةُ مَا عَمِلُوا»؛ این موازنه، همان وصف عمل و ارزیابی کردن اعمال است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم @mojtabatehrani_
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰یه وقتایی کافیه از خودمون بپرسیم؛ این همه وقت میذاریم برای صحبت با خودمون و آدما؛ چقدر فرصت گذاشتیم برای صحبت با خدا؟ اصلا چقدر تو معادلات زندگیمون خدا رو جا دادیم؟ ◾️ تامل برانگیز از زبان مرحوم حاج‌آقا تهرانی رو از دست ندید. @agamojtabatehrani
📍 میزان ، عدل است؟❗️ 📌گاهی می‌خواهیم وزن موجودی مثل همین موجودات مادّی را از نظر ثقل و در ارتباط با جاذبه بدانیم که مثلا چند کیلوست. 📌 امّا یک وقت می‏خواهیم بگوییم چند می‏ارزد. توجّه کنید که حضرت چه زیبا این زندیق را کوبید. به او فرمودند که اعمال مانند اجسام نیستند که روز قیامت در قپان یا باسکول بگذارند. 🔻 اینجا ارزش عمل شناسایی می‏شود و بر طبق این ارزیابی، درجات بهشتی و پاداش عطا می‏شود. «وَ إِنَّمَا يَحْتَاجُ‏ إِلَى وَزْنِ الشَّيْ‏ءِ مَنْ جَهِلَ‏ عَدَدَ الْأَشْيَاءِ وَ لَا يَعْرِفُ ثِقْلَهَا وَ خِفَّتَهَا»؛ 🔻کسی اشیا را می‏کِشد که تعداد یا وزن آن را نداند، امّا آیا خدا عدد اعمال یا وزن مادّی آن را نمی‏داند؟ «وَ إِنَّ اللَّهَ لَا يَخْفَى عَلَيْهِ شَيْ‏ءٌ»؛ به درستی که چیزی برخداوند پوشیده نیست؛ بعد از پاسخ حضرت، آن زندیق سؤال می‏کند: 🔻 «فَمَا مَعنَا المِیزَانِ؟»؛ پس معنای میزان چیست؟ «قَالَ: اَلعَدْلُ»؛ چقدر زیبا جواب می‏فرمایند. میزان، عدل است. 🔻بحث در این است که روز قیامت، عدالت باید رعایت شود و امّا رعایت آن در مورد اعمال چگونه است؟ به این است که حقّ هر ذی حقّی، عطا شود. پس در این‏صورت باید اعمال ارزیابی شود تا حق مشخّص گردد و بر طبق حقّش، حقّ او ادا شود. 🔻 سپس می‏پرسد: «فَمَا مَعناهُ فِی کِتَابِهِ فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوَازِینُهُ»؛ از معنای آیۀ قرآن سؤال می‏کند. قَالَ(س) : فَمَن رَجَّحَ عَمَلُه».1️⃣ رجحان به معنای مزیّت از نظر ارزشی است. 1️⃣ پس هرکس که کفۀ اعمالش سنگین باشد. پس هرکس عملش راجح و ارزشمند باشد. بحارالأنوار، ج7، ص248 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📌معنای میزان اعمال https://www.aparat.com/v/lE0ie ◾️برای دیدن کامل بحث به آدرس 👆مراجعه فرمائید. ◾️◾️◾️◾️◾️ رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 هر عملی یک سنجش دارد؟❗️ 📌سنجش هر عملی در قیامت با میزان خاصّ خودش انجام می شود. به عبارت دیگر چون اعمال مختلف می شود، به تبع آن برای سنجش و ارزیابی آن‌ها موازین هم مختلف می شود. اینکه در همۀ آیات قرآن، تعبیر به موازین دارد، «وَنضَعُ المَوازِینَ القِسطَ»؛1️⃣ میزان ها را قسط و عدل قرار دادیم، برای خاطر این است که حقّ کسی ضایع نشود. اشاره ای هم در آیات به قسط شده است. موازین قسط به این معنا نیست که برای هر کس یک ترازو آماده کنند و اعمالش را -مثل نماز، روزه، حج، جهاد و دفاع، امر به معروف و نهی از منکر- در یک کفّه بریزند و طرف دیگر وزنه بگذارند. طبق آیات قرآن در روز قیامت، هر عملی سنجش و ارزیابی خاصّ خودش را دارد. 1️⃣ سورۀمبارکۀ انبیاء، آیۀ47 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍چرا نماز من با نماز امام‌علی(ع) سنجیده می شود؟ 📌 اعمال شیعیان با امام شان مقایسه می شود؟❗️ 📌نمازها روز قیامت سنجش می شود؛ یعنی از نظر قدر شناسایی می شود. چگونه؟ بهترین ارزیابی این است که نمازهای ما را با نماز اولیا مقایسه کنند. 🔻اینجا لازم است به این نکته اشاره کنم: ممکن است سؤال شود چرا نماز من با نماز امام‌علی(ع) سنجیده می شود؟ توجّه کنید! آیا این درست است؟ عدالت است؟ جواب: بله! عدالت همین است. جهت این است که همین پیکرۀ ظاهری که من دارم، او هم داشت. از نظر قوای درونی همین قوا را که من دارم حضرت هم داشته است. 📌قوۀ عاقله -چه عقل نظری چه عقل عملی- و قوای نفس -مانند قوای شهوی، غضبی، وهمی و تخیّلی- همۀ این مجموعه ها را حضرت داشته است. اگر این قوا را نداشت، برایش نقص بود. انبیا(ع) هم این قوا را دارند؛ امّا توجّه کنید با داشتن همۀ این قوا، عمل را آن گونه انجام داده اند و در کنار آن ما را هم راهنمایی کرده اند. راهنمایی های آن‌ها به ما هم رسیده است. بنابراین از یک طرف، او که رهبر توست تو را راهنمایی کرده و از طرف دیگر خودش هم عمل کرده است؛ پس عمل تو را باید با عمل او سنجید. عدل همین است که همۀ اعمال حسنۀ ما با اعمال او سنجیده شود و غیر از این نیست؛ مسئله خیلی روشن است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani