پخش سخنرانی حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره)
در ماه مبارک رمضان
از طریق صفحه اینستاگرام mojtabatehrani.ir به صورت IGTV
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 دعای مأثور چیست❗️
📌دعای مأثور، دعایی است که قالبریزیاش در دست من و تو نیست؛ یعنی از معصومین؟عهم؟ برای ما نقل شده است و نباید در آن تصرّف کنیم. این را دعای مأثور میگوییم؛ یعنی دعایی که از معصومین؟عهم؟ رسیده است و در یک قالب خاصّی است و ما هم باید همان عبارات را رعایت کنیم.
دعای مأثور را هم تقسیمبندی کردم. که یک دسته، ادعیۀ مأثورهٔ موقّت و یک دسته، ادعیه مأثورهٔ غیر موقّت هستند. موقّت؛ یعنی ادعیهای که باید در زمانی خاصّ خوانده شود. مثلاً ادعیهای که در ماه مبارک رمضان سفارش به خواندن آن شده است؛ در روز اوّل ماه این دعا را، روز دوّم این دعا را و روز سوّم این دعا را بخوان. اینها ادعیۀ موقّت هستند؛ یعنی وقت خاصّی برای خواندنشان تعیین شده است.
این ادعیه مربوط به «روز» بود. نسبت به «شب» هم ادعیۀ خاصی داریم. نسبت به «ماه» هم همین طور؛ مثل دعاهایی که مربوط به ماههای خاصّی از سال است و وقت خاصّی برایشان در نظر گرفته شده است و سفارش به خواندن آن در آن وقت خاص شده است.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_5
🏷 جلسه اول
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 دعای مأثور چیست❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_5
🏷 جلسه اول
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 دعای روزهای ماه مبارک رمضان❗️
📌اگر به دعاهای وارد شده در روزهای ماه مبارک رمضان، دقّت کنید؛ مثلاً دعای روز اوّل؛ «اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِيَامِي فیهِ» خدایا! قرار بده روزۀ من را امروز؛ یعنی در امروز، به تعبیری «فیه» آمده است. در ادامهٔ این دعا میفرماید: «فیهِ صِيَامَ الصَّائِمِينَ وَ قِيَامِي فِیهِ» توجه کنید! یعنی امروز «قِيَامَ الْقَائِمِينَ وَ نَبِّهْنِي فِيهِ عَنْ نَوْمَةِ الْغَافِلِينَ وَ هَبْ لِي جُرْمِي يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ وَ اعفُ عنّی عافیاً عَنِ المُجرِمین»1️⃣. از دعای اوّلین روز ماه رمضان تا روز سیام ماه، کلمۀ «فیه» آمده است؛ یعنی امروز، معلوم میشود این دعا برای چه زمانی است. زمان، این زمان است.اگر تمام این دعا را نگاه کنید، البته آنهایی که اهلش هستند، آنهایی که این ادعیه را میخوانند، میبینند که در تمام اینها کلمۀ «فیه» آمده است؛ یعنی این دعا برای این زمان خاص است. مضمون این ادعیه هم بسیار خوب و ارزشمند است.
1️⃣خدایا! روزهام را در این ماه روزۀ روزهداران و قیامم را قیام قیامکنندگان قرار بده. و مرا از خواب غافلین بیدار کن و جرمم را ببخش ای خدای جهانیان و از من درگذر همانطور که از گنهکاران میگذری. بحارالأنوار، ج95، ص4- زادالمعاد، ص 144- مفاتیح الجنان
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_5
🏷 جلسه دوم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 دعای روزهای ماه مبارک رمضان❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_5
🏷 جلسه دوم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 دعای هنگام ورود و خروج از مسجد❗️
📌 در روایات میفرمایند هنگامیکه وارد مسجد میشوی، این دعا را بخوان: «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ افْتَحْ لِي أَبْوَابَ رَحْمَتِكَ»1️⃣. این دعا مربوط به مکان است. وقتی هم که میخواهی از مسجد بیرون بیایی، این را بگو: «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ افْتَحْ لِي أَبْوَابَ فَضْلِكَ». این دعاهای مأثور در ارتباط با مکان بود.
این ادعیه در ارتباط با مکان خاص، بدون علّت و حساب نشده نیست. حالا اِنشاءالله اگر خدا توفیق دهد، مفصّل وارد این بحث میشوم. معلوم میشود این مکان خصوصیّتی در ارتباط با درهای بینهایت رحمت الهیّه دارد. اوّل، رحمت را میفرماید؛ «وَ افْتَحْ لِي أَبْوَابَ رَحْمَتِكَ». بعد که میخواهی بیایی بیرون بگو: «وَ افْتَحْ لِي أَبْوَابَ فَضْلِكَ»؛ یعنی خواسته اش یک مرتبه بالاتر میرود و فضل خدا را میطلبد؛ زیرا فضل، زیادتی است. فضل خدا هم دارای مراتب است؛ لذا آن هم ابواب دارد، باب یک، دو، سه، چهار، پنج. نمیتوانم برای شما تعبیر کنم. میگوید: خدایا! تمام درهای فضل خود را بر من بگشا! چه تعبیرات زیبایی است!
1️⃣ خدایا! گناهان مرا ببخشای و درهای رحمتت را بر من بگشای. وسائلالشیعه، ج5، ص247- بحارالأنوار، ج81، ص21
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_5
🏷 جلسه اول
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 ندای خداوند در شبهای جمعه و ماه مبارک رمضان❗️
📌امشب، شب جمعهٔ اوّل ماه مبارک رمضان است. در روایت است که خودِ شبهای ماه مبارک رمضان، در اجابت دعا مؤثر است. در این رابطه در روایتی از پیغمبراکرم (ص)آمده است: «يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فِي كُلِّ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ»؛ خداوند در هر شب از شبهای ماه مبارک رمضان سه بار میفرماید: «هَلْ مِنْ سَائِلٍ فَأُعْطِيَهُ سُؤْلَهُ»؛ آیا درخواست کنندهای هست که از من چیزی درخواست کند تا من آن را به او بدهم؟! «هَلْ مِنْ تَائِبٍ فَأَتُوبَ عَلَيْهِ»1️⃣؛ آیا کسی هست که امشب توبه کند و من توبهٔ او را بپذیرم؟ «هَلْ مِنْ مُسْتَغْفِرٍ فَأَغْفِرَ لَه»؛ آیا کسی هست که از من پوزش بطلبد و من پوزش او را بپذیرم؟
امام باقر(ع) فرمودند: «إِنَّ اللَّهَ تبارک و تَعَالَى لَيُنَادِي كُلَّ لَيْلَةِ جُمُعَةٍ مِنْ فَوْقِ عَرْشِهِ»؛ خداوند هر شب جمعه از فوق عرشش ندا میکند: «مِنْ أَوَّلِ اللَّيْلِ إِلَى آخِرِهِ»؛ از اوّل شب تا آخر شب! «أَ لَا عَبْدٌ مُؤْمِنٌ يَدْعُونِي لِدِينِهِ أَوْ دُنْيَاهُ قَبْلَ طُلُوعِ الْفَجْرِ فَأُجِيبَه»؛ آیا بنده مؤمنی هست که قبل از طلوع فجر من را صدا بزند، دعا کند و حاجات معنوی و مادّیاش را از من درخواست کند، تا من خود جواب او را بدهم؟ «أَ لَا عَبْدٌ مُؤْمِنٌ يَتُوبُ إِلَيَّ مِنْ ذُنُوبِهِ قَبْلَ طُلُوعِ الْفَجْرِ فَأَتُوبَ عَلَيْه»؛ آیا بندهٔ مؤمنی هست که رو به سوی من بیاورد و توبه کند، تا من توبهاش را بپذیرم؟ «فَلا يَزَالُ يُنَادِي بِهَذَا حتی يَطْلُعَ الْفَجْرُ»2️⃣. خدای متعال از اول شب جمعه ماه مبارک رمضان تا طلوع فجر بنده اش را ندا میدهد.
1️⃣بحارالأنوار، ج93، ص338 – مستدرک الوسائل، ج7، ص430
2️⃣وسائلالشیعه، ج 7، ص78- بحارالأنوار، ج84، ص166
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_5
🏷 جلسه چهارم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
20.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 ندای خداوند در شبهای جمعه و ماه مبارک رمضان❗️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_5
🏷 جلسه چهارم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 دعا یک نوع پناه بردن است❗️
📌انسان در زندگی، حاجات مختلف مادّی و معنوی دارد. حاجات مادّی هم اقسام خاصّی دارد و به تبع گرفتاریهای مختلف، برای انسان حاجاتی پیدا میشود. به طور کلّی دعا یک نوع پناه بردن است. وقتی انسان گرفتاری پیدا میکند و میبیند که تدبیرهایش کارساز نیست، دنبال کسی میگردد که بتواند این گرهها را باز کند؛ لذا متناسب با گره و مشکلش، شخص مناسبی را برای حل آن پیدا میکند. مثالهای ساده میزنم تا مطلب روشن شود؛ مثلاً اگر گرفتاری مالی دارد، دنبال کسی میرود که بتواند گره مالیاش را باز کند؛ نمیرود دنبال طبیبی که متخصّص طب باشد؛ زیرا تناسب با گرۀ مالیاش ندارد. این کار یک نوع پناه بردن و درخواست است. دعا درخواست است، پناه بردن و درخواست کردن از موجودی است که کارگشا و گرهگشا است.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_5
🏷 جلسه سوم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 دعا یک نوع پناه بردن است❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_5
🏷 جلسه سوم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 دلیل بکار بردن اسماء جلاله یا الله، الّلهّم، الهی در دعا❗️
📌اوّل، یک اسم خاص است. شما در هر دعایی میبینید که «اُلوهیّت» خداوند مطرح است. مثلاً اوّل دعا، «اللّهم» یا «الهی» دارد. آیا اینطور نیست؟ دعا که از اوّل شروع میشود، با این اسم است. این اسم ناظر به اُلوهیّت اوست؛ لذا این اسم خاص به کار میرود. بنا بر فرض اگر ابتدای دعا هم نباشد، بالاخره در ضمن دعا باز این اسم «الله» آورده میشود، حالا به هر شکلی که باشد.
دوّم، «ربّ» است. این، جنبهٔ توصیفی دارد، ولی «الله» اسم است. در بین اسمای الهی، اسم «الله» و از بین اوصاف خدای متعال هم وصف «ربّ» را میبینیم. در توضیح باید گفت: اینکه در ادعیه، «الهی» و «اللّهم» و امثال اینها آمده است، و حتّی در باب دعاها گفته می شود که ده مرتبه «یا الله» بگو و بعد دعا کن، به این جهت است که «الله»، این لفظ جلاله، اسم است برای موجودی که مستجمعِ جمیعِ صفات است. هر کمالی را که فکر کنی، در این اسم هست؛ هم رازق است، هم شافی است، هم کافی است، هرچه بگویی هست. «الهی»، «یا الله» و «اللّهم»؛ یعنی ای موجودی که همهٔ کلیدها و همه خیرها در دست تو است! ای کسی که تمام اوصاف جمال و کمال در تو است! لذا هر حاجتی که از حوائج باشد، در این قالب میگنجد و با این خِطاب تناسب دارد.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_5
🏷 جلسه سوم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
13.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 دلیل بکار بردن اسماء جلاله یا الله، الّلهّم، الهی در دعا❗️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_5
🏷 جلسه سوم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 افرادی مانند شهید صیاد شیرازی، به هیچ وجه اهل سازش و نرمش و قابل خرید نیستند❗️
📌آنچه موجب تأسّف و تأثّر من است، فقدان یك چهرۀنورانی است كه سالها روبروی من در این جلسه بود و سراپایش گوش و دقّت بود. مطالب را هم ثبت و ضبط میكرد و گاهی هم به من مراجعه داشت و سؤال می كرد. برای همیشه در دنیا از دیدارش محروم شدم. شهید صیّاد شیرازی «رضوان الله تعالی علیه» به عالم ارواح و انوار پیوست و به هدف خلقتش رسید. او نزد ربّش مرزوق است. بر طبق موازینی كه در دست داریم، ارواح نورانی شهدا در نشئۀ برزخ، انقطاع كلّی از این عالم ندارند. آنها با اموری كه مورد علاقۀ آنهاست، یك نوع رابطه برقرار میكنند؛ لذا اگر ادّعا كنم كه با توجّه به علاقه شدیدش به این جلسات، روح منوّرش الآن در جلسۀ ما حضور دارد، گزاف نگفتم. دیدگان برزخی من از دیدارش محروم است، ولی او شاهد و من مشهود هستم. قبلاً او مشهود من بود و من شاهد و الآن او شهید است و من محروم. واقعاً باید این تعبیر را بكنم: «عَاشَ سَعِيداً وَ مَاتَ شَهِيداً». این حادثه مرا در وادی تفكّری فرو برد كه چه شده كه دشمنان اسلام نظیر این افراد را هدف قرار میدهند. در ذهنم یک سیر اجمالی نسبتبه تاریخ صدر اسلام كردم و حوادث نظیر این حادثه را پیش كشیدم و روی آن تأمّل كردم. به این نتیجه رسیدم كه این افراد هدف دشمنان اسلام قرار میگیرند نه دیگران؛ جهت این است كه اینها افراد مؤثّر و كارایی در دفاع از حریم اسلام هستند. از طرفی هم، قابل معامله نیستند و نمیشود با آنها معامله كرد؛ به تعبیر دیگر به هیچ وجه قابل خرید نیستند. به تعبیر دیگر اهل سازش و نرمش نسبتبه مسائل اسلامی نیستند.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_آزمایش_الهی
📕 #راه_سعادت_بشری
🏷 جلسه اول
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 افرادی مانند شهید صیاد شیرازی، به هیچ وجه اهل سازش و نرمش و قابل خرید نیستند❗️
📚 #مجموعه_آزمایش_الهی
📕 #راه_سعادت_بشری
🏷 جلسه اول
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
رُوِیَ عَن عَلِیٍ عَلَیهِ السَّلامُ قالَ:
«اِتَّقُوا خِدَاعَ الْآمَالِ فَكَمْ مِنْ مُؤَمِّلِ يَوْمٍ لَمْ يُدْرِكْهُ وَ بَانِي بِنَاءٍ لَمْ يَسْكُنْهُ یا يَسْكُنُهْ وَ جَامِعِ مَالٍ لَمْ يَأْكُلْهُ»
ترجمه: بپرهیزید و مراقب باشید که گرفتار آرزوهای فریبنده نشوید. و چه بسیار انسان هایی که خانه هایی را ساختند که در آن سکونت کنند ولی هرگز در آن ساکن نشدند؛ چه بسیار انسان هایی که آرزوی رسیدن به روزی را داشتند ، ولی هرگز به آن آرزوها نرسیدند؛ چه بسیار انسان هایی که اموالی را جمع کردند، ولی هرگز آن ها را نخوردند.
شرح: البته تعبیرِ ، چون لم دارد همه رو، به قول ما جزمش می دهد، روایت از امیرالمؤمنین صلوات الله علیه، منقول است که حضرت فرمودند: بپرهیزید و مراقب باشید از فریب آرزوها. من این را بگویم، این آیه شریفه داریم که«وَذَکِّر فَإِنَّ ٱلذِّكرَى تَنْفَعُ الْمُؤمِنین»
بزرگان ما می فرمودندکه: این روایاتی که شما از ائمه؟عهم؟ می بینید، این جور نبوده یک مرتبه امیرالمؤمنین این جمله را گفته باشد. بعضی از روایات ما داریم که مثلا فرض کنید: «کان علی علیه السلام یقول»؛ یعنی صریح است که مکرر می فرمودند؛ ولی یک روایتی است که این ها توش نیست. این معنایش این نیست که یک بار گفتند. یک وقت اشتباه نکنید. این جملات، به خصوص از علی علیه السلام، این یک نکتهای است که من دارم میگویم. خیال نکن مثلا، یک دفعه این را حضرت گفتند در تمام عمرشان، تمام شد، یادداشت کردند مثلا مثل حالا، رفتند. نه! آن موقع که این حرفها، این جور نبوده، توجّه میکنید، چه میخواهم بگویم؟! به قول ما این وسائل نوشتاری به قول ما، نبود. توجّه میکنید چه میخواهم بگویم؟ چه بسا، یک روایتی که از یک امام، شما می بینید، گفت با کم و زیادش، چند هزار بار چه بسا گفته باشند. این را خوب دقّت کنید حرفهای من رو. و جهتش را هم حالا من عرض میکنم. این جور هم نیست که به یک نفر، یک بار گفته باشند. اینها یک مطالبی دارد، گفتم بهتان بگویم. چه بسا به یک نفر، ده بار این جمله را گفتند. جهتش هم همان آیه شریفه است «وَذَکِّر فَإِنَّ ٱلذِّكرَى تَنْفَعُ الْمُؤمِنین». ذکر؛ برای این که یادآوریش کنی. یک چیزی را قبلا بهش گفته بودی، یادش رفته است. فهمیدی؟ بگو، هی بگو، هی بگو، هی بگو... .حالا من نمیخواهم وارد یک سنخ از مسائل معرفتی بشوم. تکرار گفتار، بر روی نفس و قلب اثر دارد. تکرار گفتار بر روی نفس، روح ،قلب اثر دارد. میفهمی چه میخواهم بگویم؟ تکرار. فهمیدی؟! آدم یک لقمه که نمیخورد، این لقمهای را که میخورد. لقمه که میبینی همان است، موادّش همان نان است. درست است؟! خب یک دفعه بخور، برو دنبال کارت دیگر. هر روز مینشینی، نان میخوری، بی خود میخوری!. چه بگویم من! این حرفها که اهل معرفت می زنند، حساب شده است. هر روز میبینم که نان میخوری، خب این که یک دفعه خوردی، بس است دیگر، برو دنبال کارت. نه! این تکرارش تو را تغذیه میکند. بفهم. میخواستم این را عرض کنم.
«اِتَّقُوا خِدَاعَ الْآمَالِ» بپرهیزید، خودتان را حفظ بکنید. تقوا یک نوع حفاظت هم هست.گوش کنید. از فریب آرزوهای بیجا. چرا؟ بعد حضرت به قول ما، می آید، مسئله را از نظر برخوردی، کاربُردیش میکند. فهمیدی چه میخواهم بگویم؟ تطبیقیش میکند به اصطلاح روز، تطبیق میدهد. «فَكَمْ مِنْ مُؤَمِّلِ يَوْمٍ لَمْ يُدْرِكْهُ» یا «لا» بگذاری «یُدرِکُهُ» است، لم بگذاری جزم میخورد. من این را ادبیش را هم بگویم. دیدید که وسط حرف هم گفتم. «لَمْ يُدْرِكْهُ»آن قدر آدمها داشتیم، نه یکی، دو تا، ده تا، صد تا، هزار تا، میلیون تا، فهمیدی؟ آن قدر آدمها داشتیم که اینها آرزوی آمدن یک روزی را میکردند که بهش نرسیدند. فهمیدی؟! آرزوی یک روزی را میکردند که بهش برسند و نرسیدند. «فَكَمْ مِنْ مُؤَمِّلِ يَوْمٍ لَمْ يُدْرِكْهُ» از آن طرف، آرزوهایی که معمولا به قول ما، در دست وبال ماست. «وَ بَانِي بِنَاءٍ لَمْ يَسْكُنْهُ» آن قدر آدم ها بودند، خانهها ساختند، بروند تویش راحت زندگی کنند که، هان؟! نتوانستد. سکونت نکردند. خانه را ساخت و چی کرد و همه چیزش را هم درست کرد که یک نفس راحت بکشی، شد؟! باید بروی! بعدش داد رفت. خانه گذاشت، ساخت با آن همه زحمت، حالا بگذریم از مقدّماتش، که چقدر حرام و حلال کرد و دروغ گفت نعوذبالله، حالا ما به آن ها فعلا کار نداریم. شد؟! «وَ بَانِي بِنَاءٍ لَمْ يَسْكُنْهُ وَ جَامِعِ مَالٍ لَمْ يَأْكُلْهُ» کسان بسیاری بودند، پول جمع کردند؛ نتوانستند بخورند. حواست را جمع کن .
-1 غرر الحکم و درر الکلم شماره ص 157
سورۀ مبارکۀ ذاریات، آیۀ 55
اتَّقُوا خِدَاعَ الْآمَالِ فَكَمْ مِنْ مُؤَمِّلِ يَوْمٍ لَمْ يُدْرِكْهُ وَ بَانِي بِنَاءٍ لَمْ يَسْكُنْهُ وَ جَامِعِ مَالٍ لَمْ يَأْكُلْهُ وَ لَعَلَّهُ مِنْ بَاطِلٍ جَمَعَهُ وَ مِنْ حَقٍّ مَنَعَهُ أَصَابَهُ حَرَاماً وَ احْتَمَلَ بِهِ آثَاماً
〰️〰️〰️〰️〰️
شرح حدیث
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
29.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
رُوِیَ عَن عَلِیٍ عَلَیهِ السَّلامُ قالَ:
«اِتَّقُوا خِدَاعَ الْآمَالِ فَكَمْ مِنْ مُؤَمِّلِ يَوْمٍ لَمْ يُدْرِكْهُ وَ بَانِي بِنَاءٍ لَمْ يَسْكُنْهُ یا يَسْكُنُهْ وَ جَامِعِ مَالٍ لَمْ يَأْكُلْهُ»
〰️〰️〰️〰️〰️
شرح حدیث
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 در تمامی حاجات، پناهگاه، «ربّ» است❗️
📌صفتی که در آن لحاظ داعی شده و در آیه هم هست، مربوط به من و تو است، و آن، «ربّ»؛ یعنی پرورشدهنده است. «ربوبیّت» یک امر اضافی است؛ یعنی مضافٌالیه میخواهد. وقتی گفتی «ربّ»، پای «مربوب» به میان میآید. اینجاست که پای من و تو به میان میآید. این را هم بدان که احتیاج من و تو به ربوبیّت، تنها در یک بُعد نیست؛ بلکه ما در تمام ابعاد وجودی، چه مادّی و چه معنوی محتاج به ربوبیّت او هستیم؛ لذا وقتی بهطور مطلق گفتیم: «ربّ»، این تنها در یک بُعد نیست؛ بلکه پرورش دهنده در جمیعِ ابعادِ وجودیِ ما است.
«ربّ» هم مثل همان «الله» در باب حاجات، فراگیر میشود؛ زیرا سراپای ما احتیاج است. باید کسی را صدا بزنیم و به او پناه ببریم. حالا به چه کسی پناه ببریم؟ به کسی که همه چیز ما در یدِ قدرت اوست، و او همهٔ امور ما را اداره میکند؛ به او پناه ببریم و از او بخواهیم.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_5
🏷 جلسه سوم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 در تمامی حاجات، پناهگاه، «ربّ» است❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_5
🏷 جلسه سوم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 دعا در خواست فقیر از غنی است ❗️
📌جهت این است که دعا «درخواست» است؛ دعا «پناهبردن» است. در قالب اصطلاح، درخواستِ فاقد از واجد؛ فقیر از غنی و نادار از دارا است. ما باید این معنا را در نظر بگیریم. که نسبت عبد با پروردگارش چه نسبتی است. آیهٔ شریفه می فرماید: «يا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَميد». ای مردم! همه بدانید! رابطهٔتان با خدا رابطۀ ندار با دارا است؛ رابطهٔ فاقد با واجد است؛ رابطهٔ تهیدست با غنی است. این خطاب قرآن به همه است: «يا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَميد».
چه بسا این کلام که مخلوق، فقیر است، مسامحه باشد؛ چرا که مخلوق، «فقر محض» است. سراپای من و تو هیچ است. هرچه هست از او است. سراپای من و تو فقر است؛ نه اینکه من خودم یک چیزی هستم و خدا یک چیزی و من فقیرهستم و او غنی؛ خیر، همین که گفتی من کسی هستم، همینجا اشتباه کردی. تو کسی نیستی. اصلاً هستیِ تو برای اوست. به تعبیر معروف، قرآن خیلی به ما احترام گذاشته که فرموده است.
1️⃣سورهٔ مبارکۀ فاطر، آیهٔ 15
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_5
🏷 جلسه چهارم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
12.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 دعا در خواست فقیر از غنی است ❗️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_5
🏷 جلسه چهارم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 نوع ربوبیّت پدر و مادر❗️
📌لذا آیات قرآن چه در بُعد فردی و چه در بُعد اجتماعی «ربوبیّت» را مطرح میکند؛ زیرا در مفهوم ربوبیّت، چند مفهوم نهفته است: «پرورشدهنده»، «پرورششونده» و «پرورش». اینکه پرورشدهنده قادر است و پرورش شونده عاجز است؛ در معنای ربوبیّت نهفته است. وقتی گفتی «ربّ»، همهٔ این مفاهیم در آن هست. معنای دعا هم همین است. دعا؛ یعنی من ندارم و تو داری؛ لذا من از تو میخواهم. تو به من بده. در آیهٔ شریفه نسبت به ابَوین در سورهٔ مبارکهٔ اسرا با ظرافت همین معنای ربوبیّت را مطرح میفرماید: «وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ»1️⃣؛ میخواهی برای پدر و مادرت دعا کنی بگو : «وَ قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما كَما رَبَّياني صَغيرا». خدایا! رحمتت را به پدر و مادرم فرو فرست، چون آنها نسبت به من یک نوع ربوبیّت به خرج دادند، آن موقعی که من عاجز بودم و آنها قادر، دست من را گرفتند! لذا در ادعیهٔ مأثورهٔ ما، هم اسم جلاله و هم «ربّ» به کار میرود. مفهوم دعا این است که به خدا بگویی: تو غنیّ بالذّات هستی و من فقیر بالذّات هستم. به همین جهت، من جز تو کسی را ندارم و از تو درخواست میکنم.
1️⃣و از سر مهربانى، بالِ فروتنى بر آنان بگستر و بگو: «پروردگارا، آن دو را رحمت كن چنانكه مرا در خردى پروردند. سورهٔ الإسراء، آیهٔ 24
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_5
🏷 جلسه چهارم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
14.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 نوع ربوبیّت پدر و مادر❗️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_5
🏷 جلسه چهارم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 تقدّم دعای برای خود در رابطۀ آمرزش❗️
📌خواستههای انسان از خداوند، خواستههای مختلفی است. با نگاه به آیات در مییابیم جایی که داعی اوّل برای خودش دعا میکند، خواسته و مضمون دعا، مسئلهٔ «غفران» است: «رَبَّنَا اغْفِرْ لي وَ لِوالِدَیَّ». پس در غفران، باید خود را بر دیگران مقدَّم کنیم. قرآن می فرماید: خدایا! اوّل من را بیامرز. بعد پدر و مادرم را و بعد سایر مؤمنین و مؤمنات را بیامرز!
امّا علت چیست؟
اگر انسان بخواهد دعایش مستجاب شود، ابتدا باید خودش را از گناهان تطهیر کند و بعد دعا کند. من این نکته را غالباً، بهخصوص در لیالی قدر تذکّر میدهم که اوّل صلوات بفرستید، بعد استغفار کنید، بعد دوباره صلوات بفرستید و بعد حاجات خود را بخواهید. اوّل خودتان را تمیز کنید، آمرزش بخواهید تا خدا گناهانتان را ببخشد؛ حالا اگر با این زبانی که آمرزیده شده دعا کنی، دعایت مستجاب میشود.
چرا اوّل میگویم: من را ببخش؟ چون میخواهم برای شخص دیگری دعا کنم و شرط استجابت دعای من این است که اوّل خودم را تطهیر کرده باشم.
بعد از این درخواست، سراغ دیگران میرود، و علّت اینکه برای آنها هم از خدا غفران میطلبد، بیان میشود.
باید توجّه کرد که تقدیم خود در دعا مطلق نیست؛ زیرا فقط در مسئلهٔ غفران، انسان باید خود را مقدّم کند؛ امّا در مسائل دیگر بهطور مطلق نیست مثلاً میفرماید: «رَبَّنَا اغْفِرْ لي وَ لِوالِدَیَّ»1️⃣. در مرتبهٔ بعد مشاهده میکنیم خاندان و وابستگان و فرزندان انسان مقدّم بر دیگران هستند.
1️⃣سورهٔ مبارکۀ ابراهیم، آیهٔ 41
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_5
🏷 جلسه پنجم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 تقدّم دعای برای خود در رابطۀ آمرزش❗️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_5
🏷 جلسه پنجم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 علّت دعا کردن برای فرزندان❗️
📌در رابطه با جهت این تقدیمها به سراغ بحثی که در باب تربیت داشتم میروم که با بحث دعا هم کمالِ ارتباط را دارد. انسان پس از مرگ از این نشئه به نشئه دیگر میرود، و تنها خودش هست و اعمالش؛ لذا باید ابتدا برای خود دعا کرد و غفران و مغفرت و رحمت الهی را طلبید. امّا از عالم دنیا که به نشئه برزخ برویم، انقطاع کلّی از این نشئه پیدا نمیکنیم؛ زیرا ابتدا به نشئۀ برزخ و بعد از آنجا به نشئه قیامت میرویم. ما در نشئه برزخ، انقطاع کلّی از این عالم نداریم؛ و لذا یک سنخ تعلّقاتمان مثل فرزندان و خاندانمان هنوز باقی است و تا حدودی رابطه با این نشئه برقرار است.
از طرفی چون این رابطه هست و فرزند، دنبالهٔ وجودیِ انسان در این عالم است، گویا بخشی از هستیام را در اینجا گذاشتهام و رابطهام با نشئهٔ دنیا قطع نشده است؛ لذا میراث حقیقی، فرزند است نه مال؛ چون با مرگ، انقطاع کلّی از مال پیدا میکنم. ریاست هم همینطور است؛ زیرا یک رابطهٔ اعتباری بود و با مرگ تمام میشود، هیچ رابطهٔ دیگری نیست، فقط رابطه با فرزندانمان هست و چون این رابطه هست، میراث حقیقی برای انسان همان فرزندان او هستند.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_5
🏷 جلسه پنجم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 علّت دعا کردن برای فرزندان❗️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_5
🏷 جلسه پنجم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 تقدّم و تأخّر در دعا کردن❗️
📌این غیر از بحثی است که من سابق کردم. نباید اینها را با هم خَلط کرد. قبلاً گفتیم که اگر انسان برای غیر دعا کند، خدا چندین برابر به او عنایت میکند. این، یک بحث کلّی بود که در باب دعا برای غیر، بحث کردم. این مسئله غیر از چیزی است که در این جلسه گفتیم. این، بحث دقیقتری بود. دعای برای غیر یک بحث کلّی بود؛ امّا این بحث، تقدیم و تأخیر است که با استفاده از آیات قرآن بیان شد.
در روایتی اُمّسلمه نقل میکند: « بَيْنَمَا رَسُولُ اللَّهِ (ص) جَالِسٌ عِنْدِي- فَأَرْسَلَ إِلَى الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ وَ فَاطِمَةَ وَ عَلِيٍّ»؛ پیغمبراکرم(ص) پیش من بود که به دنبال امام حسن(ع) و امامحسین(ع) و امام علی(ع) و حضرت فاطمه (س) رفت. « فَانْتَزَعَ كِسَاءً»؛ سپس عبای من را از سر من برداشت. « فَأَلْقَاهُ عَلَيْهِمْ»؛ و آن را روی آنان انداخت و فرمود: « اللَّهُمَّ إِنَّ هَؤُلَاءِ أَهْلُ بَيْتِي»؛ خدایا! اینها اهلبیت من هستند. «فَأَذْهِبْ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَ طَهِّرْهُمْ تَطْهِيراً»1️⃣؛ پس پلیدی را از آنها دور فرما و پاکِ پاکشان کن! این روش تقدیم و تأخیر در دعاست که اوّل خودت، بعد فرزندانت، خاندانت، پدر و مادرت و کسانی را که به تو وابسته هستند دعا کن.
1️⃣شواهدالتنزيل، ج2، ص107
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_5
🏷 جلسه پنجم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 تقدّم و تأخّر در دعا کردن❗️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_5
🏷 جلسه پنجم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir