eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
1.6هزار دنبال‌کننده
155 عکس
1.4هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 اعمال روز 25 ذی القعده، روز دحوالارض، از کتاب المراقبات میرزا جواد ملکی تبریزی❗️ 📌کار مهم در این ماه آگاهی از نعمتهایی است که خداوند در روز دحوالارض؛ گسترش زمین به بشر ارزانی داشته است. زیرا آگاهی از نعمت و کم و کیف آن اولین مرتبه شکر است. همانگونه که در روایات بر این مطلب تصریح و در علم اخلاق ثابت شده است.در روایات زیادی آمده است که در بیست و پنجم ذی القعده کعبه نصب گردیده، زمین گسترده شده، آدم پایین آمده، خلیل و عیسی (علیهما السلام) متولد شدند و رحمت پخش شده است.از امیرالمؤمنین (علیه السلام) روایت شده است که فرمودند: اولین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد، در بیست و پنجم ذی القعده بود. کسی که این روز را روزه داشته و شبش را به عبادت بایستد، عبادت صد سال را که روزش را روزه و شبش را در عبادت باشد، خواهد داشت. هر گروهی که در این روز برای ذکر پروردگار بزرگشان گرد هم آیند، پراکنده نمی گردند مگر این که خواسته آنان داده می شود. در این روز یک میلیون رحمت نازل می شود که نود و نه هزار تای آن برای روزه داران این روز و عبادت کنندگان این شب خواهد بود. دو رکعت نماز در این روز روایت شده است: پیش از ظهر، دو رکعت نماز با یک بار حمد و پنج بار شمس و ضحی خوانده و بعد از سلام بگوید: لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم و دعا کرده و بگوید: یا مقیل العثرات! أقلنی عثرتی. یا مجیب الدعوات! أجب دعوتی. یا سامع الاصوات اسمع صوتی و ارحمنی و تجاوز عن سیئاتی و ما عندی،یا ذالجلال و الاکرام!نیز مستحب است دعایی را که اول آن یا داحی الکعبه است بخواند. 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 برای مؤمن هر چهل روز یک بلا و حادثه❗️ 📌امام‏صادق(ع) می‏فرماید: «اِنَّ عَظِیمَ الاَجرِ مَعَ عَظِيمِ‏ الْبَلَاءِ»؛ پاداش بزرگ با بلای بزرگ است. معنایش چیست؟ پاداش کوچک با بلای کوچک است. معلوم می‏شود این‌ها دست به گردن هستند. پاداش با بلاست. پاداش بزرگ بخواهی، با بلای بزرگ است: «ما أَحَبَّ اللَّهُ قَوْماً إِلَّا ابْتَلَاهُمْ»1️⃣. روایات بسیاری داریم. معاویة بن عمّار از اصحاب امام‏صادق(ع) است که نقل می‌کند: «مَا مِنْ مُؤْمِنٍ إِلَّا وَ هُوَ یَذَّكَّرُ لِبَلَاءٍ یُصِیبُهُ‏ فِی‏ كُلِ‏ أَرْبَعِینَ‏ یَوْماً أَوْ بِشَی‏ءٍ فِی مَالِهِ وَ وُلْدِهِ لِیَأْجُرَهُ اللَّهُ عَلَیْهِ»2️⃣؛ هر مؤمنی این‌طور است که چهل روز بر او نمی‌گذرد، مگر اینکه حادثه ای برای او می‌آید برای اینکه به او اجر داده شود. در باب مسئلۀ منزل و منازل هم منازل بهشتی همین است.‌ اصل مسئلۀ بهشت بر محور چیست؟ تقصیر خودمان است. می‏خواستید انتخاب نکنید. انتخاب که کردی باید پایش هم بایستی. بهشت و سعادت می‌خواهی، منازل و درجات بهشتی هم بر همین محور است . 1️⃣الکافی، ج 2، ص252- وسائل‏الشیعه، ج 3، ص263- بحارالأنوار، ج 64، ص207 2️⃣بحارالأنوار، ج 64، ص241- مستدرک‏الوسائل، ج 2، ص434 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه اول @mojtabatehrani_ir
﷽ روی عَنِ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ الْجَوَاد صَلَواتُ اللهُ عَلَیهِمَا قالَ: «كَيْفَ يُضَيَّعُ مَنِ اللَّهُ تَعالی كَافِلُهُ وَ كَيْفَ يَنْجُو مَنِ اللَّهُ تعالی طَالِبُهُ‌ وَ مَنِ‌ انْقَطَعَ‌ إِلَى غَيْرِ اللَّهِ وَكَلَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ‌» ترجمه: چگونه کسی که خود را تحت کفالت خدا قرار داده است، ضایع می شود و کار او انجام نمی شود؟! و چگونه کسی که خداوند می‌خواهد با قدرت خود او را بگیرد نجات پیدا می‌کند؟! و هر کس که به غیر از خداوند اعتماد کند، خداوند او را به همان غیر او وامی‌گذارد شرح:روایات از امام جواد صلوات الله علیه، منقول است که حضرت فرمودند: چگونه کار کسی را که خودش را در پوشش قدرت الهی قرار داده است، او کارش به تعبیر ما، انجام نمی‌شود و سرگردان می شود؟ این تعبیر من است؛به قول ما کارش زمین می‌ماند. کسی که خداوند، پذیرای کارهای اوست؛ مگر می‌شود که کار او انجام نشود. هان؟«كَيْفَ يُضَيَّعُ مَنِ اللَّهُ تَعالی كَافِلُهُ» این تعبیری که ما می‌گوییم، فلانی تحت تکفل فلانی است، بچه‌های آدم، زندگی آدم، هان؟! این جوری است دیگر، خانواده آدم تحت تکفل کی است؟ سرپرست است، درست است یا نه؟ کارهایشان را او باید انجام بدهد، درسته؟ اینها زیر سایه او هستند، درسته؟ که ما تکفل هم می‌گوییم اصلا، چون اون پذیرای چیه؟ کارهای اینها هست، باید انجام بدهد، هان؟ مگر یک کسی ممکن است که واگذار کرده باشد، درست است یا نه؟ خدا هم پذیرای چیه؟ تمام امور او هست، این کارش زمین بماند؟ لنگ بشود، هان؟ لنگی نداریم هیچ وقت، هان؟ کاری که لنگ نمی‌شود، بعدش، «وَ كَيْفَ يَنْجُو مَنِ اللَّهُ تعالی طَالِبُهُ» مگر می‌شود کسی، خدا در پی به اصطلاح ما، گرفتن او باشد و او نجات پیدا کند از تحت قدرت الهی؟ نگاه کنید، دو جور در مقابل هم. آن که خودش را تحت تکفل خدا قرار داده، گوش می‌کنی؟هیچ گاه کارش لنگ نمی‌شود، زمین نمی‌ماند؛ امّا آنی که رفت چه کار کرد؟خودسرانه عمل کرد و تخلّف کرد نعوذبالله، مورد خشم الهی قرار گرفت؛ تو خیال کردی می‌تواند از چنگ الهی در برود. درست مقابلش. فهمیدی چه می‌خواهم بگویم؟ اوّلی کسی که خودش را بُرد تحت تکفل خدا، لنگ نمی‌شود، همه کارش درست می‌شود. آنی که رفت بیرون، می‌فهمی؟رفت بیرون، خلاف کاری کرد.خیال کردی این می‌تواند از چنگ خدا در برود، اصلا و ابدا.«وَ كَيْفَ يَنْجُو مَنِ اللَّهُ تعالی طَالِبُهُ»چه جوری نجات پیدا می‌کند آن کسی که خدا، او را دارد طلب می‌کند و می‌خواهد چکار کند ؟ بگیردش. «وَ مَنِ‌ انْقَطَعَ‌ إِلَى غَيْرِ اللَّهِ وَكَلَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ»هرکسی که بیاید چه کار بکند؟ به غیر خدا به اصطلاح ما، به غیر خدا اعتماد کند و خودش را هان ؟! به غیر خدا بِبَرد بچسباند؛ شد؟! خدا به همان واگذارش می‌کند، هان؟!. پول باشد، ریاست باشد، هرچه باشد؛ شد؟ تکیه کردی بهش، آره؟! رفتی به آن دل بستی. آره؟ به پول‌هایت، آی! یک روزی بیاید به چه کنم، چه کنم بیفتی؛ هیچ کس، نه پولت، هیچی به دادت نرسد. فهمیدی؟ دادرسی نداشته باشی، خدا واگذار کرده به پول‌هایت؛ حالا ببینم می‌توانند این کاغذهای سبز و سرخ و بنفش و آبی برای تو کار درست کنند، آره؟ می‌توانند اینها درست کنند؟ گره‌ات را باز کند؟! چنان گره‌های کور پیدا می‌شود فهمیدی؟! دادت به هوا می‌رود. «وَكَلَهُ اللَّهُ»؛ ریاست است، به ریاستت واگذار می‌کند، ببینم کارگشایی می‌تواند بکند، یا نه؟ «وَ مَنِ‌ انْقَطَعَ‌ إِلَى غَيْرِ اللَّهِ وَكَلَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ»؛ خدا هم به او واگذارت می‌کند. برو ببین چه می‌شود؟ به همان که تو بهش اعتماد کردی، رفتی سراغ او. بنابراین، انسان خودش را در تحت تکفّل خدا قرار بدهد. انسان هیچ‌گاه تخلّف نکند از چی؟ فرمان‌های الهی که اگر خدا به خشم بیاید از چنگ خدا نمی‌تواند در برود. و انسان هیچ‌گاه به غیر خدا هان؟! دل نبندد. امورش را چی؟ خیال نکند آنها گره‌هایش را باز می‌کنند، برود سراغ آن‌ها. فقط و فقط خدا و خدا. بحار الأنوارجلد 75 صفحه 363 أَعْلَامُ الدِّينِ، قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ الْجَوَادُ (ع) كَيْفَ يُضَيَّعُ مَنِ اللَّهُ كَافِلُهُ وَ كَيْفَ يَنْجُو مَنِ اللَّهُ طَالِبُهُ‌ وَ مَنِ‌ انْقَطَعَ‌ إِلَى غَيْرِ اللَّهِ وَكَلَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ وَ مَنْ عَمِلَ عَلَى غَيْرِ عِلْمٍ مَا أَفْسَدَ أَكْثَرُ مِمَّا يُصْلِحُ. 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث @mojtabatehrani_ir
28.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ روی عَنِ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ الْجَوَاد صَلَواتُ اللهُ عَلَیهِمَا قالَ: «كَيْفَ يُضَيَّعُ مَنِ اللَّهُ تَعالی كَافِلُهُ وَ كَيْفَ يَنْجُو مَنِ اللَّهُ تعالی طَالِبُهُ‌ وَ مَنِ‌ انْقَطَعَ‌ إِلَى غَيْرِ اللَّهِ وَكَلَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ‌» ترجمه: چگونه کسی که خود را تحت کفالت خدا قرار داده است، ضایع می شود و کار او انجام نمی شود؟! و چگونه کسی که خداوند می‌خواهد با قدرت خود او را بگیرد نجات پیدا می‌کند؟! و هر کس که به غیر از خداوند اعتماد کند، خداوند او را به همان غیر او وامی‌گذارد 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 رابطۀ بلا و عنایت الهی با استغفار و توبه ❗️ 📌 روایت را محمدبن مُسلم می گوید: شنیدم امام صادق(ع) می فرمودند: «الْمُؤْمِنُ لَا یَمْضِی عَلَیْهِ أَرْبَعُونَ لَیلَْةً إِلَّا عَرَضَ لَهُ أَمْرٌ یَحْزُنُهُ یُذَكَّرُ بِهِ»1️⃣؛ برای مؤمن چهل شب نمی گذرد، مگر اینکه حادثه ای یا بلایی به او عارض می‏شود و پیش می آید که او را ناراحتش کند. چرا؟ گروهی از محدّثین گفتند که «یذکَّرُ به»؛ به سبب آن، این شخص نسبت‏به گناهانش متذکّر بشود. در خودش فرو برود که این گره‏ها برای چه در کار من افتاده است. مؤمن این چنین است، به ماورای این عالم اعتقاد دارد. می‌داند رابطه‌ای بین عالم مادّه و عالم معنویّت وجود دارد. مؤمن این‌طور است می گوید: نظام مافوق بر این نظام حاکم است، لذا نسبت ‏به معصیتش یادآور ‏شود. این ‌یک احتمال نسبت به روایت بود؛ ولی من یک احتمال دیگر دارم. غیر از این روایات، روایات دیگر هم در باب معاصی داریم که در آن‌ها به همین جهت تصریح دارد که خوشا به حال کسی که مورد عنایت خداوند قرار بگیرد. بعد هم مبتلا بشود که یادآور معاصی ‏اش شده و استغفار و توبه کند. 1️⃣الکافی، ج2، ص254- وسائل‏ الشیعه، ج 3، ص262- بحارالأنوار، ج 64، ص211 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه دوم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 یکی از بزرگ ترین نعمت های❗️ 📌یکی از بزرگ ترین نعمت های الهی نعمت زمان های خاصی است که خداوند عنایت کرده است به ما از نظر بهره گیری های معنویه، «و ذکرهم بایام الله» یکی از آن ایام الهی این دهة اول ذی الحجه است دوستان، می خواستم دیگر سفارش کنم. بسیار بسیار ماه بزرگواری است ذی الحجه، حالا چه مانعی دارد که این مختصر دعاهایی که وارد شده است بخوانیم درش توحید است، لا اله الا الله همان شروع می کند، این ها بُعد معنوی انسان را تقویت می کند، و ما داریم در روایات که صلحا وقتی وارد این ماه می شدند خوب بهره گیری می کردند تا این که اواخر این دهه به که عرفه ختم می شود چقدر زیباست، از بهترین ایام است لذا اوسیکم به این که ان شاء الله از این ایام که از ایام الهی است، از نعمت های بزرگ حق است ما بهره گیری کنیم. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📕 بحث شکر @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 از روز اول تا روز دهم❗️ 📌ذکر الله که در اثر حبّ‌الله است، ضریب آن در ایام مختلف متفاوت است. حبّ در بعضی از ایّام مانند شب‌های جمعه، ماه مبارک رمضان و ده روز اول ماه ذی‌الحجه‌ شدّت دارد. وَ اذْكُرُوا اللَّهَ‏ في‏ أَيَّامٍ‏ مَعْدُودات1️⃣ مراد دهه اول ذی الحجه است که ضریب حبّ را بالا می‌برد، حتّی آثار اعمال صالح هم زیاد می شود. قال‌ رسول‌الله(ص): «مَا مِنْ‏ أَيَّامٍ‏ أَزْكَى‏ عِنْدَ اللَّهِ‏ تَعَالَى‏ وَ لَا أَعْظَمَ أَجْراً مِنْ [فِي‏] خَيْرٍ مِنْ عَشْرِ الْأَضْحَى»؛ در بین ایّامی که به انسان رشد می دهد و اجر و پاداش اعمال نزد خداوند زیاد است، ده روز اول ماه ذی الحجه است،‌ «قِيلَ وَ لَا الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ»؛ گفته شد: از جهاد در راه خدا هم بیشتر است؟ فرمود: «وَ لَا الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ إِلَّا رَجُلٌ خَرَجَ بِمَالِهِ وَ نَفْسِهِ»؛ پاداش این ماه از فضیلت جهاد هم بیشتر است، مگر کسی که همه اموالش را به جبهه ببرد، «ثُمَّ لَمْ يَرْجِعْ مِنْ ذَلِكَ بِشَيْ‏ء»2️⃣ و هیچ چیزی هم بر نگردد، نه خودش از جبهه برگردد و نه مالش، همه در راه خدا رفتند، فقط چنین فردی را استثنا کردند. 1️⃣ سوره بقره، آیه 203 2️⃣ اقبال الاعمال، ج 1، ص317 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
🏴شهادت امام جواد علیه السلام تسلیت باد🏴 🏞 @mojtabatehrani_ir
📚دو جلدآخر از مجموعۀ هفت جلدی آزمایش الهی با عناوین: 📕6- نقش طاعات و عبادات در امتحان الهی 📕7- راه سعادت بشری منتشر شد. 👈 @mojtabatehrani_ir
📍 توصیه هایی برای دهه اول ماه ذی الحجه❗️ 📌درآیه شریفه دارد« وَاذْكُرُوا اللَّهَ فِي أَيَّامٍ مَعْدُودَاتٍ »1️⃣ شمابه یاد خدا و ذکرخدا باشید در ایام معدودات؛ که درروایات داردکه مراد دهه اول ذی حجه است که در آن سفارش شده نسبت به ذکر« وَاذْكُرُوا اللَّهَ فِي أَيَّامٍ مَعْدُودَاتٍ »دراین 10روزاوّل ماه ذی حجه خیلی سفارش شده¬ است. لذا دعاهایی که واردشده همه اش جنبه ی توحیدی دارد، همه و بیانگراظهارتوحیداست،دعاها «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ عَدَدَ اللَّيَالِي‏ وَ الدُّهُورِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ عَدَدَ أَمْوَاجِ الْبُحُور» 2️⃣سقف هم نمی خواهد بگذاری ذکراست ذکر«لااله الاالله»بالاترین ذکراست؛ ذکرتوحیدی است. این دهه دهه ی ذکراست. بخوانید این دعاهارا، در این دهه این طور سفارش شده است. حتی مادر روایات داریم درفضیلت این دهه بخصوص نسبت به اعمال صالحه که دراین یک بحثی هم است. حتی اهل معرفت دارندکه چطورماجمع کنیم بین روایاتی که درفضیلت این دهه در ماه ذی حجه وفضیلت ماه مبارک رمضان چه کنیم؟ این بالاتراست یا آن بالاتراست. یک بحث هایی هم کرده اند وارد بحث نمی شوم. گاهی می گویندکه این دهه افضل ازماه مبارک رمضان است؛ حالامن اشاره کنم شما در باره روز عرفه شنیده اید؛ می گوینددرماه مبارک رمضان اگرآمرزیده نشدید «إِلَّا أَنْ یشْهَدَ عَرَفَةَ»3️⃣، بعضی هاگفته اندکه خودروزعرفه خصوصیت دارد وزمین عرفات زمان ومکان این هارادارد، نمی خواهم واردبحث های فقهی شوم، می خواهم این راعرض کنم که حتی کار به اینجاهم رسیده، نسبت به این دهه که بالاست. می خواستم بگویم غفلت نکنیدازاین دعاهانسبت به این ایام. حالایکی دو روایت ازپیامبربخوانم، روی عن رسول الله(ص): «مَا مِنْ أَيَّامٍ أَزْكَى عِنْدَ اللَّهِ تَعَالَى وَ لَا أَعْظَمَ‏ أَجْراً مِنْ خَيْرٍ فِي عَشْرِ الْأَضْحَى ‏»4️⃣ این یک تعبیرکه ایامی پاکیزه ترنزدخداوند و از نظر اجرعظیم تروبزرگ تر نداریم ازدهۀ اول ذیحجه. دریک روایتی«مَا مِنْ‏ أَيَّامٍ‏ الْعَمَلُ‏ الصَّالِحُ‏ فِيهَا أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ أَيَّامِ الْعَشْرِ » یعنی عشر، ذی الحجه دارددرآن روایت«قیلَ»،اینجادارد«،قال»«يَعْنِي عَشْرَ ذِي الْحِجَّةِ قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ لَا الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ»اینطورکه شماگفتیدیعنی حتی جهاددرراه خدا؟« قَالَ وَ لَا الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ إِلَّا رَجُلٌ خَرَجَ بِنَفْسِهِ وَ مَالِهِ فَلَمْ يَرْجِعْ »هیچ«بِشَيْ‏ءٍ مِنْ ذَلِكَ»5️⃣ مگرکسی بروددرراه خدا جهاد کند، مال وجانش را همه بدهدهیچ چیزنماند و برهم نگردد، و آن بالاتراست، تمام اموری راکه جزءتعلقات توست، غرضم این بوداین دهه ازآن دهه هایی است که خصوصیت دارد و اگرانسان بخواهد واردیک مسائل شودهمان دهه ای بود که حضرت موسی رسیدبه آن...امااوّل می دانیدچه شد؟این دهه دهۀ تجلّی ربّ است برعبدش همان گونه که تجلّی کردبرموسی سلام الله علیه آنجا«وَ خَرَّ مُوسَى‏ صَعِقا»6️⃣ وقتی چیزش ازبین رفت خودی یعنی همه اش پاشیده ازهم،شد خرّموسی سلام الله علیهادراین دهه یادخدازیاد بکنید. 1️⃣ سورۀ مبارکه بقره آیۀ 203 2️⃣اعمال دهه ی اوّل ذی حجه 3️⃣‌مَنْ لَمْ یغْفَرْ لَهُ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ لَمْ یغْفَرْ لَهُ إِلَى قَابِلٍ إِلَّا أَنْ یشْهَدَ عَرَفَةَ. الکافی، ج4، ص66- وسائل‌الشیعه، ج 10، ص305 4️⃣إلَى النَّبِيِّ ص قَالَ: مَا مِنْ‏ أَيَّامٍ‏ أَزْكَى‏ عِنْدَ اللَّهِ‏ تَعَالَى‏ وَ لَا أَعْظَمَ‏ أَجْراً مِنْ‏ خَيْرٍ فِي‏ عَشْرِ الْأَضْحَى‏ ثُمَ‏ ذَكَرَ مِثْلَهُ. وسائل الشيعة، ج‏14، ص 273 5️⃣ما مِنْ‏ أَيَّامٍ‏ الْعَمَلُ‏ الصَّالِحُ‏ فِيهَا أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ أَيَّامِ الْعَشْرِ- يَعْنِي عَشْرَ ذِي الْحِجَّةِ قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ- وَ لَا الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ قَالَ وَ لَا الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ إِلَّا رَجُلٌ خَرَجَ بِنَفْسِهِ وَ مَالِهِ فَلَمْ يَرْجِعْ بِشَيْ‏ءٍ مِنْ ذَلِكَ. وسائل الشيعة، ج‏14، ص 273 6️⃣و عَنِ الْإِمَامِ الصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلَامُ‏ أَنَّ مَنْ قَرَأَ فِي لَيْلَةِ عَرَفَةَ أَوْ لَيْلَةِ الْجُمُعَةِ هَذَا الدُّعَاءَ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ذُنُوبَهُ: اللَّهُمَّ يَا شَاهِدَ كُلِّ نَجْوَى وَ مَوْضِعَ كُلِّ شَكْوَى وَ عَالِمَ كُلِّ خَفِيَّةٍ وَ مُنْتَهَى كُلِّ حَاجَةٍ يَا مُبْتَدِئاً بِالنِّعَمِ عَلَى الْعِبَادِ يَا كَرِيمَ الْعَفْوِ يَا حَسَنَ التَّجَاوُزِ يَا جَوَادُ يَا مَنْ لَا يُوَارِي مِنْهُ لَيْلٌ دَاجٍ وَ لَا بَحْرٌ عَجَّاجٌ وَ لَا سَمَاءٌ ذَاتُ أَبْرَاجٍ وَ لَا ظُلَمٌ ذَاتُ ارْتِتَاجٍ يَا مَنِ الظُّلْمَةُ عِنْدَهُ ضِيَاءٌ أَسْأَلُكَ بِنُورِ وَجْهِكَ الْكَرِيمِ الَّذِي تَجَلَّيْتَ بِهِ لِلْجَبَلِ فَجَعَلْتَهُ دَكّاً وَ خَرَّ مُوسَى‏ صَعِقا. مفاتیح الجنان @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 یک لباس احرام به روحمان لذائذ محرّمه بپوشانیم❗️ 📌و در بین ایّام، بهترین ایّام را به دوستان بگویم همین دهه اوّل ذی الحجه است، من این را بهتان بگویم بهترین ایّام است. همین ایّامی را که مُحرم می شوند، این‌هایی که مُحرم می شوند، آن یک احرام ظاهری است. و افتادن؛ و یک سنخ اموری را برای خودشان تحریم می کنند با احرام بستن. انسان خودش را مُحرم کند، اینجوری را که من می گویم: روح اش را بیاید یک لباس احرام بپوشاند. بگوید دیگر از این من بعد بر تو حرام باد لذائذ محرّمه، مُحرم کند خودش را. این ده روز اوّل ذی الحجه را شما دیده‌اید در روایات بسیار شنیده اید دیگر، ایّام معلومات است، بعد از ماه رمضان این را بهتان بگویم در بین ماه این ده روز اوّل ذی الحجه اختصاص دارد به خصوص نسبت به اعمال. لذا این ده روز اوّل ماه ذی الحجه ما در روایات داریم از نظر اعمال خصوصیتی دارد عند الله و عند اولیاء خدا، که انسان می تواند خودش را اصلاح کند و از این ایّام و از این موقعیّت زمانی بهره گیری کند. 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
🌺سالروز آسمانی ترین پیوند هستی مبارک🌺 🏞 @mojtabatehrani_ir
‼️توصیه حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی رحمةالله علیه بعد از جاری نمودن خطبه عقد به زوجین جوان‼️ 💯سلام علیکم، ان شاءالله زیر سایۀ امام زمان(عج) مبارک باشد! ان شاءالله زندگی خوب و خوش و با عافیت کامل داشته باشید! اما مطلبی را که می خواستم خدمتتان عرض کنم، (چون گفتید مطلبی بگویم.) 1️⃣اول، به طور کلّی، زندگی منهای خدا تمامش مشکلات است، گوش کردید! زندگی منهای خدا؛ یعنی اگر خدا یادتان برود، سراسر زندگی تان مشکل است. امّا زندگی به اضافۀ خدا، هیچ مشکلی ندارد، این را که می گویم، گوش کنید! قبل از هر چیزی، در زندگی تان به خدا توجه کنید! هر اتّفاقی افتاد، تکیه گاه تان خدا باشد و بدانید تمام مشکلات شما حل می شود و زندگی بسیار شیرینی خواهید داشت. این مطلب اوّل، 2️⃣دوّم، از این به بعد شما مثل دو تا رفیق با هم هستید، توجّه کنید! من مکرّر خدمت امام(ره) می رفتم. ایشان این جمله را تحت این قالب می گفت: با هم بسازید. این، تعبیر ایشان بود. هر چه می کردیم، می گفت: با هم بسازید، همان رفاقت، هیچ گاه شما از موضع تردید با همدیگر برخورد نکنید؛ نه شما حضرت زهرا (س) هستید، نه ایشان امیرالمؤمنین علی (ع)، هر دو در زندگی خطاکارید؛ توجه کنید چه عرض کردم! اگر مثل دو تا رفیق باشید، حاضرید از حق خودتان برای ایشان بگذرید، ایشان هم حاضرند از حق خود برای شما بگذرند. دو تا رفیق چه طوری هستند؟ همیشه دلش می خواهد آن راحت تر باشد. توجه کنید چه عرض کردم! ایشان باید همیشه راحتی شما را در نظر بگیرد؛ شما هم همیشه راحتی ایشان را؛ مثل دو تا رفیق. ان شاءالله از این به بعد این طور با هم زندگی بکنید! این دو توصیه در زندگی خیلی اساسی است؛ والّا از پایگاه حقوقی و شرعی اگر بخواهید با هم برخورد بکنید، به شما می گویم که این زندگی، زندگی نیست، صاف به شما می گویم؛ نمی گویم که شما حق نداری. شما حقّ شرعی بر عهده ایشان داری، ایشان هم حقّ شرعی دارد. 3️⃣سوم، در زندگی باید زن و شوهر هر دو چشم خطاپوش داشته باشند. گوش کنید چه می خواهم بگویم؛ یعنی جنابعالی اگر خطا کردی، ایشان باید نادیده بگیرد؛ ایشان اگر خطا کرد، شما نادیده بگیرید، چشم خطاپوش در زندگی خیلی مؤثر است، بخصوص راجع به بچه هایتان ان شاءالله بعداً، توجه کنید؛ یعنی خطا را نادیده بگیرید و به روی خودتان نیاورید، اما، این توصیه به این معنا نیست که شما همدیگر را در زندگی نسازید، نه، هنگامی که خطا سر زد، به روی هم نیاورید، بخصوص جلوی افراد دیگر که به رو آوردن خیلی بد است، بعضی وقت ها که پیش هم نشسته اید گل می گویید و به قول ما، گل می شنوید، با زبانی شیرین و خوب، نه زخم زبان؛ نه زهر دار، به همدیگر تذکّر با خوشی بدهید، توجه کنید چه عرض کردم! مثلاً طرف متوجه بشود که چه خطایی از او سر زده بود! سه تا توصیه گفتم. 1️⃣اوّل، خدا را فراموش نکنید. 2️⃣دوم، با هم رفیق باشید و 3️⃣سوم چشم خطاپوش داشته باشید. ان شاءالله، زندگی خیلی خوبی خواهید داشت؛ بحقّ محمد و آل محمد، و ان شاءالله من را هم دعا خواهید کرد! 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
32.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‼️توصیه حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی رحمةالله علیه بعد از جاری نمودن خطبه عقد به زوجین جوان‼️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 کسی‌که زیاد به‌یاد خدا باشد، مورد محبّت او قرار می‌گیرد❗️ 📌قالَ رَسُولُ اللَّه(ص)‏ «مَنْ‏ أَكْثَرَ ذِكْرَ اللَّهِ‏ أَحَبَّهُ‏ اللَّه»1️⃣‏؛ ریشۀ کار یاد خداست. کسی که زیاد به یاد خدا باشد و متذکّر او شود، مورد محبّت او قرار می‌گیرد. ریشۀ بدبختی‌ها غفلت از خداست؛ و ریشۀ خوشبختی‌ها ،به تعبیری ریشۀ شقاوت‌ها غفلت از خداست. و ریشۀ سعادت‌ها ذکر‌الله است. مورد محبّت که قرار گرفتی، عطایایش می‌رسد. به هر مقدار به تعبیر، مجبورم این حرف را بزنم، چون دارم جنبۀ کمّی می‌دهم. متذکّر خدا بیشتر باشی، حبّش بیشتر است. چاره‌ای هم جز این نداری. آن وقت این تذکّر و ذکر‌الله از نظر اثر، ضریبش نسبت به ایّام مختلف می‌شود. حالا عرض می‌کنم. در ایّامی مترتّب بر او که حب‌الله است می‌فهمی ضریبش مختلف می‌شود. یکی از آنها فرض کنید از نظر هفته و ایّام می‌گویم. شب‌های جمعه است. در باب ماه‌ها، ماه مبارک رمضان؛ و در بین باز ایّامی که سفارش شده است و اثر آن و ضریب آن را بالا می‌برد، ده روز اوّل ماه ذی‌الحجة‌الحرام است. «وَاذْكُرُوا اللَّهَ فِي أَيَّامٍ مَعْدُودَاتٍ»2️⃣، می‌گویند ایّام معلومات این دهۀ اوّل ذیحجه است و ضریب را بالا می‌برد. از روز اوّل تا روز دهم. به یاد خدا بودن. در روایات ما داریم، حتّی نسبت به آثار اعمال صالحه هم، زیاد می‌کند. 1️⃣وسائل الشیعه، ج7، ص154 2️⃣سورۀ مبارکۀ بقره، آیۀ 203 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
14.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 کسی‌که زیاد به‌یاد خدا باشد، مورد محبّت او قرار می‌گیرد❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ روی عَنِ الباقِرِ عَلَیهِ السَّلامُ قال:لجَابِر الجُعفي، یا جَابِر: «مَنْ هَذَا الَّذِي سَأَلَ اللَّهَ تَبارَکَ وَ تَعالی فَلَمْ يُعْطِهِ‏ أَوْ (وَ) تَوَكَّلَ‏ عَلَيْهِ‏ فَلَمْ‏ يَكْفِهِ أَوْ (وَ) وَثِقَ بِهِ فَلَمْ يُنْجِهِ» ترجمه: ای جابر! چه کسی از خداوند تبارک و تعالی در خواستی کرده و خداوند در خواست و خواهش او را نپذیرفته و به او عطا نکرده است؟ یا اینکه چه کسی به خداوند توکّل و تکیه کرده و خداوند او را کفایت نکرده است؟ یا اینکه چه‌کسی است که به خداوند اعتماد و اطمینان کرده و از خداوند در خواست نجات کرده و خداوند رهایی نداده باشد؟ شرح: روایت را جابر جعفی است نقل می‌کند که خدمت امام باقر صلوات الله علیه، مشرّف می‌شود، خداحافظی کند از حضرت و تقاضای سفارشاتی می‌کند، مفصّل است روایت. یک بخشش این است. دارد حضرت خطاب کردند بهش: یا جابر! «مَنْ هَذَا الَّذِي سَأَلَ اللَّهَ تَبارَکَ وَ تَعالی فَلَمْ يُعْطِهِ»به تعبیر ما، کیه؟ به من نشان بده، آن کسی را که در خواست بکند از خداوند و خداوند در خواست او را نپذیرد و خواسته او را برآورده نکند و آن چه را که او می‌خواهد به او عطا نفرماید. این جمله اوّل. «أَوْ تَوَكَّلَ‏ عَلَيْهِ‏ فَلَمْ‏ يَكْفِهِ»کیه؟ آن کسی که کارش را واگذار کند به خداوند؛ خدا را وکیل خودش قرار بدهد در کارهایش که خدا انجام بدهد؛ و خداوند کفایت نکند او را، و کار او را انجام ندهد. «أَوْ وَثِقَ بِهِ فَلَمْ يُنْجِهِ»کیه؟ آن کسی که گرفتار بشود و این اعتماد به خدا بکند که او، او را نجات بدهد و خداوند او را رهایی نبخشد و نجات ندهد. کیه؟ خب این سه تا جمله بود. این سه جمله، گویای این معناست، اوّلاً: انسان باید از خدا بخواهد و به خدا توکّل بکند و اعتمادش به خدا باشد. سه تا چیز پشت سر هم، از خدا بخواه و به او توکّل بکن، یعنی کارت را واگذار بکن. و بعد هم اعتماد به او داشته باش. درست است این تعبیرات؛ أَوْ - أَوْ - أَوْ به قول ما، دارد توش؛ ولی این ها همه رابطه با هم دارند. هر سه تا مطلبی که حضرت می‌فرمایند، همه رابطه دارند. اگر از خدا خواستی بهش واگذار کن. می‌فهمی؟! خواستی از خدا، شد، بهش واگذار کن. بهش واگذار کردی، بهش اعتماد کن که این می‌کند آن کار را. رسیدید شما به عرض من؟ اوّل: از او بخواه. دوّم: به‌اش واگذار کن کارت را. سوّم: به‌اش اعتماد کن. فهمیدی؟! این‌ها رابطه دارند باهم به قول ما، هر سه رابطه دارند. توجّه کنید! این که می‌بینی، و او این است؛ حالا بهتان می‌گویم. یا از خدا واقعاً نمی‌خواهی، فهمیدی؟ ته دلمان یک جای دیگر است، این را عادت کردیم که خدا را بیاوریم؛ این‌ها عادت است. واقعاً، یک کسی واقعا از خدا بخواهد. درست است؟ یا اگر می‌خواهی کارت را واگذار به او نمی‌کنی، می‌فهمی چه می‌خواهم بگویم؟خیلی هنر بکنی این که خودم انجام می‌دهم،تو بیا کمکم کن. می‌فهمی چه می‌خواهم بگویم؟ نه، واگذار کن. نمی‌گویم کار نکن، این دو تاست،ها. خودت را کاره ندان. فهمیدی چه می‌گویم؟ آدم یک کسی را وکیلش می‌کند؛ دیگر دخالت می‌کند؟ آره؟! نمی‌کند دیگر، درست است؟ وکیلش کردم، کارم را انجام دهد. درسته؟ آن وقت، وکالت که به‌خدا دادی، اعتماد کن. این از آن وکیل‌هایی نیست که نعوذبالله، خیانت بکند. فهمیدی؟ اعتماد به او بکن. یک کدام از این‌ها در ما خراب است: یا از او نمی‌خواهیم. اگر می‌خواهیم، توکّل به او نمی کنیم. اگر توکّل کردیم، واگذار کردیم، اعتماد به‌اش نداریم. فهمیدی؟ یک کدام از این‌ها خراب است. این را خوب دقّت کنید، چطور ردیف کرده امام باقر علیه السلام، به جابر«یا جَابِر: مَنْ هَذَا الَّذِي»کیه؟ آن کسی که، نشان به من بده. «سَأَلَ اللَّهَ {تَبارَکَ وَ تَعالی} فَلَمْ يُعْطِهِ‏ أَوْ تَوَكَّلَ‏ عَلَيْهِ‏ فَلَمْ‏ يَكْفِهِ أَوْ وَثِقَ بِهِ فَلَمْ يُنْجِهِ» این را به من نشان بده. توجّه کنید که این از خدا بخواهد، به او توکّل بکند، واگذار بکند، اعتماد هم به‌اش بکند. فهمیدی؟ که کارش را انجام بدهد. کی؟ بیا به من نشان بده. می‌خواهد بگوید، این نشدنی است.می‌فهمی چه می‌گویم؟! نشدنی است. اگر دیدی به اینکه مال تو نشد؛ یک کدام از این‌ها لنگ است، دیگر چیز دیگری نمی‌توانم بگویم. یکی از این‌هات لنگ است. توجّه می‌کنید چه می‌خواهم بگویم. هی نشین گله بکن از خدا. نه خیر، بنشین خودت را ببر زیر سوال. فهمیدی؟ چون آن‌جور که باید باشد نکردی تو. بحار الأنوار، جلد 75، صفحه 183 ما، الأمالي للشيخ الطوسي سَيَأْتِي فِي مَوَاعِظِ الْبَاقِرِ(ع)‏ يَا جَابِرُ مَنْ هَذَا الَّذِي سَأَلَ اللَّهَ فَلَمْ يُعْطِهِ‏ أَوْ تَوَكَّلَ‏ عَلَيْهِ‏ فَلَمْ‏ يَكْفِهِ أَوْ وَثِقَ بِهِ فَلَمْ يُنْجِهِ. 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث @mojtabatehrani_ir
29.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ روی عَنِ الباقِرِ عَلَیهِ السَّلامُ قال:لجَابِر الجُعفي، یا جَابِر: «مَنْ هَذَا الَّذِي سَأَلَ اللَّهَ تَبارَکَ وَ تَعالی فَلَمْ يُعْطِهِ‏ أَوْ (وَ) تَوَكَّلَ‏ عَلَيْهِ‏ فَلَمْ‏ يَكْفِهِ أَوْ (وَ) وَثِقَ بِهِ فَلَمْ يُنْجِهِ» ترجمه: ای جابر! چه کسی از خداوند تبارک و تعالی در خواستی کرده و خداوند در خواست و خواهش او را نپذیرفته و به او عطا نکرده است؟ یا اینکه چه کسی به خداوند توکّل و تکیه کرده و خداوند او را کفایت نکرده است؟ یا اینکه چه‌کسی است که به خداوند اعتماد و اطمینان کرده و از خداوند در خواست نجات کرده و خداوند رهایی نداده باشد؟ 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 چهار روز از دهه ذی‌الحجه گذشته، بقیه را مواظب باشیم❗️ 📌اما این ده روز، یک ده روز خاصّی است. من می‌خواستم این را بگویم و تذکّر بدهم. غفلت نکنید. اولیاء خاصّ خدا در این ده روز، در سیر معنویشان به خیلی جاها رسیدند که الآن نمی‌خواهم وارد بشوم. ابراهیم(ع)، موسی(ع) را ببین «وَوَاعَدْنَا مُوسَى ثَلَاثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ »1️⃣. این ده روز است. و در این ده روز است که خدا راهش داد. ابراهیم(ع) در این ده روز بود که شب ترویه آن خواب و مسئلۀ فرزندش اسماعیل را، روز هشتم یوم‌ الترویه است، به این معنا که هی فکر می‌کرد چه کنم؟ چه کنم؟ یکی از وجوه تسمیه‌اش این است. ترویه به معنای فکر کردن است. ترویه یعنی تحمّل، بچه را کجا ببریم ذبحش کنیم. عزمش را جزم کرد و روز دهم رفت آنجا. آن بساط و آن مقام شد. در همین ده روز بود یوم‌الترویه حسین (ع) از مکّه حرکت کرد. آمد به سوی کربلا. کعبه دل ساخت و تا قیام قیامت. نگاه کنید اولیاء خدا را. می‌خواستم این را بگویم که چهار روزش گذشته است، بقیه را مواظب باشید. تا می‌توانید در این ایّام ذکر‌الله به معنای جامعش را داشته باشید. که می‌آید بعد هم روز عرفه، اگر هم به یاد من افتادید، من عاصی را هم دعا کنید 1️⃣سورۀ مبارکۀ اعراف، آیۀ 142 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 دعاها قرآن صاعد است❗️ 📌در آیۀ شریفه داریم «وَ اذْكُرُوا اللَّهَ في‏ أَيَّامٍ‏ مَعْدُوداتٍ‏». آیۀ شریفه در ذیل آیات حج هم هست. «وَ اذْكُرُوا اللَّهَ في‏ أَيَّامٍ‏ مَعْدُوداتٍ‏»1️⃣. که میگن ایّام معدودات این دهۀ اوّل ماه ذیحجه است که این ذکر الله یاد الهی توجّه کنید خیلی مؤثر است؛ یعنی از نظر نقش سازندگی‌‌اش به خصوص در بُعد توحیدی‌اش مراجعه کنید إِن شَاءَ اللَّهُ دوستان موفّق بشن این دعاهایی که وارد شده است، اذکاری که وارد شده نگاه کنید شما خوب دقّت کنید ما این دهه به خصوص توحید همه‌اش. « لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ عَدَدَ اللَّيَالِي‏ وَ الدُّهُورِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ عَدَدَ أَمْوَاجِ الْبُحُور»2️⃣، نگاه کنید همه‌اش توحیده دونه دونه برید دیگه مراجعه کنید. آقا بخوانید این‌ها راو بخوانید این‌ها می‎سازد ما را. توجّه کنید چه عرض کردم این ها می‎سازد. به تعبیر استاد ما رِضوَانُ‎اللَّهِ‎تَعَالَی‎عَلَیهِ فرمود به اینکه این دعاها قرآن صاعد است. اونم از استادش نقل می‎کرد توجّه کنید چی میگم. وقتی بره بالا درست است کلام توست ولی میشود کلام الله. 1️⃣سورۀ مبارکۀ بقره، آیۀ 203 2️⃣مفاتیح الجنان 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir