eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
1.6هزار دنبال‌کننده
155 عکس
1.4هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺سالروز آسمانی ترین پیوند هستی مبارک🌺 🏞 @mojtabatehrani_ir
‼️توصیه حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی رحمةالله علیه بعد از جاری نمودن خطبه عقد به زوجین جوان‼️ 💯سلام علیکم، ان شاءالله زیر سایۀ امام زمان(عج) مبارک باشد! ان شاءالله زندگی خوب و خوش و با عافیت کامل داشته باشید! اما مطلبی را که می خواستم خدمتتان عرض کنم، (چون گفتید مطلبی بگویم.) 1️⃣اول، به طور کلّی، زندگی منهای خدا تمامش مشکلات است، گوش کردید! زندگی منهای خدا؛ یعنی اگر خدا یادتان برود، سراسر زندگی تان مشکل است. امّا زندگی به اضافۀ خدا، هیچ مشکلی ندارد، این را که می گویم، گوش کنید! قبل از هر چیزی، در زندگی تان به خدا توجه کنید! هر اتّفاقی افتاد، تکیه گاه تان خدا باشد و بدانید تمام مشکلات شما حل می شود و زندگی بسیار شیرینی خواهید داشت. این مطلب اوّل، 2️⃣دوّم، از این به بعد شما مثل دو تا رفیق با هم هستید، توجّه کنید! من مکرّر خدمت امام(ره) می رفتم. ایشان این جمله را تحت این قالب می گفت: با هم بسازید. این، تعبیر ایشان بود. هر چه می کردیم، می گفت: با هم بسازید، همان رفاقت، هیچ گاه شما از موضع تردید با همدیگر برخورد نکنید؛ نه شما حضرت زهرا (س) هستید، نه ایشان امیرالمؤمنین علی (ع)، هر دو در زندگی خطاکارید؛ توجه کنید چه عرض کردم! اگر مثل دو تا رفیق باشید، حاضرید از حق خودتان برای ایشان بگذرید، ایشان هم حاضرند از حق خود برای شما بگذرند. دو تا رفیق چه طوری هستند؟ همیشه دلش می خواهد آن راحت تر باشد. توجه کنید چه عرض کردم! ایشان باید همیشه راحتی شما را در نظر بگیرد؛ شما هم همیشه راحتی ایشان را؛ مثل دو تا رفیق. ان شاءالله از این به بعد این طور با هم زندگی بکنید! این دو توصیه در زندگی خیلی اساسی است؛ والّا از پایگاه حقوقی و شرعی اگر بخواهید با هم برخورد بکنید، به شما می گویم که این زندگی، زندگی نیست، صاف به شما می گویم؛ نمی گویم که شما حق نداری. شما حقّ شرعی بر عهده ایشان داری، ایشان هم حقّ شرعی دارد. 3️⃣سوم، در زندگی باید زن و شوهر هر دو چشم خطاپوش داشته باشند. گوش کنید چه می خواهم بگویم؛ یعنی جنابعالی اگر خطا کردی، ایشان باید نادیده بگیرد؛ ایشان اگر خطا کرد، شما نادیده بگیرید، چشم خطاپوش در زندگی خیلی مؤثر است، بخصوص راجع به بچه هایتان ان شاءالله بعداً، توجه کنید؛ یعنی خطا را نادیده بگیرید و به روی خودتان نیاورید، اما، این توصیه به این معنا نیست که شما همدیگر را در زندگی نسازید، نه، هنگامی که خطا سر زد، به روی هم نیاورید، بخصوص جلوی افراد دیگر که به رو آوردن خیلی بد است، بعضی وقت ها که پیش هم نشسته اید گل می گویید و به قول ما، گل می شنوید، با زبانی شیرین و خوب، نه زخم زبان؛ نه زهر دار، به همدیگر تذکّر با خوشی بدهید، توجه کنید چه عرض کردم! مثلاً طرف متوجه بشود که چه خطایی از او سر زده بود! سه تا توصیه گفتم. 1️⃣اوّل، خدا را فراموش نکنید. 2️⃣دوم، با هم رفیق باشید و 3️⃣سوم چشم خطاپوش داشته باشید. ان شاءالله، زندگی خیلی خوبی خواهید داشت؛ بحقّ محمد و آل محمد، و ان شاءالله من را هم دعا خواهید کرد! 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
32.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‼️توصیه حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی رحمةالله علیه بعد از جاری نمودن خطبه عقد به زوجین جوان‼️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 کسی‌که زیاد به‌یاد خدا باشد، مورد محبّت او قرار می‌گیرد❗️ 📌قالَ رَسُولُ اللَّه(ص)‏ «مَنْ‏ أَكْثَرَ ذِكْرَ اللَّهِ‏ أَحَبَّهُ‏ اللَّه»1️⃣‏؛ ریشۀ کار یاد خداست. کسی که زیاد به یاد خدا باشد و متذکّر او شود، مورد محبّت او قرار می‌گیرد. ریشۀ بدبختی‌ها غفلت از خداست؛ و ریشۀ خوشبختی‌ها ،به تعبیری ریشۀ شقاوت‌ها غفلت از خداست. و ریشۀ سعادت‌ها ذکر‌الله است. مورد محبّت که قرار گرفتی، عطایایش می‌رسد. به هر مقدار به تعبیر، مجبورم این حرف را بزنم، چون دارم جنبۀ کمّی می‌دهم. متذکّر خدا بیشتر باشی، حبّش بیشتر است. چاره‌ای هم جز این نداری. آن وقت این تذکّر و ذکر‌الله از نظر اثر، ضریبش نسبت به ایّام مختلف می‌شود. حالا عرض می‌کنم. در ایّامی مترتّب بر او که حب‌الله است می‌فهمی ضریبش مختلف می‌شود. یکی از آنها فرض کنید از نظر هفته و ایّام می‌گویم. شب‌های جمعه است. در باب ماه‌ها، ماه مبارک رمضان؛ و در بین باز ایّامی که سفارش شده است و اثر آن و ضریب آن را بالا می‌برد، ده روز اوّل ماه ذی‌الحجة‌الحرام است. «وَاذْكُرُوا اللَّهَ فِي أَيَّامٍ مَعْدُودَاتٍ»2️⃣، می‌گویند ایّام معلومات این دهۀ اوّل ذیحجه است و ضریب را بالا می‌برد. از روز اوّل تا روز دهم. به یاد خدا بودن. در روایات ما داریم، حتّی نسبت به آثار اعمال صالحه هم، زیاد می‌کند. 1️⃣وسائل الشیعه، ج7، ص154 2️⃣سورۀ مبارکۀ بقره، آیۀ 203 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
14.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 کسی‌که زیاد به‌یاد خدا باشد، مورد محبّت او قرار می‌گیرد❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ روی عَنِ الباقِرِ عَلَیهِ السَّلامُ قال:لجَابِر الجُعفي، یا جَابِر: «مَنْ هَذَا الَّذِي سَأَلَ اللَّهَ تَبارَکَ وَ تَعالی فَلَمْ يُعْطِهِ‏ أَوْ (وَ) تَوَكَّلَ‏ عَلَيْهِ‏ فَلَمْ‏ يَكْفِهِ أَوْ (وَ) وَثِقَ بِهِ فَلَمْ يُنْجِهِ» ترجمه: ای جابر! چه کسی از خداوند تبارک و تعالی در خواستی کرده و خداوند در خواست و خواهش او را نپذیرفته و به او عطا نکرده است؟ یا اینکه چه کسی به خداوند توکّل و تکیه کرده و خداوند او را کفایت نکرده است؟ یا اینکه چه‌کسی است که به خداوند اعتماد و اطمینان کرده و از خداوند در خواست نجات کرده و خداوند رهایی نداده باشد؟ شرح: روایت را جابر جعفی است نقل می‌کند که خدمت امام باقر صلوات الله علیه، مشرّف می‌شود، خداحافظی کند از حضرت و تقاضای سفارشاتی می‌کند، مفصّل است روایت. یک بخشش این است. دارد حضرت خطاب کردند بهش: یا جابر! «مَنْ هَذَا الَّذِي سَأَلَ اللَّهَ تَبارَکَ وَ تَعالی فَلَمْ يُعْطِهِ»به تعبیر ما، کیه؟ به من نشان بده، آن کسی را که در خواست بکند از خداوند و خداوند در خواست او را نپذیرد و خواسته او را برآورده نکند و آن چه را که او می‌خواهد به او عطا نفرماید. این جمله اوّل. «أَوْ تَوَكَّلَ‏ عَلَيْهِ‏ فَلَمْ‏ يَكْفِهِ»کیه؟ آن کسی که کارش را واگذار کند به خداوند؛ خدا را وکیل خودش قرار بدهد در کارهایش که خدا انجام بدهد؛ و خداوند کفایت نکند او را، و کار او را انجام ندهد. «أَوْ وَثِقَ بِهِ فَلَمْ يُنْجِهِ»کیه؟ آن کسی که گرفتار بشود و این اعتماد به خدا بکند که او، او را نجات بدهد و خداوند او را رهایی نبخشد و نجات ندهد. کیه؟ خب این سه تا جمله بود. این سه جمله، گویای این معناست، اوّلاً: انسان باید از خدا بخواهد و به خدا توکّل بکند و اعتمادش به خدا باشد. سه تا چیز پشت سر هم، از خدا بخواه و به او توکّل بکن، یعنی کارت را واگذار بکن. و بعد هم اعتماد به او داشته باش. درست است این تعبیرات؛ أَوْ - أَوْ - أَوْ به قول ما، دارد توش؛ ولی این ها همه رابطه با هم دارند. هر سه تا مطلبی که حضرت می‌فرمایند، همه رابطه دارند. اگر از خدا خواستی بهش واگذار کن. می‌فهمی؟! خواستی از خدا، شد، بهش واگذار کن. بهش واگذار کردی، بهش اعتماد کن که این می‌کند آن کار را. رسیدید شما به عرض من؟ اوّل: از او بخواه. دوّم: به‌اش واگذار کن کارت را. سوّم: به‌اش اعتماد کن. فهمیدی؟! این‌ها رابطه دارند باهم به قول ما، هر سه رابطه دارند. توجّه کنید! این که می‌بینی، و او این است؛ حالا بهتان می‌گویم. یا از خدا واقعاً نمی‌خواهی، فهمیدی؟ ته دلمان یک جای دیگر است، این را عادت کردیم که خدا را بیاوریم؛ این‌ها عادت است. واقعاً، یک کسی واقعا از خدا بخواهد. درست است؟ یا اگر می‌خواهی کارت را واگذار به او نمی‌کنی، می‌فهمی چه می‌خواهم بگویم؟خیلی هنر بکنی این که خودم انجام می‌دهم،تو بیا کمکم کن. می‌فهمی چه می‌خواهم بگویم؟ نه، واگذار کن. نمی‌گویم کار نکن، این دو تاست،ها. خودت را کاره ندان. فهمیدی چه می‌گویم؟ آدم یک کسی را وکیلش می‌کند؛ دیگر دخالت می‌کند؟ آره؟! نمی‌کند دیگر، درست است؟ وکیلش کردم، کارم را انجام دهد. درسته؟ آن وقت، وکالت که به‌خدا دادی، اعتماد کن. این از آن وکیل‌هایی نیست که نعوذبالله، خیانت بکند. فهمیدی؟ اعتماد به او بکن. یک کدام از این‌ها در ما خراب است: یا از او نمی‌خواهیم. اگر می‌خواهیم، توکّل به او نمی کنیم. اگر توکّل کردیم، واگذار کردیم، اعتماد به‌اش نداریم. فهمیدی؟ یک کدام از این‌ها خراب است. این را خوب دقّت کنید، چطور ردیف کرده امام باقر علیه السلام، به جابر«یا جَابِر: مَنْ هَذَا الَّذِي»کیه؟ آن کسی که، نشان به من بده. «سَأَلَ اللَّهَ {تَبارَکَ وَ تَعالی} فَلَمْ يُعْطِهِ‏ أَوْ تَوَكَّلَ‏ عَلَيْهِ‏ فَلَمْ‏ يَكْفِهِ أَوْ وَثِقَ بِهِ فَلَمْ يُنْجِهِ» این را به من نشان بده. توجّه کنید که این از خدا بخواهد، به او توکّل بکند، واگذار بکند، اعتماد هم به‌اش بکند. فهمیدی؟ که کارش را انجام بدهد. کی؟ بیا به من نشان بده. می‌خواهد بگوید، این نشدنی است.می‌فهمی چه می‌گویم؟! نشدنی است. اگر دیدی به اینکه مال تو نشد؛ یک کدام از این‌ها لنگ است، دیگر چیز دیگری نمی‌توانم بگویم. یکی از این‌هات لنگ است. توجّه می‌کنید چه می‌خواهم بگویم. هی نشین گله بکن از خدا. نه خیر، بنشین خودت را ببر زیر سوال. فهمیدی؟ چون آن‌جور که باید باشد نکردی تو. بحار الأنوار، جلد 75، صفحه 183 ما، الأمالي للشيخ الطوسي سَيَأْتِي فِي مَوَاعِظِ الْبَاقِرِ(ع)‏ يَا جَابِرُ مَنْ هَذَا الَّذِي سَأَلَ اللَّهَ فَلَمْ يُعْطِهِ‏ أَوْ تَوَكَّلَ‏ عَلَيْهِ‏ فَلَمْ‏ يَكْفِهِ أَوْ وَثِقَ بِهِ فَلَمْ يُنْجِهِ. 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث @mojtabatehrani_ir
29.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ روی عَنِ الباقِرِ عَلَیهِ السَّلامُ قال:لجَابِر الجُعفي، یا جَابِر: «مَنْ هَذَا الَّذِي سَأَلَ اللَّهَ تَبارَکَ وَ تَعالی فَلَمْ يُعْطِهِ‏ أَوْ (وَ) تَوَكَّلَ‏ عَلَيْهِ‏ فَلَمْ‏ يَكْفِهِ أَوْ (وَ) وَثِقَ بِهِ فَلَمْ يُنْجِهِ» ترجمه: ای جابر! چه کسی از خداوند تبارک و تعالی در خواستی کرده و خداوند در خواست و خواهش او را نپذیرفته و به او عطا نکرده است؟ یا اینکه چه کسی به خداوند توکّل و تکیه کرده و خداوند او را کفایت نکرده است؟ یا اینکه چه‌کسی است که به خداوند اعتماد و اطمینان کرده و از خداوند در خواست نجات کرده و خداوند رهایی نداده باشد؟ 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 چهار روز از دهه ذی‌الحجه گذشته، بقیه را مواظب باشیم❗️ 📌اما این ده روز، یک ده روز خاصّی است. من می‌خواستم این را بگویم و تذکّر بدهم. غفلت نکنید. اولیاء خاصّ خدا در این ده روز، در سیر معنویشان به خیلی جاها رسیدند که الآن نمی‌خواهم وارد بشوم. ابراهیم(ع)، موسی(ع) را ببین «وَوَاعَدْنَا مُوسَى ثَلَاثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ »1️⃣. این ده روز است. و در این ده روز است که خدا راهش داد. ابراهیم(ع) در این ده روز بود که شب ترویه آن خواب و مسئلۀ فرزندش اسماعیل را، روز هشتم یوم‌ الترویه است، به این معنا که هی فکر می‌کرد چه کنم؟ چه کنم؟ یکی از وجوه تسمیه‌اش این است. ترویه به معنای فکر کردن است. ترویه یعنی تحمّل، بچه را کجا ببریم ذبحش کنیم. عزمش را جزم کرد و روز دهم رفت آنجا. آن بساط و آن مقام شد. در همین ده روز بود یوم‌الترویه حسین (ع) از مکّه حرکت کرد. آمد به سوی کربلا. کعبه دل ساخت و تا قیام قیامت. نگاه کنید اولیاء خدا را. می‌خواستم این را بگویم که چهار روزش گذشته است، بقیه را مواظب باشید. تا می‌توانید در این ایّام ذکر‌الله به معنای جامعش را داشته باشید. که می‌آید بعد هم روز عرفه، اگر هم به یاد من افتادید، من عاصی را هم دعا کنید 1️⃣سورۀ مبارکۀ اعراف، آیۀ 142 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 دعاها قرآن صاعد است❗️ 📌در آیۀ شریفه داریم «وَ اذْكُرُوا اللَّهَ في‏ أَيَّامٍ‏ مَعْدُوداتٍ‏». آیۀ شریفه در ذیل آیات حج هم هست. «وَ اذْكُرُوا اللَّهَ في‏ أَيَّامٍ‏ مَعْدُوداتٍ‏»1️⃣. که میگن ایّام معدودات این دهۀ اوّل ماه ذیحجه است که این ذکر الله یاد الهی توجّه کنید خیلی مؤثر است؛ یعنی از نظر نقش سازندگی‌‌اش به خصوص در بُعد توحیدی‌اش مراجعه کنید إِن شَاءَ اللَّهُ دوستان موفّق بشن این دعاهایی که وارد شده است، اذکاری که وارد شده نگاه کنید شما خوب دقّت کنید ما این دهه به خصوص توحید همه‌اش. « لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ عَدَدَ اللَّيَالِي‏ وَ الدُّهُورِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ عَدَدَ أَمْوَاجِ الْبُحُور»2️⃣، نگاه کنید همه‌اش توحیده دونه دونه برید دیگه مراجعه کنید. آقا بخوانید این‌ها راو بخوانید این‌ها می‎سازد ما را. توجّه کنید چه عرض کردم این ها می‎سازد. به تعبیر استاد ما رِضوَانُ‎اللَّهِ‎تَعَالَی‎عَلَیهِ فرمود به اینکه این دعاها قرآن صاعد است. اونم از استادش نقل می‎کرد توجّه کنید چی میگم. وقتی بره بالا درست است کلام توست ولی میشود کلام الله. 1️⃣سورۀ مبارکۀ بقره، آیۀ 203 2️⃣مفاتیح الجنان 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 خدا به حضرت عیسی (ع)هدیه کرد❗️ 📌در یک روایت دیگری ‌است از امام باقر صَلَوَاتُ‎اللَّهِ‎عَلَیهِ که خداوند هدیه کرد به حضرت عیسی(ع) پنج دعا را که وارد شده در همین ایّام ذیحجه که جبرائیل برای حضرت آورد. در همین دهۀ اوّل ذیحجه «فَقَالَ‏ يَا عِيسَى‏ ادْعُ‏ بِهَذِهِ‏ الْخَمْسِ‏ الدَّعَوَات‏»؛ به این پنج تا دعا در این ایّام تو این دعاها را انجام بده. «فَإِنَّهُ». من این جمله مورد نظرم است«فَإِنَّهُ لَيْسَ». چی؟ «عِبَادَةٌ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ مِنْ عِبَادَتِهِ فِي أَيَّامِ الْعَشْرِ يَعْنِي عَشْرَ ذِي الْحِجَّةِ»1️⃣. عبادتی محبوب‌تر پیش خداوند نیست از عبادت کردن خدا در این دهۀ اوّل ذیحجه. لذا می‎خواستم من به دوستان این سفارش را بکنم و او این است به اینکه عمل صالح در این ایّام نزدیک به مقبولیّت است با رعایت. اگر دلتان به حال خودتان می‎سوزد، صاف دارم میگویم بی برو برگرد. اگر واقعاً دلتان می‎خواهد عمل صالحی داشته باشید که مورد قبولی خدا قرار بگیرد. رعایت کنید تمام این آدابی را که وارد شده در شریعت اسلام. چه آداب زمانی‌اش چه مکانی‌اش همه‎اش. با رعایت این آداب است که انسان امید دارد که دست خالی نماند. 1️⃣اقبال الاعمال، ج1، ص323 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
🏴شهادت امام محمد باقر علیه السلام تسلیت باد🏴 🏞 @mojtabatehrani_ir
📍 سفارش به شب و روز عرفه ❗️ 📌که در روایت دارد عبادت در شب عرفه معادل صد و هفتاد سال عبادت است. چه موقعیت خوبی. اون روایتی را که از امام صادق صَلَوَاتُ‎اللَّهِ‎عَلَیهِ است که «مَنْ‏ لَمْ‏ يُغْفَرْ لَهُ‏ فِي‏ شَهْرِ رَمَضَانَ لَمْ يُغْفَرْ إِلَى قَابِلٍ إِلَّا أَنْ يَشْهَدَ عَرَفَةَ». می‎دونی یعنی چی؟ یعنی اون کسانی را که عقب مانده بودند از ماه رمضان توی ماه رمضون نتونستند کاری بکنند از اون مغفرت ماه مبارک رمضان نتونستند بهره بگیرند این واماندگان عقب ماندگان بهترین فرصتشون عرفه است. خوب دقت کنید چی دارم میگم. بهترین فرصت اونها عرفه است. فرصتی بسیار خوب. شب عرفه روز عرفه از نظر فضیلت. لذا به دوستان می‎خوام سفارش کنم. تنها نه دعا برای خودتون من نمی‎رسم که روایاتی را که در باب وارد شده نسبت به دعا در ایام عرفه چه شبش چه روز عرفه به خصوص دوستان رو من سفارش می‎کنم فردا ظهر به بعد به خودت برسین. خیلی از ما عمرها گذشته است بعد هم روزها میاد. از ظهر به بعد برید سراغ خودتون. چون دارد در عصر عرفه به خصوص البته امشب هم هست فردا به خصوص من اینرو عرض کردم. در باب دعا دارد به اینکه برای غیر خوب دعا کنید. روایت متعدد من دیدم. که اگر دعا کنید برای غیر صد هزار برابر خدا به شما عنایت می‎کند. هر دعایی که برای دیگری می‎کنید. ما داریم در اصحاب ائمه عَلَیهِمُ‌السَّلَامُ یکیش عبدالله بن جندب بود دید در عرفه هر چی دعا کرد دعا کرد برای غیر رفیقش گفت آقا تموم شد آفتاد غروب کرد برای خودت یک چیزی بخواه. گفت از مولام موسی بن جعفر شنیدم به اینکه برای غیر دعا کردن صد هزار برابر بهتره. صد هزار برابر مقبول رو که رها نمی‎کنم یکی برای خودم که معلوم نیست چی بشه. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📕 بحث اشفاق @mojtabatehrani_ir
📍 زیارت از راه دور امام حسین(ع)❗️ روز عرفه️ 📌درروایتی است البته این روایت را...صدوق نقل می کندازامام صادق علیه السلام«ان الله تبارک وتعالی یتجلّی لِزوّارقبرالحسین»،قبل اهل عرفه است«یقضی حوائجهم ویغفرذنوبهم...ثم یأتی اهل العرفات فیفعل بهم ذلک»بعدمی-رودآنجا،اول حسین!اینکه داردخصوص عرفه زیارت حسین علیه السلام درروایات متعدده دیدم دریک روایت داردمعادل هزارحج،هزارعمره،هزارجهادفی سبیل الله بلکه بالاتردریک روایت دیگردیدم ازامام صادق علیه-السلام«من زارالحسین علیه السلام یوم عرفه» خوب دقت کن یوم عرفه،من این هاراحساب شده است دارم می خوانم آنجازوارقبرداشت اینجا داردیوم عرفه ماهامحروم نیستیم«کتب الله عزوجل له الف الف حجه»هزارهزارحج هزارهزار عمره،هزارهزارعتق رقبه غرضم این است یوم عرفه،روزعرفه تنهامسئله ی...نیست،زیارت حسین است زیارت حسین هم ازنزدیک است هم ازدورداریم مایک روایت داردبه آقاعرض می کند، آقامن که نیستم آنجاچه کنم؟می گویم چکارکنم دوتاجمله روکن به سمت قبرحسین بگو«السلام علیک یااباعبدالله السلام علیک و رحمة الله وبرکاته»زیارت کردی حسین را،زیارت ازراه دوررایادش می دهد. 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
🌺 به مناسبت فرا رسیدن عید قربان🌺 📌فروش ویژه آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره)📌 🏷25 درصد تخفیف کلیه آثار 🏷و ارسال رایگان برای خرید بیش از 100 هزار تومان از عید قربان تا عید غدیر❗️ ثبت سفارش از طریق: www.mojtabatehrani.com @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 عید قربان❗️ 📌 در باره عید قربان که عید اضحی می‌گویند. امام‌علی(ع) فرمودند : «‌سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ(ص)»؛ شنیدم که پیغمبراکرم(ص) روز عید قربان خطبه می‌خواندند و فرمودند : «‌یخْطُبُ یوْمَ النَّحْرِ هُوَ یقُولُ هَذَا یوْمُ الثَّجِّ وَ الْعَجِّ»، بعد ثج1️⃣ و عج2️⃣ را معنا می‌کند. به عج که می‌رسند، می‌فرمایند: «‌وَ الْعَجُّ الدُّعَأ فَعِجُّوا إِلَى اللَّه».3️⃣ بعد فرمود: «‌فَوَ الَّذِی نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِیدِهِ لَا ینْصَرِفُ مِنْ هَذَا الْمَوْضِعِ أَحَدٌ إِلَّا مَغْفُوراً لَهُ»4️⃣؛ قسم به موجودی که جان من در دست اوست، کسی از اینجا نمی‌رود مگر اینکه مورد مغفرت خداوند قرار می‌گیرد. معلوم می‌شود که دعا در آن روز، مؤثّر است. ص يَخْطُبُ‏ يَوْمَ‏ النَّحْرِ وَ هُوَ يَقُولُ هَذَا يَوْمُ الثَّجِّ وَ الْعَجِّ فَالثَّجُّ مَا تُهَرِيقُونَ فِيهِ مِنَ الدِّمَاءِ فَمَنْ صَدَقَتْ نِيَّتُهُ كَانَ أَوَّلُ قَطْرَةٍ لَهُ شنیدم که در روز عید قربان خطبه ای خواندند و فرمودند: امروز، روز «ثجّ» و «عجّ» است. ثجّ خون قربانی‌هاست كه می‌ريزيد؛ پس نيت هركس صادق باشد، اولين قطره خونِ قربانی او كفاره همه گناهان اوست. دَعَائِمُ الْإِسْلَامِ، عَنْ عَلِيٍّ ع قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص يَخْطُبُ‏ يَوْمَ‏ النَّحْرِ وَ هُوَ يَقُولُ هَذَا يَوْمُ الثَّجِّ وَ الْعَجِّ فَالثَّجُّ مَا تُهَرِيقُونَ فِيهِ مِنَ الدِّمَاءِ فَمَنْ صَدَقَتْ نِيَّتُهُ كَانَ أَوَّلُ قَطْرَةٍ لَهُ كَفَّارَةً لِكُلِّ ذَنْبٍ وَ الْعَجُّ الدُّعَاءُ فَعِجُّوا إِلَى اللَّهِ فَوَ الَّذِي نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ لَا يَنْصَرِفُ مِنْ هَذَا الْمَوْضِعِ أَحَدٌ إِلَّا مَغْفُوراً لَهُ إِلَّا صَاحِبُ كَبِيرَةٍ مُصِرٌّ عَلَيْهَا لَا يُحَدِّثُ نَفْسَهُ بِالْإِقْلَاعِ عَنْهَا . 1️⃣ ثج، روان شدن چیزی که سخت است. 2️⃣عج، فریاد ردن بانگ بر آوردن 3️⃣پس به سوی خذا با صدای بلند دعا کنید. 4️⃣ بحارالانوار، ج 96، ص301 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
🌺عید سعید قربان بر تمام مسلمین مبارک باد🌺 🏞 @mojtabatehrani_ir
﷽ رُوِیَ عَن عَلِیِّ ابنِ مُحَمَّدِ الهادي صَلَواتُ اللهُ عَلَیهِمَا قالَ: «الْمَقَادِيرُ تُرِيكَ‌ مَا لَمْ‌ يَخْطُرْ بِبَالِكَ»1️⃣ ترجمه: مقدرات چیزهایی را بر تو نمایان می سازد که به فکرت خطور نکرده است. شرح: از فرمایشات و کلمات قصار امام هادی صلوات الله علیه، است که حضرت فرمودند: آن چه را که تقدیر الهی است؛ یعنی خداوند، او را مقدّر می‌کند و اندازه‌گیری می‌کند برای شما انسان‌ها، این طور است که به شما نشان می‌دهد چیزی را که به خاطره شما خطور نکرده باشد. حالا من، مطلب را می‌خواهم کمی بازش بکنم. بنده، تدبیر می‌کند در کارها. ما این جور هستیم در زندگی‌مان تدبیر می‌کنیم؛ خدا عقل داده، شعور داده به ما، تدبیر می‌کنیم. آیا تدبیر ما در امور ما، شد؟ کارهای زندگیمان، فرض کنید؛ کافی است؟ آره؟! آن قدر قاشق می‌سازی بدون دسته. دیگر تعبیری نمی‌توانستم بکنم. درسته یا نه؟ آن قدر سرها به سنگ می‌خورد در زندگی، درست است یا نه؟ چرا؟! حالا من چرایش را به تو می‌گویم: و آن این است که تدبیر من، آن گاه کار ساز است که با تقدیر او همسو بشود. می‌فهمی چه می‌خواهم بگویم؟!«اَلعَبدُ یُدَبِّرَوَاللهُ یُقَدِّرَ» ؛گوش کنید! بنده، بله، تدبیر می‌کند؛ اما خدا تقدیر می‌کند. تدبیر، منهای تقدیر به درد نمی‌خورد. می فهمی چه می‌خواهم بگویم؟! خب، حالا این به اصطلاح، سؤال پیش می‌آید، چکار کنیم که تدبیرهای ما با تقدیرهای او، این یکی است، اینها همسو بشود؟ حالا من می‌گویم. راهش این است: تو تدبیر بکن، بعد از تدبیرت، توکّل کن، واگذار کن به او، بگو به عقل ناقص من، خدا این رسیده؛ امّا خودت می‌دانی. فهمیدی چه می‌خواهم؟ خوب قشنگ دقّت کن. شد؟! ما مخلصت هستیم، هرجور که صلاح دانستی. همچین ساده‌اش کردم، پایین‌اش آوردم. شد! آن جایی که به نفع من است، خودش درست می‌کند، به ضرر من است خودش می‌داند آن ها را. شد! بعد می‌بینی، آخر سر می‌فهمی، آنی که تو فکر کرده بودی اشتباه بود. یک چیز خوبی نشانت می‌دهد که به فکرت نمی‌آید اصلاً که نمی توانستی تدبیرش بکنی تو. فهمیدی؟! «الْمَقَادِيرُ تُرِيكَ‌ مَا لَمْ‌ يَخْطُرْ بِبَالِكَ‌»؛ وقتی او می‌خواهد تقدیر کند برای تو، می‌فهمی؟ که به ذهنت خطور نمی‌کرد، شد! که تعجّب می‌کنی چه جوری این شد. تو خیال می‌کنی گُتره است، پیشامد است؛ پیشامد نیست. نه خیر؛ می فهمی چه می‌گویم؟ حساب شده است. گوش می‌کنی تمام کارهای خدا حساب شده است. پس بنابراین؛ حتّی در باب رزق ما داریم، حالا من نمی‌خواهم چیز بکنم من، می‌گوید چی؟:« وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللّهِ» چی؟..«فَهُوَ حَسْبُه»، اینجا دارد که «وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ»؛2️⃣ این همان است که حضرت می فرماید این جا. فهمیدی؟ روزیت می‌کنم یک چیزی که گمانش را نمی‌بردی اصلاً، فکرش را نمی‌کردی. این هم، همین را می‌فرماید. «اَلمَقادیرُ تُریکَ مَالا يَخْطُرْ بِبالِکَ» پس بنابراین، آدم به این‌جا می‌رسد، بابا جان! تو بگو به من عقل دادی، چشم. تدبیر هم می‌کنم، متشرعانه،ها! این را هم بهتان بگویم مشروع، فهمیدی؟ نه خلاف شرع. مشروع، بعد هم واگذار به تو می‌کنم. فهمیدی؟ شد؟ حالا ببین چی‌چی‌ها به تو نشان می‌دهد. 1️⃣ بحار الأنوار جلد 75 صفحه 369 2️⃣ سوره مبارکه طلاق، آیه 3 أَعْلَامُ الدِّينِ‌، قَالَ أَبُو الْحَسَنِ الثَّالِثُ(ع) مَنْ رَضِيَ عَنْ نَفْسِهِ كَثُرَ السَّاخِطُونَ عَلَيْهِ الْمَقَادِيرُ تُرِيكَ‌ مَا لَمْ‌ يَخْطُرْ بِبَالِكَ‌ النَّاسُ... فِي الدُّنْيَا بِالْأَمْوَالِ وَ فِي الْآخِرَةِ بِالْأَعْمَال. مردم در دنیا با اموالشان و در آخرت با اعمالشان هستند 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث @mojtabatehrani_ir
29.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ رُوِیَ عَن عَلِیِّ ابنِ مُحَمَّدِ الهادي صَلَواتُ اللهُ عَلَیهِمَا قالَ: «الْمَقَادِيرُ تُرِيكَ‌ مَا لَمْ‌ يَخْطُرْ بِبَالِكَ»1️⃣ ترجمه: مقدرات چیزهایی را بر تو نمایان می سازد که به فکرت خطور نکرده است. 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 بوی خوش از ذکر فضیلت امام‌علی (ع)در آسمان‌ها❗️ 📌روایتی بود که از امه سلمه این را نقل می کنند. می گوید شنیدم پیغمبراکرم (ص)که می فرمود: «مَا قَوْمٌ اجْتَمَعُوا يَذْكُرُونَ فَضْلَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِب »؛ هیچ گروهی نیستند که این‌ها جمع شده باشند و ذکر کنند فضیلت علی (ع)را، «إِلَّا هَبَطَتْ عَلَيْهِمْ مَلَائِكَةُ السَّمَاءِ»؛گروهی که جمع شدند و گرد هم آمدند و ذکر فضیلت امام‌علی (ع) می کنند فرشتگان آسمانی نازل می شوند بر آنها از آسمان، «حَتَّى تَحُفَّ بِهِم »؛ گرداگرد آنها می گیرند و احاطه می کنند، «فَإِذَا تَفَرَّقُوا عَرَجَتِ »؛ وقتی این گروه متفرّق می شوند فرشتگان به سوی آسمان بالا می روند، «فَيَقُولُ لَهُمُ الْمَلَائِكَة»؛ وقتی که بالا رفتند ملائکه‌هایی که در آسمان‌ها بودند و نبودند در این اجتماع، به این فرشتگان می گویند: « فَيَقُولُ لَهُمُ الْمَلَائِكَة»؛ ما از شما بوی خوشی می شنویم که از بقیۀ فرشتگان نمی شنویم. سبب چیست؟ و بویی از این بو گواراتر تا به حال استشمام نکردیم، «فَيَقُولُونَ كُنَّا عِنْدَ قَوْمٍ يَذْكُرُون »؛ نزد گروهی بودیم که این‌ها ذکر می کردند پیغمبراکرم(ص) و اهل بیت(ع) او را، «فَعَلِقَ فِينَا مِنْ رِيحِهِمْ فَتَعَطَّرْنَا»؛ از بوی خوش آنها است که به ما رسیده است ما هم معطر شدیم، «فَيَقُولُون »؛ فرشتگان آسمان به این‌ها می گویند ما را به سوی این گروه پایین ببرید، «اهْبِطُوا بِنَا إِلَيْهِمْ فَيَقُولُونَ تَفَرَّقُوا»؛ در جواب به آنها می گویند: که آن گروه متفرّق شدند، «وَ مَضَى كُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ إِلَى مَنْزِلِهِ »؛ هر کدام از این‌ها به سوی منزلش رفته است، «فَيَقُولُونَ اهْبِطُوا بِنَا حَتَّى نَتَعَطَّرَ بِذَلِكَ الْمَكَان »؛ نه ما را پایین ببرید با آنها و با آن مکانی که آنها نشسته بودند خود را خوشبو کنیم. 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani.ir