﷽
📍 خدا به حضرت عیسی (ع)هدیه کرد❗️
📌در یک روایت دیگری است از امام باقر صَلَوَاتُاللَّهِعَلَیهِ که خداوند هدیه کرد به حضرت عیسی(ع) پنج دعا را که وارد شده در همین ایّام ذیحجه که جبرائیل برای حضرت آورد. در همین دهۀ اوّل ذیحجه «فَقَالَ يَا عِيسَى ادْعُ بِهَذِهِ الْخَمْسِ الدَّعَوَات»؛ به این پنج تا دعا در این ایّام تو این دعاها را انجام بده. «فَإِنَّهُ». من این جمله مورد نظرم است«فَإِنَّهُ لَيْسَ». چی؟ «عِبَادَةٌ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ مِنْ عِبَادَتِهِ فِي أَيَّامِ الْعَشْرِ يَعْنِي عَشْرَ ذِي الْحِجَّةِ»1️⃣. عبادتی محبوبتر پیش خداوند نیست از عبادت کردن خدا در این دهۀ اوّل ذیحجه. لذا میخواستم من به دوستان این سفارش را بکنم و او این است به اینکه عمل صالح در این ایّام نزدیک به مقبولیّت است با رعایت. اگر دلتان به حال خودتان میسوزد، صاف دارم میگویم بی برو برگرد. اگر واقعاً دلتان میخواهد عمل صالحی داشته باشید که مورد قبولی خدا قرار بگیرد. رعایت کنید تمام این آدابی را که وارد شده در شریعت اسلام. چه آداب زمانیاش چه مکانیاش همهاش. با رعایت این آداب است که انسان امید دارد که دست خالی نماند.
1️⃣اقبال الاعمال، ج1، ص323
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
📍 سفارش به شب و روز عرفه ❗️
📌که در روایت دارد عبادت در شب عرفه معادل صد و هفتاد سال عبادت است. چه موقعیت خوبی. اون روایتی را که از امام صادق صَلَوَاتُاللَّهِعَلَیهِ است که «مَنْ لَمْ يُغْفَرْ لَهُ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ لَمْ يُغْفَرْ إِلَى قَابِلٍ إِلَّا أَنْ يَشْهَدَ عَرَفَةَ». میدونی یعنی چی؟ یعنی اون کسانی را که عقب مانده بودند از ماه رمضان توی ماه رمضون نتونستند کاری بکنند از اون مغفرت ماه مبارک رمضان نتونستند بهره بگیرند این واماندگان عقب ماندگان بهترین فرصتشون عرفه است. خوب دقت کنید چی دارم میگم. بهترین فرصت اونها عرفه است. فرصتی بسیار خوب. شب عرفه روز عرفه از نظر فضیلت. لذا به دوستان میخوام سفارش کنم. تنها نه دعا برای خودتون من نمیرسم که روایاتی را که در باب وارد شده نسبت به دعا در ایام عرفه چه شبش چه روز عرفه به خصوص دوستان رو من سفارش میکنم فردا ظهر به بعد به خودت برسین. خیلی از ما عمرها گذشته است بعد هم روزها میاد. از ظهر به بعد برید سراغ خودتون. چون دارد در عصر عرفه به خصوص البته امشب هم هست فردا به خصوص من اینرو عرض کردم. در باب دعا دارد به اینکه برای غیر خوب دعا کنید. روایت متعدد من دیدم. که اگر دعا کنید برای غیر صد هزار برابر خدا به شما عنایت میکند. هر دعایی که برای دیگری میکنید. ما داریم در اصحاب ائمه عَلَیهِمُالسَّلَامُ یکیش عبدالله بن جندب بود دید در عرفه هر چی دعا کرد دعا کرد برای غیر رفیقش گفت آقا تموم شد آفتاد غروب کرد برای خودت یک چیزی بخواه. گفت از مولام موسی بن جعفر شنیدم به اینکه برای غیر دعا کردن صد هزار برابر بهتره. صد هزار برابر مقبول رو که رها نمیکنم یکی برای خودم که معلوم نیست چی بشه.
〰️〰️〰️〰️〰️
📕 بحث اشفاق
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
12.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📍 سفارش به شب و روز عرفه ❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📕 بحث اشفاق
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
📍 زیارت از راه دور امام حسین(ع)❗️ روز عرفه️
📌درروایتی است البته این روایت را...صدوق نقل می کندازامام صادق علیه السلام«ان الله تبارک وتعالی یتجلّی لِزوّارقبرالحسین»،قبل اهل عرفه است«یقضی حوائجهم ویغفرذنوبهم...ثم یأتی اهل العرفات فیفعل بهم ذلک»بعدمی-رودآنجا،اول حسین!اینکه داردخصوص عرفه زیارت حسین علیه السلام درروایات متعدده دیدم دریک روایت داردمعادل هزارحج،هزارعمره،هزارجهادفی سبیل الله بلکه بالاتردریک روایت دیگردیدم ازامام صادق علیه-السلام«من زارالحسین علیه السلام یوم عرفه» خوب دقت کن یوم عرفه،من این هاراحساب شده است دارم می خوانم آنجازوارقبرداشت اینجا داردیوم عرفه ماهامحروم نیستیم«کتب الله عزوجل له الف الف حجه»هزارهزارحج هزارهزار عمره،هزارهزارعتق رقبه غرضم این است یوم عرفه،روزعرفه تنهامسئله ی...نیست،زیارت حسین است زیارت حسین هم ازنزدیک است هم ازدورداریم مایک روایت داردبه آقاعرض می کند، آقامن که نیستم آنجاچه کنم؟می گویم چکارکنم دوتاجمله روکن به سمت قبرحسین بگو«السلام علیک یااباعبدالله السلام علیک و رحمة الله وبرکاته»زیارت کردی حسین را،زیارت ازراه دوررایادش می دهد.
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
17.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📍 زیارت از راه دور امام حسین(ع)❗️ روز عرفه️
〰️〰️〰️〰️〰️
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
🌺 به مناسبت فرا رسیدن عید قربان🌺
📌فروش ویژه آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره)📌
🏷25 درصد تخفیف کلیه آثار
🏷و ارسال رایگان برای خرید بیش از 100 هزار تومان
از عید قربان تا عید غدیر❗️
ثبت سفارش از طریق:
www.mojtabatehrani.com
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 عید قربان❗️
📌 در باره عید قربان که عید اضحی میگویند. امامعلی(ع) فرمودند : «سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ(ص)»؛ شنیدم که پیغمبراکرم(ص) روز عید قربان خطبه میخواندند و فرمودند : «یخْطُبُ یوْمَ النَّحْرِ هُوَ یقُولُ هَذَا یوْمُ الثَّجِّ وَ الْعَجِّ»، بعد ثج1️⃣ و عج2️⃣ را معنا میکند. به عج که میرسند، میفرمایند: «وَ الْعَجُّ الدُّعَأ فَعِجُّوا إِلَى اللَّه».3️⃣ بعد فرمود: «فَوَ الَّذِی نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِیدِهِ لَا ینْصَرِفُ مِنْ هَذَا الْمَوْضِعِ أَحَدٌ إِلَّا مَغْفُوراً لَهُ»4️⃣؛ قسم به موجودی که جان من در دست اوست، کسی از اینجا نمیرود مگر اینکه مورد مغفرت خداوند قرار میگیرد. معلوم میشود که دعا در آن روز، مؤثّر است.
ص يَخْطُبُ يَوْمَ النَّحْرِ وَ هُوَ يَقُولُ هَذَا يَوْمُ الثَّجِّ وَ الْعَجِّ فَالثَّجُّ مَا تُهَرِيقُونَ فِيهِ مِنَ الدِّمَاءِ فَمَنْ صَدَقَتْ نِيَّتُهُ كَانَ أَوَّلُ قَطْرَةٍ لَهُ شنیدم که در روز عید قربان خطبه ای خواندند و فرمودند: امروز، روز «ثجّ» و «عجّ» است. ثجّ خون قربانیهاست كه میريزيد؛ پس نيت هركس صادق باشد، اولين قطره خونِ قربانی او كفاره همه گناهان اوست.
دَعَائِمُ الْإِسْلَامِ، عَنْ عَلِيٍّ ع قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص يَخْطُبُ يَوْمَ النَّحْرِ وَ هُوَ يَقُولُ هَذَا يَوْمُ الثَّجِّ وَ الْعَجِّ فَالثَّجُّ مَا تُهَرِيقُونَ فِيهِ مِنَ الدِّمَاءِ فَمَنْ صَدَقَتْ نِيَّتُهُ كَانَ أَوَّلُ قَطْرَةٍ لَهُ كَفَّارَةً لِكُلِّ ذَنْبٍ وَ الْعَجُّ الدُّعَاءُ فَعِجُّوا إِلَى اللَّهِ فَوَ الَّذِي نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ لَا يَنْصَرِفُ مِنْ هَذَا الْمَوْضِعِ أَحَدٌ إِلَّا مَغْفُوراً لَهُ إِلَّا صَاحِبُ كَبِيرَةٍ مُصِرٌّ عَلَيْهَا لَا يُحَدِّثُ نَفْسَهُ بِالْإِقْلَاعِ عَنْهَا .
1️⃣ ثج، روان شدن چیزی که سخت است.
2️⃣عج، فریاد ردن بانگ بر آوردن
3️⃣پس به سوی خذا با صدای بلند دعا کنید.
4️⃣ بحارالانوار، ج 96، ص301
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
رُوِیَ عَن عَلِیِّ ابنِ مُحَمَّدِ الهادي صَلَواتُ اللهُ عَلَیهِمَا قالَ:
«الْمَقَادِيرُ تُرِيكَ مَا لَمْ يَخْطُرْ بِبَالِكَ»1️⃣
ترجمه: مقدرات چیزهایی را بر تو نمایان می سازد که به فکرت خطور نکرده است.
شرح: از فرمایشات و کلمات قصار امام هادی صلوات الله علیه، است که حضرت فرمودند: آن چه را که تقدیر الهی است؛ یعنی خداوند، او را مقدّر میکند و اندازهگیری میکند برای شما انسانها، این طور است که به شما نشان میدهد چیزی را که به خاطره شما خطور نکرده باشد. حالا من، مطلب را میخواهم کمی بازش بکنم.
بنده، تدبیر میکند در کارها. ما این جور هستیم در زندگیمان تدبیر میکنیم؛ خدا عقل داده، شعور داده به ما، تدبیر میکنیم. آیا تدبیر ما در امور ما، شد؟ کارهای زندگیمان، فرض کنید؛ کافی است؟ آره؟! آن قدر قاشق میسازی بدون دسته. دیگر تعبیری نمیتوانستم بکنم. درسته یا نه؟ آن قدر سرها به سنگ میخورد در زندگی، درست است یا نه؟ چرا؟! حالا من چرایش را به تو میگویم: و آن این است که تدبیر من، آن گاه کار ساز است که با تقدیر او همسو بشود. میفهمی چه میخواهم بگویم؟!«اَلعَبدُ یُدَبِّرَوَاللهُ یُقَدِّرَ» ؛گوش کنید! بنده، بله، تدبیر میکند؛ اما خدا تقدیر میکند. تدبیر، منهای تقدیر به درد نمیخورد. می فهمی چه میخواهم بگویم؟! خب، حالا این به اصطلاح، سؤال پیش میآید، چکار کنیم که تدبیرهای ما با تقدیرهای او، این یکی است، اینها همسو بشود؟ حالا من میگویم. راهش این است: تو تدبیر بکن، بعد از تدبیرت، توکّل کن، واگذار کن به او، بگو به عقل ناقص من، خدا این رسیده؛ امّا خودت میدانی. فهمیدی چه میخواهم؟ خوب قشنگ دقّت کن. شد؟! ما مخلصت هستیم، هرجور که صلاح دانستی. همچین سادهاش کردم، پاییناش آوردم. شد! آن جایی که به نفع من است، خودش درست میکند، به ضرر من است خودش میداند آن ها را. شد! بعد میبینی، آخر سر میفهمی، آنی که تو فکر کرده بودی اشتباه بود. یک چیز خوبی نشانت میدهد که به فکرت نمیآید اصلاً که نمی توانستی تدبیرش بکنی تو. فهمیدی؟!
«الْمَقَادِيرُ تُرِيكَ مَا لَمْ يَخْطُرْ بِبَالِكَ»؛ وقتی او میخواهد تقدیر کند برای تو، میفهمی؟ که به ذهنت خطور نمیکرد، شد! که تعجّب میکنی چه جوری این شد. تو خیال میکنی گُتره است، پیشامد است؛ پیشامد نیست. نه خیر؛ می فهمی چه میگویم؟ حساب شده است. گوش میکنی تمام کارهای خدا حساب شده است.
پس بنابراین؛ حتّی در باب رزق ما داریم، حالا من نمیخواهم چیز بکنم من، میگوید چی؟:« وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللّهِ» چی؟..«فَهُوَ حَسْبُه»، اینجا دارد که «وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ»؛2️⃣ این همان است که حضرت می فرماید این جا. فهمیدی؟ روزیت میکنم یک چیزی که گمانش را نمیبردی اصلاً، فکرش را نمیکردی. این هم، همین را میفرماید. «اَلمَقادیرُ تُریکَ مَالا يَخْطُرْ بِبالِکَ» پس بنابراین، آدم به اینجا میرسد، بابا جان! تو بگو به من عقل دادی، چشم. تدبیر هم میکنم، متشرعانه،ها! این را هم بهتان بگویم مشروع، فهمیدی؟ نه خلاف شرع. مشروع، بعد هم واگذار به تو میکنم. فهمیدی؟ شد؟ حالا ببین چیچیها به تو نشان میدهد.
1️⃣ بحار الأنوار جلد 75 صفحه 369
2️⃣ سوره مبارکه طلاق، آیه 3
أَعْلَامُ الدِّينِ، قَالَ أَبُو الْحَسَنِ الثَّالِثُ(ع) مَنْ رَضِيَ عَنْ نَفْسِهِ كَثُرَ السَّاخِطُونَ عَلَيْهِ الْمَقَادِيرُ تُرِيكَ مَا لَمْ يَخْطُرْ بِبَالِكَ النَّاسُ... فِي الدُّنْيَا بِالْأَمْوَالِ وَ فِي الْآخِرَةِ بِالْأَعْمَال.
مردم در دنیا با اموالشان و در آخرت با اعمالشان هستند
〰️〰️〰️〰️〰️
شرح حدیث
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
29.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
رُوِیَ عَن عَلِیِّ ابنِ مُحَمَّدِ الهادي صَلَواتُ اللهُ عَلَیهِمَا قالَ:
«الْمَقَادِيرُ تُرِيكَ مَا لَمْ يَخْطُرْ بِبَالِكَ»1️⃣
ترجمه: مقدرات چیزهایی را بر تو نمایان می سازد که به فکرت خطور نکرده است.
〰️〰️〰️〰️〰️
شرح حدیث
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 بوی خوش از ذکر فضیلت امامعلی (ع)در آسمانها❗️
📌روایتی بود که از امه سلمه این را نقل می کنند. می گوید شنیدم پیغمبراکرم (ص)که می فرمود: «مَا قَوْمٌ اجْتَمَعُوا يَذْكُرُونَ فَضْلَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِب »؛ هیچ گروهی نیستند که اینها جمع شده باشند و ذکر کنند فضیلت علی (ع)را، «إِلَّا هَبَطَتْ عَلَيْهِمْ مَلَائِكَةُ السَّمَاءِ»؛گروهی که جمع شدند و گرد هم آمدند و ذکر فضیلت امامعلی (ع) می کنند فرشتگان آسمانی نازل می شوند بر آنها از آسمان، «حَتَّى تَحُفَّ بِهِم »؛ گرداگرد آنها می گیرند و احاطه می کنند، «فَإِذَا تَفَرَّقُوا عَرَجَتِ »؛ وقتی این گروه متفرّق می شوند فرشتگان به سوی آسمان بالا می روند، «فَيَقُولُ لَهُمُ الْمَلَائِكَة»؛ وقتی که بالا رفتند ملائکههایی که در آسمانها بودند و نبودند در این اجتماع، به این فرشتگان می گویند: « فَيَقُولُ لَهُمُ الْمَلَائِكَة»؛ ما از شما بوی خوشی می شنویم که از بقیۀ فرشتگان نمی شنویم. سبب چیست؟ و بویی از این بو گواراتر تا به حال استشمام نکردیم، «فَيَقُولُونَ كُنَّا عِنْدَ قَوْمٍ يَذْكُرُون »؛ نزد گروهی بودیم که اینها ذکر می کردند پیغمبراکرم(ص) و اهل بیت(ع) او را، «فَعَلِقَ فِينَا مِنْ رِيحِهِمْ فَتَعَطَّرْنَا»؛ از بوی خوش آنها است که به ما رسیده است ما هم معطر شدیم، «فَيَقُولُون »؛ فرشتگان آسمان به اینها می گویند ما را به سوی این گروه پایین ببرید، «اهْبِطُوا بِنَا إِلَيْهِمْ فَيَقُولُونَ تَفَرَّقُوا»؛ در جواب به آنها می گویند: که آن گروه متفرّق شدند، «وَ مَضَى كُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ إِلَى مَنْزِلِهِ »؛ هر کدام از اینها به سوی منزلش رفته است، «فَيَقُولُونَ اهْبِطُوا بِنَا حَتَّى نَتَعَطَّرَ بِذَلِكَ الْمَكَان »؛ نه ما را پایین ببرید با آنها و با آن مکانی که آنها نشسته بودند خود را خوشبو کنیم.
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 بوی خوش از ذکر فضیلت امامعلی (ع)در آسمانها❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 سنخ فضیلت علی(ع)همان فضیلت پیغمبراکرم(ص) است❗️
📌شک نیست که هر کس، هر موجودی که بخواهد شخص دیگری را قائم مقام و جایگزین و خلیفۀ خود قرار بدهد، همیشه باید بین نایب و منوب عنه و کسی که جانشین می شود نسبت به قبل اینها سنخیّت داشته باشند. اگر بیگانه باشند معنا ندارد؛ یعنی عقل قبیح می داند. در این شبهه ای نیست. اینکه خداوند به پیغمبراکرم(ص) امر فرمود که علی(ع)را به عنوان جانشین و خلیفۀ خود معرفی کند. نعوذبالله اینطور نبود که علی(ع)از نظر فضیلتی بیگانه باشد؛ در فضائل پیغمبراکرم (ص)باید کمال رابطه بین نایب و منوب عنه باشد تا شایسته باشد چنین نصبی از نظر عقلی و عقلایی. خب به این مقدار خیلی کوتاه و مجمل انسان می تواند به این معنا برسد از نظر فضیلتی که سنخ فضیلت علی(ع)همان فضیلت پیغمبراکرم(ص) است. این یک معنای بسیار کوتاهی بود از همین بحث غدیر. انسان به این معنا می تواند برسد از نظر فضیلت علی(ع).
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 سنخ فضیلت علی(ع)همان فضیلت پیغمبراکرم(ص) است❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 فقط دو موجود هستند که فضیلت امامعلی(ع)را درک میکنند❗️
📌حالا بحث این است که آیا می شود انسان شناسایی کند فضائل علی (ع)را کماً و کیفاً؛ یعنی بشمارد فضائل علی (ع)را. بعد هر فضیلت و صفتی را آنطور که دارا بود علی (ع)ادراک کنی. آیا این می شود. یا نه؟ این یک بحث عقلی هم هست. جواب غیر از دو موجود می شود گفت نه. خالق علی (ع)فضائل علی (ع)را می داند چون خالق اوست و شکّی نیست. دوّم همتا و عدل علی (ع)می تواند. که پیغمبراکرم(ص)است. بعد می رسیم حتّی انبیاء مرسل(ع) نمی توانند که ادراک بکنند فضیلت علی (ع)را. شاید اینرا نشنیده باشید و سنگین به ذهنتان بیاید. یعنی حضرت موسی(ع)نمی تواند اصلاً کشش ندارد. حضرت عیسی(ع)کشش ندارد. حضرت ابراهیم(ع)کشش ندارد. من انبیا اولوالعزم (ع)را دارم می گویم، مرسلین. قانون عقلی است، حالا بعد عرض می کنم نمی تواند. خب بهطور تفصیل نمی توانند امّا بهطور اجمال می توانند. خیلی بهتر از من و شما می فهمند.
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 فقط دو موجود هستند که فضیلت امامعلی(ع)را درک میکنند❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 سه چیز به امام علی(ع) داده شد که به پیغمبراکرم(ص) داده نشد❗️
📌روایت از امام هشتم (صلواتاللهعلیه) است از آباء گرامیشان از پیغمبراکرم(ص)است. دارد «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص)لِعَلِيٍّ (ع)يَا عَلِيُّ إِنَّكَ أُعْطِيتَ ثَلَاثَةً لَمْ أُعْطَ»1️⃣؛ سه چیز به تو داده شده است که به من داده نشده است خودش می گوید. « َ قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ (ص)مَا أُعْطِيتُ »؛ چه چیز به من اعطا شده است دارد «فَقَالَ »؛ حضرت فرمود به اینکه به تو عطا شده است پدر زنی مثل من «أُعْطِيتَ صِهْراً مِثْلِي وَ لَمْ أُعْطَ»؛ و خداود یک پدر زن اینگونه به من نداده است. این اوّلش است. «أُعْطِيتَ زَوْجَتَكَ فَاطِمَةَ وَ لَمْ أُعْطَ»؛ خداوند به تو یک همسری مثل زهرا (سلاماللهعلیها) داده است که به من خداوند همچنین همسری را نداده است. این از مختصّات تو. اینها فضیلت است. «وَ أُعْطِيتَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَيْنَ وَ لَمْ أُعْطَ». خداوند دو پسر مثل حسن و حسین (ع)به تو داده است که به من نداده است. و خداوند دو پسر اینگونه به من نداده است. نگاه کنید این از زبان پیغمبراکرم(ص) است.
1️⃣بحار الأنوار،ج 39، ص 89
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 سه چیز به امام علی(ع) داده شد که به پیغمبراکرم(ص) داده نشد❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 پیغمبراکرم(ص) با امامعلی (ع) از نظر علمی مشترک هستند❗️
📌خب حالا می خواستم که جنبه های اختصاصی را بگویم می ماند اشتراکی. و آن این است که علی(ع)با پیغمبراکرم(ص) اینها در یک جهت مشترک هستند؛ که امامصادق(صلواتاللهعلیه) ام الفضائل در آنجا است. وآن از نظر علم است من نمیخواهم که وارد بحثی بشوم شما هم می دانید که زیربنای جمیع فضائل بدانید علم است. دانش و بینش است علم و حکمت است. زیربنای جمیع فضائل این است یعنی بعد از حیات این یک بحث عقلی است. بعد از حبات برای هر موجود زنده بعد از حیات امالفضائل علمهایی که بدست آورده است تمام شد. بقیه از این چشمه سرازیر می شوند. اینرا بدانید. لذا در روایات آنچه را که وارد شده است این است که پیغمبراکرم(ص) با علی (ع) از نظر علمی مشترک هستند اینطور نیست که چیزی پیغمبراکرم (ص)بداند که علی (ع)نداند.
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 پیغمبراکرم(ص) با امامعلی (ع) از نظر علمی مشترک هستند❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 هر چرا که پیغمبراکرم (ص)می داند امامعلی (ع)هم می داند❗️
📌روایت از امامصادق(صلواتاللهعلیه) است که نسبتاً من سند را که نگاه کردم سند بسیار عالی است. حالا این یکی را مطرح می کنم « قَالَ: كَانَ عَلِيٌّ (ع)يَعْلَمُ كُلَ مَا يَعْلَمُ رَسُولُ اللَّهِ(ص)»1️⃣؛ یعنی هر چرا که پیغمبراکرم (ص)می داند علی (ع)هم می داند کلّش؛ یعنی دیگر تمام شد. « وَ لَمْ يُعَلِّمِ اللَّهُ رَسُولَهُ شَيْئاً إِلَّا وَ قَدْ عَلَّمَهُ رَسُولُ اللَّهِ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِين (ع)» مجرا را ذکر می فرمایند: و آن این است که خداوند چیزی نیاموخت یعنی علم، علم به اصطلاح ما موهبتی است دیگر. اکتسابی نیست و موهبتی است که ما می گوییم که لَدُنّی است. ذاتی است. خداوند نیاموخت به پیغمبراکرم(ص)چیزی را مگر اینکه پیغمبراکرم(ص) آموخت به علی(ع)البته در روایت دارد خداوند به او امر کرد که بیاموزد. من نمی خواهم که وارد این روایات بشوم روایات بسیاری ما داریم. که خداوند به او گفت که هر چه من به تو گفتم باید به او بگویی.
1️⃣بحار الأنوار،ج 40، ص 209
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 هر چرا که پیغمبراکرم (ص)می داند امامعلی (ع)هم می داند❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
رُوِیَ عَنِ عَلِیٍّ اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلَیهِ السَّلامُ قالَ:
« فَقَدْ جَعَلَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ لِي عَلَيْكُمْ حَقّاً بِوَلَايَةِ أَمْرِكُمْ وَ لَكُمْ عَلَيَّ مِنَ الْحَقِّ مِثْلُ الَّذِي لِي عَلَيْكُم ...»
ترجمه: خداوند سبحان برای من نسبت به شما حقّی قرار داده که ولایت و سرپرستی شما می باشد و برای شما هم حقّی به عهده من قرار داده است، مانند آن چه که برای من بر عهده شما قرار داده است.
شرح: روایت از امیرالمؤمنین صلوات الله علیه، منقول است که حضرت فرمودند: خداوند حقّی را برای من قرار داده است نسبت به شما امّت، و او عبارت از این است که من، سرپرستی کنم شما را. «فَقَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِي عَلَيْكُمْ حَقّاً بِوَلَايَةِ أَمْرِكُمْ وَ لَكُمْ عَلَيَّ مِنَ الْحَقِّ مِثْلُ الَّذِي لِي عَلَيْكُم» برای شماها هم حقّی قرار داده است به عهده من، از حقّ، مثل آنچه را که برای من نسبت به شما قرار داد.
حالا، من در باب مسئله این روایت شریفه که از علی علیه السلام است با یک روایت دیگر من چیز می کنم. در یک روایت دیگر داریم از علی علیه السلام، راجع به حقّ امام بر امّت ، و حقّ امّت بر امام، که او بیانگر همین معناست که در این جاست و او این که اما آن حقّی را که خداوند، قرار داده است که سرپرستی است برای علی علیه السلام؛ یعنی امام علیه السلام بر امّت، این است که امّت، اطاعت و تبعیت بکند از چی؟ اوامر سرپرست اش.
این که گفته این سرپرست است، معنایش یعنی چی؟ هر چه بگوید، بگویم نه، برو دنبال کارت! این که سرپرستی نشد، هان؟! گفت: «لا اَمرَ» ما می گوییم طلبه ها، «لِمَن لا یُطاعُ» شد؟! این که سرپرستی نشد که! اگر سرپرستی را خدا قرار داده است برای امام نسبت به امّت، معنایش چیه؟ به این که این ها اطاعت امر او را بکنند، آن چه را که او می گوید، بپذیرند و به آن عمل کنند، که می گوید: «بِوَلَايَةِ أَمْرِكُمْ» توجّه کنید در این جا، این ولایت سرپرستی است، اَمرِتان هم هستش، ولایت را تعبیر می کنیم: امور، هرچی. این از آن طرف آن جاست.
از این طرف هم خداوند بر امّت، حقّی قرار داده بر عهده ولی و سرپرست؛ آن چی چیه؟ هان؟! آن را حالا می گویم، خود علی علیه السلام، گفتم توی یک روایت دیگر دارد که حضرت می فرماید: و او این است که باید ولی و سرپرست بر طبق اوامر الهی، سرپرستی کند. فهمیدی؟ خود علی علیه السلام، روایت باز از ایشان است، حالا نمی خواهم بگویم، گفتم من چون این روایت را می خواهم معنا کنم. و او این است که حقّ امّت بر امام، این است که باید آن که سرپرستی را خدا بهش داده باید بر طبق احکام الهیّه سرپرستی کند، حکم خدا. می فهمید؟ حتی تعبیری که در آن روایت هست آن است که اداء امانت، شد؟! تمام احکام الهیّه، امانت های الهیّه هستند نزد اولیاء خدا؛ این ها همه امانت هستند، توجّه می کنید؟ خدمتتان عرض شود که او هم باید ادای امانت بکند. حقّ امّت بر امام این است که باید او امانت دار باشد، ادا کند و ادای حقّ، عبارت از این است که احکام الهیه را پیاده کند در چی؟ جامعه و نسبت بر امّت. گفتم من روایت علی (ع)را با روایت خود علی علیه السلام معنا کردم. توجّه کنید چه عرض کردم.
بنابراین، این که علی علیه السلام، منصوب شد به ولایت امر امّت، معنایش این است: خدا این حقّ را برای او قرار داد؛ امّا مقابلش از این طرف هم حقّ برای امّت هم چیه؟ قرار داد. دو طرفه است خیابانش، یک طرفه نیستش، گوش کن! خیابانش، خیابان ولایت دو طرفه است، یک طرفه نیست، هم او حقّ دارد بر امّت و هم امّت بر او حقّ دارند؛ حقّ او بر امّت، سرپرستی اوست، حقّ امّت بر او این است که سرپرستی در چهار چوب قانون الهی است.
خطبه 216 نهج البلاغه فراز اول
نهج البلاغة مِنْ خُطْبَةٍ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ(ع)خَطَبَهَا بِصِفِّينَ أَمَّا بَعْدُ فَقَدْ جَعَلَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ لِي عَلَيْكُمْ حَقّاً بِوَلَايَةِ أَمْرِكُمْ وَ لَكُمْ عَلَيَّ مِنَ الْحَقِّ مِثْلُ الَّذِي لِي عَلَيْكُم ...
〰️〰️〰️〰️〰️
شرح حدیث
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir