eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
1.7هزار دنبال‌کننده
158 عکس
1.4هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
14.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 کسی‌که زیاد به‌یاد خدا باشد، مورد محبّت او قرار می‌گیرد❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ روی عَنِ الباقِرِ عَلَیهِ السَّلامُ قال:لجَابِر الجُعفي، یا جَابِر: «مَنْ هَذَا الَّذِي سَأَلَ اللَّهَ تَبارَکَ وَ تَعالی فَلَمْ يُعْطِهِ‏ أَوْ (وَ) تَوَكَّلَ‏ عَلَيْهِ‏ فَلَمْ‏ يَكْفِهِ أَوْ (وَ) وَثِقَ بِهِ فَلَمْ يُنْجِهِ» ترجمه: ای جابر! چه کسی از خداوند تبارک و تعالی در خواستی کرده و خداوند در خواست و خواهش او را نپذیرفته و به او عطا نکرده است؟ یا اینکه چه کسی به خداوند توکّل و تکیه کرده و خداوند او را کفایت نکرده است؟ یا اینکه چه‌کسی است که به خداوند اعتماد و اطمینان کرده و از خداوند در خواست نجات کرده و خداوند رهایی نداده باشد؟ شرح: روایت را جابر جعفی است نقل می‌کند که خدمت امام باقر صلوات الله علیه، مشرّف می‌شود، خداحافظی کند از حضرت و تقاضای سفارشاتی می‌کند، مفصّل است روایت. یک بخشش این است. دارد حضرت خطاب کردند بهش: یا جابر! «مَنْ هَذَا الَّذِي سَأَلَ اللَّهَ تَبارَکَ وَ تَعالی فَلَمْ يُعْطِهِ»به تعبیر ما، کیه؟ به من نشان بده، آن کسی را که در خواست بکند از خداوند و خداوند در خواست او را نپذیرد و خواسته او را برآورده نکند و آن چه را که او می‌خواهد به او عطا نفرماید. این جمله اوّل. «أَوْ تَوَكَّلَ‏ عَلَيْهِ‏ فَلَمْ‏ يَكْفِهِ»کیه؟ آن کسی که کارش را واگذار کند به خداوند؛ خدا را وکیل خودش قرار بدهد در کارهایش که خدا انجام بدهد؛ و خداوند کفایت نکند او را، و کار او را انجام ندهد. «أَوْ وَثِقَ بِهِ فَلَمْ يُنْجِهِ»کیه؟ آن کسی که گرفتار بشود و این اعتماد به خدا بکند که او، او را نجات بدهد و خداوند او را رهایی نبخشد و نجات ندهد. کیه؟ خب این سه تا جمله بود. این سه جمله، گویای این معناست، اوّلاً: انسان باید از خدا بخواهد و به خدا توکّل بکند و اعتمادش به خدا باشد. سه تا چیز پشت سر هم، از خدا بخواه و به او توکّل بکن، یعنی کارت را واگذار بکن. و بعد هم اعتماد به او داشته باش. درست است این تعبیرات؛ أَوْ - أَوْ - أَوْ به قول ما، دارد توش؛ ولی این ها همه رابطه با هم دارند. هر سه تا مطلبی که حضرت می‌فرمایند، همه رابطه دارند. اگر از خدا خواستی بهش واگذار کن. می‌فهمی؟! خواستی از خدا، شد، بهش واگذار کن. بهش واگذار کردی، بهش اعتماد کن که این می‌کند آن کار را. رسیدید شما به عرض من؟ اوّل: از او بخواه. دوّم: به‌اش واگذار کن کارت را. سوّم: به‌اش اعتماد کن. فهمیدی؟! این‌ها رابطه دارند باهم به قول ما، هر سه رابطه دارند. توجّه کنید! این که می‌بینی، و او این است؛ حالا بهتان می‌گویم. یا از خدا واقعاً نمی‌خواهی، فهمیدی؟ ته دلمان یک جای دیگر است، این را عادت کردیم که خدا را بیاوریم؛ این‌ها عادت است. واقعاً، یک کسی واقعا از خدا بخواهد. درست است؟ یا اگر می‌خواهی کارت را واگذار به او نمی‌کنی، می‌فهمی چه می‌خواهم بگویم؟خیلی هنر بکنی این که خودم انجام می‌دهم،تو بیا کمکم کن. می‌فهمی چه می‌خواهم بگویم؟ نه، واگذار کن. نمی‌گویم کار نکن، این دو تاست،ها. خودت را کاره ندان. فهمیدی چه می‌گویم؟ آدم یک کسی را وکیلش می‌کند؛ دیگر دخالت می‌کند؟ آره؟! نمی‌کند دیگر، درست است؟ وکیلش کردم، کارم را انجام دهد. درسته؟ آن وقت، وکالت که به‌خدا دادی، اعتماد کن. این از آن وکیل‌هایی نیست که نعوذبالله، خیانت بکند. فهمیدی؟ اعتماد به او بکن. یک کدام از این‌ها در ما خراب است: یا از او نمی‌خواهیم. اگر می‌خواهیم، توکّل به او نمی کنیم. اگر توکّل کردیم، واگذار کردیم، اعتماد به‌اش نداریم. فهمیدی؟ یک کدام از این‌ها خراب است. این را خوب دقّت کنید، چطور ردیف کرده امام باقر علیه السلام، به جابر«یا جَابِر: مَنْ هَذَا الَّذِي»کیه؟ آن کسی که، نشان به من بده. «سَأَلَ اللَّهَ {تَبارَکَ وَ تَعالی} فَلَمْ يُعْطِهِ‏ أَوْ تَوَكَّلَ‏ عَلَيْهِ‏ فَلَمْ‏ يَكْفِهِ أَوْ وَثِقَ بِهِ فَلَمْ يُنْجِهِ» این را به من نشان بده. توجّه کنید که این از خدا بخواهد، به او توکّل بکند، واگذار بکند، اعتماد هم به‌اش بکند. فهمیدی؟ که کارش را انجام بدهد. کی؟ بیا به من نشان بده. می‌خواهد بگوید، این نشدنی است.می‌فهمی چه می‌گویم؟! نشدنی است. اگر دیدی به اینکه مال تو نشد؛ یک کدام از این‌ها لنگ است، دیگر چیز دیگری نمی‌توانم بگویم. یکی از این‌هات لنگ است. توجّه می‌کنید چه می‌خواهم بگویم. هی نشین گله بکن از خدا. نه خیر، بنشین خودت را ببر زیر سوال. فهمیدی؟ چون آن‌جور که باید باشد نکردی تو. بحار الأنوار، جلد 75، صفحه 183 ما، الأمالي للشيخ الطوسي سَيَأْتِي فِي مَوَاعِظِ الْبَاقِرِ(ع)‏ يَا جَابِرُ مَنْ هَذَا الَّذِي سَأَلَ اللَّهَ فَلَمْ يُعْطِهِ‏ أَوْ تَوَكَّلَ‏ عَلَيْهِ‏ فَلَمْ‏ يَكْفِهِ أَوْ وَثِقَ بِهِ فَلَمْ يُنْجِهِ. 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث @mojtabatehrani_ir
29.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ روی عَنِ الباقِرِ عَلَیهِ السَّلامُ قال:لجَابِر الجُعفي، یا جَابِر: «مَنْ هَذَا الَّذِي سَأَلَ اللَّهَ تَبارَکَ وَ تَعالی فَلَمْ يُعْطِهِ‏ أَوْ (وَ) تَوَكَّلَ‏ عَلَيْهِ‏ فَلَمْ‏ يَكْفِهِ أَوْ (وَ) وَثِقَ بِهِ فَلَمْ يُنْجِهِ» ترجمه: ای جابر! چه کسی از خداوند تبارک و تعالی در خواستی کرده و خداوند در خواست و خواهش او را نپذیرفته و به او عطا نکرده است؟ یا اینکه چه کسی به خداوند توکّل و تکیه کرده و خداوند او را کفایت نکرده است؟ یا اینکه چه‌کسی است که به خداوند اعتماد و اطمینان کرده و از خداوند در خواست نجات کرده و خداوند رهایی نداده باشد؟ 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 چهار روز از دهه ذی‌الحجه گذشته، بقیه را مواظب باشیم❗️ 📌اما این ده روز، یک ده روز خاصّی است. من می‌خواستم این را بگویم و تذکّر بدهم. غفلت نکنید. اولیاء خاصّ خدا در این ده روز، در سیر معنویشان به خیلی جاها رسیدند که الآن نمی‌خواهم وارد بشوم. ابراهیم(ع)، موسی(ع) را ببین «وَوَاعَدْنَا مُوسَى ثَلَاثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ »1️⃣. این ده روز است. و در این ده روز است که خدا راهش داد. ابراهیم(ع) در این ده روز بود که شب ترویه آن خواب و مسئلۀ فرزندش اسماعیل را، روز هشتم یوم‌ الترویه است، به این معنا که هی فکر می‌کرد چه کنم؟ چه کنم؟ یکی از وجوه تسمیه‌اش این است. ترویه به معنای فکر کردن است. ترویه یعنی تحمّل، بچه را کجا ببریم ذبحش کنیم. عزمش را جزم کرد و روز دهم رفت آنجا. آن بساط و آن مقام شد. در همین ده روز بود یوم‌الترویه حسین (ع) از مکّه حرکت کرد. آمد به سوی کربلا. کعبه دل ساخت و تا قیام قیامت. نگاه کنید اولیاء خدا را. می‌خواستم این را بگویم که چهار روزش گذشته است، بقیه را مواظب باشید. تا می‌توانید در این ایّام ذکر‌الله به معنای جامعش را داشته باشید. که می‌آید بعد هم روز عرفه، اگر هم به یاد من افتادید، من عاصی را هم دعا کنید 1️⃣سورۀ مبارکۀ اعراف، آیۀ 142 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 دعاها قرآن صاعد است❗️ 📌در آیۀ شریفه داریم «وَ اذْكُرُوا اللَّهَ في‏ أَيَّامٍ‏ مَعْدُوداتٍ‏». آیۀ شریفه در ذیل آیات حج هم هست. «وَ اذْكُرُوا اللَّهَ في‏ أَيَّامٍ‏ مَعْدُوداتٍ‏»1️⃣. که میگن ایّام معدودات این دهۀ اوّل ماه ذیحجه است که این ذکر الله یاد الهی توجّه کنید خیلی مؤثر است؛ یعنی از نظر نقش سازندگی‌‌اش به خصوص در بُعد توحیدی‌اش مراجعه کنید إِن شَاءَ اللَّهُ دوستان موفّق بشن این دعاهایی که وارد شده است، اذکاری که وارد شده نگاه کنید شما خوب دقّت کنید ما این دهه به خصوص توحید همه‌اش. « لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ عَدَدَ اللَّيَالِي‏ وَ الدُّهُورِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ عَدَدَ أَمْوَاجِ الْبُحُور»2️⃣، نگاه کنید همه‌اش توحیده دونه دونه برید دیگه مراجعه کنید. آقا بخوانید این‌ها راو بخوانید این‌ها می‎سازد ما را. توجّه کنید چه عرض کردم این ها می‎سازد. به تعبیر استاد ما رِضوَانُ‎اللَّهِ‎تَعَالَی‎عَلَیهِ فرمود به اینکه این دعاها قرآن صاعد است. اونم از استادش نقل می‎کرد توجّه کنید چی میگم. وقتی بره بالا درست است کلام توست ولی میشود کلام الله. 1️⃣سورۀ مبارکۀ بقره، آیۀ 203 2️⃣مفاتیح الجنان 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 خدا به حضرت عیسی (ع)هدیه کرد❗️ 📌در یک روایت دیگری ‌است از امام باقر صَلَوَاتُ‎اللَّهِ‎عَلَیهِ که خداوند هدیه کرد به حضرت عیسی(ع) پنج دعا را که وارد شده در همین ایّام ذیحجه که جبرائیل برای حضرت آورد. در همین دهۀ اوّل ذیحجه «فَقَالَ‏ يَا عِيسَى‏ ادْعُ‏ بِهَذِهِ‏ الْخَمْسِ‏ الدَّعَوَات‏»؛ به این پنج تا دعا در این ایّام تو این دعاها را انجام بده. «فَإِنَّهُ». من این جمله مورد نظرم است«فَإِنَّهُ لَيْسَ». چی؟ «عِبَادَةٌ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ مِنْ عِبَادَتِهِ فِي أَيَّامِ الْعَشْرِ يَعْنِي عَشْرَ ذِي الْحِجَّةِ»1️⃣. عبادتی محبوب‌تر پیش خداوند نیست از عبادت کردن خدا در این دهۀ اوّل ذیحجه. لذا می‎خواستم من به دوستان این سفارش را بکنم و او این است به اینکه عمل صالح در این ایّام نزدیک به مقبولیّت است با رعایت. اگر دلتان به حال خودتان می‎سوزد، صاف دارم میگویم بی برو برگرد. اگر واقعاً دلتان می‎خواهد عمل صالحی داشته باشید که مورد قبولی خدا قرار بگیرد. رعایت کنید تمام این آدابی را که وارد شده در شریعت اسلام. چه آداب زمانی‌اش چه مکانی‌اش همه‎اش. با رعایت این آداب است که انسان امید دارد که دست خالی نماند. 1️⃣اقبال الاعمال، ج1، ص323 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
🏴شهادت امام محمد باقر علیه السلام تسلیت باد🏴 🏞 @mojtabatehrani_ir
📍 سفارش به شب و روز عرفه ❗️ 📌که در روایت دارد عبادت در شب عرفه معادل صد و هفتاد سال عبادت است. چه موقعیت خوبی. اون روایتی را که از امام صادق صَلَوَاتُ‎اللَّهِ‎عَلَیهِ است که «مَنْ‏ لَمْ‏ يُغْفَرْ لَهُ‏ فِي‏ شَهْرِ رَمَضَانَ لَمْ يُغْفَرْ إِلَى قَابِلٍ إِلَّا أَنْ يَشْهَدَ عَرَفَةَ». می‎دونی یعنی چی؟ یعنی اون کسانی را که عقب مانده بودند از ماه رمضان توی ماه رمضون نتونستند کاری بکنند از اون مغفرت ماه مبارک رمضان نتونستند بهره بگیرند این واماندگان عقب ماندگان بهترین فرصتشون عرفه است. خوب دقت کنید چی دارم میگم. بهترین فرصت اونها عرفه است. فرصتی بسیار خوب. شب عرفه روز عرفه از نظر فضیلت. لذا به دوستان می‎خوام سفارش کنم. تنها نه دعا برای خودتون من نمی‎رسم که روایاتی را که در باب وارد شده نسبت به دعا در ایام عرفه چه شبش چه روز عرفه به خصوص دوستان رو من سفارش می‎کنم فردا ظهر به بعد به خودت برسین. خیلی از ما عمرها گذشته است بعد هم روزها میاد. از ظهر به بعد برید سراغ خودتون. چون دارد در عصر عرفه به خصوص البته امشب هم هست فردا به خصوص من اینرو عرض کردم. در باب دعا دارد به اینکه برای غیر خوب دعا کنید. روایت متعدد من دیدم. که اگر دعا کنید برای غیر صد هزار برابر خدا به شما عنایت می‎کند. هر دعایی که برای دیگری می‎کنید. ما داریم در اصحاب ائمه عَلَیهِمُ‌السَّلَامُ یکیش عبدالله بن جندب بود دید در عرفه هر چی دعا کرد دعا کرد برای غیر رفیقش گفت آقا تموم شد آفتاد غروب کرد برای خودت یک چیزی بخواه. گفت از مولام موسی بن جعفر شنیدم به اینکه برای غیر دعا کردن صد هزار برابر بهتره. صد هزار برابر مقبول رو که رها نمی‎کنم یکی برای خودم که معلوم نیست چی بشه. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📕 بحث اشفاق @mojtabatehrani_ir