مجتمعنا
تلقی حکمتبنیاد از تمدن و تاریخ
یا
عنوانی که من بیشتر میپسندیدم،
"امتداد اجتماعی_تاریخی حکمت اسلامی تا انقلاب"
محصول متنی حدودا ۱۷۰ صفحهای است که بعدا خلاصه شد و بعنوان بخشی از این کتاب در تقریر دیدگاه استاد معزز، حجتالاسلام دکتر حمید پارسانیا به سرانجام رسید.
مبنای اصلی این تقریر، همان حدیث پیمانه مشهور است که مقام معظم رهبری آنرا نمونه خوبی از امتداد اجتماعی حکمت اسلامی دانستند، هرچند دیگر آثار منتشر شده یا حتی منتشرنشده استاد (مثل جزوه فقه حکومتی موسسه معنا) را هم دیدم.
در تقریر اثر، علاوه بر راهنمایی استاد، از نکات دکتر مهدی سلطانی و دکتر لبخندق هم بسیار استفاده کردم و از ایشان بسیار سپاسگزارم. از دوستانی که متن را خواهند خواند، تقاضای نقد این وجیزه را دارم.
از دکتر قاسم زائری که ایده اصلی کار را مطرح کردند و از دکتر سجاد صفارهرندی که صبورانه کار را به سرانجام رساندند، ممنونم.
در آستانه چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و پنجمین سال صدور بیانیه گام دوم خطاب به ملت ایران، کتاب «انقلاب بیپایان: واکاوی پیشینه و افق تمدنی انقلاب اسلامی در پرتو بیانیۀ گام دوم» با مقدمه حجت الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا و به کوشش دکتر محسن لبخندق و دکتر محمدرضا خادمی توسط انتشارات سمت منتشر شد.
این اثر دو جلدی در شانزده فصل و به قلم اساتید ذیل به نگارش در آمده است:
«دکتر محسن لبخندق، دکتر محمدحسین رجبی دوانی، دکتر فرزاد جهانبین، حجتالاسلام والمسلمین علی ذوعلم، حجتالاسلام والمسلمین حمید شهریاری، دکتر میثم لطیفی، دکتر نعمت الله کرمالهی، دکتر سهیلا صادقی فسایی، دکتر محمدرضا قائمینیک، حجتالاسلام والمسلمین سید یدالله یزدانپناه، دکتر رسول بخشی دستجردی، دکتر مجتبی جاویدی، دکتر شریف لکزایی، دکتر محمد جمشیدی، دکتر محمود بابایی، دکتر میثم آقداغی».
https://samt.ac.ir/fa/news/703/کتاب-انقلاب-بی-پایان-واکاوی-پیشینه-و-افق-تمدنی-انقلاب-اسلامی-در-پرتو-بیانیۀ-گام-دوم-منتشر-شد
مجتمعنا
در آستانه چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و پنجمین سال صدور بیانیه گام دوم خطاب به ملت ایرا
عناوین ۱۶ فصل این کتاب عبارتند از:
فصل اول: هستیشناسی گام دوم انقلاب اسلامی در تعاطی منظومۀ فکری آیتالله خامنهای و نظریه اجتماعی حکمتبنیان
فصل دوم: الهیات شیعی و ظرفیتهای اصل امامت در تحقق گامهای انقلاب اسلامی
فصل سوم: تمدن نوین اسلامی بهمثابۀ دالّ مرکزی بیانیۀ گام دوم انقلاب اسلامی
فصل چهارم: آرمانهای فطری و جهانی انقلاب اسلامی و آیندۀ گام دوم انقلاب
فصل پنجم: گام دوم انقلاب اسلامی و راهبردهای تقویت و توسعۀ مقاومت در جهان اسلام
فصل ششم: بیانیۀ گام دوم انقلاب اسلامی و مکتب مدیریت جهادی
فصل هفتم: نقش و جایگاه جوانان در گام دوم انقلاب اسلامی
فصل هشتم: گام دوم انقلاب اسلامی و بایستههای گفتمان مرجع در موضوع زنان
فصل نهم: تحلیلی تاریخی ـ تمدنی از مناسبات علم و انقلاب اسلامی (محمدرضا قائمی نیک)
فصل دهم: معنویت و اخلاق؛ جوهرۀ گام دوم انقلاب اسلامی
فصل یازدهم: تحلیل پولی روابط نظام سرمایهداری حاکم بر جهان و بررسی نظام اقتصادی کشور
فصل دوازدهم: بنیان عدالت در گام دوم انقلاب اسلامی
فصل سیزدهم: استقلال و آزادی: تبیینی در افق گام دوم انقلاب اسلامی
فصل چهاردهم: سیاست خارجی در گام دوم انقلاب اسلامی: بازسازی مبتنی بر عقلانیت انقلابی
فصل پانزدهم: چیستی و چگونگی عزت در روابط بینالملل؛ با الهام از بیانیۀ گام دوم انقلاب اسلامی
فصل شانزدهم: نسبتشناسی سبک زندگی و پیشرفت: تأملی در امتداد بیانیۀ گام دوم انقلاب اسلامی
🔅بعثت تا بعثت (۴)
🔸سمینار فناوریهای فرهنگی و بازتولید انقلاب اسلامی
✅ نقش هیئت در بازتولید گفتار انقلاب اسلامی (تبار، تاریخ و آینده)
با حضور :
⏮ محمدتقی کرمی/ عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ره
⏮ محمدرضا قائمینیک/ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی
⏮ صابر جعفری کافیآباد/ عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
⏮ محسن امین/ دکتری جامعهشناسی فرهنگی و پژوهشگر حوزه مناسک
⏱سهشنبه ۲۴ بهمن ؛ ساعت ۱۴ تا ۱۶
📱پخش زنده:
skyroom.online/ch/ricac/culture
📍محل برگزاری: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
🔗@ricac_ac_ir
جناب آقای دکتر رضا نظریان، نقدی بسیار مفید و ارزشمند دربارۀ کتاب «چارچوبی برای سیاستگذاری علم، تعامل علوم انسانی و علوم طبیعی» مرقوم فرمودند. با توجه به وزانت نقد و نکات ارزشمند ایشان و اینکه این نقد، در نشریهای منتشر نشده، لازم بود در اینجا منتشر شود.
[قسمت اول]
یک. دورکیم و وبر جزء متفکران قرن 19 آمدهاند درحالیکه شاخصترین کارهای این دو مانند اقتصاد و جامعه، صوربنیانی حیات دینی، نوشتارهای جنگ اروپایی اول، علم به مثابه حرفه، سیاست به مثابه حرفه و... اساسا مربوط به فضای قرن 20 است.
دو. یکی دو جا گفته شده که کار وبر درون فهمی بوده، درحالیکه وبر درون فهمی نکرده، تفهم (verstehen) در کار وبر غیر از درونفهمی است. وبر بر کار ویندلباند، ریکرت و دیلتای نکاتی را اضافه کرده است. در این خصوص و برخی از نکات آنها را هم حذف کرده است. جعبه ابزار کار او در این مورد هم اقتصاد و جامعه است.
سه. در مورد توضیحات کار صدرا در برخی مواقع کار به سمت توضیح فلسفه صدرا رفته است، درحالیکه باید از همان ابتدا دلالتهای کار صدرا برای سیاستگذاری رابطه بین علوم انسانی و علوم طبیعی توضیح داده بشود. بهعنوان یک خواننده به نظرم این مورد همچنان باید بیشتر توضیح داده میشد.
چهار. در برخی موارد مشخص نیست مسئله، انسان و طبیعت است یا علوم انسانی و علوم طبیعی. انسان و طبیعت یک مقوله پژوهشی است و علوم انسانی و علوم طبیعی یک مقوله پژوهشی دیگر.
جناب آقای دکتر رضا نظریان، نقدی بسیار مفید و ارزشمند دربارۀ کتاب «چارچوبی برای سیاستگذاری علم، تعامل علوم انسانی و علوم طبیعی» مرقوم فرمودند. با توجه به وزانت نقد و نکات ارزشمند ایشان و اینکه این نقد، در نشریهای منتشر نشده، لازم بود در اینجا منتشر شود.
[قسمت اول]
یک. دورکیم و وبر جزء متفکران قرن 19 آمدهاند درحالیکه شاخصترین کارهای این دو مانند اقتصاد و جامعه، صوربنیانی حیات دینی، نوشتارهای جنگ اروپایی اول، علم به مثابه حرفه، سیاست به مثابه حرفه و... اساسا مربوط به فضای قرن 20 است.
دو. یکی دو جا گفته شده که کار وبر درون فهمی بوده، درحالیکه وبر درون فهمی نکرده، تفهم (verstehen) در کار وبر غیر از درونفهمی است. وبر بر کار ویندلباند، ریکرت و دیلتای نکاتی را اضافه کرده است. در این خصوص و برخی از نکات آنها را هم حذف کرده است. جعبه ابزار کار او در این مورد هم اقتصاد و جامعه است.
سه. در مورد توضیحات کار صدرا در برخی مواقع کار به سمت توضیح فلسفه صدرا رفته است، درحالیکه باید از همان ابتدا دلالتهای کار صدرا برای سیاستگذاری رابطه بین علوم انسانی و علوم طبیعی توضیح داده بشود. بهعنوان یک خواننده به نظرم این مورد همچنان باید بیشتر توضیح داده میشد.
چهار. در برخی موارد مشخص نیست مسئله، انسان و طبیعت است یا علوم انسانی و علوم طبیعی. انسان و طبیعت یک مقوله پژوهشی است و علوم انسانی و علوم طبیعی یک مقوله پژوهشی دیگر.
https://eitaa.com/mojtamaona/366
[نقدهای دکتر رضا نظریان]
پنج. ارجاعات مداوم به کار سید حسین نصر یا کربن برای بنده بهعنوان خواننده کمی خسته کننده بود. مثلاً برای توضیح سهروردی یا قرون اولیه اسلامی. کربن و نصر نوعی نگاه تحلیلی به سنت فرهنگی ایران و اسلام دارند که این نگاه مورد مناقشه است و در جای خودش باید مفصل بحث بشود و ارجاع مفصل به آنها نیازمند این است که قبل از آن، این کار انجام گرفته باشد.
شش. اینکه فارابی کار ارسطو را بازسازی کرده روشن است و نویسنده هم به موارد خوبی اشاره کرده اما دلالت این کار برای سیاستگذاری باز هم خیلی منقح نشده است.
هفت. ایده روش شناسی بنیادین آنطور که در مقدمه آمده، عملا ارزش افزوده ای بر کار جامعه شناسان معرفت ندارد. آنها هم میگویند عوامل غیرمعرفتی در کار دانشمند تأثیر دارد. ارزش افزوده روش شناسی بنیادین در نسبتمندی بین جهانها است که حداقل در مقدمه صورتبندی منقحی نشده است.
هشت. تأکید نویسنده بر نقاط ابتدایی شکل گیری تفکر غرب قبل از دکارت، آموزنده و مهم بود.
https://eitaa.com/mojtamaona/367
JOUS_Volume 1_Issue 1_Pages 221-228.pdf
460.4K
آقای دکتر بیانی هم در مجلۀ مطالعات دانشگاه این نقد را مرقوم فرموده اند. اگرچه به حسب رعایت ادب، از ایشان بابت نوشتن این نقد ممنونم، اما از حیث نکاتی که بتواند به بهبود کتاب کمک کند، چندان چیزی دستگیرم نشد؛ مگر اشارات مفید ایشان دربارۀ اغلاط ویرایشی و املائی کتاب.
https://eitaa.com/mojtamaona/368
17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#من_یک_پدرم
توضیحات حجت الاسلام شاندیزی (مسوول گروه فرهنگی شهیدالقدس ) در مورد پویش کمک به غزه
@shahideqods
هدایت شده از ایران آینده🇮🇷
انسان اقتصادی یا انسان فرهنگی؟
حجت الاسلام دکتر مهدی سلطانی
عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم (علیه السلام)
#نشستهایایرانآینده
#ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a