"ممهدین"
علامه حسن زاده آملی رضوان الله علیه 🔰تعلق به امور جسمانى و توبه 🔵تـعـلق بـه امـور جـسـمـانى ؛ موج
🔵 بنابراين ، حقيقت توبه ، عبارت است از بريدن نفس از تعلق بـه مـاده و نـفـى عـلاقـه و گـرايـش بـه عـالم اجـسـام ، بـه طـورى كـه ايـن عـمـل بـرايـش مـلكـه گـردد، و بـه سـراى تـطـهـيـر و هـمـراهـى بـا قـدسـيـان وصـول يـابـد.
🔵و بـدين سان ، ورطه حجاب و بعد، به سبب التفات به معقولات و تعلق به مجردات ، به كنار رود، چه دورى از يكى از اين دو روى ، موجب نزديكى به روى ديگر اسـت ، و از ايـن رو، حـضـرت صـلى الله عـليـه و آله فـرمود:
🔵دنيا و آخرت چون دو كفه تـرازويـنـد كـه هـر كـدام سـنـگـيـنـى يـابـد، ديـگـرى سـبـك شـود.
🔵 و كـسـى از اهـل حـكـمـت گـفـتـه اسـت : آنـهـا چون دو هوويند كه انس يافتن با هر كدام ، موجب بيزارى از ديگرى است ، و بالجمله ، امور دنيوى و تعلق بدان ، موجب حرمان و مانع از تعلق به امور اخـروى اسـت و بـه قـدرى كه از هر يك دورى حاصل شود، ديگرى نزديك گردد و حضرت صـلى الله عـليـه و آله از ايـن جـمـله تـعـبـيـر فـرمـود كـه : دنـيـا راس هر گناهى است .
👈🏻پـس تـوبـه مـعـتـبـر نـزد اهـل الله درسـت نـيـايـد جـز بـه اعـراض كـامـل از احـوال دنـيـوى ، بـه حـيـثـى كـه بـدانـها التفات نيابد و از نظر خويش دورشان گـردانـد؛ چـنـانـكـه در حـديـث آمـده اسـت:
دنـيـا بـر اهـل آخـرت ، و آخـرت بر اهل دنيا، و هر دو بر اهل الله حرام گشته است
👈🏻و از اين رو گـفـتـه انـد: تـوبه بر سه قسم باشد: يكى توبه بندگان كه آن توبه از ترك طـاعـت و فـعـل قـبـيح است ؛ و ديگر توبه خاص اهل ورع كه توبه از ترك مندوب است ؛ و سـه ديـگـر توبه اخص من الخاص كه توبه است از التفات به غير خدا. و اين توبه ، مـخصوص اهل ولايت باشد كه غالبا در مرتبه حضورند، و
🔵توبه پيامبر اكرم صلى الله عـليـه و آله و اوليـاى خـدا از ايـن قبيل بوده است كه او صلى الله عليه و آله خود فرمود: گـاه دلم را كـدورتـى عارض مى شود، و من به راستى كه از خداى ، هر روز هفتاد بار آمرزش مى طلبم .
📘علامه حسن زاده آملی – ترجمه ی کتاب التوبه من الاوبه-فصل اول
#تعلق #توبه #ذکر
پیامبر اسلام صلیالله علیه وآله وسلم:
موتوا قبل ان تموتوا
🔵بمیرید پیش از آن که به مرگ طبیعی بمیرید
حضرت عیسی (ع) نقل شده فرمود:
«لم یلج ملکوت السموات من لم یولد مرتین;
🔵 کسی که دو بار زاییده نشود، به ملکوت آسمان ها راه نیابد.»
مولانا
چون دوم بار آدمیزاده بزاد
پای خود بر فرق علت ها نهاد
📘بحارالانوار، ج 72، ص 59
📘مثنوی، دفتر سوم
#ذکر_موت #مرگ
حضرت آیت الله العظمی سید محمدهادی میلانی:
🔵اگر چیزی مانع از عذاب شود و باعث نجات از آتش جهنم و دخول در جنت باشد اشک بر سیدالشهدا (صلوات الله علیه) است.
📷 مرحومان حضرات آیات اعظام مهدوی دامغانی و میلانی
«#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج»
🔵کسی که در این نشئه به وسیله هوی و هوس، استعداد انسانی و بینایی خود را نابود کند، در آن نشئه هم برای ابد نابینا خواهد بود؛
👈🏻لذا انسان در اینجا باید با علوم و معارف و حقایق، چشم سر و دلش را باز کند، تا به کار خود آگاه شده و قوه را به فعلیت برساند.
🗒مصاحبه با علامه حسن زاده آملی قدس الله سره در تاریخ ۷۴/۲/۳۱
🔰 خواب یک حقیقت فطرتی
🔵خواب از آن فطریاتی است که انسان را خیلی سریع می تواند به حقایق معاد و توحید و ذلت خودش برساند.
#سخن_نگاشت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 ذکر معارف
🔵 وقتی وجود مبارك #امام_جواد به دنیا آمده است، وجود مبارك امام رضا (سلام الله علیهما) خیلی به این نوزاد علاقمند بود «كَانَ طُولُ لَیلَتِهِ ینَاغِیهِ فِی مَهْدِهِ»؛ در بسیاری از شب ها تا سحر كنار این گهواره #ذكر_خواب می گفت... .
#شهادت_امام_جواد_علیه_السلام
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🔰
تکیه بر خدا🔵 در بیان بلند حضرت جواد الائمه (علیه السلام) آمده است: #تکیه_بر_خدا بهای هر متاع گران قیمت و نردبان هر مقام متعالی و متکاملی است: «الثّقة بالله ثمنٌ لکلّ غالٍ وسُلّمٌ إلی کلّ عالٍ». 🔵 #توکل به معنای اعتماد و تکیه بر خداست و اینکه انسان بر خود و نیروها و توانمندی های خود یا دیگران اعتمادی نداشته باشد. هر کس در کاری که خُبره نیست یا برای آن توان ندارد، وکیل می گیرد. انسان در امور و شئون خود، نه خُبره است و نه در انجام دادن آن توانایی دارد، چنان که دیگران نیز مانند او هستند و وضعیتی بهتر ندارند، ازاین رو باید به یک #مبدأ_خبیر_و_قادر تکیه کند و این همان توکّل بر خداست: ﴿و مَن یتَـوَکَّل عَلَی اللهِ فَهُوَ حَسبُه﴾؛ هر کس بر خدا توکّل کند، خدا مهمات و مشکلات او را کفایت می کند: ﴿حَسبُنَا اللهُ و نِعمَ الوَکیل﴾؛ خدا مشکلات ما را کفایت می کند و او #بهترین_وکیل_و_تکیه_گاه است و تکیه کنندگان باید فقط بر خدا تکیه کنند: ﴿و عَلَی اللهِ فَلیتَـوَکَّلِ المُتَـوَکِّلون﴾. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #در_محضر_استاد 📚 دانش و روش بندگی، ص324.
D1737863T13605859(Web)-mc.mp3
720.6K
🔰نامه عاشقانه امام جواد «سلام الله علیه»
#امام_جواد «سلام الله علیه»
#استاد_کاشانی
🔰 پیام استاد شوشتری حفظه الله به مناسبت شهادت امام جواد علیه السلام:
🔵 امروز روز شهادت جوادالائمه است. از حضرت یادگارهایی باقیمانده که یکی از آن ها حرز جواد الائمه است. بر این حرز مداومت کنید هر روز یک مرتبه
✨يَا نُورُ يَا بُرْهانُ، يَا مُبِينُ يَا مُنِيرُ، يَا رَبِّ اكْفِنِي الشُّرُورَ وَآفاتِ الدُّهُورِ، وَأَسْأَلُكَ النَّجاةَ يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ
🔵ای نور، ای برهان، ای روشنگر، ای روشنی بخش، ای پروردگارم، شُرور و آفات روزگاران را از من باز دار در خواست نجات دارم در روزی که در صور دمیده میشود
🌹هدیه به محضر نورانی امام جواد علیه السلام و جهت شفای استاد و همه بیماران صلوات
🔰 به استقبال ماه ذیحجه
🔵دهه اول ذیحجه اشرف اوقات سال است و منظور از «لیالی عشر» در آغاز سوره فجر که خداوند به آن قسم یاد فرموده، همین دهه است:
«وَالْفَجْرِ وَلَيَالٍ عَشْرٍ»
🔵مراقبات دهه پایانی اربعین موسوی، باید همردیف مراقبات ماه مبارک رمضان باشد. طبق بیانات اولیای الهی(ع) اگر فضیلت این ایام بالاتر از ماه رمضان نباشد، کمتر نیست؛ چنانکه از روایت نبوی(ص) برمیآید که فرمود:
«مَا مِنْ أَيَّامٍ أَزْكَی عِنْدَ اللَّهِ تَعَالَی وَ لَا أَعْظَمَ أَجْراً مِنْ خَيْرٍ فِي عَشْرِ الْأَضْحَی.»
یعنی در میان ایام سال، هیچ زمانی برتر از دهه اول ذیحجه نیست؛ تا به آنجا که از حضرتش سؤال میشود: حتی از جهاد فی سبیل الله هم بالاتر است؟ و حضرت میفرمایند: بله، مگر برای کسی که در راه خدا شهید شود و از جبهه نزد خانوادهاش باز نگردد (وسائلالشیعه، ج۱۴، ص۲۷۳).
🔵از این بیان معلوم میشود که اصل در این ایام، تشدید «مراقبه» است که جهاد اکبر محسوب میشود و از جهاد اصغر بالاتر است. و هر مقدار که دقت در مراقبه بیشتر باشد، مقام مجاهد در جهاد اکبر بالاتر است و به تناسبی که مراقبه سختتر میشود، حملات شیطان نیز سختتر و مکارانهتر میگردد. به همین دلیل است که در ایام اربعین موسوی، باید مراقبه را دقیق کرد، چون حملات شیطان دقیقتر و سختتر میشود.
🔵دستور دوم در این دهه «ذکر» است.
«وَيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِي أَيَّامٍ مَعْلُومَاتٍ» (و نام خدا را در ایامی معین یاد كنند.) (حج، 28)
دستور خداوند به ذکر در آیه شریفه فوق، به ذکر الهی در این دهه تفسیر شده است. مقام ذکر و مراقبه محضر الهی، در میان سایر اعمال، از همه امور دینی -حتی جهاد- برتر شمرده شده است .
👈🏻 ادب حضور، ج۴: اسرار اربعین موسوی، ص۸۷.
📚 کتاب اسرار اربعین موسوی
خرید نسخه چاپی| دانلود نسخه دیجیتال| دانلود کتاب صوتی
May 11
🔰حل مشکلات مادی با توسل به جواد الائمهﷺ
🔵 برای امور مادی از محضر حضرت آیت الله سید عبدالکریم کشمیری رحمه الله علیه راهنمایی میخواستند، آن بزرگوار می فرمود:
🌿 سوره یاسین بخوانید و ثواب آن را به امام جواد علیه السلام هدیه کنید، حاجت شما را خواهند داد.
گاه می فرمودند: صلوات برای حضرتش هدیه کنند و آن را در توسل به این امام کریم علیه السلام مجرّب می دانستند.
📚 روح و ریحان؛ صفحه ۹۳
#نشردهید
🔰 نماز دهه اول ذی الحجه
(از امشب تا شب عید قربان)
✨ امام باقر علیه السلام فرمودند :
🔵 کسی که این نماز را بخواند به او ثواب اعمال حج داده می شود.
🍃 از نمازهای مستحب است که توصیه شده در ده شب اول ماه ذی الحجه خوانده شود. در این نماز بعد از سوره اخلاص باید آیه ۱۴۲ سوره اعراف نیز خوانده شود. به این نماز، «نماز و واعدنا» نیز گفته میشود. بنا بر حدیث نقل شده از امام باقر(ع) به کسی که این نماز را بخواند ثواب اعمال حج داده خواهد شد.
👈🏻خواندن این نماز کمتر از 5 دقیقه طول میکشد و به حسب احادیث و روایات صحیح و معتبر و متواتر کسی که آنرا بجای آورد در ثواب همه ی حاجیان شریک میگردد، بدون این كه از ثواب آنان چیزی كاسته شود .
🔵 کیفیت خواندن نماز « و واعدنا »:
👈🏻 مابین نماز مغرب و عشاء دو رکعت نماز بجا آورد، در هر رکعت پس از حمد ، سوره توحید و سپس آیه 142 از سوره شریفه الأعراف را میخواند :
« وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ ميقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعينَ لَيْلَةً وَ قالَ مُوسى لِأَخيهِ هارُونَ اخْلُفْني في قَوْمي وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبيلَ الْمُفْسِدين »
کسانیکه این آیه را حفظ نیستند میتوانند از روی قرآن و یا یادداشت بخوانند.
📚 مفاتیح الجنان/اعمال ماه ذی الحجه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 بشنوید| کتاب صوتی «اسرار اربعین موسوی، فصل آخر: مراقبات دهه اول ذیحجه»
تالیف استاد فیاضبخش
⏱ مدتزمان فایل: ۲۷ دقیقه
▫️گویندگان: آقایان حسن سلطانی و علیاکبر حنیفی
▫️محصول ایرانصدا
لینک خرید نسخه چاپی| لینک دانلود نسخه دیجیتال| لینک دانلود کتاب صوتی
💠 علامه حسنزاده آملی رفع الله درجاته:
🔵آقا این کسب و کارت را محترم بدان. شکر که کاسبی. شکر که از بازوی خودت نان درمیآوری. شکر که کَلِّ بر اجتماع نیستی. شاکر باش. اگر کسب و کار نداشته باشی، آخرت را چگونه تحصیل میکنی؟ بنده و جنابعالی که از سلمان قویتر نیستیم که حضرت صادق«ع» فرمود که سلمان اول آذوقة سالش را فراهم میکرد، بعد مشغول عبادتش میشد. با اضطراب دل که آدم حضور ندارد.
انا عبد الجواد صلوات الله علیه
بنده ام بنده ی ولای تو ام
عاشق صحن با صفای تو ام
تو جوادی و من گدای تو ام
يا جواد الأئمة أدركني
●عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ:
كُنْتُ عِنْدَ عَلِيِّ بْنِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ (سلام الله علیه) جَالِساً بِالْمَدِينَةِ وَ كُنْتُ أَقَمْتُ عِنْدَهُ سَنَتَيْنِ أَكْتُبُ عَنْهُ مَا يَسْمَعُ مِنْ أَخِيهِ يَعْنِي أَبَا الْحَسَنِ (صلوات الله علیه)، إِذْ دَخَلَ عَلَيْهِ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ الرِّضَا (صلوات الله علیه) الْمَسْجِدَ- مَسْجِدَ الرَّسُولِ (صلی الله علیه و آله) فَوَثَبَ عَلِيُّ بْنُ جَعْفَرٍ (سلام الله علیه) بِلَا حِذَاءٍ وَ لَا رِدَاءٍ فَقَبَّلَ يَدَهُ وَ عَظَّمَهُ ،
فَقَالَ لَهُ أَبُو جَعفَرٍ (صلوات الله علیه) :
يَا عَمِّ اجْلِسْ رَحِمَكَ اللَّهُ .
فَقَالَ : يَا سَيِّدِي كَيْفَ أَجْلِسُ وَ أَنْتَ قَائِمٌ فَلَمَّا رَجَعَ عَلِيُّ بْنُ جَعْفَرٍ (سلام الله علیه) إِلَى مَجْلِسِهِ جَعَلَ أَصْحَابُهُ يُوَبِّخُونَهُ وَ يَقُولُونَ : أَنْتَ عَمُّ أَبِيهِ وَ أَنْتَ تَفْعَلُ بِهِ هَذَا الْفِعْلَ .
فَقَالَ : اسْكُتُوا إِذَا كَانَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ وَ قَبَضَ عَلَى لِحْيَتِهِ لَمْ يُؤَهِّلْ هَذِهِ الشَّيْبَةَ وَ أَهَّلَ هَذَا الْفَتَى وَ وَضَعَهُ حَيْثُ وَضَعَهُ أُنْكِرُ فَضْلَهُ نَعُوذُ بِاللَّهِ مِمَّا تَقُولُونَ بَلْ أَنَا لَهُ عَبْدٌ.
⚫️محمّد بن حسن بن عمار می گوید: در مدینه خدمت علی بن جعفر بن محمّد (پسر امام صادق صلوات الله علیه) نشسته بودم و دو سال بود که شاگردش بودم و هر چه از برادرش موسی بن جعفر (صلوات الله علیه) حدیث شنیده بود می فرمود و من می نوشتم. ناگاه ابو جعفر محمّد بن علی (پسر امام رضا صلوات الله علیه) بر او وارد شد. وارد مسجد پیغمبر (صلّی اللَّه علیه و آله) شد. علی بن جعفر (سلام الله علیه) بدون کفش و رداء، پای برهنه از جا پرید و دست او را بوسید و بسیار تعظیم کرد. حضرت جواد (صلوات الله علیه) به او فرمود: بنشین عمو جان! خدا تو را رحمت کند. عرض کرد: آقای من! چطور بنشینم با اینکه شما ایستاده هستید؟!
⚫️وقتی علی بن جعفر (سلام الله علیه) به مجلس خود برگشت، اصحابش او را سرزنش کردند و می گفتند تو عموی پدر او هستی! این چنین نسبت به او این کار را می کنی؟ فرمود: ساکت باشید! و دست به ریش خود گرفت و فرمود: وقتی خداوند عز وجل مرا با این ریش شایسته (مقام امامت) نداند و این جوان را شایسته دانست و او را به این مقامی که دارد رساند، من منکر فضیلت او شوم؟ به خدا پناه می برم از آنچه شما می گویید، بلکه من بنده (غلام) او هستم.
📗 الكافي- ط الاسلامية جلد 1 صفحه 322
بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار جلد 50 صفحه 36
الإستبصار فيما اختلف من الأخبار، المشيخة، ص: 340
عمدة الطّالب في أنساب آل أبي طالب ص241 و 242 .