گزیده سخنان علامه جوادی املی
💠 ناز و نیاز
🔸 این دعای مباهله قوی تر و غنی تر از دعای سحر هر شب ماه مبارک رمضان است که عرض می کنیم: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ مِنْ بَهَائِكَ بِأَبْهَاهُ» تا آخر؛ این دعایی که امام صادق (سلام الله علیه) برای روز مباهله مشخص کرده است، به مراتب علمی تر، غنی تر و قوی تر از دعای سحر ماه مبارک رمضان است؛ یک #پیمان_متقابل است با یک ترجیع بند!
🔸 در دعای سحر فقط عرض می کنیم: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ»، سؤال می کنیم؛ اما این دعای نورانی مباهله که امام صادق فرمود، یک مطالبه است، ترجیع بند است؛ چند جمله از دعا که گذشت عرض می کند: «فَاسْتَجِبْ لِی»؛ خدایا تو قرار گذاشتی گفتی: ﴿ادْعُونی أَسْتَجِبْ لَكُمْ﴾، من دعا کردم، باید جواب بدهی! این طور حرف زدن برای کیست؟ آدم باید رویش بشود با خدا اینطور حرف بزند! تو گفتی بخوان، من هم خواندم؛ تو گفتی بیا، من هم آمدم؛ ترجیع بند گونه است، یکی دو بار نیست، دو سه جمله دعا می کند بعد عرض می کند خدایا تو گفتی بخوان من خواندم، تو گفتی اجابت می کنم اجابت بکن، مشکل مرا حل کن!
🔸 اینطور دعا کردن، اینطور حرف زدن با خدا چگونه است؟ آیا یک خواستن محتاجانه از خداست؟ محتاج که گداست، گدا که اینطور حرف نمی زند، گدا که طلبکارانه حرف نمی زند؛ این #ادلال است. این بیان نورانی حضرت وجود مبارک #ولی_عصر که در دعای «افتتاح» هر شب در ماه مبارک رمضان می خوانیم، مگر غیر از امام کسی می تواند این طور حرف بزند بگوید من آمدم «مُدِلًّا عَلَیك»؟! این ادلال از دلال است، دلال یعنی غنج، یعنی ناز؛ خدایا من در ماه مبارک مهمان تو هستم، می خواهم ناز کنم برای تو! مگر نگفتی صائمین «ضیوف الرّحمان» هستند _حجاج در آن سرزمین «ضیوف الرحمان» هستند، صائمین در این زمان مهمان خدا _ گفتی مهمان هستند، من می خواهم برای تو ناز کنم. این را غیر از امام کسی می تواند بگوید؟! خدایا من «مُدِلًّا عَلَیك»، می خواهم دلال کنم، می خواهم غنج کنم، می خواهم ناز کنم برای تو!
🔸 این مناجات «شعبانیه» که از وجود مبارک حضرت امیر است که البته همه ائمه این مناجات را می خواندند، در آن ادلال هست، ناز هست. غیر از اینها ممکن بود، کسی اینطور حرف بزند؟! در همین مناجات «شعبانیه» آمده است: «إِلَهِی إِنْ أَخَذْتَنِی بِجُرْمِی أَخَذْتُكَ بِعَفْوِكَ»؛ خدایا اگر مرا مؤاخذه کنی، بگویی چرا گناه کردی، من هم تو را مؤاخذه می کنم که تو که بزرگ تر بودی چرا عفو نکردی! این از چه کسی بر می آید؟ ما چنین ائمه ای داریم، چنین اولیایی داریم که با خدا اینطور حرف می زنند. به ما هم گفتند بخوان، نگفتند این مخصوص آنهاست؛ عرض می کند: «إِلَهِی إِنْ أَخَذْتَنِی بِجُرْمِی أَخَذْتُكَ بِعَفْوِكَ»؛ می گویم تو که بزرگ تر بودی، چرا آبروی ما را بردی! ما با اینها رو به رو هستیم؛ هیچ کسی عذری ندارد. اینها را همین علی گفت؛ اینکه گفتند خدا می نازد به علی، این است! یعنی شما فرض می کنید در عالم کسی پیدا بشود که اینطور حرف بزند و مناجات کند؟ به ما هم گفتند شما هم بخوانید!
آپارات:
https://aparat.com/v/EDYb9
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1397/06/13
@monadianehag98
💠 مراتب قرآن
🔹 قرآن درجاتی دارد مراتبی دارد؛ در آغاز سوره «زخرف» فرمود: ﴿إِنَّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِیا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ ٭ وَ إِنَّهُ فی أُمِّ الْكِتابِ لَدَینا لَعَلِی حَكیمٌ﴾ یك طرف آن عربی است، یك طرف آن نه عربی است نه عِبری است نه فارسی است، بلکه «عَلِی حَكِیم» است.
🔹 شما می بینید «ذریحِ مُحارِبی» رفته خدمت امام صادق (سلام الله علیه) عرض كرد: این آیه ﴿ثُمَّ لْیقْضُوا تَفَثَهُم﴾ یعنی چه؟ حضرت فرمود: «لِقَاءُ الْإِمَامِ». وقتی «ذرِیح» گفت من رفتم خدمت حضرت، حضرت فرمود این «لِقَاءُ الْإِمَامِ» است، برخی آمدند خدمت حضرت گفتند ما سالیانی است خدمت شما هستیم چنین تفسیری نكردید! فرمود: «مَنْ یحْتَمِلُ مَا یحْتَمِلُ ذَرِیح»؛ یعنی همان است كه فرمود برخی از احادیث ما «صعب» است «مستصعب» است «لَا یحْتَمِلُهُ إِلَّا نَبِی مُرْسَلٌ أَوْ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ أَوْ عَبْدٌ مُؤْمِنٌ امْتَحَنَ اللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِیمَانِ»؛ فرمود شما شاگردی مثل «ذرِیح» پیدا كنید تا ما #اسرار را هم بگوییم؛ فرمود: «مَنْ یحْتَمِلُ مَا یحْتَمِلُ ذَرِیحٌ»؛ كسی كه #اسرار_ولایت_و_امامت را بتواند بشنود، چنین كسی است.
🔹 قرآن كتابی نیست كه مثل باران نازل شده باشد، خداوند قرآن را نینداخت، قرآن را آویخت؛ اینكه فرمود #حبل_متین است، اینكه فرمود یك طرف آن به دست شماست و یك طرف آن به دست خداست، خب اگر آدم قدری بالاتر برود مطلب دقیقتری را كسب می كند. آیا آنطوری كه پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می فهمد، دیگران می فهمند؟! آنطوری كه ائمه (علیهم السلام) می فهمند، علما می فهمند؟! آنطوری كه علما می فهمند، توده مردم می فهمند؟! مرحوم كلینی(رضوان الله علیه) در همان جلد اول كافی نقل كرد كه وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در تمام مدت عمر به اندازه عقل خودش با كسی حرف نزد: «مَا كَلَّمَ رَسُولُ اللَّهِ(صلّی الله علیه و آله و سلّم) الْعِبَادَ بِكُنْهِ عَقْلِهِ قَطُّ»؛ البته اهل بیت مستثنا هستند و حضرت با كُنه عقل خودش با #اهل_بیت حرف می زد؛ حضرت به اندازه عقل خودش با هیچ كسی حرف نزد جز با خواص مثل اهل بیت و اهل بیت هم همینطور بودند. اینكه وجود مبارك حضرت امیر فرمود: «هَا إِنَّ هَاهُنَا لَعِلْماً جَمّاً» با چه كسی؟ گاهی دست كمیل را میگرفت به گوشه ای می برد و چند مورد را به او می گفت و می فرمود این سینه پر از علم است و من كسی را پیدا نكردم که بگویم! اگر كمیل پیدا شد یا افرادی مثل عمارِ یاسر و مقداد پیدا می شدند با آنها درد دل می كردند.
اینچنین نیست كه قرآن همین باشد كه ما در مسابقات و مانند آن نقل می كنیم، این كفِ قرآن است؛ ما اگر بالا بیاییم، از عربی مبین تا «عَلِی حَكِیم» خیلی راه است.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه ص جلسه 9
تاریخ: 1393/02/28
@monadianehag98
هدایت شده از گروه فرهنگی _ تبلیغی منادیان حق
💠 هنر متعالی
🔹 مرحوم شهید آوینی از دوستان ما بود که دیدارهای مكرّری با هم داشتیم، یاد این شهید بزرگوار را گرامی می داریم و از خدای سبحان مسئلت می كنیم با اجداد گرامی شان محشور باشند!
🔹 اول انقلاب، هنر به نیمه شكوفایی خود رسید، بعد كم كم رشد نكرد، ایستا شد یا ركود كرد. بعد از جنگ جهانی اول و دوم و كودتای ننگین 28 مرداد ملّت پِرِس شدند و در 22 بهمن 1357 آزاد شدند، تمام هنرهای هنرمندان در راستای #ستودن_رهایی بود و هیچ كار مثبتی درباره اینكه كجا برویم ارائه نكردند. حرف جناب مولوی این است كه از بند كشیدن هنر نیست, كجا خود را بند كنیم هنر است:
خود هنر دان دیدنِ آتش عیان ٭٭٭ نی گپ دَلَّ عَلی النّارِ دُخان
🔹 آن كه می گوید خدایی هست و قیامتی هست و بهشت هست این گپ می زند، این هنر ندارد، هنر این است كه آدم چشمِ جان را باز كند؛ بهشت كه هست, جهنم كه هست, شعله که هست، خب ببین! در خطبه نورانی حضرت امیر آمده است كه #مردان_الهی كسانی هستند كه «هُمْ وَ النَّارُ كَمَنْ قَدْ رَآهَا»؛ این خطبه نورانی علوی (سلام الله علیه) مولوی تربیت می كند. مولوی می گوید:
خود هنر دان، دیدنِ آتش عیان ٭٭٭ نی گپ دَلَّ عَلی النّارِ دُخان
# آن كه می گوید خدا هست و حكیم است و یك روز به كیفر می رساند این دارد گپ می زند؛ مثل كسی كه آتش را ندیده، دود را می بیند و می گوید چون دود هست آتش هست؛ این گپ زدن است، دود كه آدم را متأثر نمی كند، آتش اثر می كند، آتش را ببین! اگر در آن چند ماه هنر شكوفا شد، هنر رهایی بود؛ بله همه نجات پیدا كردیم اما كجا برویم؟ به چه كسی باز گردیم؟ با چه كسی سخن بگوییم؟ نماز ما چیست؟ با چه كسی داریم حرف می زنیم؟ روزه ما چیست؟ این حرف ها برای هنرمندان مطرح نبود.
🔹 هنرمند آن است كه بفهمد که مرگ را می میراند! هنر این نیست كه آدم بمیرد, هنر این نیست كه بپوسد, #هنر این است كه از پوست به در بیاید؛ هنر آن است كه انسان بگوید ما یك دشمن داریم به نام مرگ و من كسی هستم كه مرگ را می میرانم؛ هنر یعنی این! مرگ را می میرانم یعنی چه؟ یعنی من هستم كه هستم!
#روز_هنر_انقلاب_اسلامی
#سالروز_شهادت_شهید_آوینی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار سازمان بسیج هنرمندان سپاه علی بن ابی طالب (علیهالسلام) با حضرت استاد تاریخ: 1393/01/20
@monadianehag98
💠 کیاست علوی
🔹 حضرت امیر در آن خطبه دویست فرمود آن #رحمانیت_مطلقه جلوی ما را گرفته وگرنه مگر معاویه از ما سیاستمدارتر بود؟! اگر دستور الهی نبود اگر فرمان خاصّ ذات اقدس الهی نبود نه «لكنتُ من أدهی العرب», بلکه «لَكُنْتُ مِنْ أَدْهَی النَّاسِ»، برای اینكه علم باشد که ما داریم همه شرایط را بلدیم قدرتش را هم كه داریم.
🔹 در خطبه دویست فرمایششان این است: «وَ اللَّهِ مَا مُعَاوِیةُ بِأَدْهَی مِنِّی وَ لكِنَّهُ یغْدِرُ وَ یفْجُرُ وَ لَوْ لاَ كَرَاهِیةُ الْغَدْرِ لَكُنْتُ مِنْ أَدْهَی النَّاسِ» نه «أدهی من العرب» و اما بدانید این چنین نیست كه حالا ما مكر نمی كنیم، مكر بتواند در ما اثر كند و فریب بخوریم آن هم نیست: «وَ اللَّهِ مَا اُسْتَغْفَلُ بِالْمَكِیدَةِ وَ لاَ أُسْتَغْمَزُ بِالشَّدِیدَةِ»؛ قسم به خدا هیچ كسی نمی تواند ما را فریب بدهد؛ منتها ما هم فریب نمی دهیم برای اینكه فریب دادن چیز بدی است، نه اینكه ما ساده باشیم یا فریب كسی را بخوریم. قسم به خدا احدی نمی تواند علی را فریب بدهد ولی ما هم فریب نمی دهیم؛ این می شود علی!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه فرقان جلسه 25
تاریخ: 1390/12/11
@monadianehag98
💠 مائده قرآن
🔹 فرمود: ﴿وَلَقَدْ ضَرَبْنَا لِلنَّاسِ فِی هذَا الْقُرْآنِ مِن كُلِّ مَثَلٍ﴾؛ اینكه بارها عرض شد قرآن یك كتاب عمومی است برای همین جهت است. شما كتاب علمی ای ندارید كه این كتاب علمی بخواهد به افراد تحصیل نكرده، مطلب بفهماند؛ هر كتاب علمی بالأخره موضوعی دارد محمولی دارد مبادی ای دارد، انسان باید مدتی درس بخواند تا آن را بفهمد؛ اما قرآن, آیاتی دارد كه این آیات, مطالب را به صورت مَثل و داستان بیان میكنند که اگر كسی خواست قرآن را برای گروهی كه اهل تحصیل نیستند تفسیر كند كاملاً می فهمند.
🔹 فرمود ما مَثل های زیادی ذكر كردیم؛ قصص انبیا از یك طرف مَثل های قرآن از یك طرف؛ ﴿لَقَدْ صَرَّفْنَا لِلنّاسِ فِی هذَا الْقُرْآنِ مِن كُلِّ مَثَلٍ﴾، ﴿لَقَدْ ضَرَبْنَا لِلنَّاسِ فِی هذَا الْقُرْآنِ مِن كُلِّ مَثَلٍ﴾. امثال فراوانی در قرآن كریم هست كه اگر كسی بخواهد جلسات موعظه و تفسیری داشته باشد، برای نوجوان ها می تواند, برای تحصیل نكرده ها می تواند, برای دانشجویان می تواند, برای علما هم می تواند؛ قرآن كتاب نوری است كه همه را روشن می كند. شما كه نباید توقع داشته باشید آن آقا كه تحصیل نكرده است آن آیات برهانی ﴿لَوْ كَانَ فِیهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا﴾ را بفهمد؛ اینها هم اگر توفیق پیدا می كردند و به حوزه می آمدند مثل ما یا بالاتر می شدند. هیچ مطلبی در قرآن كریم نیست كه قابل تفهیم برای ساده ترین افراد نباشد منتها حالا آن گوینده باید این آیات را این مَثل ها را این قصه های انبیا را شناسایی بکند تنزّل هم بدهد تا در دسترس فهم آنها باشد.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه روم جلسه 21
تاریخ: 1391/12/02
@monadianehag98
💠 فرهنگ عقلانی
▫️ این عصر، #عصر_جاهلیت است که فرهنگ، #فرهنگ_تقلید است، دلالی است، نه تحقیق و نه استدلال. در چنین عصری خدیجه کبریٰ عالمه، عابده، زاهده، موحده ای بود، مادرمان این است. ما فخر می کنیم که چنین مادری داریم! درست است او دوازده معصوم و معصومه به بار آورد؛ اما مادر ما هم هست، فرمود ﴿وَ أَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُم﴾، قدر این مادرها را بدانیم! چه کسی آن روز او را موحّد کرد؟ در کدام مکتب درس خواند؟ این «حنفاء» قبلاً این طور بودند، این بخش فرهنگی که وجود مبارک مادر ما خدیجه کبریٰ(عَلَیها آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) آمده، #فرهنگ_عقلانیت را در فضای جاهلی پیاده کرد. چون آن فرهنگ فرهنگ جاهلی بود، اقتصاد جاهلی هم داشتند و اقتصاد جاهلی در محدوده ربا دور می زند.
▫️ در جاهلیت کهن که دین در سوره «احزاب» به ما گفت، نه جاهلیت کهنه، نه جاهلیت تازه ﴿لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیةِ الْأُولى﴾، در آن جاهلیت که ربا یک پیمان تجاری و اقتصادی رسمی بود، از یک سو؛ دامنفروشی یک تجارت رسمی بود که فرمود: ﴿لا تُكْرِهُوا فَتَیاتِكُمْ عَلَی الْبِغاءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّنا﴾، از سوی دیگر؛ هر دو را خدیجه خط بطلان بست، مال فراوان داشت، هم ربا را تحریم کرده بود، هم بغاء را. این کار مادر ماست. آن ثروت کلان، نیازی نداشت که انسان کالای مال التجاره را در آن راه ناامن از شام به مکه و از حجاز به مکه ببرد، این با #ربا می توانست آسوده زندگی کند، هم جلوی ربا را گرفت که تجارتِ رسمی عده ای بود، امروز هم در فضای مجازی #تجارت_رسمی یک عده است، همان جاهلیت کهن است، جلوی آن را گرفته است، این کار مادر ماست، پس #فرهنگ را عوض کرده، #اقتصاد را عوض کرده، #طهارت را عوض کرده، #ربا را تحریم کرده و عمل کرده، این کار مادر ما بوده است.
▫️ بنابراین ما اگر بخواهیم ببینیم آن ره آوردش در اسلام چیست؟ الآن امروز ما باید همین کار را بکنیم، [یعنی] تبدیل فرهنگ جاهلیت به فرهنگ عقلانی، یک؛ تحریم بانکهای ربوی، دو؛ تحریم مراکز فساد، در فضای مجازی و غیر مجازی، سه.
آپارات:
https://aparat.com/v/xuHLG
#سالروز_رحلت_حضرت_خدیجه_سلام_الله_علیها
#شاخصه_های_عصر_جاهلی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در همایش ملی ام المؤمنین خدیجه کبری (سلام الله علیها)
#باز_نشر
تاریخ: 1395/10/02
@monadianehag98
💠 ایمانِ متعالی
▫️ اولین كسی كه بعد از وجود مبارك امیرالمؤمنین (علیه افضل صلوات المصلین) به نبی اكرم (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) ایمان آورد #حضرت_خدیجه بود. خدیجه نه مقام نبوت داشت نه مقام ولایت داشت نه مقام امامت داشت. درباره فاطمه زهرا (صلوات الله و سلامه علیها) حسابش جداست؛ اگر كسی درباره او سخن بگوید، بعد بگوید حضرت زهرا (صلوات الله و سلامه علیها) حسابش جداست، خب سخن حقی گفته است؛ ولی درباره خدیجه كه نمی توان گفت او حسابش جداست. او با معجزه ایمان نیاورد؛ معجزه برای افراد عادی است، آن كه راه دلش بسته است راه چشم را می گشاید تا پیغمبر برای او معجزه ای بیاورد مثلا مرده ای را زنده كند و مانند آن.
▫️ كسی كه گرفتار چشم و گوش است و از دل پیامی نمی شنود، این چنین است كه قرآن فرمود که اگر تمام آیات و معجزات را برای اینها بیاوری اینها ایمان نمی آورند، ولی هیچ كدام از این معجزات را خدیجه (سلام الله علیها) مسئلت نكرد؛ سرّش آن است كه #راه_دل باز است که بالاتر از راه چشم و گوش است و این راه انعطاف در زن ها خیلی بیش از مردهاست.
#سالروز_رحلت_حضرت_خدیجه_سلام_الله_علیها
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی در جمع خواهران طلبه ـ مشهد مقدس
تاریخ: شهریور 1372
@monadianehag98