💠 لطف خفی
🔹 این مسئله #طبس كه امام (رضوان الله تعالی علیه) به آن اشاره كردند همین بود؛ با یك مُشت شن, مشكل طبس حل شد یعنی آمریكا زمین شناسی كرده زمان شناسی كرده دریاشناسی كرده هواشناسی كرده همه شناسایی ها را كرده بعد آن نیروی نظامی را فرستاده طبس، اینطور نیست كه وقتی می خواهد نیرو در طبس پیاده كند هواشناسی نكند ولی از شن طبس باخبر نبود، با یك مشت شن مسئله حل شد! الآن هم همان است؛ این خدا همان خداست این دین همان دین است این بادها همان بادها هستند این ﴿فَأَرْسَلْنَا عَلَیهِمْ رِیحاً﴾ همان است. این را در جریان حمله نظامی #طبس همه ما دیدیم؛ مسئول درجه اول مملكت كه امام (رضوان الله علیه) بود بی خبر بود مسئولین رده دوم بی خبر بودند مسئولین رده سوم بی خبر بودند مردم هم بی اطلاع!
🔹 پنجاه تا شصتتا پرچم اگر در این شبهای حمله بود همه اش یا عباس, یا زهرا, یا حسین, یا علی بود؛ ما اگر بخواهیم كشور را به دست صاحب اصلی اش بدهیم با یا زهرا, یا زهرا می شود؛ اگر این كشور به لطف الهی بخواهد بماند، تنها راهش #راه_اسلام است.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه احزاب جلسه 6
@monadianehag98
💠 محرمان اسماء
🔹 القابی كه ذات اقدس إلهی به انبیا می دهد مایه های علمی فراوانی دارند؛ بسیاری از اینها اسمای حسنای الهی اند. همان #اسمای_حسنای_الهی كه ذات اقدس إلهی خود را به آنها مسما می داند و به مضمون آنها موصوف می داند، همان ها را برای انبیا قائل است. این «حفیظ» و « علیم» از اسمای حسنای ذات اقدس إلهی است، خدا حفیظ است خدا علیم است؛ وجود مبارك یوسف (سلام الله علیه) هم میگوید: ﴿إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ﴾. یك #انسان_كامل_معصوم كه مظهر اسمای الهی است هم به اسمای الهی متصف می شود منتها ذات اقدس إلهی بالاصاله اینها بالتبع (یك)؛ از اینها بالاتر خدای سبحان بالذات اینها بالعرض (دو) و از اینها بالاتر خدا بالحقیقه و اینها بالمجاز (سه)، حالا تا خواننده چه كسی باشد و آیه را چه كسی بخواند و آیه را چه كسی تفسیر كند!
🔹 در جریان #رئوف_و_رحیم هم همین طور است؛ ذات اقدس إلهی خود را به عنوان «رئوف» و «رحیم» معرفی كرده است، آن گاه همین دو صفت ممتاز را ذات اقدس إلهی برای پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) خویش قرار داده است؛ در آیه 128 سوره مباركه توبه كه تقریباً بخش پایانی آن سوره است آمده است: ﴿لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ﴾ و همین «رئوف» و «رحیم» در بخش های دیگر جزء اسمای حسنای الهی است كه به خدا اسناد داده شده است.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه یوسف جلسه 50
@monadianehag98
💠 امامت متقیان
🔹 فرشته ها مرغ هایی نیستند كه در جهت پرواز كنند، اینها از جهت پرواز می كنند. مرغ های مهاجر برای طمع طعمه و تالاب یا از شمال به جنوب می آیند یا از شرق به غرب می روند و مانند آن اما فرشته ها به ما می گویند به طمع طعمه و تالاب حركت نكنید، در جهت حركت نكنید، بلکه #از_جهت_حركت_كنید، از این لجن بیرون بیایید. این كار شدنی است؛ به همان دلیل كه قرآن از شیاطین الانس خبر داد ملائكة الانس هم شدنی است؛ اگر قرآن خبر داد که یك عده جزء شیاطین الانس هستند و نقشه می كشند، خب یك عده هم جزء ملائكة الانس اند. فرمود از جهت پرواز كنید نه در جهت!
🔹 در همین مازندران ما مرحوم #آیت_الله_كوهستانی كار یك امامزاده را می كرد، مثل فرشته ها حركت می كرد؛ در آن محدوده مثل این بود که مردم امامزاده ای را می دیدند! پس این راه رفتنی است؛ اینها همه به #بركت_قرآن_و_عترت است. خب چرا ما پیشگام نباشیم؟!
🔹 دین به ما فرمود در #تكاثر كوشش نكن، بكوش #كوثری باشی، در كوثر هر چه بخواهی جلوتر بروی و از خدا بخواهی، نه بد است نه كسی اعتراض می كند و نه كسی جلوی شما را می گیرد; اما اگر سخن از تكاثر باشد از هر سه جهت مزاحم داریم. قرآن كریم هم به ما فرمود شما از خدا #كوثر بخواهید، #امامت بخواهید #پیشوایی بخواهید، بگویید: ﴿وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقینَ إِماماً﴾ یعنی خدایا! آن توفیق را به ما بده كه خوبان جامعه به دنبال ما حركت كنند؛ فرمود از خدا بخواهید كه #پیشوای_مردان_با_تقوا باشید و خوبان به دنبال شما راه بیفتند: ﴿وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقینَ إِماماً﴾.
#سالگرد_رحلت_آیت_الله_حاج_شیخ_محمد_کوهستانی_مازندرانی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار مسئولین سازمان تبلیغات مازندران با حضرت استاد
تاریخ: 1395/05/18
@monadianehag98
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مبارزه با اسرائیل مثل زدودن کثافت است که اگر قربت الی الله انجام گیردهم اثرات دنیوی داردبعنوان آثار وضعی وهم اثرات معنویی به دنبال دارد بعنوان آثار تکلیفی
@monadianehag98
💠 روز جهانی قدس
🔸 ماه مبارک رمضان #ماه_ضیافت خداست، هم انسان میتواند مهمان ویژه پروردگارش باشد، هم میتواند میزبان ویژه خدای سبحان باشد. دل های شکسته میزبان خداست، این فرصت را مغتنم بشمارید، این اصل اوّل.
حادثه ای که این روزهای اخیر مسلمین را تهدید می کند جریان بحرین از یک سو، یمن از سوی دیگر، فلسطین و غزّه از سوی دیگر، جریان لبنان از سوی دیگر و داعشی ها از سوی دیگر، این میزبانی و مهمانی را در ذائقه جهان اسلام تلخ می کند. بر همه ما لازم است که این تلخی را به شیرینی تبدیل کنیم، این میزبانی ویژه را از دست ندهیم، این #ضیافت_ویژه را از دست ندهیم. این اصل دوم.
🔸 #روز_جهانی_قدس را در پیش داریم که #سنت_حسنه_امام_راحل (رضوان الله تعالی علیه) است. تنها روز قدس برای آزادسازی محرومان فلسطین نیست، بلکه روز قدس قداستی دارد به طول و عرض جهان اسلام، اوّلین مسئله مسلمین در بیش از نیم قرن اخیر جریان فلسطین بود.
🔸 ما از جامعه جهانی بخواهیم به فکر #آزادی و #قداست و #استقلال کشورها باشند و هم دست استکبار و صهیونیسم را باز نگذارند آن تجربه تلخ جنگ جهانی اوّل و دوم هنوز در ذائقه بشریت هست کشورها با کشتن به آزادی نمی رسند، بشریت با خونریزی و کشتن به آزادی نمی رسد. الآن استکبار اگر قد کشید و طولی دارد، برای اینکه روی بیش از هفتاد میلیون قبر ایستاده است؛ هفتاد میلیون یا بیش از هفتاد میلیون قبر زیر پای این استکبار است. جنگ جهانی اوّل، جنگ جهانی دوم حداقل هفتاد میلیون کشته داد، اینها روی این قبرها ایستاده اند و قد کشیده اند و فریاد میزنند، هرگز کشتن و کشتار بشر را متمدّن نمی کند.
🔸 روز قدس و راه پیمایی روز قدس از #سنت_های_حسنه_امام_راحل است که بر همه ما لازم است شرکت کنیم!
📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان
تاریخ: 1395/04/02
#القدس_لنا
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@monadianehag98
9.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
روز جهانی قدس گرامی باد
@monadianehag98
💠 خودِ ملکوتی
🔹 عقل كه با #فطرت_الهی آمیخته است و آن عقلِ عملی كه خدا او را مُلهم كرده به فجور و تقوا, نورانیتی است در درون انسان، موجود مجرّدی است در درون انسان كه خدا این را به ما تملیك نكرد, این را به ما #امانت داد كه ما از این چراغ استفاده كنیم؛ مثل اینكه چراغی را دیگری می دهد می گوید آقا این چراغ را بگیر و این راه را برو، دیگر تملیك نكرده, این چراغ را به او به عنوان امانت داده، حالا اگر او شیشه این چراغ را بشكند یا این شیشه را غبارآلود كند كه نور این چراغ به جایی نرسد خب به این چراغ ظلم كرده، به صاحب چراغ ظلم كرده و حقّ دیگری را برده است.
🔹 آن ﴿فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیهَا﴾ مِلك ما نیست، آن ﴿وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا ٭ فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا﴾ #امانت_الله است مِلك ما نیست. اگر كسی در بخش اندیشه به آن عقل اهانت كند، به آن خودی که امانت الهی است ظلم كرد؛ اگر در بخش انگیزه, شهوت و غضب به آن عقلی كه «عُبد به الرحمن»، تعدّی بكنند، او را به بند بكشند و خودشان امیر قافله بشوند، به آن خود ظلم كردند. ما دو خود داریم: یك خود كه امانت الله است و یك خود كه به حسب ظاهر مِلك ماست.
در سوره مباركه «حشر» و در سوره مباركه «آلعمران» بین این دو خود فرق گذاشته است؛ در سوره «حشر» فرمود اینها چون خدا را فراموش كردند خدا اینها را از یاد خودشان برد و اینها خودشان را فراموش كردند: ﴿لاَ تَكُونُوا كَالَّذِینَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ﴾، آن گاه در آیه دیگر درباره همین افرادی كه خودشان را فراموش كردند فرمود اینها فقط به فكر خودشان اند: ﴿أَهَمَّتْهُمْ أَنْفُسُهُمْ﴾.
🔹 خب چطور می شود كه فرمود اینها خودشان را فراموش كردند بعد فرمود اینها فقط به فكر خودشان اند؟ این كدام خود است كه انسانِ معصیتكار به فكر اوست و آن كدام خود است كه انسان تبهكار او را فراموش كرده است؟ خدای سبحان این #خود_حیوانی را به ما داد كه ما با آن زندگی می كنیم اما آن #خود_انسانی اوصافی دارد مَلكاتی دارد حقوقی دارد كه ما امینِ آن هستیم كه باید #امانت_خدا را حفظ بكنیم.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه نور جلسه 1
@monadianehag98