کلام نورانی علامه جوادی آملی
💠 فیض سرشار
🔸 ماه پُر برکت شعبان صدر و ساقه اش #رحمت_و_برکت است؛ تنها ماهی که در آن هیچ عزا و غمی نیست، همین ماه است، بسیاری از عیدها و جشن ها در همین ماه است. در این صلوات نورانی که «عند الزوال» می خوانند، دارد که این ماه پیچیده و #محفوف_به_رحمت است، هیچ جای این ماه خالی از رحمت نیست: «شَهْرُ ... حَفَفْتَهُ بِالرَّحْمَةِ وَ الرِّضْوَان».
🔸 این ماه که امیدواریم برای همه خیر و رحمت و برکت باشد! زمینه ای است برای ورود در ماه مبارک رمضان. اصرار این آقایان این است که در #ماه_شعبان خودشان را درست کنند؛ چون هر کسی سالی دارد، آنهایی که کشاورز هستند، اول سالشان پاییز است، چون درآمدشان از پاییز است؛ آنهایی که جوان اند، جوانی فکر می کنند و حیات گیاهی دارند، اول فروردین را آغاز سال می گیرند، برای اینکه جامه نو در بر کنند، با اینکه در اول فروردین خبری نیست؛ اما آنها که اهل راه هستند، اول ماه مبارک رمضان را اول سال قرار میدهند، قهراً ماه شعبان می شود آخر سال. تمام ضجّه ها و ناله های اینها این است که در این آخر سال، حساب ها را تصفیه کنند که وارد سال بعد که می شوند، بدهکاری نداشته باشند. این است که در همین صلوات دارد که تمام شب ها و روزها حضرت به فکر #دعا_و_نماز_و_روزه و اینها بود، برای اینکه در آخر سال به هر حال آدم باید حساب خود را برسد و بدهکاری های خود را بدهد.
🔸 جناب حافظ که می گوید:
ماه شعبان منه از دست قدح کاین خورشید ٭٭٭ از نظر تا شب عید رمضان خواهد شد
اینها اشکال می کردند به حافظ که اگر منظور از این مِی، #می_حقیقی_معنوی است، ماه مبارک رمضان که فصلش است، چرا ایشان می گوید ماه شعبان مصرف بکن؟
ماه شعبان منه از دست قدح کاین خورشید ٭٭٭ از نظر تا شب عید رمضان خواهد شد
سرّش این است که #ماه_شعبان آخر سال است و در آخر سال جایزه ها را می دهند. در ماه مبارک رمضان خبری از جایزه نیست، ماه کار است؛ هم شب عید شوال یعنی عید فطر به عنوان «لَیلَةَ الْجَوَائِز» است و هم روزش به عنوان «یوْمُ الْجَوَائِز» است که
روز عید است و من امروز در آن تدبیرم ٭٭٭ كه دهم حاصل سی روزه و ساغر گیرم
#ماه_رمضان ماه #کار است ماه جایزه نیست، جائزه را در «لَیلَةَ الْجَوَائِز» میدهند. این است که جناب حافظ گفت که الآن دریاب، چون بعد دیگری خبری نیست تا برسیم به عید فطر. این #ماه_شعبان است که امیدواریم برای همه خیر و رحمت و برکت باشد!
📚 دیدار
تاریخ: 1396/02/24
@monadianehag98
گزیده بیانات علامه جوادی آملی
💠 فهم معارف
🔹 آدم یا باید #ببیند یا باید #بفهمد؛ هیچ چاره ای غیر از اینها نیست. اگر كسی توانست ببیند مثل ائمه (علیهم السلام) و شاگردان مخصوص آنها، او خیلی سعادت دارد و اگر نتوانست ببیند باید بفهمد، اگر نفهمید به او می فهمانند، آن وقت تحملش سخت است!
🔹 همه این مطالبی كه در قرآن كریم و در دعاها هست را به ما می فهمانند، اما چگونه می فهمانند؟ آنجا سخن از درس نیست، آنجا سخن این نیست كه كسی سخنرانی كند استدلال كند كتابی بخواند و آدم یاد بگیرد، آنجا با عمل #می_فهمانند، می برند به جهنم می گویند: ﴿أَفَسِحْرٌ هذَا﴾ آیا این دروغ است؟! این طور به آدم می فهمانند! خب اگر نفهمیدیم به ما می فهمانند، اما هیچ كس تحمل آن را ندارد! آن توقع از ما نیست كه ما این معارف را ببینیم، البته می شود اما راه سختی است؛ ولی حداقل این است كه #بفهمیم!
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1374/02/12
@monadianehag98
گزیده ببانات علامه جوادی آملی
💠 حجابِ فهم
🔹 فهمیدن قرآن، احكام دین، دستورات الهی و معارف اسلامی لذیذ هست ولی یك مانعی دارد؛ #زرق_و_برق دنیا، #جاه دنیا، #مقام دنیا، #تعریف_و_تمجید دنیا اینها مانع است، #محرومیت_های_دنیا اینها مانع است. هم داشتن مانع است و هم نداشتن، آن كه دارد مغرور و فریب خورده است آن كه ندارد محزون و غمگین است؛ یا مغرور است، یا مغموم، در هر دو حال توان یادگرفتن ندارد. ما قبل از هر چیز باید دست و بال قلبمان را باز كنیم.
🔹 یك انسان بسته در قفس او دیدگاهش محدود است، او فقط در و دیوار قفس را می بیند هر روز ممكن است این قفس را رنگ كند، آن مرغ هایی كه بیرون در فضای باز پرواز می كنند این مرغ اسیر در قفس را سرزنش می كنند كه قفس رنگ كردن ندارد! ما كه در قفس دنیاییم هر روز داریم دنیا را رنگ می كنیم آنها به ما می خندند كه رنگ كردن قفس كار آدم عاقل نیست.
🔹 ما برای اینكه دست و بالمان باز بشود باید پیام كسانی را كه #آزاد_اندیش هستنند را بشنویم. قرآن كریم می فرماید وقتی قارون با آن زیورش از منزل بیرون آمد افراد ناآگاه می گفتند ﴿یا لَیتَ لَنا مِثْلَ ما أُوتِی قارُونُ﴾ ای كاش ما هم مثل قارون از تمكن مالی برخوردار بودیم این حرف افراد ناآگاه، اما ﴿وَ قالَ الَّذینَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَیلَكُمْ ثَوابُ اللّهِ خَیرٌ﴾ فرمود طبقه آگاه به طبقه ناآگاه می گفتند وای بر شما زر و زیور قارون خیر نیست #ثواب_خدا خیر است.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1374/02/12
@monadianehag98
گزیده سخنان علامه جوادی املی
💠 ناز و نیاز
🔸 این دعای مباهله قوی تر و غنی تر از دعای سحر هر شب ماه مبارک رمضان است که عرض می کنیم: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ مِنْ بَهَائِكَ بِأَبْهَاهُ» تا آخر؛ این دعایی که امام صادق (سلام الله علیه) برای روز مباهله مشخص کرده است، به مراتب علمی تر، غنی تر و قوی تر از دعای سحر ماه مبارک رمضان است؛ یک #پیمان_متقابل است با یک ترجیع بند!
🔸 در دعای سحر فقط عرض می کنیم: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ»، سؤال می کنیم؛ اما این دعای نورانی مباهله که امام صادق فرمود، یک مطالبه است، ترجیع بند است؛ چند جمله از دعا که گذشت عرض می کند: «فَاسْتَجِبْ لِی»؛ خدایا تو قرار گذاشتی گفتی: ﴿ادْعُونی أَسْتَجِبْ لَكُمْ﴾، من دعا کردم، باید جواب بدهی! این طور حرف زدن برای کیست؟ آدم باید رویش بشود با خدا اینطور حرف بزند! تو گفتی بخوان، من هم خواندم؛ تو گفتی بیا، من هم آمدم؛ ترجیع بند گونه است، یکی دو بار نیست، دو سه جمله دعا می کند بعد عرض می کند خدایا تو گفتی بخوان من خواندم، تو گفتی اجابت می کنم اجابت بکن، مشکل مرا حل کن!
🔸 اینطور دعا کردن، اینطور حرف زدن با خدا چگونه است؟ آیا یک خواستن محتاجانه از خداست؟ محتاج که گداست، گدا که اینطور حرف نمی زند، گدا که طلبکارانه حرف نمی زند؛ این #ادلال است. این بیان نورانی حضرت وجود مبارک #ولی_عصر که در دعای «افتتاح» هر شب در ماه مبارک رمضان می خوانیم، مگر غیر از امام کسی می تواند این طور حرف بزند بگوید من آمدم «مُدِلًّا عَلَیك»؟! این ادلال از دلال است، دلال یعنی غنج، یعنی ناز؛ خدایا من در ماه مبارک مهمان تو هستم، می خواهم ناز کنم برای تو! مگر نگفتی صائمین «ضیوف الرّحمان» هستند _حجاج در آن سرزمین «ضیوف الرحمان» هستند، صائمین در این زمان مهمان خدا _ گفتی مهمان هستند، من می خواهم برای تو ناز کنم. این را غیر از امام کسی می تواند بگوید؟! خدایا من «مُدِلًّا عَلَیك»، می خواهم دلال کنم، می خواهم غنج کنم، می خواهم ناز کنم برای تو!
🔸 این مناجات «شعبانیه» که از وجود مبارک حضرت امیر است که البته همه ائمه این مناجات را می خواندند، در آن ادلال هست، ناز هست. غیر از اینها ممکن بود، کسی اینطور حرف بزند؟! در همین مناجات «شعبانیه» آمده است: «إِلَهِی إِنْ أَخَذْتَنِی بِجُرْمِی أَخَذْتُكَ بِعَفْوِكَ»؛ خدایا اگر مرا مؤاخذه کنی، بگویی چرا گناه کردی، من هم تو را مؤاخذه می کنم که تو که بزرگ تر بودی چرا عفو نکردی! این از چه کسی بر می آید؟ ما چنین ائمه ای داریم، چنین اولیایی داریم که با خدا اینطور حرف می زنند. به ما هم گفتند بخوان، نگفتند این مخصوص آنهاست؛ عرض می کند: «إِلَهِی إِنْ أَخَذْتَنِی بِجُرْمِی أَخَذْتُكَ بِعَفْوِكَ»؛ می گویم تو که بزرگ تر بودی، چرا آبروی ما را بردی! ما با اینها رو به رو هستیم؛ هیچ کسی عذری ندارد. اینها را همین علی گفت؛ اینکه گفتند خدا می نازد به علی، این است! یعنی شما فرض می کنید در عالم کسی پیدا بشود که اینطور حرف بزند و مناجات کند؟ به ما هم گفتند شما هم بخوانید!
آپارات:
https://aparat.com/v/EDYb9
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1397/06/13
@monadianehag98
💠 مراتب قرآن
🔹 قرآن درجاتی دارد مراتبی دارد؛ در آغاز سوره «زخرف» فرمود: ﴿إِنَّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِیا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ ٭ وَ إِنَّهُ فی أُمِّ الْكِتابِ لَدَینا لَعَلِی حَكیمٌ﴾ یك طرف آن عربی است، یك طرف آن نه عربی است نه عِبری است نه فارسی است، بلکه «عَلِی حَكِیم» است.
🔹 شما می بینید «ذریحِ مُحارِبی» رفته خدمت امام صادق (سلام الله علیه) عرض كرد: این آیه ﴿ثُمَّ لْیقْضُوا تَفَثَهُم﴾ یعنی چه؟ حضرت فرمود: «لِقَاءُ الْإِمَامِ». وقتی «ذرِیح» گفت من رفتم خدمت حضرت، حضرت فرمود این «لِقَاءُ الْإِمَامِ» است، برخی آمدند خدمت حضرت گفتند ما سالیانی است خدمت شما هستیم چنین تفسیری نكردید! فرمود: «مَنْ یحْتَمِلُ مَا یحْتَمِلُ ذَرِیح»؛ یعنی همان است كه فرمود برخی از احادیث ما «صعب» است «مستصعب» است «لَا یحْتَمِلُهُ إِلَّا نَبِی مُرْسَلٌ أَوْ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ أَوْ عَبْدٌ مُؤْمِنٌ امْتَحَنَ اللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِیمَانِ»؛ فرمود شما شاگردی مثل «ذرِیح» پیدا كنید تا ما #اسرار را هم بگوییم؛ فرمود: «مَنْ یحْتَمِلُ مَا یحْتَمِلُ ذَرِیحٌ»؛ كسی كه #اسرار_ولایت_و_امامت را بتواند بشنود، چنین كسی است.
🔹 قرآن كتابی نیست كه مثل باران نازل شده باشد، خداوند قرآن را نینداخت، قرآن را آویخت؛ اینكه فرمود #حبل_متین است، اینكه فرمود یك طرف آن به دست شماست و یك طرف آن به دست خداست، خب اگر آدم قدری بالاتر برود مطلب دقیقتری را كسب می كند. آیا آنطوری كه پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می فهمد، دیگران می فهمند؟! آنطوری كه ائمه (علیهم السلام) می فهمند، علما می فهمند؟! آنطوری كه علما می فهمند، توده مردم می فهمند؟! مرحوم كلینی(رضوان الله علیه) در همان جلد اول كافی نقل كرد كه وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در تمام مدت عمر به اندازه عقل خودش با كسی حرف نزد: «مَا كَلَّمَ رَسُولُ اللَّهِ(صلّی الله علیه و آله و سلّم) الْعِبَادَ بِكُنْهِ عَقْلِهِ قَطُّ»؛ البته اهل بیت مستثنا هستند و حضرت با كُنه عقل خودش با #اهل_بیت حرف می زد؛ حضرت به اندازه عقل خودش با هیچ كسی حرف نزد جز با خواص مثل اهل بیت و اهل بیت هم همینطور بودند. اینكه وجود مبارك حضرت امیر فرمود: «هَا إِنَّ هَاهُنَا لَعِلْماً جَمّاً» با چه كسی؟ گاهی دست كمیل را میگرفت به گوشه ای می برد و چند مورد را به او می گفت و می فرمود این سینه پر از علم است و من كسی را پیدا نكردم که بگویم! اگر كمیل پیدا شد یا افرادی مثل عمارِ یاسر و مقداد پیدا می شدند با آنها درد دل می كردند.
اینچنین نیست كه قرآن همین باشد كه ما در مسابقات و مانند آن نقل می كنیم، این كفِ قرآن است؛ ما اگر بالا بیاییم، از عربی مبین تا «عَلِی حَكِیم» خیلی راه است.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه ص جلسه 9
تاریخ: 1393/02/28
@monadianehag98