eitaa logo
اندیشه انقلاب اسلامی
820 دنبال‌کننده
407 عکس
24 ویدیو
128 فایل
انتشار همه یادداشتهای مرتبط با #اندیشه_انقلاب_اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از س رهگذر
انا لله و انا الیه راجعون دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند واندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادند بیخود از شعشعه پرتو ذاتم کردند باده از جام تجلی صفاتم دادند چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی آن شب قدر که این تازه براتم دادند مصیبت درگذشت استاد ارجمند جناب اقای دکتر عماد افروغ را به همه عزیزان اعم از خانواده، همکاران و شاگردانشان تسلیت عرض می کنم. توفیق داشتم چندی پیش عیادتشان بروم و یکساعتی محضرشان را درک کنم. یک تعبیر قشنگی در آن دیدار داشتند. می گفتند چنان حال خوشی از قرب به پروردگار دارم که حاضر نیستم اگر این حال از دستم بخواهد برود به شرایط قبل بیماری برگردم. سخن از حضرت اباعبدالله سلام الله علیه شد و اینکه در برزخ و قیامت حضرتش دستگیر است و ای کاش برای آن وجود نازنین، قدمی بر می داشتیم رفتند و با شوقی وصف ناپذیر کتاب عاشورا و رهایی را آوردند. چه ذوق علمی داشتند همانجا مجددا وارد بحث شد: کربلا یعنی قیام حماسی و باید این وجوه آن را پررنگ تر دید. این وصال آن هم در سحر شب قدر بی حکمت نیست. گوارای وجودشان باشد. عاش سعیدا و مات سعیدا
۲۵ فروردین ۱۴۰۲
📝 پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی گذشت دکتر عماد افروغ 🔹 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت دانشمند فرزانه و انقلابی آقای عماد افروغ را تسلیت گفتند. 📩 متن پیام به این شرح است: بسم الله الرّحمن الرّحیم درگذشت دانشمند فرزانه و انقلابی مرحوم آقای دکتر عماد افروغ رحمةالله علیه را به خاندان گرامی و دوستان و همکاران و شاگردان ایشان صمیمانه تسلیت عرض میکنم و صبوری و آرامش روحی برای آنان و رحمت و مغفرت الهی را برای آن مرحوم که در سحرگاه جمعه و قدر به لقاءالله پیوست مسألت مینمایم. تلاش‌های فکری‌اش مقبول حق و یادش گرامی باد. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۴۰۲/۰۱/۲۶ 💻 Farsi.Khamenei.ir
۲۶ فروردین ۱۴۰۲
❇️امتداد حکمت در آثار آوینی 🔹قطعاً شهیدسیدمرتضی آوینی (رضوان الله علیه) یک فیلسوف به معنای مدرسی آن نبود. فیلسوفی که در یک مکتب فلسفی، در دامان اصطلاحات و آموزش فلسفی رشد کرده باشد نبود. اما او حکیمانه می‌اندیشید، ژرف‌کاوی در عمق تمدن غرب را سیاست اندیشه‌ای خود ساخته بود، سعی داشت در موضوعات مهم سیاسی، اقتصادی و فرهنگیِ جهانی لایه‌های بنیادین آنها را در نسبت با انسان ببیند. ژرف‌اندیشی او سبب گردیده بود که، آثارش رهیافتهایی برای دیگران داشته باشد، آنها را از سطح به عمق انتقال داده و برایشان پرسشهای بنیادینی را طرح نماید. 🔹با این ویژگیهاست که آثار او میتواند محمل «امتداد حکمت» باشد؛ امتدادی که از دامان اصطلاحات و اصول فلسفی در مکتب خاصی برنمیخیزد، بلکه امتداد اندیشه و تفکر حِکمی است. چرا امتداد حکمت نباشد؟ در حالیکه، دریافتهای حکمی او از موضوعات عینی، رهیافتهایی را برای امتداد حکمت و فلسفه در عینیت فراهم میسازد. آری، به این معنا که او بخواهد اصل فلسفی اصالت وجود را امتداد بخشد نیست، لیکن گشایشی به درون عینیت و تحلیل آن در بنیادی‌ترین لایه‌هایش را فراهم میسازد و همین، زمینه است برای امتداد اندیشه فلسفی به عینیت. 🔹آنقدر که درک حِکمی او از عینیت مماس با عینیت است و برای مخاطب قرابت بیشتری با عینیت فراهم میسازد، برخی از اید‌هایی که مدعی امتداد هستند، چنین عملکرد و اثری ندارند. بلکه، آنها مسیر را دورتر ساخته و طریق جریان فلسفه به عینیت را در پیچاپیچی سنگین رها میکنند. از اصول فلسفی آغاز کرده و سعی میکنند، بدون آنکه به تنزل تدریجی مفاهیم فلسفی بیاندیشند، همان اصل فلسفی را با تحفظ بر همان سطح عقلانیت فلسفی که دارد، منضم و مقید به عینیت سازند و از این انضمام و تقیید، تحلیلهایی فلسفی برکشند؛ شبیه هم‌نشینی فیلسوفِ انزواگزیده با مهندسِ ساختمان. 🔹با این وصف، او به انقلاب اسلامی بسیار نزدیکتر است تا برخی. پس، مطالعه آثار آوینی، میتواند موجب قرب بیشتر اندیشمندان حِکمی به ساحت انقلاب اسلامی باشد و در بستر چنین قربی است که، امتداد فلسفه در عینیت انقلاب اسلامی رقم میخورد نه در تو در توی مفاهیم انتزاعی و اصالت ذاتی. @monir_ol_din
۲۷ فروردین ۱۴۰۲
aviny_170.mp3
621.4K
🎙سیدمرتضی آوینی 🔹مرگ آگاهی @monir_ol_din
۲۷ فروردین ۱۴۰۲
agha-aviny.mp3
346.3K
🔹تحلیل شخصیت شهید آوینی در کلام آیت الله خامنه‌ای(مدظله العالی) @monir_ol_din
۲۷ فروردین ۱۴۰۲
32.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽تأثیر انواع پیشفرضها در علم 🔹استاد، آیت‌الله صادق لاریجانی (دام عزه) @monir_ol_din
۲۹ فروردین ۱۴۰۲
❇️رئالیسم خام 🔹اولین تصویری که از «معرفت» در ذهن هر دانش پژوه فلسفه‌ای شکل میگیرد این است که، آنچه در ذهن ما به عنوان مفهوم حاضر میشود، انعکاس تمام واقعیت و مطابق با آن است. از این تصویر به «رئالیسم» تعبیر میشود که معرفت را انعکاس واقع میداند نه برساخته ذهن. 🔹در این میان، در معرفت شناسی غربی از این مبنا به «رئالیسم خام» تعبیر میشود در مقابل مبنای «رئالیسم انتقادی». توضیح مفصل پیرامون این دو مبنا در مقاله ای از آقای علیرضا قائمی نیا به خوبی آمده است: https://hawzah.net/fa/Article/View/84960/%D8%AF%D9%88-%D9%86%D9%88%D8%B9-%D8%B1%D8%A6%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D8%AE%D8%A7%D9%85-%D9%88-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%AF%DB%8C?SID=160588 @monir_ol_din
۳۱ فروردین ۱۴۰۲
‏خستگی خصلتِ روشنفکری است ما مَردم، خسته نمی‌شویم. - نادر ابراهیمی - 📸 مصلی تهران، فطر ۱۴۰۲/۲/۲
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
🔹استاد میرباقری: ما نیز ضربه‌های کاری وارد کرده‌ایم... https://eitaa.com/monir_ol_din
۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
🔹از مناظره امشب، باید عمق دریافتهای طرفین از اقتصاد را درک کرد؛ اقتصاد، ابزار است یا هدف؟ سیاست، حاکم بر آن است یا خیر؟ در اقتصاد، به فرهنگ توجه میشود یا نه؟ https://eitaa.com/monir_ol_din
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
اندیشه انقلاب اسلامی
🔹از مناظره امشب، باید عمق دریافتهای طرفین از اقتصاد را درک کرد؛ اقتصاد، ابزار است یا هدف؟ سیاست، حا
❇️درباره مناظره 🔹جدای از ضعفهایی که در مناظره جاری بود، آنچه که در این مناظره برجستگی یافت، مسئله «لیبرالیسم» بود. آقای دکتر درخشان برای اینکه این موضوع را برجسته سازد، انتحار نمود و انصافاً هم موفق شد. و شاید همین مقدار توفیق برای ایشان در این مناظره کافی باشد. اما ما چه باید بکنیم؟ 🔹این مناظره، روی دیگری هم دارد که شاید توصیه ای و نصیحتی باشد برای جریان انقلابی؛ اگر قرار است، نقادی غرب و مدرنیته را رسالت خود قرار دهیم، متوقف بر فهم و مطالعه غرب و مدرنیته و از جمله «لیبرالیسم» است. باید به گونه‌ای خواند و فهمید و تعمق کرد که بتوان لیبرالیسم را نه با استناد به مبانی خود، بلکه با استناد به مبانی لیبرالیسم به چالش کشید. 🔹همانطور که منطق اسلام آنقدر مستحکم است که بتواند خود را اثبات نماید، منطق مدرنیته و لیبرالیسم نیز آنقدر سست است که نتواند از خود دفاع کند، اما همین منطق سست را باید به شیوه مطهری و مصباح فرا گرفت و نقد نمود، نه به روش پرخوانان سست بنیان. 🔹هرگاه قوت فکری و علمی لازم حاصل شد، باید به مصاف لیبرالیسم رفت که در این صورت است که، پوچی و بطلان درونی خود را عیان میسازد. و کسانی که ضعیفند و به نقد لیبرالیسم مینشینند، بیشتر مایه تقویت آن میگردند. @monir_ol_din
۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
❇️اگر رد و اثباتها، بی‌پایه و بی‌مبنا باشند، یک روز صورت افراط و روز دیگر صورت تفریط به خود میگیرد؛ «نمی‌بینی جاهل را یا در افراط یا در تفریط.» https://eitaa.com/monir_ol_din
۶ اردیبهشت ۱۴۰۲