🔹برای سلوکالی الله، اعتقاد و باور به ولایت امیرالمومنین (سلامالله علیه) ضرورت و موضوعیت ندارد، مخالفین هم میتوانند به مراتب بالای معنویت برسند.....
#عرفان_اسلامی
https://eitaa.com/monir_ol_din
چرا اینقدر عصبانی؟
ما فقط عبارة اخرای پرسش و پاسخ مذکور را که منتشر نمودهاید، بدون هیچ طعنه و توهینی نوشته ایم. اگر به اعتقاد خود هستید، دیدگاه مذکور را شرح داده و عبارت ما را نقد کنید.
قطعا از نقد استقبال کرده و پاسخ علمی خواهیم داد.
https://eitaa.com/monir_ol_din
❇️نقش امام معصوم در سیر الی الله
🔹در کانال فلسفه و عرفان، پرسش و پاسخی با عنوان «نقش امام معصوم در سیر الی الله» مطرح شده، که در پاسخ به پرسش سائل درباره وضعیت «سنی اهل سلوک به مقصد رسیده» چنین آمده است:
«سنیها به مقام امام توجه دارند، اگر چه غفلت دارند که این مقام، مقامِ امام است و این حقیقت که درک میکنند حقیقتِ امام است.»
درباره این عبارت، نکاتی تقدیم میشود:
الف) سنی؛ کسی است که ولایت امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) را نپذیرفته و ولایتِ اعداء ایشان را به عنوان خلیفه بلافصل رسول الله (صلی الله علیه و آله) پذیرفته است.
سنیِ عارف؛ کسی است که به مسئله خلافت بلافصل آگاهی داشته، نزاع میان حضرت امیر و سایر خلفا در این مسئله را دانسته، با این علم و آگاهی است که دیگران را مقدم بر حضرت کرده و آنها را جانشین رسولالله میپذیرد. چنین فردی، به هیچ وجه «مستضعف» نیست.
سنیِ محب؛ کسی است که محبت به حضرت امیر و اولاد ایشان دارد، اما بنای بر تبری از اعداء ایشان را هم ندارد؛ یعنی محبت حضرت را با محبت اعداء او جمع کرده است.
با این توصیف؛ ویژگی اصلی تشیع «تولی و تبری» است که در «سنی» موجود نیست.
پس، سنی عارفی که در سیر و سلوک به مقصود رسیده است؛ کسی است که تولی به ولایت حضرت امیر و تبری از اعداء او ندارد، لیکن در سیر و سلوک الی الله طی طریق میکند.
ب) اگر در سیر و سلوک الی الله، امام معصوم (سلام الله علیه) نقش محوری داشته باشد، به این معناست که، تولی به ولایت امام برای سیر و سلوک «موضوعیت» داشته باشد، و بدون تولی و تبری، سیر و سلوک هیچ معنایی نداشته باشد؛ در این صورت، چگونه میتوان «سنی عارف» را به مقصد رسیده دانست؟
لاجرم، پاسخ باید این باشد که، هرچند سنی عارف، تولی و تبری ندارد، لیکن به آن حقیقتی که توجه میکند، حقیقتِ مقام امام است؛ یعنی، او تکویناً دارد با توجه به حقیقتِ مقام امام حرکت میکند، هرچند خود نمیداند و از آن غافل است.
ج) اگر، مناطِ سلوک، توجه به حقیقتِ مقام امام باشد، این امر درباره سایر عرفا نیز قابل تصور است؛ عارفان هندی، یهودی، مسیحی و... چنانچه درباره این عارفان ادعای وصول به مقصد بشود، همین مقدار کافی است که با «توجه به حقیقتِ امام» وصول آنها توجیهپذیر گردد؛ زیرا برای وصول به مقصد در سیرالی الله، تولی و تبری ظاهری که یک «شیعه» دارد، موضوعیت ندارد و ضروری نیست. آنچه برای سیر لازم است، توجه باطنی به حقیقتِ امام است که سنی عارف دارد و قابل جمع با غفلت از شخص امام است.
د) در پاسخ مذکور، وصول سنی عارف به مقصود پیشفرض گرفته شده و سپس این وصول توجیه گردیده است. درحالیکه، اگر مبنای تحلیل عرفان چنین باشد که، در ذات سیر و سلوک «تولی و تبری» موضوعاً اخذ شده و بدون تولی و تبری، سیر و سلوک الی الله واقع نمیشود، به هیچ وجه وصول یک سنی به مقصود، قابل قبول نخواهد بود. اما چون از عامه کسانی هستند که به عرفان و تصوف شهرت دارند، پس با تصرف در ناحیه مبنا و طرح «توجه به باطن امام»، تولی و تبری ظاهری را از موضوعیت انداخته و جایی برای آنها باز میکنند.
@monir_ol_din
5.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️ ریاضتِ چنین و چنان، اگر با #تولّی_و_تبرّی همراه نباشد، در دستگاه خدا ارزشی ندارد.
⚡️ ابلیس دو رکعت نماز خواند و ۴۰۰۰ سال طول کشید، اما این نماز در ترازوی خدای متعال هیچ وزنی ندارد.
#استاد_میرباقری
☑️ eitaa.com/mirbaqeri_ir
28.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
انسان اگر در طرح امیرالمؤمنین (علیه السلام) قرار گرفت، متّقی است. اگر از طرح آن حضرت بیرون رفت، فاسق و بیتقواست، ولو تمام عمرش را نماز شب بخواند!
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
🌀 هر لحظه آماده شهادت باشید
📝 حکیم متأله، علامه مصباح یزدی (رضوانالله علیه)
https://eitaa.com/monir_ol_din
🔹همایش «فلسفه، جامعه، آزادی»
🔹بنیاد حکمت اسلامی صدرا
🔸علاقمندان به گفتمان #امتداد_حکمت حتما شرکت کنند.
https://eitaa.com/monir_ol_din
اندیشه انقلاب اسلامی
🔹همایش «فلسفه، جامعه، آزادی» 🔹بنیاد حکمت اسلامی صدرا 🔸علاقمندان به گفتمان #امتداد_حکمت حتما شرکت کن
❇️نظام فاعلیت
1⃣تحلیل فلسفی مفهوم «آزادی» ابتدائاً از تحلیل این واقعیت در انسان آغاز شده و سپس به جامعه کشیده میشود. در تحلیل آزادی در انسان نیز نقطه تکون آن در «اراده انسان» است؛ یعنی، با تحلیل اراده آزاد در انسان است که میتوان آزادی عملِ انسان را معنا نمود.
2⃣مهمترین چالشی که عمدتاً میان متکلمین و فلاسفه طرح شده، نسبت میان «علیت و اختیار» است. در این چالش، متکلمین با تعریفی متفاوت از اختیار، آن را در تنافی با «ضرورت علیتی» دانسته و با نظر به اصل موضوعی بودن اختیار در انسان، ضرورت علیتی را انکار می نمایند. در مقابل نیز فلاسفه مسلمان، با تعریفی دیگرسان از اختیار که سازگار با ضرورت علیتی است، سعی دارند تنافی مورد نظر را رد کنند. (به زودی به این منازعه خواهم پرداخت. بعونه تبارک و تعالی)
البته، لازم به ذکر است که در دوران معاصر نیز برخی فلاسفه نیز از ضرورت علیتی عبور کرده و آن را منافی اختیار دانسته اند، مانند حضرت استاد آیت الله فیاضی. (تفصیل این مباحث در کتاب «جبر فلسفی از دیدگاه استاد فیاضی» آمده است.)
3⃣عمدتاً دغدغه ای که فلاسفه مسلمان، خصوصاً در دوران معاصر دارند و سعی دارند که بر قاعده علیت همراه با ضرورت علیتی تحفظ داشته باشند، مقابله با لازمه ای است که از نفی این ضرورت علیتی به دست می آید و آن «تشتت و ناهماهنگی» در تکوین است. از سوی دیگر، متکلمین و برخی از فلاسفه مخالف نیز دغدغه «اختیار» را در انسان دارند.
4⃣مرحوم استاد سیدمنیرالدین حسینی(ره) همراه با دغدغه متکلمین با اصرار بر مراقبت از «اختیار» در انسان، مسئله علیت را مورد بررسی قرار داد. لیکن، از آنجا که نقطه آغازین فلسفه او، تقید به «اصول غیرقابل انکار» بود، به دامن «تشتت» نغلطید، بلکه به نظریه نوینی دست یافت که، هر دو دغدغه را تأمین مینماید و آن هم نظریه «نظام فاعلیت» است.
5⃣نظام فاعلیت، حکایت از متن عالم خلقت دارد. یعنی، عالم خلقت را در نظام فاعلیت توصیف می نماید. براساس این نظریه، هر مخلوقی، فاعل است و فاعلیت دارد و عالم خلقت، از فاعلیتِ این فاعلها تقوم یافته است. اصل قرار گرفتن فاعلیت، در عین حال که متضمن این معناست که، فاعلیت و اراده فاعل حاکم بر صدور فعل او است، اما از آنجا که، نظام فاعلیت ذیل اصول غیرقابل انکار قرار دارد، پس فاعلیتِ فاعلها در درون یک نظم تکوینی سامان می یابد که از تشتت و ناهماهنگی جلوگیری می نماید. به عبارت دیگر؛ فاعلیتِ فاعل نه مطلق است و رها شده، نه مجبور به جبر فلسفی است، بلکه متقید به قید نظام فاعلیت است.(توضیح بیشتر این نظریه در دروس «فلسفه چگونگی اسلامی» آمده است.)
https://eitaa.com/monir_ol_din
🔹یکی از مسائلی که در علم النفس مورد بررسی قرار میگیرد؛ رابطه نفس و بدن است. از این رابطه، در ادبیات غربی، به دلیل فروکاهش نفس به ذهن، به «رابطه ذهن و بدن» تعبیر میشود.
در یورونیوز خواندم: رویترز در گزارشی به این موضوع پرداخته و ضمن اشاره به یافتههای جدید دانشمندان آورده است که پاسخ اصلی، احتمالا در ساختار مغز قرار دارد.
🔹بنا به این گزارش، محققان به تازگی دریافتهاند که بخشهایی از ناحیه مغز به نام «قشر حرکتی» که بر حرکات بدن کنترل دارد، با شبکهای مرتبط است که در برانگیختن قوای تفکر، برنامهریزی، برانگیختگی ذهنی، احساس درد، کنترل اندامهای داخلی همچنین عملکردهایی مانند جریان خون، فشار و ضربان قلب دخالت دارد.
————————————
🔰پ.ن: این تحقیقات تجربی، به دلیل ابتناء بر مبانی فلسفی الحادی، قابل اعتماد نیست، اما به جهت توجه به دامنه کوششهایی که برای شناخت ذهن دارند، مفید است.
https://eitaa.com/monir_ol_din
❇️وال استریت ژورنال؛ دوستان جدید ایران: روسیه و چین.
🔹شاید ظاهر این تصویر به نظر خوش آید، اما احساس خوبی نسبت به آن وجود ندارد. چندی پیش هم، تصویری در اکونومیک منتشر شد که، ایران از اقمار چین بود.
https://eitaa.com/monir_ol_din
اندیشه انقلاب اسلامی
❇️وال استریت ژورنال؛ دوستان جدید ایران: روسیه و چین. 🔹شاید ظاهر این تصویر به نظر خوش آید، اما احسا
برخی از دوستان، با نگاه بنده موافقت نداشتند. فلذا به اصل مقاله و ترجمه آن مراجعه کردم که پیشنهاد میکنم حتماً بخوانید.
همانطور که گفتم، این مقاله و تصویر، گویای ایران قدرتمند یا ایران مرکزی در عرصه جهانی نیست. در فراز آخر این مقاله چنین آمده است:
«روابط رو به رشد ایران با مسکو و پکن آن را به غول پیکری تبدیل نمی کند که بتواند آمریکا را از منطقه بیرون کند یا اسرائیل را نابود کند، همانطور که مدت هاست قول داده است انجام دهد. اما اتحادهای جدید ممکن است برای مدت نامحدودی عمر رژیمی را که تنها ماهها پیش به نظر میرسید گزینههایش رو به اتمام است را افزایش دهد.»
با این فراز، روشن میشود که تصویر مربوطه هم حکایت از دستگیری روسیه و چین از ایران دارد، نه مرکزیت ایران برای چین و روسیه.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️اگر، ایرانشهری هم هست، حاج محمدناظری پاسدار آن است، نه آن که در غربت، در حال تئوریسازی برای شورش فواحش، جان داد....
https://eitaa.com/monir_ol_din