eitaa logo
امتداد حکمت‌ و فلسفه
842 دنبال‌کننده
406 عکس
22 ویدیو
128 فایل
#اِمتدادِحِکمت‌وَفَلسَفِه، از ضرورت جریان یافتن اعتقادات تا عمل در مقیاس جامعه، بحث می‌کند. همان دغدغه‌ای که فَقیه‌ِحَکیم‌ِحاکمِ‌انقلاب از اهالی فلسفه مطالبه می‌کند.
مشاهده در ایتا
دانلود
8425.jpg
42.8K
🔸کتاب؛ هستی شناسی اجتماعی 🔸نویسنده؛ آقای سیدعلی سیدی فرد ✔نکاتی درباره این کتاب قابل طرح است که، عرض خواهد شد. @monir_ol_din
امتداد حکمت‌ و فلسفه
#معرفی‌کتاب 🔸کتاب؛ هستی شناسی اجتماعی 🔸نویسنده؛ آقای سیدعلی سیدی فرد ✔نکاتی درباره این کتاب قابل ط
🔸کتاب: هستی شناسی اجتماعی 🔸نویسنده: آقای سیدعلی سیدی فرد ✔آقای سیدی فرد در یک نشست علمی به معرفی کتاب و نظریه نوآورانه خویش پرداختند که مورد نقد ناقدین هم قرار گرفت. خلاصه ای از کلام ایشان جهت آشنایی بیشتر با نظریه نهایی این کتاب ارائه می شود: 🔺 در ابتدا سیدی فرد، به عنوان ارائه‌کنندۀ نظریه، به ارائۀ بحث خود پرداختند و بیان کرد: هستی‌شناسی اجتماعی به دو پرسش عمده می‌پردازد: پرسش از «هستی و واقعیت امر اجتماعی» و پرسش از «چیستی و ماهیت امر اجتماعی». در یک تقسیم‌بندی، دیدگاه‌های اصلی ارائه‌شده در این حوزه را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: دیدگاه‌های «کُل‌گرایانه» و دیدگاه‌های «فردگرایانه». 🔺وی ادامه داد: دیدگاه‌ حاضر- که بر اساس پاره‌ای از دستاوردهای دانش اصول الفقه و به ویژه با تکیه بر برخی نوآوری‌های اصولی شهید سید محمد باقر صدر (ره)، سامان یافته است- نظریه‌ای فردگرایانه محسوب می‌شود که لوازم گسترده‌ای را در حیطۀ روش فهم پدیده‌های اجتماعی در پی خواهد داشت. این دیدگاه قادر است به نحو بهتری شواهد ارائه‌شده از سوی کل‌گرایان- نظیر مسألۀ «فشارآوری واقعیت‌های اجتماعی»، «مقاومت‌پذیری واقعیت‌های اجتماعی» و «بقای واقعیت اجتماعی و زوال افراد تشکیل‌دهندۀ جامعه»- را تبیین کند. 🔺این پژوهشگر بیان کرد: به طور بسیار فشرده می‌توان این دیدگاه را به این صورت بیان کرد: «هر امر اجتماعی عبارت است از یک مرکب اعتباریِ متشکل از «نماد»، «عنوان خاص» و «مجموعه‌ای از گزاره‌های هنجاری» که با یکدیگر «تقارنی شدید» یافته‌اند و این مرکب اعتباری، منشأ دو گونه الزام می‌گردد: «الزام دلالت‌شناختی» و «الزام روان‌شناختی»». 🔺در ادامه سیدی فرد به توضیح عناصر مفهومی نظریۀ فوق، یعنی «نماد»، «عنوان»، «گزارۀ هنجاری»، «شباهت خانوادگی»، «نظریۀ تقارن شدید(قرن أکید)»، «مدلول تصوری»، «مدلول تصدیقی»، «ارادۀ جدیه»، «الزام دلالت‌شناختی» و «الزام روان‌شناختی» پرداختند و توضیح دادند که در میان عناصر فوق، «نظریۀ تقارن شدید (قرن أکید)» و دو مفهوم «الزام دلالت‌شناختی» و «الزام روان‌شناختی» که در امتداد آن قرار دارند، واجد جایگاهی محوری می‌باشند و با تأکید بر همین نظریه و دو مفهوم مذکور می‌توان شواهد اقامه‌شده از سوی کُل‌گرایان را به نحو بهتری تبیین کرد. نظریۀ تقارن شدید (قرن أکید) از سوی شهید محمد باقر صدر (ره) در مباحث وضع و الفاظ علم اصول و با انگیزۀ حل «پاردوکس وضع» مطرح شده است. نظریۀ تقارن شدید، زمینۀ طرح دو مفهوم «الزام دلالت‌شناختی» و «الزام روان‌شناختی» را مطرح می‌کند و بر اساس این دو مفهوم می‌توان بسیاری از پدیده‌های اجتماعی را که کل‌گرایان با قائل شدن به یک واقعیت اجتماعی غیرقابل تقلیل به افراد تبیین می‌کنند، بدون قائل شدن به چنین واقعیتی، به نحو بهتری تبیین کرد. ➖به نقل از: http://mana.sccsr.ac.ir @monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
n00000769-b.jpg
118.5K
به اطلاع می رساند هفته دوم دوره علمی "هستی‌شناسی اجتماع"، فردا؛ ۲۰ تیرماه، ساعت ۹ صبح برگزار می‌گردد. طرح نظریات فیلسوفان مسلمان ارائه‌دهنده: : بلوار الغدیر، کوچه ۸، سالن اجتماعات مقطع دبیرستان پسرانه هدایت @monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تحلیل زندگانی حضرت معصومه(س) با توجه نگاه فلسفه تاریخی.docx
37.1K
🔸استاد آیت الله میرباقری(زیدعزه) 🔸موضوع: تحلیل زندگانی حضرت معصومه(س) با توجه به نگاه فلسفه تاریخی ✔ خدمت عزیزانی که علاقمند به نگاه های فلسفه تاریخی هستند پیشنهاد می شود مطلب پیش روی را که متن سخنرانی حضرت استاد است، حتماً ملاحظه نمایند.🌹 @monir_ol_din
تحلیل هجرت سیاسی امام رضا به مرو.docx
27.4K
🔸استاد آیت الله میرباقری(زیدعزه) 🔸موضوع: تحلیل هجرت سیاسی امام رضا به مرو @monir_ol_din
🌿 @einsad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#اطلاعیه 👌 قابل توجه دوستداران #علوم‌اجتماعی ✨#صوت‌جلسه دوره علمی #هستی‌شناسی‌اجتماع با ارائه #حجة‌الاسلام‌علی‌محمدی در کانال #فلسفه_چگونگی_اسلامی موجود است. 🔸موضوع؛ نظریات اندیشمندان مسلمان معاصر؛ علامه طباطبایی شهید مطهری علامه مصباح یزدی 👇👇👇 @monir_ol_din
002 mohamadi_ Society ontology[1].mp3
27.34M
دوره علمی : طرح نظریات فیلسوفان مسلمان حجت‌ الاسلام علی محمدی 🔰 https://eitaa.com/monir_ol_din/979
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♨️ به اطلاع می رساند هفته سوم دوره علمی "هستی‌شناسی اجتماع"، پنج‌شنبه؛ ۲۷ تیرماه، ساعت ۱۰ صبح برگزار می‌گردد. طرح نظریه استاد فقید سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی ارائه‌دهنده: : بلوار الغدیر، کوچه ۸، سالن اجتماعات مقطع دبیرستان پسرانه هدایت 👇👇👇 @monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥 👌قابل توجه عزیزانی که علاقمند به آشنایی با هستند؛ 🔉صوت دومین دوره کلیات با ارائه در این کانال موجود است. 👇👇👇👇 @monir_ol_din
🔸🔸🔸 🔊 فهرست دوره "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" 🔽🔽🔽 ✅ جلسه اول " کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: ضرورت، موضوع، هدف https://eitaa.com/monir_ol_din/6 ✅ جلسه دوم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: تحلیل هدف فلسفه چگونگی اسلامی https://eitaa.com/monir_ol_din/23 ✅ جلسه سوم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: تحلیل سوال محوری فلسفه چگونگی اسلامی - ضرورت معیار صحت https://eitaa.com/monir_ol_din/33 ✅ جلسه چهارم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: ادامه بحث "ویژگیهای معیار صحت" https://eitaa.com/monir_ol_din/41 ✅جلسه پنجم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: توضیح اصول غیرقابل انکار- ۱ اصل "تغایر فی الجمله" https://eitaa.com/monir_ol_din/53 ✅ جلسه ششم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: توضیح اصول غیرقابل انکار-۲ اصل "تغییر فی الجمله" اصل "هماهنگی فی الجمله" https://eitaa.com/monir_ol_din/64 ✅جلسه هفتم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: نگاهی دوباره به "اصول کلی تعین" یا "معیار صحت فلسفه تعین" https://eitaa.com/monir_ol_din/74 ✅ جلسه هشتم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: بررسی پاسخهای متعدد به سوال از "علت تعین" اولین پاسخ؛ اصالت شیء https://eitaa.com/monir_ol_din/80 ✅ جلسه نهم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: بررسی پاسخهای متعدد به سوال از "علت تعین" دومین پاسخ؛ اصالت شرایط https://eitaa.com/monir_ol_din/126 ✅ جلسه دهم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: بررسی پاسخهای متعدد به سوال از علت تعین سومین پاسخ؛ هم اصالت شی هم اصالت شرایط https://eitaa.com/monir_ol_din/156 ✅جلسه یازدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: عبور از پاسخهای غلط و آغاز مراحل ایجابی فلسفه چگونگی اسلامی اولین مرحله ایجابی: اصالت ربط https://eitaa.com/monir_ol_din/170 ✅جلسه دوازدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: تبیین مسئله «نسبت بین وحدت و کثرت» مبتنی بر اصالت ربط https://eitaa.com/monir_ol_din/185 ✅جلسه سیزدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: بررسی تطبیقی اصالت ربط با نظریه سیستم ها. https://eitaa.com/monir_ol_din/201 ✅جلسه چهاردم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: تصویرهای مبتنی بر اصالت ربط https://eitaa.com/monir_ol_din/235 ✅جلسه پانزدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: نقد «اصالت ربط» و ورود به «مرحله تعلق» https://eitaa.com/monir_ol_din/281 ✅جلسه شانزدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: تبیین مرحله «اصالت تعلق» https://eitaa.com/monir_ol_din/314 ✅جلسه هفدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: مرحله اصالت تعلق۲ "تقوم زمان و مکان" https://eitaa.com/monir_ol_din/378 ✅ جلسه هجدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: مرحله اصالت تعلق۳- «بحث از طرف تعلق» https://eitaa.com/monir_ol_din/439 ✅ جلسه نوزدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: نقد "اصالت تعلق" و ورود به «مرحله فاعلیت» https://eitaa.com/monir_ol_din/460 ✅ جلسه بیستم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: تبیین مرحله "نظام فاعلیت" https://eitaa.com/monir_ol_din/501 ✅جلسه بیست و یکم«کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: تبیین نظام فاعلیت https://eitaa.com/monir_ol_din/535
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥 👌 قابل توجه دوستداران دوره علمی با ارائه در کانال موجود است. 🔸موضوع؛ نظریه استاد حسینی هاشمی، بنیانگذار فرهنگستان علوم اسلامی قم 👇👇👇 @monir_ol_din
جلسه اول.mp3
23.71M
🔉 🔸دوره علمی 🔸 باارائه: حجه الاسلام محمد متقیان 🔸موضوع: تبیین نظریه استاد حسینی پیرامون «چگونگی شکل گیری جامعه» https://eitaa.com/monir_ol_din/993
جلسه دوم.mp3
22.57M
🔉 🔸دوره علمی 🔸با ارائه: حجة الاسلام محمد متقیان 🔸موضوع: تبیین نظریه استاد حسینی پیرامون «چگونگی شکل گیری جامعه» https://eitaa.com/monir_ol_din/994
💥 🔺در مبنای فلسفی «نظام ولايت» وحدت و كثرت حول محور ولايت و در آن جهت و متناسب با آن جهت انجام مي گيرد. دلیل این امر آن است که، «تعلق» ولي اعظم الهي به ايجاد دائم التزايد و افاضه حضرت رب است و خود «ولايت» واسطه در ايجاد در اتم مراتب است نه فقط واسطه در تغيير جهت و كيفيت. بنابراین رتبه «نظام ولايت» سابق بر «جامعه» است و پيدايش جامعه از شئون ولايت است. 🔺 در اينجا ديگرنمي گوئيم «نظم و حكومت» يكي از حوائج است بلكه مي گوئيم «سرپرستي» و افاضه و لطف است و از ابزار لطفش اين «احكام و قوانين» است، قوانين حسي، ابزار لطف خداي متعال است و قوانين اجتماعي و قوانيني كه براي رابطه خودش با بندگان قرار داده از الطاف خداي متعال است و همه اينها طريق رساندن نعمت است و بخاطر لطف كردن و سرپرستي ايجاد فرموده است که به تبعيت لطف به ولي اعظم و قرب اوست. ر.ک. دوره پژوهشی فلسفه تعلق جلسه ۹۷ (ره) @monir_ol_din