eitaa logo
امتداد حکمت‌ و فلسفه
842 دنبال‌کننده
406 عکس
22 ویدیو
128 فایل
#اِمتدادِحِکمت‌وَفَلسَفِه، از ضرورت جریان یافتن اعتقادات تا عمل در مقیاس جامعه، بحث می‌کند. همان دغدغه‌ای که فَقیه‌ِحَکیم‌ِحاکمِ‌انقلاب از اهالی فلسفه مطالبه می‌کند.
مشاهده در ایتا
دانلود
💥تاریخ نظام ولایت و تولی 🔺تا بدینجا روشن شد که، تاریخ عالم خلقت در حقیقت تاریخ انسان است. اما سؤالی که طرح می شود این است که آیا همه انسانها در یک مرتبه قرار دارند؟ آیا هر انسانی منحاز و مستقل از سایر افراد تاریخی دارد یا در یک نظام و پیوستگی قرار دارند؟ 🔸انسان یعنی موجودی که "موجِد" است، قدرت ایجاد و آفرینش دارد، توان تغییر مسیر و اختیار تغییر جهت را دارد. انسان با چنین وصفی در دیگران نیز تأثیرگذار است و همچنین از سایر انسان ها تأثیر می پذیرد. پس آنچه که در حقیقت قابل طرح است؛ یا است. یعنی نظامی از انسانهای مؤثر و متأثر از همدیگر. عالم انسانی، عالمی بریده و مستقل نیست. هر انسانی در پیوند و ارتباط با سایر انسانها قرار دارد. هم اثر میگذارد هم اثر می پذیرد . 🔸 روشن است که، میزان تأثیرگذاری آحاد انسانها با همدیگر متفاوت است. برخی از افراد قدرت اثرگذاری بیشتری بر دیگران دارند و برخی دیگر قدرت کمتری. پس در آن نظام فاعلیت انسانی باید به این نکته توجه نمود که، انسانهایی مافوق سایر انسانها قرار میگیرند و آنها را ذیل اراده و فاعلیت خود می برند. به عبارتی، برخی از انسانها دیگر انسانها را "تحت سرپرستی" خویش قرار می دهند و اراده آنها را منحل در اراده خود می سازند. بنابراین، نظام فاعلیت انسانی در حقیقت نظام ولایت و تولی انسانی است. برخی از انسانها ولایت بر دیگران دارند و بیشتر انسانها متولی به فاعلیت و اراده انسانهای برتر هستند. 🔸پیشتر گفته بودیم که، تاریخ خلقت را انسان رقم میزند. حال که روشن شد، انسان در یک نظام روابط انسانی قرار دارد، پس باید از تاریخ نظام روابط انسانی سخن گفت. و از آنجا که، روابط انسانی هم در مراتب تولی و ولایت تعریف می شود پس باید تاریخ را به تعبیر نمود. تاریخ همه مخلوقات بر مدار انسان و روابط انسانی ترسیم می شود و به عبارتی تاریخ خلقت بر مدار تاریخ نظام ولایت و تولی انسانی تفسیر می شود. روابطی که میان آحاد بشر برقرار می شود، زمینه ساز شکل گیری تاریخ انسانی است. روابطی که میان اراده ها و فاعلیتها برقرار می شود و مرتبه ولی و متولی را شکل می دهد، تاریخ انسانی را تصویر می کند و در نتیجه تاریخ عالم خلقت رقم می خورد. @monir_ol_din
امشب عشاق امضا می‌شود فردا ز عاشقان‌ این‌دشت دریا می‌شود .....
هدایت شده از الفقه و الاصول
زان هنوز به عیوق میرسد فریاد ز بیابان کربلا .....
🔸 عالم خلقت "صیرورت" دارد، پس "زمان" دارد و "تاریخ" دارد. محور مخلوقات "انسان" است، پس تاریخ خلقت "تاریخ انسان" است. انسان مرتبط با انسان‌ها است پس تاریخ انسان همان "تاریخ نظام انسانی" است. نظام انسانی در "سرپرستی و سرسپاری" تفسیر میشود، پس تاریخ نظام انسانی همان "تاریخ نظام ولایت و تولی" است. 🔸 تاریخ نظام ولایت و تولی یعنی خطوط حرکت عالم خلقت را می‌نگارد و سایر انسان‌ها در مواجهه با فاعلیت و اراده او یا تسلیم اراده او می‌گردند و ذیل خواست و اراده او حرکت می‌کنند یا اینکه، "دستگاه ولایت" دیگری در عرض ولایت انسان کبیر بنا می‌نمایند‌. در هر دو صورت تاریخ، تاریخ انسان کبیر است. @monir_ol_din
💥 استاد علامه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی(ره) 1⃣ سخن گفتن درباره‌ي وجود مبارک حضرت سیّدالشّهداء(سلام الله علیه) به این معنا نیست که کسی بخواهد آن حضرت را همان‌گونه که هست بشناسد؛ چرا‌که فهم «تدریجی الحصول» ما، درباره‌ي شناخت موجودات ساده هم، مطلق و حقیقی نیست. فهم ما عاجز از فهمیدن حقیقت امور است، به ویژه فهم آنهایی که محور حقایق همه‌ي جهانند. بنـابرایـن در سطحـی کـه مـا هستیم بـه آثار مادی وجود مبارک حضرت سیّدالشّهداء در سطوح نازلش اکتفا می‌کنیم؛ یعنی در سطوحی که البته آن‌ها هم سطوح حقیقی آثار مادی ایشان نیست. 2⃣ برای معرفی وجود مبارک حضرت سیّدالشّهداء(سلام الله علیه) بسیار خوب است که ایشان را به عنوان یک شناسایی کنیم. بنابراین عاشورا یک حرکت تکاملگرای ساده نیست، بلکه «فلسفه‌ي تکامل اجتماعی» را در تاریخ تبیین می‌کند و لذا برای همه‌ي عصرها و نسل‌ها الگوی جاوید تکامل‌گرایی است. اما اولین سؤال این است که «شخصیت تاریخی» کیست و «تکامل‌گرایی تاریخی» چیست و چه تفاوتی با «تکامل‌گرایی اجتماعی» دارد؟ شخصیت تاریخی، شخصیتی است که در تحوّل تاریخی، مبداء و محور تأثیر باشد. وجود مبارک حضرت سیّدالشّهداء برحسب آثار ظاهری، نه فقط جامعه را، بلکه تاریخ را متحوّل کردند. 3⃣ برای شناخت تکاملگرایی تاریخی نیز میتوان از تفاوت آن با تکامل‌گرایی اجتماعی بهره برد. ، به‌دنبال ایجاد نظم و نظامی، متناسب با سیر بلوغ مبارزه است که هدف آن به‌دست گرفتن قدرت و سقوط ساختار قبلی است. تکامل‌گرایی اجتماعی، همواره به‌وسیله‌ي انقلاب‌ها ایجاد می‌شود.....اما جامعهای که فقط تا سطح تکامل اجتماعی را برای خود معنا کرده است و تکامل تاریخی را طراحی نکرده است، حتی اگر مدعی آشنایی با فلسفه‌ي تاریخ نیز باشد، تکاملگرای تاریخی خوانده نخواهد شد. بنابراین خود در دويست سال آینده را نخواهد داشت؛ چراکه قدرت تحلیل او در حد شناخت «موضع‌گیری‌ها» و «هماهنگ‌سازی موضع‌گیری‌ها» تا حد فروپاشی ساختار گذشته و ایجاد ساختار جدید است؛ نه «توسعه»‌ي وضع موجود به سمت وضع مطلوب. تکامل تاریخی چشم به پیروزی در «وهله» ندارد، بلکه برنامه او در کلیه‌‌ي موضوعات «سخن گفتن با نهادینه¬ترین نظام عاطفه‌ي انسان و جامعه» است. ر.ک. مراقبه های عاشورایی، ص 17 @monir_ol_din
• | تاریخ انسان کبیر | • انسان کبیر بر تاریخ و زمان دارد، اوست که خطوط تاریخ را ترسیم می‌کند. وسایر انسان‌ها ذیل تخطیط او جبهه‌بندی می‌شوند. جبهه حق یا باطل. او است. @monir_ol_din
💥تخاطب حسین با تاریخ حسین(سلام الله علیه) است. ولایت بر تاریخ و زمان دارد، اراده‌ها را سرپرستی می‌کند، موجِد صیرورت است، حرکت می‌سازد. اوست که جبهه‌سازی می‌کند و بر مدار اراده خویش جبهه حق و باطل می‌آفریند. اوست که با تاریخ دارد، خطابش مقید به زمان و مکان نیست، فرازمان است، چون ولایت بر تاریخ و زمان دارد، چون اراده‌اش و است. @monir_ol_din
پرونده ویژه محرم.pdf
237.7K
عرض سلام و ادب؛ مطالبی که در ذیل عنوان کار شده بود را خدمت دوستان تقدیم می کنم. امیدوارم که اشاراتی که پیرامون حقیقت تاریخ رفت، تبدیل به تفصیلاتی گردد که بیشتر از این مختصر بتواند مورد بحث قرار بگیرد. 🌹 @monir_ol_din
⭕️ ضرورت امتداد عملی فلسفه اسلامی https://eitaa.com/monir_ol_din/585 ⭕️ نسبت دین با علوم طبیعی https://eitaa.com/monir_ol_din/702 ⭕️ مبانی فلسفی اندیشه مقاومت https://eitaa.com/monir_ol_din/873 ⭕️ دیدگاه فرهنگستان درباره فلسفه اسلامی https://eitaa.com/monir_ol_din/1029 ⭕️ کربلا و تاریخ https://eitaa.com/monir_ol_din/1081
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دومین دوره "کلیات در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ در ۲۱ جلسه برگزار شد. صوت جلسات در کانال بارگذاری میشد. بعد از اتمام دوره فهرست تمام صوتها به همراه لینک مربوطه تهیه شده و در این کانال در اختیار عزیزان قرار میگیرد. 👇👇👇👇👇 @monir_ol_din
🔸🔸🔸 🔊 فهرست دوره "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" 🔽🔽🔽 ✅ جلسه اول " کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: ضرورت، موضوع، هدف https://eitaa.com/monir_ol_din/6 ✅ جلسه دوم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: تحلیل هدف فلسفه چگونگی اسلامی https://eitaa.com/monir_ol_din/23 ✅ جلسه سوم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: تحلیل سوال محوری فلسفه چگونگی اسلامی - ضرورت معیار صحت https://eitaa.com/monir_ol_din/33 ✅ جلسه چهارم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: ادامه بحث "ویژگیهای معیار صحت" https://eitaa.com/monir_ol_din/41 ✅جلسه پنجم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: توضیح اصول غیرقابل انکار- ۱ اصل "تغایر فی الجمله" https://eitaa.com/monir_ol_din/53 ✅ جلسه ششم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: توضیح اصول غیرقابل انکار-۲ اصل "تغییر فی الجمله" اصل "هماهنگی فی الجمله" https://eitaa.com/monir_ol_din/64 ✅جلسه هفتم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: نگاهی دوباره به "اصول کلی تعین" یا "معیار صحت فلسفه تعین" https://eitaa.com/monir_ol_din/74 ✅ جلسه هشتم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: بررسی پاسخهای متعدد به سوال از "علت تعین" اولین پاسخ؛ اصالت شیء https://eitaa.com/monir_ol_din/80 ✅ جلسه نهم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: بررسی پاسخهای متعدد به سوال از "علت تعین" دومین پاسخ؛ اصالت شرایط https://eitaa.com/monir_ol_din/126 ✅ جلسه دهم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: بررسی پاسخهای متعدد به سوال از علت تعین سومین پاسخ؛ هم اصالت شی هم اصالت شرایط https://eitaa.com/monir_ol_din/156 ✅جلسه یازدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: عبور از پاسخهای غلط و آغاز مراحل ایجابی فلسفه چگونگی اسلامی اولین مرحله ایجابی: اصالت ربط https://eitaa.com/monir_ol_din/170 ✅جلسه دوازدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: تبیین مسئله «نسبت بین وحدت و کثرت» مبتنی بر اصالت ربط https://eitaa.com/monir_ol_din/185 ✅جلسه سیزدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: بررسی تطبیقی اصالت ربط با نظریه سیستم ها. https://eitaa.com/monir_ol_din/201 ✅جلسه چهاردم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: تصویرهای مبتنی بر اصالت ربط https://eitaa.com/monir_ol_din/235 ✅جلسه پانزدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: نقد «اصالت ربط» و ورود به «مرحله تعلق» https://eitaa.com/monir_ol_din/281 ✅جلسه شانزدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: تبیین مرحله «اصالت تعلق» https://eitaa.com/monir_ol_din/314 ✅جلسه هفدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: مرحله اصالت تعلق۲ "تقوم زمان و مکان" https://eitaa.com/monir_ol_din/378 ✅ جلسه هجدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: مرحله اصالت تعلق۳- «بحث از طرف تعلق» https://eitaa.com/monir_ol_din/439 ✅ جلسه نوزدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: نقد "اصالت تعلق" و ورود به «مرحله فاعلیت» https://eitaa.com/monir_ol_din/460 ✅ جلسه بیستم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: تبیین مرحله "نظام فاعلیت" https://eitaa.com/monir_ol_din/501 ✅جلسه بیست و یکم«کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: تبیین نظام فاعلیت https://eitaa.com/monir_ol_din/535
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖فهرست که در کانال نشر داده شده است. 📖 متون مذکور از بیانات استاد سیدمنیرالدین حسینی (ره) و برخی شاگردان ایشان استفاده شده است. 🔸🔸🔸 ۱ 📖موضوع کار فرهنگستان چیست؟ https://eitaa.com/monir_ol_din/9 ۲ 📖 به فلسفه چگونگی نیاز داریم. https://eitaa.com/monir_ol_din/14 ۳ 📖به روش چگونگی نیاز داریم. https://eitaa.com/monir_ol_din/29 ۴ 📖تبیین انکارناپذیری از کتاب "اصالت ربط https://eitaa.com/monir_ol_din/37 ۵ 📖تبیین "اصول انکارناپذیر" https://eitaa.com/monir_ol_din/70 ۶ 📖توضیح مبنای "اصالت شیء" و نقد آن https://eitaa.com/monir_ol_din/87 ۷ 📖توضیح مبنای "اصالت شرایط" و نقد آن https://eitaa.com/monir_ol_din/139 ۸ 📖تبیین حقیقت "اصالت ربط" https://eitaa.com/monir_ol_din/196 ۹ 📖تبیین حقیقت "اصالت تعلق" https://eitaa.com/monir_ol_din/290 📖مبانی فلسفی «نظام ولایت» https://eitaa.com/monir_ol_din/491
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔉 صوت جلسات دوره‌علمی‌ که در تابستان ۱۳۹۸ برگزار شد، تقدیم عزیزان می‌گردد. 🔽🔽🔽 🔉جلسه اول؛ دکترقائمی‌نیک موضوع: نظریات اندیشمندان غربی https://eitaa.com/monir_ol_din/957 🔉 جلسه دوم؛ دکتر‌قائمی‌نیک موضوع: نظریات اندیشمندان غربی https://eitaa.com/monir_ol_din/958 🔉 جلسه سوم؛ حجة‌الاسلام علی‌محمدی موضوع: نظریات اندیشمندان مسلمان https://eitaa.com/monir_ol_din/978 🔉 جلسه چهارم؛ حجة‌الاسلام ‌علی‌محمدی موضوع: نظریات اندیشمندان مسلمان https://eitaa.com/monir_ol_din/979 🔉 جلسه پنجم؛ حجة‌الاسلام‌ محمد‌متقیان موضوع: نظریه استاد علامه حسینی(ره) https://eitaa.com/monir_ol_din/993 🔉 جلسه ششم؛ حجةالا‌سلام‌ محمد‌متقیان موضوع: نظریه استاد علامه حسینی(ره) https://eitaa.com/monir_ol_din/993
🔸 برخی از دوستان‌ پیگیر بودند و جویای منابعی برای آموزش و تدرس فلسفه اسلامی. خدمت عزیزان توصیه میشود؛ بعد از تعلّم و تدرّس یک کتاب منطقی - منطق مظفر مناسب و جامع است - کتاب علامه طباطبایی را درس بگیرند و برای ادامه راه به صورت از اساتید فلسفه مشورت بگیرند. 🔺 لینک کانال را در اختیار عزیزان قرار می‌دهم. صوت تدریس و (دام ظلهما) و برخی دیگر از اساتید در این کانال موجود است. 👇👇👇 @falsafe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امکان و گستره معرفت از منظر قرآن کریم.docx
61.6K
"امکان و گستره معرفت بشری از منظر قرآن کریم" 🔸مؤلف: حجة الاسلام محمد متقیان 🔸تاریخ نگارش؛ شهریور ۱۳۹۵ https://eitaa.com/monir_ol_din/1111
🔸گروه معرفت شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سال 1395 برای دومین بار اقدام به برگزاری همایش می نماید. 🔸بنده مقاله «امکان و گستره معرفت بشری از منظر قرآن کریم» را برای این همایش ارسال کردم. ابتدائاً چکیده مقاله مورد پذیرش قرار گرفت اما در داوری نهایی اصل مقاله مردود اعلام شد. 🔸در رد این مقاله، چنین عنوان شده بود که، روش تحقیق مقاله مورد نظر چندان مشخص نیست که آیا عقلی است یا نقلی؟ این چنین ردیه ای برای بنده شد. زیرا عنوان همایش «قرآن و معرفت شناسی» بود و بالطبع به دلیل حضور قرآن در دامنه پژوهشی، بخشی از مقاله با روش تحقیق نقلی انجام می گشت و در حقیقت داور محترم به عنوان همایش ایراد گرفته بودند. 🔸البته به نظر می‌رسد، که داور محترم بیش از آنکه اشکال به روش تحقیق داشته باشند به نتیجه مقاله معترض بودند که، چرا گفته‌ام؛ قدرت عقلانی انسان محدودیت دارد. @monir_ol_din
◾️ آجرک الله یا بقیةالله. السلام علیک یا حسن بن علی ایها المجتبی یابن رسول الله.◾️ صبر بر مقدمه‌ای بود برای . آنان که با حسن ماندند سپر بلای حسین شدند. @monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔉 🔸همانطور که اطلاع دارید، (دام ظله) ریاست کنونی دفتر فرهنگستان علوم اسلامی قم، شاگرد برجسته (ره) ادوار متعددی در فرهنگستان مشغول تدریس یا بوده اند. 🔸به زودی در کانال صوت این جلسات بارگذاری خواهد شد. به دوستان عزیز پیشنهاد می‌شود این جلسات را حتماً و بادقت استماع نمایند. بیان شیوا و روش تطبیقی حضرت استاد در تبیین مطالب فلسفی فرصت مغتنمی برای آشنایی با اندیشه فلسفی فرهنگستان علوم اسلامی قم می‌باشد. https://eitaa.com/monir_ol_din/1116
falsafe(01.5)[1].mp3
29.96M
🔊 🔸استاد میرباقری(دام ظله) 🔸 سال ۷۱- ۷۲ 🔸جلسه اول 🔸موضوعات: 1- انواع دسته بندی علوم 2- نسبت فلسفه با سایر علوم 3- نسبت دین با فلسفه و علوم https://eitaa.com/monir_ol_din/1118
falsafe(02.5)[1].mp3
34.95M
🔉 🔸استاد میرباقری(دام ظله) 🔸 سال ۷۱ - ۷۲ 🔸جلسه دوم 🔸موضوعات: 1- طرح 4 مسئله اساسی در فلسفه اسلامی 2- تبیین دو مبنای اصالت وجود و اصالت ماهیت 3- بررسی مسئله وحدت و کثرت در دو مبنا https://eitaa.com/monir_ol_din/1119