eitaa logo
امتداد حکمت‌ و فلسفه
841 دنبال‌کننده
406 عکس
22 ویدیو
128 فایل
#اِمتدادِحِکمت‌وَفَلسَفِه، از ضرورت جریان یافتن اعتقادات تا عمل در مقیاس جامعه، بحث می‌کند. همان دغدغه‌ای که فَقیه‌ِحَکیم‌ِحاکمِ‌انقلاب از اهالی فلسفه مطالبه می‌کند.
مشاهده در ایتا
دانلود
009.mp3
34.4M
🔉 🔸استاد میرباقری(دام ظله) 🔸 سال ۷۱ - ۷۲ 🔸جلسه نهم 🔸موضوعات: 1- اشاره ای به تفسیر قانون مبتنی بر فاعلیت 2- ورود به بحث «علم» 1/2. تقسیم علم به حصولی و حضوری 2/2. معنای کاشفیت در علم حصولی 3/2. تقسیم علم به بدیهی و نظری 3- نقد و بررسی نظریه کاشفیت علم حصولی https://eitaa.com/monir_ol_din/1147
010.mp3
33.25M
🔉 🔸استاد میرباقری(دام ظله) 🔸 سال ۷۱ - ۷۲ 🔸جلسه دهم 🔸موضوعات: 1- نقد دیدگاه علم حصولی 1/1. نقد تقدم علم بر میل و اراده 1/2. نقد مبنای کشف به غیرقابل تعریف بودن کشف 1/3. پشتیبانی فلسفی نظریه کشف با مبنای اصالت شیء 2- بیان دو خصوصیت در نظریه علم حصولی 2/1. سیر علیتی در شکل گیری علم 2/2. حقیقت غیرادراکی علم نزد فلاسفه مسلمان 3- تبیین علم بر اساس نظریه "نظام فاعلیت" https://eitaa.com/monir_ol_din/1149
011.mp3
30.69M
🔉 🔸استاد میرباقری(دام ظله) 🔸 سال ۷۱ - ۷۲ 🔸جلسه یازدهم 🔸موضوعات: 1- تحلیل نظام فاعلیت 1/1. فرآیند ورود فاعل تصرفی در نظام فاعلیت 1/1/1. شکل گیری ظرفیت 2/1/1. اتخاذ جهت 3/1/1. بسط تصرف و عاملیت https://eitaa.com/monir_ol_din/1150
012[2].mp3
45.76M
🔉 🔸استاد میرباقری(دام ظله) 🔸 سال ۷۱ - ۷۲ 🔸جلسه دوازدهم 🔸موضوعات: 1- ادامه بحث روانشناسی علم مبتنی بر نظام فاعلیت 2- جامعه شناسی علم 2/1.. اعتباری بودن جامعه مبتنی بر اندیشه اصالت شیء 2/2. حقیقی بودن جامعه مبتنی بر نظام فاعلیت 2/2/1. تبیین پرستش اجتماعی مبتنی بر نظام فاعلیت https://eitaa.com/monir_ol_din/1151
013.mp3
44.84M
🔉 🔸استاد میرباقری(دام ظله) 🔸 سال ۷۱ - ۷۲ 🔸جلسه سیزدهم 🔸موضوعات: 1- فرآیند شکل گیری جامعه 1/1. اعتباری بودن جامعه مبتنی بر دیدگاه اصالت ذات 1/2. حقیقی بودن جامعه مبتنی بر دیدگاه تقوم افعال 1/3. تفسیر علم فردی و اجتماعی با «نسبیت» 1/4. علم اجتماعی یعنی نسبیت اجتماعی در گستره تاریخی https://eitaa.com/monir_ol_din/1153
014.mp3
43.98M
🔉 🔸استاد میرباقری(دام ظله) 🔸 سال ۷۱ - ۷۲ 🔸جلسه چهاردهم 🔸موضوعات: 1- اصول موضوعه مدلسازی 1/1. تقوم حقیقی آحاد و عناصر به همدیگر 1/2. کل مرکب، موضوع مدلسازی 1/3. فاعلیت، دلیل توسعه یابی مدل 2- مراحل دستیابی به مدل 2/1. مطالعات مبنایی در فلسفی مدل 2/2. مطالعات روشی در عرصه تطبیق 2/3. تعیین شاخصه https://eitaa.com/monir_ol_din/1156
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مدرسه آزاد فرهنگستان علوم اسلامی برگزار می‌کند: ➕/🔻سومین دوره "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" | ۱۲ جلسه با تدریس: حجت‌الاسلام محمد متقیان؛ پژوهشگر و عضو گروه فلسفه فرهنگستان علوم اسلامی 🔰علاقه‌مندان جهت شرکت در دوره ضروری است نام و نام‌خانوادگی خود را به شماره ۰۹۱۹۵۸۷۶۱۸۴ ارسال نمایند. @monir_ol_din
| به فلسفه چگونگی نیاز داریم | ➖استاد علامه سیدمنیرالدین حسینی(ره): حوزه علمیه، و را دارد. علاوه بر این دو باید را هم داشته باشد و اگر نداشته باشد، در معرض مشکلات مهمی قرار دارد. @monir_ol_din
🔸قابل توجه عزیزانی که بنا دارند در فلسفه چگونگی اسلامی شرکت نمایند؛ موضوع جلسه اول؛ "ضرورت، موضوع و هدف فلسفه چگونگی اسلامی" می‌باشد. در اختیار عزیزان قرار می گیرد، تا با مطالعه آن بتوانند با تهیأ و آمادگی افزونتری در جلسات شرکت نمایند. 👇👇👇
چکیده جلسه اول.docx
22K
🔸جلسه اول 🔸موضوع؛ ضرورت، موضوع، هدف فلسفه چگونگی اسلامی @monir_ol_din
1جلسه اول؛ 98,8,22.MP3
15.53M
🔉 🔸مدرس: حجة الاسلام متقیان 🔸موضوع: ضرورت، موضوع، هدف فلسفه چگونگی اسلامی 🔸تاریخ:۱۳۹۸/۸/۲۲ https://eitaa.com/monir_ol_din/1166
به روش چگونگی نیاز داریم.docx
19.3K
⭕️به روش چگونگی نیاز داریم. ✅گزیده ای از سخنان استاد علامه حسینی (ره) پیرامون «ضرورت روش چگونگی اسلامی». مطالعه این فایل برای دوستانی که علاقمند به مطالعه و تأمل در عوامل «چالشهای موجود در جامعه» هستند، توصیه می شود. 🔸 لطفاً با دقت مطالعه شود. 🌹🌹 https://eitaa.com/monir_ol_din/29
چکیده جلسه دوم.pdf
268K
🔸جلسه دوم 🔸موضوع؛ ضرورت معیار صحت و ویژگیهای آن.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸قابل توجه عزیزانی که بنا دارند در فلسفه چگونگی اسلامی شرکت نمایند؛ موضوع جلسه دوم؛ "ضرورت معیارصحت و ویژگی‌های آن" می‌باشد. در اختیار عزیزان قرار می‌گیرد، تا با مطالعه آن بتوانند با تهیأ و آمادگی افزون‌تری در جلسات شرکت نمایند. 👇👇👇
چکیده جلسه دوم.docx
38.9K
🔸جلسه دوم 🔸موضوع؛ ضرورت معیار صحت و ویژگیهای آن. @monir_ol_din
چکیده جلسه دوم.pdf
268K
🔸جلسه دوم 🔸موضوع؛ ضرورت معیار صحت و ویژگیهای آن. @monir_ol_din
2جلسه دوم؛ 98،8،30.MP3
17.85M
🔉 🔸مدرس: حجة الاسلام متقیان 🔸موضوع: ضرورت «معیار صحت» و ویژگی‌های آن. 🔸تاریخ:۱۳۹۸/۸/۳۰ https://eitaa.com/monir_ol_din/1184
انکارناپذیری از کتاب اصالت ربط.docx
20.8K
🔸ویژگیهای معیار صحت 🔸اقتباس از کتاب «اصالت ربط» استاد معلمی(زیدعزه) @monir_ol_din
🔸قابل توجه عزیزانی که بنا دارند در فلسفه چگونگی اسلامی شرکت نمایند؛ موضوع جلسه سوم؛ "اصول غیرقابل انکار" می‌باشد. در اختیار عزیزان قرار می‌گیرد، تا با مطالعه آن بتوانند با تهیأ و آمادگی افزون‌تری در جلسات شرکت نمایند. 👇👇👇
اصول غیرقابل انکار.docx
33.3K
اصول غیرقابل انکار؛ تغایر فی الجمله تغییر فی الجمله هماهنگی فی الجمله
| اصول غیرقابل‌انکار | اصل واقعیت حکایتگر از امور واقعی است اما اصول‌ غیرقابل‌انکار هستند. اصل واقعیت ثمره علم حصولی است و اصول غیرقابل‌انکار ثمره علم حضوری. @monir_ol_din
3جلسه سوم؛ 1398،9،6[1].mp3
42.57M
🔉 🔸مدرس: حجة الاسلام متقیان 🔸موضوع: اصول غیرقابل انکار 🔸تاریخ:۹۸/۹/۶ https://eitaa.com/monir_ol_din/1190
🔸استاد علامه سیدمنیرالدین حسینی(ره): 🔺 «تغایرفی‌الجمله» آن است که انکارش ممتنع است. یعنی از بدیهیاتی است که کسی نمی‌تواند برایش تعریف ارائه کند، تکیه به قدر متیقن اطلاع است. یقین عمومی است نه یقین فردی. 🔺 می‌گویید اینکه این لیوان فی‌الجمله با این قلم مختلف است، مختلف با این ضبط است، این یا مورد تأیید است یا مورد تأیید نیست. اگر بگویید مورد تأیید نیست فی‌الجمله هم مختلف نیست،‌ یعنی یکسانی محض است، اگر یکسانی محض است با حرکت ممتنع می‌شود، مقابله ممتنع می‌شود. حرف من با حرف خاص اگر یکسان محض باشد, پس باید از حرف من تبعیت کنید. اما اگر گفتید که تغایرفی‌الجمله قبول شد آن وقت باید رفت دنبال اینکه مورد تغایر به چه چیز برمی‌گردد تا رسید به اینکه سه تا روش می‌خواهیم. ➖دوره پژوهشی «بحث منطق» @monir_ol_din
🔸استاد علامه سیدمنیرالدین حسینی(ره): 🔺 ما اول کار در فلسفه می‌آمدیم «تغایر فی الجمله» را ملاحظه‌می‌کردیم، اینجا صحبت از «تغییر فی الجمله» است. تغییر فی الجمله یعنی اجمالا از هر فلسفه‌ای که باشد، مادی یا الهی باشد، این اطلاع باید برای بشر روشن شود که تغییراتی در انسان در توانایی مادی انسان هست به نحو فی الجمله. ➖دوره پژوهشی «مقایسه مبنایی سیستمهای اقتصادی شرق و غرب با اسلام» 🔺در اینجا «تغایرفی‌الجمله» امری است که سوفیست هم نمی‌تواند به آن اشکال کند. و غیر سوفیست هم نمی‌تواند در آن اشکال کند. سنگ اولیه‌ی استدلال شروع از «تغایرفی‌الجمله» است و ما وارد نشدیم در اینکه بگوییم بدیهیات چنین و چنان است تا تردید بکنند و بگویند مصداق بداهت چیست، بلکه از مصداق خاصی شروع کردیم که اساس مفاهمه بر آن قرار دارد. 🔺 بعد از این قسمت عرض می‌کنیم که «تغییرفی‌الجمله» هم قابل انکار نیست. اگرتغییر‌فی‌الجمله قابل انکار باشد حرکت ممتنع است، البته همانگونه که گفتیم تغایرفی‌الجمله ضروری است جهت زمینهی اختلاف پتانسیل. 🔺 اگر اشیاء را در مرحله‌ی تغایر ملاحظه کنیم آن اساسی است که تغییر می‌تواند بر آن اساس بنا بشود، ولی اگر یکسانی محض بود تغییر نمی‌توانست در آن واقع شود. در یکسانی محض هیچگونه تغییری قابل قابل تصور نیست. ➖دوره پژوهشی «فلسفه ربط» @monir_ol_din
قابل توجه عزیزانی که بنا دارند در فلسفه چگونگی اسلامی شرکت نمایند؛ موضوع جلسه چهارم؛ "مراحل سلبی فلسفه تعین" می‌باشد. در اختیار عزیزان قرار می‌گیرد، تا با مطالعه آن بتوانند با تهیأ و آمادگی افزون‌تری در جلسات شرکت نمایند. 👇👇👇