eitaa logo
اندیشه انقلاب اسلامی
834 دنبال‌کننده
407 عکس
22 ویدیو
128 فایل
انتشار همه یادداشتهای مرتبط با #اندیشه_انقلاب_اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️آیا تعریف و تمجید را حدی هست؟ 🔹یکی از نویسندگان سیاست نامه، در مقاله‌ای با عنوان «خردورزانه، سازننده و رهاننده» به توصیف و تمجید از محمدعلی فروغی، نخست وزیر رضاشاه پرداخته است. در این تمجید، به گونه‌ای عمل کرده که بعید است بتوان واقعیت تاریخ را در ورای آن مشاهده نمود.... 👇👇 https://eitaa.com/monir_ol_din
⁉️ آیا تعریف و تمجید را حدی هست؟ ❇️یکی از نویسندگان سیاست نامه، در مقاله‌ای با عنوان «خردورزانه، سازننده و رهاننده» به تعریف و تمجید از محمدعلی فروغی، نخست وزیر رضاشاه پرداخته است. در این تمجید، به گونه‌ای عمل کرده که بعید است بتوان واقعیت تاریخ را در ورای آن مشاهده نمود. نویسنده، در تعریف از نقش فروغی در عرصه حقوق و سیاست، با اشاره به کتاب او که در حقیقت رساله‌ای است با عنوان «حقوق اساسی، یعنی آداب مشروطیت اول»، آن را از مهمترین آثاری دانسته است که شرح دقیقی از مفاهیم سیاسی و حقوق اساسی ارائه کرده، حکایت از بینش مترقی این سیاستمدار در عرصه حقوق و سیاست میباشد. ❇️برای تنویر اصل مطلب، بهتر است به توصیف چگونگی نگارش این کتاب توسط پدر فروغی که در ابتدای رساله آمده توجه گردد: «پس دولتخواه حقیقی و آرزومند ترقی و بهبودی حال ملک و ملت، بنده شرمنده «محمدحسین ذکاء الملک» مدیر مدرسه سیاسی، نه تنها برای تعلیم و تعلم این مدرسه مبارکه، بلکه برای اطلاع و آگاهی عموم برادران و ابنای وطن عزیز، بنده زاده میرزا محمدعلی خان ناظم و معلم مدرسه سیاسی را که در قوانین و فنون این دانش احاطه و تبحری به کمال دارد، بر آن داشت که خلاصه ای از حقوق اساسی، از مصنفات جلیله و مؤلفات مبسوطه محققین و مصنفین این فن شریف استخراج و تألیف نماید و در اختیار و انتخاب مطالب به ملاحظه اهم و اقدام گراید، مگر ارباب حل و عقد که امروز در امور و مهام مملکت سخن میگویند و خیراندیشی و مصلحت بینی می نمایند، مأخذی صحیح و میزانی درست به دست داشته باشند و فقط به عقل طبیعی و شعور فطری اعتماد و اکتفاء نکنند.» ❇️همانطور که از این عبارات هویداست، رساله مذکور، خلاصه ای از مصنفات دیگری است که فروغی از آنها چکیده و خلاصه ای در این رساله آورده است. ⁉️حال، چگونه است که خلاصه و چکیده مصنفات اروپاییان در حقوق اساسی، بناگاه تبدیل به متنی پیشتاز و مترقی میگردد و نویسنده آن را که در حقیقت خلاصه‌نگار است به آسمان علم و اندیشه میرساند، پرسشی است که بعید است روشنفکری غرب‌شیفته هم بتواند برای آن پاسخی معقول داشته باشد. https://eitaa.com/monir_ol_din
◾️شهادت مظلومانۀ مولای متقیان، حضرت امیرالمؤمنین امام علی (علیه‌السلام)، تسلیت باد.
1648212_129.jpg
126.3K
▪ ارتحال استاد گرانقدر، جناب آقای دکتر عماد افروغ را به دانش پژوهان و پژوهشگران انقلاب اسلامی تسلیت عرض میکنیم. امیدواریم به فضل الهی که او را در دامن رحمت و غفران خود بپذیرد و بر سر خوان ولایت امیرالمؤمنین سلام الله علیه متنعم گردد. @monir_ol_din
هدایت شده از احمد اولیایی
بیاد استاد... ▪️انگار همین دیروز بود که متواضعانه پذیرفت استاد مشاور رساله م باشد. برایش نوشتم: "انتخاب حضرتعالی نه فقط به جهت علمیت شما بلکه در اصل مِن باب محبتی است که میان این شاگرد و استاد وجود دارد که حضرت صادق علیه السلام فرمودند: «اذا اَحْبَبْتَ رَجُلاً فَأَخْبِرْهُ»." او را حقیقتا دوست داشتم. ▪️گاهی فراموش می کردم او استاد مشاورم است زیرا فراتر از رویه های معمول، وقت می گذاشت. چراکه اولا موضوع رساله، عدالت بود و او با دغدغه عدالت زیست و نوشت و گفت. و دوم، او برای طلبه ها ارزش قائل بود. می گفت من در دانشگاه های بسیاری درس دادم، از همه جا ناامیدم اما به دانشگاه باقرالعلوم امیدوارم. طلاب که در اینجا تحصیل می کنند می توانند نقش مهمی در علم و جامعه ایفا کنند. لذا به طلاب درس می داد و همراهی می کرد. ▪️«دغدغه» و «دلسوزی» شاخصه اصلی استاد بود. چنان به کشورش و انقلاب عشق می ورزید که بارها زمانی که با همان انرژی و تعصب همیشگی از مشکلات می گفت، بغض هایش را دیدم. ▪️«تعهد» مثال زدنی ش در تدریس را از خاطر نمی برم. تولیدات علمی لحظه به لحظه آن درس را دنبال می کرد و طوری سرکلاس حاضر می شد که گویی جدیدترین حرف ها را برایمان آورده. تکرار نداشت. وقت هدر نمی داد. انگیزه می داد و البته کار هم از دانشجو طلب می کرد. ▪️«مردم» و «انسان» برایش بسیار مهم بود. او «انسان گرایی بدون خدا» و «خداگرایی بدون انسان» را دو مسیر اشتباه می دانست و بجایش «عام‌گرایی توحیدی» را پیشنهاد می داد؛ الگویی که شاید بتوان از آن برای معضلات فرهنگی امروز بهره برد. ▪️عماد افروغ مانند ستونی در وادی علم فروغ داشت، در نظر تولید کرد و در عمل خدمت. او اندیشمندی بود که دغدغه روزهای آخرش یعنی فاصله نظر تا عمل را، علمی و عملی پی گرفت. خدایش بیامرزد... @ahmad_olyaei
هدایت شده از س رهگذر
انا لله و انا الیه راجعون دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند واندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادند بیخود از شعشعه پرتو ذاتم کردند باده از جام تجلی صفاتم دادند چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی آن شب قدر که این تازه براتم دادند مصیبت درگذشت استاد ارجمند جناب اقای دکتر عماد افروغ را به همه عزیزان اعم از خانواده، همکاران و شاگردانشان تسلیت عرض می کنم. توفیق داشتم چندی پیش عیادتشان بروم و یکساعتی محضرشان را درک کنم. یک تعبیر قشنگی در آن دیدار داشتند. می گفتند چنان حال خوشی از قرب به پروردگار دارم که حاضر نیستم اگر این حال از دستم بخواهد برود به شرایط قبل بیماری برگردم. سخن از حضرت اباعبدالله سلام الله علیه شد و اینکه در برزخ و قیامت حضرتش دستگیر است و ای کاش برای آن وجود نازنین، قدمی بر می داشتیم رفتند و با شوقی وصف ناپذیر کتاب عاشورا و رهایی را آوردند. چه ذوق علمی داشتند همانجا مجددا وارد بحث شد: کربلا یعنی قیام حماسی و باید این وجوه آن را پررنگ تر دید. این وصال آن هم در سحر شب قدر بی حکمت نیست. گوارای وجودشان باشد. عاش سعیدا و مات سعیدا
📝 پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی گذشت دکتر عماد افروغ 🔹 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت دانشمند فرزانه و انقلابی آقای عماد افروغ را تسلیت گفتند. 📩 متن پیام به این شرح است: بسم الله الرّحمن الرّحیم درگذشت دانشمند فرزانه و انقلابی مرحوم آقای دکتر عماد افروغ رحمةالله علیه را به خاندان گرامی و دوستان و همکاران و شاگردان ایشان صمیمانه تسلیت عرض میکنم و صبوری و آرامش روحی برای آنان و رحمت و مغفرت الهی را برای آن مرحوم که در سحرگاه جمعه و قدر به لقاءالله پیوست مسألت مینمایم. تلاش‌های فکری‌اش مقبول حق و یادش گرامی باد. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۴۰۲/۰۱/۲۶ 💻 Farsi.Khamenei.ir
❇️امتداد حکمت در آثار آوینی 🔹قطعاً شهیدسیدمرتضی آوینی (رضوان الله علیه) یک فیلسوف به معنای مدرسی آن نبود. فیلسوفی که در یک مکتب فلسفی، در دامان اصطلاحات و آموزش فلسفی رشد کرده باشد نبود. اما او حکیمانه می‌اندیشید، ژرف‌کاوی در عمق تمدن غرب را سیاست اندیشه‌ای خود ساخته بود، سعی داشت در موضوعات مهم سیاسی، اقتصادی و فرهنگیِ جهانی لایه‌های بنیادین آنها را در نسبت با انسان ببیند. ژرف‌اندیشی او سبب گردیده بود که، آثارش رهیافتهایی برای دیگران داشته باشد، آنها را از سطح به عمق انتقال داده و برایشان پرسشهای بنیادینی را طرح نماید. 🔹با این ویژگیهاست که آثار او میتواند محمل «امتداد حکمت» باشد؛ امتدادی که از دامان اصطلاحات و اصول فلسفی در مکتب خاصی برنمیخیزد، بلکه امتداد اندیشه و تفکر حِکمی است. چرا امتداد حکمت نباشد؟ در حالیکه، دریافتهای حکمی او از موضوعات عینی، رهیافتهایی را برای امتداد حکمت و فلسفه در عینیت فراهم میسازد. آری، به این معنا که او بخواهد اصل فلسفی اصالت وجود را امتداد بخشد نیست، لیکن گشایشی به درون عینیت و تحلیل آن در بنیادی‌ترین لایه‌هایش را فراهم میسازد و همین، زمینه است برای امتداد اندیشه فلسفی به عینیت. 🔹آنقدر که درک حِکمی او از عینیت مماس با عینیت است و برای مخاطب قرابت بیشتری با عینیت فراهم میسازد، برخی از اید‌هایی که مدعی امتداد هستند، چنین عملکرد و اثری ندارند. بلکه، آنها مسیر را دورتر ساخته و طریق جریان فلسفه به عینیت را در پیچاپیچی سنگین رها میکنند. از اصول فلسفی آغاز کرده و سعی میکنند، بدون آنکه به تنزل تدریجی مفاهیم فلسفی بیاندیشند، همان اصل فلسفی را با تحفظ بر همان سطح عقلانیت فلسفی که دارد، منضم و مقید به عینیت سازند و از این انضمام و تقیید، تحلیلهایی فلسفی برکشند؛ شبیه هم‌نشینی فیلسوفِ انزواگزیده با مهندسِ ساختمان. 🔹با این وصف، او به انقلاب اسلامی بسیار نزدیکتر است تا برخی. پس، مطالعه آثار آوینی، میتواند موجب قرب بیشتر اندیشمندان حِکمی به ساحت انقلاب اسلامی باشد و در بستر چنین قربی است که، امتداد فلسفه در عینیت انقلاب اسلامی رقم میخورد نه در تو در توی مفاهیم انتزاعی و اصالت ذاتی. @monir_ol_din
aviny_170.mp3
621.4K
🎙سیدمرتضی آوینی 🔹مرگ آگاهی @monir_ol_din
agha-aviny.mp3
346.3K
🔹تحلیل شخصیت شهید آوینی در کلام آیت الله خامنه‌ای(مدظله العالی) @monir_ol_din
32.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽تأثیر انواع پیشفرضها در علم 🔹استاد، آیت‌الله صادق لاریجانی (دام عزه) @monir_ol_din
❇️رئالیسم خام 🔹اولین تصویری که از «معرفت» در ذهن هر دانش پژوه فلسفه‌ای شکل میگیرد این است که، آنچه در ذهن ما به عنوان مفهوم حاضر میشود، انعکاس تمام واقعیت و مطابق با آن است. از این تصویر به «رئالیسم» تعبیر میشود که معرفت را انعکاس واقع میداند نه برساخته ذهن. 🔹در این میان، در معرفت شناسی غربی از این مبنا به «رئالیسم خام» تعبیر میشود در مقابل مبنای «رئالیسم انتقادی». توضیح مفصل پیرامون این دو مبنا در مقاله ای از آقای علیرضا قائمی نیا به خوبی آمده است: https://hawzah.net/fa/Article/View/84960/%D8%AF%D9%88-%D9%86%D9%88%D8%B9-%D8%B1%D8%A6%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D8%AE%D8%A7%D9%85-%D9%88-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%AF%DB%8C?SID=160588 @monir_ol_din