هیئت محبین الحسین علیه السلام - رزمندگان جوان اسلام
کتاب لمعات الحسین(علیهالسلام) حاوي برخي از خطبهها و موعظههاي امام حسين عليهالسلام است كه با ذكر
✅ خطبه سید الشّهداء راجع به معرفت خدا و امام
🔰 از جمله فرمایشات حضرت سید الشّهداء أبا عبد الله الحسین بن علىّ بن أبى طالب علیهم السّلام است كه روزى به عنوان خطبه براى اصحاب خود ایراد نمودند:
أَیهَا النَّاسُ! إنَّ اللَهَ مَا خَلَقَ خَلْقَ اللَهِ إلَّا لِیعْرِفُوهُ؛ فَإذَا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ، وَ اسْتَغْنَوْا بِعِبَادَتِهِ عَنْ عِبَادَة مَا سِواهُ.
فَقَالَ رَجُلٌ: یا بْنَ رَسُولِ اللَهِ! مَا مَعْرِفَة اللَهِ عَزَّ وَ جَلَّ؟ فَقَالَ: مَعْرِفَة أَهْلِ کلِّ زَمَانٍ، إمَامَهُ الَّذِى یجِبُ عَلَیهِمْ طَاعَتُهُ.
«اى مردم! بدرستیكه خداوند خلق خود را نیافریده است، مگر از براى آنكه به او معرفت و شناسائى پیدا كنند.
پس زمانیكه او را بشناسند، در مقام بندگى و عبودیت او بر مىآیند؛ و به واسطه عبادت و بندگى او از عبادت و بندگى غیر او از جمیع ما سِوى مُستغنى مىگردند.
در اینحال مردى گفت: اى پسر رسول خدا! معرفت خداوند عزّ و جلّ چیست؟
حضرت فرمود: معرفت و شناخت اهل هر زمان، امام خود را كه واجب است از او اطاعت و پیروى نمایند».
⭕ متن و ترجمه حدیث شماره یک از کتاب لمعاتالحسین(علیهالسلام)
📲 دسترسی به محتوای فرهنگی:
🌐 https://eitaa.com/Montazar_ir
📲 کانالهای اطلاع رسانی:
🌐 https://eitaa.com/mohebbinolhosein128
🌐 https://t.me/mohebinolhosein128
هیئت محبین الحسین علیه السلام - رزمندگان جوان اسلام
✅ خطبه سید الشّهداء راجع به معرفت خدا و امام 🔰 از جمله فرمایشات حضرت سید الشّهداء أبا عبد الله ا
⭕ برداشتی خلاصه از سخنرانی شبهای عزاداری دهه اول محرم
#مقدمه
✅ بزرگان فرمودهاند سالک راه خدا که راه قرب را طی میکند، آنجا که همه درها بسته است و نیاز به فتح باب دارد، با دو وسیله میتواند فتح باب کند، یکی در محضر قرآن و دیگری توسل به حضرت سیدالشهدا(علیهالسلام)
✅ اهمیت مجلس سیدالشهدا(علیهالسلام) ایجاب میکند که نسبت به شرکت در این مجالس، اهتمام بیشتری داشته باشیم و با انگیزههای متعالی، که بالاترین آن، عشق، محبت و قُرب به خود سیدالشهدا(علیهالسلام) است به آن بنگریم. معنای عشق و قرب، کنار گذاشتن «خود» از این مجالس است
✅ علامه طهرانی، مولف کتاب «لمعات الحسین(علیهالسلام)»، که کتابهای ارزشمند زیادی دارند، این کتاب را بهترین کتاب خود میدانند.
✅ اینکه علامه طهرانی، کتاب را با حدیثی با مضمون معرفت به خدا و امام شروع کردهاند، نشان دهنده افق فکری مولف است
📲 دسترسی به محتوای فرهنگی:
🌐 https://eitaa.com/Montazar_ir
📲 کانالهای اطلاع رسانی:
🌐 https://eitaa.com/mohebbinolhosein128
🌐 https://t.me/mohebinolhosein128
هیئت محبین الحسین علیه السلام - رزمندگان جوان اسلام
✅ خطبه سید الشّهداء راجع به معرفت خدا و امام 🔰 از جمله فرمایشات حضرت سید الشّهداء أبا عبد الله ا
⭕ برداشتی خلاصه از سخنرانی شبهای عزاداری دهه اول محرم
🔰 موضوع: منتخب روایات سیدالشهدا(علیهالسلام) بر اساس کتاب «لمعاتالحسین(علیهالسلام)»
#بخش_اول: بررسی حدیث اول؛ شبهای اول تا چهارم محرم
✅ خدای متعال در افعال خود نمیتواند هدفی را برای خود دنبال کند، چرا که چنین هدفی برای موجودی است که چیزی را ندارد و از انجام عملی، به دنبال رفع نقص خود است. پس اگر میگوییم خدا خَلق را آفرید برای اینکه او را بشناسند، به این معناست که «کمال» آن مخلوق در چنین هدفی است.
✅ اگر بخواهیم درباره عبارت «کمال» فکر کنیم باید، به مفهوم «رشد» بیاندیشیم. کمال هر فردی، بر اساس درجه رشد هر فرد، توسط او فهم میشود. کودک خردسال، با عالِم دانشمند، تصور متفاوتی از کمال دارند.
✅ رشد هر موجودی، حدی و اندازهای دارد. مثل کودک که تا بزرگ نشود، مفهوم رشد برای او مفهوم محدودی است. انسان هر اندازه که بزرگ شود، محدوده رشد او هم به همان اندازه تغییر میکند. انبیا(علیهمالسلام) آمدهاند تا به مردم بگویند پلههای رشد دیگری در عالم وجود دارد و میتوان بیش از دنیا رشد کرد.
✅ وقتی گفته میشود «... فَإذَا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ» یعنی اگر کسی به «معرفت» خدا راه پیدا کند، به صورت قهری به نتایج آن دست خواهد یافت. یکی از این نتایج قهری، عبادت و عبودیت است. پس مقدمه عبودیت، معرفت است.
✅ «معرفت» چیزی بیش از «یقین» است. عرفا درجه عالی از معرفت را تعبیر به «رویت» میکنند.
✅ فَأَينَمَا تُوَلُّواْ فَثَمَّ وَجهُ ٱللَّهِ
آنها که میروند و «میرسند» میفهمند که دنبال حقیقتی بودهاند که همواره همراهشان بوده است.
یار بیپرده از در و دیوار
در تجلی است یا اولیالابصار
✅ معرفت قلبی با کسب دانش حاصل نمیشود بلکه چنین معرفتی با «توجه» حاصل میگردد.
✅ توجه از وجه، به معنای صورت میآید. توجه به خدا، روی آوردن قلب(صورت قلبی انسان) به جانب خداست.
✅ عبادت، یعنی انسان اراده خودش را در اراده معبود، فانی بداند
✅ بین «معرفت» و «محبت»، رابطه طرفینیِ تصاعدی وجود دارد. بنابراین آخرین درجه معرفت، ملازم آخرین درجه «حب» است که از آن تعبیر به «عشق» میشود.
✅ شناخت و معرفت خدا، «هدف اولیه» خلقت است. منتها درجه رشد و کمال، «عبودیت» است.
✅ عظمت روحی انسان، توسط خدای متعال، با قابلیتهای نامحدود و «بینهایت» خلق شده است.
✅ کسی که به معرفت رسید، متصل به «بینهایت» میشود. چرا که «خودش» را کنار میزند. چنین موضعی، حال «استغنا» در بنده ایجاد میکند.
✅ حال که «معرفت»، قرین «حب و رحمت» است و هدف خلقت، عبودیت، میتوان گفت که هدف اصلی خلقت، «رحمت» است که به واسطه «عبودیت و بندگی» حاصل میشود.
✅ کسی که در مسیر «عبودیت» الهی قرار نگیرد، به ناچار به ذلت و بندگی خلق خواهد افتاد.
✅ اینکه سیدالشهدا(علیهالسلام) معرفت خدای تعالی را قرین شناخت و اطاعت از امامِ زمان میدانند را به دو شکل میتوان تعبیر کرد که هر دو تعبیر درست است:
+ اول: راه شناخت و معرفت خدای عزوجل، از مسیر اهل بیت(علیهمالسلام) میگذرد.(بِنا عُبِدَالله...)
+ دوم: حقیقت معرفت امامِ زمان، معرفت خداست. چرا که او واسطه فیض بین بندگان و خداست.
✅ حرکت به سوی خدا، برداشته شدن حدود وجودی است. وقتی این حدود برداشته شد، بنده به مقام ولایت نزدیک میشود.
✅ در احادیث داریم: «کسی که به خاطر مصائبی که بر اهلبیت(علیهمالسلام) وارد شده، گریه کند، قبل از آنکه اشک او جاری شود، رحمت خدا او را فرا میگیرد.» و یا «اگر قطره اشک بر مصائب اهلبیت(علیهمالسلام) به جهنم ریخته شود، آن را خاموش میکند». از احادیثی با مضامین فوق میتوان برداشت کردکه اثر ولایت اهل بیت(علیهمالسلام) که اعمالی چون ریختن اشک، آن را تقویت میکند، بنده را به ولایتِ «الله» میرساند
📲 دسترسی به محتوای فرهنگی:
🌐 https://eitaa.com/Montazar_ir
📲 کانالهای اطلاع رسانی:
🌐 https://eitaa.com/mohebbinolhosein128
🌐 https://t.me/mohebinolhosein128
🔉 #گـزارش_صوتی
مراسم عزاداری دهه اول ماه #محرم
#شب_چهارم
سهشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳
حــجــت الاسلام #مهدوی
کربلایی #محمد_جواد_محسن_زاده
کربلایی #سید_محمد_آریایی
کربلایی #سید_جواد_خاتمی
@montazar_ir
بخش اول - سخنرانی.mp3
28.28M
مراسم عزاداری شب چهارم ماه #محرم
بخش اول | سخنرانی
حجتالاسلام #مهدوی
سهشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳
@montazar_ir
بخش دوم - روضه.mp3
14.81M
مراسم عزاداری شب چهارم ماه #محرم
بخش دوم | روضه
کربلایی #محمد_جواد_محسن_زاده
سهشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳
@montazar_ir
بخش سوم - پیش زمینه (پریشان کربلا).mp3
1.4M
مراسم عزاداری شب چهارم ماه #محرم
بخش سوم | پیش زمینه
کربلایی #محمد_جواد_محسن_زاده
سهشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳
@montazar_ir
بخش چهارم - زمینه (آمد به میدان لشکری که).mp3
4.45M
مراسم عزاداری شب چهارم ماه #محرم
بخش چهارم | زمینه
کربلایی #محمد_جواد_محسن_زاده
سهشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳
@montazar_ir
بخش پنجم - شور (علم بردار و جهان را حیران کن).mp3
3.21M
مراسم عزاداری شب چهارم ماه #محرم
بخش پنجم | شور
کربلایی #محمد_جواد_محسن_زاده
سهشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳
@montazar_ir
بخش ششم - سنگین (اومدم بگم جا موندم) - .mp3
3.56M
مراسم عزاداری شب چهارم ماه #محرم
بخش ششم | سنگین
کربلایی #محمد_جواد_محسن_زاده
سهشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳
@montazar_ir
بخش هفتم - واحد (هر چه جان است به قربان اباعبدالله).mp3
3.06M
مراسم عزاداری شب چهارم ماه #محرم
بخش هفتم | واحد
کربلایی #سید_جواد_خاتمی
سهشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳
@montazar_ir
بخش هشتم - شور (میدونی چی مادرم میخواد).mp3
3.36M
مراسم عزاداری شب چهارم ماه #محرم
بخش هشتم | شور
کربلایی #سید_جواد_خاتمی
سهشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳
@montazar_ir
بخش نهم - شور (میخوام امشب با دوستای قدیمی هم قسم باشم).mp3
4.7M
مراسم عزاداری شب چهارم ماه #محرم
بخش نهم | شور
کربلایی #سید_محمد_آریایی
سهشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳
@montazar_ir
بخش دهم - شور (ما بسیجی ها پیرو خط دین و قرآنیم).mp3
4.74M
مراسم عزاداری شب چهارم ماه #محرم
بخش دهم | شور
کربلایی #سید_محمد_آریایی
سهشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳
@montazar_ir
هیئت محبین الحسین علیه السلام - رزمندگان جوان اسلام
کتاب لمعات الحسین(علیهالسلام) حاوي برخي از خطبهها و موعظههاي امام حسين عليهالسلام است كه با ذكر
🔰 خطبه سید الشّهداء راجع به اصلاح مردم و بیان علت قیام خود
اللَهُمَّ إنَّک تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ یکنْ مَا کانَ مِنَّا تَنَافُسًا فِى سُلْطَانٍ، وَ لَا الْتِمَاسًا مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ؛ وَ لَکنْ لِنَرَى الْمَعَالِمَ مِنْ دِینِک، وَ نُظْهِرَ الإصْلَاحَ فِى بِلَادِک، وَ یأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِک، وَ یعْمَلَ بِفَرَآئِضِک وَ سُنَنِک وَ أَحْکامِک. فَإنْ لَمْ تَنْصُرُونا وَ تُنْصِفُونَا قَوِىَ الظَّلَمَة عَلَیکمْ، وَ عَمِلُوا فِى إطْفَآءِ نُورِ نَبِیکمْ؛ وَ حَسْبُنَا اللهُ، وَ عَلَیهِ تَوَکلْنَا، وَ إلَیهِ أَنَبْنَا، وَ إلَیهِ الْمَصِیرُ.
«بار پروردگارا! حقّاً تو مىدانى كه آنچه از ما تحقّق یافته (از میل به قیام و اقدام و امر به معروف و نهى از منكر و نصرت مظلومان و سركوبى ظالمان) بجهت میل و رغبت رسیدن به سلطنت و قدرت مفاخرت انگیز و مباراتآمیز نبوده است؛ و نه از جهت درخواست زیادیهاى اموال و حُطام دنیا!
بلكه به علّت آنست كه نشانهها و علامت هاى دین تو را ببینیم، و در بلاد و شهرهاى تو صَلاح و اصلاح ظاهر سازیم؛ و تا اینكه ستمدیدگان از بندگانت در امن و امان بسر برند، و به واجباتِ تو و سنّتهاى تو و احكام تو رفتار گردد.
پس هان اى مردم! اگر شما ما را یارى ندهید و از درِ انصاف با ما در نیائید؛ این حاكمان جائر و ستمكار بر شما چیره مىگردند، و قواى خود را علیه شما بكار مىبندند، و در خاموش نمودن نور پیغمبرتان مىكوشند.
و خدا براى ما كافى است، و بر او توكّل مىنمائیم، و به سوى او باز مىگردیم، و به سوى اوست همه بازگشتها.»
⭕ متن و ترجمه حدیث شماره دو از کتاب لمعاتالحسین(علیهالسلام)
📲 دسترسی به محتوای فرهنگی:
🌐 https://eitaa.com/Montazar_ir
📲 کانالهای اطلاع رسانی:
🌐 https://eitaa.com/mohebbinolhosein128
🌐 https://t.me/mohebinolhosein128
هیئت محبین الحسین علیه السلام - رزمندگان جوان اسلام
🔰 خطبه سید الشّهداء راجع به اصلاح مردم و بیان علت قیام خود اللَهُمَّ إنَّک تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ
⭕ برداشتی خلاصه از سخنرانی شبهای عزاداری دهه اول محرم
🔰 موضوع: منتخب روایات سیدالشهدا(علیهالسلام) بر اساس کتاب «لمعاتالحسین(علیهالسلام)»
#بخش_دوم: مقدمهای بر حدیث دوم؛ شب پنجم محرم
🔰 سیدالشهدا(علیهالسلام) در بخشی از خطبه که در این کتاب نیامده، میفرمایند:
مَجَارِيَ الْأُمُورِ وَ الْأَحْكَامِ عَلَى أَيْدِي الْعُلَمَاءِ بِاللَّهِ الْإِمْنَاءِ عَلَى حَلَالِهِ
✅ جریان امور کلان اجتماعی(اداره اجتماع) و دستورات باید در دست افرادی باشد که اولا عالِم خداشناس باشند و ثانیا آشنا به حلال و حرام خدا بوده و به آنها سپرده شده و امانتدار آن باشند.
✅ عالِم بالله، عارف به اوست...
✅ بر اساس گفتهای از امیرالمومنین(علیهالسلام)، عالم بالله کسی است که خشیت الهی وجود آنها را پر کرده و در حالیکه از فصحا هستند، به دلیل خشوعی که در مقابل خدای تعالی دارند، لب از سخن گفتن بستهاند
✅ مصداق تامّ عالِم بالله و بامرالله در زمان حضور، شخص امام علیهالسلام است، و به هیچ عنوان کسی را نمیتوان در مقابل امام قرار داد. اما در زمان غیبت امام، مسئله، انتخاب نزدیکترین فرد به صفات مورد اشاره اهل بیت(علیهمالسلام) است. هرچند که امام عصر(ارواحنا فداه) در جریان عمومی تشیع به همین امر هم نظارت دارند.
📲 دسترسی به محتوای فرهنگی:
🌐 https://eitaa.com/Montazar_ir
📲 کانالهای اطلاع رسانی:
🌐 https://eitaa.com/mohebbinolhosein128
🌐 https://t.me/mohebinolhosein128
هیئت محبین الحسین علیه السلام - رزمندگان جوان اسلام
🔰 خطبه سید الشّهداء راجع به اصلاح مردم و بیان علت قیام خود اللَهُمَّ إنَّک تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ
⭕ برداشتی خلاصه از سخنرانی شبهای عزاداری دهه اول محرم
🔰 موضوع: منتخب روایات سیدالشهدا(علیهالسلام) بر اساس کتاب «لمعاتالحسین(علیهالسلام)»
#بخش_سوم: بررسی حدیث دوم؛ شبهای ششم و هفتم محرم
✅ امام(علیهالسلام) در این خطبه، اهداف و انگیزههای خود از قیام را تبیین میکنند.
✅ «ما کان منًا» به این معناست که اگر هریک از ائمه اطهار(علیهمالسلام) در زمان دیگری میزیستند، همان عملی را انجام میدادند که امامِ همان زمان انجام داد. این عمل برای سیدالشهدا(علیهالسلام) عدم بیعت با یزید(لعنةالله علیه) بود.
✅ سیدالشهدا(علیهالسلام) مطمئن بودند که عاقبت تصمیمِ بیعت نکردن با فردی مثل یزید(لعنةالله علیه)، شهادت خواهد بود. کاری که امام(علیهالسلام) در کربلا کردند، به جهت بُرد پیدا کردن این عدم بیعت و شهادت بود.
✅ با اینکه «حکومت» شأن قطعی امام است، اما مَثَل امام، به مانند کعبه است و تا زمانی که مردم خودشان برای بیعت به پیش نیایند، امام برای رقابتهای مرسوم سیاسی پا پیش نخواهد گذاشت.
✅ مالِ دنیا هرچقدر که باشد، برای انسان «بار» است. اما برای طیّ طریق، رهرو نیازمند بار است. بندهی عاقل، برای این بار، به حداقل کفایت میکند.
✅ بدن ما، مَرکَب ماست. برای پیمودن مسیر، نیازمند مَرکب و محتاج سلامت آن هستیم.
✅ عبارت «فضول الحُطام» را میتوان به دو طریق معنا کرد: اول: اضافی مالی دنیا و دوم: مال دنیا که همهاش زیادی است. هردوی این معانی، در خطبه فوق معنا دارد.
✅ روزیِ به قدر کفاف، نعمت است. داشتن اموال زیاد و بیش از حد کفاف، برای بنده، مشغولیت آور است.
✅ سیدالشهدا(علیهالسلام) در کنار اینکه میفرمایند، در قیامشان به دنبال کسب قدرت و مال دنیا نیستند، ۴ هدف را از قیام خود بیان میکنند:
۱- برای اینکه نشانههای دین خدا را ببینیم و به دیگران نیز آن را نشان دهیم.(آن را آشکار کنیم)؛
۲- اصلاح را در زمین خدا آشکار کنیم؛
۳- تا مظلومین، امنیت پیدا کنند؛
۴- و به دین خدا در جامعه عمل شود.
✅ مَعالِم دین، نشانههایی است که بندگان بر اساس آن و با دنبال کردن آن، میتوانند راه را بیابند.
✅ هرچند که باطن احکام و علوم الهی، با اهمیت هستند، اما مظاهر و ظواهر دین هم از اهمیت ویژهای برخوردارند. یکی از نشانههای وجود چنین اهمیتی، اهتمام ویژه دشمنان برای از بین بردن همین ظواهر دینی است.
✅ بزرگترین فساد و انحراف، غصب خلافت، توسط فاسدین و مهمترین اصلاح از جانب سیدالشهدا(علیهالسلام) برگرداندن این حق به صاحبان اصلیاش بود.
✅ بنیامیه بر خلاف دیگر غاصبین خلافت، حتی ظواهر اسلام را هم کنار گذاشته بودند. اینکه اهل سنت، فقط به ۴ نفر از خلفا، عبارت «خلفای راشدین» را نسبت میدهند، اثر همین قیام سیدالشهدا(علیهالسلام) و رسوا ساختن دستگاه بنیامیه بود.
✅ امیرالمومنین(علیهالسلام) در خطابهای، حدود ۳۰ مورد انحراف را از خلفای سهگانه قبل از خود را برمیشمارند که تلاش داشتند آنها را از دین بزدایند. ایشان میفرمایند که این سه نفر با علم به اینکه رسول خدا(صلیالله علیه و آله و سلم) با این امور مخالف هستند، عمداً این انحرافات را به وجود آوردند.
✅ تفاوت بنیامیه با خلفای قبلی این بود که آن سه خلیفه، هر خلافی انجام میدادند، به اسم «دین» و با اعتبار دینی انجام میدادند و تلاش میکردند طوری ظاهرسازی کنند که از چارچوب شریعت خارج نشوند. اما بنیامیه و در راس آن معاویه(لعنةالله علیه) کاملا و آشکارا تلاششان انهدام و از بین بردن اسلام بود. تا جاییکه گاهاً میگفتند تا نام رسولالله(صلیالله علیه و آله و سلم) را از بالای مأذنهها برندارند، از پا نمینشینند.
✅ واقعه «حَرّه» و دستورات یزید(لعنةالله علیه) نشان داد که بنی امیه کاملا خود را فرای دین میدیدند.
✅ ظلم تا دستش باز باشد، ظلمش را گسترش میدهد و نمیایستد.
✅ کسی که میتواند با ظلم مبارزه کند و نکند، در ظلم ظالم شریک است.
✅ عمل به واجبات و ظواهر شریعت و احکام الهی، به خودی خود موضوعیت دارد. البته که دین باطنی دارد که عبارتست از روح حاکم بر ظواهر شریعت. هیچ کدام را به خاطر دیگری نمیتوان رها کرد.
✅ صراط مستقیم، جمع بین ظاهر و باطن دین است.
✅ وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دینَهُمُ الَّذِی ارْتَضى لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنی لا یُشْرِکُونَ بی شَیْئاً وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُون – نور ۵۵
امنیت و عدالت به خودی خود، موضوعیت ندارند. این دو، مقدمهای است برای اینکه توحید و عبادت در جامعه فراگیر شود.
📲 دسترسی به محتوای فرهنگی:
🌐 https://eitaa.com/Montazar_ir
📲 کانالهای اطلاع رسانی:
🌐 https://eitaa.com/mohebbinolhosein128
🌐 https://t.me/mohebinolhosein128
هیئت محبین الحسین علیه السلام - رزمندگان جوان اسلام
کتاب لمعات الحسین(علیهالسلام) حاوي برخي از خطبهها و موعظههاي امام حسين عليهالسلام است كه با ذكر
✅ وصیت حضرت به محمّد بن حنفیه
🔰 و در وقتى كه آن حضرت مىخواستند از مدینه منوّره به مكّه مكرّمه حركت كنند، وصیت نامهاى نوشته و آن را به خاتم خود ممهور نمودند؛ و سپس آن را پیچیده و به برادر خود محمّد بن حنفیه تسلیم نمودند. و پس از آن با او وداع نموده و در جوف شب سوّم شعبان سنه شصت هجرى با جمیع اهل بیت خود به سمت مكّه رهسپار شدند. و آن وصیت چنین است:
بِسْمِ اللَهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ. هَذَا مَا أَوْصَى بِهِ الْحُسَینُ بْنُ عَلِىِّ بْنِ أَبِى طَالِبٍ إلَى أَخِیهِ مُحَمَّدٍ الْمَعْرُوفِ بِابْنِ الْحَنَفِیه:
إنَّ الْحُسَینَ بْنَ عَلِىٍّ یشْهَدُ أَنْ لَا إلَهَ إلَّا اللَهُ، وَحْدَهُ لَا شَرِیک لَهُ. وَ أَنَّ مُحَمَّدًا صَلَّى اللَهُ عَلَیهِ وَ ءَالِهِ عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ، جَآءَ بِالْحَقِّ مِنْ عِنْدِ الْحَقِّ. وَ أَنَّ الْجَنَّه وَ النَّارَ حَقٌّ. وَ أَنَّ السَّاعَة ءَاتِیة لَا رَیبَ فِیهَا. وَ أَنَّ اللَهَ یبْعَثُ مَنْ فِى الْقُبُورِ.
إنِّى لَمْ أَخْرُجْ أَشِرًا وَ لَا بَطِرًا وَ لَا مُفْسِدًا وَ لَا ظَالِمًا وَ إنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الإصْلَاحِ فِى أُمَّة جَدِّى مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَهُ عَلَیهِ وَ ءَالِهِ؛ أُرِیدُ أَنْ ءَامُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْکرِ، وَ أَسِیرَ بِسِیرَةِ جَدِّى وَ سِیرَةِ أَبِى عَلِىِّ بْنِ أَبِى طَالِبٍ علیه السَّلامُ.
فَمَنْ قَبِلَنِى بِقَبُولِ الْحَقِّ فَاللَهُ أَوْلَى بِالْحَقِّ، وَ مَنْ رَدَّ عَلَىَّ هَذَا أَصْبِرُ حَتَّى یقْضِىَ اللَهُ بَینِى وَ بَینَ الْقَوْمِ بِالْحَقِّ؛ وَ هُوَ خَیرُ الْحَاکمِینَ.
وَ هَذِهِ وَصِیتِى إلَیک یا أَخِى؛ وَ مَا تَوْفِیقِى إلَّا بِاللَهِ، عَلَیهِ تَوَکلْتُ وَ إلَیهِ أُنِیبُ. وَ السَّلَامُ عَلَیک وَ عَلَى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَى. وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إلَّا بِاللَهِ الْعَلِىِّ الْعَظِیمِ.
«بسم الله الرّحمن الرّحیم. اینست آن وصیتى كه حسین بنعلىّ بن أبى طالب به برادرش: محمّد كه معروف به ابن حنفیه است مىنماید:
حقّاً حسین بن علىّ گواهى مىدهد كه هیچ معبودى جز خداوند نیست؛ اوست یگانه كه انباز و شریك ندارد. و بدرستیكه محمّد صلّى الله علیه و آله، بنده او و فرستاده اوست كه به حقّ از جانب حقّ آمده است.
و اینكه بهشت و جهنّم حقّ است، و ساعت قیامت فرا مىرسد و در آن شكّى نیست. و اینكه خداوند تمام كسانى را كه در قبرها هستند بر مىانگیزاند.
من خروج نكردم از براى تفریح و تفرّج؛ و نه از براى استكبار و بلندمنشى، و نه از براى فساد و خرابى، و نه از براى ظلم و ستم و بیدادگرى! بلكه خروج من براى اصلاح امّت جدّم محمّد صلّى الله علیه و آله مىباشد.
من مىخواهم امر به معروف نمایم، و نهى از منكر كنم؛ و به سیره و سنّت جدّم، و آئین و روش پدرم علىّ بن أبى طالب علیه السّلام رفتار كنم.
پس هر كه مرا بپذیرد و به قبولِ حقّ قبول كند، پس خداوند سزاوارتر است به حقّ.
و هر كه مرا در این امر ردّ كند و قبول ننماید، پس من صبر و شكیبائى پیشه مىگیرم، تا آنكه خداوند میان من و میان این جماعت، حكم به حقّ فرماید؛ و اوست كه از میان حكم كنندگان مورد اختیار است.
و این وصیت من است به تو اى برادر! و تأیید و توفیق من نیست مگر از جانب خدا؛ بر او توكّل كردم، و به سوى او بازگشت مىنمایم. و سلام بر تو و بر هر كه از هدایت پیروى نماید.
و هیچ جنبش و حركتى نیست، و هیچ قوّه و قدرتى نیست؛ مگر به خداوند بلند مرتبه و بزرگ.»
⭕ متن و ترجمه حدیث شماره سه از کتاب لمعاتالحسین(علیهالسلام)
📲 دسترسی به محتوای فرهنگی:
🌐 https://eitaa.com/Montazar_ir
📲 کانالهای اطلاع رسانی:
🌐 https://eitaa.com/mohebbinolhosein128
🌐 https://t.me/mohebinolhosein128
هیئت محبین الحسین علیه السلام - رزمندگان جوان اسلام
✅ وصیت حضرت به محمّد بن حنفیه 🔰 و در وقتى كه آن حضرت مىخواستند از مدینه منوّره به مكّه مكرّمه ح
⭕ برداشتی خلاصه از سخنرانی شبهای عزاداری دهه اول محرم
🔰 موضوع: منتخب روایات سیدالشهدا(علیهالسلام) بر اساس کتاب «لمعاتالحسین(علیهالسلام)»
#بخش_چهارم: بررسی حدیث سوم؛ شب هشتم محرم
✅ اولین بخش از وصیت سیدالشهدا(علیهالسلام) اقرار به توحید است.
✅ یکی از پرتکرارترین عبارات موجود در این وصیتنامه، عبارت «حق» است.
✅ از امیرالمومنین(علیهالسلام) در باب توحید منقول است: «...این که میگوییم خدا واحد است، چهار معنا دارد که دو معنای آن ناروا، و دو معنای آن صحیح و ثابت است، اما آن دو معنای ناروا:
۱: این که کسی بگوید خدا واحد است و مقصودش واحد عددی باشد، یعنی یکی که دو ندارد، در صورتی که خدا یکتایی است که نداشتن دومی برای او تصور ندارد، بنابراین داخل در اعداد نمیشود.
۲: کسی بگوید خدا واحد است و منظورش از واحد، نوعی از جنس باشد، این نیز درست نیست، زیرا مفهومش شبیه تراشی برای خدا است.
اما آن دو معنای صحیح، یکی این است که او یکتا است و هیچ گونه شبیه ندارد، دوم این که بگویی او «احدی المعنی» است، یعنی ذات او نه در وجود خارجی و نه عقل و وهم قابل تقسیم و تجزیه نیست».
✅ الله اکبر من ان یوصف یعنی اینکه در عرض خدای تعالی اصلاً چیزی وجود ندارد که با آن مقایسه شود.
✅ ردّ مُنکَر، غیر از نهی منکر است. نهی از منکر در زمانی است که منکری رخ داده و باید آن را نهی کرد.
✅ درست است که در نهی از منکرنباید خوف از ضرر وجود داشته باشد، اما گاهی آسیب منکر و یا منفعت معروف آنقدری است که ارزش ضرر را دارد. تشخیص این امر، با فقهاست. درامور فردی با مرجع تقلید و در امور اجتماعی با ولی فقیه.
✅ نمیشود کسی با امام حسین(علیهالسلام) همراه شود و در این همراهی، در مسیر خدا نباشد. پیش از اینکه کسی دست در دست امام بگذارد، دست در دست خدا گذاشته است.
📲 دسترسی به محتوای فرهنگی:
🌐 https://eitaa.com/Montazar_ir
📲 کانالهای اطلاع رسانی:
🌐 https://eitaa.com/mohebbinolhosein128
🌐 https://t.me/mohebinolhosein128
🔉 #گـزارش_صوتی
مراسم عزاداری دهه اول ماه #محرم
#شب_پنجم
چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳
حــجــت الاسلام #مهدوی
کربلایی #محمد_جواد_محسن_زاده
کربلایی #سید_محمد_آریایی
@montazar_ir
بخش اول - روضه.mp3
16.54M
مراسم عزاداری شب پنجم ماه #محرم
بخش اول | روضه
کربلایی #محمد_جواد_محسن_زاده
چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳
@montazar_ir
بخش دوم - پیش زمینه (پریشان کربلا).mp3
3.94M
مراسم عزاداری شب پنجم ماه #محرم
بخش دوم | پیش زمینه
کربلایی #محمد_جواد_محسن_زاده
چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳
@montazar_ir
بخش سوم - زمینه (اگر جدا شود سر از تنم عمو میگویم).mp3
4.46M
مراسم عزاداری شب پنجم ماه #محرم
بخش سوم | زمینه
کربلایی #محمد_جواد_محسن_زاده
چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳
@montazar_ir
بخش چهارم - شور (اگر عشق تو نبود عاشقی معنایی نداشت).mp3
2.26M
مراسم عزاداری شب پنجم ماه #محرم
بخش چهارم | شور
کربلایی #محمد_جواد_محسن_زاده
چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳
@montazar_ir
بخش پنجم - سنگین (کجا اومدی تو این شلوغی ها).mp3
3.59M
مراسم عزاداری شب پنجم ماه #محرم
بخش پنجم | سنگین
کربلایی #محمد_جواد_محسن_زاده
چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳
@montazar_ir
بخش ششم - واحد (اربعین پایین پا رو عشقه).mp3
6.42M
مراسم عزاداری شب پنجم ماه #محرم
بخش ششم | واحد
کربلایی #سید_محمد_آریایی
چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳
@montazar_ir
بخش هفتم - شور (گروه خونم حَسَنه).mp3
2.68M
مراسم عزاداری شب پنجم ماه #محرم
بخش هفتم | شور
کربلایی #سید_محمد_آریایی
چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳
@montazar_ir
بخش هشتم - شور (میخورم غم روضت رو).mp3
5.84M
مراسم عزاداری شب پنجم ماه #محرم
بخش هشتم | شور
کربلایی #سید_محمد_آریایی
چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳
@montazar_ir
بخش نهم - توسل پایانی.mp3
2.44M
مراسم عزاداری شب پنجم ماه #محرم
بخش نهم | توسل پایانی
کربلایی #سید_محمد_آریایی
چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳
@montazar_ir