🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
💠🔹 نهج البلاغه و شرح آن #خطبه سوم ( شقشقیه)# ( جلسه ۲۸)
تحلیل دوران خلافت خلفاء (خليفه اول)
🌴 حَتَّى مَضَى الْأَوَّلُ لِسَبِيلِهِ فَأَدْلَى بِهَا إِلَى فُلاَنٍ بَعْدَهُ ثُمَّ تَمَثَّلَ بِقَوْلِ الْأَعْشَى فَيَا عَجَباً بَيْنَا هُوَ يَسْتَقِيلُهَا فِي حَيَاتِهِ إِذْ عَقَدَهَا لِآخَرَ بَعْدَ وَفَاتِهِ لَشَدَّ مَا تَشَطَّرَا ضَرْعَيْهَا 🌴
در ادامه حضرت می فرمایند :
●حَتَّى مَضَى الْأَوَّلُ لِسَبِيلِهِ●
تاآنکه خلیفه اول راه خود طی نمود.
این جریان ادامه پیدا کرد تا دوسال و سه ماه ، یعنی در سال ۱۳ که ابی بکر از دنیا رفت.
بعداز دو سال وسه ماه خلافت .
●فَأَدْلَى بِهَا إِلَى فُلاَنٍ بَعْدَهُ ●
بعداز آنکه خلافت ابی بکر به سرآمد، خلافت را گسیل داشت به سمت پسر خطاب
[ادلی بها : ارسلها
🔻در سوره مبارکه یوسف آمده :
💢وَجَآءَتْ سَيَّارَةٌ فَأَرْسَلُوا وَارِدَهُمْ فَأَدْلَىٰ دَلْوَهُ ۖ ( یوسف :۱۹)💢
و كاروانی آمد، پس آبآورشان را فرستادند، او دَلوَش را به چاه انداخت]
♻️اما آیا ابی بکر وصیت کرد که چه کسی بعداز او برسرکار آید؟
در برخی نقل ها آمده است که بله به نَصّ ابی بکر ، عمر خلیفه بر مردم شد. اما کیفیت این نَصّ را گوناگون نوشته اند .
✍یکی از این نقل ها که ابن ابی الحدید آورده این است که :
هنگامی که ابی بکر در بستر مرگ قرار داشت ، به دنبال عثمان فرستاد. وقتی آمد ، ابی بکر به او گفت : عثمان بنویس !
《بسم الله الرحمن الرحیم ، هذا ما عهد ابوبکر خلیفة رسول الله الی المؤمنین و المسلمین: سلام علیکم. فانّی احمد الیکم الله، امّا بعد 》
این عهدنامه ای است که عبدالله( ابی بکر) می نویسد برای مسلمین ، اما بعد
دراینجا ابی بکر بیهوش شد و پس از مدتی به هوش آمد و گفت عثمان چه نوشتی ؟ عثمان خواند :
《بسم الله الرحمن الرحیم ، هذا ما عهد ابوبکر خلیفة رسول الله الی المؤمنین و المسلمین: سلام علیکم. فانّی احمد الیکم الله،
اما بعد ، قد استخلفتُ علیکم عمربن خطاب》
ابا بکر با شنیدن این جملات گفت : من که نگفتم چنین چیزی را !!! تو ترسیدی من از دنیا بروم و مسلمین بدون سرپرست بمانند؟! عثمان گفت : بله من احساس خطر کردم و اینگونه نوشتم . و گفته شده در این موقع ابی بکر خوشحال شد و تکبیر گفت .
اما اگر فرض بگیریم ابی بکر به هوش نمی آمد و عثمان چنین کاری را کرده بود و دیدگاه ، دیدگاه عثمان بوده است . حتی اگر برای عثمان مسلم بوده ، مگر وصیت نباید نَصّ خود شخص وصیت کننده باشد؟
به هر حال به این مطلب یا چیزی شبیه این استناد کرده اند و اینگونه عمر بر سر کار آمد.
در ادامه حضرت می فرمایند :
●ثُمَّ تَمَثَّلَ بِقَوْلِ الْأَعْشَى ●
حضرت بیتی از اعشی ( از شعرای جاهلی ) خواندند.
🌾این شاعر در مورد وضعیت خودش شعری سروده که حضرت در این قسمت از خطبه برای نشان دادن عمق ناراحتی خودشان را در زمان روی کار آمدن عمر ، به این بیت تمثل جستند:
🍃شتّانَ ما يَومي عَلي كورِها
و يَومُ حيّانَ اخي جابِرٍ 🍃
چقدرفرق است بین امروز من که در رنج و سختی و فشار وناراحتی قرار دارم و بر کوهان شتر بیابان ها را طی می کنم ، و آنروزی که در کنار حیان نشسته بودم و در قصر او در ناز و نعمت زندگی می کردم .
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
نهج البلاغه # ادامه شرح خطبه سوم (شقشقیه)# (جلسه ۲۸)
تحلیل دوران خلافت خلفاء
🔘حَیّان ، از امرای یَمامه و صاحب قلعه و برج و بارو و در ناز و نعمت بوده . اعشی شاعر ندیم او بوده و در قصر او زندگی می کرده و طبیعی است که یک زندگی خوب و راحتی داشت. بعداز مدتی اعشی از او جدا می شود و گرفتار یک زندگی بیابانی می شود به طوریکه برای دست یافتن به مقداری آب و غذا مجبور بوده بر پشت شتر سوار بشود و از این طرف به آن طرف برود. در یکی از حالات سختی که بر پشت شتر بوده در بیابان گرم و سوزان در حرکت بوده یاد آن ایام زندگی در قصر می افتد و این بیت شعر را می سراید.
امام با سرودن این بیت از شعر اعشی می خواهند بفرمایند که چقدر فرق است بین امروز من و این وضعیتی که منِ علی که لایق ترین شخص جامعه هستم وجود دارد واینها گوی خلافت را به سمت همدیگر پرتاب می کنند و به من هیچ اعتنایی نمی کنند ؛ تا آن زمانی که من در کنار رسول خدا زندگی می کردم و رسول اکرم هر کاری که داشتند ، اول سراغ من را می گرفتند . در نهایت عزت در کنار رسول خدا بودم و اکنون وضعیتم به جایی رسیده که اینها نه بامن مشورت می کنند ، نه از من نظر می خواهند و نه حق مرا می پردازند.
و در ادامه می فرمایند:
●فَيَا عَجَباً بَيْنَا هُوَ يَسْتَقِيلُهَا فِي حَيَاتِهِ إِذْ عَقَدَهَا لِآخَرَ بَعْدَ وَفَاتِهِ●
چقدر جای شگفتی و تعجب است که ابو بکری که خلافت را در زمان خودش نمی پذیرفت و در ابتدا می خواست واگذار کند ، در پایان کار به نام دیگری رقم زد. ابی بکر در ابتدای خلافت استقاله می کرد
🌾 اقاله یعنی : اگر جنسی را خریداری کردی
د و به منزل بردید و معامله تمام شده است ؛ عیب و ایرادی هم در کار نیست . ولی به هر دلیلی دیدید این جنس به کار شما نمی آید مثلا کفشی است که به پای شما کوچک یا بزرگ است ، در اینجا جنس را نزدفروشنده می برید و از او خواهش می کنید که آن را پس بگیرد . اگر عیبی داشته باشد یا خیلی گران فروخته باشد( خیارغبن صورت گرفته باشد) او لازم است که پس بگیرد اما جنسی که فروخته شده و سالم است و هیچ مشکلی در بین نیست فروشنده می تواند از پس گرفتن جنس خودداری کند . در اینجا شما خواهش می کنید که همین خواهش کردن می شود استقاله.
🌾در این حال به فرموده رسول اکرم اگر کسی برادر مؤمنش را اقاله کند( یعنی اگر پشیمان شد جنس را از او پس بگیرد) در روز قیامت هم خداوند گناهانش را نادیده می گیرد .
🍃مَن اَقال اَخاه المومن،
أَقَالَهُ اللَّهُ عَثْرَتَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ.🍃
در اینجا ابی بکر استقاله می کند ، یعنی می گوید بیایید خلافت را از من پس بگیرید.
روایات و نقل های متعددی آمده است در میان کتب تاریخی اهل سنت ، آنچه که بیشتر معروف است ، این است که ابی بکر ابتدای خلافتش این جمله را بر زبان آورده است .
✍ ابن ابی الحدید / ج۱/ ص۱۶۹ آورده است ↙️
《اقیلونی لست بخیر منکم
اقاله کنید ( خلافت را ازمن پس بگیرید) من از شما بهتر نیستم.》
✍مثلا دینوری در "الامة و السیاسة" نقل کرده است که ابی بکر گفت ↙️
《 لاحاجة لي في بيعتكم اقیلونی بیعتی ......من بیعت شما را نمی خواهم بیایید پس بگیرید( اقاله کرد)》
🔘نکته مهم این است که ابی بکر خود می دانست ، خلافت حقش نیست وگرنه نمی توانست اقاله کند.
و بعد امیرالمؤمنین در ادامه می فرمایند :
●لَشَدَّ مَا تَشَطَّرَا ضَرْعَيْهَا●
همانا به تحقیق سخت و شدید بود آن تقسیمی که کردند.
"تَشَطَّرَا" از ریشه شَطر می آید ، یعنی چیزی که جزء چیزی باشد، جزء را شطر می گویند. گاهی به معنی تقسیم کردن هم می آید.
"ضَرع" : پستان
شتر چهار پستان دارد ، که وقتی می خواهند آنها را بدوشند جفت جفت می دوشند . ( در يك لحظه دوپستان با هم دوشیده می شود گویی یکی است) بنابراین چون به صورت جفت می دوشند گفته شده دو پستان .
✍ابن ابی الحدید آورده است که :
این دوتا به شدت و با قاطعیت و بدون هیچگونه اغماضی شیر شتر خلافت را بین خودشان تقسیم کردند. یعنی صاحب شتر را از شیر شتر محروم ساختند .
در کلِ این خطبه امر خلافت به یک ناقه ( شتر) تشبیه شده است .
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
- هر چه را كِه دوست بداری
يك روزی از تو جدا خواهد شد
امام علی علیه السلام
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
💠🔹 نهج البلاغه و شرح
خطبه سوم ( شقشقیه) _(جلسه ۲۹)
🔶 خصوصیات روحی خلیفه دوم
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
در ادامه خطبه شقشقیه رسیدیم به آنجا که امیرالمؤمنین علیه السلام ، پایان کار ابی بکر را بیان کردند و اینکه او بعداز خود برای خلافت عمر وصیت کرد ، با وجود آنکه در ابتدای کار می کوشید خود را از خلافت برهاند و استقاله می کرد .
حضرت توصیف عجیبی از خصوصیات روحی خلیفه دوم و وضعیت خلافت در زمان او نموده اند که این جلسه قسمت اول ( ویژگی ها و خُلقیات) او را مورد بررسی قرار می دهیم .
می فرمایند :
🌴فَصَيَّرَهَا فِي حَوْزَةٍ خَشْنَاءَ يَغْلُظُ كَلْمُهَا وَ يَخْشُنُ مَسُّهَا وَ يَكْثُرُ الْعِثَارُ فِيهَا وَ الاِعْتِذَارُ مِنْهَا فَصَاحِبُهَا كَرَاكِبِ الصَّعْبَةِ إِنْ أَشْنَقَ لَهَا خَرَمَ...🌴
●فَصَيَّرَهَا فِي حَوْزَةٍ خَشْنَاءَ يَغْلُظُ كَلْمُهَا وَ يَخْشُنُ مَسُّهَا وَ يَكْثُرُ الْعِثَارُ فِيهَا وَ الاِعْتِذَارُ مِنْهَا●
[ همان طور که در جلسات پیش هم اشاره شد در کل این خطبه ، خلافت به یک شتر تشبیه شده است ]
ابی بکر شتر خلافت را در یک منطقه سخت و صعب و خشن( سنگلاخ) سوق داد . منطقه ای که سنگها در اثر سرما وبارش باران و دیگر عوامل طبیعی تَرَک برداشته ، تیز شده و حیوانات هم از راه رفتن در آن جا احساس آرامش نمی کنند و گاهی با مشکلاتی مواجه می شوند .
🔘مقدمه ورود به بحث :
ما می دانیم که اسلام دین رأفت و رحمت و عطوفت و مهربانی است ؛ اما از طرفی وقتی به کتب تاریخ ادیان مراجعه می شود ، به ویژه کتب نوشته شده توسط غربیان ، وقتی به بحثی در مورد اسلام می رسند ، می گویند خدای اسلام ، خدای قهاری است و دین اسلام ، دین جنگ و خشونت است . چه شده که اینطور به غلط انعکاس یافته است که این دین ، دینِ خشونت است ؟!
البته پوشیده نیست که قسمتی از این قضیه جنبه تبلیغاتی دارد ؛ برای اینکه مسیحیت را آیین محبت معرفی کنند ، در مقابل به اسلام این ایراد را می گیرند.
یعنی در برابر همه امتیازاتی که برای اسلام می شمارند ، مانعی نیز ایجاد می کنند در برابر کسانی که بخواهند به اسلام نزدیک شوند . حالا باید ریشه این خشونت کجاست ؟ ما باید به این مسئله حساس باشیم 🤔
🚫دلایل ردّ این ادعای غلط :
1⃣اسلام دین رأفت و رحمت است و شاهد آنجاست که مسلمانان موظفند که هرکاری را با گفتن " بسم الله الرحمن الرحیم" آغاز کنند.
✨جمله ای که در آن خداوند دوبار به رحمت یاد شده است( رحمت عام و رحمت خاص)✨
مگر می شود برای کار خشن از جمله ای استفاده نمود که در آن از رحمت و بخشندگی یاد می شود.
مسلمانان حتی برای ذبح حیوان که به ظاهر یک کار خشن است می گویند :
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨
حتی به حیوان آب داده می شود.
پس می بینیم که در اسلام رأفت و رحمت سرلوحه امور قرار گرفته است .
2⃣ پیامبراسلام ویژگی هایی منحصر بفرد داشتند که گفته می شود " نبوت خاصه"
مهمترین خصیصه ایشان رحمت بوده است ( پیامبر رحمت و مهربانی)
💢وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً
لِلْعَالَمِينَ💢
ماتورا نفرستادیم مگر برای رحمت همگان.
3⃣ در آخرین آیه سوره مبارکه فتح که ویژگی یاران پیامبر را برمی شمرد ، می فرماید:
💢مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذِينَ مَعَهُٓ أَشِدَّآءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَآءُ بَيْنَهُمْ ۖ💢
محمّد صلی الله علیه و آله، فرستاده خداست و كسانی كه با او هستند بر كافران سرسخت و در میان خودشان با یكدیگر مهربانند.
پس دین اسلام ، دینِ رحمت است لکن متأسفانه ما می بینیم که در زمان خلفاء به ویژه خلیفه دوم عکس این عمل می شده و به جای رفتار رحمت آمیز ، خشونت به حدّ اعلای خودش می رسد. طبیعی است که در جامعه اثر می گذارد . این که می گویند :
☆الناس علی دین ملوکهم ☆
همین است که وقتی رهبر جامعه خشن باشد بر کارگزاران تأثیر می گذارد.( چه بسا از همین خشونت ها که در گوشه و کنار به گوش بقیه رسیده ، باعث شده به اسلام و دینِ رحمت ، برچسب خشونت بزنند)
در این قسمت از خطبه ، با توجه به آیه مذکور↙️
💢وَالَّذِينَ مَعَهُٓ أَشِدَّآءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَآءُ بَيْنَهُمْ💢
بحث در مورد خلیفه ای است که در کارنامه صحابی گریِ او هیچ مورد خشونت با کفار دیده نمی شود . ( جایی ذکر نشده که خلیفه دوم شخصی از کفار را به قتل رسانده باشد یا تحت تعقیب قرار داده باشد یا بر او فشار آورده باشد) بلکه عکس این گزارش شده است ( در مواردی میدان را خالی کرده است) جنگ های احد ، حنین و خیبر نمونه های بارز آن است .
↩️ نکته ای در پرانتز ↪️
آن مباحث مربوط به حفظ وحدت در اجتماع جای خودش ؛ اما اکنون دیده می شود که بیش از همه ملل ، ملت ما از ملت فلسطین دفاع می کنند ( با وجود اندک اختلاف مکتبی که بین ما وجود دارد) اما معنی این حمایت این نیست که دست از عقاید ، افکار و اندیشه های درون مکتبی خودمان برداریم . حتی
اینکه گاهی به خلفاء انتقادهایی شده و یا واقعیت هایی ذکر می شود ، به این معنا نیست که بخواهیم به مسلمانان اعلام جنگ کنیم .
🔻مثال : آیا در دنیا هرکشوری حق دارد برای خود نیروی دفاعی تهیه کند یا نه ؟ بله
وآیا این آمادگی به معنای حمله است ؟ نه
بلکه این آمادگی برای دفاع از خود است .
مطالبی هم که در این خطبه اشاره می شود همین حالت را دارد .
✨شیعه باید بتواند به وقت لزوم از خودش و عقایدش دفاع کند.
وجه علاقمندی اش به اهل البیت و وجه کینه اش به دشمنان اهل البیت را باید بداند.
محبت یعنی تولی و تبری ( حُبّ و بغض ) پا به پای هم است .
اگر کسی گفت من شما را این مقدار دوست دارم ، اگر او دشمن شما را همانقدر دشمن نداند ، او دوست شما نیست .( این مسئله بسیار ساده و عُرفی است)
انسان که نمی تواند بی تفاوت باشد.
جاذبه و دافعه متعادل است ؛ البته انسانهای با ایمان ، از بابت ایمانشان جاذبه ی پر رنگ تری دارند ؛ که این هم اثرات ایمان آنان است .
📜و اما ادامه خطبه :
گفتیم که خلیفه دوم با دشمنان دین نه تنها خشونتی نداشت ، بلکه با یهود دوستی هم می کرد .
نمونه اش " کعب الأحبار " بود.
[کَعْبُ الاَحْبار (درگذشت ۳۲یا۳۴ق) از عالمان یهودی که در زمان خلفاء مسلمان شد. کعب الاحبار از افراد مورد اطمینان خلیفه دوم بود و بسیاری از افکار یهودیت را در میان مسلمانان رواج داد. ]
آنقدر بین خلیفه دوم و کعب الأحبار يهودي رفاقت بود که او در مسجد پیامبر می نشست و داستانهای تورات را برای مردم تعریف می کرد.
واما موارد خشونت 😡 خلیفه دوم که امیرالمؤمنین علیه السلام به آن اشاره فرمودند ( تمام از منابع اهل سنت) :
1⃣ اولین خشونتی که از او در اسلام می بینیم ، زمانی است که خواهرش مسلمان می شود. خواهر خلیفه دوم زودتر از خود او مسلمان می شود و موقعی که این خبر به گوش او می رسد ، که خواهر و شوهر خواهر او مسلمان شده و در حال یادگیری قرآن هستند ، با چهره برافروخته و رگهای برآمده وارد خانه می شود . آنها متوجه می شوند و معلم قرآن ( خباب بن ارت) را پنهان کرده و صحیفه قرآن را نیز لباس مخفی می کنند . خلیفه دوم در مواجهه با آنان شوهر خواهر را به باد کتک می گیرد و چنان مُشتی بر سر خواهر می کوبد که سرش می شکند وخون جاری می شود . [ سیره ابن اسحاق / ص۱۶۰]
🔸🔸🔸🔸🔸🔸
2⃣ یک زمانی خلیفه دوم خانمی باردار را احضار کرد تا از او سوالاتی بپرسد ، اما او از ترس خلیفه فرزندش را سقط کرد. وقتی خلیفه از موضوع مطلع شد ، از اطرافیانش سوال کرد که چکار کند ؛ آیا باید دیه ای بپردازد ؟ که آنها گفتند : لا شیء علیک
نخیر شما وظیفه ای ندارید .
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند : این چه حرفی است ؟!
اگر اینها رعایت تو را کردند ، به تو خیانت کرده اند که وظیفه ات را گوشزد نمی کنند اما اگر تمام تلاش خود را کردند و گفتند پس معلوم می شود اینها افراد خطاکاری هستند . وظیفه تو این است که :
"علیک غُرَّه" : باید بنده آزاد کنی با این که عمدی در کار نبوده .
[ به نقل از ابن ابی الحدید]
🔸🔸🔸🔸🔸
3⃣ گفتند یکی از فرزندان خلیفه شراب خورده بود ، به قدری او را زد که مُرد😳 ( فرزند خودش را کشت) در حالیکه دین احکام خودش را دارد .
🔸🔸🔸🔸🔸
4⃣ گفته اند خلیفه دوم اولین کسی بود که شلّاق ( دِرَّه) در دست گرفت . او با شلاق در کوچه و خیابان راه می رفت . اولین کسی هم که از او شلاق خورد " امّ فَروِه" خواهر ابی بکر بود. ( وقتی ابی بکر از دنیا رفت خانواده اش گریه و زاری می کردند وقتی عمر آمد اول تذکر داد و در آخر به سر و روی امّ فروه خواهر ابی بکر با شلاق ضربه زد که چرا گریه می کنی.
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
نهج البلاغه # ادامه شرح خطبه سوم (شقشقیه) # جلسه ۲۹ :
5⃣ مورد دیگری که نقل کرده اند یکی از کسانی که والی ابو موسی اشعری در بحرین بود وقتی به مدینه آمد خواست به نزد خلیفه دوم برود ، از دربان خلیفه به نام " یَرفَأ " سوال می کند که خلیفه از چجور آدمهایی خوشش می آید ، او هم اشاره می کند که از آدمهای خشن . وقتی رفت نزد خلیفه چهره خشنی به خود گرفت . بعد می گوید دیدم در بین آن همه جمعیت گویی خلیفه بیشتر به من توجه می کند . تا یک روز مرا صدا زد و گفت : محل خدمتت کجاست ؟ گفتم از طرف ابو موسی اشعری در بحرین هستم . او گفت : از این به بعد از طرف خود ما آنجا باش.
به قدری این خشونت زیاد بوده که نوشته اند خودش به تنگ آمده بوده و می گفته :
اللهم إني غليظ فليِّني / خدایا من خشن هستم مرا نرم کن.
کسی جرأت نداشت با او طرف شود و از او چیزی بپرسد.
در اینجا یک نکته 👌 حائز اهمیت است که هر اخم در هم کشیدن یا فریاد سر دادن خشونت نیست بلکه خشونت باید ملاک داشته باشد . هر عمل تند و سختی که رضایت خدا در آن باشد ، خشونت نیست ( در اجرای احکام اسلامی دیگر بحث خشونت مطرح نمی شود ولو قصاص باشد) اما اگر ذره ای بیش از حکم اسلامی ز
یاده روی شود ، این خشونت است ( مثلا فردی که قرار است فردا حکمش جاری شود شب قبل بترسانند )
🔸🔸🔸🔸🔸🔸
در ادامه خطبه :
اینکه حضرت فرمودند :
● فَصَيَّرَهَا فِي حَوْزَةٍ خَشْنَاءَ يَغْلُظُ كَلْمُهَا ●
ابی بکر خلافت را در حوزه خشنی قرار داد . ( کَلْم : جراحت) این سنگلاخی که شتر خلافت را به سمتش سوق داد به قدری سخت و تیز بود جراحت های عمیقی ایجاد می کرد.
●وَ يَخْشُنُ مَسُّهَا●
(مَس : مواجه شدن ، تماس اولیه)
اگر کسی می خواست مواجه شود با او همراه با خشونت بود.
نقل شده کسی جرأت نمی کرد مستقیم از او سوالی بپرسد .
6⃣نقل شده وقتی ابی بکر وصیت کرد به خلافت عمر ، طلحه اعتراض کرد به ابی بکر ، و گفت :
ما أنت قائل لربّك غداً وقد وليّت علينا فظّاً غليظاً
تو فردا به پروردگارت چه خواهى گفت، به سبب آنكه فردى خشن و تندخو را بر ما ولايت دادى؟
🔸🔸🔸🔸🔸
●يَكْثُرُ الْعِثَارُ فِيهَا وَ الاِعْتِذَارُ مِنْهَا ●
او خیلی خطا کاری می کرد و عذر می آورد برای خطاکاری هایش.
از دیگر ویژگی های خلیفه دوم اشتباهات فراوان بود . خطاکاری های زیاد در کارش داشت که برخی مربوط به حقوق الهی و حقوق انسان ها می شد. گاهی اوقات برای حفظ آبرو عذرخواهی هم می کرد و از امیرالمؤمنین نیز تمجید می کرد .
◇از جمله بانویی باردار را نزدش آوردند و گفتند که او کار خلاف انجام داده ، عمر گفت اورا سنگسار کنید . در بین راه امیرالمؤمنین علیه السلام رسیدند و فرمودند چه خبر شده و آنها ماجرا را گفتند . حضرت بلافاصله آمدند نزد عمر وفرمودند اگر این زن خودش خطا کرده باشد فرزند درونش چه گناهی کرده ؟ عمر دستور داد برگردانیدش .
و گفت : " لولا علی لهلک عمر "/ اگر علی نبود عمر هلاک می شد. ( این عبارت را عمر بسیار به کار می برد)
🔸🔶توصیه جناب استاد به مطالعه کتاب "تاریخ خلفاء" / رسول جعفریان
گاهی در مورد خلیفه دوم سوال می شود که در زمان او قلمرو اسلام گسترش یافت و یا اینکه او عادل بود ، که این موارد نیاز به توضیح دارد.
🔹اولاً، در مورد عدالت که قضیه تبعیض بوده . او نظام مالی تحت عنوان "دیوان" ایجاد کرد ، اما نه دیوان عدالت آمیز بلکه تبعیض آمیز .
◇نقل شده یک خانمی که اسیر یا کنیز بود ، روسری اش را به سبک زنان آزاد به سر کرده بود ، خلیفه او را با شلاق زد .
🔹در مورد کشور گشایی ها هم باید گفته شود که فرمایش نبی اکرم بود که نویدش را داده بودند که مسلمانان کاخ های کسری و قیصر را فتح خواهند کرد .
🔹پشتوانه اصلی آن جنگ ها و فتوحات فرمایش پیامبر اکرم بود ، لذا گاهی هم که شکست می خوردند نا امید نمی شدند ، تجدید قوا نموده و به جنگ ادامه می دادند .
🔹بحث دیگر این است که عده ای با همان روحیه عرب جاهلی برای بدست آوردن غنائم می جنگیدند .
در بین عرب جاهلی مرسوم بود.
🔹 سلحشوری خود مسلمانان را هم باید در نظر داشت که دیگر این تاکتیک های نظامی از خلیفه نبود ، که اگر بود در تاریخ نقل می شد.
🔹یک مطلبی که به نقل یکی از نویسندگان آمده ، خلیفه به صلاحش بود که مسلمانان در مدینه نمانند و به جنگ بروند که خطاهایش پنهان بماند و به او خرده نگیرند .
🔹نکته آخر اینکه فتوحات زیاد دلیل بر تأیید او نیست چراکه اسکندر هم با خشونت سرزمینهای بسیاری را فتح نمود.
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
چون سختی ها به نهايت رسد، گشايش پديد آيد و آن هنگام كه حلقه های بلا تنگ گردد آسايش فرا رسد.
نهج_البلاغه ، حکمت ۳۵۱
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
*🔴 دیــوانـــه کیستــــ؟*
📖این زندگی دنیا کالایی بی ارزش و زودگذر است، و آخرت سرای همیشگی است. (غافر/۳۹)
✍روايت است كه پيامبر صلّى الله عليه و آله از كنار ديوانهای گذشتند و پرسيدند: او را چه شده است؟ گفتند او ديوانه است. فرمودند: نه! بلکه مغز او بيمار است. ديوانه كسى است كه دنيای(فانی) را بر آخرت(ابدی) ترجيح دهد.
*"وَ رُوِيَ أَنَّ رَسُولَ اَللَّه مَرَّ بِمَجْنُونٍ فَقَالَ مَا لَهُ فَقِيلَ إنَّهُ مَجْنُونٌ فَقَالَ بَلْ هُوَ مُصَابٌ إنَّمَا اَلْمَجْنُونُ مَنْ آثَرَ اَلدُّنْيَا عَلَى اَلْآخِرَةِ."*
*📗بحار الأنوار، ج۱، ص۱۳۱*
⭕👈این دنیا در مقایسه با عالم آخرت ذرهای در برابر بینهایت است؛ همهٔ عمر زمینی در مقایسه با عمر آسمانی لحظهای در برابر ابدیت است! دیوانه واقعی کسی است که زندگی دو روزه در آخرالزمان که شتاب در عمر و گذر سریع زمان در آن برای همه کاملا مشهود است را بر بهشت دنیای ظهور که در آن مردم عمرهای چندهزارساله دارندترجیح دهد. دنیایی که به گفته ولی معصوم مردم به نعمتهایی میرسند که هرگز مسبوق به سابقه نبوده! خوشا به حال آنکه تعقل و تفکر دارد...
*📲جهت عضویت درگروه👇*
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ استاد #رائفی_پور
🔻آقای #گرگیج میدونی معیار حلال زاده بودن چیه؟😏
🔻
✨دلت گر به راه خطا مایلست/ترا دشمن اندر جهان خود دلست
✨نباشد جز از بی پدر دشمنش/که یزدان به آتش بسوزد تنش
✨هر آنکس که در جانش بغض علیست/ازو زارتر در جهان زار کیست
[شاهنامه فردوسی - صفحه۸]
✅👉 *حب به علی آزمایش DNA است*
اللّهمّ صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم واحشرنا معهم والعن اعدائهم اجمعین
💠 حضرت آیتالله بهجت رحمه الله علیه می فرمودند :
«هر روز سعی کنید یک حدیث از کتاب #جهاد_با_نفس را مطالعه کنید و سعی نمایید به آن عمل کنید؛ بعد از یک سال خواهید دید که حتماً عوض شدهاید؛ مانند دارویی که انسان مصرف کند و بعد از مدتی احساس بهبودی میکند».
🔷کتاب جهاد_با_نفس توسط حجة الاسلام مصطفی امینی خواه تدریس میشود.
AUD-20211212-WA0033.mp3
12.52M
🔈 #جهاد_با_نفس
📚 #وسائل_الشیعه
📣 جلسه سیزدهم
* حق همسر
* روانشناسی خانواده
* تصور اشتباه مردان از حقوق خود
* رابطه عفو و اطاعت در زندگی مشترک
* حق مملوک
⏰ مدت زمان: ۸:۳۹
#خانواده
#حجت الاسلام مصطفی امینی خواه
https://chat.whatsapp.com/CROUy3ron9zCXk3WTxTq2i
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚪️ بردباری امیرالمؤمنین(ع) در برابر مخالفان
🔸
🌸✨وقتى كه نمرود حضرت ابراهيم را در آتش انداخت، ملائكه آسمان ها به گريه در آمدند، جبرئيل عرض كرد خدايا! در روى زمين يك نفر تو را پرستش مى كرد و حالا دشمن بر او مسلط شده،
خطاب شد من هر وقت بخواهم او را اعانت و يارى مى كنم،✨🌸
ملائكه عرض كردند، پروردگارا پس اذن بده ما به يارى او بشتابيم،✨
از طرف حضرت حق خطاب شد برويد، اگر اذن داد او را يارى كنيد❗️
ملكى كه موكل آب بود آمد، ملائكه اى كه موكل باد و خاك و آتش بودند آمدند عرض كردند:
اى ابراهيم اجازه بده تو را نجات دهيم و دشمنان تو را هلاك كنيم،✨
حضرت ابراهيم اجازه نداد.❗️
جبرئيل آمد عرض كرد: اى ابراهيم آيا حاجتى دارى.⁉️
حضرت ابراهيم فرمود: حاجتى دارم ولى به تو ندارم. ✨❗️
جبرئيل گفت: به آن كس كه دارى بگو.حضرت ابراهيم فرمود:
حسبى من سؤالى علمه بحالى
🌸 فرمود او خودش از حال من مطلع است✨🌸
غافل نيست ✨🌸
افوض امرى الى الله ان الله بصير بالعباد✨🌸
خطاب شد اى آتش بر ابراهيم سرد و سلامت شو✨🌸
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
#از کرونا تابهشت
#قسمت۲۳🎬:
یکهفته ای طول کشید تا علی را راهی خانه ی عنکبوت کردیم,وقت رفتن علی,احساسات منتاقضی وجودم رافراگرفته بود,از طرفی شوق پیداکردن ورهاشدن عباسم چنگ به دلم میزد وازطرفی دلشوره ی سلامت ماندن علی به جانم افتاده بود.
اصلا این رفتن با بقیه ی رفتنهای علی فرق داشت,جوری خداحافظی میکرد که فکرمیکردم خودش میداند خداحافظی اخرش هست ویا حداقل مدت زمان زیادی قراراست همدیگر را نبینیم,بارها وبارها سفارش بچه ها راگرفت وبچه ها با صورتی غمگین نظاره گر رفتارش بودند.
این احساسات را درچشمان حسن وحسین هم میدیدم,پسرانم برای نگهداشتن پدرشان ,حتی برای یک دقیقه بیشترباپدرماندن,وقت میخریدند,زینب از علی دلکن نمیشد وبغل علی را با هیچ چیز,حتی خوراکیهایی که دوست داشت ,عوض نمیکرد,زهرا ,از من هم مستاصل تربود,با نگاهش به من میفهماند که اگر راهی داشت,کاش بابا علی ,نمیرفت.
اینجا بود که یاد جهاد مدافعین حرم وخداحافظیشان با خانواده هایشان علی الخصوص کودکان کوچکشان افتادم,اشک چشمانم سرازیر شد وبا خودمیگفتم چرا؟؟به چه گناهی؟؟؟....
به هر زحمت وترفندی بود,بچه ها را ازعلی جدا کردم,علی,این مردزندگی ام ,این تکیه گاه أمن حیاتم را از زیر قران رد نمودم وبه خداسپردمش.....
قرار بود علی اول به عراق برود واز انجا راهی اسراییل شود.
چادر به سرکردم وداخل کوچه ایستادم وتاجایی که ماشین از دیدم پنهان شد ,خیره به رد ماشین بودم.....باخودزمزمه میکردم:
در رفتن جان ازبدن گویند هرنوعی سخن
من خودبه چشم خویشتن,دیدم که جانم میرود
#ادامه دارد....
🖊به قلم……ط_حسینی
💦🌧💦🌧💦🌧
#از کرونا تابهشت
#قسمت ۲۴🎬:
تا یکهفته بعداز رفتن علی ,هرروز مدام با علی تماس داشتم ,اما بعداز اینکه علی با همکارانش به اسراییل رفتند,این تماسها به هفته ای یک بار وبعضی وقتها دوهفته ای,یک بار کاهش یافت,دلیلش هم این بود که علی به خاطر امنیت خود وگروهشان باید برای ارتباط گرفتن خیلی احتیاط میکرد, انطوری که متوجه شدم ,مأموریت علی وگروهش دراسراییل ,مختص به نجات عباس نبود,یک نوع مأموریت امنیتی بود که پیداکردن عباس در حاشیه ی ان قرارداشت.
تماسهای علی خیلی کوتاه ودرحد یک احوال پرسی شده بود وتا میخواستم از وضع علی وپیداکردن عباس,سوال کنم,تماس خودبه خود قطع میشد.
تازه بعداز رفتن علی بود که کمی به خودم امدم وبه متوجه محیط اطرافم شدم .
گویا یک نوع بیماری به شدت مسری وگاهی کشنده دربین مردم چین شایع شده بود وگاهی به گوشمان میخوردکه بیماری,به دیگر کشورها هم کشیده شده...
چندسال زندگی درکشور جنایتکار وغاصب اسراییل,من رامطمین میکرد که این ویروس که معروف به کووید۱۹بود ,به احتمال صددرصد ساخته ی دست این رژیم شیطان پرست هست ,حالا هرچه که میخواهند بگویند منبعش ودلیلش چه بوده,مطمینا منشأ ان انور وامثال اوهستند,اصلا شاید همان ویروسی باشد که انور داخل ازمایشگاهش به من نشان داد ومیخواست روی من امتحانش کند.....
باید کاری میکردم که اگر چنین ویروسی وارد ایران شد,جان خودم وبچه هایم که امانت علی بودند درامان بماند....
درست است بهترین راه همین بود....
#ادامه دارد...
🖊به قلم……ط_حسینی
💦🌧💦🌧💦🌧
صبح خودرابا سلام به 14معصوم (ع)شروع کنیم✋🏻
بسْمِﺍﻟﻠَّﻪِﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِﺍﻟﺮَّﺣِﻴﻢ🌸🍃
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ ﯾﺎ ﺭﺳﻮﻝَ ﺍلله🌸🍃
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ ﯾﺎ ﺍﻣﯿﺮَﺍﻟﻤﺆﻣﻨﯿﻦ علی اِبن ابی طالب🌸🍃
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏِ ﯾﺎ ﻓﺎﻃﻤﺔُ ﺍﻟﺰﻫﺮﺍﺀ🌸🍃
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ ﯾﺎ ﺣﺴﻦَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ ﻥِ ﺍﻟﻤﺠﺘﺒﯽ🌸🍃
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ ﯾﺎ ﺣﺴﯿﻦَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ ﺳﯿﺪَ ﺍﻟﺸﻬﺪﺍﺀ🌸🍃
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ ﯾﺎ ﻋﻠﯽَّ ﺑﻦَ ﺍﻟﺤﺴﯿﻦِ ﺯﯾﻦَ ﺍﻟﻌﺎﺑﺪﯾﻦ🌸🍃
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ ﯾﺎ ﻣﺤﻤﺪَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ ﻥِ ﺍﻟﺒﺎﻗﺮ🌸🍃
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ ﯾﺎ ﺟﻌﻔﺮَ ﺑﻦَ ﻣﺤﻤﺪٍ ﻥِ ﺍﻟﺼﺎﺩﻕ🌸🍃
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ ﯾﺎ ﻣﻮﺳﯽ ﺑﻦَ ﺟﻌﻔﺮٍ ﻥِ ﺍﻟﮑﺎﻇﻢُ ﻭ ﺭﺣﻤﺔ ﺍﻟﻠﻪ ﻭ ﺑﺮﮐﺎﺗﻪ🌸🍃
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ ﯾﺎ ﻋﻠﯽَّ ﺑﻦَ ﻣﻮﺳَﯽ ﺍﻟﺮﺿَﺎ ﺍﻟﻤُﺮﺗﻀﯽ ﻭ ﺭﺣﻤﺔ ﺍﻟﻠﻪ ﻭﺑﺮﮐﺎﺗﻪ🌸🍃
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ ﯾﺎ ﻣﺤﻤﺪَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ ﻥِ ﺍﻟﺠﻮﺍﺩ🌸🍃
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ ﯾﺎ ﻋﻠﯽَّ ﺑﻦَ ﻣﺤﻤﺪٍ ﻥِ ﺍﻟﻬﺎﺩﯼ🌸🍃
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ ﯾﺎ ﺣﺴﻦَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ ﻥِ ﺍﻟﻌﺴﮑﺮﯼ🌸🍃
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ ﯾﺎ ﺑﻘﯿﺔَ ﺍﻟﻠﻪِ، ﯾﺎ ﺻﺎﺣﺐَ ﺍﻟﺰﻣﺎﻥ ﻭ ﺭﺣﻤﺔ ﺍﻟﻠﻪ ﻭ ﺑﺮﮐﺎﺗﻪ🌸🍃
شادی ارواح طیبه همه شهدای والا مقام صلواتی هدیه کنیم📿
🍃🌸اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجِّل فرجهم
#دعاے_عهد
❣ بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحیمْ ❣
🔆اَللّهُمَّ رَبَّ النُّورِ الْعَظیمِ🔅وَ رَبَّ الْکُرْسِىِّ الرَّفیعِ🔅وَ رَبَّ الْبَحْرِ الْمَسْجُور🔅وَ مُنْزِلَ التَّوْراةِ وَالْإِنْجیلِ وَالزَّبُورِ
🔅وَ رَبَّ الظِّلِّ وَالْحَرُورِ🔅وَ مُنْزِلَ #الْقُرْآنِ الْعَظیمِ🔅وَ رَبَّ الْمَلائِکَةِ الْمُقَرَّبینَ🔅وَالْأَنْبِیاءِ وَالْمُرْسَلینَ
🔆اَللّهُمَّ إِنّى أَسْأَلُکَ بوَجْهِکَ الْکَریمِ🔅وَ بِنُورِ وَجْهِکَ الْمُنیرِ🔅وَ مُلْکِکَ الْقَدیمِ🔅یا حَىُّ یا قَیُّومُ
🔆أَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ الَّذى أَشْرَقَتْ بِهِ السَّمواتُ وَالْأَرَضُونَ🔅وَ بِاسْمِکَ الَّذى یَصْلَحُ بِهِ الْأَوَّلُونَ وَالْآخِرُونَ🔅یا حَیّاً قَبْلَ کُلِّ حَىٍّ🔅وَ یا حَیّاً بَعْدَ کُلِّ حَىٍّ🔅وَ یا حَیّاً حینَ لا حَىَّ🔅یا مُحْیِىَ الْمَوْتى، وَ مُمیتَ الْأَحْیاءِ🔅یا #حَىُّ لا إِلهَ إِلّا أَنْتَ.
🔆اَللّهُمَّ بَلِّغْ مَوْلانَا الْإِمامَ الْهادِىَ الْمَهْدِىَّ
#الْقائِمَ بِأَمْرِکَ🔅صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ الطّاهِرینَ🔅عَنْ جَمیعِ الْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ🔅فى مَشارِقِ الْأَرْضِ وَ مَغارِبِها🔅سَهْلِها وَ جَبَلِها🔅وَ بَرِّها وَ بَحْرِها🔅وَ عَنّى وَ عَنْ والِدَىَّ مِنَ الصَّلَواتِ زِنَةَ عَرْشِ اللَّهِ🔅وَ مِدادَ کَلِماتِهِ🔅وَ ما أَحْصاهُ عِلْمُهُ🔅وَ أَحاطَ بِهِ کِتابُهُ.
🔆أَللّهُمِّ إِنّى أُجَدِّدُ لَهُ فى #صَبیحَةِ یَوْمى هذا🔅وَ ما عِشْتُ مِنْ أَیّامى
#عَهْداً وَ عَقْداً وَ بَیْعَةً لَهُ فى عُنُقى🔅لا أَحُولُ عَنْها وَ لا أَزُولُ أَبَداً.
🔆اَللّهُمَّ اجْعَلْنى مِنْ أَنْصارِهِ وَ أَعَوانِه🔅وَالذّابّینَ عَنْهُ وَالْمُسارِعینَ إِلَیْهِ فى قَضاءِ حَوائِجِه🔅وَالْمُمْتَثِلینَ لِأَوامِرِهِ🔅وَالْمُحامینَ عَنْهُ🔅وَالسّابِقینَ إِلى إِرادَتِهِ🔅#وَالْمُسْتَشْهَدینَ بَیْنَ یَدَیْهِ.
🔆اَللّهُمَّ إِنْ حالَ بَیْنى وَ بَیْنَهُ الْمَوْتُ🔅الَّذى جَعَلْتَهُ عَلى عِبادِکَ حَتْماً مَقْضِیّاً🔅#فَأَخْرِجْنى مِنْ قَبْرى🔅مُؤْتَزِراً کَفَنى🔅شاهِراً سَیْفى🔅مُجَرِّداً قَناتى🔅مُلَبِّیاً دَعْوَةَ الدّاعى🔅فِى الْحاضِرِ وَالْبادى.
🔆اَللّهُمَّ أَرِنِى الطَّلْعَةَ الرَّشیدَةَ🔅وَ الْغُرَّةَ الْحَمیدَة🔅َوَاکْحَُلْ ناظِرى بِنَظْرَةٍ مِنّى إِلَیْهِ🔅وَ #عَجِّلْ فَرَجَهُ🔅وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ🔅وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ🔅وَاسْلُکْ بى مَحَجَّتَهُ🔅وَ أَنْفِذْ أَمْرَهُ🔅وَاشْدُدْ أَزْرَهُ🔅وَاعْمُرِ اللّهُمَّ بِهِ بِلادَکَ🔅وَ أَحْىِ بِهِ عِبادَکَ🔅فَإِنَّکَ قُلْتَ وَ قَوْلُکَ الْحَقُّ:
🌷ظَهَرَ الْفَسادُ فِى الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِما کَسَبَتْ أَیْدِى النّاسِ🌷
🔆فَأَظْهِرِ اللّهُمَّ لَنا #وَلِیَّکَ🔅وَابْنَ بِنْتِ نَبِیِّکَ🔅الْمُسَمّى بِاسْمِ رَسُولِک🔅حَتّى لا یَظْفَرَ بِشَىْءٍ مِنَ الْباطِلِ إِلّا مَزَّقَهُ🔅وَ یُحِقَّ الْحَقَّ وَ یُحَقِّقَهُ🔅وَاجْعَلْهُ اللّهُمَّ مَفْزَعاً لِمَظْلُومِ عِبادِکَ🔅وَ ناصِراً لِمَنْ لا یَجِدُ لَهُ ناصِراً غَیْرَکَ🔅وَ مُجَدِّداً لِما عُطِّلَ مِنْ أَحْکامِ کِتابِکَ🔅وَ مُشَیِّداً لِما وَرَدَ مِنْ أَعْلامِ دینِکَ🔅وَ سُنَنِ نَبِیِّکَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ🔅وَاجْعَلْهُ اللّهُمَّ مِمَّنْ حَصَّنْتَهُ مِنْ بَأْسِ الْمُعْتَدینَ.
🔆اَللّهُمَّ وَ سُرَّ نَبِیَّکَ مُحَمَّداً صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ #بِرُؤْیَتِهِ🔅وَ مَنْ تَبِعَهُ عَلى دَعْوَتِهِ🔅وَارْحَمِ اسْتِکانَتَنا بَعْدَهُ.
🔆اللّهُمَّ اکْشِفْ هذِهِ الْغُمَّةَ عَنْ هذِهِ الْأُمَّةِ بِحُضُورِهِ🔅وَ عَجِّلْ لَنا #ظُهُورَهُ🔅إِنَّهُمْ یَرَوْنَهُ بَعیداً وَ نَراهُ #قَریباً🔅بِرَحْمَتِکَ یا أَرْحَمَ الرّاحِمینَ.
🌷اَلْعَجَلَ، اَلْعَجَلَ؛ یا مَولای یا صاحِبَ الزَّمان☆
🌷اَلْعَجَلَ، اَلْعَجَلَ؛ یا مَولای یا صاحِبَ الزَّمان☆
🌷اَلْعَجَلَ، اَلْعَجَلَ؛ یا مَولای یا صاحِبَ الزَّمان🌹
💠اَللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرج💠
🌴🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌴
🌹آقای مـن ...🌹
طاقتم طاق شدو از تو نیامد خبری
جگرم آب شدو از تو نیامد خبری
عاشقانی که مدام از فرجت می گفتند
عکسشان قاب شدو از تو نیامد خبری
💕بِنَفْسى أَنْتَ مِنْ مُغَیَّبٍ لَمْ یَخْلُ مِنّا 💕
🌺الّلهُمَّ صَلّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَالْعَنْ أعْداءَهُم أجْمَعِين🌺
*اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج *
*
اﻟﺴّﻼم علیک یا ﺑﻘﯿﺔ الله
اﻟﺴّﻼم ﻋﻠﯿﮏ ﯾﺎ رﺑﯿﻊ اﻷﻧﺎم
اﻟﺴّﻼم ﻋﻠﯿﮏ یا ﻓﺎرس اﻟﺤﺠﺎز
اﻟﺴّﻼم علیک یا صاحب الزمان(عج)
*
*﷽*
🏴 فرا رسیدن ایام فاطمیه تسلیت باد
*🏴ایام فاطمیه ۱۴۰۰🏴*
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
✍️ خانم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در نزد مسلمانان برترین و والامقام ترین بانوی جهان در تمام قرون و اعصار میباشد و تاریخ شهادت این حضرت در میان شیعیان از اهمیت خاصی برخوردار است.
⚫ *تاریخ ایام فاطمیه 1400*
تاریخ شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در بین شیعه و سنی متفاوت است، اما به علت نزدیکی این 2 روز بهم، زمان بین دو تاریخ را ایام فاطمیه می نامند.
به فاصله بین دو تاریخ 13 جمادی الاول تا 3 جمادی الثانی ایام فاطمیه گفته میشود.
دهه اول و دوم فاطمیه
💠 *دهه اول فاطمیه از روز چهارشنبه 24 آذرماه 1400 شروع می شود و در تاریخ شنبه 4 دی ماه 1400 به پایان میرسد.*
💠 *دهه دوم فاطمیه از روز سه شنبه 14 دی 1400 شروع می شود و در تاریخ پنجشنبه 23 دی 1400 به پایان میرسد.*
روایات در مورد فاطمیه و تاریخ شهادت حضرت زهرا (س) بسیار است و از چهل روز تا شش ماه بعد از رحلت پیامبر (ص) بیان شده است. اما میان علمای شیعه، دو احتمال معتبر است:
هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیامبر(ص) یا نود و پنج روز بعد از رحلت ایشان. با توجه به رحلت پیامبر اسلام(ص) در بیست و هشتم صفر، بنا به روایت هفتاد و پنج روز، در مورخه سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأوّل، شهادت حضرت زهرا(س) است و این ایام را فاطمیة اوّل می خوانند.
اما بنا به روایت نود و پنج روز، شهادت حضرت(س) در سوم تا پنجم جمادی الثانی است و این ایام را فاطمیه دوم می خوانند.
اما در عرف، به دهه دوم جمادی الاول، از دهم تا بیستم جمادی الاول که بنابر قول 75 روز، شهادت آن بانوی بزرگوار در آن واقع شده است دهه فاطمیه اول
و به دهه اول جمادی الثانی، از اول تا دهم جمادی الثانی، که طبق قول 95 روز، شهادت حضرت زهرا(س) در آن واقع شده است، دهه فاطمیه دوم گفته می شود.
*سلامتی امام زمان (عج) صلوات*
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄
🌤️ *أللَّهُمَ عَجِّلْ لِوَلیِکْ ألْفَرَج* 🌤️
🏴🏴🏴🏴🏴