eitaa logo
منتظران ظهور
31 دنبال‌کننده
8.1هزار عکس
8.9هزار ویدیو
427 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
8.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❤️مهم ❤️ پناهیان- شجاعی-رهبری ۲:۳۷ 💥 در آینده نزدیک حوادث پیچیده‌تری در راه است! و ما به لحظه‌های حساس‌تر و تعیین‌کننده‌ای نزدیک می‌شویم! تکلیف ما چه می‌شود؟ این اوضاع واقعاً قابل تحمل نیست! رهبری  استاد شجاعی استاد پناهیان 🇮🇷
﷽ 🎇 📚 کتاب (۲۹): 📚 کتابی مبارک: ● در قرآن میخوانیم: «كِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَيْكَ مُبارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آياتِهِ وَ لِيَتَذَكَّرَ أُولُوا الْأَلْبابِ». (ص، 29). "(اين) كتاب مباركى است كه به سوى تو فرو فرستاديم تا در آيات آن تدبّر كنند و خردمندان پند گيرند". «مُبارَكٌ» به چيزى گفته مى‏شود كه فايده و خير آن، رشد و فزونىِ زياد و ثابت داشته باشد. قرآن، مبارك است. یعنی تلاوت، تدّبر، تاريخ، استدلال، داستان، الگوهاى، معارف، اخبار غيبى، تشبيهات، اوامر و نواهى آن، همه و همه پر از راز و رمز است. قرآن از منبع مبارك است «تَبارَكَ الَّذِي»، در شب مبارك نازل شده است «فِي لَيْلَةٍ مُبارَكَةٍ»، در مكان مبارك نازل شده‏ «بِبَكَّةَ مُبارَكاً»، و خودش نيز مبارك است؛ «كِتابٌ‏ ... مُبارَكٌ‏». ● در اين آيه سيماى قرآن ترسيم شده است: الف) متن آن نوشته شده است. «كِتابٌ». ب) از سرچشمه‏ى وحى و علم بى نهايت الهى است. «أَنْزَلْناهُ». ج) گيرنده‏ى آن شخص معصوم است. «إِلَيْكَ». د) محتوايش پر بركت است. «مُبارَكٌ». ه) هدف از نزول، تدبّر در آن است. «لِيَدَّبَّرُوا». و) علم و آگاهى به نكات و معارف آن، مقدّمه‏ى حركت معنوى و قرب به خداست. «لِيَتَذَكَّرَ». ز) كسانى اين توفيق را خواهند داشت كه خردمند باشند. «أُولُوا الْأَلْبابِ». ● همچنین از این آیه میفهمیم: گرچه قرآن، مبارك است، امّا براى تدبّر است، نه فقط تبرّك جستن به ظاهر آن. (براى حفظ منزل، مسافر و عروس از خطرات) «كِتابٌ‏ ... مُبارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا». تدّبر در قرآن مقدّمه‏ى تذكّر است وگرنه چه بسا انسان اسرار و لطايف علمى قرآن را درك كند ولى مايه‏ى غرورش شود. «لِيَدَّبَّرُوا - لِيَتَذَكَّرَ». تدّبر بايد در همه‏ى آيات قرآن باشد نه تنها در آيات الاحكام. «لِيَدَّبَّرُوا آياتِهِ». شرط تدبّر و بهره‏گيرى و پندپذيرى، عقل و خرد است. «لِيَدَّبَّرُوا ... وَ لِيَتَذَكَّرَ أُولُوا الْأَلْبابِ‏». كسانى كه از قرآن متذكّر نمى‏شوند، بى‏خردند. «لِيَتَذَكَّرَ أُولُوا الْأَلْبابِ». قرآن، مطابق عقل و خرد است، لذا اهل خرد با تدبّر در آن به احكام و رموزش پى‏مى‏برند. «لِيَتَذَكَّرَ أُولُوا الْأَلْبابِ» (در قرآن، امرى مخالف عقل يافت نمى‏شود). معارف قرآن پايان ناپذير است. اين كه به همه دستور تدبّر مى‏دهد نشان آن است كه هر كس تدبّر كند به نكته‏ى تازه‏اى مى‏رسد و اگر علما و دانشمندان گذشته همه‏ى اسرار قرآن را فهميده باشند، تدّبر ما لغو است. «لِيَدَّبَّرُوا آياتِهِ». خداوند ضرورت تدبّر در کتاب خود را مکرر بیان فرموده است: كسى كه در آيات قرآن تدبّر نكند سزاوار تحقير الهى است. «أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلى‏ قُلُوبٍ أَقْفالُها». عالم ربانى كسى است كه سروكارش با تحصيل و تدريس قرآن باشد .... «كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِما كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتابَ وَ بِما كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ‏». كتاب آسمانى را بايد با جدّيت گرفت. «خُذِ الْكِتابَ بِقُوَّةٍ». كسانى كه قرآن را مهجور كردند، در قيامت مورد شكايت پيامبر اكرم (ص) قرار مى‏گيرند. «وَ قالَ الرَّسُولُ يا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً». امام سجّاد (ع) فرمود: اگر قرآن داشته باشم و تنها باشم احساس غربت نمى‏كنم. حضرت على (ع) فرمود: قرآن دريايى است كه هيچ كس به قعر آن نمى‏رسد. امام خمينى قدس سره به شدّت تأسّف مى‏خورد كه چرا تمام عمر خود را صرف تدّبر در قرآن نكرده است، همان گونه كه مرحوم ملّاصدرا در تفسير سوره‏ى واقعه اين تأسّف را دارد. ■ (تفسير نور، ج‏8، ص: 103 - 101) ...................................... ...................................... 💥《 كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِّيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ وَ لِيَتَذَكَّرَ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ》. (ص/ 29) 💥 (اين) كتاب مباركى است كه به سوى تو فرو فرستاديم تا در آيات آن تدبّر كنند و خردمندان متذکر شوند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا