4_5819001561556191538.MP3
2.3M
🔈 #جهاد_با_نفس
📚 #وسائل_الشیعه
📣 جلسه هفتاد و ششم
* اندازههای انسان
* ویژگی بارز شیعه جعفری
✨🔮✨🔮✨🔮✨
یاد حضرت در دقایق زندگی
غدیر یعنی چه و با صاحب غدیر چه کردند ؟
🔹 زمانی موفق هستیم در شناساندن صاحب الزمان ارواحنافداه به شیعیان و تمام مردم جهان ، که ۱۴ معصوم علیهم السلام را کنار هم بگذاریم و جدا نکنیم.
خیلی ها روز غدیر با حضرت علی علیه السلام بیعت کردند ولی ندانستند که علی کیست و آن شد که حضرت علی علیه السلام ۲۵ سال با چاه درد دل کرد.
نفهمیدن غدیر یعنی چه و کربلا بوجود آمد ؟
نفهمیدن غدیر یعنی چه و بدن مطهر امام جواد علیه السلام بالای پشت بام ماند
🔶 به هر یک از انوار الهی نگاه می کنی جگرت آتش می گیرد تا رسید به گل نازنین نرجس خاتون سلام الله علیها
چون امام علی و غدیر را نفهمیدیم امام مهدی ارواحنافداه حجت و علی زمان ما غربتش بیشتر از حضرت علی عليه السلام است..
🔴 شاید حکمت خواندن دعای ندبه در این روز عید این است که باور کنیم هنوز رسم اهل دنیا رها کردن و غافل شدن از علیست....
و دنیا بخواهد یا نخواهد در امور مادی و معنوی به بن بست خواهد رسید و سرانجام خواهد فهمید که یگانه راه سعادت دنیا و عقبی روی آوردن به اهل بیت(علیهم السلام ) و حرکت در صراط مستقیم غدیر است...
#مهدویت
#اطلاعیه_فوری❗️
بنا به لغو مجوز صادر شده میدان شهدا، مراسم سخنرانی دکتر جلیلی به مکان #ورزشگاه_تختی منتقل شد❗️
گلایه ها بماند برای بعد و اما....
لطفا با قید فوریت برای همه حامیان دکترسعید جلیلی #اطلاع_رسانی شود.
سخنرانی آقا سعیدعزیزمون امروز؛ #چهارشنبه ساعت ۱۷
ارسال حدالاقل برای ۱۰۰ نفر
یازهرا سلام الله علیها
#دکتر_سعید_جلیلی
بسم الله الرحمن الرحیم
مشارکت در فعالیتهای اجتماعی
انسان طبیعتا موجودی اجتماعی است و بر خلاف سایر موجودات علاوه بر خود نسبت به سرنوشت و وقایع مرتبط با جامعه نیز حساس است و نمی تواند بیتفاوت باشد، هرچند که در تشخیص دچار اشتباه گردد و در سرنوشت ناگوار یک جامعه نقش ایفاء نماید.
از منظر اسلام نیز انسان علاوه بر وظایف فردی، وظایف اجتماعی دارد و در قبال جامعه مسئول است و باید در آخرت نیز پاسخگوی کنشهای اجتماعی خود باشد؛ پیامبر(ص) فرمودند: «ألا کُلُّکُم راعٍ و کُلُّکُم مَسؤولٌ عَن رَعِیَّتِه ؛ بدانید هر کدام از شما مسئول هستید و درباره افرادی که به سخن شما گوش میدهند بازخواست خواهید شد»؛ لذا افراد علاوه بر حیطه شخصی در حیطه نفوذ خود به نسبت جایگاهی که دارند به عنوان عضو یک خانواده یا مدیر یک اداره یا رئیس یک سازمان و ... سطح مسئولیتشان متفاوت می شود و با افزایش سطح نفوذ میزان مسئولیتشان هم افزایش پیدا میکند.
بنابر این مشارکت در تعیین سرنوشت نه فقط یک حق بلکه تکلیفی شرعی و عقلی است، همچنان که در قرآن میفرماید: «... خداوند بر آن نیست که نعمتی را که به قومی عطا کرد تغییر دهد تا وقتی که آن قوم حال خود را تغییر دهند » یعنی اراده تغییر باید از ناحیه مردم باشد و الا خداوند جامعه ایستایی را که دست بر روی دست بگذارد اصلاح نخواهد فرمود پس روش ایجاد اصلاح و تغییر در وضعیت، در نظام مبتنی بر مردم سالاری، شرکت فعال در انتخابات است.
از سوی دیگر مردم در سیاست های خرد و کلان کشور نظراتی دارند که امکان به کارگیری آن تنها از طریق شرکت در انتخابات است؛ در واقع شرکت در انتخابات مشاوره دادن مردم به نظام در خصوص نحوه اداره کشور است؛ خداوند در بیان مومنینی که استحقاق بهشت دارند خصوصیاتی را بیان می فرمایند که یکی از آنها مشورت در امور است: «وَالَّذِینَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَ
لازم است به این نکته توجه شود که شرکت در انتخابات یک تکلیف جمعی است و رفتارهای ناهنجار فردی حقوق اجتماعی را ضایع می سازد؛ در ماجرای حضرت موسی و استادش با وجودی که حضرت به مقام استاد واقف بود اما هنگام سوراخ کردن کشتی چون عملی نامعقول و غیر اخلاقی جلوه میکرد بر او اعتراض نموده فرمود آیا آن را سوراخ کردی که اهلش را غرق کنی؟! راستی که چه کار بدی انجام دادی! در این بیان حضرت موسی رفتار فردی، که موجب ضایع شدن حقوق جمعی باشد عقلا و شرعا محکوم شده است؛ به این جهت افرادی که در حوزه های اجتماعی مواضع شخصی اتخاذ می کنند و به فکر منافع جامعه نیستند فقط حق شخصی خود را ضایع نمیکنند بلکه حق جامعه را تضییع نمودهاند.
تکالیف اجتماعی در قرآن
همچنان که پیشتر گفته شد از منظر اسلام همه افراد در برابر جامعه مسئول هستند و باید به وظایف اجتماعی خود عمل کنند؛ در جای جای قرآن کریم به مسئولیتهای اجتماعی توجه شده است که در اینجا به چند اصل مهم از آن می پردازیم.
1- اخلاق تبلیغ انتخاباتی
در آیه مبارکه می فرماید: «وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ » توصیه افراد به حق و حقیقت و صبر بر مسیر حق از وظایف هر فردی می باشد و مومنین نمی توانند نسبت به جریان یافتن حق در جامعه بی تفاوت باشند از این رو یکی از وظایف مردم در امر انتخابات مانند تمام شوون زندگی رعایت اخلاق است، اخلاقی که موجب می گردد افراد فارغ از دلبستگی های حزبی و شخصی و تنها با توجه به صلاحیت کاندیداها بر اساس معیارهای جامعه اسلامی- ایرانی نسبت به تبلیغ و توصیه ایشان به دیگران اقدام نمایند.
مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در رابطه با اهمیت تواصی در جامعه می فرمایند: «چنانچه تواصی به صبر و تواصی به حق و بصیرت در جامعه وجود داشته باشد، این جامعه بهآسانی دستخوش تحرّکات دشمن نخواهد شد؛ امّا اگر چنانچه این جریان تواصی که زنجیرهی محافظت مؤمنان است، قطع بشود قطعاً خسارت خواهد رسید: إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ....» .
مردم باید در تبلیغ کاندیدای مورد نظرشان اخلاق اسلامی را رعایت کنند و همدیگر را به رعایت آن توصیه نمایند و از ناسزا گویی به رقبا پرهیز نمایند، همچنان که خداوند در قرآن، مومنین را از دشنام دادن به مشرکین منع نموده و علت آن را مقابله به مثل آنها دانسته است که اگر شما دشنام بدهید آنها هم دشنام خواهند داد و این زنجیره ای از بی اخلاقی را در جامعه گسترش می دهد؛ بنابر این رعایت اخلاق انتخاباتی بسیار مهم است.
توصیه به صبر نیز جایگاه خاصی دارد و لازم است مردم یکدیگر را به صبر در برابر سختی ها و مشکلات توصیه نمایند و به دور از هیجان، نسبت به انتخاب نامزد اصلح اقدام نمایند چرا که استرس و عجله برای پایان یافتن مشکلات جاری موجب می گردد افراد بدون توجه به معیارها فریب شعارهای پوچ تبلیغاتی را خورده و در انتخاب اصلح دچار اشتباه شوند.
منتظران گناه نمیکنند
1- اخلاق تبلیغ انتخاباتی در آیه مبارکه می فرماید: «وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ
2- اخلاق مناظره و نقد رقیب
دومین مسئولیت اجتماعی افراد که در قرآن ذکر شده است دعوت دیگران به راه راست با استفاده از حکمت و اندرز است خداوند در این مورد می فرماید:« اُدْعُ إِلَى سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ » رقبای انتخاباتی حق ندارند از هر روشی برای پیشبرد اهدافشان استفاده کنند؛ بلکه باید با بیان برنامههایشان اگر نقدی به برنامههای سایر کاندیداها دارند آن را مودبانه بیان نمایند.
تخریب رقیب و تهمت زدن به او کار درستی نیست در قرآن می فرماید:« تَقُولُونَ بِأَفْوَاهِکُمْ مَا لَیْسَ لَکُمْ بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَیِّنًا وَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِیمٌ ؛ با دهان خود سخنی میگفتید که به آن یقین نداشتید؛ و آن را کوچک میپنداشتید در حالی که نزد خداوند بزرگ است!» در این آیه خداوند کسانی را که از تهمت زدن برای پیشبرد اهداف خود استفاده میکنند نکوهش فرموده و آن را گناه بزرگی بشمار می آورد.
منتظران گناه نمیکنند
2- اخلاق مناظره و نقد رقیب دومین مسئولیت اجتماعی افراد که در قرآن ذکر شده است دعوت دیگران به راه راس
3- اخلاق انتخاب
سومین مسئولیت اجتماعی در قرآن مشاوره دادن و مشورت گرفتن است که البته باید تخصصی باشد و افراد نباید در زمینهای که اطلاع ندارند مبادرت به مشورت دادن نمایند؛ مشورت دادن افراد نامدار که در زمینه های دیگری تخصص دارند مانند فوتبالیستها یا بازیگران و هنرمندان تبعات ویرانگری داشته است که در دهه اخیر شاهد آن بودهایم، در قرآن به پیامبر(ص) امر می فرماید: «وَشَاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ ؛ با ایشان در کار جنگ مشورت نما» نمی فرماید در هر زمینه ای بلکه مشورت را در زمینه ای خاص توصیه فرموده است، بنابر این مشورت کردن و مشورت دادن در حیطه تخصصی از وظایف افراد در جامعه است؛ لذا بر مردم لازم است برای آشنا شدن با کاندیداها و برنامه هایشان از مشورت افراد خبره، مطلع و با ایمان استفاده نمایند.
منتظران گناه نمیکنند
3- اخلاق انتخاب سومین مسئولیت اجتماعی در قرآن مشاوره دادن و مشورت گرفتن است که البته باید تخصصی باشد
4- اخلاق مشارکت
چهارمین مسئولیت اجتماعی همکاری و تعاون است که می فرماید:« تَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ ؛ در نیکوکارى و پرهیزگارى با یکدیگر همکارى کنید و در گناه و تعدى دستیار هم نشوید»
در این آیه مشارکت مردم در کار خیر مورد تاکید قرار گرفته است؛ آیا می توان کار خیری مهم تر از انتخابات تصور نمود؟ انتخاباتی که سرنوشت چند ساله همه مردم و حتی کشور به آن بستگی دارد؛ در طول بیش از 40 سالی که از انقلاب سپری شده است نتیجه انتخابهای خود را دیده و افراد مختلف با افکار متفاوت را بر کرسی ریاست نشاندهایم اما فارغ از نتیجه که رضایت بخش بوده یا نبوده است صرف حضور و مشارکت مردم تاثیر بسیار بزرگی بر سرنوشت کشور داشته به نحوی که دشمنان را از دست اندازی به کشورمان مایوس نموده است؛ مشارکت بالای مردم در تعیین سرنوشت کشور بسیار حائز اهمیت بوده و این پیام را به دشمنان مخابره نموده است که مردم ایران اجازه تعدی و دخالت به بیگانگان را نخواهند داد.
ملاکهای انتخاب
پس از آن که روشن شد انسان در قبال جامعه مکلف است و باید به وظایف اجتماعی خود عمل نماید و انتخابات یکی از شئون اجتماعی است که افراد برای تعیین سرنوشت خود، جامعه و کشورشان لاجرم باید در آن مشارکت نمایند، حال لازم است ملاک های انتخاب را نیز بررسی نماییم.
1- ملاک های قرآنی
در قرآن کریم برای انتخاب افراد ملاک هایی ذکر شده است که می تواند به عنوان اصل کلی برای احراز صلاحیت در نظر گرفته شود.
الف- حفیظ و علیم: حضرت یوسف پس از تعبیر خواب ملک مصر خود را کاندیدای سمت خزانه داری مصر نمود که به آن عزیز مصر می گفتند؛ در قرآن به نقل از حضرت یوسف می فرماید:« قَالَ اجْعَلْنِی عَلَى خَزَائِنِ الْأَرْضِ إِنِّی حَفِیظٌ عَلِیمٌ؛ مرا سرپرست خزائن سرزمین (مصر) قرار ده، که نگهدارنده و آگاهم »؛ حضرت برای معرفی خویش به دو صفت در خود اشاره فرمود که حفیظ و علیم است؛ در لغت عرب وزن فعیل مربوط به صفت مشبهه است و در آن مبالغه وجود دارد یعنی بسیار حافظ و بسیار عالم.
با توجه به آیه فوق در می یابیم که حافظ بودن یکی از صفات مهم یک مسئول است، کسی که حافظ منافع کشور و مردم باشد و حاضر نشود منافع کشور را در قبال مسائل حقیر معامله کند، کسی که به آرمان های نظام و انقلاب باور داشته باشد و حافظ خون شهدایی باشد که برای حفظ این آرمان ها جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند، لذا وجود این شاخصه در کاندیداهای ریاست جمهوری بسیار حائز اهمیت می باشد.
صفت دوم علیم بودن است، کسی که طالب یک مسئولیتی است ابتدا باید جایگاه این مسئولیت را بشناسد و سپس در خود اندیشه کند که آیا یارای پذیرش آن مسئولیت را دارد یا خیر؛ در وحله سوم باید نسبت به حیطه آن مسئولیت و وظایف و اختیاراتش آگاهی داشته باشد به طوری که با دید روشن به آن ورود کند نه این که پس از پذیرش معلوم شود که احاطهای بر حوزه مسئولیتش نداشته است، لذا حضرت این صفت را برای خود ذکر میکند که اگر آن را به من بسپارید نسبت به انجامش دانش کافی دارم و می توانم به نحو احسن آن را انجام دهم و تاریخ نیز گواه حسن انجام کار ایشان است.
منتظران گناه نمیکنند
1- ملاک های قرآنی در قرآن کریم برای انتخاب افراد ملاک هایی ذکر شده است که می تواند به عنوان اصل کلی
ب- قوی و امین: در ماجرای فرار حضرت موسی(ع) از مصر، وی با دختران حضرت شعیب(ع) مواجه می شود که برای آب دادن به گوسفندانشان نیاز به کمک داشتند و حضرت به این کار مبادرت می ورزند، سپس دختران حضرت شعیب(ع) او را به خانه دعوت کردند تا با پدرشان برای استخدام وی صحبت کنند، در قرآن می فرماید:« قَالَتْ إِحْدَاهُمَا یَا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَیْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِیُّ الْأَمِینُ ؛ یکی از دو دختر گفت: پدرم! او را استخدام کن، زیرا بهترین کسی را که میتوانی استخدام کنی آن کسی است که قویّ و امین باشد» در این آیه دو شاخصه و ملاک مهم در شایستگی فرد برای انتخاب عنوان می گردد.
قوی بودن علاوه بر بعد جسمانی بر بعد روحی و روانی هم اطلاق می گردد و منظور دارای قوه و توان است که اصطلاحا به فرد دارای آن توانمند می گوییم.
هر فردی که برای مسئولیتی انتخاب می شود لازم است که توانایی لازم برای انجام آن کار را داشته باشد، همچنان که برای ثبت نام شرایط سنی و سلامتی جسمی کاندیدا در نظر گرفته شده است توانمندی وی در عرصه اجرای وظایف و تکالیف حیطه مسئولیت هم لازم می باشد.
ضمن این که برای اخذ مسئولیت در ایران اسلامی که دشمنان بزرگی دارد، قوت و استواری مسئولین در برابر تهدیدها، مشکلات و ناملایمات، شرط مهمی است.
هر فردی که برای مسئولیتی انتخاب می شود لازم است که توانایی لازم برای انجام آن کار را داشته باشد، همچنان که برای ثبت نام شرایط سنی و سلامتی جسمی کاندیدا در نظر گرفته شده است توانمندی وی در عرصه اجرای وظایف و تکالیف حیطه مسئولیت هم لازم می باشد.
ضمن این که برای اخذ مسئولیت در ایران اسلامی که دشمنان بزرگی دارد، قوت و استواری مسئولین در برابر تهدیدها، مشکلات و ناملایمات، شرط مهمی است.
ضمن این که برای اخذ مسئولیت در ایران اسلامی که دشمنان بزرگی دارد، قوت و استواری مسئولین در برابر تهدیدها، مشکلات و ناملایمات، شرط مهمی است.
فرد تنبل و کسل یا کسی که در برابر ناملایمات و مشکلات و پیچیدگی ها درمانده می شود و نمی تواند راهکاری برای برون رفت ارائه نماید از قوت کافی برای گرفتن مسئولیت های مهم برخوردار نیست و نباید برای سمت های مهم انتخاب شود، یا فردی که رفاه طلب و خوش گذران است و فارغ از مشکلات مردم بیشتر زمان خود را به امور شخصی و خانوادگی می پردازد فرد مناسبی برای مسئولیت های مهم نیست چرا که قوت خود را صرف امور دیگر میکند.
امین بودن ویژگی دیگری است که در این آیه بیان شده است، مسلما وقتی مسئولیت یک کشور و سرنوشت مردمش را به کسی می سپاریم باید آن فرد امین برای این مسئولیت باشد و نسبت به داشته های مردم اعم از مالی، فرهنگی و اجتماعی حساسیت لازم را داشته باشد و به این داشته ها به چشم حقارت نگاه نکند و یا آن را در معرض نابودی و تعرض قرار ندهد.
ایران کشوری است با هزاران سال سابقه تمدنی که مردمان آن پس از تجربه هزاران سال استبداد به سیستم حاکمیت مردم سالاری بومی شده دست یافته اند، مردم سالاری بر مبنای ایرانیت و اسلامیت شیعی که برای آن از ابتدای مشروطه جنگیده اند و خون های بسیاری را تقدیم داشته اند؛ فرد منتخب باید امین دست آوردهای این مردم باشد.
2- ملاک های روایی
در علم رجال و درایه و در مبحث تعادل و تراجیح ملاکهایی برای ترجیح یکی از دو نقل متعارض بیان شده است که در اینجا ملاکهای مذکور در یکی از روایات را بیان می نماییم.
طبق این روایت عمر بن حنظله خدمت امام صادق(ع) رسیده و سوال میکند که اگر میان دو حاکم شرع مردد شدم چه کنم و امام(ع) می فرمایند به فرد عادل تر، صادق تر، فقیه تر و با تقوا تر مراجعه نما؛ طبق این روایت بر فرض این که میان دو فرد که عالم هستند تردید وجود داشته باشد باید ملاکات مذکور مورد بررسی قرار گیرد و هر کدام که در این شاخصه ها امتیاز بیشتری داشت انتخاب گردد. این ملاکات از اهمیت بسیاری برخوردار هستند که وجودشان در یک فرد می تواند شایستگی او را اثبات نماید.
عدالت: صفت بسیار بزرگی است که در تعریف آن گفته اند قرار دادن هر چیز در جای خود، اگر کسی متصف بر این صفت باشد شایسته گزین خواهد بود و افراد را بر طبق شایستگی که دارند در مسئولیت های مختلف خواهد گمارد و ملاکات شخصی و جناحی را کنار می نهد.
شخص عادل حق هر کسی را به او می دهد و این گونه نیست که اداره جامعه به نحوی گردد که فاصله طبقاتی ایجاد شود و عده ای از امکانات بیت المال بیشتر استفاده کنند و عده ای دیگر هیچ بهره ای از آن نداشته باشند.
شخص عادل فرصت ها را هم به اندازه ظرفیت افراد تقسیم میکند و اینگونه نیست که رابطه بازی و پارتی بازی بهترین فرصت ها را برای یک قشر یا یک طبقه خاص قبضه نماید.
عدالت صفتی است که در انسان نسبی است و هرچه نسبت آن در یک مسئول بیشتر باشد صلاحیت او در آن پست و مقام بیشتر خواهد بود لذا امام(ع) این شاخصه را در اول قرار دادند.
صداقت: دومین ملاکی که امام(ع) بیان می دارند صداقت است، ویژگی ای که متاسفانه در اهل سیاست کمتر دیده می شود و لزوم آن در جامعه ما بسیار احساس می شود چرا که مردم از دروغگویی مسئولین و وعده های دروغی که می دهند کلافه شده اند؛ مسئولی که با مردم خود صادق نباشد هرگز نمی تواند برای آنها خدمت کند، ضمن این که دروغ گفتن نشانه ضعف است که دروغگو سعی میکند ضعف خود را با آن پنهان نماید؛ لذا جامعه باید به درجه ای از بلوغ سیاسی برسد که صادق را از غیر صادق شناخته و به کاذب فرصت گرفتن پست های حساس را ندهد.
تفقه: سومین شاخصه ای که امام(ع) بیان فرموده تفقه است که به معنای دین شناسی می باشد؛ فردی که دین شناس نباشد و از مبانی و اهداف دین آگاهی نداشته باشد قطعا نمی تواند در جامعه ایمانی کارکرد مناسبی داشته باشد؛ لذا بر کسی که می خواهد در نظام اسلامی بر کرسی ریاست جمهوری تکیه بزند لازم است تا نسبت به مبانی دینی آگاهی کافی داشته باشد.
تقوا: همه موارد مذکور از اهمیت بسیاری برخوردار هستند تقوا نیز در سطح آنها بوده و اهمیت بسیاری دارد چه آن که مسئولی که خدا ترس نباشد، مسئولی که به روز جزا و پاسخ دادن در محکمه الهی باور نداشته باشد ممکن است هر اقدام ضد بشری و ضد دینی را مرتکب شود حال به صورت علنی یا مخفیانه؛ از این رو خوف الهی باعث می شود فرد پیش از انجام هر عملی نسبت به عواقب اخروی آن اندیشه نماید. قطعا کسانی که اختلاس میکنند یا حق زیردستان و مردم را پایمال می نمایند و در حق ضعفاء ظلم روا می دارند از تقوا بهره ای ندارند و الا ترس از روز جزا مانع از اقداماتشان می شد.