زمانی بر مردم خواهد آمد… که دِرهمهای آنان دینشان خواهد بود و همّت ایشان شکمشان و قبلة آنها زنانشان. برای طلا و نقره، رکوع و سجود به جای می آورند. آنان همواره در سرگردانی و مستی خواهند بود. نه بــــر مذهب مسلمانی اند و نه بـر مسلک نصرانی.(9)
2. وقوع اختلافها و درگیری های بسیار
یکی دیگر از نشانههای آخرالزمان، اختلافها و درگیــریهای فـــراوان میان گروههای گوناگون است:
فَاخْتَلَفَ الْأَحْزابُ مِنْ بَیْنِهِمْ فَوَیْلٌ لِلَّذینَ کَفَرُوا مِنْ مَشْهَدِ یَوْمٍ عَظیمٍ؛(10)
اما دستهها[ی گوناگون] از میان آنها به اختلاف پرداختند، پس وای بر کسانی که کافر شدند از مشاهده روزی دهشتناک.
روایات، این آیه را به ظهور فرقههای گوناگون در جهان اسلام مربوط دانستهاند که در آخـرالـــزمان پدید آمده، موجب اختلافهـــــای بسیار خواهند شد.
آیة یَلْبِسَکُمْ شِیَعاً وَ یُذیقَ بَعْضَکُمْ بَأْسَ بَعْضٍ؛(11) «… شما را گروه گروه به هم اندازد [و دچار تفرقه سازد] و عذاب بعضی از شما را به بعضی [دیگر] بچشاند» نیز به وقوع اختلافها و کشتار در آخرالزمان تفسیر شده است.
در این دوران، انسانهای فراوانی به کــژی میگــرایند، اما ایـن گونه نیست که تمام انسانها در مسیر باطل گام بردارند؛ بلکه برخی به سبب ویژگیها و صفاتی که در خود پدید میآورند، از نجات یافتگان این مرحله خواهند بود. دراین باره وقتی پیامبر گرامی (صلی الله علیه و آله) از چهرههای پیروز این دوران یاد میکند، با شگفتی تمــام به حضـــرت علـی (علیه السلام) چنین میفرماید:
ای علی! بدان شگفتآورترین مردم در ایمان و بزرگترین آنان در یقین، مردمی هستند که در آخِرالزمان ـ با آن که پیامبر خود را ندیده و از امام خود در پردهاند ـ به نوشته که خطی سیاه بر صفحهای سپید است، ایمان میآورند.(12)
3. ظهور دجّال
در هر سه دین آسمانی یهود، مسیحیت و اسلام، ظهور فاسدترین و مخرّبترین جریان منحط در طول تــــاریخ، پیش بینی و از خطــر آن پرهیز داده شده است. دجّال که تجسّم کفر، فریب و گمــراهی است، در آخرالزمان ظاهر شده، مردم را به پرستش خویش میخواند.
این پدیـــده سرانجـــام به دست عیسی (علیه السلام) محو و نابود خواهد شد.
4. وقوع مصیبتهای بزرگ
برخی از آیات، عذاب بر کافران و گنهکاران آخرالزمان که نزول عذاب را انکار میکنند، تطبیق داده شده است:
إِنْ أَتاکُمْ عَذابُهُ بَیاتاً أَوْ نَــهاراً مــاذا یَسْتَعْجِلُ مِنْهُ الْمُجْرِمُونَ؛(13)
اگـــر عذاب او شب یا روز به شما دررسد، بزهکاران چه چیزی از آن به شتاب می خواهند؟
5. خروج سفیانی
بیشتر مفسّران، از ظهور لشکری طغیانگر که آخرالزمان در کشورهای اسلامی به ستم و تعدّی پـــرداخته، سرانجام در صحرایی بیرون از مکّه، گرفتار عذاب الهی میشود، خبر داده و آیه: وَ لَوْ تَری إِذْ فَزِعُوا فَلا فَوْتَ وَ أُخِذُوا مِنْ مَکانٍ قَریبٍ؛(14) «وای کاش می دیدی هنگــــامی را که [کافران] وحشتزدهاند [آنجا که راهِ] گریزی نمانده است و از جایی نزدیک گرفتار آمدهاند» را دربارة آن لشکر دانستهاند. در روایات شیعه و سنّی، نام رهبر این لشکریان، سفیانی ذکر شده است.
6. ندای آسمانی
بنابر روایات شیعه، جبرئیل نخستین کسی است که با امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بیعت و با صدایی بلند به گونهای که به گوش همة جهانیان برسد، این آیه را تلاوت میکند:
أَتی أَمْرُ اللَّهِ فَلا تَسْتَعْجِلُوهُ؛(15)
فرمان خدا رسید؛ پس دیگر شتاب مکنید.
7. ظهور منجی بزرگ بشر
مهمترین رخداد آخرالزمان، ظهور دوازدهمین امام شیعیان (علیه السلام) برای رهایی انسانها است:
جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ کانَ زَهُوقاً؛(16)
حق آمد و باطل نابود شد. آری، باطل همواره نابودشدنی است.
این آیه که از پیروزی چشمگیر حق بــر بـــاطل سخن میگوید، در روایات، به ظهور مهدی (علیه السلام) تأویل شده است.
8. نزول حضرت عیسی (علیه السلام)
یکی از رخدادهای آخرالزمان، فرود آمدن عیسی (علیه السلام) است. مفسّران با استفاده از آیاتوَ إِنَّهُ لَعِلْمٌ لِلسَّاعَةِ فَلا تَمْتَرُنَّ بِها؛(17) «و همانا آن، نشانهای برای [فهم] رستاخیز است؛ پس زنهار در آن تردید مکن! و وَ إِنْ مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ إِلاَّ لَیُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ؛(18) «و از اهلِ کتاب، کسی نیست، مگر آنکه پیش از مرگ خود حتماً به او ایمان می آورد.» ظهور دوبارة عیسی (علیه السلام) در آخرالزمان را پیشبینی کردهاند. در روایات نیز تصریح شده است که وی در بیتالمقدّس به نماز امامزمان (علیه السلام) اقتدا و در جنگهای ایشان نیز شرکت خواهد کرد.
براساس این تفسیر، فرود آمدن عیسی (علیه السلام) ، یکی از نشانههای نزدیکی قیامت شمرده شده و از ایمان آوردن همة اهل کتاب به حضرت عیسی (علیه السلام) در آخرالزمان که یکی از فرماندهان امامزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به شمار میرود،
خبر داده شده است
9. خروج جنبندهای از زمین
قرآن با رمز و ابهام از خروج جنبدهای حکایت میکند که هنگام رویگردانی مردم از معنویّت، از زمین خارج شده، با مردم سخن میگوید:
وَ إِذا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَیْهِمْ أَخْرَجْنا لَهُمْ دَابَّةً مِنَ الْأَرْضِ تُکَلِّمُهُمْ أَنَّ النَّاسَ کانُوا بِآیاتِنا لا یُوقِنُونَ؛(19)
و چون قول [عذاب] بر ایشان واجب گردد، جنبندهای را از زمین برای آنان بیرون می آوریم که با ایشان سخن گوید که: مردم [چنانکه باید] به نشانههای ما یقین نداشتند.
در تفاسیر، مطالب بسیاری دربارة این موجود شگفت بیان شده است که تا حدّ بسیاری غیرواقعی و بیاساس به نظر میرسد و در ظاهر، برگرفته از منابع اسرائیلی است.
10. هجوم یأجوج و مأجوج
قومی وحشی و فاسد، با تخریب سدّ ذوالقرنین، در اندک زمانی سرتاسر جهان را پر از ظلم و فساد خواهد کرد، تا آن که بنابر روایات، در عصر ظهـــور مهدی (علیه السلام) ، به طـور کلّی از بین خواهد رفت:
حَتَّی إِذا فُتِحَتْ یَأْجُوجُ وَ مَأْجُوجُ وَ هُمْ مِنْ کُلِّ حَدَبٍ یَنْسِلُونَ؛(20)
تــا وقــتی کــه یأجوج و مأجوج [راهشان] گشوده شود و آنها از هر پشتهای بتازند.
11. رجعت
در آخرالزمان، برخی از نیکوکاران و بدکــاران زمانهای گذشته، دوباره زنده میشوند:
وَ یَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ کُلِّ أُمَّةٍ فَوْجاً مِمَّنْ یُکَذِّبُ بِآیاتِنا؛(21)
و آن روز که از هر امّتی، گروهی از کسانی را کــه آیات مــا را تکذیب کردهاند محشور می گردانیم.
این آیه، فقط به برانگیخته شدن عدّهای از مکذّبان و نه همة آنها اشاره کرده است؛ بدین دلیل، روایات و مفسّران شیعه، میان مصداق این آیه و قیامت، تفاوت قائل شده و آیه را به آخرالزمان مربوط دانستهاند که عدّهای از نیکوکاران و بدکاران اعصار گذشته، زنده شده، هــر یک نتیجه دنیایی اعمال خویش را خواهد دید.
12. صلح و آرامش پایدار در سرتاسر جهان
پس از پیروزی حضرت مهدی (علیه السلام) و یارانش، آرامش و معنویّت بر جهان حاکم خواهد شد:
وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا… وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً…. ؛(22)
خدا به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته کردهاند، وعده داده است که… و بیمشان را به ایمنی مبدل گرداند….
إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ یُورِثُها مَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقینَ؛(23)
…زمین از آنِ خداست؛ آن را به هر کس از بندگانش که بخواهد میدهد؛ و فرجام [نیک] برای پرهیزگاران است.
این آیات و آیات دیگر که از میراثبری صالحــان و مستضعفان و جانشینی آنان در زمین یاد میکند،(24) همگـــی بیـــانگـر این واقعیّتند که سرنوشت این جهان، پس از جهادی الهی به امامت امامزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) سرانجام به دست مؤمنان افتاده و جهانیان همگی در سایة حکومت حضرت در صلح و معنویّت به سرخواهند برد.
زندگی در آخِرُالزّمان
با توجه به ویژگیها و نشانههای یاد شده و سخنان بزرگان دین، سیمـــای زنـــدگی در آخِرالزمان را میتوان اینگونه ترسیم کرد:
1. دین در آخِرُالزّمان
روزبهروز عوامل فراوانی، گوهر تابناک دین را در هالهای از غبار فرو میبرند از ایــن رو در جوامع انسانی همـــواره دیـــن رو به کمرنگشدن میرود و خـرافــــهها و انحرافهای فراوانی، گریبانگیر آن میشود، تا این که وقتی حضــرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قیــام کـــرده، غبار از چهرة دین برگرفت، همگی گمان میکنند این دین جدیدی است کــه آن حضرت آورده است. امیرمؤمنــــان علـــی (علیه السلام) این حقیقت را اینگونه بیان فرمود:
ای مردم! به زودی زمانی بر شما خواهد رسید که اسلام چونـان ظرف واژگـــــون شده، آنچـه در آن است ریخته میشود.(25)
2. مردان آخِرُالزّمان
آزمایشهای خداوند متعال برای زنان و مردان یکسان است؛ ولی پارهای از روایات، بهویژه در بارة مردان نقل شده است، آن گونه که در برخی روایت ها سخن از زنان به میان آمده است.
امام صادق (علیه السلام) فرمود:
مردی را میبینی هنگامی که یک روز بر او گذشته و گناه بزرگی انجام نداده استـ از قبیل فحشا، کمفروشی، کلاهبرداری و یا شرب خمر ـ بسیار غمگین و اندوهگین میشود.(26)
3. زنان آخِرُالزّمان
امام علی (علیه السلام) فرمود:
در آخِرُالزّمان و نزدیک شدن رستاخیز که بدترین زمانها است، زنانی آشکار میشوند که برهنه و لخت هستند؛ زینتهای خود را هویدا میسازند، به فتنهها داخل میشوند و به سوی شهوتها میگرایند. به لذتها میشتابند، حرامهای الهی را حلال میشمارند و در جهنم جاودانه خواهند بود.(27)
نیز ن.ک: اشراط الساعة، رجعت، خروج دابة الارض، نزول عیسی، خروج یأجوج و مأجوج، آستانة قیامت.
منبع:
1- سوره واقعه (56): 13و40 و 49.
2- «…أَنَّهُ یَأْتِی فِی آخِرِ الزَّمَانِ نَبِی…»، محمد باقر مجلسی، بحارالانوار، ج26، ص199، ح12؛ همچنین ر.ک: محمد بن احمد قرطبی، تفسیر قرطبی، ج4،
ص306؛ محمد بن جریر طبری، تفسیر طبری، ج1، ص557.
3- ر.ک: نگارنده، بازگشت به دنیا در پایان تاریخ.
4- «لاتَذهَبُ الدُّنیا حَتّی یَلِیَ اُمَّتِی رَجُلٌ مِنْ اَهلِ بَیْتِی یُقالُ لَهُ المَهْدِی»، شیخ طوسی، کتاب الغیبة، ص182، ح141. نیز ر.ک: سنن ترمذی، ج4، ص505؛ مسند احمد، ج1، ص377؛ ابن ابی شیبه، المصنف، ج15، ح19484.
5- «لَو لَمْ یَبْقَ مِنَ الدُّنیا اِلاَّ یَوْمٌ واحِدٌ لَطَوَّلَ اللّهُ ذلک الیَومَ حَتی یَبْعَثَ اللّهُ رَجُلاً مِنّی»، شیخ طوسی، کتاب الغیبة، ص46. نیز ر.ک: شیخ صدوق، کمالالدین و تمام النعمة، ج1، ص317، ح4؛ ابن شهرآشوب، المناقب، ج2، ص227؛ سنن ابی داود، ج4، کتاب المهدی، ح4282.
6- برگرفته از: دایرة المعارف قرآن کریم، مدخل آخرالزمان، علی معموری، ص119ـ 124(با تصرف).
7- محمد(47): 18.
8- انبیاء (21): 1.
9- «یَأتِی عَلَی النَّاسِ زَمانٌ…دینُهُم دَراهِمُهُمْ وَ هَمُّهُمْ بُطُونُهُمْ وَقِبلَتُهُمْ نِساؤُهُمْ یَرکَعُونَ لِلرَّغِیفِ وَیَسْجُدُونَ لِلدِّرْهَمِ حیارَی سُکاری لا مُسلِمینَ وَ لا نَصاری»، محمد باقر مجلسی، بحار الانوار، ج71، ص166، ح31؛ ر.ک: صحیح مسلم، ج1، ص131.
10- مریم (19): 37.
11- انعام (6): 65.
12- «یا عَلی اَعجَبُ النَّاسِ اِیمانا ًوَ اَعْظَمُهُمْ یَقیناً قَوْمٌ یَکُونُونَ فِی آخِرِالزَّمانِ لَمْ یَلْحَقُوا النَبِی وَحُجِبَ عَنْهُم الحُجَّةُ فَآمَنُوا بِسَوادٍ عَلَی بَیَاضٍ…»، شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج4، ص366؛ همو، کمالالدین و تمام النعمة، ج1، ص288، باب 25، ح8.
13- یونس (10): 50.
14- سبأ (34): 51.
15- نحل (16): 1.
16- اسراء (17): 81.
17- زخرف (43): 61.
18- نساء (4): 159.
19- نمل (27): 82.
20- انبیاء(21): 96.
21- نمل (27): 83.
22- نور (24): 55.
23- اعراف (7): 128.
24- انبیاء (21): 105 و اعراف (7): 137 و قصص (28): 5.
25- «أَیُّهَا النَّاسُ سَیَأْتِی عَلَیْکُمْ زَمَانٌ یُکْفَأُ فِیهِ الْإِسْلَامُ کَمَا یُکْفَأُ الْإِنَاءُ بِمَا فِیه»، سیّد رضی، نهجالبلاغه، خطبه103.
26- «…وَرَأَیتَ الرَّجُلَ اِذَا مَرَّ بِهِ یَوْمٌ وَلَمْ یَکْسِبْ فِیهِ الذَّنبَ العَظِیمَ مِنْ فُجُورٍ اَوْ بَخْسِ مِکْیالٍ اَوْ مِیزانٍ اَوْ غِشیَانِ حَرامٍ اَوْ شُرْبِ مُسْکِرٍ کَئیباً حَزِیناً…»، محمد بن یعقوب کلینی، الکافی، ج8، ص40.
27- «یَظْهَرُ فِی آخِرِالزَّمانِ وَاقتِرَابِ السَّاعَةِ وَهُوَ شَرُّ الاَزمِنَةِ نِسْوَةٌ کَاشِفاتٌ عَارِیاتٌ مُتَبَرِّجاتٌ مِنَ الدِّینِ دَاخِلاتٌ فِی الفِتَنِ مَائِلاتٌ اِلَی الشَّهَواتِ مُسرِعاتٌ اِلَی اللَّذَّاتِ مُستَحِلّاتٌ لِلْمُحَرَّمَاتِ فِی جَهَنَّمَ خَالِداتٌ»، شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج3، ص390.
منتظران گناه نمیکنند
#دنیای_مدیریت_مومنانه 18 🔸 از اینجای بحث به لطف خدا وارد "تکنیک های مدیریت" میشیم. تکنیک هایی که اگ
#دنیای_مدیریت_مومنانه 19
☢️ گفتیم که انسان مجبوره که اطراف خودش رو مدیریت کنه. اگه کسی نخواد خودش مدیریت کنه، ناخود آگاه از طرف محیطش مدیریت خواهد شد.
👈🏼 اولین اقدام برای مدیریت چیه؟
اینکه من یه نیازهایی دارم و میخوایم کارای مختلفی انجام بدم
ولی کدوم کار رو اول باید انجام بدم؟
💥 پس باید #صبر کنم....
متاسفانه توی مدارس ما دین رو خییییلی غلط به بچه ها یاد میدن!
همون اول میگن خب فرزندم تو باید به خدا ایمان بیاری؛ اینم دستوراتش انجام بده دیگه!!! گوش نکردی میری جهنم!
😒
- عهههه! این چه طرز آموزش دینه؟!🙄
🔵 قبل از اینکه حرفی از خدا بزنی اول باید به بچه بگی: عزیزم تو #انسان هستی و انسان برای اینکه بتونه درست زندگی کنه نیاز به #برنامه و #مدیریت داره.
💢 اینجوری که تو بدون هیچ مقدمه ای داری بچه رو مجبور میکنی که ایمان بیاره به خدا اتفاقا داری آدم های ضد دین درست میکنی!
💢 حال همه رو از دین بهم میزنی!!! واقعا فکر نکردی که وقتی اینجوری به آدم ها دین رو معرفی کنی اون طرف چه حالی میشه؟
واقعا از معجزات الهی هست که توی این سیستم آموزش و پرورش کسی دیندار بشه! واقعا عجیبه!🙄
ما باید دینداری رو از "نیاز انسان به برنامه"
و "نیاز انسان به قدرت و هنر مدیریت" شروع کنیم.
🎉 توی مهدکودک ها باید بازی هایی رو طراحی کنیم که بچه رو اهل مدیریت و "برنامه ریز" بار بیاره
✅✔️ بازی هایی که بچه ها رو مدیر بار بیاره هرچقدر براش پول بدید بازم کمه. بچه ها هم هرچقدر صبح تا شب بازی های مدیریتی انجام بدن اشکالی نداره.
چرا #قمار انقدر بده توی اسلام؟
🚫 برای اینکه از #شانس استفاده میشه. همینجور بی برنامه!!!
چیزی به نام #مدیریت نیست.
💢 اصلا بازی هایی مثل مارپله برای بچه هاتون استفاده نکنید. تاس میندازه و منتظر شانسه!
از همین الان تمرین کنید برای اینکه توی زندگیتون تمرین مدیریت کنید....
🔖 پایان بخش نوزدهم
رسول الله ﷺ فرمودند:
هرکس، بيماری را عيادت کند يا به ديدن برادرِ دينیاش برود که به خاطر الله با او محبت دارد، يک منادی او را ندا میدهد:
خير ببينی و رفتنت مبارک باد، و برای خود خانهای در بهشت، فراهم کردى.
صحيح ترمذى: ٢٠٠٨ 📚
💬 اسلام بر هر چیزی که ارتباط نیکو میان مردم را تحکیم نماید، حریص است و به دوستی و برادری و محبت میان مردم تشویق نموده است و برای دیدار با بیمار یا برادر ایمانی اجر فراوانی را قرار داده است.
و در این حدیث رسول الله ﷺ فرمودند:
هركس كه هر یک از این كارها را برای رضای الله متعال و امید به کسب پاداش و نه برای مطالب دنیوی انجام دهد، یک فرشته ندا میدهد: «خير ببينی و رفتنت مبارک باد»، یعنی اینگونه برایش دعا میکند و معنای دعا این است:
زندگی تو در دنیا و در آخرت نیکو باشد و رفتنت به آن دیدار و ملاقات، نیکو و خیر باشد و آن رفتن به آخرت است، به دلیل اجر و پاداشی که نصیبش میشود؛ «و برای خود خانهای در بهشت، فراهم کردى»، یعنی مکانی را برگزیدی و برایت در بهشت یکی از منازل عالی آن و درجات بلندش باشد.