💥 حکایت یک شعر مفقود شده
⚫️ شعر ناتمام علامه طباطبایی (ره) که توسط استاد ابوالحسنی منذر تکمیل شد
✔️ #محمدصادق_ابوالحسنی🔻
▫️در سال 1376 که مرحوم پدرم، استاد #علی_ابوالحسنی_منذر هنوز مقیم شهر مقدس قم و در مؤسسه امام صادق (ع) مشغول به تحقیق بودند، حضرت آیت الله سبحانی به چکامهای از علامه طباطبایی برخوردند که ابیات آن مفقود شده بود و تنها دوبیت از آن باقی بود. آن دو بیت که مطلع شعر به شمار میرفت، بدین شرح است:
"یکی روستا دختری ماهرو
همی رفت دوش و به دوشش سبو
سبوی خود از آب پرکرده بود
به ره داشت با خویش این گفتگو"
▫️دقیقا نمیدانم چرا ابیات دیگر مفقود شده بود ولی یادم هست که آیت الله سبحانی مسابقهای علمی ترتیب دادند و در مجله کلام اسلامی، از همه محققین اهل ذوق برای تکمیل این غزل دعوت به عمل آوردند. زیبایی شعر در این بود که علامه میخواست زبانحال دختری روستایی با پروردگارش را حکایت کند؛ بنابراین هر شاعری بایستی به گونهای فاخر، این زبانحال را به نظم میکشید.
▫️پس از این فراخوان ادبی، جمعی از ادبا و شعرای حوزه علمیه به تکاپو افتادند تا شعر ناتمام علامه را به صورت شایسته ای تکمیل کنند و هر یک به نحوی طبع شعری خود را بیازمایند. در نهایت اشعار فرستاده شده به موسسه، جمع آوری و سپس با داوری استاد حسینی ژرفا، سروده استاد ابوالحسنی منذر حائز رتبه اول شد.
▫️آیت الله سبحانی از ملاحظه این شعر بسیار خوشحال شدند و آن مرحوم را تکریم کردند و بعدها هم در پیامی که در فقدان استاد صادر نمودند از اشعار ایشان هم تجلیل کردند.
▫️شعری که ذیلا می خوانید دو بیت علامه طباطبایی و در ادامه شعر دل نشین و پر محتوای استاد منذر است که زیب این مقال می سازیم. روحشان شاد و نامشان بلندآوازه.
"یکی روستا دختری ماهرو
همی رفت دوش و به دوشش سبو
سبوی خود از آب پرکرده بود
به ره داشت با خویش این گفتگو"
🔰🔰🔰
که ای آفریننده مهر و ماه
ز تو یافته هر گلی رنگ و بو
چه آن گل که آذین گر باغهاست
چه آن گل که مُشکوست روشن بدو
کریما ستایش سزاوار توست
به مدحت جهان است پر های وهو
اگر لطف بی انتهایت نبود
چه آب زلال آورد جو به جو...
کجا ساختی این همه تشنه لب
به دشت و دمن، تازه خشکین گلو؟
وگر ابر را از بُخار بِحار
نمی ساختی دم به دم کامجو
کجا شیر مَک بچّگانِ چمن
زباران نیسان شدی شادرو؟
و یا غنچه های تُرنجیده روی
گرفتی نقاب از سر و دوش و رو؟
و یا درّ شهوار، از مقدمش
صدف را فزودی تو بی آبرو؟
وگر قلب مادر زمهر پسر
نمی ساختی پُر، تو ای دادخو
کجا کودک نو رسیده، به ناز
گرفتی پناه اندر آغوش او؟
ویا مایه وَر جرعه های حیات
نمودی زپستان وی جستجو؟
هم از آبشار نگاه خوشش
بدادی دل خود زغم شستشو؟
سپاس تو گویم که دادی زلطف
مرا قدّ سرو و جمال نکو
یکی نرگسی چشمِ پر ناز وشرم
که مژگانش تیر و، کمانش بَرو
چو آن تیر اندر کمان آورد
حریف- ار چه سهراب- افتد بِرو
خوش آهنگ لحنش، ز اوج سپهر
هزاران چو ناهید آرد فرو
لبی لعل کان چشمة زندگی است
کمندی سیاه از پَرَندینه مو
قرار دل و آفتاب حرم
صبا، مست کویش رَوَد کو به کو
وجودی سرشته ز آزرم و ناز
به پرده درون، همچو سرّ مگو
سخن هرچه گویم ز لطفت کم است
نگنجد همی بحر اندر سبو
همی خواهم از درگهت ای کریم
پسندیده سازی هَمَم خُلق و خو
که جز تو نباشد مرا مقصدی
زگفتار و رفتار ای نیکخو
نَمی از یَم حُجب زهرام بخش
که چون مامِ عیسی (ع) شوم نامجو
بجز پیروی زاهل بیت رسول (ص)
سزد تا نداریم هیچ آرزو
که هر کس ندانست راز حیات
از او- منذرا- زارتر کیست، گو؟
چو کف گرچه برتر نشیند زموج
چو خَس در خزان، باشد او بادپو
📔 شعر، مندرج در مجلۀ کلام اسلامی، س6، ش 22، تابستان 1376
🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
🌐 eitaa.com/monzer_ir
▪️
🚩 عکس جالب از دوران جوانی و طلبگی
علامه جعفری «ره»
🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
🌐 eitaa.com/monzer_ir
• شناسنامه قدیمی علامه جعفری (سجل)، همراه با عکسی جالب از نوجوانی ایشان
🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
🌐 eitaa.com/monzer_ir
🔺علامه جعفری و پروفسور حسابی
👈 در مجلس بزرگداشت پروفسور حسابی
🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
🌐 eitaa.com/monzer_ir
🔺علامه جعفری (ره) در حین باغبانی
🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
🌐 eitaa.com/monzer_ir
⚫️ صوفیه و مصادره علامه جعفری
🔺 وقتی صوفیها عکس علامه جعفری را مونتاژ کردند!
▪️يکي از فرقههای شیاد و انحرافی صوفيه، فرقه اشراقيه گمنامیه است که قطب آن میکوشد تا هر طور شده، افکار انحرافی خود را ترویج کند. از جمله اینکه به دروغ ادعا کرده است که علامه بزرگوار محمدتقی جعفری (ره) از ایشان خواسته تا وارد فرقه آنها شود! نقل است که این موضوع به گوش علامه میرسد و ایشان از این تهمت ناراحت میشوند.
▪️ماجرا به اینجا ختم نشد. بعدها قطب صوفیه پا را فراتر نهاده و در یک اقدام غیراخلاقی و ناشیانه، عکسی از علامه جعفری ره را مونتاژ میکند و در کنار عکس خودش قرار میدهد تا به افکار خود مشروعیت بخشد!!
آری، چه خوب گفتهاند که الغریق یتشبث بکل حشیش و چه خوش سرودهاند که: ای بسا فرقه که مستوجب آتش باشد...
(عکس از پایگاه جامع ادیان و فرق)
#فرق_ضاله_چهرههای_انحرافی
🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
🌐 eitaa.com/monzer_ir
📚 #ویژه_محققین
⚫️ روشنفکری در جستجوی فقه مدرن
👈 تاویلگر فقهیات، در سنگر متشابهات
👈 نیمنگاهی به کلان پروژه فکری دکتر داود فیرحی
💥 روششناسی و آسیبشناسی از دکتر علیرضا جوادزاده
#نقدهای_علمی
#نقد_روشنفکری
🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
🌐 eitaa.com/monzer_ir
⚫️ نیمنگاهی به کلان پروژه فکری دکتر فیرحی
🔰 «توسل به متشابهات و متشابهنمودن محکمات برای تحقق ليبراليسم»
✍ به قلم دکتر علیرضا جوادزاده
▫️نویسنده در یک نگاه: فاضل ارجمند، جناب دکتر جوادزاده، تاریخ پژوه، عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) و از شاگردان بارز استاد علی ابوالحسنی منذر (ره) است که آثار ارزشمندی را درباره جنبش مشروطه و اندیشه سیاسی علمای شیعه به خامه تحریر درآورده است. ایشان اخیرا در دو نوشتار مختلف، رویکرد نویسنده فقید، دکتر داود فیرحی را در ترازوی نقد قرار دادهاند:
۱. متن کوتاه که در ادامه میآید.
۲.متن تفصیلی (کلیک کنید)
که البته نقدنوشته کوتاه ایشان را میتوان با سه میم: "متین"، "منطقی" و "مختصر" توصیف کرد. اینک گزارش انتقادی ایشان را تقدیم داشته و همت ایشان را سپاس میگوییم.
🔰 «توسل به متشابهات و متشابهنمودن محکمات براي تحقق ليبراليسم»
▫️ضمن طلب غفران براي دکتر داود فيرحي که داراي اخلاق علمي شايستهاي بود، انديشه محوري، پروژه تحقيقي و روش و راهکار ايشان به اختصار ذکر ميشود:
1⃣ مهمترين و محوريترين اثر دکتر فيرحي، کتابِ «قدرت، دانش و مشروعيت در اسلام» است. ايشان در اين اثر از نظرية نسبيتگراي «تقدم اراده و قدرت بر دانش و علم» طرفداري کرده، و در توضيح آن نوشته است: «نقش عمده و اساسي، مربوط به قدرت و اراده است و عقل و دانش صرفا واسطهاي هستند كه در خدمت تحقق اراده قرار ميگيرند. ... [اين ديدگاه] عقل را تابعي از اراده و آن را نيز تعبيري از نيازهاي حيات و زندگي تلقي ميكند» (ص13). وي دربارة دانش سياسي مسلمانان در دورة ميانه (قرون سوم تا هشتم هجري) بر اين اعتقاد است: «بين دستگاه قدرت و [بين] گفتمان يا دانش سياسي دوره ميانه رابطه مستقيم و قابل توجهي وجود دارد. قدرت (قدرت سياسي) ابتدا به آرايش نيروهاي دانش پرداخته، و سپس، با وساطت همين دستگاههاي معرفت، مشروعيت خاص دوره ميانه را تأسيس كرده است» (ص 21). نظريه امامت و نيز اجتهاد و ولايت فقيه در شيعه نيز که اقتدارگرايانه و غيرآزادمنشانه ميباشند، در همين چارچوب شکل گرفته است (ص278ـ311).
2⃣ بر اساس چنين مبنا و تحليلي از انديشه سياسي مسلمين به صورت عام و شيعيان به صورت خاص، و از آنجا که نويسنده تمايل به انديشه ليبرال و نظام دموکراسي دارد، در نتيجهگيري و جمعبندي کتابش مينويسد: «هرگونه كوشش در تجديد بناي فكر سياسي در اسلام، نيازمند جستوجوي مجدد در نصوص ديني از يكسوي، و نقادي و گسست از گفتمان سياسي دوره ميانه و نظام دانايي آن از سوي ديگر است. تنها در اين صورت است كه ممكن است گامي مؤثر در تأسيس يا بسط الهيات آزادمنش، نوگرا و اقتدارگزير تدارك شود» (364).
3⃣ دکتر فيرحي، با چنين نگاه و رويکردي، در زمينههاي متعدد (انديشه سياسي متفکران ايران معاصر، فقه اسلامي و شيعه، و اخيرا تاريخ صدر اسلام) به تحقيق پرداخته و اراده کرده تا تفسيري آزاديمحور و اقتدارگزير از نصوص ديني، تاريخ اسلام و ديدگاههاي متفکران شيعه ازجمله عالمان مشروطهخواهي چون آخوند خراساني و ميرزاي نائيني ارائه کند. طبعا چنين تفاسيري با دانش سياسي ليبرال که آزادي در آن محوريت دارد، نزديکي و قرابت، بلکه همساني خواهد داشت.
4⃣ راهکار مهم دکتر فيرحي براي پروژة خويش [در آثار متنوعی که بر جای گذاشت]، برجستهسازي برخي نصوص ديني، حوادث تاريخي و انديشههاي متفکران شيعي، و متقابلا، ناديدهگرفتن يا حاشيهراندن برخي موارد ديگر، همچنين، خلط و مغالطه در توضيح و تفسير برخي گزارهها، حوادث و تعاليم است. فيرحي در بخشي از کتابِ « فقه و سياست در ايران معاصر، ج1» ضمن بيان روششناسي مکاتب فقه سياسي، دستهبندي يکي انديشمندان معتقد به «فقه المقاصد» را ذکر کرده است. قرضاوي، فقه معاصر اهل سنت را به اعتبار روش استنباط و نوع مواجهه با زندگي امروز، به سه دسته تقسيم کرده است: الف) فقه نصگراي جزء نگر (ظاهرگرايان جديد)؛ ب) مکتب تأويل (تعطيل)؛ ج) فقه مقاصد (مکتب وسط).
در توضيح مکتب دوم، در کنار ويژگيهايي چون «غربگرايي» و «ترجيح منطق عقل به منطق وحي»، از جمله نتايج اين مکتب، «توسل به متشابهات و متشابه نمودن محکمات» بيان شده است (ص69). به نظر ميرسد، رويکرد فيرحي، قابل تطبيق با همين مکتب، يعني مکتب تأويل و تعطيل باشد.
#نقدهای_علمی
#نقد_روشنفکری
🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
🌐 eitaa.com/monzer_ir
صدا۰۰۳موسیقی.m4a
5.77M
🎙 یک فایل صوتی تازهیاب
👈 برهان صدیقین از زبان خود علامه طباطبایی
🔹 در این کلیپ صوتی، مرحوم علامه طباطبایی، ابعاد عقلی "بِكَ عَرَفْتُكَ وَ أَنْتَ دَلَلْتَنِي عَلَيْكَ" را در دعای ابوحمزه بر اساس برهان صدیقین و واقعیت خارجی شرح میدهد. (در گفت و گو با آقای علی اکبر پرورش)
این فایل صوتی را فقط به صورت پیوسته گوش دهید.
#آرشیو_تاریخی
🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
🌐 eitaa.com/monzer_ir
⚫️ یک عکس تاریخی نادر از شهر قم
💥عصر قاجار؛ دورنمایی از شمال شهر، قبرستان شیخان و میدان آستانه
🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
🌐 eitaa.com/monzer_ir